|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
tobol
|
 Problem med rör?
Nu har min stärkare tyvärr börjat krångla för första gången, jag misstänker att det kan vara rören som spökar?
Jag spelade helt vanligt när helt plötsligt större delen av de låga frekvenserna bara försvinner, tappar även en del volym, nu låtar stärkaren väldigt nasalt och saknar bas.
Spelar en rockerverb 50 mk1, är det rören som spökar tro ?
|
| 08 Feb 2012, 11:01 |
|
 |
|
cruBB
|
 Re: Problem med rör?
Skulle tro det.
Brukar oftast vara rören som gett med sig om man har problem med en rörstärkare.
|
| 08 Feb 2012, 11:03 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Nah,det var väl att ta i ändå.?
Finns vissa smågrepp som kan vara vakna att ta. Om man tex inte e helt oäven till att svinga en lödpenna,å har lite insikt om riskerna som föreligger när man arbetar med en rörförstärkare,vill jag nog säga att ett av de första stegen samt billigaste dito e många ggr att löda om maskinen.
Ta som tex många Kina tillverkade Peaveys. E ju snarare regel än undantag att lödpunkterna för jacken kastar in handduken pga bristande design samt bristande lödkunskaper å tenn. Ett problem som ger just volym som åker jo-jo samt att bas i första läget e det som försvinner mer än allt annat.
Skulle det nu inte vara en lödning som e kokt har man med det arbetet,OM man nu har koll på hur att löda då det INTE bara e en fråga om att enbart "tillsätta lite värme",på inget sätt gjort sig ovän med den tekniker som kan hjälpa en vidare om det visar sig att det inte e problemet.
Sen skall sägas att mkt riktigt både kan å är rör ofta en källa till problem,men då oftare missljud. Om rören e helt slut brukar maskinen,iaf i min erfarenhet,vara tillförlitligt lågmäld (slutrör). Om det e pre-amp rör brukar man som jag ser det tala missljud i första hand alt ren "no-go". Intermittenta fel brukar i min erfarenhet vara mera sällan det handlar om rören specifikt.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 08 Feb 2012, 11:55 |
|
 |
|
tobol
|
Min erfarenhet inom lödning sträcker sig dessvärre inte längre än att jag bytt mickar i ett par gitarrer och bytt några transistorer i pedaler. Tveksamt om jag vågar skruva isär min stärkare och börja pilla.
Får hoppas 4sound här i karlstad har någon kunnig jag kan lämna in till.
|
| 08 Feb 2012, 12:25 |
|
 |
|
tobol
|
Drar jag ner gainen så blir volymen väldigt låg, BETYDLIGT lägre än den brukar. Vill dock inte säga att jag för en "jo-jo" effekt där volymerna åker bergo och dal bana när jag sitter och ändrar.
|
| 08 Feb 2012, 13:23 |
|
 |
|
cruBB
|
Ett trasigt preamprör kan leda till en rad ljudförändringar(jag har varit med om allt möjligt skumt). Det är alltid bra att eliminera både preamprör och slutstegsrör som en felkälla. Man bör även testa med en annan gitarrsladd/högtalarsladd och annan gitarr innan man ska ge sig in i förstärkaren. Kretsmonterade jack är ingen höjdare, kan skapa brum och glapp, vilket jag varit med om i en del Peaveys. här är en bra debug sida för rörstärkare: http://www.geofex.com/ampdbug/ampdebug.htm
|
| 08 Feb 2012, 13:37 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|