View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 10:17

Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Hayden 
Author Message

Post Hayden
Polarn bytte till sig en Hayden/Ashdown Peacemaker 60 topp. Låter ju rent ut sagt fullkomligt bedrövligt.
Totalt platt å med massor av botten bara. Overdrivekanalen i sin tur...ja,jag har knappt ord för det.

Surfa reda på ett schema å mina intitial reaktioner e dels att jag inte fattar vad man tänkt med ingångssteget å vidare varför man använt den hefferesistor i svansen som man har till LTP;n?

Läst lite...å vad det verkar har man vidare missbedömt vad resistorerna till EL34;orna bias setup eg utvecklar vad gäller värme. Tydligen e senare versioner moddade på den punkten att de resistorerna e flyttade av kortet. Vad sedan gäller just det med katodbiasen på den så grunnar jag på varför man begränsat sig till en 220uF kondning?

http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/Peacemaker_60.pdf

...schema..

Så mina initiala funderingar i riktning av mods e...bort med alla 100n kondningar. De e allt för stora,å detta e ingen metal stärk. Sen rumstera om styggt i pre-ampen. Ingångssteget skall dels sättas om men åxå få lov att bli mer dominant. Som det e blöds det ju av så mkt signal över spänningsdelare att det på sin höjd svagt färgar å knappt det.

PT;n verkar ha hygglig storlek medans OT;n verkar designad på "peavey manér". Å hela toppen känns som ett kinesiskt skrytbygge. PCB;er mm har så gott om plats inne i cabben att de kan ta simborgarmärke jue!!

Ideer om hur man ev skulle kunna göra denna lite roligare? Hi-gain e INTE aktuellt utan det som gäller e att skapa rocknroll.(Ngt den rent ut sagt suger på som den står)

27 Feb 2012, 09:37
Profile

vad är det för HT spänningar på 1:a filterkondingen och resten till preamp etc.??

//Janne

27 Feb 2012, 11:18
Profile ICQ WWW

Post Re: Hayden
Ser ut att vara ca 350V till OTs mittuttag för att sedan hamna kring 300 på ingångsteget.
Ashdown jobbar bara med produktdefinition och marknadsföring. Tillverkning i Kina (de kanske har flyttat till Ampegs fabrik i Vietnam som Ampeg lär ha dragit sig ur pga Q-problem). Vem och var gör själva konstruktionen vet jag inte. Det syns ett antal hifi transplantat just där de minst passar.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

27 Feb 2012, 12:07
Profile WWW

Kinesiskt ja. Sitter exakt samma pre-amp rör som i KLD kineserna. Slutrören förefaller dito.

Skall kika på det lite med railspänningar även om jag e helt övertygad om att Aleks e rätt ute. Isf känns det som man drar ner spänningen mer än nödvändigt på sina håll.
Samma det med de 220k resistorer som sitter över de första lytarna. E ngt som inte stämmer där för drar man ur nätkabeln tvärdör maskin i samma sekund.

27 Feb 2012, 12:54
Profile

Att den dör direkt är normalt. 220k över elektrolyterna är bara till att fördela spänningen lika över dem.
Men slutsteget är klass AB katodbias och jag tippar att de båda EL34 drar sådär 150mA i tomgång.
Med tanke på att 2st 47uF i serie är samma som 23.5uF så laddas de ur i princip direkt.
Det borde sitta 1st 100uF/450V där men inte i syfte att förlänga dödsvåndan vid avstängning.

Zagray! - test & review

27 Feb 2012, 13:57
Profile WWW

Å man lär sig nått nytt varje dag... :D
Kiitoos Aleks!

27 Feb 2012, 14:00
Profile

VacuumVoodoo wrote:
Ashdown jobbar bara med produktdefinition och marknadsföring. Tillverkning i Kina (de kanske har flyttat till Ampegs fabrik i Vietnam som Ampeg lär ha dragit sig ur pga Q-problem). Vem och var gör själva konstruktionen vet jag inte.

Av vad sist jag hörde så tillverkades Ashdown av Straight Edge Manufactoring som också tillverkar Orange, Hiwatt och Cornford. Fabriken ligger i Kina.

