|
| Author |
Message |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 EL503- Nu med videoklipp
Har bytt till mig en gammal FBT 500 å i den sitter det ju EL503;or. Rör,om jag fattat det rätt,som e "as scarse as hens teeth". Nåja. Sitter å slösurfar å landar kring EL509 å lurar på om det skulle kunna användas som ersättning.? JJ tillverkar dem ju till en rimlig peng. Delar tydligen sockel,å såvitt jag kan läsa ut e 509;orna angivna till 35 watt anodförlust å kan arbeta med samma form av spänningar som 503;an. (JJ tillverkar dem av ngn anledning med octal sockel,men det e ju oavsett isf snabbt ordnat)
What´s the deal?
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
Last edited by Racing on 26 Feb 2012, 20:00, edited 1 time in total.
|
| 03 Feb 2012, 02:26 |
|
 |
|
maglemer
|
 Re: EL503
Den första avgörande frågan är, har du glödström så det räcker? EL509 är ju riktiga storkonsumenter med krav på 2A/st. Det spontana intrycket är att de inte är särskilt lika EL503 för övrigt heller. Vet annars att det har experimenterats med EL34or som ersättning (Sixten/Sustain?).
_________________ Johan H Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm Finns på Spotify
|
| 03 Feb 2012, 09:55 |
|
 |
|
Firetone
Joined: 11 Jul 2005, 14:32 Posts: 965 Location: Eskilstuna, Sweden
|
Annars har ju chambonino gjort en konvertering till EL36: http://www.chambonino.com/modify/mod1.htmlKanske kan ge lite inspiration (eller transpiration, vad vet jag) 
_________________ /Bengt
|
| 03 Feb 2012, 10:19 |
|
 |
|
Sustain
|
Jag har som bekant moddat en för EL34, men då måste man byta socklar och man tappr en del uteffekt. Jag har för mig att jag mätte upp under 30W före klippning mot 40-45 i original. Idag skulle jag ha testat med EL504 först, som har samma sockel men toppanodanslutning, och i ungefär samma effektklass. De sitter i t.ex. den största DNS'en, Supreme 120. (Har schema.) Förekommer även i en del Tyska förstärkare, som Klein & Hummel och kanske fler. Jag vet att Kaj (f.d. GMF) talat sig varm om en K&H med EL504:or, som han var väldigt imponerad av.
Tittar men på data för EL504 så anges max anodeffekt till 16W, men det är troligen lika galet som EL36:ans 12W. Båda är ju avsedda att jobba som linjerör i TV-apparater, och där kanske det är andra regler som gäller, jag vet inte. Jag vet i alla fall att ett par EL36 med 400V ger 50W uteffekt utan vidare, med en tomgånseffekt på 17-18W, i min MAX Forty.
|
| 03 Feb 2012, 10:38 |
|
 |
|
Racing
|
Ja. Såg åxå det på databladet om 509;orna å att få fram vad maskinen e specad för i glödström kanske e som en nål i en höstack.? Var hittar man 504;or annars Sixten?
Förstå mig rätt för reträttvägen med 34;or finns alltid men min tanke för tiden e att utforska lite annorlunda flaskor. Känns som ett naturligt steg nu. Har sett å lekt med alla "de vanliga" varför denna FBT med sina EL503;or kan vara ett trevligt avbrott å likaledes har jag ev lagt beslag på en lite nyare maskin i form av en 80tals Bolt(japp,en hybrid jag isf bygger helröris av) som ju innehåller ngr av Aleks favoriter,nämligen 7591;or. E ju samma där. Att konvertera e ju den enkla biten
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 03 Feb 2012, 11:27 |
|
 |
|
Sustain
|
EL503 har en glödström på 1,05A. Det finns säkert lite mer att ta ur trafon.
En nackdel med EL503, jämfört med vanligare förstärkarrör, är ju att de vill ha en förhållandevis låg primärimpedans i utgångstrafon, ävensom ganska låga spänningar. I FBT'n ligger väl B+ på 350-360V. Enlig mätningar jag gjort en gång, så har FBT'n c:a 2,6k på primären. Sekundärer är 8 och 16. 7591 kunde ju vara ett intressant alternativ, men de vill enligt databladen ha 6,6k på primären.
