View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 05:49



Reply to topic  [ 24 posts ] 
Likritning då man använder DC-reläer 
Author Message

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Likritning då man använder DC-reläer
Måste man helvågslikrikta om man skall använda reläer till som i mitt fall tex styra på och av till reverbet? Har en lindning på 25V på trafon och räcker det då att bara sätta en diod på samma sätt som i tex biaskretsen för likriktning till matningen av reläspolen?


30 Jan 2012, 20:04
Profile

Joined: 09 Jul 2008, 15:51
Posts: 1162
Location:
Post Re: Likritning då man använder DC-reläer
Det ska inte vara några problem.
Du tappar ju spänningen under den negativa halvperioden, men det kommer inte relät hinna uppfatta.
Du får rippel oavsett hel eller halvåggslikriktning och det spelar heller ingen roll för relät.


30 Jan 2012, 23:14
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Likritning då man använder DC-reläer
Okej, det var bra att höra då sparar man ju lite plats då man bara behöver en diod. Vad säger du om glättning, skall man ha en konding också eller kan man skippa den?


31 Jan 2012, 08:40
Profile

Joined: 09 Jul 2008, 15:51
Posts: 1162
Location:
Post Re: Likritning då man använder DC-reläer
Som jag skrev så ska inte rippel påverka relät eller något annat som gör att du behöver en konding.
Utan att säga för mycket nu så kan nog effekten bli att inte relät släpper tillräckligt fort om du glättar.
Kondingen kommer ju ladda ur sig under en liten tid, även om den tiden inte är speciellt lång om du använder en konding på t.ex. 220uF.


31 Jan 2012, 08:51
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Likritning då man använder DC-reläer
Men om man sätter kondingen före switchen som styr reläet skall den väl inte kunna påverka reläet? Hur som helst vore det ju bra att slippa kondingen då man sparar ytterligare med plats och får rätt spänning till reläet direkt. Om man glättar så stiger väl spänningen också. Det finns ingen risk att reläet ligger och virbrerar om man inte glättar?


31 Jan 2012, 09:43
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Likritning då man använder DC-reläer
busse wrote:
Det finns ingen risk att reläet ligger och virbrerar om man inte glättar?

Det gör det. Även risk för en del brum om signal går genom reläkontaker i draget tillstånd. Då ligger ju signalförande kontakt direkt ovanför en spole med pulserande magnetfält. Dessutom vibrerar själva kontaken och slits ganska fort. Inget kul alls.
Hela idén med stor elektrolyt parallelt med reläspolen (varifrån kommer det egentligen?) är också helt sjuk. För korrekt till/frånslag skall styrspänningen ha mycket snabbare flanker än reläets till och frånslagtider (anges i datablad). Annars är det nästan garanterat att man får klapprande reläkontaker och väsentligt förkortad livslängd.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


31 Jan 2012, 10:19
Profile WWW
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Likritning då man använder DC-reläer
VacuumVoodoo wrote:
Även risk för en del brum om signal går genom reläkontaker i draget tillstånd.


Det där har jag upplevt :cry:
Om man kan leva med det brummet beror sen var i signalkedjan reläet sitter.
Ju senare desto mindre förstärkt brum...

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


31 Jan 2012, 10:38
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Likritning då man använder DC-reläer
Quote:
Hela idén med stor elektrolyt parallelt med reläspolen (varifrån kommer det egentligen?) är också helt sjuk. För korrekt till/frånslag skall styrspänningen ha mycket snabbare flanker än reläets till och frånslagtider (anges i datablad). Annars är det nästan garanterat att man får klapprande reläkontaker och väsentligt förkortad livslängd.


Kanske jag fattar fel, men måste man inte in med konding för att glätta? Kan du förklara lite mer om detta med styrspänningens flanker? Vad påverkar dessa flanker är det om man hel eller halvvågslikriktar? Skulle en helvågslikriktning vara bättre?

Detta relä är det som jag tänkte använda om det går och mata det från 25V lindning på nättrafon som inte används och sen ta ner spänningen till 24VDC med ett motstånd. http://www.electrokit.com/rela-srd-1pol-vx-5v.42004

Quote:
Det där har jag upplevt
Om man kan leva med det brummet beror sen var i signalkedjan reläet sitter.
Ju senare desto mindre förstärkt brum...


