View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 18:36

Reply to topic  [ 107 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
samband mellan mordbrand och oförsiktiga uttalanden? 
Author Message

Post Re: samband mellan mordbrand och oförsiktiga uttalanden?
FenderBender wrote:
iStofil wrote:
Något direkt orsakssamband är väl ganska orimligt att tänka sig - såvida polisen inte griper ogärningsmännen och de visar sig ha läst bojen non-stop i 40 dygn (som FenderBender gjorde under en period, men såvitt jag vet har det inte tagit sig våldsamt utlopp).

Skulle vara intressant att höra vilken relevans det rödmarkerade har i sakfrågorna kring denna tråd. Vill du mena att jag på något sätt bidragit till uppvigling av rasistiska uttalanden? Jävligt lågt av dig att hänga ut mig i en diskussion om rasism, som någon som skulle kunna ha något att göra med branden i Arboga. På gränsen till förtal, skulle jag nog kunna säga. Som tur var säger detta mer om dig än om mig. Tänk dig för nästa gång du bestämmer dig för att hänga ut någon. Jävla dumheter! :evil:

Jag får nog dra tillbaka mitt uttalande om att det inte tagit sig våldsamt utlopp.

02 Feb 2012, 19:29
Profile

FenderBender wrote:
iStofil wrote:
Något direkt orsakssamband är väl ganska orimligt att tänka sig - såvida polisen inte griper ogärningsmännen och de visar sig ha läst bojen non-stop i 40 dygn (som FenderBender gjorde under en period, men såvitt jag vet har det inte tagit sig våldsamt utlopp).

Skulle vara intressant att höra vilken relevans det rödmarkerade har i sakfrågorna kring denna tråd. Vill du mena att jag på något sätt bidragit till uppvigling av rasistiska uttalanden? Jävligt lågt av dig att hänga ut mig i en diskussion om rasism, som någon som skulle kunna ha något att göra med branden i Arboga. På gränsen till förtal, skulle jag nog kunna säga. Som tur var säger detta mer om dig än om mig. Tänk dig för nästa gång du bestämmer dig för att hänga ut någon. Jävla dumheter! :evil:

Snälla säg att du skämtar, FB... :roll:

Om inte, läs då igen, fundera en sväng och fnissa sen. För det gjorde jag. Och det hade jag gjort även om han skrivit om mig.
Jag lutar mer och mer åt ett förbud åt forumdeltagande för människor över 50, får det blir så jäkla mycket drama när ironi och skämt går dem fullständigt förbi. Josh kan möjligen få dispens. 8)

03 Feb 2012, 00:49
Profile ICQ WWW

Jag fick känslan av att FenderBender drog en "long con" med oss... :D Men det kanske var så att han missade vad det faktiskt stod och reagerade på något som bara han uppfattade?

03 Feb 2012, 01:19
Profile

Joshunznera wrote:
.....

Har läst igenom hela tråden igen och är förbryllad över innehållet... vad har den för syfte? Vad vill du diskutera? Du tycks ju redan ha skapat en schablonbild av gärningsmannen i det specifika exempel du nämner trots att du inte har en aning om vem som höll i tändstickorna. Problematiken är i vanlig ordning att hela ditt resonemang är baserat på en massa tyckande och helt fria antaganden som jag tycker verkar ha odlats vilt ur dina förutfattade meningar.

Jag förstår att du själv tycker att du har rätt, och att ditt tyckande är rätt. Själv tycker jag att Bitter och Makten har rätt, och att deras inlägg stämmer bättre med hur jag själv upplever samhället och världen omkring mig.

Joshunznera wrote:
Det sprider rädslan vidare i samhället. Jag hör ofta folk omkring mig som uttalar sig svepande, fördomsfullt generaliserande om invandrare i allmänhet och muslimska dito i synnerhet. Detta gör mig både trött och bekymrad. Bekymrad eftersom så få säger emot. Och sprider sina egna rädslor till nya generationer

Det här är också intressant, varför tror du och många andra att det handlar om rädsla när man ogillar något? Jag gillar inte havregrynsgröt, men inte fan är jag rädd för den för det?

All heder åt Bitter och Makten som törs säga ifrån trots att det är ett känsligt ämne.

03 Feb 2012, 01:37
Profile

Ibland undrar jag varför jag frivilligt utsätter mig för denna typ av korseld. Har antagligen för få konflikter i min vardag och söker spänningen på andra sätt :wink:

skulle ju inte skriva mer men nu har jag ju fått dispens att skriva trots att jag snart är 60 :wink:
och när jag nu sitter här och inte har ngt annat att göra så..

Ja syftet med tråden var att försöka beskriva ett samband mellan främlingsfientlighet och hur vi uppfostrar våra barn. Exemplet var ju illa valt, det inser jag ju naturligtvis själv så här efteråt.

Jag har ingen speciell hangup för trakasserier av muslimer om ngn nu uppfattar det så. Jag har lika stora problem med mobbing i skola, mobbing på jobbet, judehat och trakasserier av homosexuella för att ta några exempel

Vi har en hel del främlingsfientlighet i vårt samhälle. Från grannarna i villaidyllen som skriver listor för att få bort HA-klubben i närhet, via terrorn mot judarna i Malmö och förfasandet av att det luktar curry när sikherna kokar mat, till stenkastande på muslimsk kvinna på väg till jobbet. Nej ni får inga källhänvisningar, exemplen är påhittade men tangerar sånt som förekommer regelbundet i vårt samhälle

Bottnar alla dessa ovan beskrivna konflikter i personliga motsättningar? Nej det tror jag inte, ofta känner förövaren inte ens den som attackeras. Så varför attackerar man då?

De som kastar stenen eller glåporden har ju fått sina ideer nånstans ifrån, för inte föds de väl till hatande människor? Många har fått sina åsikter från människor de ser upp till, tex de äldre grabbarna på kafeet, arbetskamraterna vid lunchbordet, polarna i fotbollslaget eller kollegan i servicebilen. Men framförallt ha de ju blivit formade av sina föräldrar och vad dessa har för värderingar och åsikter

Det finns massor med svenskar som tycker att vi i Sverige för en huvudlös invandringspolitik, det får man naturligtvis tycka. Det finns också massor med människor som inte kan skilja på person och grupp, muslim och islam, jude och sionist etc etc. Det är också ok, alla har inte samma kunskaper. Men det är när de, som inte kan hålla isär begreppen, börjar sprida sina villfarelser som problemen uppstår. Barnen får då detta i modersmjölken och uppfostras omedvetet till felaktiga uppfattningar om sina medmänniskor

Två exempel:
1. Granne på landet (som bor i kommun med invandrarförläggning och många somalier på bygden) uttrycker hat mot dom "jävla negrerna" i stan. Jag frågar vad han menar och han berättar då att hans blonda dotter på 16 år blivit kallad för hora av "negrerna". Denne man, vuxen och skattbetalare, tycker alltså illa om "negrerna" baserat på en uppgift om att en yngling från nämnda har varit oförskämd mot dottern.

