| Author |
Message |
|
Plexiglas
Joined: 27 Dec 2007, 15:24 Posts: 5497
|
 Re: PPIMV Pot?
Jag har ett komplett lar/mar kit som jag köpte från metroamp förra året. Du kan få det om du pröjsar frakten. 
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 07 Dec 2011, 21:50 |
|
 |
|
emaushenric
Joined: 11 Nov 2009, 00:33 Posts: 1034 Location: Falun
|
 Re: PPIMV Pot?
Overdriver wrote: Nu verkar det ju också vara omöjligt att få tag i en 250k stereopot. 100k går att få tag i  Finns på musikding.de
|
| 07 Dec 2011, 21:58 |
|
 |
|
farbrortäpp
Joined: 22 Oct 2009, 12:45 Posts: 651
|
 Re: PPIMV Pot?
Overdriver wrote: Nu verkar det ju också vara omöjligt att få tag i en 250k stereopot. 100k går att få tag i  Även Tube Town...finns ju lite överallt faktiskt http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p739_Alpha-250-kOhm-log-Stereo.htmlJag har hemma å....
|
| 08 Dec 2011, 09:44 |
|
 |
|
Martin Kuhn
Joined: 31 Dec 2007, 15:28 Posts: 2251 Location:
|
 Re: PPIMV Pot?
VacuumVoodoo wrote: Martin Kuhn wrote: Dessutom finns det ju en del gain att hämta om man gör om fasvändarn till en concertina. Bara om man ersätter dubbeltrioden med t.ex. ECF80 eller ECF82 dvs en pentod och en triod och gör fasvändaren med trioden och gainsteget med pentoden. Med bara dubbeltriod blir gainvinsten +/-0..ok, kanske 3db extra om man kör concertinas drivsteg med 330K anodresistor och concertinan med botstrappad galler. Mnjaaa... vad jag tänkte på är att du kan ha konding parallellt med katodmotståndet, och, som sagt, bootstrappad master till concertinan. Sen kan man ju också öka anodmotståndet om man vill. Men framför allt blir den lösningen mer tweakbar än med en Schmitt tycker jag. Det blir lättare att få till en musikalisk "gain scheduling", fördela gainen mellan stegen för att få bästa ton och sustain. Sen kan man ju också ytterligare öka gainen genom medkoppling, men det får bli överkurs 93A kap. 12....
_________________"The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 08 Dec 2011, 09:50 |
|
 |
|
farbrortäpp
Joined: 22 Oct 2009, 12:45 Posts: 651
|
 Re: PPIMV Pot?
Martin Kuhn wrote: överkurs 93A kap. 12.... ....har googlat på den nu...hittar den inte.... 
|
| 08 Dec 2011, 09:52 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
 Re: PPIMV Pot?
Overdriver wrote: Nu verkar det ju också vara omöjligt att få tag i en 250k stereopot. 100k går att få tag i  Hur svårt kan det vara? Just do it! Bra grejor. Snabb leverans. http://www.banzaimusic.com/Alpha-24mm-STE-250k-log.html/Gunnar
|
| 10 Dec 2011, 00:14 |
|
 |
|
arinihsd
Joined: 18 May 2010, 19:48 Posts: 1703 Location: Halmstad
|
 Re: PPIMV Pot?
Overdriver wrote: Nu verkar det ju också vara omöjligt att få tag i en 250k stereopot. 100k går att få tag i  Och jag är sent ute. I skrotlådan visar märkningen 50K, så det var nog alldeles fel.
|
| 10 Dec 2011, 02:17 |
|
 |
|
Overdriver
Joined: 19 Aug 2010, 21:37 Posts: 825 Location: Halmstad
|
 Re: PPIMV Pot?
arinihsd wrote: Overdriver wrote: Nu verkar det ju också vara omöjligt att få tag i en 250k stereopot. 100k går att få tag i  Och jag är sent ute. I skrotlådan visar märkningen 50K, så det var nog alldeles fel. Har fått ett kit av plexiglas men tack ändå!
Last edited by Overdriver on 23 Jan 2012, 11:32, edited 1 time in total.
|
| 10 Dec 2011, 16:42 |
|
 |
|
Overdriver
Joined: 19 Aug 2010, 21:37 Posts: 825 Location: Halmstad
|
 Re: PPIMV Pot?
