View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 03:37

Reply to topic  [ 26 posts ] 
Cigarrsäsong 
Author Message

Post Cigarrsäsong
Äntligen har vädret börjat tillåta en att njuta av en god cigarr utomhus. Efter som jag inte har något rökrum hemma så blir det inte mycket rökt under vinterhalvåret. Det blir mest att man håller på och pysslar med sina älsklingar, ser till att de inte blir för torra, och kompletterar förrådet. Men nu kan man äntligen börja njuta av sina kubaner, dominikaner och nicaraguaner. :D
Ni andra som är cigarrister här; vad har ni i era humidorer?

02 Mar 2012, 08:40
Profile

Post Re: Cigarrsäsong
Ah, en cigarrtråd!

Jag har i många år sett mig som den perfekta cigarrökaren. Tyvärr har jag inte lyckats uppskatta dessa väldoftande raketer trots tappra försök:

För ett tiotal år sedan köpte jag tillsammans med min svåger en låda Cohiba´s a Churchill-modellen (Robusto tror jag de hette). Så startade då mitt äventyr. Cigarr nummer 1 gav inte mersmak, bara en sur känsla i munhålan. Rekade lite, köpte cigarrbok och provade igen, denna gång med en god gognac vid sidan. Ingen kick nu heller...

Så där fortsatte det tills alla mina 12 cigarrer var slut. Jag provade med mörk choklad, rom, cognac, whisky etc etc etc enligt massor av tips från "kännare" i min närhet. Men icke, när cigarrerna var slut var även mitt tålamod slut. Så jag la ner, men ingen kan ju påstå att jag inte försökte.

Kanske var det så att jag började med för tuffa cigarrer. Ungefär som att börja sin whisky-bana men en Talisker..

Nu vill jag göra ett nytt försök, så ge mig gärna ngt tips på lämplig nybörjarcigarr :)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

02 Mar 2012, 09:45
Profile WWW

Cigarrtråd!?! Nice, jag behöver oxå lite tips & trix. Är "nybörjare" själv, men gillar att sitta för mig själv en stund & puffa på en cigarr efter en middag eller liknande. Lite kvalitetstid för sig själv är aldrig fel. Men som sagt; på vintern blir det inte så ofta...

Köpte precis ett sådant här paket: http://www.cigarrlagret.nu/product_info ... 13febf3674 med en bra blandning av cigarrer. Har bara hunnit prova ett fåtal ännu & inte riktigt hittat några favoriter. Börjar med de "snällaste". Kan bara konstatera en sak; det är en j-la skillnad på en cigarr som legat till sig en stund i "rätt" miljö än de där torra jävlarna man köper på macken för 70 spänn i ett aluminiumrör...

Kan för övrigt rekommendera Cigarrlagret som verkar drivas av en riktigt intresserad person med känsla för produkterna & service!

Edit: Och du föresten, Dr. Slim; den där växten i din avatar föreställer väl inte cigarrtobak... 8)

02 Mar 2012, 10:38
Profile ICQ WWW

Joshunznera wrote:
Ah, en cigarrtråd!

Jag har i många år sett mig som den perfekta cigarrökaren. Tyvärr har jag inte lyckats uppskatta dessa väldoftande raketer trots tappra försök:

För ett tiotal år sedan köpte jag tillsammans med min svåger en låda Cohiba´s a Churchill-modellen (Robusto tror jag de hette). Så startade då mitt äventyr. Cigarr nummer 1 gav inte mersmak, bara en sur känsla i munhålan. Rekade lite, köpte cigarrbok och provade igen, denna gång med en god gognac vid sidan. Ingen kick nu heller...

Så där fortsatte det tills alla mina 12 cigarrer var slut. Jag provade med mörk choklad, rom, cognac, whisky etc etc etc enligt massor av tips från "kännare" i min närhet. Men icke, när cigarrerna var slut var även mitt tålamod slut. Så jag la ner, men ingen kan ju påstå att jag inte försökte.

Kanske var det så att jag började med för tuffa cigarrer. Ungefär som att börja sin whisky-bana men en Talisker..