27 Feb 2012, 20:04
Profile WWW

David Wikström wrote:
VacuumVoodoo wrote:
Ashdown jobbar bara med produktdefinition och marknadsföring. Tillverkning i Kina (de kanske har flyttat till Ampegs fabrik i Vietnam som Ampeg lär ha dragit sig ur pga Q-problem). Vem och var gör själva konstruktionen vet jag inte.

Av vad sist jag hörde så tillverkades Ashdown av Straight Edge Manufactoring som också tillverkar Orange, Hiwatt och Cornford. Fabriken ligger i Kina.

Skumt. Allt Cornford är märkt "Handbuilt in England" och alla modeller utom RH-serien är ju "kretskortlösa" (Har vi någon ny term när man inte längre kallar kortmonterat utan kopparbanor för PTP?). Alla transformatorer (inkl RH-serien) är märkta med den engelska tillverkarens namn (minns inte vilken eftersom jag inte skruvat i sär någon på några månader.) och produkt-koder. Kabinetten är solid furu, vilket inte kan vara helt vanligt bland kinabyggen. Så jag tvivlar på nog på att några Cornford skulle vara tillverkade i Kina.

/CM

27 Feb 2012, 22:14
Profile ICQ YIM WWW

Ägnat lite tid till å från med att studera det där schemat idag,å jag menar inget illa mot designern av den där pre-ampen...verkligen inte,men...jag fattar inte.
Jag förstår inte hur man tänkt.? Må vara att jag e inskränkt,säg till mig det isf,men..jag fattar bara inte.

Har försökt att "se" pre-ampen i aktion å får säga att jag upplever den till grad som upp&ner vända världen nära nog.

Tar upp det eg för att stämma av mer er andra,men jag tänker som så när jag ser det där att man skapat en 3 stegare samt en 5 stegare. 3 stegaren e eg nära nog en 2 stegare när man ser spänningsdelaren in på gallret för 2a trioden. Å lika fulla fast har man viljat skapa sving ut ur ändalykten med tex ett 220k anod samt 470 katod på första.? Jag fattar inte grundtanken när det finns så många bra designer att luta sig på.?

Kikar man sen på 5 stegarn så blöds ju så mkt signal att det e rent löjligt på de första 2 trioderna. Enda avvikelsen e eg 4e steget med sina 4.7k som katod men bortsett från det e samtliga dominanta steg lika stereotypa som de setups man ser i de 1a high-gain pre-amparnas stapplande steg från tidigt -80tal.?

Vad e det jag missar? Eller missar jag eg något för rent praktiskt låter som sagt en sånhär burk fullkomligt patetiskt. Platt å dynamiklöst i clean åsså dist å chugga-chugga botten så man kan så med det i overdrive.

Mina tankar när jag ser det där går mer eller mindre till att göra pre-ampen sopren. Finns ingen anledning att spara ngt överhuvudtaget sett som komponentvärden i min mening om ambitionen e komplex råkkändråll,vilket det då e i detta fallet.

Så..väl på benen igen blir nog det första jag gör att se de belastade arbetsspänningarna in mot de olika stegen för att se vad som finns att jobba med här. Vad säger ni andra när ni ser schemat ovan.?

27 Feb 2012, 23:23
Profile

_CM_ wrote:
Skumt. Allt Cornford är märkt "Handbuilt in England" och alla modeller utom RH-serien är ju "kretskortlösa" (Har vi någon ny term när man inte längre kallar kortmonterat utan kopparbanor för PTP?). Alla transformatorer (inkl RH-serien) är märkta med den engelska tillverkarens namn (minns inte vilken eftersom jag inte skruvat i sär någon på några månader.) och produkt-koder. Kabinetten är solid furu, vilket inte kan vara helt vanligt bland kinabyggen. Så jag tvivlar på nog på att några Cornford skulle vara tillverkade i Kina.

/CM

Det kan vara en serie med kretskort av Cornford som görs där kanske?
Straight Edge har fabrik i England också, det är där kabinetterna görs. (Dock har jag hört på senare tid att Orange har börjat bygga en del kabinetter i Kina också)
Det där med "Made in England" är en riktig fuling. Försärkarna byggs i Kina och sedan skickas till England där transformatorer monteras och rör installeras. Sedan trycker de in stärkaren i sleeven (lådan) och kallar den för byggd i England. Fult, men det är fullt lagligt och konsumenten ifrågasätter aldrig.

