|
|
Page 1 of 1
|
[ 20 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Mike Leaf
|
 Squeezebox
Skaffade en sån, helt perfekt om man vill höra knasterfri radio samt kunan spela upp MP3 or från sin hårddisk, eller från Spotify. Där vi bor är den vanliga radiomottagningen hemsk , bara sprak.
Nu har förtjusningen fått sig en liten törn..... Vissa kanaler tystnar helt med jämna mellanrum, speciellt P4. Sen buffrar den om och kommer igång igen ibland, ibland tystnar den helt.
Kan fungera lite bättre efter omstart....
Vissa kanaler verkar fungera betydligt bättre tex Bandit. den har också hörbart bättre ljud
Någon annan som har en Squeezebox och har samma eller andra problem?
Jag tror inte att det är fel på själva apparaten.
Har ett trådlöst D-link 802.11 på övervåningen , radion på nedervåningen . Laptopen säger 'stark signal' på samma plats som radion.
Oftast en eller 2 datorer igång på samma nätverk
Tips?
| 23 Jan 2012, 16:44 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 Re: Squeezebox
Mike Leaf wrote: Skaffade en sån, helt perfekt om man vill höra knasterfri radio samt kunan spela upp MP3 or från sin hårddisk, eller från Spotify. Där vi bor är den vanliga radiomottagningen hemsk , bara sprak.
Nu har förtjusningen fått sig en liten törn..... Vissa kanaler tystnar helt med jämna mellanrum, speciellt P4. Sen buffrar den om och kommer igång igen ibland, ibland tystnar den helt.
Kan fungera lite bättre efter omstart....
Vissa kanaler verkar fungera betydligt bättre tex Bandit. den har också hörbart bättre ljud
Någon annan som har en Squeezebox och har samma eller andra problem?
Jag tror inte att det är fel på själva apparaten.
Har ett trådlöst D-link 802.11 på övervåningen , radion på nedervåningen . Laptopen säger 'stark signal' på samma plats som radion.
Oftast en eller 2 datorer igång på samma nätverk
Tips? Välkommen till framtiden! Jag är Squeeze-addicted, har numera tre olika hemma och en på landet. Det första du bör prova är att öka på bufferstorleken. Standardvärdet är 3, prova att höja till 6 tex. Spelar du via Wifi ska du prova med kabel för att undanröja ev. tveksamheter om WiFi-nätet Att det är olika bra kvalitet på olika kanaler beror på att de helt enkelt sänder Internetradio med olika bandbredd Se till att du har senaste firmware, om inte uppdatera Vilken modell har du?
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 23 Jan 2012, 20:01 |
|
 |
|
Bbenderman
Joined: 13 Feb 2008, 22:19 Posts: 2666 Location: I skogen rönt värmlans trackta
|
Är det Logitech Touch Squeezebox ? Har en sådan kopplad till min Hifi och den uppförsig så. Har även inbyggt webradio i min Onkyo reciever den krånglar aldrig.
|
| 23 Jan 2012, 22:11 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Tack för tips , det är den 'vanliga' modellen inte touch...
Ska prova med buffern om jag hittar den inställning, den startade med att uppdatera till senaste programvara i alla fall.
Det lär visa sig efter lite tester...
| 24 Jan 2012, 11:43 |
|
 |
|
Metamatic
|
Mike Leaf wrote: Tack för tips , det är den 'vanliga' modellen inte touch...
Ska prova med buffern om jag hittar den inställning, den startade med att uppdatera till senaste programvara i alla fall.
Det lär visa sig efter lite tester... Du hittar det i Settings/Advanced/Formatting/Network. Jag vet inte varför men efter det att jag uppgraderade mjukvaran till 7.5 så har alltid SR P4 strulat, framförallt på förmiddagen. Den buffrar, går i en några sekunder, buffrar... ibland så hänger det sig och man får dra ur sladden och starta upp den på nytt. Det är bara när jag kör P4 och det hände inte innan de lusade ner mjukvaran. På sen eftermiddag så fungerar det utmärkt. Tror att det har någonting med Sveriges Radios streaming och portning att göra? Var försiktig med uppdateringar på Squeezebox classic, kolla först runt om det är grönt. Det finns ingen anledning att uppdatera ett redan fungerande system och för det mesta är det lull lull som det inte finns någon anledning att lägga in. Om du kör iphone så tanka hem iPeng så har du en förnämlig display och livet blir plötsligt så mycket enklare. 
