View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 16:39

Reply to topic  [ 26 posts ] 
Kan du höra om gitarren stämmer 
Author Message

Post Kan du höra om gitarren stämmer
Har slutat använda stämmapparat för jag hör när strängarna ringer 440hrz.
Tror det är inövat samma med att jag hör vilken tonart det är på låtar jag aldrig spelat till.
Men live så kan jag inte höra mig själv så är beroende av stämmare i alla fall.
Hur väl hör du att gitarren stämmer?

01 Mar 2012, 10:30
Profile WWW

Post Re: Kan du höra om gitarren stämmer
Ganska väl får jag nog säga eftersom jag är begåvad med ett näst intill fullständigt gehör. Jag vill dock inte säga hundraprocentigt.

01 Mar 2012, 10:51
Profile ICQ WWW

jag hör ingenting, kanske lika bra det eftersom jag spelar så jävla dåligt :P

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

01 Mar 2012, 12:21
Profile WWW

Bbenderman wrote:
Har slutat använda stämmapparat för jag hör när strängarna ringer 440hrz.
Tror det är inövat samma med att jag hör vilken tonart det är på låtar jag aldrig spelat till.
Men live så kan jag inte höra mig själv så är beroende av stämmare i alla fall.
Hur väl hör du att gitarren stämmer?

Jag är både lytt och tondöv men flera gånger har jag lyckats få gitarren hyggligt stämd efter strängbyte (bara 'kastat på' de nya stängarna alltså :? ).

Däremot tycker jag att tonen på lös G och B-sträng alltid låter surt (aningen för höga jämfört med mitt öra) vid stämning sträng för sträng!? :?

/R

01 Mar 2012, 12:57
Profile

Vi som har lätt tinnitus stämmer ju efter den inre tonen. :mrgreen:

Skämt åsido, jag kan intonera bra tillsammans med andra, både när det gäller sång och gitarr, men absolut gehör har jag fanimej inte. Vilket ibland kan vara praktiskt, t.ex. stör det mig inte att snedstämma gitarren för att anpassa till en snedsstämd blåssektion.

01 Mar 2012, 13:06
Profile WWW

Jag brukar göra så att jag föreställer mig en låt inne i skallen, och då kan jag "höra" tex ett D när jag föreställer mig Fly by Night med Rush (som ju öppnas med ett D-ackord), eller ett A om jag tänker mig 2-4-6-8 med Tom Robinson. Ja, typ så gör jag, funkar klockrent varje gång ;)

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

01 Mar 2012, 13:40
Profile WWW

A440 kan jag ta ganska bra på 5:e sträng på gitarr , inga problem.

Men de andra tonerna går sådär faktiskt , låga E hyfsat , G, D osv kan jag inte ta direkt utan referens

Använder aldrig stämapparat , varken live eller annars. Jo förresten ibland tvingas jag använda det när andra
stämt med en, tex basen.

01 Mar 2012, 13:42
Profile ICQ WWW
Nej, jag kan inte höra om gitarren stämmer. Eller rättare sagt, jag kan höra att gitarren inte stämmer, men kan inte göra något åt det utan en stämapparat!
Men jag har en annan lite lustig förmåga...Jag kan träffa rätt ton på Status Quo´s "Backwater" varje gång på gehör...

01 Mar 2012, 14:17

Blir inte alltid exakt men väldigt nära.

Tappar lite fokus när man stämmer i olika stämmningar med 7 å 8 strängat som jag har gjort sista tiden.

01 Mar 2012, 15:19
Profile ICQ WWW

Barry wrote:
..Men jag har en annan lite lustig förmåga...Jag kan träffa rätt ton på Status Quo´s "Backwater" varje gång på gehör...

Det är fanimej en fin förmåga! Grym låt! :D

01 Mar 2012, 15:56
Profile WWW
mangehall wrote:
Barry wrote:
..Men jag har en annan lite lustig förmåga...Jag kan träffa rätt ton på Status Quo´s "Backwater" varje gång på gehör...

