View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 05:59



Reply to topic  [ 16 posts ] 
Preampproblem 
Author Message

Joined: 28 Dec 2007, 02:06
Posts: 483
Post Preampproblem
Hallå där!

Jag fick hem en Starfieldpreamp igår. Preampen är någon variant på en Soldanopreamp, s77, eller något sådant. Den är tvåkanalig. På den rena kanalen finns brightswitch, crunch och en high cut. I övrigt de vanliga tonkontrollerna, en volym och en master. På leadkanalen finns en boostkrets som heter Scream.

Så till mitt problem: På den rena kanalen får jag "spräck" en rätt väsig dist när jag spelar annat än väldigt försiktigt. Disten blir påtagligt värre om jag har på brightswitchen och highcuten av. Det låter som om den "klipper".

Vissa potar är rätt raspiga, jag hittar inga synliga fel inne i den. Jag har känt så att alla kontakter sitter som de ska och att rören inte glappar. Jag har bytt rör för säkerhets skull, men problemen kvarstår.

Någon som har någon idé om vad det kan bero på?

Dessvärre har jag inte hittat något schema.

//Oscar

_________________
Image

Sälj dina Starfieldprylar till mig!


01 Feb 2012, 21:57
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: Preampproblem
Har rena kanalen en gainkontroll?
Låter det trasigt eller bara fult?
Kan vara ful dist pga väldigt ful preshape i samband med att de försökt att få ut så mycket gain som möjligt ur två gainsteg tex, svårt att säga då man inte hört något ljudklipp eller sett schema.

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


02 Feb 2012, 17:19
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 02:06
Posts: 483
Post Re: Preampproblem
Hej,

Det låter inte som det ska. Man får som sagt spela otroligt försiktigt för att det inte ska dista. Det distar då rätt fult. Det finns ingen gainratt på den rena kanalen. Och det distar på det sättet även när volymen och mastern är ordentligt nerdragna...

Jag ska försöka få ner något ljudklipp ikväll...

_________________
Image

Sälj dina Starfieldprylar till mig!


02 Feb 2012, 18:41
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 02:06
Posts: 483
Post Re: Preampproblem
Here goes... http://soundcloud.com/willfold/vp1hb

_________________
Image

Sälj dina Starfieldprylar till mig!


02 Feb 2012, 22:05
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: Preampproblem
Så där kan en cleankanal låta utan att det är något annat fel på den än kretslösningen :lol:
En lösning skulle vara en gainpot efter första gainsteget så man kan ta ner signalen alternativt löda in två motstånd (eller ändra värde på motstånd som det med största sannolikhet sitter i den) som en spänningsdelare som agerar gainpot i ett läge man vill ha den. Eller peta bort en katodavkoppling (om det nu sitter sånna i cleankanalens gainsteg?) men det är svårt att säga då man inte har fått sett ett schema...

Annars kan du testa att peta i ett 5751 för att få ner gainen och behöver där med inte löda något. Sen om det räcker med att peta i ett rör med lägre förstärkning för att få bort fuldisten, det kan jag inte garantera.

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


02 Feb 2012, 22:29
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 02:06
Posts: 483
Post Re: Preampproblem
emaushenric wrote:
Så där kan en cleankanal låta utan att det är något annat fel på den än kretslösningen :lol:
En lösning skulle vara en gainpot efter första gainsteget så man kan ta ner signalen alternativt löda in två motstånd (eller ändra värde på motstånd som det med största sannolikhet sitter i den) som en spänningsdelare som agerar gainpot i ett läge man vill ha den. Eller peta bort en katodavkoppling (om det nu sitter sånna i cleankanalens gainsteg?) men det är svårt att säga då man inte har fått sett ett schema...

Annars kan du testa att peta i ett 5751 för att få ner gainen och behöver där med inte löda något. Sen om det räcker med att peta i ett rör med lägre förstärkning för att få bort fuldisten, det kan jag inte garantera.


Har suttit och spelat en stund nu och det som slår mig är att den inte låter riktigt likadant som igår. :) Den går att få renare nu och spräckdisten som blir låter naturligare och snyggare.

Kan det vara skit i potarna/kassa potar som ger fuldist?

Sannerligen hade det inte varit så jäkla dumt med en gainpot, det är lanske inte en så dum idé egentligen. Jag har dock väldigt dålig koll på kretsar och vet inte ens var jag ska börja leta för att lösa en sån sak.

Jag ska försöka testa preampen med slutsteg i helgen för att avgöra om något ingrepp behövs, det kan vara som du säger att det är kretslösningen i sig. Men jag hade räknat med ett renare ljud, helt klart.

Som det är nu så kör jag line level-out rätt in i ljudkort med IR's i cubase. Det kanske också kan påverka något, har dock inte haft de här problemen med min Mesa preamp...

//Oscar

_________________
Image

Sälj dina Starfieldprylar till mig!


02 Feb 2012, 22:45
Profile

Joined: 07 Jul 2008, 21:34
Posts: 223
Location:
Post Re: Preampproblem
Raspiga potar kan ju betyda att du har någon läckande signalkonding och således DC på potarna och något galler. Om du har dc på något galler är biasen upp åt skogen så du får dist mycket tidigare än vad som är meningen.

_________________
/Stefan


03 Feb 2012, 06:51
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Preampproblem
Det kan inte vara så att den andra kanalen "läcker över"?

Schema på härligheten hade kanske gett klarhet.......

