View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 04:20

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Gjort en lite annorlunda lösning 
Author Message

Post Gjort en lite annorlunda lösning
Som en del av er vet har jag de sista dagarna slagits en del med ett gammalt lik till DNS 60sp RT. Den har kommit sig bra...å då jag bestämde mig för att sanera den designmässigt,eller vad man skall kalla det,så skrotade jag ursprungsidén a´la Marshall med två parallella kanaler till förmån för att ha en "clean" kanal som då använder 2 gainsteg samt concertinans driver samt att helt resolut använda den andra kanalen(som e den som inte har tremolo samt reverb) till att pressa cleankanalen till gain.
I det endast två ingångar. Clean å...."Oh shit" :lol: .

Nåja. Original tonstackarna i dem här maskinerna e en form av derivat av en passiv James setup. Tremolo kanalen då med en adderad "midpott" på svansen för baspotten mot backen. Kort sagt en form av prescence eller vad man skall kalla det som agerar mid å det hela funkar faktiskt ganska bra.
Den andra tonstacken,den som då sitter original till kanalen som saknar effekterna,e mer som en renodlad James.

I det att jag seriekopplade det hela så lät jag den tonstacken sitta av ren lathet,å ärligt sagt var det i min mening ett rent snilledrag för vad det gett för handen e att tack vare det dB omfång en James har kan man nu styra distbilden tonalt så det e rent löjligt. Kort sagt justerar man tonstacken för cleankanalen till det man vill ha åsså styr man hur man vill att distbilden skall se ut genom den andra....som då matar in i cleankanalens dito.
Var det ger för handen e ett tonalt omfång som e nästan rent löjligt. Det hela har utfallit så bra att jag kommer modda gainkanalens stack att innehålla en "midpott" den med.

Tar upp det som food for thought...å för att detta var en enkel grej som verkligen e användbar.

Hur DNS;en kommer sig? Ptjaaaa...låt mig säga som så att det e rent layout å designmässigt inte mycket kvar av originalet längre å jag kan nog åxå med berått mod säga...att så har nog ingen,eller få,av er hört en DNS yla... :mrgreen: :mrgreen:
En del tweakande återstår men den kommer sig riktigt bra. Den skäms inte ens för sig redan som den står å e ett jättekliv från det Albin Hagström AB en gång hämtade hem från Italien. :twisted:

27 Jan 2012, 00:34
Profile

Post Re: Gjort en lite annorlunda lösning
http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/DNS-SP60RT.jpg

Schema för den intresserade.
(Å ja...denna gång har jag dokumenterat vad som e gjort... :lol: )

27 Jan 2012, 00:36
Profile

Låter ju som du byggt en "FORTIN" klon :D

Var inte riktigt med på var dina tonstackar kom men att köra tonstack innan disten är ju Fortins signum...men då skall den bara ta i frekvenser som är anpassade för den gain-struktur man vill ha.

Visa gärna schema så man ser var "de" ligger!

mvh/Hasse

27 Jan 2012, 09:35
Profile

Ingen aning om vad Fortin e.?

Schema. Om du klickar på länken ovan tar den dig till schemat. Jag har som sagt varit lat(å kanske beskrivit det dåligt ovan?) i måtto att jag rent layoutmässigt enl schemat ovan lagt tremolokanalen som clean.
Den andra kanalen sen matar alltså in i tremolokanalen-precis uppsatt som det visar i schemat. Den förändring jag gjort e att jag tagit bort det 220k mixermotstånd som leder signalen till den punkt där de två signalerna möts.
Den kanalen som saknar tremolo å reverb matar alltså in i nosen på just tremolokanalen via dess brytande Cliffjack. Kort sagt e det så att om/när man väljer cleankanalen bryter man signalvägen från de tidigare stegen genom att helt enkelt köra in telepluggen på plats.

Som du ser av schemat ligger där då dels en James lösning efter 1a trioden på det som nu då e gainingångens trioder. Den kommer jag idag att byta tonpottar på samt modifiera med en 20kB pott där det sitter en 10k resistor som leder från baspotten i jord.

Om du kikar på den andra kanalen,tremolokanalen,så har den åxå en form av James setup-å även i det fallet efter 1a triod.

Det vill rent praktiskt säga...
Att kopplar man in sig i telejacket för att lira cleant...så har man tremolokanalens tonstack att labba med å där sätter man "grunden" för tonbilden.
Om man sedan kopplar in sig på gainkanalens jack så har man i det läget dess tonstack efter 1a triod OCH cleankanalens stack,som i det läget sitter efter 3e triod eftersom de två kanalerna nu inte ligger i para utan i serie.

Funkar verkligen klockrent å med det tonsvep som dessa två stackar ger,även om de då äter en del gain-men det har maskinen i överflöd iaf som det e nu,SAMT de två volymkontrollerna....så har man tillgång till att kunna justera ljudbild samt distortionsbild så det e rent löjligt faktiskt.
Även om gainvredet,som det blivit nu då,ur de flesta perspektiv verkligen e ett gainvred så har ju de totalt 4 trioderna plus fasvändarns driversteg olika setups allihop.
Det ger att man genom att labba med sättningarna för de två "volymkontrollerna"(varav den ena då eg e gain) kan sladda runt ngt helt kopiöst i hur distbilden skall se ut o formas.

