View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 18:36

Reply to topic  [ 107 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4
samband mellan mordbrand och oförsiktiga uttalanden? 
Author Message

Post Re: samband mellan mordbrand och oförsiktiga uttalanden?
Joshunznera wrote:
nu blev jag nyfiken Makten, vad är det att "bo mångkulturellt"?

Tillsammans med människor från andra kulturer, företrädelsevis då avlägsna sådana.

Quote:
I min kommun har vi en mycket stor andel personer "med utländsk bakgrund" enligt SCB. Vi har 51% dvs vi gammelsvenskar är i minoritet.

Jag är en av de priviligierade som har råd att köpa mig en bostad i vilken kommun jag vill, men jag har bott i samma kommun sedan sent 80-tal ändå.... Helt och hållet beroende på att jag trivs så bra här

I vissa delar av Stockholm (tex Rågsved, Tensta och Skärholmen) har vi betydligt högre andel innevånare med utländsk bakgrund

På min gata (en liten återvändsdito) har vi tre hushåll som helt eller delvis härstammar från Finland, ett som delvis härstammar från forna Jugoslavien, ett som är från Danmark, ett halv-Iranskt och ett hushåll som är Irakiskt/gammelsvenskt. Till detta har vi även 6 hushåll som (tror jag) är gammelsvenskar. Så övervikt för de invandrade även här således.

Visst ja, glömde att min frus föräldrar föddes i Finland vilket gör henne till en av dessa med utländsk bakgrund

Bor jag mångkulturellt?

fotnot

Till personer med utländsk bakgrund räknas i SCB:s statistik de som är utrikes födda samt de inrikes födda med två utrikes födda föräldrar.

Ja, du bor väl mer mångkulturellt än de flesta svenskar i alla fall. Däremot har knappast danskar eller finnar med mångkultur att göra, då de i mångt och mycket har samma värderingar som svenskar.

Jag tror i och för sig inte att du förstod varför jag ställde frågan (som ju inte var riktad till dig). Jag ställde den för att de allra flesta som sitter och undrar vad som är "svenskt egentligen" faktiskt ägnar sig åt just svensk kultur och bor svenskt. Inte mångkulturellt. Så man kan med gott fog fråga sig varför de inte lever som de lär.

Jag har fortfarande inte fått svar på frågan om varför Sverige ska vara mångkulturellt. Är inte det lite märkligt?
Betänk noga att det går utmärkt att låna från andra kulturer utan att ha mångkultur. Mångkultur är inte en förutsättning för förändring av en befintlig kultur. Mångkultur är tron på att många olika kulturer kan leva fredligt sida vid sida. Vi ser ju hur bra det går med den saken, eller hur?

-------------------------------

Nu tror jag inte att jag orkar hålla på längre, för jag får ju inga svar på frågorna jag ställer. Istället blir jag tilldelad åsikter som jag inte besitter.
Jag önskar er lycka till med det fortsatta stoppandet av edra huvuden djupt ner i sanden, och må min eventuella familj aldrig drabbas av era vansinniga idéer. Gissa förresten om den 10-åriga flickan som idag blev knivskuren i halsen gillar mångkultur. För ni tror väl inte att det var en svensk?

Go'middag.

06 Feb 2012, 18:17
Profile

Makten wrote:
Gissa förresten om den 10-åriga flickan som idag blev knivskuren i halsen gillar mångkultur. För ni tror väl inte att det var en svensk?

Go'middag.

förhoppningsvis är hon smart nog att förstå att knivattacken inte har att göra med mångkultur..