_________________
Johan Hansson


03 Feb 2012, 09:03
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Preampproblem
Hellhammer wrote:
Raspiga potar kan ju betyda att du har någon läckande signalkonding och således DC på potarna och något galler. Om du har dc på något galler är biasen upp åt skogen så du får dist mycket tidigare än vad som är meningen.


1+
Min första tanke med

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


03 Feb 2012, 09:15
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Preampproblem
Har ju sladdat runt lite i Starfields å får säga att de har makalösa trafos men att korten i dem kanske inte e så roliga.
Vissa komponenter,som just signalkondningar,har haft tvivelaktig kvalla varför jag instämmer med Owe mfl.
Multimeterdags,å kanske framför allt under last.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 Feb 2012, 13:00
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Preampproblem
Innan du tar till storsläggan: massera potarna, vrid dom fram och tillbaks som en galning. 98,5% chans att skrapet försvinner. Spraya dem med elektronikspray, absolut inte 556 eller nåt som smörjer. Potar blir ytterst sällan utslitna, däremot bildas det lätt oxid och skit på dem, speciellt när man inte rör dem så ofta.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


03 Feb 2012, 16:08
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 02:06
Posts: 483
Post Re: Preampproblem
Jag har CRC oxide Clean som sig bör :)

När det gäller felsökningen så behöver jag lite tips om hur jag går tillväga. Vilka kondingar pratar vi om? Är det e-lyt eller en vanlig "platt" som är den sannolika boven? Vad letar jag efter för typ av värden? Värt att tillägga är att jag inte har möjlighet att mäta capacitans med min multimeter....

Jag har försökt hitta schema, men det verkar inte finnas något...

_________________
Image

Sälj dina Starfieldprylar till mig!


03 Feb 2012, 19:14
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Preampproblem
Jag tycker spray kan göra mer skada än nytta på gamla pottar som är fulla med nedmalen kolbana(om det är det som är problemet vilket det ofta är och inte oxid). Det verkar fixa skrapet tillfälligt men när det torkat upp blir det värre än innan. Har varit med om detta flera ggr och därefter har jag slutat att använda spray och tar istället isär poten och gör rent den. Sen funkar den klockrent. Än bättre är ju att köpa en ny..........Fixar inte DC-skrap dock....

_________________
Johan Hansson


03 Feb 2012, 19:51
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 02:06
Posts: 483
Post Re: Preampproblem
Tubis wrote:
Jag tycker spray kan göra mer skada än nytta på gamla pottar som är fulla med nedmalen kolbana(om det är det som är problemet vilket det ofta är och inte oxid). Det verkar fixa skrapet tillfälligt men när det torkat upp blir det värre än innan. Har varit med om detta flera ggr och därefter har jag slutat att använda spray och tar istället isär poten och gör rent den. Sen funkar den klockrent. Än bättre är ju att köpa en ny..........Fixar inte DC-skrap dock....


Jag tror nog mer på de första teorierna än att det skulle vara oxid. Det är nog inte det vanliga skrapet, det låter på ett annat sätt...

_________________
Image

Sälj dina Starfieldprylar till mig!


03 Feb 2012, 20:28
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Preampproblem
Willfold.
Vad killarna e inne på,å så även jag,e ifall ngn av de sk signalkondningarna läcker likspänning.

För det första e den förstärkta signalen vi skickar genom en rörförstärkare en form av AC,dvs växelspänning. Det sitter då bla ett antal signalkondensatorer,normalt av polyester typ,i en modernare röris som bla har två primära uppgifter. Först å främst att just blockera/avkoppla signalvägen från likspänning å den andra e att begränsa signalomfånget,allstå frekvenser,neråt. Man klipper helt enkelt bas med dem när de rent fysiskt sitter ivägen för signalen.

Dessa kan då kapsejsa med tiden varvid de inte stoppar DC spänningen helt,å det e DET killarna snackar om ovan.

Vad du gör e alltså att sätta multimeterns ena prob i chassiet så den e kopplad till maskinens jord. Däerfter sparkar du igång eländet,åsså mäter du DC på ömse sidor om just signalkondningarna. Låt säga att du på ena sidan tex mäter 250VDC...å på den andra skall där verkligen vara 0. Alltså som i noll.

Poängen e att detta kan behöva göras under last. Dvs medans ngn spelar gitarr genom maskinen. Det händer nämligen att signalkondningar inte stänger till riktigt om jag säger så med den varierande AC spänningen som då kan ha DC med sig.

Bortsett från att mäta på själva kondningen så kan du även i fallet med raspande pottar mäta på resp potts mittre samt ena yttre ben. Den andra yttre går oftast i jord,varför det e enkelt att se vilka ben som e "aktiva". Vipern,dvs mittenbenet,e oftast den som leder signal IFRÅN potten,men inte alltid.

Bekanta dig först lite med maskinen så du ser var du skall mäta INNAN du slår igång eländet. Var medveten om att spänningarna som föreligger e direkt dödliga,varför maskinen med locket av å kabeln i skall behandlas med stor respekt. Som sagt,ena mätproben för instrumentet fast i chassiet INNAN du sätter kabeln i väggen...å den andra proben i handen.
Din andra hand i byxfickan.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


04 Feb 2012, 13:02
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 02:06
Posts: 483
Post Re: Preampproblem
Kanon Racing!

Jag ska försöka hinna med en felsökningsrunda i veckan. I annat fall behöver jag nog ha någon som kan hjälpa mig. Jag återkommer i vilket fall.

Tack!


//Oscar

_________________
Image

Sälj dina Starfieldprylar till mig!


05 Feb 2012, 14:42
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.