När nu denne skattebetalare sitter och lägger ut texten vid köksbordet, vad får då för konsekvenser för hans barns förmåga att med öppna sinnen möta sina medmänniskor av annat utseende eller ursprung?

2. Sonen till grannen ovan bussas, tillsammans med sina två syskon, till skola i annan kommun varje dag eftersom hans föräldrar inte tycker att de ska gå i skola där ovan nämnda elever utgör uppåt 20% av elevantalet. Han går istället i en klass med andra 11-åringar med samma bakgrund och samma hudfärg. VAd får den grabben för uppfattning om omvärlden när pappa och mamma tycker att han ska gå i en skola där det inte finns några afrikaner?

Barn förstår inte alltid att läsa mellan raderna när vuxna uttrycker sig, därför är det extra viktigt att uttrycka sig rätt hemma vid köksbordet.

Men de som verkligen tycker att alla "negrer" eller "muslimer" "jodar" och "bögar" utgör ett generellt problem i samhället kommer naturligtvis att föra över det på sina barn, så är det ju. Lika "rätt" iofs som att vi andra försökt föra över motsatta uppfattningen till våra barn.

Men vi som kan skilja på person och grupp har ett stort ansvar att uttrycka oss på ett sätt som inte sprider missuppfattningar vidare. Det gäller såväl hemma som på jobbet eller på BOJen

....................................

Därmed kommer jag (åter igen) att sluta skriva i denna tråd. Jag vet att många kommer att fortsätta att försöka missuppfatta mig, men det är ok. En del förstår kanske vart jag ville komma. Eller inte 8)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

03 Feb 2012, 10:46
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Ibland undrar jag varför jag frivilligt utsätter mig för denna typ av korseld. Har antagligen för få konflikter i min vardag och söker spänningen på andra sätt :wink:

skulle ju inte skriva mer men nu har jag ju fått dispens att skriva trots att jag snart är 60 :wink:
och när jag nu sitter här och inte har ngt annat att göra så..

Ja syftet med tråden var att försöka beskriva ett samband mellan främlingsfientlighet och hur vi uppfostrar våra barn. Exemplet var ju illa valt, det inser jag ju naturligtvis själv så här efteråt.

Jag har ingen speciell hangup för trakasserier av muslimer om ngn nu uppfattar det så. Jag har lika stora problem med mobbing i skola, mobbing på jobbet, judehat och trakasserier av homosexuella för att ta några exempel

Vi har en hel del främlingsfientlighet i vårt samhälle. Från grannarna i villaidyllen som skriver listor för att få bort HA-klubben i närhet, via terrorn mot judarna i Malmö och förfasandet av att det luktar curry när sikherna kokar mat, till stenkastande på muslimsk kvinna på väg till jobbet. Nej ni får inga källhänvisningar, exemplen är påhittade men tangerar sånt som förekommer regelbundet i vårt samhälle

Bottnar alla dessa ovan beskrivna konflikter i personliga motsättningar? Nej det tror jag inte, ofta känner förövaren inte ens den som attackeras. Så varför attackerar man då?

De som kastar stenen eller glåporden har ju fått sina ideer nånstans ifrån, för inte föds de väl till hatande människor? Många har fått sina åsikter från människor de ser upp till, tex de äldre grabbarna på kafeet, arbetskamraterna vid lunchbordet, polarna i fotbollslaget eller kollegan i servicebilen. Men framförallt ha de ju blivit formade av sina föräldrar och vad dessa har för värderingar och åsikter

Det finns massor med svenskar som tycker att vi i Sverige för en huvudlös invandringspolitik, det får man naturligtvis tycka. Det finns också massor med människor som inte kan skilja på person och grupp, muslim och islam, jude och sionist etc etc. Det är också ok, alla har inte samma kunskaper. Men det är när de, som inte kan hålla isär begreppen, börjar sprida sina villfarelser som problemen uppstår. Barnen får då detta i modersmjölken och uppfostras omedvetet till felaktiga uppfattningar om sina medmänniskor

Två exempel:
1. Granne på landet (som bor i kommun med invandrarförläggning och många somalier på bygden) uttrycker hat mot dom "jävla negrerna" i stan. Jag frågar vad han menar och han berättar då att hans blonda dotter på 16 år blivit kallad för hora av "negrerna". Denne man, vuxen och skattbetalare, tycker alltså illa om "negrerna" baserat på en uppgift om att en yngling från nämnda har varit oförskämd mot dottern.

När nu denne skattebetalare sitter och lägger ut texten vid köksbordet, vad får då för konsekvenser för hans barns förmåga att med öppna sinnen möta sina medmänniskor av annat utseende eller ursprung?

2. Sonen till grannen ovan bussas, tillsammans med sina två syskon, till skola i annan kommun varje dag eftersom hans föräldrar inte tycker att de ska gå i skola där ovan nämnda elever utgör uppåt 20% av elevantalet. Han går istället i en klass med andra 11-åringar med samma bakgrund och samma hudfärg. VAd får den grabben för uppfattning om omvärlden när pappa och mamma tycker att han ska gå i en skola där det inte finns några afrikaner?

Barn förstår inte alltid att läsa mellan raderna när vuxna uttrycker sig, därför är det extra viktigt att uttrycka sig rätt hemma vid köksbordet.

Men de som verkligen tycker att alla "negrer" eller "muslimer" "jodar" och "bögar" utgör ett generellt problem i samhället kommer naturligtvis att föra över det på sina barn, så är det ju. Lika "rätt" iofs som att vi andra försökt föra över motsatta uppfattningen till våra barn.

Men vi som kan skilja på person och grupp har ett stort ansvar att uttrycka oss på ett sätt som inte sprider missuppfattningar vidare. Det gäller såväl hemma som på jobbet eller på BOJen

....................................