28 Feb 2012, 00:57
Profile WWW

Racing wrote:
3 stegaren e eg nära nog en 2 stegare när man ser spänningsdelaren in på gallret för 2a trioden.

Den spänningsdelaren måste väl ändå vara felvänd i schemat?

28 Feb 2012, 10:50
Profile ICQ YIM WWW

Jag svarar som så att det återstår att se. I ljuset av hur den låter,omöjligt e det fan inte.

En sådan här mackapär kan jag summera som så att sällan har jag spelat på en rörförstärkare som låter så lite rör. De e platt-land. Hele skiten. Det låter verkligen ILLA.
Jag hittar inget i minnet att dra paralleller från en ggn. Å ja,jag har spelat på transistorhäckar som låter bättre än detta.

28 Feb 2012, 12:49
Profile

Jag tycker att när man sågar en produkt så grundligt så bör det stödjas med video/ljudklipp för allmänt åskådande/åtlöje och framtida referens.
Image

Zagray! - test & review

28 Feb 2012, 13:05
Profile WWW

:mrgreen:
Ja,jag får la be Björn dyka upp igen antar jag.... :lol:

Tv Aleks. Tro mig. Detta vill du inte ens höra. Så illa e det.

28 Feb 2012, 13:56
Profile

Ju värre det låter, ju roligare är det ju att höra.

28 Feb 2012, 14:22
Profile WWW

jahapp!
kretslösningen är då inte kopierad i allafall :P
R7 och R6 efter första rörhalvan är verkligen inte vad jag har sett schemamässigt nån annanstans .stor gridstopper på 470k för att sen strypa av med 33k ner i backen.
måste ju va som när man har högsta tryck på trägårdsslangen och försöker hålla emot med tummen "Det sprutar åt alla dj...la håll" :|
jag undrar som dig Racing!!!!
eller kan det vara så att dom har tänkt att klona en gammal vintage
värsta sortens Hobbex pedal :mrgreen:
kan det finnas nån slags tanke.
ex. vis billig förstärkare=nybörajargitarrist=mycket dist=mycket compression=lätt spelat=nästan självspelande=hög imponeringsfaktor på lillbrorsan etc.etc.etc??????

//Janne

28 Feb 2012, 15:22
Profile ICQ WWW

Nä det kan man då lugnt säga va Janne!! :lol: :lol:

Återigen,innan jag river det här till skit å småspik-e det ngn som fattar hur de tänkt? För...uppenbarligen e vi fler som inte riktigt tagit det tåget som de gjort på Hayden denna ggn. Söp de upp alla pengarna till produktutveckling på personalfesten?

28 Feb 2012, 16:45
Profile

Det verkar ju troligare att de söp under själva utvecklingen!

28 Feb 2012, 17:04
Profile WWW

Björbojanne wrote:
jahapp!
kretslösningen är då inte kopierad i allafall :P

Skulle dock inte förvåna mig ifall han har kopierat lite här och där från Matamp. Det är ju där han har jobbat. Det skulle också vara en anledning att du inte känner igen något eftersom att Mat Mathias som startade Matamp byggde egna kretsar utan att sno.
Dock vete f*n ifall Matamp-soundet är något jag gillar efter att ha ägd två stycken. Den ena har jag kvar för den låter jäkligt bra till bas, men inte till gitarr som den byggdes för.

28 Feb 2012, 17:20
Profile WWW

Jaja. Mailade Hayden om schema å det får sägas att de var mkt vänliga med att skicka ett i retur. Det i länken ovan hittar jag ju online,men de e identiska iaf så mao stämmer dem.

28 Feb 2012, 20:33
Profile

David Wikström wrote:
_CM_ wrote:

/CM

Det kan vara en serie med kretskort av Cornford som görs där kanske?
Straight Edge har fabrik i England också, det är där kabinetterna görs. (Dock har jag hört på senare tid att Orange har börjat bygga en del kabinetter i Kina också)
Det där med "Made in England" är en riktig fuling. Försärkarna byggs i Kina och sedan skickas till England där transformatorer monteras och rör installeras. Sedan trycker de in stärkaren i sleeven (lådan) och kallar den för byggd i England. Fult, men det är fullt lagligt och konsumenten ifrågasätter aldrig.