Båda ingångarna har nu 47k i serie. Därefter 1M mot backen för gallret.
Första triod för gain e uppsatt med 150k i anod å 2.7k i katod med 1uF i avkoppling. Sen in i tonstacken. Andra triod i sin tur sitter med 220k i anod å 3.3k i katod samt 1uF i avkoppling.
Därifrån led signalen ut ur den delen av pre-ampen å leds mot det "snällare" stegets ingångsjack. Innan det sitter det en stopper om 470k samt direkt efter det ett läck om 330k i backen.
Återigen då 47k som sagt (ingången för clean) varvid det sitter 150k i anod samt 3.3k i katod samt en avkoppling om 47uF. Det i sin tur leder till tonstack...å därifrån in i 4e triod som ligger med 100k i anod samt 1.5k i katod å e avkopplat med 47uF det med.
Båda volympottarna,som sitter kvar på originalplats,e numer på 1MA båda två.

Där har vi åxå avtappningar för dels reverb å dels tremolo

Sen leder det ut ur pre-amp kortet ner mot slutstegdelen över det 220k "mix motstånd" som fortfarande sitter kvar.
In mot mastern....som e på 1MA.
Efter mastern ligger där 220k mot backen på driverns galler. Drivern i sin tur e uppsatt med 82k i anod å 1k i katod samt e avkopplad med 10uF.
En gridstopper om 470k innan det går in i concertinan där signalen delas upp.
Concertinan e uppsatt med 56k både ut å in å har ett katodmotstånd om 3.3k.

Sen ligger där på utgående mot slutrören 47k i serie på respektive lina å 330k per par mot backen.....

Slutrören ligger sedan,än så länge,med 150 Ohm per par mot backen,katodbias,å e avkopplade med 100uF i nuläget.

27 Jan 2012, 10:38
Profile

Börsnotering 1 bild = 1000 ord och stiger :wink:

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

27 Jan 2012, 10:48
Profile WWW

:lol: :lol:
Jag vet Aleks. Tänkte faktiskt försöka hinna med att rita in det på det arbetsschema jag gjorde för en tid sedan å bla länkade upp här inom kort.

Men visst...eftersom du vill ha lite bilder... :mrgreen:

Image

Den OHYGGLIGT fula faceplaten kommer få stryka på foten redan idag. Blir en vända ut till ringön å få till ett gäng plåtar i 2mm natureloxad aluminium tänkte jag-så man har ngr stycken att göra fel på... :mrgreen:

Det som i min mening e riktigt sunkigt med dessa gamla DNS;er e faktiskt inte elektroniken i sig utan som Sixten bla varit inne på de elektromekaniska komponenterna som pottar,socklar å jack mm. Detta e numer bytt hele skiten. Ja,det åsså de Ducati tillverkade originallytarna..de e inte heller mkt att ringa hem om,men bortsett från det får jag nog säga att DNS har ett oförtjänt dåligt rykte. Å det går verkligen att få ett rent helvetes riv i dem med små medel.

Sen e där en annan designmiss,som på ngt vis e så typiskt italiensk. Man har då installerat reverbtanken i taket av cabben upp å ner. Väl med det,men det man åxå gjort...e att installera pre-ampen mönsterkort hängande i benen från pottarna. Verkligen inte den bästa av lösningar,men iaf..
Det som gör det hela lite löjeväckande e att han som designa höjden på var kortet sitter vs faceplaten pratade nog inte med han som designa cabbens storlek...för med pre-amp rören på plats bottnar dem emot reverbtanken... :lol: :lol: . Inte direkt idealiskt kan vi säga.

Så det jag gjort nu e att göra om pre-amp kortet så det e "flytande" vs faceplaten genom att helt enkelt svarva till å gänga en omgång 25mm höga studs som man drar fast pre-amp kortet i cabben med underifrån genom trät.

Image

Nu då med en höjd av 25mm från cabbens golv istället för som tidigare 40mm...så nu lär väl skiten gå fritt iaf... :mrgreen: :mrgreen:

27 Jan 2012, 10:57
Profile

Ska ta å lösa det med layout schema så man kan "läsa" det Aleks. Lovar.

Men...fick iaf knackat till det med frisk faceplate i vanlig natureloxad aluminium. Efter det tyckte jag att jag var så jävla käck...å for ner till Mölndalsvägen för att knalla in på systemtext efter "gnuggisar" men nähä nähä. Det gör man inte numer....för iiiiiiinget systemtext kvar... :mrgreen:

Så tyvärr vart det tv märkningar med tusch å det får ni bara ta.

Image

Första jacket,å det där stämmer faktiskt rätt bra!

Image

...å det gör det där me......

Bortsett från det fick jag då bytt de sista pottarna å...naturligtvis vart gainen upp som fan...så all det där vackra i ljudbild kila sin kos. Men men...jag vet ju att det finns där att hämta iaf så arbetet fortsätter. :wink:

28 Jan 2012, 00:43
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]