Därmed kommer jag (åter igen) att sluta skriva i denna tråd. Jag vet att många kommer att fortsätta att försöka missuppfatta mig, men det är ok. En del förstår kanske vart jag ville komma. Eller inte 8)

Hade jag haft en dotter som blev kallad hora av en "neger" så hade ju inte jag direkt jublat av glädje heller. Hade jag berättat det för någon? Visst, varför inte? Var i ligger behovet av att mörka denna händelse, är det för att han är just "neger"?
Ska jag i någon konstig form av respekt välja att dölja vad som hänt bara för att personen i fråga är mörkhyad? Det är ju detta som skapar mest irritation av allt i samhället, allt märkande av information. Vid polisens signalement på förrövare: är killen svensk, skriv då detta, är killen svart, skriv då detta. Vet man att han är från t.ex Egypten så skiter jag i om någon blir kränkt, skriv det!
Angående barn och skola så är alla föräldrar likadana. Klart ungarna ska gå i mångkulturella skolor säger de flesta men likt förbannat så väljer 99 av 100 att sätta sina barn i den skola som ger dem bäst förutsättningar, allt annat vore nämligen vansinnigt från föräldrarnas sida och detta betyder oftast en skola som inte riktigt passar mallen för hur politiker och resten av trädkramarna i landet anser korrekt.
Varför skulle någon vid sina sinnes fulla bruk frivilligt sätta sina barn i en skola eller klass där en stor del av eleverna kämpar med en sådan vital sak som språket? En skola där kulturkrockar sker dagligen och skapar onödig stress och spänningar? Är man så genuint intresserad av att experimentera med sina barn så kanske man skulle se över vårdnaden lite..... Detta hämmar ju ditt eget barns chanser under ett viktigt skede i livet, så varför skulle någon gambla med detta om de inte behövde? Detta har inte ett skit att göra med rasism utan vanligt hederligt sunt förnuft. Folk har alltid och kommer alltid se till sin egen familj och deras välbefinnande i första hand, utan det tänket hade vi inte existerat idag. Det är förstås skitenkelt för de flesta att påstå att en skola med elever från hela världen är något jättefint och det kanske det är, men det hade burit lite mer vikt om nu föräldrarna själva levt som de lärt och aktivt satt sina barn i dessa skolor, men det gör de ju inte.
Vi har en skola här i stan där föräldrarna till barn ansåg det vara helt ok för killar att kalla tjejer för horor och rycka av deras kjolar eftersom "de är ju killar, de är sånna". En annan skola hade såna enorma problem pga det stora antalet kulturer på skolan att de valde att lägga ner den helt för att sedan "sprida ut" problembarnen i stadens övriga skolor istället. Bra drag, vågar vi på oss en gissning hur lång tid det tar för dessa elever att ta över på den nya lugna fina skolan? Framförallt, är det en skola du själv skulle sätta dina ungar i?
Onödigt att dra dessa exempel kanske men du hade ju hittat 2 fina exempel där också ....

03 Feb 2012, 19:02
Profile ICQ WWW

Bitter: Hade jag haft en dotter som blev kallad hora av en "neger" så hade ju inte jag direkt jublat av glädje heller. Hade jag berättat det för någon? Visst, varför inte? Var i ligger behovet av att mörka denna händelse, är det för att han är just "neger"?

Joshunznera: nej varför skulle han mörka det, ingen som har påstått det väl..

Bitter: Ska jag i någon konstig form av respekt välja att dölja vad som hänt bara för att personen i fråga är mörkhyad?

Joshunznera Nej, det finns ju ingen anledning att dölja det. Och det har jag ju heller inte påstått

Bitter: Det är ju detta som skapar mest irritation av allt i samhället, allt märkande av information. Vid polisens signalement på förrövare: är killen svensk, skriv då detta, är killen svart, skriv då detta.

Joshunznera: inga kommentarer på det, läser du om (specielt det fetmarkerade) så förstår du säkert varför :wink:

Bitter: Vet man att han är från t.ex Egypten så skiter jag i om någon blir kränkt, skriv det!

Joshunznera: Sure, där är vi överens

Bitter: Angående barn och skola så är alla föräldrar likadana. Klart ungarna ska gå i mångkulturella skolor säger de flesta men likt förbannat så väljer 99 av 100 att sätta sina barn i den skola som ger dem bäst förutsättningar, allt annat vore nämligen vansinnigt från föräldrarnas sida och detta betyder oftast en skola som inte riktigt passar mallen för hur politiker och resten av trädkramarna i landet anser korrekt.
Varför skulle någon vid sina sinnes fulla bruk frivilligt sätta sina barn i en skola eller klass där en stor del av eleverna kämpar med en sådan vital sak som språket? En skola där kulturkrockar sker dagligen och skapar onödig stress och spänningar? Är man så genuint intresserad av att experimentera med sina barn så kanske man skulle se över vårdnaden lite..... Detta hämmar ju ditt eget barns chanser under ett viktigt skede i livet, så varför skulle någon gambla med detta om de inte behövde? Detta har inte ett skit att göra med rasism utan vanligt hederligt sunt förnuft. Folk har alltid och kommer alltid se till sin egen familj och deras välbefinnande i första hand, utan det tänket hade vi inte existerat idag. Det är förstås skitenkelt för de flesta att påstå att en skola med elever från hela världen är något jättefint och det kanske det är, men det hade burit lite mer vikt om nu föräldrarna själva levt som de lärt och aktivt satt sina barn i dessa skolor, men det gör de ju inte.

Joshunznera: Där har vi helt olika åsikter. En skola med 10-20 procent barn från andra kulturer berikar både undervisning och elevernas utveckling IMO. Men jag vet att många tycker som du, det är ok att tycka så också, men jag kommer alltid att säga emot :wink:

Bitter: Vi har en skola här i stan där föräldrarna till barn ansåg det vara helt ok för killar att kalla tjejer för horor och rycka av deras kjolar eftersom "de är ju killar, de är sånna".

Joshunznera; En skola med den inställningen har knappast rätt att få fortsätta som skola, i alla fall inte som en statsfinansierad dito

Bitter:En annan skola hade såna enorma problem pga det stora antalet kulturer på skolan att de valde att lägga ner den helt för att sedan "sprida ut" problembarnen i stadens övriga skolor istället. Bra drag, vågar vi på oss en gissning hur lång tid det tar för dessa elever att ta över på den nya lugna fina skolan? Framförallt, är det en skola du själv skulle sätta dina ungar i?
Onödigt att dra dessa exempel kanske men du hade ju hittat 2 fina exempel där också ....

