|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Barry
|
 Svar till myndighet...
Är det någon som vet hur lång tid en enskild person har på sig att svara en myndighet? Tre veckor tror jag det brukar vara, men är det en praxis eller är det lagstadgat att det är så?
|
| 04 Feb 2012, 13:37 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
 Re: Svar till myndighet...
Barry wrote: Är det någon som vet hur lång tid en enskild person har på sig att svara en myndighet? Tre veckor tror jag det brukar vara, men är det en praxis eller är det lagstadgat att det är så? Är det ett överklagande av myndighetsbeslut är det normalt tre veckor du har på dig (från delgiving) att inge skrivelse (23 § Förvaltningslagen). I andra fall kan det variera (myndigheten kan förelägga dig att inge ett svar inom en viss tid och då gäller det, finns ingen sådan tid kan du ge in svaret när du vill, typ). Berätta vad det är för svar du ska avge så får du ett 'bättre' svar. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 04 Feb 2012, 16:46 |
|
 |
|
Barry
|
Tack för svaret! I det här fallet handlar det om försäkringskassan. Jag har anmält ändrad inkomst för sjukpenningens skull. Tjänstemannen (kvinnan den här gången), skrev att hon hade kontaktat landstinget på den ort jag bor, men inte fått svar. Därför var det nu min skyldighet att själv kontakta detta landsting och komma med "bevis" för att de uppgifter jag uppgett stämmer. Har jag inte gjort detta innan 8 februari (två veckor från det att deras brev skickades), så kommer man att avslå min ansökan om ändrad sjukpenninggrundande inkomst. Eftersom jag läste brevet först igår (jag bor på annan ort), så har jag i princip två dagar på mig att skaffa nämnda uppgifter samt skicka tillbaka dem till fk. Jag tyckte det var märkligt att jag fick så kort tid på mig.
|
| 04 Feb 2012, 19:36 |
|
 |
|
Renegade
|
Barry wrote: Tack för svaret! I det här fallet handlar det om försäkringskassan. Jag har anmält ändrad inkomst för sjukpenningens skull. Tjänstemannen (kvinnan den här gången), skrev att hon hade kontaktat landstinget på den ort jag bor, men inte fått svar. Därför var det nu min skyldighet att själv kontakta detta landsting och komma med "bevis" för att de uppgifter jag uppgett stämmer. Har jag inte gjort detta innan 8 februari (två veckor från det att deras brev skickades), så kommer man att avslå min ansökan om ändrad sjukpenninggrundande inkomst. Eftersom jag läste brevet först igår (jag bor på annan ort), så har jag i princip två dagar på mig att skaffa nämnda uppgifter samt skicka tillbaka dem till fk. Jag tyckte det var märkligt att jag fick så kort tid på mig. Mitt tips är att du kontaktar handläggaren och förklarar att du varit bortrest och att du återkommer med de begärda uppgifterna så snart du kan. Gör du det inte kan de fatta beslut och det kan vara till din nackdel. Om det är till din 'fördel' kan du bli återbetalningsskyldig. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 04 Feb 2012, 20:36 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Renegade wrote: Barry wrote: Tack för svaret! I det här fallet handlar det om försäkringskassan. Jag har anmält ändrad inkomst för sjukpenningens skull. Tjänstemannen (kvinnan den här gången), skrev att hon hade kontaktat landstinget på den ort jag bor, men inte fått svar. Därför var det nu min skyldighet att själv kontakta detta landsting och komma med "bevis" för att de uppgifter jag uppgett stämmer. Har jag inte gjort detta innan 8 februari (två veckor från det att deras brev skickades), så kommer man att avslå min ansökan om ändrad sjukpenninggrundande inkomst. Eftersom jag läste brevet först igår (jag bor på annan ort), så har jag i princip två dagar på mig att skaffa nämnda uppgifter samt skicka tillbaka dem till fk. Jag tyckte det var märkligt att jag fick så kort tid på mig. Mitt tips är att du kontaktar handläggaren och förklarar att du varit bortrest och att du återkommer med de begärda uppgifterna så snart du kan. Gör du det inte kan de fatta beslut och det kan vara till din nackdel. Om det är till din 'fördel' kan du bli återbetalningsskyldig. /R F-kassan fattar rimligen inget beslut förrän dom har verifierat den nya inkomsten. Tills dess kvarstår den tidigare inkomsten som SGI
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 04 Feb 2012, 21:24 |
|
 |
|
Renegade
|
Joshunznera wrote: Berry - Tack för svaret! I det här fallet handlar det om försäkringskassan. Jag har anmält ändrad inkomst för sjukpenningens skull. Tjänstemannen (kvinnan den här gången), skrev att hon hade kontaktat landstinget på den ort jag bor, men inte fått svar. Därför var det nu min skyldighet att själv kontakta detta landsting och komma med "bevis" för att de uppgifter jag uppgett stämmer. Har jag inte gjort detta innan 8 februari (två veckor från det att deras brev skickades), så kommer man att avslå min ansökan om ändrad sjukpenninggrundande inkomst. Eftersom jag läste brevet först igår (jag bor på annan ort), så har jag i princip två dagar på mig att skaffa nämnda uppgifter samt skicka tillbaka dem till fk. Jag tyckte det var märkligt att jag fick så kort tid på mig.
Renegade - Mitt tips är att du kontaktar handläggaren och förklarar att du varit bortrest och att du återkommer med de begärda uppgifterna så snart du kan. Gör du det inte kan de fatta beslut och det kan vara till din nackdel. Om det är till din 'fördel' kan du bli återbetalningsskyldig.
/R
F-kassan fattar rimligen inget beslut förrän dom har verifierat den nya inkomsten. Tills dess kvarstår den tidigare inkomsten som SGI
Jo, sköter de sitt jobb kommer de att fatta beslut den 8 februari 2012 (kan iofs innebära att inget ändras). Följden av det beslutet svarade jag Berry. /R
|
| 05 Feb 2012, 00:35 |
|
 |
|
Barry
|
Tack för svaren! Jag tänkte först skicka ett brev, men tror att jag tar och ringer istället, för ett brev hinner nog inte fram. Tack igen!
|
| 05 Feb 2012, 09:58 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|