Plexiglas wrote: Jag har ett komplett lar/mar kit som jag köpte från metroamp förra året. Du kan få det om du pröjsar frakten.  Nu sitter det i. Tack som fan! Imorn blir det till att prova rör och se hur den beter sig på högre volymer 
|
| 16 Dec 2011, 00:44 |
|
 |
|
emlon
Joined: 02 Mar 2009, 20:20 Posts: 737 Location: Värmland
|
 Re: PPIMV Pot?
Overdriver wrote: Plexiglas wrote: Jag har ett komplett lar/mar kit som jag köpte från metroamp förra året. Du kan få det om du pröjsar frakten.  Nu sitter det i. Tack som fan! Imorn blir det till att prova rör och se hur den beter sig på högre volymer  Sen vill ja ha rapport!!
|
| 16 Dec 2011, 02:20 |
|
 |
|
Plexiglas
Joined: 27 Dec 2007, 15:24 Posts: 5497
|
 Re: PPIMV Pot?
Overdriver wrote: Plexiglas wrote: Jag har ett komplett lar/mar kit som jag köpte från metroamp förra året. Du kan få det om du pröjsar frakten.  Nu sitter det i. Tack som fan! Imorn blir det till att prova rör och se hur den beter sig på högre volymer  Kul, då får vi snart en rapport på hur din stärk beter sig med den monterad.
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 16 Dec 2011, 08:58 |
|
 |
|
Overdriver
Joined: 19 Aug 2010, 21:37 Posts: 825 Location: Halmstad
|
 Re: PPIMV Pot?
Plexiglas wrote: Kul, då får vi snart en rapport på hur din stärk beter sig med den monterad. Den beter sig skumt... kan jag ha gjort fel? trippelkollade fan innan jag satte ihop den Det verkar som max volym är någomstans mitt på... när man vrider ner (åt valfritt håll) så blir det "muddigt". Tilläggas ska väl att jag inte har hunnit byta rör... har provat några varianter i försteget, ska testa lite till... Uppför din sig likadant?
|
| 16 Dec 2011, 19:07 |
|
 |
|
Plexiglas
Joined: 27 Dec 2007, 15:24 Posts: 5497
|
 Re: PPIMV Pot?
nä, nåt måste vara galet...
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 16 Dec 2011, 19:18 |
|
 |
|
Overdriver
Joined: 19 Aug 2010, 21:37 Posts: 825 Location: Halmstad
|
 Re: PPIMV Pot?
emlon wrote: Sen vill ja ha rapport!! Den låter pess... Fick hem en Laney Klipp som jag skulle titta på åt en polare. Det var bara slutrör som fattades. Slog igång den... Den lät ju gött. Då upptäckte jag att det satt en pot på baksidan. Slave output??? Google... Aha! inte orginal. Master? Provade att skruva. Åh jävlar va gött den lät!!!!! på vettig volym! Slet upp den. Å jo då. En helt vanlig master.... Pre PI eller vad dom kallas. Ska fan prova det i min... Vad för värde ska man ha på den poten???
|
| 22 Jan 2012, 21:06 |
|
 |
|
cruBB
Joined: 16 Jan 2008, 16:33 Posts: 589 Location:
|
 Re: PPIMV Pot?
Overdriver wrote: emlon wrote: Sen vill ja ha rapport!! Den låter pess... Fick hem en Laney Klipp som jag skulle titta på åt en polare. Det var bara slutrör som fattades. Slog igång den... Den lät ju gött. Då upptäckte jag att det satt en pot på baksidan. Slave output??? Google... Aha! inte orginal. Master? Provade att skruva. Åh jävlar va gött den lät!!!!! på vettig volym! Slet upp den. Å jo då. En helt vanlig master.... Pre PI eller vad dom kallas. Ska fan prova det i min... Vad för värde ska man ha på den poten??? 1 Meg log är det som de flesta kör med.
|
| 22 Jan 2012, 21:24 |
|
 |
|
Overdriver
Joined: 19 Aug 2010, 21:37 Posts: 825 Location: Halmstad
|
 Re: PPIMV Pot?
cruBB wrote: 1 Meg log är det som de flesta kör med. Då kommer ju följdfrågan kan jag ha ett annant värde? Vad blir det för skillnad? Kan jag använda en av potarna som hag har från PPIMV-kitet?
|
| 23 Jan 2012, 11:35 |
|
 |
|
cruBB
Joined: 16 Jan 2008, 16:33 Posts: 589 Location:
|
 Re: PPIMV Pot?
