View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 21:46

Reply to topic  [ 107 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
samband mellan mordbrand och oförsiktiga uttalanden? 
Author Message

Post Re: samband mellan mordbrand och oförsiktiga uttalanden?
Makten wrote:
Gäller detta bara svenskar, eller kan vi ställa samma krav på invandrare? Du verkar synnerligen aningslös över det ointresse för anpassning till svenskar som förekommer bland vissa invandrargrupper.

"kravet" är enligt mig snarare en målsättning och ska naturligtvis gälla skolan

Makten wrote:
Hur många av alla dessa underbara människor går på bidrag? Och på vilket sätt förändrar de det faktum att vi går fetback på invandringen och att konflikterna i samhället ökar? Jag förstår inte riktigt hur du resonerar.

klassiskt grepp som inte funkar på mig.. Vem sa att dessa männsikor var underbara.. Och vad har deras försörjning med saken att göra?

Jag pratar om samspel och närmande mellan invandrare och gammelsvenskar. Ni tjatar om bidrag brottsstatistik och anpassning.

I mitt Sverige ska inte de nyanlända "anpassas" annät än till lagar och regler. Att som SD och några till hävda att invandrarna ska assimileras är riktigt insnöat IMO. GAmmelsvenskarna ska då bestämma vad de ska ha för mössor och vilken slags kött de ska äta typ.. Och framförallt vilken religion de ska tillhöra? Eller att de inte får tillhöra ngn religion, åtminstone inte ngn annan än kristendomen?

Tycker att det osar lite Sovjet där också, plus lite Berlinmur

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

04 Feb 2012, 16:00
Profile WWW

Makten wrote:
Att invandrare däremot rånar, våldtar och oprovocerat misshandlar svenskar (och andra invandrare), blir vanligare för varje dag.

Abe Normal wrote:
Vad är en invandrare, om du försöker göra det mer konkret. Vad definierar en person som "invandrare"?

Makten wrote:
En invandrare är en person som invandrat till Sverige. Det var val inte så svårt att lista ut?

”Invandring, eller immigration, betyder varaktig inflyttning från ett land till ett annat.”

När du nu kan påvisa att människor utifrån en viss grupp våldtar och är mer våldsbenägna. Blir självklart nästa fråga vilka som ingår i denna definierade grupp. Gäller det alla invandrare i Sverige, invandrare i andra och tredje generation och även bland sk. blandäktenskap där invandrare är ingifta med en svensk?

/Ulf

04 Feb 2012, 17:03
Profile

Joshunznera wrote:
"kravet" är enligt mig snarare en målsättning och ska naturligtvis gälla skolan

Frågan är varför. Varför ska det vara en målsättning att blanda så många kulturer som möjligt, när allt pekar på att det bara leder till motsättningar?
Folk har i alla tider tytt sig till sina egna och det gäller fortfarande. Det är en grundläggande egenskap och den kan man inte trolla bort med flum-målsättningar som aldrig fungerat.

Quote:
klassiskt grepp som inte funkar på mig.. Vem sa att dessa männsikor var underbara.. Och vad har deras försörjning med saken att göra?

Du talade så varmt om hela saken att jag inte kunde låta bli. Hela ditt första inlägg handlade om att man inte ska tala illa om invandringen eller invandrare eftersom det kan skapa aggressioner. När vi sen då kommer in på helt andra invandringsrelaterade ämnen så är det klart att jag vill påpeka att även de kan vara negativa fast du aldrig tänkt på det.
Tror du att kvinnorna i hucklen också går på svenska motsvarigheter till bazarer och är lika intresserade av svensk husmanskost som du är intresserad av deras kultur? Skulle inte tro det.

Quote:
Jag pratar om samspel och närmande mellan invandrare och gammelsvenskar. Ni tjatar om bidrag brottsstatistik och anpassning.

Nejdå, jag talar om alltihop. Samspelet verkar ytterst få intresserade av, så det blir lite konstigt om du ska få tala för hela folket. Därför får jag säga det som du inte nämner.

Quote:
I mitt Sverige ska inte de nyanlända "anpassas" annät än till lagar och regler.

Sverige är inte ditt. Det är lika mycket mitt och alla andra svenskars. Däremot är det inte invandrarnas, förrän de blivit svenskar. Något som i allt lägre grad sker ju fler som kommer hit.

Quote:
Att som SD och några till hävda att invandrarna ska assimileras är riktigt insnöat IMO. GAmmelsvenskarna ska då bestämma vad de ska ha för mössor och vilken slags kött de ska äta typ.. Och framförallt vilken religion de ska tillhöra? Eller att de inte får tillhöra ngn religion, åtminstone inte ngn annan än kristendomen?

Anpassning sker alldeles av sig självt om man inte särbehandlar dem. Då måste de bli svenskar för att accepteras av lokalbefolkningen. Men så funkar det inte eftersom politikerna aldrig frågat svenskarna om vad de tycker.
Religion ska motarbetas som all annan gallimatias. Det finns ingen som helst anledning att hålla på och dalta med tokfransar som tror på gamla ruttna böcker när merparten av befolkningen inte gör det. Vill de ha sina lustiga hattar och skynken så får de naturligtvis det, men det är absurt att tvinga svenskar att anställa dessa människor om de inte vill, eller låta dem bo i sina enklaver och gå på bidrag hela livet för att ingen vill ha med dem att göra då de inte anpassar sig.

Sen förstår jag inte hur du så naivt kan tro att Sverige förblir Sverige om invandrarna INTE anpassar sig. Kommer det tillräckligt många muslimer hit så blir Sverige ett muslimskt land till slut, och du vet ju hur trevligt det är i såna.
Vad är det du vill uppnå med avsvenskningen av Sverige? Vad är det som gör att andra kulturer ska få breda ut sig med särskilda rättigheter och sedvänjor som vi gjort oss av med för hundratals år sedan? Är det för att du och andra vurmare ska kunna vältra er i er egen "godhet", trots att konsekvenserna blir mer onda än goda på det hela taget?

Quote:
Tycker att det osar lite Sovjet där också, plus lite Berlinmur

Snarare precis tvärtom. I Sovjet fick man inte tycka vad som helst, för då "försvann" man. Snart även i Sverige. Politiker som är invandringskritiska får nattlig påhälsning av AFA och Reinfeldt säger att man inte ska bli förvånad.
Media skriver om invandringen som om den vore nyckeln till framgång när alla kan se att det är ett riktigt jäkla sänke för välfärd, ekonomi och sociala relationer.

Abe Normal wrote:
När du nu kan påvisa att människor utifrån en viss grupp våldtar och är mer våldsbenägna. Blir självklart nästa fråga vilka som ingår i denna definierade grupp. Gäller det alla invandrare i Sverige, invandrare i andra och tredje generation och även bland sk. blandäktenskap där invandrare är ingifta med en svensk?

Det som sammanbinder de invandrare som är överrepresenterade i våldsbrottsstatistiken är att de i de flesta fall är från norra Afrika och Mellanöstern. Där finns särdeles vedervärdiga kulturer som inte är kompatibla med västerländsk kvinnosyn, till exempel. Har detta gått dig helt förbi?

04 Feb 2012, 18:50
Profile

Makten wrote:
Frågan är varför. Varför ska det vara en målsättning att blanda så många kulturer som möjligt, när allt pekar på att det bara leder till motsättningar?
Folk har i alla tider tytt sig till sina egna och det gäller fortfarande. Det är en grundläggande egenskap och den kan man inte trolla bort med flum-målsättningar som aldrig fungerat.

Du talade så varmt om hela saken att jag inte kunde låta bli. Hela ditt första inlägg handlade om att man inte ska tala illa om invandringen eller invandrare eftersom det kan skapa aggressioner. När vi sen då kommer in på helt andra invandringsrelaterade ämnen så är det klart att jag vill påpeka att även de kan vara negativa fast du aldrig tänkt på det.
Tror du att kvinnorna i hucklen också går på svenska motsvarigheter till bazarer och är lika intresserade av svensk husmanskost som du är intresserad av deras kultur? Skulle inte tro det.

Nejdå, jag talar om alltihop. Samspelet verkar ytterst få intresserade av, så det blir lite konstigt om du ska få tala för hela folket. Därför får jag säga det som du inte nämner.

Sverige är inte ditt. Det är lika mycket mitt och alla andra svenskars. Däremot är det inte invandrarnas, förrän de blivit svenskar. Något som i allt lägre grad sker ju fler som kommer hit.

Anpassning sker alldeles av sig självt om man inte särbehandlar dem. Då måste de bli svenskar för att accepteras av lokalbefolkningen. Men så funkar det inte eftersom politikerna aldrig frågat svenskarna om vad de tycker.
Religion ska motarbetas som all annan gallimatias. Det finns ingen som helst anledning att hålla på och dalta med tokfransar som tror på gamla ruttna böcker när merparten av befolkningen inte gör det. Vill de ha sina lustiga hattar och skynken så får de naturligtvis det, men det är absurt att tvinga svenskar att anställa dessa människor om de inte vill, eller låta dem bo i sina enklaver och gå på bidrag hela livet för att ingen vill ha med dem att göra då de inte anpassar sig.