Ja, det är möjligt att de får kretskortet till Roadhouse-serien (de enda Cornford-förstärkna som har kretskort) från Kina. Men jag känner via jobbet en rad brittiska elektronikproducenter och det krävs rätt stora volymer för att få något gjort i Kina. Däremot finns det många kortleverantörer i England, som tillverkar i små serier och som är lättare för britter att ha att göra med. RH-kortet är ju ett mindre kort populerat med i huvudsak motstånd, kondensatorer, några dioder och en fälttransistor (d v s som i de flesta rör-förstärkare och ett sånt kort är inte särskilt dyrt eller komplicerat att få tillverkat på hemmaplan, så jag tycker det låter konstigt om en pyttetillverkare som Cornford skulle kunna göra åt så många kort som man normalt minst får beställa från kinesiska tillverkare, så att det vore lönt att få det gjort i Kina. Men jag vet inte var korten kom ifrån. Däremot såg jag att en styrelseledamot var registrerad i styrelserna för både Cornford och Straight Edge. De kanske gör Cornfords kabinett och de kanske har mindre elektroniktillverkning i England också?

/CM
/CM

28 Feb 2012, 23:25
Profile ICQ YIM WWW

Racing wrote:
:mrgreen:
Ja,jag får la be Björn dyka upp igen antar jag.... :lol:

Tv Aleks. Tro mig. Detta vill du inte ens höra. Så illa e det.

E re inte skit bakom spakarna må tro? :D

28 Feb 2012, 23:48
Profile ICQ YIM WWW

Aaaaaaaaaaaaaalltid.... :lol: :lol:

Du vet vad som sägs...."Never claimed i could play the guitar but at least i LOOK like a fuckin rockstar!"

29 Feb 2012, 00:15
Profile

Hehe, självklart skojade jag bara.
Men det hade vart intressant att höra nåt klipp.

29 Feb 2012, 00:16
Profile ICQ YIM WWW

Ska se vad jag kan göra.... :wink:

Men tv,bara tro mig. En Hayden Peacemaker e som röris sett illa. Som i RIKTIGT jävla illa.

29 Feb 2012, 00:19
Profile

_CM_ wrote:
De kanske gör Cornfords kabinett och de kanske har mindre elektroniktillverkning i England också?

Kanske. Att Cornford tillverkades i Kina av Straight Edge var bara info jag fick på köpet när jag gjorde en djupgrävning av Orange, så jag vet inga detaljer tyvärr.

29 Feb 2012, 09:22
Profile WWW

Jesper, kompisen Ubbe hade ett tag en Peacemaker 40 kombo med samma försteg men 4st EL34:or i arslet. Din beskrivning av ljudet i toppen stämmer bra med vad jag upplevde med hans kombo. Det enda som var bra med den var högtalarelementet, inte alls dumt. Pratade med Leif Gollmer om de Hayden-stärkarna, han tyckte de var ett stort misslyckande. Liksom, att man tänkt till i vissa avseenden t.ex. dubbla omkopplingsbara mastervolymer och så, men ljudet... :( Platt gröt!

/Mats

29 Feb 2012, 17:23
Profile

Jaa....Mats mfl. Jag vet faktiskt inte vad jag skall säga,var jag skall börja.?

Har ju legat i influensa de sista dagarna å som praktiskt driven pojk så fick jag till slut idag så tråkigt att jag kravla mig ut till verkstan för att kika lite närmare på den här Peacemakern feber eller inte.

Kort summerat,vilken jävla dynga.

Image

Till att börja med kan jag konstatera att schemat Ashdown själva skickar ut stämmer inte mot verkligheten. Eller,jaa...det där 220k anodmotståndet sitter där men katoden ligger på 1.5k å e INTE avkopplad i nån form. Som exempel nu då,för det finns MASSOR av den formen av avvikelser från schema. Vidare så finns iofs det spänningsdelande motståndet vi snackat om ovan på 33k på plats men dilemmat e att V1b som det då e...e överhuvudtaget inte med i ekvationen. Dvs,det där 33k motståndet e det ENDA som ligger på det gallret mot jord för nån signal e det då rakt inte kopplat till det iaf!!