Joshunznera: Jag skulle ju inte skriva mer, men jag kunde ju inte vara tyst. Allt behöver jag dock inte bemöta känner jag 8)

03 Feb 2012, 20:15
Profile WWW

Själv ser jag betydligt större svenskfientlighet än främlingsfientlighet i samhället. Det är ytterst få svenskar som är främlingsfientliga i ordets rätta bemärkelse, vilket även gäller rasism. Hur ofta hör du om svenskar som klubbar ner invandrare? Det verkar knappt existera. Att invandrare däremot rånar, våldtar och oprovocerat misshandlar svenskar (och andra invandrare), blir vanligare för varje dag.

Du Josh, verkar ha bestämt dig för att bara se ena sidan. Har du funderat något på om det inte kan vara så att den "främlingsfientlighet" som trots allt finns, är ett svar på svenskfientligheten? Vad säger du till alla de svenska ungdomar som tvingas gå i mångkulturella skolor och som själva ser en helt annan attityd mot svenskar än vad du nånsin kommer att se? Givetvis kommer det att forma dem och det är ingen slump att SD får mycket, mycket högre antal röster i skolvalen än i Riksdagsvalen.

Att sitta i sitt ohotade elfenbenstorn och moralisera över hur dumma och elaka andra människor är, som lever i en helt annan värld än du, är synnerligen inskränkt.
Att skapa en tråd och inse att man inte får ett skvatt stöd för sina åsikter, och då meddela att man drar sig ur, är fegt. I min mening är det åsikter som dina som skapar ett farligt samhälle där man inte får föra en debatt om invandringens enorma problem. Det gör att onödigt många kokar över och blir mycket, mycket MER fientliga än de annars hade varit.

Själv har jag börjat strunta helt i vad min omgivning tror och tycker om mig. Jag har inget att förlora så jag talar gärna högt och tydligt om vad jag anser i migrationsfrågor. Många ryggar tillbaka, men de man fortsätter att diskutera med inser ganska snart att de faktiskt i mångt och mycket håller med mig. De har bara inte vågat erkänna det för sig själva (eller andra) innan, eftersom de trott att det inte är okej. Det är okej. Vi har yttrandefrihet i det här landet än så länge och jag uppmanar alla att använda sig av den.

-----------------------------

Ju mer vi talar om problemen, desto lättare kan vi lösa dem. Att som du problematisera dem som påtalar problemen, ger rakt motsatt effekt. Alltså MER problem.

Skål!

03 Feb 2012, 20:25
Profile

Makten wrote:
Själv ser jag betydligt större svenskfientlighet än främlingsfientlighet i samhället. Det är ytterst få svenskar som är främlingsfientliga i ordets rätta bemärkelse, vilket även gäller rasism. Hur ofta hör du om svenskar som klubbar ner invandrare? Det verkar knappt existera. Att invandrare däremot rånar, våldtar och oprovocerat misshandlar svenskar (och andra invandrare), blir vanligare för varje dag.

Du Josh, verkar ha bestämt dig för att bara se ena sidan. Har du funderat något på om det inte kan vara så att den "främlingsfientlighet" som trots allt finns, är ett svar på svenskfientligheten? Vad säger du till alla de svenska ungdomar som tvingas gå i mångkulturella skolor och som själva ser en helt annan attityd mot svenskar än vad du nånsin kommer att se? Givetvis kommer det att forma dem och det är ingen slump att SD får mycket, mycket högre antal röster i skolvalen än i Riksdagsvalen.

Att sitta i sitt ohotade elfenbenstorn och moralisera över hur dumma och elaka andra människor är, som lever i en helt annan värld än du, är synnerligen inskränkt.
Att skapa en tråd och inse att man inte får ett skvatt stöd för sina åsikter, och då meddela att man drar sig ur, är fegt. I min mening är det åsikter som dina som skapar ett farligt samhälle där man inte får föra en debatt om invandringens enorma problem. Det gör att onödigt många kokar över och blir mycket, mycket MER fientliga än de annars hade varit.

Själv har jag börjat strunta helt i vad min omgivning tror och tycker om mig. Jag har inget att förlora så jag talar gärna högt och tydligt om vad jag anser i migrationsfrågor. Många ryggar tillbaka, men de man fortsätter att diskutera med inser ganska snart att de faktiskt i mångt och mycket håller med mig. De har bara inte vågat erkänna det för sig själva (eller andra) innan, eftersom de trott att det inte är okej. Det är okej. Vi har yttrandefrihet i det här landet än så länge och jag uppmanar alla att använda sig av den.

Ju mer vi talar om problemen, desto lättare kan vi lösa dem. Att som du problematisera dem som påtalar problemen, ger rakt motsatt effekt. Alltså MER problem.

Skål!

Det där i fetstil låter som en påhittad "sanning". Har du läst det i Expressen? :mrgreen:

03 Feb 2012, 20:41
Profile WWW

Quote:
Bitter: Det är ju detta som skapar mest irritation av allt i samhället, allt märkande av information. Vid polisens signalement på förrövare: är killen svensk, skriv då detta, är killen svart, skriv då detta.

Joshunznera: inga kommentarer på det, läser du om (specielt det fetmarkerade) så förstår du säkert varför

?

EDIT:
Menar att man ska skriva om personen verkligen är svensk, alltså medborgare då vi har en riktigt blomstrande utländsk brottsturism i landet och många av de brott som begås ligger inte ens vår egna befolkning bakom. Skriv sedan gärna också hudfärg på signalement då det är kul att veta om ett terrordåd i Afghanistan utfört av en svensk är Leif Gunnarsson 67 år från Mellerud eller om det i själva verket är en person som blivit Inga from Sweden väldigt nyligen och valt att tacka för medborgarskapet på sitt egna lilla sätt.
Vanligt fel och du är ursäktad.

Last edited by BiTTeR on 03 Feb 2012, 21:20, edited 1 time in total.

03 Feb 2012, 21:06
Profile ICQ WWW

Makten wrote:

Skål!