Overdriver wrote: cruBB wrote: 1 Meg log är det som de flesta kör med. Då kommer ju följdfrågan kan jag ha ett annant värde? Vad blir det för skillnad? Kan jag använda en av potarna som hag har från PPIMV-kitet? Om poten ska användas bakom en klassisk FMV tonestack så kommer ett lägre värde ge mindre "out-gain". Här kan du se den övre kurvan har 1M pot, och den nedre har 250k. Detta är för en klassisk Marshall tonestack med katodföljare. 
|
| 23 Jan 2012, 13:46 |
|
 |
|
Overdriver
Joined: 19 Aug 2010, 21:37 Posts: 825 Location: Halmstad
|
 Re: PPIMV Pot?
Då pajjar jag inget om jag testar med en av dom potarna, bara förlorar dist?
|
| 23 Jan 2012, 14:43 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: PPIMV Pot?
Kolla med ngt som heter Tema Elektronik här i Gbg. De har Alpha dubbelpottar både som 220 å 500. Var å handla detta senast igår å det låg gott om den varan i draglådan kan jag säga.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 26 Jan 2012, 11:23 |
|
 |
|
nilo
Joined: 02 Jan 2008, 13:09 Posts: 2743 Location: Sverige: Skåne: Ystad.
|
 Re: PPIMV Pot?
Någon som har 22awg skärmad kabel med två ledare och kan skicka till mig? Vill prova Lar/Mar-PPIMV, men tyckte att kabeln från musikding (den enda med två ledare och skärm!) verkade rätt klen.
|
| 28 Jan 2012, 00:27 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
 Re: PPIMV Pot?
nilo wrote: Någon som har 22awg skärmad kabel med två ledare och kan skicka till mig? Vill prova Lar/Mar-PPIMV, men tyckte att kabeln från musikding (den enda med två ledare och skärm!) verkade rätt klen. Jag har flera gånger kört utan skärmad kabel och det funkar utmärkt. Beror lite på var du sätter poten förstås, så att det blir vettig kabeldragning. Just 22AWG låter särskilt bra. Även oskärmad. /G
|
| 28 Jan 2012, 01:14 |
|
 |
|
nilo
Joined: 02 Jan 2008, 13:09 Posts: 2743 Location: Sverige: Skåne: Ystad.
|
 Re: PPIMV Pot?
Izzy wrote: nilo wrote: Någon som har 22awg skärmad kabel med två ledare och kan skicka till mig? Vill prova Lar/Mar-PPIMV, men tyckte att kabeln från musikding (den enda med två ledare och skärm!) verkade rätt klen. Jag har flera gånger kört utan skärmad kabel och det funkar utmärkt. Beror lite på var du sätter poten förstås, så att det blir vettig kabeldragning. Just 22AWG låter särskilt bra. Även oskärmad. /G Då provar jag det. Har ju en del kabel kvar från plexikitet jag köpte 
|
| 28 Jan 2012, 13:27 |
|
 |
|
Overdriver
Joined: 19 Aug 2010, 21:37 Posts: 825 Location: Halmstad
|
 Re: PPIMV Pot?
cruBB wrote: 1 Meg log är det som de flesta kör med. Hittade en linjär här hemma! Vad blir det för skillnad om jag sätter i den??
|
| 01 Feb 2012, 22:35 |
|
 |
|
cruBB
Joined: 16 Jan 2008, 16:33 Posts: 589 Location:
|
 Re: PPIMV Pot?
Overdriver wrote: cruBB wrote: 1 Meg log är det som de flesta kör med. Hittade en linjär här hemma! Vad blir det för skillnad om jag sätter i den?? Du kommer få mer volym "snabbare". Du får i princip all volym på en och samma gång så det blir som om volymkontrollen är hyperkänslig.
|
| 01 Feb 2012, 22:42 |
|
|