View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 09:26



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Högtalare och upplevt ljudtryck 
Author Message

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Högtalare och upplevt ljudtryck
Håller på och planerar mitt nästa bygge, har beställt chassi hos plåtslagaren och sen är det till att dra igång. Ni som läst tidigare trådar kan nog räkna ut att det blir en stärkare med EF86 i försteget och två 6V6 i ett single ended slutsteg.

Funderar över högtalare till bygget som kommer att bli på ca 8W, vad skall man välja för att få så ett högt ljudtryck som möjligt. Alternativen är en 12 tummare eller två 10 tummare om man skulle ha högtalare med samma verkningsgrad borde väl två 10 tummare upplevas som kraftigare? Om man ser till ytan på högtalaren borde en 12 ha ca 700 cm2 medans två 10 tummare tillsammans har ca 980 cm2 i area, detta borde väl spela roll?

Som sagt vad jag egentligen är ute efter är att utnyttja förstärkarens effekt så maximalt det går med en 12 tummare eller två 10 tummare. Vad har ni för tips om att få ut max ljudtryck?


29 Feb 2012, 09:37
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Högtalare och upplevt ljudtryck
Har för mig att 10'or kan finnas mer lättdrivna, men du tappar ev lite bas (Vafan hade du tänkt dig för "ljudtryck" med 8w egntligen? :shock: :mrgreen: :shock: )
Flytta luft går ju på konarean som du säger, men med 8 taniga.......mja bättre med 2X10 så blir det mer upplevd fyllighet.


29 Feb 2012, 15:41
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Högtalare och upplevt ljudtryck
Quote:
(Vafan hade du tänkt dig för "ljudtryck" med 8w egntligen? )


Ja det kan man ju fråga sig men så här är det. Då jag nu skall bygga en liten stärkare så tänkte jag får jag ut ca 8W via två parallelkopplade 6V6 som sen skulle utnyttjas så effektivt som möjligt av högtalarna. Då skulle jag mest troligt få en hyfsad liten, lätt och behändig stärkare som skulle kunna användas vid mindre rep och inspelning. Jag har ibland repat med min Vibro Champ som är inhyst i ett Marshall Class 5 kabinett med C5:ans orginalhögtalare och den stärkaren funkar precis på gnällen att repa med, där av tanken på lite mer effekt och effektivt utnyttja högtalarna.

Skall jag ha ordentligt ljudtryck tar jag min 5F8 Twin Amp och kopplar in en extralåda med en 15 tummare i, då jäklar både låter det och skakar. Nackdelen med Twinen är storlek och vikt och att övriga medmusiker tycker att den är förbannat högljudd.

Då det gäller högtalare vad är då mest effektivt för upplevtljudtryck, två 10 tummare med verkningsgrad på ca 95dB mot en 12 tummare med verkningsgrad på ca 100dB?


29 Feb 2012, 16:21
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Högtalare och upplevt ljudtryck
3db ökning krävs för att skillnad ska märkas. Brukar beteckna dubbling av ljudet. (tex 50w ger 100db, 100w ger 103db, fel siffror men du fattar?)
Så 12an med 100db känslighet är bättre därvidlag. kommer att upplevas dubbelt så högljudda som 10'orna.


29 Feb 2012, 16:48
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Högtalare och upplevt ljudtryck
Alltså är en lättdriven 12:a på 100dB bättre än två 10:or på 96dB, jag är med på resonemanget om ökningen av volymen men hur är det om man använder en eller två högtalare? Hur blir det om man kopplar in en likadan till högtalare till en förstärkare, hur mycket ökar ljudtrycket då?

Hur är det upplevda ljudtrycket i förhållandet till arean på högtalaren, högtalarna? Är det bara verkningsgraden som avgör hur högt det låter?

Som sagt vad jag är ute efter är att få maximalt ljudtryck och uttnytja mina få watt maximalt med antinegn en 12:a eller två 10:or.


29 Feb 2012, 17:46
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Högtalare och upplevt ljudtryck
Ljudvolymen ökar inte med antal högtalare, men flyttad luft. Jfr Marshall 4x12 med en 1x12a. Blir det ljudtryck?


29 Feb 2012, 17:52
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Högtalare och upplevt ljudtryck
rudmark wrote:
Ljudvolymen ökar inte med antal högtalare, men flyttad luft. Jfr Marshall 4x12 med en 1x12a. Blir det ljudtryck?


