View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 04:54

Reply to topic  [ 98 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
jobba till 75... vad säger ni om det? 
Author Message

Post jobba till 75... vad säger ni om det?
Man har ju ingen sådär jättelust. Frågan är om det finns något alternativ om man inte är beredd att sänka sin levnadsstandard. Som det framställs i tidningarna verkar folk varken vilja jobba mer eller sänka sin standard. Jag tycker det avspeglar en rätt naiv bortskämdhet. Vad tycker ni?

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

07 Feb 2012, 14:27
Profile WWW

Post Re: jobba till 75... vad säger ni om det?
att man får sänkt inkomst när man går i pension är ju inget nytt. Å andra sidan har du förhoppningsvis inte så höga omkostnader när barnen har flyttat och huset är betalt, så det kan ju bli över till en och annan gura ändå förhoppningsvis

Själv kommer jag nog att "jobba" tills jag dör, på ena eller andra sättet. Troligtvis i egen regi då. Men att jobba 12-timmarsdagar och resa runt en massa får det nog bli slut på en dag. Känner ett alltmer stigande behov av att sitta under korkeken och spela slajd på dagarna 8)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

07 Feb 2012, 14:48
Profile WWW

Joshunznera wrote:
att man får sänkt inkomst när man går i pension är ju inget nytt. Å andra sidan har du förhoppningsvis inte så höga omkostnader när barnen har flyttat och huset är betalt, så det kan ju bli över till en och annan gura ändå förhoppningsvis

Själv kommer jag nog att "jobba" tills jag dör, på ena eller andra sättet. Troligtvis i egen regi då. Men att jobba 12-timmarsdagar och resa runt en massa får det nog bli slut på en dag. Känner ett alltmer stigande behov av att sitta under korkeken och spela slajd på dagarna 8)

hmmmm.....tycker de flesta som köper hus idag INTE kommer att betala huset så som det gjordes/strävades efter förr om åren...tycker mej förstå det när jag diskuterar detta med bekanta som har nybyggda villor....är mest en "hyresrätt" ägd av banken idag....

07 Feb 2012, 14:51
Profile

Jag vill inte jobba nu och fyller 75 om 33!!!!! år. Bläh! :evil: :evil: :evil:

07 Feb 2012, 15:05
Profile

glassfinger wrote:
Jag vill inte jobba nu och fyller 75 om 33!!!!! år. Bläh! :evil: :evil: :evil:

Håller med med och fyller 75 om 28.

Troligen är nog pensionsåldern 85 när det är dax för oss även om vi enligt Cs förhoppning är 40 miljoner i Sverige.....

07 Feb 2012, 15:20
Profile ICQ WWW

Bara tanken på att jobba 26 år till... :roll: Det är nog väldigt beroende på vad man har för jobb, tänker jag. Jag skulle vilja se den 75-åring som kan jobba som murare på byggen, eller som grovsnickare eller grovplåtslagare. :mrgreen:

Jag tror jag väljer att betrakta Rheinfelts kommentar som en "plump" i protokollet, nästan i klass med Friggebos allsångsförsök. :lol:

07 Feb 2012, 16:25
Profile ICQ WWW

K-G wrote:
Joshunznera wrote:

hmmmm.....tycker de flesta som köper hus idag INTE kommer att betala huset så som det gjordes/strävades efter förr om åren...tycker mej förstå det när jag diskuterar detta med bekanta som har nybyggda villor....är mest en "hyresrätt" ägd av banken idag....

Då har de köpt för dyrt hus. Om man lånar 2000.000 när man sätter på vid 25 års ålder och amorterar av det på 40 bast, så är ju allt klart när man är 65.

Men visst, jag vet de som lånar 4-5 millar på amorteringsfritt lån och då är det ju en annan sak.

07 Feb 2012, 16:28
Profile WWW

FenderBender wrote:
Bara tanken på att jobba 26 år till... :roll: Det är nog väldigt beroende på vad man har för jobb, tänker jag. Jag skulle vilja se den 75-åring som kan jobba som murare på byggen, eller som grovsnickare eller grovplåtslagare.

Han sade ju i samma andetag (eller åtminstone samma intervju) att man också måste förutsätta att man inte har samma yrke hela livet.

07 Feb 2012, 16:42
Profile

Näää ! ser inte mig som 75 åring på ett bygge!(jobbar som målare) :shock:
däremot ta lite ströjobb som pensionär! måla /tapetsera mm för finansiera alla 8) Tele inköp

07 Feb 2012, 16:47
Profile

bjoel wrote:
FenderBender wrote:
Bara tanken på att jobba 26 år till... :roll: Det är nog väldigt beroende på vad man har för jobb, tänker jag. Jag skulle vilja se den 75-åring som kan jobba som murare på byggen, eller som grovsnickare eller grovplåtslagare.