Det är fanimej en fin förmåga! Grym låt! :D

Tack för det! Jag gick faktiskt in på Utube och testade igen, och jodå det funkade igen. Märkligt, men låten måste ha etsat sig fast på något sätt...

01 Mar 2012, 16:14

Jag kan inte höra vilken tonart en låt går i, inte heller stämma utan apparat så att det blir godkänt :mrgreen:

02 Mar 2012, 05:02
Profile

Fast lite mer allvarligt; jorå jag hör nog rätt bra vilken tonart ngn spelar eller sjunger i och stämmer gitarren hyfsat på gehör. De lägsta strängarna har jag dock svårare att få till utan stämapparat/referenston, verkar som att mitt öra har lättare att spika högre frekvenser än lägre dito

Att ha bra gehör kan vara rätt jobbigt ibland också, när man ska lyssna på ngn som sjunger out of pitch. Och det är det ju många som gör...

02 Mar 2012, 06:54
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Att ha bra gehör kan vara rätt jobbigt ibland också, när man ska lyssna på ngn som sjunger out of pitch. Och det är det ju många som gör...

+1
Riktigt plågsamt kan det bli, men som tur är har jag med åren blivit lite lomhörd! 8) :lol:

02 Mar 2012, 10:28
Profile ICQ WWW

Jag är lat, använder alltid stämapparat.
Men jag kan förstås stämma en gitarr utan apparat.
Kan inte stämma på gehör men efter en referenston så är det inga problem,
har alltid ett 440 hz A med mig i mobilens MP3-spelare.

02 Mar 2012, 12:24
Profile

Jag tror inte jag har absolut gehör.
Jag kan tillex inte lägga en andra stämma på en melodi utan att sitta å tänka å Testa mig fram.
Mitt musikminne är för kort för att bara spela en melodi eller solo efter första Försöket.
Måste spela upp det flera gånger innan det sitter.
Men kan höra 440hrz och känner igen alla toner på tillex ett piano.
Har väldig hjälp av detta när jag ska intonera gitarrer då man mänga gånger Måste kompromissa för att den ska låta bra på alla band.

FenderBender wrote:
Ganska väl får jag nog säga eftersom jag är begåvad med ett näst intill fullständigt gehör. Jag vill dock inte säga hundraprocentigt.

02 Mar 2012, 13:49
Profile WWW

Hör om det är surt, men att i farten under en låts gång kunna stämma upp rätt sträng går inte.

Foton: http://www.flickr.com/photos/bummmer

02 Mar 2012, 14:03
Profile WWW

Önskemål: Kan man försöka lägga såna här trådar under "ALLMÄNT MUSIK/INSTRUMENT" istället? Det är ju så on-topic som något kan vara.

02 Mar 2012, 15:58
Profile

Jag trodde i många år att jag borde kunna stämma med gehör. Och det lät ofta för jävligt och jag trodde det var fel på gitarren och tröttnade på att spela.

Det var en befrielse för mig att inse min begränsning och börja använda stämapparat. Sen blev ju dessa bättre också med åren.

02 Mar 2012, 16:11
Profile

Jag har ju redan erkänt att jag inte har absolut gehör, men det verkar som om flera blandar ihop absolut gehör och intonation. Jag stämmer ett A 440Hz till ca 90-95% utan referens (jorå, testade nyss), men det blir inte tillräckligt bra för att jag skall bli nöjd. Därför vill jag ha en referenston. Sen är det ju inga problem att stämma resten av gitarren efter den tonen, men det är vad jag kallar intonation. Jag kan lägga en ters (stor/liten), kvint, eller sjua som stämma utan problem till någon annans sång, till rn melodi. Det är också vad jag kallar intonation till samma eller annan ton. Det känns knepigt att höra att andra kan ha absolut gehör, men inte kunna intonera?

Ingen pekpinne, mer som en fundering.