EL504 är väl inte de vanligaste rören, men är inte dyra om man hittar dem. EL500 är också en variant. EL36 finns ryska, ifall man inte hittar gamla godingar.
|
| 03 Feb 2012, 12:07 |
|
 |
|
Racing
|
Jopp. Skall undersöka ett tips jag fått om 503;or först. Sagt det förr,säger det igen....detta stället a fan helt fantastiskt. Ev har jag en ledtråd på ett par förvisso enskilda rör,alltså inte matchade,men dock nya 503or. Återstår att se var det leder.
Ja Sixten. Såpass mkt,det med B+ osv,har jag så långt läst mig till. Om jag fattat historien rätt var 503 ett ganska sent å modernt rör i sammanhanget,å tydligen då-beroende på tillverkare,specat till anodförlust av 40W i tomgång. E ju effekter som "the big boys" det,som jag ser det (88;or mfl)
Studerat schemat för 500BR-2 samt kikat på div bilder,i avsaknad av att jag inte fått maskinen än,å får säga att alldeles tossig verkar den ju inte iaf. Eller uttryckt på ett annat sätt,dess ganska menlösa yttre står inte riktigt i paritet med hur den e byggt invändigt,där det som jag fattat det e byggt kring turrets osv. Gör ju isf uppgiften att skoja till det hela lite bra mkt enklare. Tremolo å reverb precis som DNS;en å jag lugnar mig med att dra slutsatser tills jag fått igång eländet.
FWIW har jag lite kontakt med en estnisk kille jag känner väl från bilsvängen. Han å jag har pratat lite om att skeppa hit ryska rör. Kunde kanske vara en ide?
Nåja. Ser fram emot ett SMS från bussgods vad det lider här...skall bli kul att få liv i den där FBT;n igen å som sagt att skoja till det lite efter det. I sammanhanget får jag säga att den där DNS;en jag mekat med en del det sista e väl inte helt oäven rent elektriskt,men jöss jävlar vad underutvecklad den känns. Rent fysiskt som det du tagit upp i ett antal poster med elektromekaniken iofs,men även som sagt sagt det bågnade kortet å därmed den spruckna lödmasken. Har ju som sagt kastat om rätt friskt i den å den har svarat bra på modsen å låter verkligen MYCKET mer "modernt" i sin nuvarande tappning,å därmed användbart för det den e till för...spela på,men arbete återstår rent elektriskt. Som tex reverbet...det e ju så överaktivt att det e inte ens kul. Man kan ju knappt öppna potten för sören.... Lattjat lite med komponentvärden kring verbet...men e inte i hamn så långt,men det kommer det med.
|
| 03 Feb 2012, 12:40 |
|
 |
|
Racing
|
Sket sig med ledtråden på nya flaskor... 
|
| 03 Feb 2012, 21:51 |
|
 |
|
farbrortäpp
|
...hmmm...undrar om inte jag har en slaktad sådan hemma... sparat trafos för framtida projekt...men har inte mätt vilken primärimpedans jag har...hur som helst satt det 503:or i denna å. ...jag följer tråden stenhårt 
|
| 03 Feb 2012, 22:39 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Racing wrote: Sket sig med ledtråden på nya flaskor...  Du, Bernd kan ha ett par 503:or liggande. Han hade en sådan där FBT förut och fick tag på ett extra par tror jag. Värt kolla /Gunnar
|
| 04 Feb 2012, 08:48 |
|
 |
|
HasseA
|
Jag har ett par Nos Philips 503:or. Ouppackade i kartong. Har 2 st likadana stärkare som jag tänkte göra något av men det har inte blivit av. Och det lär inte bli av heller... Tror det är nåt vajsing med det ena slutsteget. Har inte kollat riktigt. Ena preampen ombyggd till crunch/dist maskin. Låter bra! Alltihop för 2000:- + ev frakt.