Jodå, jag ser allt båda sidor. Och inte sitter jag i elfenbenstorn heller. Däremot har jag rätt stor erfarenhet av olika kulturer och mönniskor efter att ha bott i många sorters miljöer. Östermalm, Stuvsta, Vasastan, Flemmingsberg, London (Hammersmith) och Buffalo (NY) för att nämna några. Jag har även en rätt omfattande erfarenhet av att i stort set dagligen umgås med folk från väldigt skiftande kulturer så det där med elfenbenstorn tycker jag inte stämmer ngt vidare

Visst ser jag att det finns problem "åt andra hållet" också, absolut

Och jag diskuterar gärna, men inte när mot"argumenten" mest liknar mobbing. (och då avser jag inte dina)

03 Feb 2012, 21:20
Profile WWW

Quote:
Och jag diskuterar gärna, men inte när mot"argumenten" mest liknar mobbing. (och då avser jag inte dina)

Men första inlägget i tråden är helt ok?
Nej nu lämnar JAG tråden, ska till köket och sprida lite hat.

03 Feb 2012, 21:24
Profile ICQ WWW

BiTTeR wrote:
Quote:

Men första inlägget i tråden är helt ok?
Nej nu lämnar JAG tråden, ska till köket och sprida lite hat.

inte alls, och det har jag ju medgett för länge sedan.

trist att du ska behöva sprida hat en sån här kväll, men vi väljer ju själva vad vi lägger energin på. Själv ska jag intaga lite energi i form av middag nu :)

03 Feb 2012, 21:44
Profile WWW

kjelle wrote:
Det där i fetstil låter som en påhittad "sanning". Har du läst det i Expressen? :mrgreen:

Det skulle inte falla mig in att läsa Expressen. Däremot är det svårt att undvika att se att de allra flesta notiser om våldsbrott är invandringsrelaterade, om man kollar upp dem (media skriver ju bara ut gärningsmannens etnicitet om han är svensk, vilket ännu tydligare visar hur sällan det är).

Joshunznera wrote:
Jodå, jag ser allt båda sidor. Och inte sitter jag i elfenbenstorn heller. Däremot har jag rätt stor erfarenhet av olika kulturer och mönniskor efter att ha bott i många sorters miljöer. Östermalm, Stuvsta, Vasastan, Flemmingsberg, London (Hammersmith) och Buffalo (NY) för att nämna några. Jag har även en rätt omfattande erfarenhet av att i stort set dagligen umgås med folk från väldigt skiftande kulturer så det där med elfenbenstorn tycker jag inte stämmer ngt vidare

Visst ser jag att det finns problem "åt andra hållet" också, absolut

Jag värderar naturligtvis dina egna erfarenheter högt, men tyvärr måste jag säga att många som argumenterar som du, hänvisar till boendeperioder eller kulturmöten som skett för alldeles för länge sen för att det ska vara relevant idag.
Jag jobbar med väldigt många invandrare själv och gillar det skarpt. Men varenda en av dem är försvenskade, eller assimilerade som vi hade sagt innan detta ord blev något fult och dåligt. Det har hänt såpass mycket på senare tid att 10 år är väldigt länge om vi ser till samhällsklimatet i våra invandrartäta förorter.

Men låt säga att du hade rätt i ditt antagande. Att det nu var en främlingsfientlig svensk som tände på flyktingförläggningen. Vad beror det då på, och vad ska vi göra åt saken?
Jag tror inte att det blir ett dugg bättre om man ser själva främlingsfientligheten som problemet. Ty den i sig är ju en reaktion på något. Och särskilt märkligt vore det om främlingsfientlighet utan reell anledning bredde ut sig just bland svenskar, som är ett av de minst rasistiska och mest öppensinniga folken i världen (det finns undersökningar som bekräftar detta, så jag talar inte i nattmössan, men jag orkar inte leta just nu).

Så, jag tror ändå att du är helt fel ute i ditt resonemang i allmänhet, även om det vore så att du har rätt i det enskilda fallet du nämner. Folk blir inte misstänksamma och avoga mot något nytt om de inte känner sig hotade av det. Kan vi vara överens om det?
Därmed bör man ställa sig frågan vad det är som är hotfullt med flyktingar som bor på en förläggning. Kan det vara så att DE är hotfulla? Det är ju inte direkt så att svenskar annars bränner ner härbärgen för hemlösa, eller hur? Trots att det egentligen är ungefär samma sak som flyktingförläggningar.

Last edited by Makten on 03 Feb 2012, 22:25, edited 1 time in total.

03 Feb 2012, 22:21
Profile

kjelle wrote:
Makten wrote:

Skål!

Öhh?

Kvällspressen skriver gärna när en "Svensk" angriper en utlänning.
Är det tvärtom så heter det 16-åringen, ungdomsgäng osv.

Vill man få reda på korrekt identitet på gärningsmän så får man let på andra ställen än kvälls och morgonpress.

03 Feb 2012, 22:25
Profile ICQ WWW

Makten wrote:
Folk blir inte misstänksamma och avoga mot något nytt om de inte känner sig hotade av det. Kan vi vara överens om det?
Därmed bör man ställa sig frågan vad det är som är hotfullt med flyktingar som bor på en förläggning. Kan det vara så att DE är hotfulla? Det är ju inte direkt så att svenskar annars bränner ner härbärgen för hemlösa, eller hur? Trots att det egentligen är ungefär samma sak som flyktingförläggningar.

Vad som är hotfullt för den ene är ju inte per automatik hotfullt för den andre.. Själv känner jag mig inte alls hotad trots att jag just nu sitter mindre än 2 km från en flyktingförläggn ing full med somalier. Jag har faktiskt inte ens låst dörren 8)

Och jag vet inte om att det har bränts ned några hem för hemlösa i Sverige. Däremot kommer jag mycket väl ihåg en intervju i lokalnyheterna för några år sedan när det hade skrivits listor uti Lidingö mot etablerandet av ett LVM-hem. Många krystade argument framfördes av de uppenbart uppskrämda grannarna. Dom kastade nog inte sten eller molotovs, dom skrev listor istället. Men rädda var dom likafullt.

03 Feb 2012, 23:37
Profile WWW

kjelle wrote:
Makten wrote:

Skål!

Så här ser statistiken ut (dock inte specificerat på brottyp):

Fråga
Hur stor andel av dem som sitter i fängelse är invandrare?

Svar
Det finns ingen statistik över hur många av dem som sitter i fängelse som är invandrare. Däremot finns statistik över hur många som är utländska medborgare. År 2009 var andelen fängelseintagna med utländskt medborgarskap 29 procent.