Sen förstår jag inte hur du så naivt kan tro att Sverige förblir Sverige om invandrarna INTE anpassar sig. Kommer det tillräckligt många muslimer hit så blir Sverige ett muslimskt land till slut, och du vet ju hur trevligt det är i såna.
Vad är det du vill uppnå med avsvenskningen av Sverige? Vad är det som gör att andra kulturer ska få breda ut sig med särskilda rättigheter och sedvänjor som vi gjort oss av med för hundratals år sedan? Är det för att du och andra vurmare ska kunna vältra er i er egen "godhet", trots att konsekvenserna blir mer onda än goda på det hela taget?

Snarare precis tvärtom. I Sovjet fick man inte tycka vad som helst, för då "försvann" man. Snart även i Sverige. Politiker som är invandringskritiska får nattlig påhälsning av AFA och Reinfeldt säger att man inte ska bli förvånad.
Media skriver om invandringen som om den vore nyckeln till framgång när alla kan se att det är ett riktigt jäkla sänke för välfärd, ekonomi och sociala relationer.

Det som sammanbinder de invandrare som är överrepresenterade i våldsbrottsstatistiken är att de i de flesta fall är från norra Afrika och Mellanöstern. Där finns särdeles vedervärdiga kulturer som inte är kompatibla med västerländsk kvinnosyn, till exempel. Har detta gått dig helt förbi?

Du får förlåta mig makten men jag är så usel på att quota när det blir många diton, jag kommenterar alltsammans i tur och ordning istället:

Att ty sig till sina egna står inte i motsats till att umgås över kulturgränserna. Det är tvärtom så att det blandas alltmer i vårt samhälle år för år och det funkar alldeles utmärkt. Visst finns det dom som tycker att det är viktigare att knyppla knätofsar än att låra sig främmande språk, men de blir allt förre. Vi andra inser att världen har krymt och att det är kul att vara med på det tåget

De kvinnor i hijab jag såg idag var ju just på en svensk bazar :wink: ordnad av innebandyklubben på orten. 95% gammelsvenskar från Sörmland. Åsså några irakier som sålde käk och några somaliska kvinnmor som köpte barnkläder

Jo Makten, Sverige är mitt. Och ditt. Och alla andra svenskars, oavsett var de är födda eller hur många generationer det är sedan deras förfäder invandrade. För invandrade gjorde de..

Nej, invandrare måste inte bli svenskar för att bli accepterade, inte av mig i alla fall.

Jag har säkert samma uppfattning om religion som du har, jag gick ur kyrkan för snart 40 år sedan, men motarbeta religionen vet jag inte om jag tycker är rätt väg. Upplysning räcker gott och väl, upplysta människor förstår bättre hur saker och ting hör ihop

Nej jag vill inte avsvenska Sverige, däremot kommer landet att fortsätta att utvecklas och därmed också förändras. Bara positivt tycker jag och ser inte romantiken i ett samhälle med murar mot omvärlden

Det finns vedervärdiga kulturer även i Sverige som inte är kompatibla med "svensk kvinnosyn", jag försöker påverka även dessa i rätt riktning vid lunchrasten eller på arbetsplatsen

Jag vältrar mig inte i min egen godhet, jag är en lika usel människa som alla andra emellanåt.Men jag försöker i alla fall göra ngt postitivt emellanåt och det tycker jag alla ska göra istället för att använda sin energi på att odla sitt hat.

04 Feb 2012, 19:24
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Du får förlåta mig makten men jag är så usel på att quota när det blir många diton, jag kommenterar alltsammans i tur och ordning istället:

Ingen fara! På Pratabas var det en helt ny företeelse och folk var upprörda över att de blivit "multiquotade av Makten". :lol: Jag gör det mest för att det blir lättare för andra att följa.

Quote:
Att ty sig till sina egna står inte i motsats till att umgås över kulturgränserna. Det är tvärtom så att det blandas alltmer i vårt samhälle år för år och det funkar alldeles utmärkt. Visst finns det dom som tycker att det är viktigare att knyppla knätofsar än att låra sig främmande språk, men de blir allt förre. Vi andra inser att världen har krymt och att det är kul att vara med på det tåget

Visst, men jag tycker att du blandar ihop det en del här. Att världen krymper betyder ju inte att vi måste stänga in oss eller knyppla knätofsar. Men inte heller betyder det att vi måste vara glada och nöjda över alla hitkomna kulturer. Vissa av dem är usla och ska kritiseras.

Quote:
De kvinnor i hijab jag såg idag var ju just på en svensk bazar :wink: ordnad av innebandyklubben på orten. 95% gammelsvenskar från Sörmland. Åsså några irakier som sålde käk och några somaliska kvinnmor som köpte barnkläder

Se där, det var inte riktigt så du framställde det. :wink:

Quote:
Jo Makten, Sverige är mitt. Och ditt. Och alla andra svenskars, oavsett var de är födda eller hur många generationer det är sedan deras förfäder invandrade. För invandrade gjorde de.

Japp, och därför kan du inte sitta och bestämma hur man får anse att Sverige ska vara. Du och jag har uppenbarligen rätt olika syn på saken, till exempel.
Att våra förfäder var invandrare är helt irrelevant eftersom det var då och nu är nu. Dessutom bodde det inte en käft här på den tiden.

Quote:
Nej, invandrare måste inte bli svenskar för att bli accepterade, inte av mig i alla fall.

Det får du gärna tycka och om man bara ser denna mening utan tidigare diskussion så håller jag med. Klart jag accepterar folk från andra kulturer. Vad jag inte accepterar, är när folk kommer hit och undlåter att anpassa sig till en sådan grad att de åtminstone kan ta ett vanligt jobb och leva här utan att vi ska behöva anpassa oss till dem. Det är helt oacceptabelt och jag vet att de allra flesta håller med om det, så där är du i minoritet.

Quote:
Jag har säkert samma uppfattning om religion som du har, jag gick ur kyrkan för snart 40 år sedan, men motarbeta religionen vet jag inte om jag tycker är rätt väg. Upplysning räcker gott och väl, upplysta människor förstår bättre hur saker och ting hör ihop

Hur tycker du att upplysning går ihop med lagen om religionsfrihet? Hit kan man ju komma med vilken vansinnig tro som helst och ha laglig rätt att också utöva den. Inte bara tro.
Sen undrar jag om du verkligen tror att upplysning funkar. Det är ytterst osannolikt att en religiös människa i vuxen ålder plötsligt inser att dens religion är fel och lämnar den. Att du och jag lämnat kyrkan lär bero på att ingen av oss någonsin varit religiös, eller hur?

Quote:
Nej jag vill inte avsvenska Sverige, däremot kommer landet att fortsätta att utvecklas och därmed också förändras. Bara positivt tycker jag och ser inte romantiken i ett samhälle med murar mot omvärlden

All förändring och utveckling är inte positiv. Det var knappt en mansålder sedan det var världskrig, vilket är lätt att glömma.
Några murar mot omvärlden behöver man heller inte bygga. Tänk på att Sverige har en helt extrem migrationspolitik jämfört med de flesta andra länder. Hit kan man komma och leva på andras bekostnad om man ljuger om sin härkomst och/eller slänger sina ID-handlingar. Man kan ställa krav som svenskar hade blivit skrattade åt om de gjorde samma sak. Det är inte okej.

Quote:
Det finns vedervärdiga kulturer även i Sverige som inte är kompatibla med "svensk kvinnosyn", jag försöker påverka även dessa i rätt riktning vid lunchrasten eller på arbetsplatsen

Givetvis! Jag är helt emot macho-kultur på alla plan, men lustigt nog är det mer okej att totalsåga den om den härrör från Sverige, än om den härrör från Egypten eller Somalia. Varför tror du att det är så?

Quote:
Jag vältrar mig inte i min egen godhet, jag är en lika usel människa som alla andra emellanåt.Men jag försöker i alla fall göra ngt postitivt emellanåt och det tycker jag alla ska göra istället för att använda sin energi på att odla sitt hat.

Men nu är vi där igen. Att vara kritisk mot den förda politiken och använda statistik eller annan fakta för att argumentera emot den, är inte "hat". Det är realism.
Jag är uppriktigt orolig för Sverige som nation och jag är inte ensam. Min oro tas alltså som "hat" och vips har man fått en anledning att tysta mig. Tror du att jag blir mindre "hatisk" av det?

Ärligen så kan jag egentligen bara förstå när äkta kommunister argumenterar för hög invandring. De vill ju att alla i världen ska ha det likadant, vilket i praktiken måste innebära lika dåligt i dagsläget.
Jag ser inte vitsen med att ta hit hundratusentals människor som sänker landets ekonomi och skapar konflikter (mest på grund av politiken, inte på grund av dem), när det i det stora hela inte hjälper världen ett skvatt. Snarast gör vi världen en otjänst då vi gör ett fredligt och framgångsrikt föregångsland till en konflikthärd. Då kan vi ju inte längre hjälpa resten av världen med vår kunskap.
Vi rasar kontinuerligt på listor över välstånd, utbildningsnivå och utveckling, samtidigt som vi klättrar på listor över konflikter och motsättningar. Det är helt uppenbart att det till största delen beror på den groteskt stora invandringen av folk från främmande kulturer i kombination med extremt naiv "snällism"-politik där man tror att alla människor på jorden har samma värderingar. Det har de inte. Se bara på den arabiska våren, där svenska, naiva journalister trodde att det skulle bli västerländsk, frihetsälskande demokrati. Istället blir det islamism, precis som jag och många andra förutspått.

Jag tror inte du förstår hur stor förändringen av det svenska samhället är. Fortsätter det såhär, så är jag helt säker på att vi antingen bor i ett u-land eller har genomlevt ett brutalt inbördeskrig inom 50 år. Det verkar jävligt onödigt.