_________________ Hasse.
|
| 04 Feb 2012, 10:52 |
|
 |
|
Fotogeno
|
Har också 2 st EL 503 NOS, Valvo står det på kartongen. Misstänker att Ljudbojen fnv har världens största koncentration av NOS EL 503!!!!
_________________ Bo-Conny Skruvlin
|
| 04 Feb 2012, 11:06 |
|
 |
|
Racing
|
Får se hur det e ställt med maskinen när den dyker upp. Det e iaf tryggt att veta att det finns flaskor vid behov 
|
| 04 Feb 2012, 12:46 |
|
 |
|
Racing
|
Fått stärkarn idag å muttrat isär den. Visade sig att båda 630mA säkringarna till slutsteget gått hädan,å iom det kändes det osannolikt att båda slutrören kastat in handduken samtidigt. Installerade ett par bias motstånd,såg allmänt över maskinen samt bytte säkringar. Denna maskinen har dels en pott för biasspänningen i sig,å sedan en "balanspott" för vilket rör som skall ha mest osv-jag antar i ambition att kunna matcha ut skillnader mellan rören. Visade sig att slutrören stått mkt mkt kallt. Såvitt jag förstått e de angivna till maximalt 40watt anodförlust å de stog ställda,skevt,till knappt 20. Rören ser UT som de knappt sett bruk en ggn.? (Väl van vid hur brända pipor kan se ut som levt hårt) På inget sätt ngn garanti... Kollade så över slutstegsdelen först,å där visade det sig att anodmotståndet till driversteget för PI;n tydligen hade levt ett hårt liv av någon anledning. Mkt riktigt var värdet för det motståndet,som skall vara 220k,driftat-å det rätt rejält. Fixade det å pysslade allmänt med div lödpunkter. Därefter riktades uppmärksamheten mot pre-ampen å samma visa där. Lytarna för både glättning å avkoppling byttes rakt av varpå jag efter en omjustering av bias,som då fortfarande e skevt ställd,speleverket drogs igång. Mkt mkt lågmäld å vad vidare e distar den som satan. Så...misstänkte skottad OT...å lödade dit en annan som snabbast på vinst å förlust...men icke. Samma beteende. Mkt riktigt visade även OT;n rimliga värden vid DC mätning. Ngr av socklarna ser iofs lite ledsna ut,framför allt PI;ns,men...jaja. Får helt enkelt skaffa en balanspott med slag nog för att kunna balansera rören imorgon å efter det ta å kontrollmäta ett antal punkter för funktion. Ngt e uppenbart fel iaf,för som den står ger den då rakt inga 80watt. Inte ens 8 utan snarare 3-4watt kanske. Får ta å kolla lite signalnivåer åxå.
|
| 07 Feb 2012, 01:04 |
|
 |
|
Racing
|
Nu e jag verkligen ingen mästare på att läsa denna formen av faktablad,men grundat i tidigare vetskap om sving för div rör å adderat hur concertinan e uppsatt i en FBT med 33k på ömse sida (vilket ju milt sagt begränsar svinget) så.... http://www.akh.se/tubes/htm/el503.htmTolkar jag det rätt när man beskriver att det på grid 1 skall röra sig kring 14V?
|
| 07 Feb 2012, 02:06 |
|
 |
|
Racing
|
Jo! En fråga till te "di lärde". Om man studerar följande schema för en FBT; http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/FBT_Bassorgan.jpgSå ser man en återkoppling mellan skärmgallrena å noderna för OT;n. Min fråga e,varför har man den återkopplingen å kanske framför allt ännu viktigare..vad händer utan den.?
|
| 07 Feb 2012, 02:38 |
|
 |
|
Sustain
|
Jesper, anodförlutseffekten är snarare 25W! 40 w är ju angiven uteffekt för två rör under givna förhållanden. Jag har hittat uppgifter om 25 och 27W anodförlusteffekt, och som jag tolkar databladet du länkar till, så är 29W absoluta maximum. -14V gallerförspänning är också beräknat för de förhållanden som är givna i databladet, med t.ex. 250V anod- och skärmgallerspänning. I FBT'n är det väl c:a 100v mer, så då blir det även högre gallerförspänning. EL503 har ju en grym transkonduktans, mer än dubbelt så hög som EL34, så de får förhållandevis låg gallerförspänning.
