View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 12:01



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Problem med pedal,löst! 
Author Message
User avatar

Joined: 09 Apr 2006, 10:49
Posts: 249
Location: Sandviken
Post Problem med pedal,löst!
Hej!

Hoppas att det finns någon vänlig själ som kan hjälpa mig. Jag matade min hembyggda CP9 med fel polaritet och nu fungerar den inte som den ska.
Det kommer ljud i den men själva kompressordelen med sustain och attack fungerar inte.
Något är stekt jag,men vad?
Tacksam för alla svar. :D


Image


Last edited by jonos on 09 Mar 2012, 17:44, edited 1 time in total.



01 Mar 2012, 14:34
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Problem med pedal
Brukar vara första strömkänsliga sak efter strömingången. I tur och ordning LED, Transistor (eller likande FET/chip), elyt, likriktare/diod brukar klara sig -det är ju deras funktion, men man vet aldrig. Hur är det med LEDlampor? lyser eller ej?
Du kommer att få fler svarfrån andra. Jag ser inte var strömmen går in.


01 Mar 2012, 18:05
Profile
User avatar

Joined: 09 Apr 2006, 10:49
Posts: 249
Location: Sandviken
Post Re: Problem med pedal
Tack Stefan för ditt svar.

Här kommer ett Tonepads schema som är det jag använde. Ursäkta att jag inte hade det i mitt första inlägg. :oops:
Hoppas att det är lättare att följa.

Image


01 Mar 2012, 20:18
Profile

Joined: 09 Jan 2008, 22:05
Posts: 956
Location: Luleå
Post Re: Problem med pedal
Har du tur så har du bara knäckt diod D1, prova byt den, annars är jag rädd för att LM13600 har gått hädan.

_________________
- vem vet, inte du
- vem vet. inte jag


01 Mar 2012, 21:20
Profile

Joined: 09 Jul 2008, 15:51
Posts: 1162
Location:
Post Re: Problem med pedal
Kolla/Mät upp D1, D2, D3, Q3 och Q4.
Om ingen/flera av dessa, byt C1. :D

mvh
David


01 Mar 2012, 22:22
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Apr 2006, 10:49
Posts: 249
Location: Sandviken
Post Re: Problem med pedal
Bytte D1 och det hjälpte inte,det får bli en ny Lm13600.
Tack för alla förslag.


01 Mar 2012, 22:43
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Problem med pedal
Mät Q1 och Q5 (trissor) de ligger sämst till. Men prylarna är inte så dyra till denna va?


02 Mar 2012, 00:12
Profile

Joined: 09 Jan 2008, 22:05
Posts: 956
Location: Luleå
Post Re: Problem med pedal
jonos wrote:
Bytte D1 och det hjälpte inte,det får bli en ny Lm13600.
Tack för alla förslag.


Hur fungerar den nu, är det normalljudnivå genom den eller låter det lågt.

Om det är normal ljudnivå så är inte Q1 trasig.
När du kopplar in batteri/spänning har du 9 volt då eller sjunker spänningen, om spänningen sjunker så har du kortis i D1 eller C? på 47uF.

Om det bara är sustain/attack som inte fungerar så kan Q5 vara boven i dramat annars tror jag på LM13600.

LM13600 består ju av 2 indentiska delar, du använder ju bara ena delen prova flytta över ben 13 ->3, 14->4, 12->5, 10->7, 9->6, 16->1. Har du tur så kan det fungera.

_________________
- vem vet, inte du
- vem vet. inte jag


02 Mar 2012, 08:25
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Problem med pedal
Lite utanför ämnet men kanske ändå bra tt ta upp. Brukar man inte ofta sätta en diod i serie med strömmatningen för att förhindra såna här haverier. Då blockar dioden spänningsmatningen om den skulle vara fel polariserad.


02 Mar 2012, 08:41
Profile
User avatar

Joined: 09 Apr 2006, 10:49
Posts: 249
Location: Sandviken
Post Re: Problem med pedal
Mrcool wrote:
jonos wrote:
Bytte D1 och det hjälpte inte,det får bli en ny Lm13600.
Tack för alla förslag.


Hur fungerar den nu, är det normalljudnivå genom den eller låter det lågt.
Om det är normal ljudnivå så är inte Q1 trasig.
När du kopplar in batteri/spänning har du 9 volt då eller sjunker spänningen, om spänningen sjunker så har du kortis i D1 eller C? på 47uF.

Om det bara är sustain/attack som inte fungerar så kan Q5 vara boven i dramat annars tror jag på LM13600.

LM13600 består ju av 2 indentiska delar, du använder ju bara ena delen prova flytta över ben 13 ->3, 14->4, 12->5, 10->7, 9->6, 16->1. Har du tur så kan det fungera.


Med level på fullt så är det normal ljudnivå. Det händer inget när jag vrider på attack och sustain.
Spänningen sjunker inte. Har testat den andra halvan av lm13600 och det fungerar inte.

Nu har jag beställt nya transistorer,dioder,kondensatorer och IC. Snart ska problemet vara löst.


02 Mar 2012, 10:49
Profile
User avatar

Joined: 09 Apr 2006, 10:49
Posts: 249
Location: Sandviken
Post Re: Problem med pedal
Det funkar!!! Bytte Q5 och Lm13600.
Ett stort tack till alla som bidragit till att finna felet.
Mrcool spikade Q5 och Lm13600, coolt.


09 Mar 2012, 17:43
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.