Om hon inte förstår det får vi hoppas att hennes föräldrar förstår detta och berättar det för henne

I värsta fall får hon veta att hon blev knivskuren pga att vi tillåter invandring i Sverige och då är vi tillbaka till mitt ursprungliga inlägg, att det är viktigt hur vi uttrycker oss inför våra barn för att inte sprida hatet vidare

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

06 Feb 2012, 18:25
Profile WWW

Ja du Makten,

jag bor mångkulturellt, hur man nu definierar det. Mina musikerbekanta är både infödda och invandrade, och mångkulturella. Jag och bekanta ger gladeligen varandra av våra kulturer, och trivs bra med det. Alla som för tillfället inte har jobb söker jobb i princip hela dagarna, och tro't eller ej, arbetsgivarna väljer den de vill anställa. Vi gillar inte oinsatta påhopp på invandrare, likt dina fördomsfulla påståenden som inte är korrekta, utan dina egna sanningar. Vi skriver "tror" när vi inte har full faktainsyn, till skillnad mot dig, som vräker ur dig det ena påståendet efter det andra, och hävdar att det är sanning, för att det stämmer med dina invandringsfientliga åsikter.

Du anser dig åsiktsförtryckt när andra inte håller med, och drar till med osannolika jämförelser, men låtsas inte förstå ironin i mina. Stackars illa behandlade, förtryckta infödda svensk. Det kan inte vara lätt.

Mitt syfte med att skriva motinlägg var att dels visa på osanningar i dina påståenden, samt att låta dig visa hur intolerant du är. Det målet är nått. Vi kommer inte så mycket längre, och jag lägger ner. Vi kan läsa samma rapport, men ser olika saker. Du ser inte ens rapportmakarens slutsats, då den inte stämmer med din egen.

Jag är ingen fanatiker för att stödja invandring, men däremot står medmänsklighet högt på min priolista. Det kan för mig få kosta en slant, men för dig svider det tydligen rejält att dina skatteslantar går till invandrade behövande.

Rocka på, hoppas verkligen att du inte själv hamnar i samma situation som en politisk flykting. Om du gör det, hoppas jag för din skull att de infödda är mer toleranta än du är.

Over and out.

Last edited by kjelle on 06 Feb 2012, 19:01, edited 1 time in total.

06 Feb 2012, 18:37
Profile WWW

Maktens kommentar om trolig gärningsman i knivdådet säger det mesta om förutfattade meningar. Det är t.o.m. inte helt uteslutet att det var en olycka enligt polisens uttalanden. Där rök trovärdigheten, Makten, om det fanns nån kvar. :evil:

06 Feb 2012, 18:45
Profile WWW

Makten wrote:

Gissa förresten om den 10-åriga flickan som idag blev knivskuren i halsen gillar mångkultur. För ni tror väl inte att det var en svensk?

Det kanske var en norrman?

06 Feb 2012, 19:50
Profile

kjelle wrote:
J
jag bor mångkulturellt, hur man nu definierar det. Mina musikerbekanta är både infödda och invandrade, och mångkulturella. Jag och bekanta ger gladeligen varandra av våra kulturer, och trivs bra med det. Alla som för tillfället inte har jobb söker jobb i princip hela dagarna, och tro't eller ej, arbetsgivarna väljer den de vill anställa.

ja det är väl så det är helt enkelt; Bor man och umgås mångkulturellt med huvudsakligen trevliga männsikor , har man normalt inga problem med detta. Är det däremot så att det enda man hör/ser är att olika invandrare kastar syra på varandra så blir man kanske rädd och tror att alla är så och att det dessutom beror på att de är just invandrare

Jag tror mig veta (har ingen statistiklänk att backa upp med) att de allra flesta invandrare och flyktingar är vanliga hyggliga människor som vill jobba och göra rätt för sig. Som inte tycker att det är ok att kasta syra och könsstympa sina barn. De som inte tycker så kan vi få på bättre tankar. Men det får vi inte genom att avskärma dom och undvika samröre. Det får vi via kommunikation. På alla plan

Vi som är gammelsvenskar kan hjälpa till med allt detta. Börja med att ge de jobbsökande med konstiga namn en chans att få komma på intervju. Det kan sluta med att du får en invandrare på företaget. I "sämsta fall" gör denne ett lika bra jobb som gammelsvensken. I bästa fall har det faktum att det kommer in invandrare bland hermelinerna vid kaffebordet den positiva effekten att en del kommer att ändra sina uppfattningar om invandrare i allmänhet.