Han sade ju i samma andetag (eller åtminstone samma intervju) att man också måste förutsätta att man inte har samma yrke hela livet.

En rosa dröm om att det är bara att söka nytt jobb vid typ 65, med lång erfarenhet inom en bransch? Ganska naivt, med dagens inställning till äldre arbetssökande hos företag. Redan vid +50 börjar det bli trögare, bortemot 60 krävs ofta personliga kontakter o.s.v. Är man därtill kvinna, blir det ännu svårare, och har ett konstigt namn än värre. För de som inte tror mig: Jag har +100 f.d. kollegor med bra utbildning, och lång erfarenhet, som sökt jobb efter att ha friställts inom t.ex. Ericsson, ABB, m.fl. företag. Somliga har lyckats öppna dörren efter ett par års sökande, andra är utförsäkrade och får ta av sparmedel, sälja bostäder m.m. för att hålla ut till dagens pensionsålder.

Om det är nödvändigt med höjd pensionsålder, krävs det en ändrad inställning hos arbetsgivarna för att få bukt med åldersfascismen, och förmodligen också bättre villkor för arbetsgivarna. En systemförändring inom hela samhället. Att sitta i regeringen, med riksdagspensioner och säkerhetsnät inom partierna, är inte en lämplig plats för att inse hur det faktiskt ser ut på arbetsmarknaden.

07 Feb 2012, 17:11
Profile WWW

You gotta love Reinfeldt. Vi gjorde som USA gjorde med Bush och valde honom en period till.
Då blir det såhär. Svenska folket får vad de förtjänar.
Thanks, suckers :D

07 Feb 2012, 17:25
Profile

Medelåldern för en Svensk man är fn 78 år..........

07 Feb 2012, 17:30
Profile ICQ WWW

Tobbe z wrote:

Jag tänkte söka på det...men insåg att jag nog inte ville veta :cry:

07 Feb 2012, 17:42
Profile

Vem vet, kanske det... Men jag vill inte vara tvungen att göra det.

07 Feb 2012, 17:45
Profile WWW

kjelle wrote:
Om det är nödvändigt med höjd pensionsålder, krävs det en ändrad inställning hos arbetsgivarna för att få bukt med åldersfascismen, och förmodligen också bättre villkor för arbetsgivarna.

Tänk, precis den där attitydförändringen snackade han ju också om.

Personligen tror jag ITP2 (och ev liknande hårigheter) traditionellt varit ett jättehinder för att anställa äldre personer för företag som haft det i kollektivavtalet. Snacka om svartlistning, det blev ju helt enkelt ekonomiskt omöjligt anställa såna personer på ålderns höst, speciellt om de gått arbetslösa ett tag. Som tur är är väl denna monstrositet på väg bort.

Alltså, jag är ingen jättefan av Reinfeldt men att pensionssystemen går mer och mer mot att majoriteten av befolkningen under de år man arbetar ska tjäna in de pengar som man sen tar ut är verkar vara en ganska svårstoppbar trend. För att undvika att pensionerna blir ett gigantiskt pyramidspel (hej Grekland!) är det också på många sätt en bra trend.

Detta leder ganska enkelt till Reinfeldts resonemang: om man vill ha en hög pension måste man jobba fler år och ta ut pension färre år.

Bortsett från det vet jag inte om jag tycker han var särskilt smart som kom med detta utspel, att det skulle tolkas som det gör av media och politiska motståndare är väl ganska självklart. Å andra sidan, om man inte kan prata långsiktiga visioner och mål i politiken vore det ganska trist.

07 Feb 2012, 17:50
Profile

bjoel wrote:
kjelle wrote:
Om det är nödvändigt med höjd pensionsålder, krävs det en ändrad inställning hos arbetsgivarna för att få bukt med åldersfascismen, och förmodligen också bättre villkor för arbetsgivarna.

Tänk, precis den där attitydförändringen snackade han ju också om.

Personligen tror jag ITP2 (och ev liknande hårigheter) traditionellt varit ett jättehinder för att anställa äldre personer för företag som haft det i kollektivavtalet. Snacka om svartlistning, det blev ju helt enkelt ekonomiskt omöjligt anställa såna personer på ålderns höst, speciellt om de gått arbetslösa ett tag. Som tur är är väl denna monstrositet på väg bort.