04 Feb 2012, 21:36
Profile

Makten wrote:
Jag är uppriktigt orolig för Sverige som nation och jag är inte ensam. Min oro tas alltså som "hat" och vips har man fått en anledning att tysta mig. Tror du att jag blir mindre "hatisk" av det?

Ärligen så kan jag egentligen bara förstå när äkta kommunister argumenterar för hög invandring. De vill ju att alla i världen ska ha det likadant, vilket i praktiken måste innebära lika dåligt i dagsläget.
Jag ser inte vitsen med att ta hit hundratusentals människor som sänker landets ekonomi och skapar konflikter (mest på grund av politiken, inte på grund av dem), när det i det stora hela inte hjälper världen ett skvatt. Snarast gör vi världen en otjänst då vi gör ett fredligt och framgångsrikt föregångsland till en konflikthärd. Då kan vi ju inte längre hjälpa resten av världen med vår kunskap.
Vi rasar kontinuerligt på listor över välstånd, utbildningsnivå och utveckling, samtidigt som vi klättrar på listor över konflikter och motsättningar. Det är helt uppenbart att det till största delen beror på den groteskt stora invandringen av folk från främmande kulturer i kombination med extremt naiv "snällism"-politik där man tror att alla människor på jorden har samma värderingar. Det har de inte. Se bara på den arabiska våren, där svenska, naiva journalister trodde att det skulle bli västerländsk, frihetsälskande demokrati. Istället blir det islamism, precis som jag och många andra förutspått.

Jag tror inte du förstår hur stor förändringen av det svenska samhället är. Fortsätter det såhär, så är jag helt säker på att vi antingen bor i ett u-land eller har genomlevt ett brutalt inbördeskrig inom 50 år. Det verkar jävligt onödigt.

Om du utifrån din verklighetsbeskrivning skulle sätta upp några mål att arbeta med i konstruktiv riktning, hur skulle det då kunna se ut? Du beskriver en önskan att Sverige skall återgå till vara ett fredligt och framgångsrikt föregångsland så att vi kan hjälpa resten av världen med vår kunskap. Känner du att dina ansträngningar till förändring ger önskad effekt?

Din rätt att uttrycka dina åsikter är naturligtvis obestridlig. Däremot kommer du alltid få svårt att hävda rätten att stå oemotsagd. De du kallar naiva, PK, kommunister etc. pga att de inte delar din problembeskrivning kommer alltid rynka på näsan, kanske fnissa åt din världsbild eller rent av bemöta dig med glåpord, typ naiv, hatisk, rasist. Det är liksom dött lopp på debattforum och tidningarnas kommentarsfält.
Men det är ju inte där verkligheten skapas eller hur?

"Omvandling till ett U-land eller ett brutalt inbördeskrig pga av den groteskt stora invandringen..." Om Makten Junior har den problembeskrivningen att arbeta med när han/hon ska skapa sig ett förhållningssätt till sina medmänniskor så blir jag lite orolig för en självuppfyllande profetia. Kanske har Josh en poäng det han försöker belysa?

Det blir alltid lite tillspetsat när man vill diskutera viktiga frågor på nätet och jag vill inte förarga dig i onödan. Men eftersom du ger dig själv epitetet realist blir jag nyfiken på lösningen på problemet, så som du ser det.
Vad behöver hända under 2012 för att du ska känna att problemet har blivit lite mindre? Dvs. vad vore ett tecken på att vi har kommit lite närmare vår fornstora position som föregångsland och samtidigt kommit en bit bort från dystopin med svält och inbördeskrig i Svea rike.
Och en följdfråga; låt oss anta att något faktiskt har hänt som leder i rätt riktning. Hur kommer du att märka det? Hur kommer jag att märka det?

05 Feb 2012, 13:02
Profile

ramjac wrote:
Om du utifrån din verklighetsbeskrivning skulle sätta upp några mål att arbeta med i konstruktiv riktning, hur skulle det då kunna se ut?

Det finns mängder av alternativ, men först måste man välja välfärd eller inte välfärd. Om vi väljer välfärd så bör invandringen kraftigt begränsas eller stoppas helt. Väljer vi inte välfärd så löser sig saken av sig självt eftersom ingen jävel kommer att åka hit om de inte redan har jobb.
Själv vill jag ha någon form av grundvälfärd men i övrigt liberalism. För mig är receptet därför lite av varje:

– Stryp invandringen kraftigt tills problemen är lösta.
– Avskaffa religionsfriheten så att alla människor behandlas lika.
– Utvisa alla kriminella invandrare.
– Utvisa "papperslösa" (illegala immigranter).
– Ställ precis samma krav på invandrare som på svenskar för att få bidrag.
– Utdela inte medborgarskap till människor som aldrig bidragit med ett öre till Sverige.
– Mångdubbla straffpåföljderna för våldsbrott, så att vi slipper drägg på gator och torg.
– Sätt in militärpolis mot stenkastande ungdomar och placera dem sen på "hem för vanartiga barn" där de får lära sig att veta hut.

Sen tar det säkert 20 år innan skeppet är på rätt köl igen, men någonstans måste man ju börja.

Quote:
Du beskriver en önskan att Sverige skall återgå till vara ett fredligt och framgångsrikt föregångsland så att vi kan hjälpa resten av världen med vår kunskap. Känner du att dina ansträngningar till förändring ger önskad effekt?

Mina ansträngningar går ut på att argumentera mot alla självutnämnda experter som påstår att invandringen är av godo, trots att all forskning visar på motsatsen.
Effekten av att många gör som jag syns, ja. För varje dag blir folk mer och mer förbannade på politiker och journalister, så till slut vänder det. Man kan inte lura folk hur länge som helst.

Quote:
Din rätt att uttrycka dina åsikter är naturligtvis obestridlig. Däremot kommer du alltid få svårt att hävda rätten att stå oemotsagd.

När har jag hävdat rätten att få stå oemotsagd? :shock:

Quote:
De du kallar naiva, PK, kommunister etc. pga att de inte delar din problembeskrivning kommer alltid rynka på näsan, kanske fnissa åt din världsbild eller rent av bemöta dig med glåpord, typ naiv, hatisk, rasist. Det är liksom dött lopp på debattforum och tidningarnas kommentarsfält.
Men det är ju inte där verkligheten skapas eller hur?

Så länge de inte har några reella argument utan bara känslobaserat svammel så kommer det att skapa en ny verklighet, jo. Som sagt så förstår folk till slut att floskelsprutarna inte kan backa upp sina påståenden.

Quote:
"Omvandling till ett U-land eller ett brutalt inbördeskrig pga av den groteskt stora invandringen..." Om Makten Junior har den problembeskrivningen att arbeta med när han/hon ska skapa sig ett förhållningssätt till sina medmänniskor så blir jag lite orolig för en självuppfyllande profetia. Kanske har Josh en poäng det han försöker belysa?

Det blir alltid lite tillspetsat när man vill diskutera viktiga frågor på nätet och jag vill inte förarga dig i onödan. Men eftersom du ger dig själv epitetet realist blir jag nyfiken på lösningen på problemet, så som du ser det.
Vad behöver hända under 2012 för att du ska känna att problemet har blivit lite mindre? Dvs. vad vore ett tecken på att vi har kommit lite närmare vår fornstora position som föregångsland och samtidigt kommit en bit bort från dystopin med svält och inbördeskrig i Svea rike.
Och en följdfråga; låt oss anta att något faktiskt har hänt som leder i rätt riktning. Hur kommer du att märka det? Hur kommer jag att märka det?

Det första som måste ske är att problemen får diskuteras offentligt, och för att det ska fungera så måste politiker och media erkänna dem. Detta kommer inte att ske, tyvärr. Istället kommer man att ägna all sin kraft åt att smutskasta och förtala sådana som mig, samt i möjligaste mån tysta mig. Vi kommer att få se fler "gated communities" där rika människor kan köpa sig ett skydd mot mångkulturen. Det sker redan nu i till exempel Liljeholmen och Gröndal.

Jag tror att SD får ungefär 15% i nästa val och kanske 30% i valet därpå. Även om de inte kommer att ha tillräckligt stort inflytande så kommer det inte bli några fler majoritetsregeringar. Lyckligtvis. Till slut måste man börja kompromissa och göra som i våra grannländer och då kan det börja gå åt rätt håll igen. Alltså bort från svammel, trams och utopiska drömmar formade av människor som verkar ha levt segregerat på Södermalm i hela sina liv.

05 Feb 2012, 18:53
Profile

Makten, det där om självutnämnd expert, och floskelsprutare som inte kan backa upp sina påståenden, bör du nog fundera på en sväng. Det slår tillbaka. Du har inte backat upp något av dina "fakta" om vad problemen beror på.

Du påstår att du är liberalist. Var ligger liberalismen i nedanstående?

"– Stryp invandringen kraftigt tills problemen är lösta.
– Avskaffa religionsfriheten så att alla människor behandlas lika.
– Utvisa alla kriminella invandrare.
– Utvisa "papperslösa" (illegala immigranter).
– Ställ precis samma krav på invandrare som på svenskar för att få bidrag.
– Utdela inte medborgarskap till människor som aldrig bidragit med ett öre till Sverige.
– Mångdubbla straffpåföljderna för våldsbrott, så att vi slipper drägg på gator och torg.
– Sätt in militärpolis mot stenkastande ungdomar och placera dem sen på "hem för vanartiga barn" där de får lära sig att veta hut."