Nu ska jag äta middag. Det blir köttbullar och stuvade makaroner Två klassiska och dessutom invandrade ingredienser. Till det tar jag mig en lager i form av lättöl, det är ju i alla fall svensk! :wink:

06 Feb 2012, 19:56
Profile WWW

Joshunznera wrote:
förhoppningsvis är hon smart nog att förstå att knivattacken inte har att göra med mångkultur..

Om hon inte förstår det får vi hoppas att hennes föräldrar förstår detta och berättar det för henne

I värsta fall får hon veta att hon blev knivskuren pga att vi tillåter invandring i Sverige och då är vi tillbaka till mitt ursprungliga inlägg, att det är viktigt hur vi uttrycker oss inför våra barn för att inte sprida hatet vidare

Vad tror du att det beror på att det förekommer väldigt mycket våld just i mångkulturella områden? Och vad tycker du om det eventuella hat som gärningsmannen gav uttryck för? Är det bara ett problem om han är svensk?

Vi får väl se. Fast i svensk media lär vi inte få läsa något om gärningsmannen inte är svensk. Locket på.

06 Feb 2012, 20:04
Profile

Makten wrote:
Joshunznera wrote:

Vad tror du att det beror på att det förekommer väldigt mycket våld just i mångkulturella områden? Och vad tycker du om det eventuella hat som gärningsmannen gav uttryck för? Är det bara ett problem om han är svensk?

Vi får väl se. Fast i svensk media lär vi inte få läsa något om gärningsmannen inte är svensk. Locket på.

Det finns ju signalement men det är tyst utom att det stackars barnet inte kände igen honom. Hur tolkar man det?

06 Feb 2012, 23:05
Profile ICQ WWW

Joshunznera wrote:
Renegade wrote:

För övrigt måste 'multikulturellt' och integration vara varandras motsatser.

/R

sedärja, nu fick du ju bemöta en del av granis-inlägget i alla fall 8)

att du inte har förstått vart jag ville komma med min tråd kan jag bara beklaga. Min uppfattning är att du inte är dum, så då återstår bara ovilja att försöka förstå som den troliga orsaken. samt förstås viljan att hänga upp sig på Arboga eller andra oviktiga detaljer i det sammanhanget.

Numera handlar tråden om ngt annat och det får den gärna göra. Att det rapas vådtäkts statistik i såna här trådar på BOJen är förutsägbart och lika tråkigt som alltid.

För övrigt, multikulturell och integration är inte varandras motsatser. I så fall har vi aldrig haft ngn integration i Sverige.

Hey, hey, hey - whos talking! 8)
Den som startat den snurrigate tråden i Bojens historia skyller ifrån sig och påstå att det är en ovilja att förstå istället för att bringat någon särskild klarhet i frågan. :wink: Du har försökt att ändra ditt ursprungliga inlägg till något annat än du först skrev och skyller sedan på andra för att de inte förstår. Förresten är tråden ännu snurrigare än jag skrev i förra inlägget för du tog din utgångspunkt i uttalanden av Bojare för mordbrand (?) i Arboga och har mage att påstå att jag hänger upp sig på den staden. Min käre Scherlock - det är inte jag som har otur när jag tänker. :wink:

Om statistik
Jag har postat länkar till sidor för klargörande av antalet utländska medborgare i Svenska fängelser och även gett en möjligt förklaring (egentligen i syfte att tråden ska vara saklig). Vill man läsa ut mer eller mindre från den statistiken gör man det på 'egen risk' - skyll inte på mig, det har jag ingenting med att göra. Om det skulle finnas en överrepresentation av någon nationlitet är det väl inget man ska gömma sig bakom utan tvärt om något som bör belysas? Likaså kan man fundera på varför vissa grupper i Sverige till och med är underrepresenterade i brottsstatistik (dvs. de begår som grupp mindre brott än genomsnittsvensken). Kanske finns det något att lära för att förstå vad som är orsak och verkan bland övriga grupper?