Alltså, jag är ingen jättefan av Reinfeldt men att pensionssystemen går mer och mer mot att majoriteten av befolkningen under de år man arbetar ska tjäna in de pengar som man sen tar ut är verkar vara en ganska svårstoppbar trend. För att undvika att pensionerna blir ett gigantiskt pyramidspel (hej Grekland!) är det också på många sätt en bra trend.

Detta leder ganska enkelt till Reinfeldts resonemang: om man vill ha en hög pension måste man jobba fler år och ta ut pension färre år.

Bortsett från det vet jag inte om jag tycker han var särskilt smart som kom med detta utspel, att det skulle tolkas som det gör av media och politiska motståndare är väl ganska självklart. Å andra sidan, om man inte kan prata långsiktiga visioner och mål i politiken vore det ganska trist.

Redan med det nuvarande offentliga systemet genererar väldigt lite i reda pengar. Man måste ha en hel del besparingaringar antingen via en hård madrass eller olika avtalspensioner vilket förhållandevis få yrkesgrupper har.

Med takspärren eller vad dom nu kallar det så kommer pensionen minska itakt med att fler behöver pension eller i takt med konunkturens negativa vågor.

Jag har inte räknat med offentlig pension sedan jag insåg hur systemet är uppbyggt.

07 Feb 2012, 18:12
Profile ICQ WWW

Tobbe z wrote:
Redan med det nuvarande offentliga systemet genererar väldigt lite i reda pengar. Man måste ha en hel del besparingaringar antingen via en hård madrass eller olika avtalspensioner vilket förhållandevis få yrkesgrupper har.

Med takspärren eller vad dom nu kallar det så kommer pensionen minska itakt med att fler behöver pension eller i takt med konunkturens negativa vågor.

Jag har inte räknat med offentlig pension sedan jag insåg hur systemet är uppbyggt.

Det där håller jag med fullständigt om, jag räknar med att själv behöva spara till majoriteten av min pension. (Utanför det avgiftsdrivna "pensionssparandet" där så är möjligt)

07 Feb 2012, 18:18
Profile

Tobbe z wrote:

Hörde på P1 att orsaken till att vi har 65 år som pensionsålder beror på att man i Preussen i slutet av 1800-talet när pension infördes där hade en medellivslängd på 66 år... :roll:

/R

07 Feb 2012, 18:50
Profile

Renegade wrote:
Tobbe z wrote:

Hörde på P1 att orsaken till att vi har 65 år som pensionsålder beror på att man i Preussen i slutet av 1800-talet när pension infördes där hade en medellivslängd på 66 år... :roll:

/R

Exakt kommer jag inte ihåg men det är något åt det hållet.

Betala och sedan dö- de Nya Moderaterna

07 Feb 2012, 19:01
Profile ICQ WWW

ja dom är ju bara ute efter att tjäna in pensions utbetalningarna genom att senarelägga det ,
jobba lite extra när man är pensio kan man ju ändå liksom det är inte olagligt,

vi blir bara lurade det är det det handlar om imo, vem tar hand om dina pengar om du inte lever till 75 eller ens 65,,

det kan fungera om det är helt valfritt efter 65
typ vill du bli pensio vid 65 enligt nuvarande intjänad pension ska det gå,vill du jobba vidare så fine men då ska du ha en mkt högre pension ,

men jag tror inte det är det reinfeld är ute efter , utan han propsar bara på att du ska bereda dig på att anpassa dig ,

,,det här och slussen projektet gör att dom tappar min röst

"Blott de tama fåglarna har en längtan, dom vilda flyger"
Elmer Diktonius.

07 Feb 2012, 19:09
Profile

Troligtvis kan ingen arbetare arbeta kvar till 75 år,själv funderar jag skarpt att gå vid 61 år :D
Mvh BI
Plexiglas wrote:
Man har ju ingen sådär jättelust. Frågan är om det finns något alternativ om man inte är beredd att sänka sin levnadsstandard. Som det framställs i tidningarna verkar folk varken vilja jobba mer eller sänka sin standard. Jag tycker det avspeglar en rätt naiv bortskämdhet. Vad tycker ni?

07 Feb 2012, 19:22
Profile ICQ YIM WWW

Nån som minns SD:s valslogan? :roll: Pengar växer inte på trän.

07 Feb 2012, 20:10
Profile

Makten wrote:
Nån som minns SD:s valslogan? :roll: Pengar växer inte på trän.