Åtminstone för mig står liberalismen för valfrihet och fritänkande. Din åtgärdslista ovan får mig att tänka på en åsiktsstyrd diktatur, där man blir straffad om man tänker fel eller protesterar. Jag tycker naturligtvis inte att stenkastning är OK, men " drägget" skall alltså bort från gator och torg, och folk skall tvingas in i en av någon bestämd religion, straffskalan skall öka m.m. Detta för att de som tänker "rätt" ska tycka att det är trevligt på gator och torg. Inte direkt dina ord, men min tolkning av innebörden. Vilket hemskt samhälle!
Vidare skall inte en välmående stat som Sverige hjälpa medmänniskor i diktaturer med åsiktsförföljelse eller etnisk rensning...

Som tur är inser de flesta att SD är en fin fasad för BSS med flera äldre rasistorganisationer, och därmed kommer aldrig detta parti, som åtnjuter partistöd, men inte lyckas bemanna sina poster med rumsrena kandidater, aldrig upp till dina 15-30%.

05 Feb 2012, 20:26
Profile WWW

kjelle wrote:
Makten, det där om självutnämnd expert, och floskelsprutare som inte kan backa upp sina påståenden, bör du nog fundera på en sväng. Det slår tillbaka. Du har inte backat upp något av dina "fakta" om vad problemen beror på.

Ingen har frågat, men visst kan vi ta lite fakta om du har lust.

Invandrares överrepresentation i brottsstatistiken: http://www.bra.se/extra/faq/?module_ins ... how&id=339
Svenskarnas åsikter om invandring, mångkultur med mera: http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=m ... fQ&cad=rja
Kostnaderna för invandringen: http://www.eso.expertgrupp.se/Uploads/D ... rt%203.pdf
Islamiska förbundets kravbrev till Regeringen: http://svt.se/content/1/c6/58/17/97/Bre ... 6rbund.pdf
Om vilka som är antisemiter i Sverige: http://www.levandehistoria.se/files/antisemitism.pdf

Om man inte förstår att det här ger problem, ja då är det väldigt illa.

Quote:
Du påstår att du är liberalist. Var ligger liberalismen i nedanstående?

Det handlar om att behandla alla medborgare lika och att medborgare blir man först när man förtjänat det. Frihet under ansvar, inte frihet att leva på andras bekostnad.

Quote:
Din åtgärdslista ovan får mig att tänka på en åsiktsstyrd diktatur, där man blir straffad om man tänker fel eller protesterar.

Då måste du anse att brott är att "tänka fel", vilket är alldeles riktigt. Något annat som liknar förbud har jag inte listat.

Quote:
Jag tycker naturligtvis inte att stenkastning är OK, men " drägget" skall alltså bort från gator och torg, och folk skall tvingas in i en av någon bestämd religion, straffskalan skall öka m.m.

Hur menar du att man ska tvingas in i en av någon bestämd religion? Snarare är det precis tvärtom; du ska INTE kunna påtvinga andra din religion.

Quote:
Detta för att de som tänker "rätt" ska tycka att det är trevligt på gator och torg. Inte direkt dina ord, men min tolkning av innebörden. Vilket hemskt samhälle!

Men herregud, vill du ha brottslingar på gator och torg??? :shock: Att begå brott handlar inte om att "tycka" saker. Det är att bryta mot lagen och leva på andras bekostnad.

Quote:
Vidare skall inte en välmående stat som Sverige hjälpa medmänniskor i diktaturer med åsiktsförföljelse eller etnisk rensning...

Inte om vi själva drabbas negativt av det, nej. Det hjälper nämligen inte ett jota i det stora hela. Särskilt inte om åsiktsförföljare och etniska rensare kommer hit på köpet.
Hur menar du att vi "hjälper" folk genom att placera dem i arbetslöshet och utanförskap, utan krav på prestationer? Tror du att det känns bra att bli idiotförklarad och hänvisad till bidragsberoende, för att värdfolket tydligen inte tror att man kan vara som dem?

Quote:
Som tur är inser de flesta att SD är en fin fasad för BSS med flera äldre rasistorganisationer, och därmed kommer aldrig detta parti, som åtnjuter partistöd, men inte lyckas bemanna sina poster med rumsrena kandidater, aldrig upp till dina 15-30%.

Jag tycker inte att SD är helt okej på alla plan, men att dra rasistkortet kommer du inte långt med. Hänvisa gärna till något rasistiskt i deras partiprogram till exempel. Eller spekulerar du bara?

”Bortsett från vad du röstar på, vilket av de politiska partierna tycker du driver denna fråga bäst just nu?” (2010)

Attachment:
Skärmavbild 2012-02-05 kl. 20.00.37.png [31.73 KiB]
Downloaded 159 times

http://www.yougov.se/wp-content/uploads ... vOpinion-Väljaropinion-April-2011.pdf

Uppenbarligen var invandringspolitiken inte något som folk prioriterar vid valet, men ditt påstående om att "de flesta inser..." kan man ju med gott fog ifrågasätta. Notera gärna att MP och C får lägst resultat, "trots" att de är mest invandringsvänliga.
Jag tror att folk hoppas att övriga partier ska ta sitt förnuft tillfånga så att de slipper rösta på SD. Själv hade jag helst sett Moderaternas ekonomipolitik kombinerat med SD:s migrationspolitik. Det hade kunnat bli en riktigt vinnare.

05 Feb 2012, 21:04
Profile

Förresten, jag har en väldigt enkel och uppriktig fråga till er alla:

– Varför ska Sverige vara mångkulturellt?

Om ni kommer med påståenden om att det gynnar oss så vill jag se fakta som stödjer det. Om ni bara tycker att det är trevligt så kan jag däremot inte kräva något.

05 Feb 2012, 21:18
Profile

Makten wrote:

Om ni kommer med påståenden om att det gynnar oss så vill jag se fakta som stödjer det. Om ni bara tycker att det är trevligt så kan jag däremot inte kräva något.

det tycks i dagens Sverige enbart vara politiskt korrekt att tycka att Sverige ska vara mångkulturellt utan nån saklig grund för detta....

05 Feb 2012, 21:53
Profile

Ptja, några kommentarer (till Maktens senaste post i ämnet):

"- Avskaffa religionsfriheten" borde ju rimligtvis innebära att man inte kan välja någon annan religion än den allmänt rådande, i Sverige kristendomen. På vilket vis är Sverige då bättre på det området än Iran?

Mångkulturellt: Det är endast genom intryck från andra kulturer som mänskligheten utvecklas. Utan influenser utifrån vore Sverige förpassat långt tillbaka i tiden. Du skulle inte lira rock'n roll, det är ju baserat på rytmer och tonföljder från Afrika. Huvva!

Invandrarnas överrepresentation i brottsstatistiken (din källa): Säger fortfarande inget om ditt ursrpungliga påhopp ppå invandrarna i den frågan, om deras "oprovocerade våld" på svenska ungdomar. Du måste blunda rejält om du inte noterar att det sker åt båda hållen. Att invandrare är överrepresenterade tycker jag är fullt logiskt, när man ser arbetslöshetssiffrorna bredvid. Har man inget jobb, och inte ser någon utsikt att få det, är det inte så svårt att räkna ut att det är lättare att åka dit på stöld etc.
För övrigt är din källa en beställningsida, där man kan köpa rapporter. Jag tänker inte göra det, men du har alltså gjort det?

Åsiktsbarometern: (din källa). Jag vet inte riktigt vad du ville komma med den källan. Man orkar ju inte läsa hela, men i den inledande sammanfattningen påpekas att svenskar i stor grad är positiva till invandrare och andra kulturer, lika rättigheter som för svenskar (samt lika skyldigheter, självklart). Av de ca 30 punkterna var det väl ett par som visade något negativt i svenskarnas inställning till invandrare. Det är ju statistik, så det som kan läsas ut är det dominerande svaret. Svenska män med endast grundskoleutbildning var en grupp som utmärkte sig som främlingsfientliga. Min bild av SD-väljare är just denna, rätt eller fel.

Kostnaden för invandring: Återigen förstår jag inte vad du vill ha sagt med den källan. I princip motbevisar den dig, förändringen från mitten av 90-talet är försumbar, den behandlar endast omfördelning av kostnader/inkomster i offentliga utgifter, och visar att förändringen endast blir någon tiondels procent om man förändrar sysselsättningsgraden bland invandrare. I den absolut inledande texten konstateras att invandringen i grunden är ekonomiskt positiv: "Invandring av människor i arbetsför ålder är naturligtvis i grunden en tillgång för ekonomin." Intäkter via näringslivet ingår inte ens i rapporten. Vad vill du säga med den källan?

För att delvis använda dina ord: Om man tror att det här ger problem, ja då är det väldigt illa.

Vidare: Liberarism, vad är då kriterierna för att bli medborgare? Godkänd somk kristen, ha passerat nålsögat i en anställningsintervju med ett icke europeiskt namn... Precis som vi infödda, vill en förkrossande majoritet av invandrarna göra rätt för sig, sköta ett jobb m.m. Om du tror att det är lätt för en invandrare med annorlunda namn, mörkare hy m.m. vid en anställningsintervju så har du inte någon koll. Liberalism innebär också att alla skall ha en rättvis chans att ta sig in i samhället. Inte lätt i ditt idealsamhälle.

Att det skulle vara brott att tänka fel, det blir bara värre, ditt idealsamhälle, Makten!