02 Mar 2012, 16:29
Profile WWW

Vi 'old timers' började ju spela när det var stämgaffel (440 hz) som gällde , man var tvungen att lära sig helt enkelt , för min del så tror jag absolut inte jag har gehör , däremot känner jag igen ett 'A' när jag hör det i huvudet , kanske 90% får jag det rätt , resten är lätt att stämma när man har referenstonen. Problemet ligger mer när man ska spela med andra eller har ett piano med osv...

02 Mar 2012, 17:53
Profile ICQ WWW

kjelle wrote:
Jag har ju redan erkänt att jag inte har absolut gehör, men det verkar som om flera blandar ihop absolut gehör och intonation. Jag stämmer ett A 440Hz till ca 90-95% utan referens (jorå, testade nyss), men det blir inte tillräckligt bra för att jag skall bli nöjd. Därför vill jag ha en referenston. Sen är det ju inga problem att stämma resten av gitarren efter den tonen, men det är vad jag kallar intonation. Jag kan lägga en ters (stor/liten), kvint, eller sjua som stämma utan problem till någon annans sång, till rn melodi. Det är också vad jag kallar intonation till samma eller annan ton. Det känns knepigt att höra att andra kan ha absolut gehör, men inte kunna intonera?

men det hörde du inte i denna tråd väl? Det är ju tex ingen här som hävdar att de har absolut gehör

Jag har en mor som har absolut gehör och vet därför mycket väl skillnaden mellan absolut gehör och bra gehör. Det sistnämna är ngt man kan lära sig med åren, att bli bättre och bättre på att spika tonarter och pitch. När jag stämde min första gitarr vissta jag ibland inte vilket håll jag skulle skruva stämskruven 8)

Hörde Eldkvarn live på TV nyss och den gitarristen var då inge vidare på att intonera :D Men det var kul ändå, det var ju ändå Eldkvarn

02 Mar 2012, 19:30
Profile WWW

Bbenderman wrote:

Menar du att du kan identifiera en ton inom typ ett kvarts/halvt tonstegs kast, eller hör du rent av skillnad mellan 440 och 442? Utan referens alltså?

Att minnas tonarten på en låt man hört många gånger är kanske inte så ovanligt. Detsamma när det gäller ackord på gitarr. T.ex att man tänker på ett öppet G-ackord och så "hör" man hur det låter. Det är intränat gehör, dvs inlärt via minne.

02 Mar 2012, 21:26
Profile

Joshunznera wrote:
kjelle wrote:

men det hörde du inte i denna tråd väl? Det är ju tex ingen här som hävdar att de har absolut gehör

Jag har en mor som har absolut gehör och vet därför mycket väl skillnaden mellan absolut gehör och bra gehör. Det sistnämna är ngt man kan lära sig med åren, att bli bättre och bättre på att spika tonarter och pitch. När jag stämde min första gitarr vissta jag ibland inte vilket håll jag skulle skruva stämskruven 8)

Hörde Eldkvarn live på TV nyss och den gitarristen var då inge vidare på att intonera :D Men det var kul ändå, det var ju ändå Eldkvarn

Tänkte nog på Bbenders statement.

02 Mar 2012, 23:48
Profile WWW

Jag hör 440hrz utan referens absolut och tonerna utan referens.

Lynxtrap wrote:
Bbenderman wrote:

Menar du att du kan identifiera en ton inom typ ett kvarts/halvt tonstegs kast, eller hör du rent av skillnad mellan 440 och 442? Utan referens alltså?

Att minnas tonarten på en låt man hört många gånger är kanske inte så ovanligt. Detsamma när det gäller ackord på gitarr. T.ex att man tänker på ett öppet G-ackord och så "hör" man hur det låter. Det är intränat gehör, dvs inlärt via minne.

05 Mar 2012, 22:07
Profile WWW

Jag kan känna när det stämmer, dvs spänningen i strängen ökar plötsligt tex när man strängar om, och vrider skruven. 90-95% säkerhet iaf.

15 Mar 2012, 19:45
Profile
Reply to topic   [ 26 posts ]