_________________ Why is there never enough time to do it right, but always enough time to do it over?
|
| 24 Jan 2012, 12:05 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Stout wrote: Jag vet inte varför men efter det att jag uppgraderade mjukvaran till 7.5 så har alltid SR P4 strulat, framförallt på förmiddagen: Ja det är den som är värst , och den som frugan lyssnar mest på 
| 24 Jan 2012, 12:15 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Har nu ställt ned max överföring till 320kb och ökat buffer till 6 sek....
Sveriges radios kanaler funkar ok på kvällen , på morgonen och förmiddagen står den och buffrar och tystnar stup i ett på P4 samt lokala SR. Hur vetenskapligt är det ?
Andra radiokanaler går som tåget, jag misstänker att SR kör med BÄTTRE kvalitet (bandbredd?) och att mitt Wifi inte pallar, men det är ju en chansning. Ska testa med tråd senare, men det är eg oväsentligt
för själva grejen är ju att den ska vara mobil.
| 27 Jan 2012, 09:29 |
|
 |
|
johan
Joined: 12 Aug 2002, 10:11 Posts: 1830 Location: Helsingborg
|
Testa att starta om det trådlösa modemet. Jag hade vajsing i förra veckan. Sluta med omstart av modemet till fabriksinställningar. Fungerar klockrent nu. Nätet gick ner, trådlösa dog ut o IP telefonen strulade. Har själv SQB Touch sedan julafton (tack mamma o pappa) Är också addicted! Har inte hållt i en CD sedan dess. Har musiken på en ReadyNAS så jag slipper ha datorn igång. Fantastiskt! Känns som framtiden Spelar dock inte SQB trådlöst då jag har bredband runt om i huset. Allt ligger via en switch. Hur gör man rescan via touchen utan att gå in via dator?
|
| 27 Jan 2012, 10:16 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Mike Leaf wrote: Har nu ställt ned max överföring till 320kb och ökat buffer till 6 sek....
Sveriges radios kanaler funkar ok på kvällen , på morgonen och förmiddagen står den och buffrar och tystnar stup i ett på P4 samt lokala SR. Hur vetenskapligt är det ?
Andra radiokanaler går som tåget, jag misstänker att SR kör med BÄTTRE kvalitet (bandbredd?) och att mitt Wifi inte pallar, men det är ju en chansning. Ska testa med tråd senare, men det är eg oväsentligt för själva grejen är ju att den ska vara mobil. Poängen med att testa med tråd är att du kan se var felet finns, mitt tips 'r att det är din router som inte klarar jobbet. Jag har "radio" och "classic"-modellerna och de går som tåget. Även på P4 Är det Squeezebox Boom du har? Radio?  Boom?  classic? 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 27 Jan 2012, 11:31 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Det är radion, och trådlösa routern är misstänkt , yes.
Den funkar bättre ju närmare routern den står verkar det
| 27 Jan 2012, 12:22 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Mike Leaf wrote: Det är radion, och trådlösa routern är misstänkt , yes.
Den funkar bättre ju närmare routern den står verkar det Hmm Jag hade en radio hemma först hände det ibland att det buffrade men trodde att det där var ngt man fick leva med. När jag sedan flyttade ut radion till landet och det fungerade perfekt med samma inställningar antog jag att det berodde på routern eller det trådlösa nätet där hemma. Hemma har jag numera endast Squeezebox classic´s och kan inte påminna mig att jag har haft detta problem med dessa spelare, även om jag kanske inte just spelar P4 så ofta på förmiddagarna. Är det P4 Sthlm du spelar och vilken adress pekar din spelar på för P4? Jag kör med http://opml.radiotime.com/Tune.ashx?id= ... 21a79fb5c0 Kan fö tipsa om batteripacket som finns att köpa som tillbehör (kommer dessutom med en fjärrkontroll). Riktigt schysst att ha en batteribackup på ca 20 timmar. Internetradio i trädgården, på uteplatsen eller på bryggan
|
| 27 Jan 2012, 13:04 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Joshunznera wrote: Mike Leaf wrote: Det är radion, och trådlösa routern är misstänkt , yes.