Misstänker att det inte är så bra med sånt brum i mitt fall då då det är reverbet som skall styras och returen från tanken brunar ju vara känslig för störningar.


31 Jan 2012, 11:00
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Likritning då man använder DC-reläer
Du länkade till ett 5V relä, inte 24V.
Drivspänning till relä i signalvägen bör glättas ordentligt och även stabiliseras med en spänningsregulator innan det kopplas till reläspolen inte i efterhand med kondensator direkt på spolen.
Däremot bör man ha rikigt snubber RC länk och diod över spolen för att släcka back emk pulsen och oscillationen vid deaktivering av reläet.
Mitt recept är separat liten trafo för relädrivning, liktriktrbrygga, maffig glättning och spänningsregulator. Sedan väljer man helst relä för signalomkoppling, inte 10Amp kraftrelä. En sådan slår till ordentligt med en mekanisk smäll som forplantar sig genom kortet/chassit och i värsta fall plockas upp av mikrofoniskt ingångsrör med smäll i högtalaren.

Flanker: hur snabbt styrspänningen går från 0V till full och sedan ner till 0V. Eller hur snabbt man trycker ner fotomkopplaren.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


31 Jan 2012, 12:03
Profile WWW

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Likritning då man använder DC-reläer
Fick svar då jag mailade electrokit om data på 24V reläet att datan som finns för 5V reläet också var för 24V reläet.

Vad är en snubber RC-länk? Diod över spolen vet jag att man brukar använda.

Är det någon skillnad att ha en separat trafo mot att använda en separat lindning som sitter i nättrafon? Jag har en lindning på min nättrafo 25-0-25V som inte används till något nu som tidigare har använts till att driva transistorförsteget i Peavey stärkaren som trafon kommer ifrån.

Skulle det vara enklare och mindre risk för störningar med optokopplare? Behövs det lika avancerad strömförsörjning till optokopplare?


31 Jan 2012, 12:21
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Likritning då man använder DC-reläer
Funderade lite på lunchen och jag tror jag vänder på frågan lite, här är förutsättningarna.

Jag har en nättrafo med en oanvänd lindning som ger 25-0-25V som jag vill använda om det går till att driva en funktion med relä eller opto som kortsluter ingången på reverbets recoverysteg så jag kan tysta reverbet.

Vad är enklast och smartast att göra?


31 Jan 2012, 14:29
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Likritning då man använder DC-reläer
Jag skulle nog jorda signalen efter recovery steget. Mindre risk för knaster och smäll där.
Helvåglikrikta dina 2x25V, glättning med 1000uF--560R--470uF. En diod 1N4007 öer reläspolen, katod mot +24V.
Parallelt med dioden en serie RC snubber: 33k + 10nF.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


31 Jan 2012, 21:07
Profile WWW

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Likritning då man använder DC-reläer
Menar du nåt sånt här?
Image

Går det att kortsluta signalen efter recoverysteget om man har mixpot mellan reverb och den torra signalen som jag har? Blir inte volymen hoppig då? Nu har jag fotswitchen kopplad på ingången av recoverysteget ala Fender och det verkar ju funka nog bra åt mig, bortsett från att tremolot stör då jag har fotpedalen inkopplad och tremolot och reverb påslaget sammtidigt. Dock är jag lite rädd att andra störningar än tremolot kan komma in via kabeln till fotpedalen om man spelar live.
Image


31 Jan 2012, 23:45
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Likritning då man använder DC-reläer
I den kretsen får kortsluta på ingången som det är nu.
Lägg fotswitchen mellan reläspolen och jord istället för i 24V linan.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


31 Jan 2012, 23:58
Profile WWW

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Likritning då man använder DC-reläer
En till lite dum fråna men finns det någon fördel eller nackdel med att köra mellan 0 och 25 med en brygga mot att ha 25-0-25 och två dioder på varje sida och jorda centertappen? Eller är det hugget som stucket?


01 Feb 2012, 00:13
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Likritning då man använder DC-reläer
@Bussefar.

I all respekt,varför kikar du inte på originalschemat istället för att återuppfinna hjulet.? Jag använder ju samma trafos å använder tappen du e inne på till exakt detsamma. Nämligen 24VDC relästyrning. Funkar klockrent. Peavey har ju redan gjort jobbet. :wink:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


01 Feb 2012, 00:26
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Likritning då man använder DC-reläer
Jag säger väl som engelsmannen "why do it simple when you can do it complycated" :wink:

Efter som jag inte använder orginal strömförsörjningskortet mest pga platsbrist så måste jag ändå bygga nytt. Peavey schemat innehåller ju en hel del komponenter, likriktaren, 6st kondingar och 2st zenerdioder. Jag vill helst bygga en strömmatning till reläet med så få komponenter som det går för att få ett så kompakt kort som möjligt då det börjar vara lite trångt i stärkaren.