Jag håller inte med Makten i hans uttalanden i tråden men han ska ha äran av att mer de flesta ta upp problem och han presenterar källor samt en lösning (även om han ibland, tycker jag, framför dem med en för bred pensel) än att släta över dem genom att framställa sig i vacker dager utan några som helst lösning på några som helst problem. Att inte bemöta hans argument sakligt blir ett förakt mot fakta och kunskap och visar på en skrämmande låg förmåga till analys (det är inte du Josh som ska ta åt dig :) ).

Om 'mångkulturalism' och integration
Följande är lånat från professor Svante Nordin, En intellektuell revolution (ang skillnader mellan 'mångkulturalism' och integration , vi har sedan lång tid kunnat integrera människor att fungera i det svenska samhället, numera växer det upp grupper som 'sköter sig själva' utanför det svenska systemet):
_ _ _

Eftersom debatten om invandringen var tämligen förvirrad och fördes med målsättningen att sopa problem under mattan snarare än att utreda dem stod motsättningen ingalunda klar för alla.

”Integration” betydde att invandrarna skulle anpassas till Sverige. ”Mångkulturalism” betydde att Sverige skulle anpassas till invandringen.

_ _ _

Problemen i Europa och i Sverige är givetvis i många avseenden annorlunda än i USA, som alltid varit ett land av invandrare. Men Schlesingers bok är en påminnelse om den diskussion som förts och förs i hela västvärlden. Hur förhåller sig ”the West” till ”the rest”? Hur förhåller sig mer speciellt det liberala Västerlandet till människor från andra kulturer som mer eller mindre desperat söker sig dit? Rimligen söker de sig till Västerlandet därför att de tror att förhållandena där är bättre. De röstar med fötterna för en annan civilisation än den egna. Samtidigt för de med sig åtskilligt av sin egen kultur. När de väl kommit fram har de blandade känslor. De har under stora uppoffringar sökt sig till något bättre. Samtidigt måste de på sätt och vis uppleva det som kränkande att detta bättre är bättre och att det de själva kommit ifrån (och övergivit) är sämre. Går det att lösa konflikten? Så länge det strikt handlar om maträtter, klädsel eller helger är svårigheterna inte oövervinneliga. Men när det gäller exempelvis demokrati, åsiktsfrihet, tolerans eller sekularism? Eller när det handlar om värden som gäller familj, barnuppfostran eller kvinnornas ställning?

Här handlar det om mer än enbart praktiska problem. Det handlar om ett dilemma hos själva det liberala samvetet. Liberal kultur bygger på pluralism och tolerans. Pluralismen måste ge spelrum även för pluralismens fiender, toleransen tolerera även toleransens fiender. Men inte i vilken utsträckning som helst.

De konkreta problemområdena är välkända. Det har handlat om Jyllands-Postens Muhammedteckningar. Om Lars Vilks rondellhund. Om slöjförbud i skolorna. Om hedersmord. Om tvångsäktenskap. Om barnomhändertagande. De som försvarat liberala och sekulära värden har kunnat beskyllas för fördomsfullhet, islamofobi och rasism även av dem som själva är liberaler.

http://www.axess.se/magasin/default.aspx?article=926

Visst är det skillnad mellan 'mångkulturalism' och integration? Att vara multikulturell är inte att som svensk vilja kunna äta mat, lyssna på musik eller ha grannar från olika världsdelar utan har en mycket större innebörd än det.

