View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 04:20



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Jobbig trafo. 
Author Message

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2743
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Jobbig trafo.
Håller som sagt på och meckar i en 100w split channel JCM 800.

Nu till det roliga. På schemat över den här stärkaren så ser slutsteg med filtrering och dylikt ut som på en plexi, såhär:
http://www.drtube.com/schematics/marshall/2210pwrm.gif

Men i stärkaren finns för det första bara 4 filterkondingar till slutsteget (jag satte in en till, så den finns om den behövs).

jag klurar nu på hur det ska se ut, för det finns ingen biastapp som kopplas på 27K reistorn som i schemat heter R55 (resistorn finns inte heller).

Jag skulle kunna bygga slusteget som en 50w dvs. 220K mellan dioderna. Men hur ska då filtreringen se ut?

Jag är lite lost nu, har hållit på och pillat hela dagen, så jag kanske tänker jävligt dumt nu men det klarnar nog om någon hjälper mig på traven. :)

_________________
http://www.voodooaudio.se


03 Feb 2012, 20:18
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2743
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Jobbig trafo.
trafon är f.ö en Drake 789 63.

_________________
http://www.voodooaudio.se


03 Feb 2012, 20:31
Profile
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Jobbig trafo.
Svårt att beskriva från ett felaktigt schema vad du skall göra...

Ta en bild,(eller 15), på härligheten så vi ser hur det ser ut....

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


03 Feb 2012, 22:33
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2743
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Jobbig trafo.
Jag löste det hela genom att koppla som det var gjort tidigare, en 47nF konding mellan diodparet och den ensamma dioden samt en 56k resistor mellan den ensamma dioden och kondingen till jord. Hoppas att det funkar när skiten ska startas upp också.

_________________
http://www.voodooaudio.se


03 Feb 2012, 22:53
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2743
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Jobbig trafo.
okej, filtreringen har nog inte blit helt rätt. slutstegsrören jobbar och fungerar. Får signal där, men till fasvändaren är det ingen spänning.

Någon som vet hur man kopplar filterkondingarna på en stärkare där nättrafon saknar biastapp och centertapp?

_________________
http://www.voodooaudio.se


04 Feb 2012, 21:42
Profile
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Jobbig trafo.
nilo wrote:
okej, filtreringen har nog inte blit helt rätt. slutstegsrören jobbar och fungerar. Får signal där, men till fasvändaren är det ingen spänning.

Någon som vet hur man kopplar filterkondingarna på en stärkare där nättrafon saknar biastapp och centertapp?


Hur f*n kan slutrören jobba utan att fasvändaren har spänning??

Skicka upp en bild....så vi kan se hur du kopplat...eller gör ett schema :evil:

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


04 Feb 2012, 22:40
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2743
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Jobbig trafo.
Så, då lever förstärkaren och det visade sig vara jag som kopplat lite tokigt.

Men det brummar som satan och jag antar att detta beror på att jag inte har någon CT på Nättrafon. Jag har läst att man kan seriekoppla två 100ohms motstånd mellan glödtåtarna och gjorda mitten. Finns det någon anledning at göra något liknande på 325-tapen?

Vad använder man isf för värden på motstånden här?

_________________
http://www.voodooaudio.se


06 Feb 2012, 22:05
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2743
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Jobbig trafo.
farbrortäpp wrote:
nilo wrote:
okej, filtreringen har nog inte blit helt rätt. slutstegsrören jobbar och fungerar. Får signal där, men till fasvändaren är det ingen spänning.

Någon som vet hur man kopplar filterkondingarna på en stärkare där nättrafon saknar biastapp och centertapp?


Hur f*n kan slutrören jobba utan att fasvändaren har spänning??

Skicka upp en bild....så vi kan se hur du kopplat...eller gör ett schema :evil:

Jag har kopplat såhär:
http://www.ceriatone.com/images/layoutP ... iatone.jpg

med den lilla ändringen att mellan den ensamma dioden i biaskretsen har jag där 27k motståndet sitter (det finns inte kvar) satt en 47nF konding till mitten av de två dioderna bredvid, från den ensamma dioden och det första benet av kondingen sitter sen en 56k resistor till jord. Det är alla ändringar.

Och förstärkaren fungerar men brummar som fan.
Jag har ju inga centertappar att jobba med, så därför finns ingen referens till jord och jag antar att det är därför det brummar.

Men behöver jag skapa en centertap till 325v tappen också?

_________________
http://www.voodooaudio.se


06 Feb 2012, 22:19
Profile
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Jobbig trafo.
nilo wrote:
Så, då lever förstärkaren och det visade sig vara jag som kopplat lite tokigt.