Nu vill jag göra ett nytt försök, så ge mig gärna ngt tips på lämplig nybörjarcigarr :)

Cohiba är ju ganska så tuffa om man inte är så van att röka cigarr. Och en Robusto, som storleken kallas, tar ju gott och väl sina 45 minuter att röka.
Kanske du skulle ta och pröva t.ex. en Montechristo no4 nästa gång? Eller kanske en Sancho Panza Bachilleres? Båda är smakrika. Kanske inte milda, men väl avrundade i aromen. Och så tar de inte en evighet att röka. Kanske lagom för hundpromenaden?
Calvados passar ganska bra till cigarrer också.

Last edited by DrSlim on 02 Mar 2012, 11:59, edited 1 time in total.

02 Mar 2012, 10:42
Profile

Rock_N_Ron: Absolut, Cigarrlagret har bra grejer och drivs av en seriös snubbe.
Här i Stockholm handlar jag gärna hos Cigarrbutiken på Kungsgatan 55. Finns även som webbutik: http://www.framresor.se/webshop/
Cigaro.nu är också helt okej att handla från.

Beträffande min avatar så är det ett försök från min sida att verka lite dekadent. Jag är ju så jävla präktig.

02 Mar 2012, 11:04
Profile

DrSlim wrote:

Cohiba är ju ganska så tuffa om man inte är så van att röka cigarr. Och en Robusto, som storleken kallas, tar ju gott och väl sina 45 minuter att röka.
Kanske du skull ta och pröva t.ex. en Montechristo no4 nästa gång? Eller kanske en Sancho Panza Bachilleres? Båda är smakrika. Kanske inte milda, men väl avrundade i aromen. Och så tar de inte en evighet att röka. Kanske lagom för hundpromenaden?

tack för tips, nu ska jag försöka igen. Ngt tips på en riktigt mild nybörjargarre? Att ta en lagom 30minuters-cigarr på en hundpromenad känns som en riktigt bra ide.. :)

02 Mar 2012, 11:54
Profile WWW

Joshunznera wrote:
DrSlim wrote:

Kanske du skull ta och pröva t.ex. en Montechristo no4 nästa gång? Eller kanske en Sancho Panza Bachilleres? Båda är smakrika. Kanske inte milda, men väl avrundade i aromen. Och så tar de inte en evighet att röka. Kanske lagom för hundpromenaden?

tack för tips, nu ska jag försöka igen. Ngt tips på en riktigt mild nybörjargarre? Att ta en lagom 30minuters-cigarr på en hundpromenad känns som en riktigt bra ide.. :)

Cigarrer kan ju smaka på så många olika sätt, och vi har ju alla våra egna preferenser. Men något som möjligen skulle kunna passa in på vad du efterfrågar är Romeo y Julieta Mille Fleurs. Inte särskilt dyr. Du kan utan att ha dåligt samvete slänga den om du inte hunnit röka upp den under hundpromenaden.

02 Mar 2012, 12:10
Profile

Har just beställt ett cigarretui + 5 st. Montecristo no. 4 från Cigarrbutiken. Bra priser & sortiment!
Kommer nog fortsätta handla från Cigarrlagret, men han hade inga prisvärda etuier & när man väl är igång är det väl bra att sprida ut frakten på lite andra godsaker... 8)

Återkommer med recenssion av No. 4:orna.

En betraktelse bara; känns inte Montecristo lite som en sunburst strata - dvs. standard 1A, typ. Eller Volvo V70...
Behöver inte vara fel, men list trist/standard... (men varför ska man vara mörkvärdig för - "don´t fix it if it ain´t broke", heter det ju...)

02 Mar 2012, 12:17
Profile ICQ WWW

Rock_N_Ron wrote:
En betraktelse bara; känns inte Montecristo lite som en sunburst strata - dvs. standard 1A, typ. Eller Volvo V70...
Behöver inte vara fel, men list trist/standard... (men varför ska man vara mörkvärdig för - "don´t fix it if it ain´t broke", heter det ju...)

Jag håller med dig till fullo. Montechristo, och i synnerhet no 4, är jättemycket Volvo V70. Alltid god. Inte upphetsande, men gör sitt jobb och funkar i de flesta lägen. Man vet vad man får för pengarna. Perfekt för en medelålders tråkmåns som jag. :D

02 Mar 2012, 12:28
Profile

DrSlim wrote:

Kanske du skulle ta och pröva t.ex. en Montechristo no4 nästa gång? Eller kanske en Sancho Panza Bachilleres? Båda är smakrika. Kanske inte milda, men väl avrundade i aromen. Och så tar de inte en evighet att röka. Kanske lagom för hundpromenaden?