Har jag fel? Kanske. Kanske inte. :wink:

/R

06 Feb 2012, 23:45
Profile

Renegade wrote:

Visst är det skillnad mellan 'mångkulturalism' och integration? Att vara multikulturell är inte att som svensk vilja kunna äta mat, lyssna på musik eller ha grannar från olika världsdelar utan har en mycket större innebörd än det.

/R

Yes du har fel. Om du skriver snurrig på andras näsor bör du nog räta upp dig lite själv också. Du skrev tidigare "För övrigt måste 'multikulturellt' och integration vara varandras motsatser." och det är ju ngt helt annat än "Visst är det skillnad mellan 'mångkulturalism' och integration" som du skriver i inlägget här ovan

Nu var det jag som petade i detaljer och det får jag ju göra. Jag också :wink:

07 Feb 2012, 00:00
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Renegade wrote:

/R

Yes du har fel. Om du skriver snurrig på andras näsor bör du nog räta upp dig lite själv också. Du skrev tidigare "För övrigt måste 'multikulturellt' och integration vara varandras motsatser." och det är ju ngt helt annat än "Visst är det skillnad mellan 'mångkulturalism' och integration" som du skriver i inlägget här ovan

Nu var det jag som petade i detaljer och det får jag ju göra. Jag också :wink:

Du läste förstås Svante Nordins artikel som jag både citerade och länkade till innan du svarade? :wink:

/R

Edit: Artikel med professor Svante Nordin i DN:

Är det problemet, att muslimerna blivit fler?
– Jag tar inte ställning till invandringen. Det jag vill peka på är att mångkultur och integration är vandras motsatser. Men nu talar man om det som synonymer. Jag strävar efter intellektuell klarhet.

http://www.dn.se/kultur-noje/professorn ... for-valdet

Last edited by Renegade on 07 Feb 2012, 16:15, edited 2 times in total.

07 Feb 2012, 08:24
Profile

hmmm....när man pratar om positiv utveckling så brukar det finnas nån uttalad "skala" på vad som är bra och vad som är dåligt.....nu tycker jag det mest blir nåt tyckande utifrån en "personlig referens" i dessa invandrarfrågor.......tycker även att det är svårt att diskutera mångfald, mångkultur O.dylikt om man inte får vara tydlig med vad som faktiskt är dåligt eller bra utifrån ett svenskt perspektiv, rent ut sagt jäkla konstigt att man inte får belysa vissa kulturers märkligheter som finns utan att det nära på ska bli nån form av rasiststämpel över en......konstigt är kanske inte ordet, snarare ointelligent att man inte tar upp både de positiva och negativa sakerna på ett faktamässigt sätt och belyser dom så att gemene man faktiskt får lov att bilda sig en uppfattning...är ju inte så att alla boende i sverige har koll på vilka kulturer som är vad liksom och då kan det ju vara lätt hänt att man drar alla invandrare över en kam så att säga...

Jag själv bor i ett invandrartätt område och vill påstå att de är av den mer skötsamma typen...rent av mer skötsamma än vad många s.k svenskar är och då skulle man kunna tro att jag är odelat positiv till invandringen....men men...jag har ca 12 mil till Malmö och jag kan ju inte undgå att läsa vad som händer där....

Grundfrågorna som jag ställer mej då är ifall det är vår invandrarpolitik som ställer till den typen av problem som har accelerat i Malmö de senaste åren och vad vi kan göra för att förändra detta...inga lätta frågor kanske, men de måste upp på bordet om man vill ha en förändring...annars får vi bara gilla läget...

Jag inbillar mej att inte alla invandrare som har kommit hit vill ha det så som dom faktiskt tycks ha det i bl.a Malmö...jag tror att det är den rådande situation som har skapat detta, alltså vårt sätt att ta emot och hantera invandrare med de regler etc. som vi har att följa.....