En sak jag missat är att trafon bara ger 40VAC enligt schemat, inser att jag blivit gammal och skall använda läsglasögon, med det är väl bara att sänka motsståndet lite i Alex krets för att komma rätt.

Då jag ändå måste köpa ett relä, har ni tips på några 24V reläer som är lämpliga till för att switcha signaler?


01 Feb 2012, 08:50
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Likritning då man använder DC-reläer
Alltså inte 25-0-25VAC utan bara 40VAC? Då använder du likriktarbrygga och får ca 54VDC. Reläet som du först visade drar 15mA så motståndet får ökas till 1.8-2.2k minst 1W. Reläet duger för att kortsluta signalen till jord.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


01 Feb 2012, 12:52
Profile WWW

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Likritning då man använder DC-reläer
Nej nu inser jag att jag var klantigt otydlig :oops: Rätt är 20-0-20 alltså 40V mellan ytterliningarna vilket står på schemat, därför skrev jag 40V. Jag tänkte att använda en brygga mellan ena yttersidan och cenetertappen vilket bör ge 20V, verkar finns fina små bryggor istället för att jorda centertappen och ha två dioder. Klok eller inte, finns det några nackedelar med att använda en brygga?

Efter glättningen borde spänningen hamna på runt 28V så då blir det väl till att minska mostståndet lite till 270R om jag nu räknat rätt?

Bra att veta att reläet jag länkade till duger till denna funktion.


01 Feb 2012, 13:09
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Likritning då man använder DC-reläer
Använd båda lindningshalvor, 2 dioder och CT. Annars är det slöseri med dyr koppar.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


01 Feb 2012, 13:25
Profile WWW

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Likritning då man använder DC-reläer
Okej då använder jag bägge halvorna på trafon, då är det bara att beställa relä och ev kondingar om jag inte har några hemma.

En ny fundering hur skall man säkra av det hela om man kör med två dioder och CT? Har lite ont om plats att klämma in två säkringshållare, kan man sätta en säkring på CT, eller måste man ha säkringen efter de bägge dioderna?

Det bör ju funka med dubbla 470uF istället för en 1000uF. Kollade på electrokit och dom hade inga 1000uF på 50V, man bör väl ha 50V känns väl lite så där med 25V då man hamnar på ca 28V före motståndet?


01 Feb 2012, 14:06
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Likritning då man använder DC-reläer
Nu har jag gjort klart korten med reläet och strömmatningen men då började jag fundera på nytt, om jag skulle relästyra alla funktioner även tremolo och fat och då även utnyttja spänningen till att driva lysdioder i fotpedalen.

Men hur löser man spänningsmatningen då? Som matningen är ritad nu på schematkommer ju spänningen att sjukna utterligare ca 4V om jag kopplar in ett till relä och 8V med ett tredje relä. Kan man minska motståndet mellan 1000uF och 470uF kondingen och sen antingen ha motstånd för varje spole eller en 7824 spänningsregulator för få 24V?

Om man använder en spänningsregulator, är glättningen lika känslig då?


04 Feb 2012, 09:04
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Likritning då man använder DC-reläer
Kolla i relädatablad vid vilken lägsta spänning det måste dra. Jag mistänker att 24V relä måste dra vid redan vid ca 70% av nominell spänning, dvs ca 17V.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


04 Feb 2012, 11:29
Profile WWW

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Likritning då man använder DC-reläer
Okej skall kolla, på olika reläer. Om jag skall göra detta vill jag ha så fysiskt små reläer som möjligt.

Visst borde detta funka eller kan det bli nåt tjorv om man kopplar in lysdioden så här för då slipper jag byta switcharna i fotpedalen? Tänker att man tar ut spänningen till lysdioderna före mostståndet för att dom inte skall lysa med olika styrka beroende på hur många reläer som drar, tänker jag rätt?

Image


04 Feb 2012, 12:20
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 24 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.