De där återkopplingarna verkar vara mer eller mindre nödvändiga för just EL503. Jag har ett nummer av tidningen Radio & Television från 1967, där EL503 presenteras som nytt rör som är tänkt att avlösa EL34 som slutrör i audioförstärkare. (Nä, det blev visst inte så...) Där finns även ett schemaförslag från Philips till en förstärkare, och där finns också denna återkoppling med. Jag har för mig att det nämns något om det i texten, men jag minns inte vad i så fall. Ska se om jag hittar tidningen utan större utgrävningar.
|
| 07 Feb 2012, 11:18 |
|
 |
|
maglemer
|
Racing wrote: Nu e jag verkligen ingen mästare på att läsa denna formen av faktablad,men grundat i tidigare vetskap om sving för div rör å adderat hur concertinan e uppsatt i en FBT med 33k på ömse sida (vilket ju milt sagt begränsar svinget) så.... http://www.akh.se/tubes/htm/el503.htmTolkar jag det rätt när man beskriver att det på grid 1 skall röra sig kring 14V? Databladets värden är inget att haka upp sig på här eftersom de gäller för betydligt lägre spänningar på anod och skärmgaller. Men du har alla värden du behöver på schemat, vad jag kan se: inte 14V utan c:a 20,5V bias ska det bli här med hjälp av katodmotstånden, under förutsättning att B+ håller sig rätt. Edit: ... vilket Sixten redan konstaterat. 
_________________ Johan H Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm Finns på Spotify
|
| 07 Feb 2012, 11:24 |
|
 |
|
Racing
|
Nä. Nu tror jag ni missar vad jag pratar om. Det jag söker e mängden sving in på gallret. Olika rör behöver ju olika mängd. Ta tex 6V6 som ju brukar trivas i trakterna av 10 volt eller så. EL84;or kanske lite drygt det,osv osv.
Det jag tolkade ut ur databladet var alltså INTE mängden förspänning utan svinget. Ngt längre ner står siffran ung 12V angiven.
Rätt eller fel?
|
| 07 Feb 2012, 11:45 |
|
 |
|
Racing
|
Sen Sixten. Jag grunnade på den återkopplingen då jag som sagt har lite trubbel med maskinen fn. E lite för trött att ge mig i kast med ung 400VDC just nu efter ynka 2tim sömn,men har tänkt mig att ge mig i kast med att leta reda på vad som e fel så fort tillfälle ges. Bla vet jag att sockeln till PI;n milt sagt haltar lite. Bortsett från det har jag ju inte riktigt rätt schema till maskinen vad avser pre-amp,å jag antar skäligt att den jag har e bas versionen,som då har enbart 3 rattar framtill samt en deepswitch å samtliga signalkondningar ligger på 100nF. Grejen e iaf att där sitter 2st ECC83;or i pre-ampen å på den ena mätte jag värden som snabbast igår som indikerar brist på last.
Ena pipan hade som schemat för "bass/organ" i storleksordningen 180-220VDC medans den andra låg med anod kring 330 ungefär,vilket lugnt sagt inte känns helt rätt. Kollade idiotiskt nog inte katoderna i den vevan..men det e nog skäligt att anta att ena röret där inte uträttar ett skit.
Sen e det ngt som hänt i slutsteget på den helt klart. Det jag hittat så långt,utan att direkt leta ihjäl mig,e att anodmotståndet för drivern var kokt ganska rejält av ngn anledning. Det e iaf bytt,men balansen mellan slutrören e inte heller bra varför jag e inne lite på att iaf försöka göra rent anslutningarna på rören samt förspänna stiften i socklarna lite innan jag går vidare. Likaledes blir det en snabbig till Elfa efter ett par nya bias kondningar.