Ett par sådana har jag i min "låda". Måste provas i helgen!
Edit: finns vällagrade sådana på Cigarrlagret till bara pris just nu oxå: http://www.cigarrlagret.nu/product_info ... f91553e75e

02 Mar 2012, 12:34
Profile ICQ WWW

Jag tog för ett par år sen upp piprökning då jag alltid haft en romantiserad bild av detta fenomen och måste säga att det är någonting jag starkt rekommenderar. Kommer dessutom förenat med det lilla pysslet med stoppning och kratsning, mysigt och luktar fantastiskt.

02 Mar 2012, 14:22
Profile WWW

Piprökning är också kultur. :D
Luktar gott gör det också.

02 Mar 2012, 14:24
Profile

fergusonanders wrote:
Jag tog för ett par år sen upp piprökning då jag alltid haft en romantiserad bild av detta fenomen och måste säga att det är någonting jag starkt rekommenderar. Kommer dessutom förenat med det lilla pysslet med stoppning och kratsning, mysigt och luktar fantastiskt.

japp pipa är gott, jag har ett helt gäng briar-pipor kvar från 70-talet. Tyvärr har jag varit riktig rökare med pipa som preferens vilket gör att piprökningen hamnar lite för nära halsblossrökningen för min del. Så jag får nog satsa på cigarrerna istället

02 Mar 2012, 14:38
Profile WWW

Som total novis när det gäller just cigarr: Drar man alltså inte in röken i lungorna vid cigarrökning?

02 Mar 2012, 21:33
Profile

Nej, man drar inte ner röken i lungorna när man röker cigarr.
Cigarrök är basisk. Nikotinet får man därför i sig genom munnens slemhinnor. Cigarettrök däremot är sur och måste därför dras ner i lungorna. Mycket farligare.

Last edited by DrSlim on 03 Mar 2012, 14:02, edited 1 time in total.

02 Mar 2012, 23:42
Profile

fergusonanders wrote:

Hängiven piprökare här med. Finns inget så avslappnande som att stoppa sin favoritpipa med Rattrays black virginia och filosofera lite! 8)

02 Mar 2012, 23:51
Profile WWW

Som jag har längtat. Drog en desperat cigarr under spisfläkten i vintras, men det är inte ett värdigt sätt att göra det på. För att inte tala om att det är ganska jobbigt att sitta krökt in under spisfläkten i en timme.

Jag har för närvarande torskat på maduro-cigarrer, gillar den där kraftiga chokladiga och nötiga tonen + att de i regel är ordentligt nikotinstarka, man får det där lätt euforiska nikotinruset efteråt. Camachos trippel-maduro är en favorit, men Macunado har även en liten naggande god figurado som är delikat

Image

03 Mar 2012, 13:43
Profile

Näe, sitta och röka cigarr under spisfläkten är ingen höjdare. Känns liksom lite ovärdigt. :D
Maduro är trevligt. Gärna tillsammans med mörk lagrad rom.

03 Mar 2012, 13:57
Profile

Rock_N_Ron wrote:
DrSlim wrote:

Ett par sådana har jag i min "låda". Måste provas i helgen!
Edit: finns vällagrade sådana på Cigarrlagret till bara pris just nu oxå: http://www.cigarrlagret.nu/product_info ... f91553e75e

Quotar mig själv här...

Provade en sådan igår kväll med en liten stänkare insvept i en filt på altanen efter kidsen hade gått & lagt sig. Inte 100% begaistrad. Smakade väldigt lite, tyckte jag, som ändå är novis på området & inte röker/rökt cigaretter heller. Tyckte den gav ganska lite rök/trögdragen oxå, framför allt i början. Vet inte om jag har för hög fuktighet i min humidor, men mätar´n visar 70% & den borde vara hyfsat kalibrerad. Vill nog ha nå´t med mer smak i framöver...

03 Mar 2012, 17:18
Profile ICQ WWW

Den är väldigt mild. Men ändå ganska väl sammansatt i smaken tycker jag. För den som efterfrågar en mild cigarr så är den sympatisk. Sofistikerad skulle jag säga. Sant att den är trögdragen om fuktigheten ligger på 70%. Jag tycker personligen att det är i högsta laget. Brukar försöka hålla kring 65% i min låda.