Sedan inser jag att det även finns grupper som har en helt annan kultur eller syn på saker än vad vi har.....där det tycks finnas en "inbyggd" motvilja mot allt vad västvärlden/sverige ser som en självklarhet.....är det SÅ att dessa grupper VERKLIGEN ställer till det (olagligheter) så förbenat mycket som många vill göra gällande (jag vet inte) så skall detta upp på bordet och belysas tycker jag UTAN att det ska yras om rasism, men då ska man ha ordentligt på fötterna om man vill hävda att det är en form av "grupp/kultursyn" som inte vill anpassa sig till de rådande svenska lagar vi har....

Jag känner mer och mer att jag inte vill ha det så som sverige har utvecklats i invandrarfrågan om man nu kan kalla det så, men jag vill gärna ha en debatt där fakta belyses och konkreta idéer eller förslag på vad som kan göras...jag vill däremot INTE ha nån pajkastning alá där alla invandrare eller för den delen hudfärg dras över en kam så att säga......har vi problem med viss kulturer/grupper eller problem med våra s.k system för dessa frågor, ja då ska de diskuteras sakligt och tas fram förslag som kan förändra situationen...

Tycker jag då... :)

07 Feb 2012, 13:17
Profile

Svenska rasistiska ungar förstör på ytterligare en förläggning....
http://gd.se/nyheter/hofors/1.4363919-barn-maste-fa-ratt-slaktat-kott

08 Feb 2012, 14:55
Profile ICQ WWW

K-G wrote:
hmmm....när man pratar om positiv utveckling så brukar det finnas nån uttalad "skala" på vad som är bra och vad som är dåligt.....nu tycker jag det mest blir nåt tyckande utifrån en "personlig referens" i dessa invandrarfrågor.......tycker även att det är svårt att diskutera mångfald, mångkultur O.dylikt om man inte får vara tydlig med vad som faktiskt är dåligt eller bra utifrån ett svenskt perspektiv, rent ut sagt jäkla konstigt att man inte får belysa vissa kulturers märkligheter som finns utan att det nära på ska bli nån form av rasiststämpel över en......konstigt är kanske inte ordet, snarare ointelligent att man inte tar upp både de positiva och negativa sakerna på ett faktamässigt sätt och belyser dom så att gemene man faktiskt får lov att bilda sig en uppfattning...är ju inte så att alla boende i sverige har koll på vilka kulturer som är vad liksom och då kan det ju vara lätt hänt att man drar alla invandrare över en kam så att säga...

Jag själv bor i ett invandrartätt område och vill påstå att de är av den mer skötsamma typen...rent av mer skötsamma än vad många s.k svenskar är och då skulle man kunna tro att jag är odelat positiv till invandringen....men men...jag har ca 12 mil till Malmö och jag kan ju inte undgå att läsa vad som händer där....

Grundfrågorna som jag ställer mej då är ifall det är vår invandrarpolitik som ställer till den typen av problem som har accelerat i Malmö de senaste åren och vad vi kan göra för att förändra detta...inga lätta frågor kanske, men de måste upp på bordet om man vill ha en förändring...annars får vi bara gilla läget...

Jag inbillar mej att inte alla invandrare som har kommit hit vill ha det så som dom faktiskt tycks ha det i bl.a Malmö...jag tror att det är den rådande situation som har skapat detta, alltså vårt sätt att ta emot och hantera invandrare med de regler etc. som vi har att följa.....

Sedan inser jag att det även finns grupper som har en helt annan kultur eller syn på saker än vad vi har.....där det tycks finnas en "inbyggd" motvilja mot allt vad västvärlden/sverige ser som en självklarhet.....är det SÅ att dessa grupper VERKLIGEN ställer till det (olagligheter) så förbenat mycket som många vill göra gällande (jag vet inte) så skall detta upp på bordet och belysas tycker jag UTAN att det ska yras om rasism, men då ska man ha ordentligt på fötterna om man vill hävda att det är en form av "grupp/kultursyn" som inte vill anpassa sig till de rådande svenska lagar vi har....