Men det brummar som satan och jag antar att detta beror på att jag inte har någon CT på Nättrafon. Jag har läst att man kan seriekoppla två 100ohms motstånd mellan glödtåtarna och gjorda mitten. Finns det någon anledning at göra något liknande på 325-tapen?

Vad använder man isf för värden på motstånden här?


Om du inte har någon CT på 325V tappen på trafon så helvågslikriktar man.

Däremot så skall glöden ha en jordreferens...antingen vi en centertapp eller 2 100 ohms i backen....utan detta brummar det som f-n

Angående din BIAS matning så skall den väl fungera med ett litet frågetecken....detta är väl en lösning man gör på 50W...sen har jag läst att på 100w orkar den inte med när man ökar volymen. Har aldrig sett att man löst det med en X konding på ena tappen på annat än 50W.

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


06 Feb 2012, 22:43
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2743
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Jobbig trafo.
farbrortäpp wrote:
nilo wrote:
Så, då lever förstärkaren och det visade sig vara jag som kopplat lite tokigt.

Men det brummar som satan och jag antar att detta beror på att jag inte har någon CT på Nättrafon. Jag har läst att man kan seriekoppla två 100ohms motstånd mellan glödtåtarna och gjorda mitten. Finns det någon anledning at göra något liknande på 325-tapen?

Vad använder man isf för värden på motstånden här?


Om du inte har någon CT på 325V tappen på trafon så helvågslikriktar man.

Däremot så skall glöden ha en jordreferens...antingen vi en centertapp eller 2 100 ohms i backen....utan detta brummar det som f-n

Angående din BIAS matning så skall den väl fungera med ett litet frågetecken....detta är väl en lösning man gör på 50W...sen har jag läst att på 100w orkar den inte med när man ökar volymen. Har aldrig sett att man löst det med en X konding på ena tappen på annat än 50W.

Tja, stärkaren låter och det med råge, så nog fungerar det.
Har du något förslag på hur man skulle göra istället?

Och enligt schemat jag postade så är väl detta helvågslikrinktning?

_________________
http://www.voodooaudio.se


06 Feb 2012, 23:39
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Jobbig trafo.
Svårtolkat från schemat i min mening. Bryggan ser ut som den e kopplad till chassie/nolla,men se den ser ut att likväl kunna ha CT som jag tolkar det.?

Å glöden,precis som Täpp e inne på,behöver även den en nolla. Enklaste sättet att kolla ifall endera lindningarna har eller saknar e att löda loss ena tappen å DC resistansmäta mot chassie. Har du ngn form av utslag HAR du CT under förutsättning att din högspänningslindning då inte e kopplad annorledes,å isf felaktigt.
Glöden SKALL antingen ha CT eller en balanspott som e dragen med vipern i jord å de två in/ut öronen till resp sida av glödens ledande sidor. Den potten brukar vara på mellan 100 å 500 Ohm.å man kan till grad då justera ut glödbrum genom att justera AC;n balans mot chassie.
En mod som fungerar riktigt bra vissa ggr på maskiner som har problem med just glödbrum. I mitt fall nu senast i form av en Dynacord Twen jag byggde om kraftigt,varvid glödbrum kom till att bli en faktor när antalet gainsteg i maskinen ökades från 2+ driver till 4+ driver.
I det fallet HAR maskinen en CT ör glöden varför denna får avlägsnas från chassiet å separeras helt. I annat fall steker man potten man använder fortare än man hinner ropa ojsan.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


07 Feb 2012, 03:50
Profile
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Jobbig trafo.
nilo wrote:
Tja, stärkaren låter och det med råge, så nog fungerar det.

Ja det fungerar med den BIAS matningen men om den är stabil vid höga volymer :roll: :roll:
nilo wrote:
Har du något förslag på hur man skulle göra istället?

Nej...har du ingen BIAS linding så vete f-n....har du inte en CT på den då??
Då blir det ju en annan kaka då man slipper kondingen.
nilo wrote:
Och enligt schemat jag postade så är väl detta helvågslikrinktning?

Jo jag har förstått det men ville bara tydliggöra att det görs inget ytterligare för jordreferens...

Brummar den än?

Glöd - jord ref ?

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


07 Feb 2012, 09:32
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2743
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Jobbig trafo.
Får återkomma i den frågan då jag bara hade ett 100ohms motstånd hemma och var tvungen att beställa hem fler.

_________________
http://www.voodooaudio.se


07 Feb 2012, 15:14
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.