Fö. Med reservation för att jag e så trött att ögonen går i kors måtte jag nog uppfattat detta med effektkapacitet i EL503 ngt alldeles väldigt. Om man kikar längst ner på bladet står där ju under "class AB operating characteristics att vid 265VDC i B+ snackar man om 125mA per rör.? Vad e det jag missar?
Last edited by Racing on 07 Feb 2012, 11:58, edited 1 time in total.
|
| 07 Feb 2012, 11:51 |
|
 |
|
maglemer
|
Racing wrote: Nä. Nu tror jag ni missar vad jag pratar om. Det jag söker e mängden sving in på gallret. Olika rör behöver ju olika mängd. Ta tex 6V6 som ju brukar trivas i trakterna av 10 volt eller så. EL84;or kanske lite drygt det,osv osv.
Det jag tolkade ut ur databladet var alltså INTE mängden förspänning utan svinget. Ngt längre ner står siffran ung 12V angiven.
Rätt eller fel? Ok, men hur stort sving man kan ha beror ju just på förspänningen. Med en förspänning på 20,5V kan du mata på med max 41V innan gallret blir positivt och börjar dra ström. Så typ så pass kraftig signal bör den här förstärkaren vara designad för. Edit: se nedan.
Last edited by maglemer on 07 Feb 2012, 13:02, edited 1 time in total.
|
| 07 Feb 2012, 11:53 |
|
 |
|
Racing
|
Ah....kiitoos.... Då e jag med på banan igen.
E det eg den ref vi snackar om när man läser "grid No1 driving voltage-12.2V rms"? Alltså,efter de 12.2V i en riktning börjar först kompression å till slut klippning?(Som en funktion av de angivna 14 volten då naturligtvis)
|
| 07 Feb 2012, 11:58 |
|
 |
|
maglemer
|
Racing wrote: Ah....kiitoos.... Då e jag med på banan igen.
E det eg den ref vi snackar om när man läser "grid No1 driving voltage-12.2V rms"? Alltså,efter de 12.2V i en riktning börjar först kompression å till slut klippning?(Som en funktion av de angivna 14 volten då naturligtvis) Yep, dvs 12,2Vrms motsvarar väl c:a 17,2V (sving). För övrigt var jag lite för snabb ovan när jag skrev om vad jag trodde att denna förstärkare var designad för. Det handlar naturligtvis inte i första hand om insignalen i förhållande till styrgallret, utan framförallt om klippningen. Och med tanke på att EL503 har så hög förstärkning måste insignalen hållas relativt låg.
|
| 07 Feb 2012, 13:01 |
|
 |
|
Racing
|
Ja,å jag kan glädjande nog berätta att jag nu hört ett par EL503 andas som det e tänkt för första ggn på iaf 30 år. Visade sig vara överslag i ett antal signalkondingar,bla då även dem mellan SGM å noderna,å vad vidare e var ytterligare ett större problem att det var överslag vid PI;n med.  Med det åtgärdat samt lite nya biaslytar mm så vart det prima liv. Fick iofs byta ut 1k balanspotten mot en 5k,men med det gjort hamnade B+ till slut på 378V å jag la då tomgångsströmmen på försiktiga 46mA. Finns säkert utrymme att tweaka den siffran vad det lider. Roligt nog får jag säga att jag överraskades av att maskinen lät omfångsrikt å "stort" Dist...var det sådär med,som Izzy bla kommenterat sedan tidigare,men däremot e det en högljudd jävel! Det får jag säga i ljuset av anodförlust... Med det gjort revs pre-ampen. Mkt riktigt fö Sixten...så satt där en katodresistor på concertinan. I detta fallet på 2.7k,så den fick sitta. Hur som helst. Pre-ampen revs å i detta fallet stämde alltså schemat INTE helt mot varken det ena