Precis, vad jag är ute efter. Är ljudvolymen i dB den samma med en 12:a som med fyra 12:or av samma modell om de körs på samma effekt? En 4X12:a upplevs ju som kraftigare med mer tryck och även som att den spelar högre förmodligen för att den flyttar mer luft.

Då tillbaka till grundfrågan, upplevs två 10:or på ca 95dB kraftigare efter som dom har mer konyta och flyttar mer luft jämfört med en 12:a på 100dB även om dom spelar med lägre volym räknat i dB? Eller vinner 12:an den kampen?


29 Feb 2012, 21:31
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Högtalare och upplevt ljudtryck
Skillnaden i dB är så stor att det vinner över större konor, eftersom det inte var så stor skillnad där.
Sett ngn tråd här på Bojen som gav en förklaring till det större upplevda "ljudvolymen i !flyttad luft.
Nu pratar vi 8 ynkliga watt, så om du tar två 12or så kanske kan det bli ännu bättre,speciellt vid högkänsliga element, men sen vid 4st så vibrerar de ju knappt, dvs "kommer inte igång.
Och! Ju mer dist i ljudet, ju högre upplevs det.
Mina 32 öre på tolvan alltså.
Finns ju ganska känsliga JBL -103 dB?


29 Feb 2012, 22:10
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Högtalare och upplevt ljudtryck
De flesta 10:or verkar ju ligga mellan 94-96dB medans det verkar finnas ganska många 12:or mellan 98-100dB. Som jag ser det så är det bara två 10:or eller en 12:a som är alternativet om jag skall kunna behålla stärkaren relativt kompakt.

JBL på 103dB, kan man köpa såna högtalare nya eller är det att jaga gamla som gäller? Googlade lite men hittade ingea nya. Några andra tips på 12:or med hög verkningsgrad?


29 Feb 2012, 22:28
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Högtalare och upplevt ljudtryck
JBL E-120 är bra, men dessa låter reeent. Kan ha varit K-120'n Liksom EV (tunga som den) Men det verkar som de färglada röda blå etc Eminencerna är uppåt 103dB. Patriot Red fang, Wizard osv. kolla hemsidan
Celestion Century också.(Neodynamiun)


29 Feb 2012, 23:06
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 3065
Post Re: Högtalare och upplevt ljudtryck
Håller med Rudmark i allt, inklusive tipset om Eminence. Men inte "ju mer dist desto högre upplevs det".
Vi kanske pratar om olika definitioner, men i en band-situation brukar det vara tvärtom. Rena ljud med sina transienter upplevs högre. Men det var väl en bisak i sammanhanget...

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


01 Mar 2012, 00:37
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Högtalare och upplevt ljudtryck
Om jag fattat det hela rätt så borde en högtalare på 103.5 dB som tex Eminence Wizzard upplevas som dubbelt så högljudd som en Celestion Vintage 30 på 100dB?

Om 3dB ökning ger en fördubbling av ljudtrycket borde det ju bli en jäkla skillnad på att ha en 12:a som tex Eminence Wizzard på 103dB mot två 10:or som tex Jensen C10Q på 95dB.


01 Mar 2012, 09:17
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Högtalare och upplevt ljudtryck
busse wrote:
Om jag fattat det hela rätt så borde en högtalare på 103.5 dB som tex Eminence Wizzard upplevas som dubbelt så högljudd som en Celestion Vintage 30 på 100dB?

Om 3dB ökning ger en fördubbling av ljudtrycket borde det ju bli en jäkla skillnad på att ha en 12:a som tex Eminence Wizzard på 103dB mot två 10:or som tex Jensen C10Q på 95dB.


Yepp. Volymmässigt, kasnke inte alldeles säkert ljudtrycksmässigt. (Vad nu egentligen skillnaden är..) Känsligheten (sensivity) brukar väl mätas kring 1000Hz.


01 Mar 2012, 09:36
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Högtalare och upplevt ljudtryck
busse wrote:
Om jag fattat det hela rätt så borde en högtalare på 103.5 dB som tex Eminence Wizzard upplevas som dubbelt så högljudd som en Celestion Vintage 30 på 100dB?

Om 3dB ökning ger en fördubbling av ljudtrycket borde det ju bli en jäkla skillnad på att ha en 12:a som tex Eminence Wizzard på 103dB mot två 10:or som tex Jensen C10Q på 95dB.

3dB motsvarar en fördubbling av effekten, inte av ljudtrycket/volymen. För det behövs det 10dB.
F.ö. är det lite lömskt att jämföra olika elements verkningsgrad enbart via siffror, för i praktiken kan det vara så att det upplevda ljudtrycket inte alls motsvarar siffrorna. Som vanligt måste man prova praktiskt för att VETA.