Nej, en minns jag inte. :|

Från 'säker' källa hörde jag att skådespelaren Martin Ljung på äldre dar besökte sin bank med ett förslag på slogan: 'Pengar växer inte på träd men de växer på SE-Banken'. :roll:

Jag såg filmen 'The Iron Lady' i helgen och googlade efter det citat av mrs Thatcher:

Pennies do not come from heaven. They have to be earned here on earth.

Hårda fakta rån en hård Lady. :wink:

/R

07 Feb 2012, 20:31
Profile

Renegade wrote:
Nej, en minns jag inte. :|

Image

På något sätt måste man ju finansiera vansinnet. Nu börjar vi se effekterna. Grattis Sverige! :D

Tillägg: http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=statsbudget%202011%20pensioner&source=web&cd=5&ved=0CGQQFjAE&url=https%3A%2F%2Fsecure.pensionsmyndigheten.se%2Fdownload%2F18.2c8f793e1335aaf986a8000282752%2FBudgetunderlag%2B2012-2014.pdf&ctbs=lr%3Alang_1sv&ei=VHIxT_jvKcWH4gTfpvmYBQ&usg=AFQjCNHX1QyTqySsWXuBCUlb99VsfeffEQ&cad=rja
Ökningen i pensionskostnader skulle med lätthet täckas av en minskad invandring. SD hade alldeles rätt, men det kommer ingen att erkänna. Huvudet i sanden bara. :roll:

07 Feb 2012, 20:46
Profile

bummer wrote:
You gotta love Reinfeldt. Vi gjorde som USA gjorde med Bush och valde honom en period till.

Nu stödjer ju inte jag förslaget i sig men har svårt att se hur övriga parti hade tänkt lösa problemen.
Är du en av de röda som tror att vi kan beskattas ur problemet? f.ö trodde jag att pensionsproblematiken inte skulle slå in förrän runt 2040 och att den då skulle lösas via den s.k arbetskraftsinvandringen vi nu bedriver, vad har hänt? Vi har haft det bra sedan andra världskriget men vi är nu på väg långt ner på skalan och vi kommer förmodligen inte börja klättra igen under våran livstid utan det är något kommande generationer får försöka lösa.
*stor näve popcorn*

07 Feb 2012, 20:56
Profile ICQ WWW

bummer wrote:

bättre då att göra som Grekerna, ösa ur brunnen och pensionera oss vid 54. In med nya bidrag och pensioner, nån annan kan ju pröjsa och skriva av skulderna sedan :roll:

EDIT: såg nu att den gode bjoel redan hade kopplat den Grekiska maran :)

07 Feb 2012, 21:36
Profile WWW

Reinfeldt självmål idag, Borg gör mål idag.
+-0

07 Feb 2012, 23:04
Profile WWW

Arbeit Macht Frei!

Som man jobbar får man pensionera sig...

Att knyta näven i fickan blir man inte rik på...!

För egen del så är jag osäker på om jag lever så länge ens, men om man har så kassa framtidsutsikter att man bävar inför 74-årsdagen på jobbet så borde man kanske planera om en aning...

07 Feb 2012, 23:18
Profile WWW

jaha så är det alltså. OK, så om vi hade stängt gränsen för 20 år sedan så hade vi inte haft några problem med våra pensioner. Enkel lösning på ett komplext problem, men inte helt oväntat en SD-lösning :D

Hur gör vi när alltfler gamla ska försörjas av allt färre unga? Är det inte så att vårt födelsetal i Sverige är alldels för lågt (och har varit så lågt under en lång tid) och att vår befolkning krymper om vi inte tar in folk utifrån alternativt ser till att vi får ett födelsetal på 2,2 eller mer.

07 Feb 2012, 23:22
Profile WWW

Joshunznera wrote:

jaha så är det alltså. OK, så om vi hade stängt gränsen för 20 år sedan så hade vi inte haft några problem med våra pensioner. Enkel lösning på ett komplext problem, men inte helt oväntat en SD-lösning :D

Hur gör vi när alltfler gamla ska försörjas av allt färre unga? Är det inte så att vårt födelsetal i Sverige är alldels för lågt (och har varit så lågt under en lång tid) och att vår befolkning krymper om vi inte tar in folk utifrån alternativt ser till att vi får ett födelsetal på 2,2 eller mer.

Är inte säker på att allt färre privatanställda ska försörja allt fler både unga och gamla kommer fungera heller.
Många kommuner larmar om kostnaderna från Levnadsbidragen som mer eller mindre skenar utanför kommunernas kontroll.

Det är inte bara pensionerna som är ett bekymmer.

07 Feb 2012, 23:37
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 98 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next