04 Mar 2012, 00:55
Profile

Var iväg på kickoff onsdag-torsdag och passerade Arlandas humidor på vägen ner. Sålunda införskaffades ett 5-pack Montechristo no4, eftersom det var den modellen som BOJens cigarrexperter rekommenderade :)

Igår kväll intogs så cigarrerna i goda kollegors sällskap utomhus i den varma vårluften, accompanjerad av ett glas välllagrad och mycket gammal Calvados

Jorå, det lossnade nog lite nu, det blev en mycket njutbar cigarrstund. Dessutom har jag en styck cigarr kvar i lådan, så det får bli cigarr på lördag också

Kul att upptäcka att det faktiskt var en väldig skillnad nu när man fick en mild cigarr istf de där hardcore-Coronas jag försökte mig på sist det begav sig

Image

22 Mar 2012, 20:32
Profile WWW

Är det förresten någon som har tips på bra onlinehandlare? Jag brukar handla på cigarrcenter.se i Trelleborg, bra utbud och hyfsade priser, men det kanske är någon som vet något mer? Har även handlat från cigarrlagret och cigarrummet, men tycker cigarrcenter är bättre på antingen pris eller utbud. Erfarenheter?

22 Mar 2012, 20:38
Profile

iStofil wrote:
Är det förresten någon som har tips på bra onlinehandlare? Jag brukar handla på cigarrcenter.se i Trelleborg, bra utbud och hyfsade priser, men det kanske är någon som vet något mer? Har även handlat från cigarrlagret och cigarrummet, men tycker cigarrcenter är bättre på antingen pris eller utbud. Erfarenheter?

Bra utbud och hyggliga priser
http://www.framresor.se/webshop/

Också bra, och snabb service
http://cigaro.nu/

och för nicaraguaner:
http://www.botlshop.se/

23 Mar 2012, 11:32
Profile

DrSlim wrote:
iStofil wrote:

Bra utbud och hyggliga priser
http://www.framresor.se/webshop/

Också bra, och snabb service
http://cigaro.nu/

och för nicaraguaner:
http://www.botlshop.se/

Tackar för det, ser lovande ut. Dock blev jag lite förbryllad över följande formulering till deras dyraste Cohiba:
"OBSERVERA, VI KAN EJ GARANTERA DESS ÄKTHET FÖR ATT ORGINALLÅDA SAKNAS, DET VI KAN GARANTERA ÄR ATT DET SMAKAR GOTT :)" http://www.framresor.se/webshop/product ... cts_id=438

Är det verkligen ok?

23 Mar 2012, 19:31
Profile

Rock_N_Ron wrote:
Har just beställt ett cigarretui + 5 st. Montecristo no. 4 från Cigarrbutiken. Bra priser & sortiment!
Kommer nog fortsätta handla från Cigarrlagret, men han hade inga prisvärda etuier & när man väl är igång är det väl bra att sprida ut frakten på lite andra godsaker... 8)

Får man quota sig själv... :wink:

Testade en Montecristo No 4 i helgen & tyckte den var helt OK! Lagom "mjuk" & fin. Lätt drag/bra glöd. Rekommenderas som "standard"/nybörjar-cigarr!
Nu var jag iofs. rätt påstruken av div. rusdrycker vid tillfället, men den smakade gôtt tillsammans med en Calva efter en förnämlig skaldjursbuffé på en 40-årsfest.

27 Mar 2012, 12:27
Profile ICQ WWW

Rock_N_Ron wrote:
Rock_N_Ron wrote:

Får man quota sig själv... :wink:

Testade en Montecristo No 4 i helgen & tyckte den var helt OK! Lagom "mjuk" & fin. Lätt drag/bra glöd. Rekommenderas som "standard"/nybörjar-cigarr!
Nu var jag iofs. rätt påstruken av div. rusdrycker vid tillfället, men den smakade gôtt tillsammans med en Calva efter en förnämlig skaldjursbuffé på en 40-årsfest.

Rusdrycker och cigarr är en förträfflig kombination.

27 Mar 2012, 22:46
Profile
Reply to topic   [ 26 posts ]