Sverige har godkänt internationella konventioner för flyktingar, och det är vad som gäller, annars begås brott, och det vill du ju inte heller. Integrationen kan och bör absolut förbättras, håller absolut med, men inte genom utvisning eller stopp vid gränsen. Det finns en kostnad för att Sverige är humant mot flyktingar, men förutom att vi följer de konventioner som Sverige har varit med och utforma, och godkänt, är alltså kostnadsutvecklingen relativt sett inte någon orsak att minska invandringen (enligt din egen källa).

SD:s partiprogram har tvättats i ett antal omgångar, annars skulle dom inte fått många röster. Ledande figurer har dock fortfarande starka kopplingar till rent rasistiska organisationer, och det har läckt ut åsikter som inte är vackra när inte haspen varit på. Om du kallar det att dra rasistkortet att hänvisa till rötterna, visst, då gör jag det, det är ju rätt! Den övriga politiken är ju ett skämt, med egna kostnadsmodeller. SD borde betala tillbaka partistödet för de poster i kommunerna som de inte lyckats tillsätta, eller där de förtroendevalda struntar i sina poster i nämnder och råd.

Undersökningen om väljaropinionen är inte längre tillgänglig, och tillhandahålles av YOUGOV. Ingen aning om vad det innebär för trovärdigheten, så jag lämnar det därhän. (Såg nu att länken inte var komplett, men det får vi ta senare)

Så, nu kan jag sussa med gott samvete!

06 Feb 2012, 00:54
Profile WWW

K-G wrote:
Makten wrote:

det tycks i dagens Sverige enbart vara politiskt korrekt att tycka att Sverige ska vara mångkulturellt utan nån saklig grund för detta....

granis skrev ett inlägg igår där han länkade lite till en hel del argumentation, men ingen av BOJens motståndare till mångkultur ville ju bemöta det inlägget..

06 Feb 2012, 09:40
Profile WWW

Joshunznera wrote:

granis skrev ett inlägg igår där han länkade lite till en hel del argumentation, men ingen av BOJens motståndare till mångkultur ville ju bemöta det inlägget..

Svårt att argumentera endast genom en länk; det blir en tolkning av vad 'länkaren' vill ha sagt av den som ska bemöta. :? Vad är det i länken som bör bemötas i denna tråd? Att det var teorier som inte prövats fullt ut, utan till stor de är antaganden? Att en indisk datateknker som flyttar till Silicon Valley bidrar till att höja BNP?

Hur går detta ihop med ditt argument att barn med föräldrar som gör oförsiktiga uttalanden bidrar till mordbrand i Arboga (vilket fortfarande står obesvarad)?

BTW Hur många datatekniker från Kina och Indien är inblandade i rasism eller diskriminering? Om de inte utgör något problem kan de lämnas utanför diskussionen. eller?

För övrigt måste 'multikulturellt' och integration vara varandras motsatser.

/R

06 Feb 2012, 10:15
Profile

Renegade wrote:
Joshunznera wrote:

Svårt att argumentera endast genom en länk; det blir en tolkning av vad 'länkaren' vill ha sagt av den som ska bemöta. :? Vad är det i länken som bör bemötas i denna tråd? Att det var teorier som inte prövats fullt ut, utan till stor de är antaganden? Att en indisk datateknker som flyttar till Silicon Valley bidrar till att höja BNP?

Hur går detta ihop med ditt argument att barn med föräldrar som gör oförsiktiga uttalanden bidrar till mordbrand i Arboga (vilket fortfarande står obesvarad)?

BTW Hur många datatekniker från Kina och Indien är inblandade i rasism eller diskriminering? Om de inte utgör något problem kan de lämnas utanför diskussionen. eller?

För övrigt måste 'multikulturellt' och integration vara varandras motsatser.

/R

sedärja, nu fick du ju bemöta en del av granis-inlägget i alla fall 8)

att du inte har förstått vart jag ville komma med min tråd kan jag bara beklaga. Min uppfattning är att du inte är dum, så då återstår bara ovilja att försöka förstå som den troliga orsaken. samt förstås viljan att hänga upp sig på Arboga eller andra oviktiga detaljer i det sammanhanget.

Numera handlar tråden om ngt annat och det får den gärna göra. Att det rapas vådtäkts statistik i såna här trådar på BOJen är förutsägbart och lika tråkigt som alltid.

För övrigt, multikulturell och integration är inte varandras motsatser. I så fall har vi aldrig haft ngn integration i Sverige.

06 Feb 2012, 10:39
Profile WWW

kjelle wrote:
Ptja, några kommentarer (till Maktens senaste post i ämnet):

"- Avskaffa religionsfriheten" borde ju rimligtvis innebära att man inte kan välja någon annan religion än den allmänt rådande, i Sverige kristendomen. På vilket vis är Sverige då bättre på det området än Iran?

Vad snackar du om? Religionsfriheten låter religiösa UTÖVA sin religion, inget annat. Det finns inget som helst tvång in i någon annan religion, eller för den delen förbud att vara relgiös. Du har uppenbarligen inte läst lagen.

Quote:
Mångkulturellt: Det är endast genom intryck från andra kulturer som mänskligheten utvecklas.

Källa på det? Då hade ju mänskligheten aldrig över huvud taget gått framåt innan den splittrades i många kulturer. Fullständigt nonsens alltså.
För övrigt underar jag vad det har med saken att göra. Man kan ta intryck från andra kulturer utan att importera folk från andra kulturer. Jag lyssnar till exempel gärna till arabisk musik, samtidigt som jag inte gärna umgås med araber.

Quote:
Utan influenser utifrån vore Sverige förpassat långt tillbaka i tiden. Du skulle inte lira rock'n roll, det är ju baserat på rytmer och tonföljder från Afrika. Huvva!

Blev vi påtvingade rockmusiken? Nja, den valde folk att själva utforska för att det verkade bra och spännande. Blir vi påtvingade islam? Ja, som arbetsgivare kan man inte välja bort att anställa folk i skynken, trots att de själva har valt att spöka ut sig i något som svenskar överlag inte gillar.

Hur skulle du ställa dig till influenser från högerextremister? Är det också "berikande", eller har vi nån slags lista på vilka utomstående kulturella inslag som är certifierade och godkända av staten?

Quote:
Invandrarnas överrepresentation i brottsstatistiken (din källa): Säger fortfarande inget om ditt ursrpungliga påhopp ppå invandrarna i den frågan, om deras "oprovocerade våld" på svenska ungdomar.

Vänligen citera detta "påhopp" så att jag förstår vad du talar om.

Quote:
Du måste blunda rejält om du inte noterar att det sker åt båda hållen. Att invandrare är överrepresenterade tycker jag är fullt logiskt, när man ser arbetslöshetssiffrorna bredvid.

Om du faktiskt läst BRÅ:s rapport så hade du vetat att det INTE har med socioekonomisk status att göra, i vilken arbetslöshet inräknas.
Det är alltså inte alls logiskt, om man nu inte förstår att olika kulturer ger olika brottsbenägenhet.

Quote:
Har man inget jobb, och inte ser någon utsikt att få det, är det inte så svårt att räkna ut att det är lättare att åka dit på stöld etc.

Är det därför brottsligheten är så skyhög i Norrlands inland? *ironi* Vapentätheten är dessutom större än i Malmö, men ändå skjuter man inte ihjäl varandra lika ofta. Hur förklarar du det?

Quote:
För övrigt är din källa en beställningsida, där man kan köpa rapporter. Jag tänker inte göra det, men du har alltså gjort det?

Tittar du lite noggrannare så går det utmärkt att ladda ner rapporten gratis.

Quote:
Åsiktsbarometern: (din källa). Jag vet inte riktigt vad du ville komma med den källan. Man orkar ju inte läsa hela, men i den inledande sammanfattningen påpekas att svenskar i stor grad är positiva till invandrare och andra kulturer, lika rättigheter som för svenskar (samt lika skyldigheter, självklart).

Vilket är en del av poängen. Invandrare har ju större rättigheter än svenskar idag. Att man är positiv till invandrare är dessutom inte samma sak som att man är positiv till dagens invandring. Skilj på sak och person.

Quote:
Av de ca 30 punkterna var det väl ett par som visade något negativt i svenskarnas inställning till invandrare. Det är ju statistik, så det som kan läsas ut är det dominerande svaret. Svenska män med endast grundskoleutbildning var en grupp som utmärkte sig som främlingsfientliga. Min bild av SD-väljare är just denna, rätt eller fel.

Varför har du denna bild? Är det för att du vill att det ska vara så, så att du kan bekräfta dina fördomar? Samtidigt som andras fördomar inte har någon relevans, hur mycket man än backar upp dem. Märkligt.

Quote:
Kostnaden för invandring: Återigen förstår jag inte vad du vill ha sagt med den källan. I princip motbevisar den dig, förändringen från mitten av 90-talet är försumbar, den behandlar endast omfördelning av kostnader/inkomster i offentliga utgifter, och visar att förändringen endast blir någon tiondels procent om man förändrar sysselsättningsgraden bland invandrare. I den absolut inledande texten konstateras att invandringen i grunden är ekonomiskt positiv: "Invandring av människor i arbetsför ålder är naturligtvis i grunden en tillgång för ekonomin." Intäkter via näringslivet ingår inte ens i rapporten. Vad vill du säga med den källan?