Källa: BRÅ
http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod ... nstance=15

Nästan en tredjedel av alla i våra fängelser är utländska medborgare, 'invandrare' får inte registraras särskilt utan de ingår i de övriga 71 %.

/R

03 Feb 2012, 23:48
Profile

Skriver lite till ändå ...
Quote:
Nästan en tredjedel av alla i våra fängelser är utländska medborgare, 'invandrare' får inte registraras särskilt utan de ingår i de övriga 71 %.

De tog bort statistiken i samma veva som de förfarade att SD skulle ha en chans att ta sig in i riksdagen (vilket de inte gjorde den gången). Det gick alltså en bit in på 2000-talet att se specifikt hur statistiken såg ut för interner med invandrarbakgrund fast med svenskt medborgarskap och den blev väl för obekväm.
Ska finnas PDF:er sparade lite varstans på nätet med just den statistiken men jag ids inte leta fram den igen då jag kanske via uppvigling på nätet indirekt gör mig skyldig till en misshandel eller kanske rentav en gruppvåldtäkt.
Att utvisa de brottslingar som inte har svenskt medborgarskap kommer ju heller inte på tal då de oftast riskerar förföljelse eller tortyr i hemlandet och detta i sig visar ju hur oerhört rädda folk är för att stämplas som rasister då vi väljer att hamstra på och betala för kriminella som inte ens har i landet att göra. Personligen tycker jag ju att man förverkat sin rätt till skydd från just detta i samma stund som man begår ett grövre brott men som vanligt så spottar vi på brottsoffren och daltar med brottslingarna. Ännu ett exempel på något som bara spär på hat och irritation ytterligare.

04 Feb 2012, 00:05
Profile ICQ WWW

Renegade wrote:
Det finns ingen statistik över hur många av dem som sitter i fängelse som är invandrare. Däremot finns statistik över hur många som är utländska medborgare. År 2009 var andelen fängelseintagna med utländskt medborgarskap 29 procent.

/R

du har säkert rätt där, men frågan är ju vad vi drar för slutsatser av den statistiken.

När jag växte upp var finnar det farligaste som fanns i Stockholm. Dom slogs med kniv hette det. Därmed var dom finnjävlar. Inte bara de som slogs med kniv, utan alla finnar. Idag vet vi bättre, jag vet tex att vi har några andra generationens finska invandrare mitt ibland oss på BOJen. Huvva

04 Feb 2012, 00:41
Profile WWW

Makten wrote:
Att invandrare däremot rånar, våldtar och oprovocerat misshandlar svenskar (och andra invandrare), blir vanligare för varje dag.

Vad är en invandrare, om du försöker göra det mer konkret. Vad definierar en person som "invandrare"?

/Ulf

04 Feb 2012, 00:45
Profile

Pust, en tung tråd att kliva in i, men jag kan inte låta Bitters alla urusla exempel få stå emotsagda...

Du uttrycker dig på ett klockrent sätt för att förtydliga Joshenzueras egentliga tes, vagt och med eget tyckande blandat omvartannat så får du det att låta som en sanning för den okritiske läsaren. Pallar inte att quota, men drar ur minnet ditt exempel med "skolan som fick läggas ner pga av för många kulturer"...läser man detta för snabbt och utan att tänka så underbygger du att grupper skulle vara roten till problemet. Tänk om man inte hade kvalificerad personal, tillräcklig personal, kassa vuxna, svag ledning som inte kunde hantera ungdomar med sina problem? Eller kunde använda dessa olika kulturer till något starkt och drivande?

Har jobbat i många år på en sk "problemskola", i den bemärkelsen att folk i gemen trodde att det var en problemskola p g a antalet invandrare. Med rätt lärare, ledning och föreningsfolk i närområdet så hade vi en kanonskola under många år. Vi firade FN-dagar med typ 25 nationers flaggor, dans och musik från jordens alla hörn, mat jag inte ens kan stava till...kulturer och traditioner fick ta plats, lyftes fram som en styrka och med stolthet och då förstås även våra svenska traditioner.

Visst fanns det elever som ägnade sig åt kriminella handlingar, tog droger osv, men inte f-n berodde det på varifrån de kom! De hade alla sina trassliga bakgrunder, traumatiska upplevelser, obehandlade diagnoser, brist på vuxna förebilder osv. MEN så fort man tar upp bakomliggande orsaker till kriminalitet, speciellt när det rör en icke-svensk, så heter det att man daltar eller avfärdas som PK och detta kan jag inte acceptera! Det handlar om människosyn i grund och botten, inget annat. Inte att blunda för problemen, bara att se grunden som ett personligt problem och inte en grupps.

Josh, jag fattar din poäng och delar dina åsikter till fullo här, uppskattar att du låter din människosyn ta debatten. Jag önskar att jag orkade göra det oftare själv på offentliga forum, men jag träffar å andra sidan en hel del ungdomar som inte kommer i kontakt med invandrare annat än dem de ser på stan. Jag förstår deras inställning till invandring med de erfarenheterna, men kan ge dem 10 goda exempel för varje dåligt de kommer med. Bara som motvikt mot allt annat de matas med.
Som Tobbe z skrev: lär dig skillnaden mellan en Muslim(individ) Islam(religion) Islamism (fundamentalistisk Ideologi som göms under/i religionen Islam).- rätt enkelt. Läxa på det, förhör på måndag! :wink:

Matte

04 Feb 2012, 01:23
Profile

Joshunznera wrote:
Renegade wrote:

/R

du har säkert rätt där, men frågan är ju vad vi drar för slutsatser av den statistiken.

När jag växte upp var finnar det farligaste som fanns i Stockholm. Dom slogs med kniv hette det. Därmed var dom finnjävlar. Inte bara de som slogs med kniv, utan alla finnar. Idag vet vi bättre, jag vet tex att vi har några andra generationens finska invandrare mitt ibland oss på BOJen. Huvva

Det var väl inte heller någon uppbackning av "Hur ofta hör du om svenskar som klubbar ner invandrare? Det verkar knappt existera. Att invandrare däremot rånar, våldtar och oprovocerat misshandlar svenskar (och andra invandrare), blir vanligare för varje dag".
Vad jag vände mig emot i Maktens egenhändigt deklarerade sanning, var just att det är så vanligt att höra detta från folk som inte har en aning (därmed inte sagt att Makten inte har en aning, det råkade bara vara han som skrev det :wink: ), utan går på just vad grannen eller jobbarpolarna sagt. Sanningar verifierade av rykten och fördomar.
Vidare är det vanligt med generaliseringar, ta exemplet med afrikanen som kallade dottern för hora, alltså kallar dom där negrerna allas våra svenska döttrar för horor.