Den funkar bättre ju närmare routern den står verkar det Hmm Jag hade en radio hemma först hände det ibland att det buffrade men trodde att det där var ngt man fick leva med. När jag sedan flyttade ut radion till landet och det fungerade perfekt med samma inställningar antog jag att det berodde på routern eller det trådlösa nätet där hemma. Hemma har jag numera endast Squeezebox classic´s och kan inte påminna mig att jag har haft detta problem med dessa spelare, även om jag kanske inte just spelar P4 så ofta på förmiddagarna. Är det P4 Sthlm du spelar och vilken adress pekar din spelar på för P4? Jag kör med http://opml.radiotime.com/Tune.ashx?id= ... 21a79fb5c0 Kan fö tipsa om batteripacket som finns att köpa som tillbehör (kommer dessutom med en fjärrkontroll). Riktigt schysst att ha en batteribackup på ca 20 timmar. Internetradio i trädgården, på uteplatsen eller på bryggan
Ingen aning vilken URL den kör , men nu har den gått i 3 timmar 4 meter från routern. Batteripack har jag redan ,d et är ett måste fjärr kör jag från min androidtelefon, mycket smidigt , man kan byta kanal hemma när man är på jobbet för att skoja med frugan .. 'NU BÖT DEN KANAL SJÄLV OCKSÅ!' ... Jag vet sa jag när jag kom hem... till Bandit 
| 27 Jan 2012, 13:08 |
|
 |
|
kjelle
|
Är det räckvidden på WiFi nätet som är boven, kan jag rekommendera en accesspunkt. Vi kör en DIR-655 router, och kompletterade den med en D-Link accesspunkt för typ en femhundring. I princip självinstallerande. Dina trådlösa enheter upplever nätet som ett och samma, inga hand over problem. Självinstallerande så gott som. Kan vara signalstyrkan/räckvidden, även om "mätarna" på apparaterna visar god signalstyrka. EDIT: Fan så man stavar! Fumhendring! 
Last edited by kjelle on 27 Jan 2012, 14:06, edited 1 time in total.
|
| 27 Jan 2012, 13:20 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
kjelle wrote: Är det räckvidden på WiFi nätet som är boven, kan jag rekommendera en accesspunkt. Vi kör en DIR-655 router, och kompletterade den med en D-Link accesspunkt för typ en fumhendring. I princip självinstallerande. Dina trådlösa enheter upplever nätet som ett och samma, inga hand over problem. Självinstallerande så gott som.
Kan vara signalstyrkan/räckvidden, även om "mätarna" på apparaterna visar god signalstyrka. Ja så är det , tog ner radion på nedervåningen och då börjar den bråka, men det är bara SR´s kanaler, övriga går bra får skaffa en sån accesspunkt, känns bara bra att ringa in felet på ett ungefär innan man börjar köpa grejer på 'trial and error' iofs har ju kedjorna öppet köp så funkar det inte bättre är det bara att lämna tillbaks skiten Micke L
| 27 Jan 2012, 14:03 |
|
 |
|
kjelle
|
Mike Leaf wrote: kjelle wrote: Är det räckvidden på WiFi nätet som är boven, kan jag rekommendera en accesspunkt. Vi kör en DIR-655 router, och kompletterade den med en D-Link accesspunkt för typ en fumhendring. I princip självinstallerande. Dina trådlösa enheter upplever nätet som ett och samma, inga hand over problem. Självinstallerande så gott som.
Kan vara signalstyrkan/räckvidden, även om "mätarna" på apparaterna visar god signalstyrka. Ja så är det , tog ner radion på nedervåningen och då börjar den bråka, men det är bara SR´s kanaler, övriga går bra får skaffa en sån accesspunkt, känns bara bra att ringa in felet på ett ungefär innan man börjar köpa grejer på 'trial and error' iofs har ju kedjorna öppet köp så funkar det inte bättre är det bara att lämna tillbaks skiten Micke L DWL2100AP heter den modellen vi har. Fick rekommendationen från en inhyrd IT system-tekniker. Du kan haka på ett flertal om du skulle vilja, en i garaget kanske? Att installera en AP är en baggis och en nobrainer. När den är installerad, är bättre täckning det enda man märker av den.
| 27 Jan 2012, 14:10 |
|
 |
|
johan
Joined: 12 Aug 2002, 10:11 Posts: 1830 Location: Helsingborg
|
Touch har bra utgångar o min är kopplade till stereon. Kör 320 MP3 o Flac filer ut i en fin anläggning o det är riktigt roligt. Når inte riktigt upp till dynamiken av en bra CD eller SACD men gott nock.
Internet radio är rolig också. Lite taskigt ljud på vissa kanaler men de är gratis o vissa spelar rikttigt bra musik.