eller andra ovan. Som basförstärkare fick den friska 22nF;are lite varstans i slutsteg samt PI å det sitter en 100nF kvar mellan drivern å PI;n nu. Funkar,men jag kommer att byta den med-mustard eller inte. (Vis av erfarenheten från de andra) Pre-ampen gjordes som sagt sopren mer eller mindre,å som basstärkare använde den alltså mkt riktigt då 3 gainsteg,om än mkt försiktigt uppsatta. Vidare ligger gallret för drivern med 100k mot jord...så det blöds av friskt. Jag har i vanlig ordning adderat en stopper,å i detta fallet på 470k mellan drivern å concertinan.  Av olika anledningar pensionerades original setupen vad avser stack rakt upp å ner,å så här kompakt kan en passiv James setup göras. Iom det rensades pre-amp kortet upp rejält,vilket gav utrymme för att breda ut sig lite. All signalkabel byttes mot skärmad å en fotnot i sammanhanget e att i det att jag körde stärkaren reagerade jag på hur tyst den var nu. Direkt makalöst faktiskt. Killarna på FBT hade gjort en grej stick i stäv med allmän ellära å det var att skärmen till signalkabeln i härvan mellan pre-amp del å slutsteg var ansluten till jord i båda ändar.  Nu skall naturligtvis kablaget läggas upp bra mkt snyggare,men det ger en ide om hur gott om plats det blev helt plötsligt iaf  . Som det e uppsatt nu sitter där 4 arbetande steg vs originalets 3 å vad vidare e delade de två sista katod från fabrik. Så icke längre.... Så nu ligger 1a steget rakt in mot James setupen å i änden på den ligger där en 500kA (som jag kallt räknar med att få byta till en 220k,men jag hade ingen hemma) Därifrån till steg två kopplat via en 22nF...å ut ur steg två ligger för det första en stopper om 470k å innan den en trimpott om 500k mot backen. Kopplingen ligger på 3300pF Därifrån in i steg 3....å ifrån steg 3 i sin tur en volym....innan steg 4 å efter steg 4 en master om 1MA. Hann inte med att dra igång speleverket för att ses vad som kan levereras men räknar kallt med att få tweaka en hel del innan det börjar gå mot rätt håll. Spänningsdelaren för pre-ampen,som då sitter på railen in i den,har först en 4.7k där spänning till "rör 2" tappas av följt av en 22k som då driver rör1. Den senare ger väl låga spänningar i mitt tycke,men som sagt...det får sitta tills vi vet var det tar vägen rent praktiskt. Ett JÄTTETACK till alla er som engagerat er i denna tråden. Verkligen TACK. Tack var dialogen har det gått fortare att nå en plattform att arbeta vidare ifrån nu. Så...  Vi avslutar dagens inlägg med en stilbild av ett par nu välmående gamla EL503... 
|
| 07 Feb 2012, 22:10 |
|
 |
|
hottahejti
|
Den var mycket dammigare när jag hade den 
_________________ "Its the man,not the gears,or was it vice versa?"
|
| 07 Feb 2012, 22:50 |
|
 |
|
Racing
|
Jo.... Har verkstadskompressor. Kan själv. Iom att jag nu milt sagt rumsterar om bland mängden pottar får jag se hur jag gör med faceplaten. Inte bara det att de e många fler utan vidare att de lugnt sagt inte sitter där de satt original. Har en tanke jag skall prova... Grejen e att det kanske hade varit coolt med en FBT som SER UT som en FBT..tom med faceplaten kvar,bara med annan märkning men framför ALLT med ett helt annat omfång rent ljudmässigt Vi får se. Det brukar lösa sig...