Visst finns det invandrare som begår brott, och brottsstatistiken brukar ju följa arbetslöshetsstatistiken, ganska logiskt. Men, man kan ju inte klassa hela folkgrupper efter deras svarta får. Gör man ändå det, är det rimligt att man har någon form av fakta som visar det. Antalet intagna som är utländska medborgare är inte samma sak som hur många som rånar, våldtar och oprovocerat misshandlar andra i samhället. Kan tyckas att jag petar i detaljer, men det är en ganska allvarlig anklagelse, och sådana ska kunna bevisas i min bok. Annars blir det bara en i raden av alla grundlösa generaliseringar.

04 Feb 2012, 01:50
Profile WWW

BiTTeR wrote:
Hade jag haft en dotter som blev kallad hora av en "neger" så hade ju inte jag direkt jublat av glädje heller. Hade jag berättat det för någon? Visst, varför inte? Var i ligger behovet av att mörka denna händelse, är det för att han är just "neger"?

Jääävlar. Snacka om att missa poängen. :shock:

Last edited by ChronicTown on 04 Feb 2012, 13:10, edited 1 time in total.

04 Feb 2012, 03:27
Profile ICQ WWW

Joshunznera wrote:
Renegade wrote:

/R

Det är inte jag utan BRÅ som redovisat siffrorna. Samma statistik finns hos kriminalvårdens hemsida: http://www.kriminalvarden.se/Statistik/ ... nvandrare/

Statistiken säger inte mer än att en tredjedel av fängelseintagna inte hade svenskt medborgarskap. Vi vet inte (utifrån denna källa) om de var från Norden, forna Jugoslavien eller Irak. Vi vet inte heller om det rör sig om rattfylleri, hustrumisshandel eller narkotikasmuggling. Vi vet inte heller om den dömde ens varit bosatt i Sverige. Han kan ha gjort sig skyldig till brott vid ett tillfälligt besök i Sverige eller det kan vara en knarkkurir som gripits på Arlanda utan att ha bott här.

Det vi kan konstatera är att utländska medborgare är överrepresenterade i svenska fängelser. Utländska medborgare bosatta i Sverige utgör omkring en halv miljon personer (drygt 5 % av befolkningen) om jag inte missminner mig men vi vet inte (utifrån här redovisade källor) hur många av dem som är dömda till fängelsestraff är eller har varit bosatta i Sverige. Troligen är majoriteten bosatta i Sverige men vi vet inte.

Edit: För den intresserade se BRÅ:s rapport 2005:17 Brott bland svenskar och invandrare http://www.bra.se/extra/measurepoint/?m ... utland.pdf

och Mauricio Rojas kommentar till rapporten "Kulturarv ligger bakom invandrarnas brottslighet" http://www.dn.se/debatt/kulturarv-ligge ... ottslighet

Invandrarnas generella överrepresentation när det gäller registrerad brottslighet ligger på lite över hundra procent. Denna överrepresentation gäller praktiskt taget alla typer av brott, men den växer avsevärt, till 300 eller 400 procent, när det gäller grövre brott, exempelvis mord, dråp, misshandel mot obekanta och våldtäkt.

Joshunznera wrote:

Jo, det visste man för att inte tala om finska zigenare. :wink: Dessutom att Finlands nationaldag egentligen är Skärtorsdagen. :wink:

/R

Last edited by Renegade on 04 Feb 2012, 12:06, edited 1 time in total.

04 Feb 2012, 11:37
Profile

Dubbelpost. :oops:

/R

04 Feb 2012, 11:37
Profile

Joshunznera wrote:

Bitter: Angående barn och skola så är alla föräldrar likadana. Klart ungarna ska gå i mångkulturella skolor säger de flesta men likt förbannat så väljer 99 av 100 att sätta sina barn i den skola som ger dem bäst förutsättningar, allt annat vore nämligen vansinnigt från föräldrarnas sida och detta betyder oftast en skola som inte riktigt passar mallen för hur politiker och resten av trädkramarna i landet anser korrekt.

Joshunznera: Där har vi helt olika åsikter. En skola med 10-20 procent barn från andra kulturer berikar både undervisning och elevernas utveckling IMO. Men jag vet att många tycker som du, det är ok att tycka så också, men jag kommer alltid att säga emot :wink:

Är 'målet' att ha en viss andel från andra kulturer (vad du nu menar med det?) viktigare än skolans studieresultat? Skulle du vara beredd att öka andelen barn 'från andra kulturer' i en skola om du visste att de övriga barnens studieresultat försämras?

Om man ställer frågan på sin spets: Är 'mångfald' i skolan viktigare än studieresultat?

/R

04 Feb 2012, 12:21
Profile

Joshunznera wrote:
Vad som är hotfullt för den ene är ju inte per automatik hotfullt för den andre.. Själv känner jag mig inte alls hotad trots att jag just nu sitter mindre än 2 km från en flyktingförläggn ing full med somalier. Jag har faktiskt inte ens låst dörren 8)

Det var ju kul för dig. Gör det att alla andra som bor i närheten av flyktingar eller invandrare inte känner sig hotade? Jag har känt mig väldigt hotad av invandrare några gånger under förra året, men aldrig en enda gång av svenskar.
Hur var det nu med de flyktingar som oprovocerat slog ihjäl en svensk i Ludvika för ett tag sen. Det är helt knäpptyst. Alla tidningar håller käften och väntar på att saken ska bli bortglömd.
Och hur var det nu med damen som blev gruppvåldtagen på en flyktingförläggning? Knäpptyst. Konstigt att det "råkade" befinna sig hela 11 våldtäktsmän på ett och samma ställe samtidigt.

Quote:
Och jag vet inte om att det har bränts ned några hem för hemlösa i Sverige. Däremot kommer jag mycket väl ihåg en intervju i lokalnyheterna för några år sedan när det hade skrivits listor uti Lidingö mot etablerandet av ett LVM-hem. Många krystade argument framfördes av de uppenbart uppskrämda grannarna. Dom kastade nog inte sten eller molotovs, dom skrev listor istället. Men rädda var dom likafullt.