Jag känner mer och mer att jag inte vill ha det så som sverige har utvecklats i invandrarfrågan om man nu kan kalla det så, men jag vill gärna ha en debatt där fakta belyses och konkreta idéer eller förslag på vad som kan göras...jag vill däremot INTE ha nån pajkastning alá där alla invandrare eller för den delen hudfärg dras över en kam så att säga......har vi problem med viss kulturer/grupper eller problem med våra s.k system för dessa frågor, ja då ska de diskuteras sakligt och tas fram förslag som kan förändra situationen...

Tycker jag då... :)

'Facts ar stubborn things' som den förre amerikanske presidenten sa. :roll: Sanningen kan vara en uppfattnings värsta fiende om de inte står i samklang med varandra. Personliga erfarenheter är bra men räcker inte för att förklara eller försvara ståndpunkter ur ett samhällsperspektiv för dit räcker de helt enkelt inte. För att våga en föränding måste man vara beredd att ifrågasätta sina egna ståndpunkter. Det kräver också att man kan ta in uppgifter som inte är självupplevda, granska dem kritiskt (inte samma sak som att vara kritisk!) och sätta in dem i ett relevant större sammanhang. Jag kan säga så här; det är inte alla som lyckas. :wink:

Ang. Malmö har Sten Levander (professor emeritus i Allmänpsykiatri och i Rättspsykiatri) skrivit en artikel under rubriken Släpp fångarne loss – men det blev vinter (Skånskan den 7 februari 2012):

DEBATT. Sociologi är ingen exakt vetenskap men vissa samband är så starka att de liknar naturlagar. Lågt socialt kapital generellt, låg kollektiv förmåga i lokala bostadsområden, för lite informell social kontroll – det ger problem.
Accepterar man segregation, kapitulerar inför multikultur och samtidigt reducerar den formella sociala kontrollen (polis och rättsväsen) - då får man stora problem.

...

Vi vet hur ett kroniskt kriminellt livsförlopp formas. Och vi vet mycket om grupp-processer. Sådan kunskap står sig slätt när den strider mot den politiska "värdegrunden". Denna dumdryga svenska naivitet är grundorsaken till problemen i Malmö.

http://www.skanskan.se/article/20120207 ... lev-vinter

/R

09 Feb 2012, 11:30
Profile

granis wrote:

Har egentligen inte tid med detta, men att komma dragandes med en sida som friatider.se blir lite av ett självmål...
http://expo.se/2011/de-ligger-bakom-fria-tider_3800.html men du får väl kontra med något om att jag blandar in expo :wink:

Artikeln på friatider är extremt vinklad och genomsyras av det gamla vanliga pratet om att bidragen bara ligger och väntar, helt kravlöst. Verkligheten låter sig inte beskrivas så förenklat.

Angående din länk om vilka som står bakom EXPO, ja...vad ska jag säga? En kampanjdrivande sida med det uttalade målet att ta EXPO till vägs ände. Detta gör man anonymt på en hemsida på ett blogghotell, haha, uppenbarligen är det svårt att fullt ut stå för sina åsikter/handlingar.

Du refererar ju själv till EXPO som definitivt är vänsterkampanjdrivande.
Att de sysslar med åsiktregistrering har de dessutom till hälften erkänt.
Kan man se saker från ena hållet så kan man väl se det från andra hållet.
Bara för att man inte delar Ideologi så innebär det inte per automatik att det som opponenterna säger är osant. Du refererar till EXPO jag till kretsen runt Avpixlat. Sanningen ligger nog mitt i mellan.
Att kretsen i och runt EXPO är vänster och AFA -anhängare är ju inte direkt en osanning. Att man driver EXPO i stiftelsform (för minskad insyn?) gör mej lite konspiratorisk. Frågan är ju bara vad som är sant?
Törs du acceptera det som är sant från "motståndarlägret" och lögnerna i det egna lägret?

09 Feb 2012, 17:54
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 107 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4