Siffor är siffror medan tolkning är en annan sak. Givetvis skulle invandringen kunna vara lönsam, men rapporten visar att den INTE är det i dagsläget och inte har varit det på länge. Ändå påstår de som bestämmer att den är den. Någon skrev i en kommentar under en artikel en slående jämförelse efter Ullenhags påståenden om att invandringen var lönsam:

Eftersom SAAB skulle ha gått med vinst om de sålt fler bilar, så måste vi avfärda att SAAB är olönsamt som en myt.

Ungefär lika obotligt obegåvat är det att påstå att eftersom invandringen skulle kunna vara lönsam, så är den det. Kostnaden kvarstår hur man än tolkar den: ett par procent av BNP, eller i runda slängar 10% av hela statsbudgeten. Pengar som hade kunnat användas till annat och därtill hade vi sluppit etniska konflikter.

Quote:
Vidare: Liberarism, vad är då kriterierna för att bli medborgare? Godkänd somk kristen, ha passerat nålsögat i en anställningsintervju med ett icke europeiskt namn... Precis som vi infödda, vill en förkrossande majoritet av invandrarna göra rätt för sig, sköta ett jobb m.m. Om du tror att det är lätt för en invandrare med annorlunda namn, mörkare hy m.m. vid en anställningsintervju så har du inte någon koll. Liberalism innebär också att alla skall ha en rättvis chans att ta sig in i samhället. Inte lätt i ditt idealsamhälle.

Det är upp till folket att avgöra vilken grad av anpassning som krävs. Uppenbarligen är folket inte överens med staten på den punkten idag, för då hade vi inte behövt några "diskrimineringslagar" och annat trams.

Jag tror inte alls att en förkrossande majoritet av invandrarna vill jobba. Lika lite som jag tror att infödda svenskar vill det. Vi har ett system som tillåter storskaligt mygel och parasiterande, och varför i hela friden skulle man inte vilja utnyttja det om man kommer från ett riktigt skitland? Det är naivt att tro motsatsen, snarare.

Quote:
Att det skulle vara brott att tänka fel, det blir bara värre, ditt idealsamhälle, Makten!

Lägg inte ord i min mun. Jag har aldrig sagt något om att det ska vara brottsligt att tänka på ett visst sätt. Det är det ju däremot idag. Du kan bli utesluten ur facket om du är med i SD, till exempel. Jag vill se den dag då någon blir utesluten ur facket för att den är muslim. Väck mig om 1000 år.

Quote:
Sverige har godkänt internationella konventioner för flyktingar, och det är vad som gäller, annars begås brott, och det vill du ju inte heller.

Vi tar emot oändligt många fler än vad vi är ålagda att göra. Varför ska vi göra det?

Quote:
Integrationen kan och bör absolut förbättras, håller absolut med, men inte genom utvisning eller stopp vid gränsen.

Så folk som med flit slängt sina papper för att mygla sig in, ska få stanna? Varför då? Och folk som begår brott ska sitta och kosta pengar i svenska fängelser istället för att få sina fiskar varma i hemlandet? Varför då?

Quote:
Det finns en kostnad för att Sverige är humant mot flyktingar, men förutom att vi följer de konventioner som Sverige har varit med och utforma, och godkänt, är alltså kostnadsutvecklingen relativt sett inte någon orsak att minska invandringen (enligt din egen källa).

Det där får du nog förklara närmare. Jag förstår inte hur man kan anse det vara "humant" att behandla flyktingar som om de vore utvecklingsstörda och sätta dem i hem och klappa dem på huvudet. Varför tycka synd om människor som tagit sig ända hit genom hela Europa? Tror du att det är små fågelungar det handlar om?

Quote:
SD:s partiprogram har tvättats i ett antal omgångar, annars skulle dom inte fått många röster.

Åh, du menar som sossarnas? Vilka var det nu som drev frågan om rashygien?

Quote:
Ledande figurer har dock fortfarande starka kopplingar till rent rasistiska organisationer, och det har läckt ut åsikter som inte är vackra när inte haspen varit på. Om du kallar det att dra rasistkortet att hänvisa till rötterna, visst, då gör jag det, det är ju rätt! Den övriga politiken är ju ett skämt, med egna kostnadsmodeller. SD borde betala tillbaka partistödet för de poster i kommunerna som de inte lyckats tillsätta, eller där de förtroendevalda struntar i sina poster i nämnder och råd.

Vad SD varit förr, är helt irrelevant om man inte bara är ute efter smutskastning. Rimligen kan de bara lastas för deras nuvarande politik. Annars kan ju Sjöstedt stå till svars för alla Leninister i Vänsterpariet tidigare också, eller?
Att man inte lyckats tillsätta alla poster beror på ständiga hot och förföljelse. Sånt är det nya Sverige. Vissa åsikter är "fel" och ska tystas med alla medel. Hej DDR!

Quote:
Undersökningen om väljaropinionen är inte längre tillgänglig, och tillhandahålles av YOUGOV. Ingen aning om vad det innebär för trovärdigheten, så jag lämnar det därhän. (Såg nu att länken inte var komplett, men det får vi ta senare)

Men snälla nån, det är bara att klippa ut hela raden och klistra in den i adressfältet.

Quote:
Så, nu kan jag sussa med gott samvete!

Du anar inte vad du har på ditt samvete.

06 Feb 2012, 14:12
Profile

Jag läste igenom den där listan på Sveriges Muslimers krav till regeringen.

jättecharmigt hur dom vill ha vissa kvällar på badhus där bara män eller bara kvinnor ska få bada och hur dom vill att lagen emot slakt som innehåller djur-plågeri inte ska gälla för muslimer och att de istället ska särbehandlas i den frågan med religionen som ursäkt.

hur ser det ut med djurplågeri-frågan?
är det på väg att bli tillåtet med halal-slakt här?
(jag ska erkänna att jag har väldigt dålig koll på de här frågorna och jag kan tänka mig att det finns rätt många här som är klart mer insatta och kanske även har följt debatten)

06 Feb 2012, 14:17
Profile ICQ WWW

granis wrote:
Vilken definition av mångkultur ska vi diskutera?

Jag vet inte, eftersom mångkultur aldrig existerat. Vad tycker du att den ska vara? Det finns ju ett påbud i lagen numera, så vad ska det betyda?

Quote:
Menar du att det finns bara en svensk kultur? Om så är fallet vill jag gärna ta del av din beskrivning av densamma. Är det så att du vill ha mångfald utan mångkultur? Upplys mig för nu begriper jag inte det jag inte förstår...

Svenskar med svenskt påbrå har mycket gemensamt. Detta brukar kallas "svensk kultur" och om du som svensk inte förstår vad det är, så kan jag bara beklaga. "Mångfald" är också nån slags nytt begrepp som vi "ska" anamma. Oavsett om det är negativt eller positivt.

Vad är det för positivt med den "mångfald" vi ser idag, jämfört med den svenska monokulturen för låt säga 50-70 år sedan? Vad har vi vunnit?

Quote:
Som av en händelse så är det idag 6 februari samernas nationaldag, vad säger du makten är det en maktengodkänd kultur? :wink:

Samisk kultur är samisk, inte svensk. Jag antar att vilken same som helst skulle känna sig förolämpad om man påstod något annat.

För övrigt lyckades du med konststycket att slingra dig runt en väldigt rak frågeställning. Detta är symptomatiskt för mångkulturvurmare. De kan inte ens svara på vad mångkultur är eller vad den ska vara bra för. Men ha den ska vi.

06 Feb 2012, 14:18
Profile

Makten wrote:

Ditt sätt att resonera är inte på något sätt unikt utan det finns mängder av varianter på temat. Men grunden för tankegodset bygger på ”vi och dom” alltså dom som är utanför den inre cirkeln och att man använder sig av stereotyper. Som i dina egna exempel tex att invandraren och i synnerhet nordafrikanen är mer våld och våldtäktsbenägen, gärna ligger på soffan och lever på bidrag och inte nog med detta, att invandraren dessutom förökar sig till antalet så gruppen på sikt kan ta över Sverige och förstöra den svenska kulturen som inom ett antal generationer riskerar att mynna ut i ett inbördeskrig.

Eller som du säger att svenskar riskerar att degenereras av massinvandringen och därför inte kommer att kunna vara en ledande och stark nation i framtiden och därmed inte heller kunna hjälpa andra svagare människor/länder. Jag tar mig friheten att citera en annan tänkare i ämnet, dvs den gamle Adolf citat: ”Den starkares uppgift är att härska och inte att smälta samman med den svagare och därigenom offra sin egen storhet”

Jag har vid flertalet tillfällen refererat till Jobbik-rörelsen i Ungern som jag uppfattar att du om inte helt men ändå delvis sympatisterar med? Där definieras problemet med att det finns zigenare och judar i landet som förstör den ungerska kulturen och landets möjligheter att resa sig.

I Holland finns Geer Wilders som definierar problemet med att det finns muslimer som på sikt också förstör landet och kan skapa ett religionskrig. Jag skulle vilja påstå att samtliga rörelser är ett hopkok av gammal klassisk fascism, högerextremism och nyfascism.

Det är inte heller så mycket rasbiologi i diskussionen längre som tex inom Europa 1900 > 45 eller tom. ännu tidigare utan man har hittat nya legitima skiljelinjer som tex etnicitet eller religion men effekten blir densamma.