Det är bara vänsterextremister som kastar sten och molotovs. Några sådana lär du inte hitta på Lidingö.

Joshunznera wrote:

Att det kommer en jävla massa folk hit och begår brott, förstås. Plus att man kan (om man inte är helt dum i huvudet) lista ut att av de övriga 71% så måste det vara en grov överrepresentation av invandrare som är medborgare. Det stämmer utmärkt med BRÅ:s statistik över anmälda brott. Men det ska vi naturligtvis inte prata om. Det är inget problem. Däremot är invandringskritiker ett jätteproblem. De måste tystas så att vi kan införa mångkulturen en gång för alla. Helst utan att Svensson får reda på hur det går till eller vad det skapar för konsekvenser. Dessutom ska vi skylla alla problem på svenskarna. Till och med om flyktingar bränner ner sin egen förläggning så är det naturligtvis svenskarnas fel och ännu ett skäl att hata SD.

Abe Normal wrote:
Vad är en invandrare, om du försöker göra det mer konkret. Vad definierar en person som "invandrare"?

En invandrare är en person som invandrat till Sverige. Det var val inte så svårt att lista ut?

”Invandring, eller immigration, betyder varaktig inflyttning från ett land till ett annat.”

http://sv.wikipedia.org/wiki/Invandrare

04 Feb 2012, 12:37
Profile

Renegade wrote:
Om man ställer frågan på sin spets: Är 'mångfald' i skolan viktigare än studieresultat?

/R

i studieresultaten bör det ingå fler parametrar än matte och historia, det fattar de flesta. Men allt går inte att läsa sig till och ha på schemat, det krävs lite livskunskap också. Där har lärare och inte minst föräldrarna ett stort ansvar att se till att barnen tar in nya intryck och kulturer på ett så fördomsfritt sätt som möjligt. Och då är det inte att semestra i halvdiktaturer vad jag menar. Jag menar att vi ska uppmuntra barnen till kulturella utbyten på olika plan. Då finns det större chans att det växer upp nya generationer som fungerar bättre tillsammans.

Självfallet menar jag inte att det bör vara ett mål att ha en viss procentandel invandarbarn i en klass, blir mest imponerad äver hur man kan missuppfattas så totalt :D

och som en balans till alla BRÅ-rapporter kan jag lämna en egen dagsrapport från det flyktingtäta Flen där det hålls loppis idag. Min vana trogen hängde jag på låset. I lokalen trängdes flyktingar, invandrare och gammelsvenskar utan den mista lilla konflikt eller ens våldtäkt (vad jag kunde se). Många, främst kvinnorna, hade mössorna på inomhus. Det var bisam-mössor blandat med toppluvor och hijaber. Gick bra det också :o

Sånt kan man också dra slutsatser av, om man har fantasi nog för detta

Jag köpte en påse mat från ett bord där en invandrarkvinna från Irak hade dukat upp allehanda läckerheter. Det blev lite vinbladsdolmar, fetapirog, falafel och friterad blomkål, så nu blir det snart mellanösternlunch här i vinteridyllen 8)

Allt det senare här ovan ingenting med den här trådens inledning att göra, det medges. Men det har inte heller BRÅ-statistik map hur många utlandsfödda det finns i våra fängelser :wink:

04 Feb 2012, 13:02
Profile WWW

Joshunznera wrote:
i studieresultaten bör det ingå fler parametrar än matte och historia, det fattar de flesta. Men allt går inte att läsa sig till och ha på schemat, det krävs lite livskunskap också. Där har lärare och inte minst föräldrarna ett stort ansvar att se till att barnen tar in nya intryck och kulturer på ett så fördomsfritt sätt som möjligt. Och då är det inte att semestra i halvdiktaturer vad jag menar. Jag menar att vi ska uppmuntra barnen till kulturella utbyten på olika plan. Då finns det större chans att det växer upp nya generationer som fungerar bättre tillsammans.

Gäller detta bara svenskar, eller kan vi ställa samma krav på invandrare? Du verkar synnerligen aningslös över det ointresse för anpassning till svenskar som förekommer bland vissa invandrargrupper.

Quote:
Självfallet menar jag inte att det bör vara ett mål att ha en viss procentandel invandarbarn i en klass, blir mest imponerad äver hur man kan missuppfattas så totalt :D

och som en balans till alla BRÅ-rapporter kan jag lämna en egen dagsrapport från det flyktingtäta Flen där det hålls loppis idag. Min vana trogen hängde jag på låset. I lokalen trängdes flyktingar, invandrare och gammelsvenskar utan den mista lilla konflikt eller ens våldtäkt (vad jag kunde se). Många, främst kvinnorna, hade mössorna på inomhus. Det var bisam-mössor blandat med toppluvor och hijaber. Gick bra det också :o

Jag köpte en påse mat från ett bord där en invandrarkvinna från Irak hade dukat upp allehanda läckerheter. Det blev lite vinbladsdolmar, fetapirog, falafel och friterad blomkål, så nu blir det snart mellanösternlunch här i vinteridyllen 8)

Allt det senare här ovan ingenting med den här trådens inledning att göra, det medges. Men det har inte heller BRÅ-statistik map hur många utlandsfödda det finns i våra fängelser :wink:

Hur många av alla dessa underbara människor går på bidrag? Och på vilket sätt förändrar de det faktum att vi går fetback på invandringen och att konflikterna i samhället ökar? Jag förstår inte riktigt hur du resonerar.

04 Feb 2012, 13:08
Profile

Joshunznera wrote:
Renegade wrote:

/R

Nu svarade du inte på frågan. Har 'mångfald' på en skola företräde även om det påverkar studieresultat eller har studieresultat på en skola företräde före 'mångfald'? Du får bara välja ett alternativ, inga garderingar således. :wink:

Kan poängtera att 'livskunskap', hur värdefull den än är, inte ger några poäng vid ansökning till gymnasium/universitet. Kan spetsa till formuleringen: vill jag som förälder att mina barn ska ha 'världskunskap' på bekostnad av betyg att söka önskad utbildning? En följdfråga: Hur ställer man sig till föräldrar som gör andra val för sina barn än de val jag själv gör? :roll:

/R

04 Feb 2012, 13:42
Profile
Reply to topic   [ 107 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next