När det gäller funderingarna kring ökad konarea, så är det så att verkningsgraden i praktiken ökar om man använder flera element, mest i lägre frekvenser. Vilket innebär att frekvensgången blir annorlunda även om man använder samma element.
Det beror på att spridningen minskas med ökad area, i alla fall så länge det är en plan yta, så energin koncentreras mer och mer rakt framåt.
Med tillräckligt stor area så blir det nästan tyst åt sidorna och ljudnivån framåt ändras mycket lite med avståndet.

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


01 Mar 2012, 09:46
Profile WWW

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Högtalare och upplevt ljudtryck
Sustain wrote:
busse wrote:
Om jag fattat det hela rätt så borde en högtalare på 103.5 dB som tex Eminence Wizzard upplevas som dubbelt så högljudd som en Celestion Vintage 30 på 100dB?

Om 3dB ökning ger en fördubbling av ljudtrycket borde det ju bli en jäkla skillnad på att ha en 12:a som tex Eminence Wizzard på 103dB mot två 10:or som tex Jensen C10Q på 95dB.

3dB motsvarar en fördubbling av effekten, inte av ljudtrycket/volymen. För det behövs det 10dB.
F.ö. är det lite lömskt att jämföra olika elements verkningsgrad enbart via siffror, för i praktiken kan det vara så att det upplevda ljudtrycket inte alls motsvarar siffrorna. Som vanligt måste man prova praktiskt för att VETA.

När det gäller funderingarna kring ökad konarea, så är det så att verkningsgraden i praktiken ökar om man använder flera element, mest i lägre frekvenser. Vilket innebär att frekvensgången blir annorlunda även om man använder samma element.
Det beror på att spridningen minskas med ökad area, i alla fall så länge det är en plan yta, så energin koncentreras mer och mer rakt framåt.
Med tillräckligt stor area så blir det nästan tyst åt sidorna och ljudnivån framåt ändras mycket lite med avståndet.


Okej så då kan man inte genetligen läsa ut så mycket av siffrorna som anger verkningsgraden annat än möjligen få ett hum om vilka elemet som är lättdrivna.

Följande element har jag funderingar över och som det finns utrymme för i min skrala budget som småbarnsförälder, Celestion Vintage 30, Celestion G12H, Eminence Wizzard och Eminence Canabis Rex. Eminence högtalarna ligger ju på 102-103dB medans Celestion ligger på 100dB, är även öppen för andra förslag på en lättdriven och högljudd 12:a för runt en tusing. Någon som testat dessa elemet och kan säga lite mer om dom?


01 Mar 2012, 11:23
Profile
User avatar

Joined: 11 Jul 2005, 14:32
Posts: 965
Location: Eskilstuna, Sweden
Post Re: Högtalare och upplevt ljudtryck
Med tanke på den "skrala budgeten" så tycker jag att du borde fundera mer på vad som låter bra! Det blir bra mycket dyrare att köpa något som är effektivt, men som låter skit, och snart måste bytas!
Kolla beggat marknaden, det brukar ofta ligga olika högtalare ute på bojen för mellan 500-600:-
Annars kanske denna (tycker den ger mycket mums per krona):
http://gitarrdelar.se/product_info.php? ... ts_id=2808

Det ända verkliga värdet på SPL är att jämföra hos samma tillverkare.

_________________
/Bengt


01 Mar 2012, 14:01
Profile WWW

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Högtalare och upplevt ljudtryck
Firetone wrote:
Med tanke på den "skrala budgeten" så tycker jag att du borde fundera mer på vad som låter bra! Det blir bra mycket dyrare att köpa något som är effektivt, men som låter skit, och snart måste bytas!
Kolla beggat marknaden, det brukar ofta ligga olika högtalare ute på bojen för mellan 500-600:-
Annars kanske denna (tycker den ger mycket mums per krona):
http://gitarrdelar.se/product_info.php? ... ts_id=2808

Det ända verkliga värdet på SPL är att jämföra hos samma tillverkare.


Japp du har helt rätt, hittar jag någon beggad högtalare kommer jag att slå till och dom går ju att kränga vidare utan större förlust.

Blir nog att annonsera under köpes och jag har ju ganska klart för mig vilka modeller jag är intresserad av. Vintage 30, G12H, Wizzard och Cananbis Rex


01 Mar 2012, 14:24
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.