|
| 07 Feb 2012, 23:05 |
|
 |
|
Racing
|
Projektet fortskrider alltjämt å lite av en "röd tråd" i sammanhanget för mig e att det skall vara en "hotrod"-vanan trogen från det med bilarna. Iom det så går ju den biten igen även estetiskt varför jag funderade lite både fram å tebax om vad göra iom den nya pot layouten osv,å resultatet vart...  Yup. Det där e original faceplaten som jag fick rensat från tidigare text kring de tre rattar som vart....å numer e det som sagt bara en input kvar. Beslutet togs åxå att jag kommer lägga en 20k pot i rumpan på baspotten för James stacken som mid...varför jag resolut borrade ett extra hål för original linsen till indikeringslampan-iom att jag fick flyttat allt annat.  Å som sagt,FBT loggan samt "made in Italy" får vara kvar.  . Vidare vart jag förbi Elfa å beställde en sats lite större rattar,nästan av ställverks typ,som jag tror kommer passa som hand i handske mot den sena -60tals/tidiga -70 tals "anti designen" dessa maskiner har. Med lite armbågssvett så vart faktiskt tom cabben riktigt prydlig. Sen väntar jag ju glatt på själva 212;an i sig som hör till,detta e ju en liten rigg... Tror det hela kan bli bra även rent estetiskt. Fick sen lattjat lite med värden i pre-ampen å där återstår helt klart jobb. Den funkar,men låter så långt både bright å hårt...men det kommer sig iaf å den låter redan i sig bra mkt roligare än originalet iaf. Tanken e som sagt att detta skall vara en hotrod med allt sagt å gjort å att det rent estetiskt skall framstå lite som "a blast from the past".
|
| 09 Feb 2012, 00:47 |
|
 |
|
Racing
|
Jaaaa mina vänner....det verkar fanimig som att detta projektet går mot sin ände.  Det återstår lite detaljer,som att labba ut mängden NFB in mot fasvändarens driver mm samt att jag får ändra ngr värden i tonstacken för att få mid potten mer aktiv,men generellt taget får jag nog säga "mission accomplished". Som det heter,"what we have here...is failure to communicate....some men just can´t be reached...  ". Kort sagt har den lilla FBT;n MILT sagt bytt karaktär å det som fötts istället e en ren rocknroll/hårdrocksmaskin. Gain...finns så det räcker,å grejen e väl att den går att ratta nästan cleant om man bara vill.  Med pre-ampen mer eller mindre färdig fylldes det på med en del komponenter,men iom att det försvann en massa kabel(som nu sitter snyggt lagd under kortet) så vart helhetsintrycket ganska rent iaf. Trots 4 fullblåsta gainsteg,filtrering,spänningsdelare osv. I den relativt stora mängden gain/dist den e förmögen till nu har jag iaf försökt att behålla mycket "sträng" i ljudet,å det e nog inte helt utan förtjänst iaf. Missförstå mig inte,detta e INTE ett försök till ngn Laboga Mr Hector kopia. Inte på långa vägar när utan som jag skriver...den löser idag tung hårdrock om man vill likväl som den nu fixar bra kompljud till AC/DC å liknande,å den gör det hela vägen utan att tappa brallorna å börja skita på sig. Den låter vidare mkt mkt rör...å som sagt,vid solon har man häng tills kossorna går hem...  Rattar å estetik var det ja! Jomen...valet föll på dessa,å de fyller rollen i min mening. Det hela ser väldigt just "-70" ut.  Å här har vi då det mer eller mindre färdiga resultatet. Den verkligen SKRIKER ut vad man gör med gainet åt höger...å poängen e att man genom att labba lite fram å tebax med gain vs volym kan ändra karaktären på disten en del. Bra,rent av mkt nöjd med det. Men som sagt,detta e INTE något man lirar psalmer på längre. Glöm den biten...å inte heller e den till för att kompa mot dansbanden i stan va...  Å såhär städat å vackert ser det då ut baktill. Nu finns där iofs inga prylar man kan göra sig illa på (läs-få stötar av å liknande),men oavsett kommer jag tillverka ngt liknande originalplattan som skall sitta där. Om inte annat för att skydda rören mot de värst idiotiska smällarna. Ni vet....när Mr Murphy kör fram skallen när man minst anar det. Om inte annat för att de milt sagt obskyra å mkt dyra rören inte skall ta skada utan anledning iaf.  Kanske syns dåligt,men dekalen e den svenska. Dvs den som anger att det e Muskantor i Gbg som importerat den en ggn i tiden,att den e på 50 watt å att den förbrukar totalt 220W..... Japp. Återstår nu att 212;an dyker upp....kommer som sagt labba lite imorgon med det med feedbacken då båda OT;ns utgångar var felkopplade när jag fick den. Den drivande signalen låg lagd rakt i jord....å jorden i sin tur gick tillbaka mot OT;n utan att möta chassie. I sin tur har dessa maskiner en helt separat kabel till NFB kretsen...så det blir nog till att jag släpper på OT;n som snabbast å kollar lite kvickt under skyddskåporna-mest för att se e att veta å jag vill veta att ALLT e som det skall. Det åsido...som sagt,det börjar kännas som detta projektet gått i mål. Kvarstår gör lite detaljer. En fotnot i sammanhanget e att allas vår D-drop skall giga på Valand...å vi snackade om att han i brist på sin Marshall JMP,som e ledsen,kan låna lilla grå. Jaja...från å med idag finns det definitivt ett stycke FBT-500 R2 att låna å använda med. Jag garanterar...den skäms inte för sig en jävla sekund i sitt skrå. "Gammal tråkig Italiensk billig skit." Mmm....möjligt,men det stämmer då RAKT inte på den här mer. Tvärtemot. Detta e nu ett stycke högljutt,vrålande monster när man ber den om det!