/Ulf

06 Feb 2012, 16:14
Profile

Makten, din quote-splittarteknik är jobbig, och förmodligen ett försök till härskarteknik. Jag ger mig inte in i den fällan. :wink:

Det var du som skrev "avskaffa religionsfriheten" och tycker därmed inte att man skall få utöva sin religion. Den tillåtna religionen är gissningsvis då bestämd av staten. Ungefär som i Iran. Så ska vi inte ha det.
Nej, jag har inte läst den lagen, har du det? För mig är det självklart att få utöva sin religion, såvida det inte innebär att man bryter svensk lag. Jag behöver inte läsa lagen om religionsfrihet för att greppa det.

Att begära källa för att mångkultur främjar utveckling är ju fullkomligt löjligt och barnsligt. Att du överhuvudtaget kan läsa detta är en frukt av mångkultur. Att hänvisa till mänsklighetens ursprung är befängt. Du kanske vill att vi skulle vara kvar på den nivån?

Vi är inte påtvingade islam. Som argbetsgivare, åtminstone privat, anställer du vem du vill, utan att behöva förklara dig. Sökande med slöja eller liknande går fetbort i en intervju. Säkerligen är det på samma sätt i offentlig sektor.

Jag tycker inte att influenser från högerextremister är berikande, men de finns och har rätt att uttrycka sig, och gör också det. Jag tycker att delar av det du skriver är högerextremistiskt, men du blir ju inte portad på Bojen för det.
Nej, det finns inte vad jag vet någon lista över vilka kulturella inslag som är "godkända", men du verkar vilja ha en sådan. Det är väl bara att hoppas att du inte har något inflytande över något sånt i framtiden.

Om man inte inser att det finns en logisk koppling mellan hög arbetslöshet och brottslighet, har man en bit kvar till upplysthet. Din kommentar om Norrland är ju rent av fånig, alla vet ju att norrlänningar int' flött. Även om jobben gör det. *ironi* här också.

Du får gärna ge fakta på att invandrare har större rättigheter än infödda. Att de kan vara större bidragstagare är inte samma sak.

Min bild av SD har skapats genom dess talesmän och -kvinnor. JÅ har ju talets gåva, visst, men det slutar ungefär där inom partiet. SD är välkomna att försöka ändra min bild. Du skapar ju din uppfattning om invandring från omvärlden, men jag får alltså inte bilda min av vad jag hör och ser? Märkligt.

Ekonomirapporten du länkade till består av siffror OCH tolkning. Fall 2 och 3 är visserligen negativa, men samtidigt har skaparen av rapporten bedömt dom som orealistiskt pessimistiska. Fall 1 har liknande förutsättningar som idag, och enligt det fallet är nettobidraget positivt. Läs igen, det var din länk. Sammandraget innehåller slutsatser och tolkning. Men du kanske är mer insatt än rapportförfattaren, och tolkar hans siffror bättre? SAAB liknelsen är totalt irrelevant.
Obegåvad får du stå för själv. Det är tydligen din bild av de som inte tycker som du.

Din bild av att människor, invandrare eller infödda, inte vill jobba, måste du ha hämtat från dina egna värderingar. Jag har snart tillbringat 30 år i näringslivet, och vet att det inte är så. Du får väl tro så, i min värld är det tillåtet.

Din människosyn baseras tydligen på att invandrare myglar sig in i landet, ända tills det är bevisat att det inte är fallet. Sorgligt! Små fågelungar? Nej, men jagade och förföljda individer i många fall.

Det är tydligen irrelevant var SD var förr (för några få år sedan), men relevant att dra upp vad många partier och sammanslutningar hade för ideer på 20-30-talet? Det är välkänt att det fanns många med rasteorier och även nazist-sympatier på den tiden inom framför allt den tidens borgar- och överklass. Men det var ca 80 år sedan! Vilket i och för sig är beklämmande, men rätt larvig jämförelse av dig. Det har skrivits rätt mycket om att SD ledamöter helt enkelt struntar i kallelser till nämnder m.m. Jag tror inte det handlar om förföljelse, snarare omognad och att man inte inser vilket ansvar man tagit på sig.

Mitt samvete har jag koll på. Det har inte du.

Nu tog tiden slut.

06 Feb 2012, 16:15
Profile WWW

Det var ett lustigt inlägg från Makten om den svenska monokulturen 50-70 år sedan. Det var ju ungefär då som rock'n roll kom, och inte var det från Sverige. :mrgreen: Dessförinnan jazzen med t.ex. swingpjattar. Exemplen kan göra många. Den svenska monokulturen du pekar på är ju ett hopkok av skandinavisk, tysk, holländsk, fransk kultur i hyfsat modern historia, och andra länders inflytande dessförinnan. Du tror kanske att julgranen och jultomten är svenska påfund, och att det varit så i hundratals år?
:roll:

06 Feb 2012, 16:22
Profile WWW

Abe Normal wrote:
Ditt sätt att resonera är inte på något sätt unikt utan det finns mängder av varianter på temat. Men grunden för tankegodset bygger på ”vi och dom” alltså dom som är utanför den inre cirkeln och att man använder sig av stereotyper. Som i dina egna exempel tex att invandraren och i synnerhet nordafrikanen är mer våld och våldtäktsbenägen, gärna ligger på soffan och lever på bidrag och inte nog med detta, att invandraren dessutom förökar sig till antalet så gruppen på sikt kan ta över Sverige och förstöra den svenska kulturen som inom ett antal generationer riskerar att mynna ut i ett inbördeskrig.

Om du slutar tilldela mig åsikter som jag aldrig yppat så blir det enklare. Det är inte jag som säger att vissa invandrargrupper är mer våldsbenägna. Det är BRÅ. Ring till dem och säg att de har fel istället för att säga det till mig.

Quote:
Eller som du säger att svenskar riskerar att degenereras av massinvandringen...

Men för helvete. Varför sitter du och ljuger?

Quote:
...och därför inte kommer att kunna vara en ledande och stark nation i framtiden och därmed inte heller kunna hjälpa andra svagare människor/länder. Jag tar mig friheten att citera en annan tänkare i ämnet, dvs den gamle Adolf citat: ”Den starkares uppgift är att härska och inte att smälta samman med den svagare och därigenom offra sin egen storhet”

Vad har detta med mina åsikter att göra? Det enda du gör är att sitta och förvanska det jag skrivit istället för att svara rakt upp och ned. Citera kan du tydligen inte heller, vilket även gäller Kjelle. Allt för att man inte ska se vad det är du svarar på.-

Quote:
Jag har vid flertalet tillfällen refererat till Jobbik-rörelsen i Ungern som jag uppfattar att du om inte helt men ändå delvis sympatisterar med?

Jag har ingen som helst koll på den rörelsen, så det vet jag inte.

Quote:
Där definieras problemet med att det finns zigenare och judar i landet som förstör den ungerska kulturen och landets möjligheter att resa sig.

Är du säker på att man inte anser att zigenare är ett problem för att de begår brott och lever utanför samhället? Den ungerska kulturen lär de inte förstöra så länge ungrarna inte vill ha med dem att göra.

Quote:
I Holland finns Geer Wilders som definierar problemet med att det finns muslimer som på sikt också förstör landet och kan skapa ett religionskrig. Jag skulle vilja påstå att samtliga rörelser är ett hopkok av gammal klassisk fascism, högerextremism och nyfascism.

Det har just bildats ett islamistiskt parti i Holland. Hade du väntat dig något annat? Är detta ett mindre problem än Wilders själv?

Alla dessa högerrörelser är ett svar på den dåraktiga vänstern som förnekar de Europeiska kulturerna och att de är orsaken till att Europa är vad det är. Rådde afrikansk kultur i Sverige så skulle Sverige inte vara Sverige, utan Afrika. Att då sitta och avsky dem som vill värna om det som gjord Europa framgångsrikt och istället vurma för kvinnoförtryckande medeltidsläror, är helt sjukt.

Quote:
Det är inte heller så mycket rasbiologi i diskussionen längre som tex inom Europa 1900 > 45 eller tom. ännu tidigare utan man har hittat nya legitima skiljelinjer som tex etnicitet eller religion men effekten blir densamma.

Nej, effekten blir inte densamma. Ras kan du inte välja. Kultur kan du däremot välja. Väljer du att anamma islam så finns det muslimska länder att bo i. Sverige är inte ett sådant, även om du inte verkar ha några problem med att det rör sig i den riktningen.

06 Feb 2012, 16:37
Profile

kjelle wrote:
Makten, din quote-splittarteknik är jobbig, och förmodligen ett försök till härskarteknik. Jag ger mig inte in i den fällan. :wink:

Det är helt vanligt hyfs och vett att citera den man svarar.

Quote:
Det var du som skrev "avskaffa religionsfriheten" och tycker därmed inte att man skall få utöva sin religion. Den tillåtna religionen är gissningsvis då bestämd av staten. Ungefär som i Iran. Så ska vi inte ha det.
Nej, jag har inte läst den lagen, har du det? För mig är det självklart att få utöva sin religion, såvida det inte innebär att man bryter svensk lag. Jag behöver inte läsa lagen om religionsfrihet för att greppa det.

Man ska få utöva sin religion under samma förutsättningar som alla andra, ickereligiösa får utöva sina intressen. Så är det INTE idag, och det beror på lagen om religionsfrihet, som jag givetvis har läst. Hur ska jag annars kunna uttala mig?

Quote:
Att begära källa för att mångkultur främjar utveckling är ju fullkomligt löjligt och barnsligt.

Bara om man som du inte har några belägg för sina åsikter. Det framgår i varje inlägg du skriver. Vi ska ha mångkultur, men du vet inte varför. Stort grattis!