Vidare så har alla värden kring V1a vs V1b bytt plats...så det e fanimig inte en siffra som stämmer. Inte nånstans.

Image

Ser vi sen till katodresistorerna för slutrören...så stämmer inte det mot schema det heller. Inte heller e de avkopplade. Enkelt summerat e det som står i verkstan en helt annan förstärkare än det som Ashdown/Hayden har skickat mig schema på som en Peacemaker 60 head - det står helt klart efter dagen,feberyr eller inte.

Image

OT,n e på storlek med ngt vi hade förväntat oss i en 20 wattare(jmfr i storlek med den svarta kaffemuggen intill!) skulle jag vilja påstå,å vad vidare e kan jag 101% garantera att ngr 60 watt ger inte denna toppen om man så kliver av tåget med den dubbelpipiga hagelbössan å hotar de en gång! Inte en chans i helvete!! Den 18watts Dynacord Twen jag precis gjort färdigt lirar fanimig högre,å det utan att blinka.(Å vad vidare e ngr hundra ggr bättre)

Image

Å här har vi en RIKTIG personlig favorit!! 4 switchar...jajamen...som leder in i stärken via en mono teleplugg(ööööh? :lol: :lol: )...å uträttar....ICKE ETT FÖRBANNADE SKIT!!! Jajamen! Det lyser vackert om dioderna...men...trampa dig trött. Det enda som händer e att du tänder eller släcker dioderna. :lol:

Image

"All tube class A"? Öhh.....okey...

Chassiet e som jag skriver ovan såpass stort invändigt att komponenterna fanimig får ha karta å kompass för att hitta varandra en ggn!

Pre-ampen stämmer UPPENBART inte mot schemat. Så icke heller komponenterna för det katodbiaserade slutsteget. Stärkarn låter verkligen HELT för djävligt!!!
Nope...e inget fel på den. Jaaa...jo...det förstås,när man tar isär div kabelskor osv e lödningarna av så jävla medioker kvalitet att man bokstavligt får mig sig hela kontaktblecken ut ur kortet. :shock: :shock: . Nej nej...krävde inget våld. Var bara att lossa på kabelskorna så var det ett faktum,å då vart det ju bara att lossa kort å hela helvete för att löda dit skiten igen. :evil:

Nä mina vänner. Det här e rätt å slätt skräp. Rätt upp å ner,å frågan e vad man skall göra.? Schema verkar man ju till att börja med kunna se sig i månen efter.? (Skall skriva till dem en ggn till å se vad det ger)
Å ja...jag e 100% säker på att andra halvan av V1 inte e med i ekvationen. Har rent fysiskt innan jag muttra isär eländet mätt efter AC signal in på det gallret e det e ingen hemma. Alls.

Så frågan e om man inte skall ställa denna maskinen på lite tillväxt å helt enkelt dynga hela pre-amp kortet i soporna å bygga eget när tid å tillfälle ges.? Som den e är den iaf FULLSTÄNDIGT oanvändbar. Totalt,å det e icke bara min åsikt jag framför där.

29 Feb 2012, 18:35
Profile

Mycket roligt inlägg!

Kineserna har väl gjort som så att de monterat alla komponenterna där de fick plats till dess kitet var slut? Spelar väl ingen roll i vilken ordning de sitter??? :D :shock: :roll:

Men kretskortet kan väl inte vara ngn skillnad från schemat i alla fall? det verkar långsökt att bara slabba i ett kort vilket som ungefär? Dvs att du skulle kunna använda schemat och byta värden på komponenterna, borde vara enklare än att riva ut allt.

Fotomkopplaren var riktigt kul... Samtidigt är det tragiskt, någon stackare har ju de facto köpt en stärkare och trott att den ska funka...

29 Feb 2012, 18:48
Profile

Det är nog det exemplaret som den kinesiske wannabe "namnet på din favoritmoddare" råkade av mistag släppa ut...eller avsiktligt för att testa marknaden. :mrgreen:

Zagray! - test & review

29 Feb 2012, 19:11
Profile WWW
Reply to topic   [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next