|
| 09 Feb 2012, 22:54 |
|
 |
|
Sustain
|
Bra jobbat Jesper!
Men du, det där om OT'n gör mig fundersam! Om det nu är samma som i den vanliga 500-R2, så är det enligt mina slutsatser två tappar på den, en för 8 och en för 16 Ohm. I mina var bara 16-tappen kopplad till utgången, eftersom det stämmer med de tillhörande 2x12-lådorna med seriekopplade 8-ohmare. Basversionen kan mycket väl vara kopplad för 8 ohm, för den lådan har väl bara en 15-tummare tror jag. Som det ser ut i den ena av mina, som jag har till hands, så är vit kabel jord, svart är 8 och brun är 16 ohm. NFB'n är kopplad till den bruna.
|
| 09 Feb 2012, 23:39 |
|
 |
|
Racing
|
Tack Sixten! Som det ser ut i denna e det bara två tåtar. En gul å en svart,som då leder till jacket. Sen mkt riktigt en brun som leder till NFB kretsen. Misstänker dock att det ligger fler tappar inne i skyddskåporna för OT;n,å gör det de så kommer jag naturligtvis dra dessa med. Finns ingen anledning till ngt annat. Som jag läst det e den gula (vit i ditt fall?) 8 Ohm I serie med den gula låg då en svart som ledde bort mot PI;n chassiejord. Inte helt rätt kan vi säga å den gamla "DIN" kontakten ut e ju numer skrotad,men inte fan tänkte jag i dem banorna när jag lödde om till phonojack! Iom det undrar jag från din beskrivning varför man isf bytt färg på den "extra" kabel som lägger OT;n negativa sida i jord? (Å isf arbetar mina element back å fram nu  ) Vidare e de två scheman jag sett,dvs till "gitarrvarianten" med reverb å tremolo samt "bas å orgel" varianten....båda försedda med en NFB resistor om 22k som leder in mellan PI;ns driverstegs två resistorer mot jord. Mkt riktigt sitter det 2.2k som direkt katodresistor på steget men resistorn mot jord i sin tur som skall vara 1.2k mäter endast 900..... Medveten om att det e inom dåtidens toleranser men överväger ändå att sätta dit ngt mer rättvisande. Kanske framför allt eftersom delar av det drivsteget var bränt-för den som kommer ihåg. Men. I denna basvariant e NFB resistorn INTE 22k utan 5.6k. Den ökade återkopplingen har dessvärre då,som jag kan bedöma,inte kunnat komma maskinen tillgodo iom att man av ngn anledning tidigare kopplat vad jag får till signalen från OT;n till jacket med den "extra" svarta kabeln rakt i PI;ns jord. Alltså efter de två resistorerna för drivsteg mm(den jordpunkten e ju global för större delen av PI;n mm)
|
| 10 Feb 2012, 00:11 |
|
|