Quote:
Att du överhuvudtaget kan läsa detta är en frukt av mångkultur. Att hänvisa till mänsklighetens ursprung är befängt. Du kanske vill att vi skulle vara kvar på den nivån?

Förklara gärna hur ett forum på internet beror på den svenska mångkulturspolitiken.

Quote:
Vi är inte påtvingade islam. Som argbetsgivare, åtminstone privat, anställer du vem du vill, utan att behöva förklara dig. Sökande med slöja eller liknande går fetbort i en intervju. Säkerligen är det på samma sätt i offentlig sektor.

Du är ju så okunnig att man baxnar. Man får inte välja bort någon på grund av dess religion, eftersom vi har religionsfrihet. Du kan inte alls anställa vem du vill.

Quote:
Jag tycker inte att influenser från högerextremister är berikande, men de finns och har rätt att uttrycka sig, och gör också det. Jag tycker att delar av det du skriver är högerextremistiskt, men du blir ju inte portad på Bojen för det.
Nej, det finns inte vad jag vet någon lista över vilka kulturella inslag som är "godkända", men du verkar vilja ha en sådan. Det är väl bara att hoppas att du inte har något inflytande över något sånt i framtiden.

Men om du vill ha mångkultur så måste du ju acceptera även högerextremism. Eller förstår du inte hur detta raserar trovärdigheten i dina resonemang? Om du får anse att högerextremism inte är något att ha, varför får jag inte anse att islam inte är något att ha? Vad ger dig tolkningsföreträde?

Quote:
Om man inte inser att det finns en logisk koppling mellan hög arbetslöshet och brottslighet, har man en bit kvar till upplysthet. Din kommentar om Norrland är ju rent av fånig, alla vet ju att norrlänningar int' flött. Även om jobben gör det. *ironi* här också.

Men se till att LÄSA rapporten istället för att svamla. Där står att du har fel.

Quote:
Du får gärna ge fakta på att invandrare har större rättigheter än infödda. Att de kan vara större bidragstagare är inte samma sak.

Här har du ett fint exempel: http://www.friatider.se/arbetslos-svens ... drare-8760

Sen kanske du har hört talas om instegsjobb? Det innebär att staten betalar 75% av lönen, vilket är en enorm fördel för invandraren jämte svensken. Ren jävla diskriminering och rasism.

Quote:
Min bild av SD har skapats genom dess talesmän och -kvinnor. JÅ har ju talets gåva, visst, men det slutar ungefär där inom partiet. SD är välkomna att försöka ändra min bild. Du skapar ju din uppfattning om invandring från omvärlden, men jag får alltså inte bilda min av vad jag hör och ser? Märkligt.

Visst får du det. Men tyvärr tror jag inte att du får någon vettig bild om du hämtar den från svensk media.

Quote:
Ekonomirapporten du länkade till består av siffror OCH tolkning. Fall 2 och 3 är visserligen negativa, men samtidigt har skaparen av rapporten bedömt dom som orealistiskt pessimistiska. Fall 1 har liknande förutsättningar som idag, och enligt det fallet är nettobidraget positivt. Läs igen, det var din länk. Sammandraget innehåller slutsatser och tolkning. Men du kanske är mer insatt än rapportförfattaren, och tolkar hans siffror bättre? SAAB liknelsen är totalt irrelevant.
Obegåvad får du stå för själv. Det är tydligen din bild av de som inte tycker som du.

Nu försöker du återigen dribbla bort det FAKTUM att invandringen inte är lönsam. Att den skulle kunna vara det under andra omständigheter, hör inte hit. För de omständigheterna råder uppenbarligen inte. SAAB-liknelsen är helt klockren och lika vansinnig.

Quote:
Din bild av att människor, invandrare eller infödda, inte vill jobba, måste du ha hämtat från dina egna värderingar. Jag har snart tillbringat 30 år i näringslivet, och vet att det inte är så. Du får väl tro så, i min värld är det tillåtet.

Hmmm, undrar varför bidragsberoendet hela tiden ökar. Är det för att folk är så himla sugna på att jobba? Eller är det för att man får lika mycket betalt om man låter bli?

Quote:
Din människosyn baseras tydligen på att invandrare myglar sig in i landet, ända tills det är bevisat att det inte är fallet. Sorgligt! Små fågelungar? Nej, men jagade och förföljda individer i många fall.

Nu talade jag om illegala immigranter, inte invandrare överlag. De så kallade "papperslösa" som man så fint kallar det för, för att vi inte ska förstå vad det handlar om. De myglar sig in i landet. Sorgligt? Ja, definitivt.

Quote:
Det är tydligen irrelevant var SD var förr (för några få år sedan), men relevant att dra upp vad många partier och sammanslutningar hade för ideer på 20-30-talet?

Det var ju mitt svar på dina påståenden begriper du väl? Jag anklagar inte dagens sossar för vad socialdemokraterna hade för värderingar förr..

Quote:
Det är välkänt att det fanns många med rasteorier och även nazist-sympatier på den tiden inom framför allt den tidens borgar- och överklass. Men det var ca 80 år sedan! Vilket i och för sig är beklämmande, men rätt larvig jämförelse av dig.

Varför är det löjligt? Som sagt; hitta något rasistiskt i SD:s partiprogram, eller ge fan i att snacka om rasism och annat dravel själv.

Quote:
Det har skrivits rätt mycket om att SD ledamöter helt enkelt struntar i kallelser till nämnder m.m. Jag tror inte det handlar om förföljelse, snarare omognad och att man inte inser vilket ansvar man tagit på sig.

Jag noterar att du återigen "tror".

06 Feb 2012, 17:01
Profile

kjelle wrote:
Det var ett lustigt inlägg från Makten om den svenska monokulturen 50-70 år sedan. Det var ju ungefär då som rock'n roll kom, och inte var det från Sverige. :mrgreen: Dessförinnan jazzen med t.ex. swingpjattar. Exemplen kan göra många. Den svenska monokulturen du pekar på är ju ett hopkok av skandinavisk, tysk, holländsk, fransk kultur i hyfsat modern historia, och andra länders inflytande dessförinnan. Du tror kanske att julgranen och jultomten är svenska påfund, och att det varit så i hundratals år?
:roll:

Och inget av detta har vi blivit påtvingade, utan valt själva. Antar att du bor mångkulturellt själv?

06 Feb 2012, 17:02
Profile

granis wrote:
Har egentligen inte tid med detta, men att komma dragandes med en sida som friatider.se blir lite av ett självmål...
http://expo.se/2011/de-ligger-bakom-fria-tider_3800.html men du får väl kontra med något om att jag blandar in expo :wink:

Expo har ju vänsterextremistiska kopplingar, så att hänvisa till dem blir i så fall självmål åt andra hållet.
Sen undrar jag förstås vad det spelar för roll VILKA som påvisar fakta. Blir det automatiskt "fel" om det är såna som du inte gillar?

Hahahaha! Expo är ju helt sjuka i huvudet. Nu är tydligen Nationell.nu "nazister". Hur kan man gå på sådan rappakalja? Är folk helt bakom flötet? :lol:

06 Feb 2012, 17:30
Profile

granis wrote:

Har egentligen inte tid med detta, men att komma dragandes med en sida som friatider.se blir lite av ett självmål...
http://expo.se/2011/de-ligger-bakom-fria-tider_3800.html men du får väl kontra med något om att jag blandar in expo :wink:

Edit: Bonuslänk http://expo.se/2011/med-rykten-som-politik_3801.html

Bara för att FriaTider är åt höger är det inte per automatik fel det dom skriver.
Expo används som propagandaapparat(statsfinansierad dessutom) mot höger och är ofta en "faktakälla" bla annat så har DN och Expo en artikelserie om "Extremhögern" där alla nära mitten klassas in. Expo har dessutom den fula ovanan att syssla med åsiktregistrering.

Här är då istället lite info om EXPO och vilka som står bakom
http://expomakt.wordpress.com/

06 Feb 2012, 17:38
Profile ICQ WWW

Makten wrote:
Och inget av detta har vi blivit påtvingade, utan valt själva. Antar att du bor mångkulturellt själv?

nu blev jag nyfiken Makten, vad är det att "bo mångkulturellt"?

I min kommun har vi en mycket stor andel personer "med utländsk bakgrund" enligt SCB. Vi har 51% dvs vi gammelsvenskar är i minoritet.

Jag är en av de priviligierade som har råd att köpa mig en bostad i vilken kommun jag vill, men jag har bott i samma kommun sedan sent 80-tal ändå.... Helt och hållet beroende på att jag trivs så bra här

I vissa delar av Stockholm (tex Rågsved, Tensta och Skärholmen) har vi betydligt högre andel innevånare med utländsk bakgrund

På min gata (en liten återvändsdito) har vi tre hushåll som helt eller delvis härstammar från Finland, ett som delvis härstammar från forna Jugoslavien, ett som är från Danmark, ett halv-Iranskt och ett hushåll som är Irakiskt/gammelsvenskt. Till detta har vi även 6 hushåll som (tror jag) är gammelsvenskar. Så övervikt för de invandrade även här således.

Visst ja, glömde att min frus föräldrar föddes i Finland vilket gör henne till en av dessa med utländsk bakgrund

Bor jag mångkulturellt?

fotnot

Till personer med utländsk bakgrund räknas i SCB:s statistik de som är utrikes födda samt de inrikes födda med två utrikes födda föräldrar.

06 Feb 2012, 17:44
Profile WWW
Reply to topic   [ 107 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next