Finns något för alla - typ Springsteen Radio, en kanal med bara fågelkvitter, Bluegrass-kanaler etc etc. Hur kul som...
|
| 27 Jan 2012, 14:12 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
kjelle wrote: DWL2100AP heter den modellen vi har. Fick rekommendationen från en inhyrd IT system-tekniker. Du kan haka på ett flertal om du skulle vilja, en i garaget kanske? Att installera en AP är en baggis och en nobrainer. När den är installerad, är bättre täckning det enda man märker av den. Tack för tipset, den är beställd (men restnoterad) det var en djungel med dom där AP fanns 100 att välja på mellan 300 och 3000 spänn 
| 27 Jan 2012, 14:21 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Mike Leaf wrote: Ingen aning vilken URL den kör , men nu har den gått i 3 timmar 4 meter från routern. Batteripack har jag redan ,d et är ett måste fjärr kör jag från min androidtelefon, mycket smidigt , man kan byta kanal hemma när man är på jobbet för att skoja med frugan .. 'NU BÖT DEN KANAL SJÄLV OCKSÅ!' ... Jag vet sa jag när jag kom hem... till Bandit  URLen kan du se under favoriter i ditt användargränssnitt på www.mysqueezebox.comDet kanske är så att just P4 kör en högre kvalitet (320kbs) än andra kanaler du lyssnar på, i så fall är det ju logiskt att just P4 bråkar om det trådlösa nätet inte är 100 Jorå, jag har också praktiserat remotestyrning inför frugan med samma goda resultat 
|
| 27 Jan 2012, 14:25 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
kjelle wrote: DWL2100AP heter den modellen vi har. Fick rekommendationen från en inhyrd IT system-tekniker. Du kan haka på ett flertal om du skulle vilja, en i garaget kanske? Att installera en AP är en baggis och en nobrainer. När den är installerad, är bättre täckning det enda man märker av den. Hmm........ Har försökt nu några timmar men får det INTE att fungera som jag vill... ADSL Modem -> d-link524 (ROUTER) -> ------------ DWL2100AP Setupe wizard gick ju bra , men jag får den bara att fungera med kabel i DI524 då dyker den upp som ett eget trålöst nätverk och jag kan surfa på den När jag byter 'mode' från 'AP' till 'WDS med AP' Dvs trådlös accesspunkt frågas man om att ange macaddress , anger den som är på DI524 men så fort kablen dras ur så är den off... Tanken var att den skulle kommunicera via antennen med den andra trådlösa routern... Testat med lite olika inställningar men hopplöst.... Nobrainer..... vet att det är 'Plug and play' med vissa andra DLINK produkter men jag har ingen lusta att byta router också Några tips ?
| 28 Feb 2012, 17:04 |
|
 |
|
kjelle
|
Mike Leaf wrote: kjelle wrote: DWL2100AP heter den modellen vi har. Fick rekommendationen från en inhyrd IT system-tekniker. Du kan haka på ett flertal om du skulle vilja, en i garaget kanske? Att installera en AP är en baggis och en nobrainer. När den är installerad, är bättre täckning det enda man märker av den. Hmm........ Har försökt nu några timmar men får det INTE att fungera som jag vill... ADSL Modem -> d-link524 (ROUTER) -> ------------ DWL2100AP Setupe wizard gick ju bra , men jag får den bara att fungera med kabel i DI524 då dyker den upp som ett eget trålöst nätverk och jag kan surfa på den När jag byter 'mode' från 'AP' till 'WDS med AP' Dvs trådlös accesspunkt frågas man om att ange macaddress , anger den som är på DI524 men så fort kablen dras ur så är den off... Tanken var att den skulle kommunicera via antennen med den andra trådlösa routern... Testat med lite olika inställningar men hopplöst.... Nobrainer..... vet att det är 'Plug and play' med vissa andra DLINK produkter men jag har ingen lusta att byta router också Några tips ? Vi kör AP:n med ethernetkabel, eftersom som vi har dragit en kabel till övre våningen, och har en switch där (+ en djävla massa datorer!). Set up rutinen kände av att det fanns ett trådlöst nätverk i domänen, det var bara att svara ja på frågan om AP:n skulle integreras i det. Mitt förslag var nog menat att du skulle förlänga med kabel, men ha ett utvidgat trådlöst nät som uppfattas som endast ett nätverk av alla trådlöst anslutna enheter.
| 28 Feb 2012, 19:28 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 20 posts ] |
|