|
|
Page 1 of 1
|
[ 12 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
MrBlues
|
 Bestrida faktura?
Kan detta vara rätt? Installerade nytt kök i sommras. Hade en VVS firma som kopplade blandare, förberedde för diskmaskin etc. Efter ca 1 månad märkte vi att det läckte ganska mycket under diskhon (avloppet). Vi kontaktade försäkringsbolaget som sa att vi måste kolla så det inte blivit fuktskadat. Antingen skickar dom (förs.bolaget)en tekniker och fakturan på det till VVS firman, eller så fixar dom det själva. VVS firman hyrde in en firma själva. Resultatet var bra dvs. ingen skada. Igår kom en faktura på 4000 på det jobbet. Ringde och sa att det måste blivit ett misstag men dom menar på att eftersom det inte blev någon fuktskada så ska inte dom stå för det. Även om dom inte kopplat allt riktigt så det kan ha runnit vatten i en månad. Så om bil mecken häller sirap i bilen istället för olja, ska jag då betala för att dom ska kolla om någon skada blivit på motorn. Får inte ihop det Nåväl, nu har det gått till högre ort dvs. Högsta chefen på VVS firman så får vi se. Irriterande är också, dels kommer fakturan typ 3 månader efter mätningen, faktura datum är 12/1, vi fick den igår 17/1 och dom ska ha betalt 22/1. Hur ser lagar och regler ut för sånt här, nån som vet?
|
| 18 Jan 2012, 13:26 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
 Re: Bestrida faktura?
Jag har för mig att man kan deponera betalningen hos Länsstyrelsen om man motsäger sig en faktura. Sen får man försöka komma till en överenskommelse med fordringsägaren, alternativt pröva fallet rättsligt, tex i ARN eller Tingsrätten. Det är dock viktigt att du visat betalningsvilja/förmåga genom att deponera pengarna. Jag är dock inte säker på rutinerna, så om jag var du skulle jag kolla vidare hur det går till. Lycka till! 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 18 Jan 2012, 13:39 |
|
 |
|
bjoel
|
FenderBender wrote: Jag har för mig att man kan deponera betalningen hos Länsstyrelsen om man motsäger sig en faktura. Det där gäller väl bara lokalhyror och inget annat?
|
| 18 Jan 2012, 13:48 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
bjoel wrote: FenderBender wrote: Jag har för mig att man kan deponera betalningen hos Länsstyrelsen om man motsäger sig en faktura. Det där gäller väl bara lokalhyror och inget annat? Det är möjligt. Jag är som sagt osäker. Men det viktiga är att han på något sätt betalar fakturan, om han vill förhindra tråkigheter i sin privatekonomi. Via tingsrätten kan man väl också begära så kallad inhibtion? Har för mig att det ger en andrum att bestrida en fordran.
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 18 Jan 2012, 13:55 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Det räcker att Du bestrider fakturan till företaget , sen får de överväga att kreditera den eller komma överens om något annat alternativt skicka inkassokrav. Får Du krav så är det bara att bestrida det också. Då ligger ärendet låst och 'bollen' ligger hos företaget att agera.
Alternativ nr 2 är att betala summan , och sen reklamera via ARN (kostnadsfritt) Får Du rätt uppmanas företaget att betala tillbaka, vilket dom gör om det är ett seriöst branschanslutet företag.
Man kan bestrida ända fram till kronofogden får det , om det inte löst sig så långt kan det bli tal om en riktig tvist och då kan det uppkomma ytterligare kostnader så då bör man vara säker på att ha 'rätt' rent lagligt så man inte förlorar.
Det enda som i princip INTE GÅR att bestrida är felaktiga felparkeringsavgifter , det är lönlöst även om du betalt har biljett osv. Dom ger sig aldrig.
| 18 Jan 2012, 13:57 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
FenderBender wrote: Men det viktiga är att han på något sätt betalar fakturan, om han vill förhindra tråkigheter i sin privatekonomi.. Så du betalar gladeligen felaktigt utställda fakturor? Har jag inte råd med....
| 18 Jan 2012, 13:58 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
MrBlues wrote: Kan detta vara rätt?
Om du misstänkt läckage och man efter inspektion inte hittat något, elelr det berott på att någon annan tex kopplat in tvättmaskin så är det rätt. Om det läckte vatten från den installation VVS firman gjort är det inte rätt. Man har 3 år på sig att reklamera den typen av installation enligt lag för arbeten på utsidan av fastigheten tex tak är det 10 år. Observera 'rätt att reklamera' kan kräva att man kan styrka att man inte själv orsakat skadan elelr att det är slitage etc. Men den bevisbördan brukar vara ganska lågt satt för konsument.
| 18 Jan 2012, 14:01 |
|
 |
|
MrBlues
|
Mike Leaf wrote: MrBlues wrote: Kan detta vara rätt?
Om du misstänkt läckage och man efter inspektion inte hittat något, elelr det berott på att någon annan tex kopplat in tvättmaskin så är det rätt. Om det läckte vatten från den installation VVS firman gjort är det inte rätt. Man har 3 år på sig att reklamera den typen av installation enligt lag för arbeten på utsidan av fastigheten tex tak är det 10 år. Observera 'rätt att reklamera' kan kräva att man kan styrka att man inte själv orsakat skadan elelr att det är slitage etc. Men den bevisbördan brukar vara ganska lågt satt för konsument. Tack för svar! I detta fall är det alternativ 2, upptäckte att det läckte vatten efter installationen. Kom dit en montör och fixade kopplingen, men kunde givetvis inte avgöra om det blivit fuktskadat. Där kom den externa firman in som VVS firman anlitade. Det är ett stort etablerat och seriöst företag, eller det ska vara det iaf men nu vette f-n Vi får hoppas det inte går så långt som bevisbörda för det kan bli knivigt, ord mot ord. Jag kan ju inte bevisa att röret läckte eller att dom fixade det, å andra sidan bokade inte jag firman som mätte fuktskadan det gjorde ju dom.
|
| 18 Jan 2012, 14:16 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
MrBlues wrote: Jag kan ju inte bevisa att röret läckte eller att dom fixade det, å andra sidan bokade inte jag firman som mätte fuktskadan det gjorde ju dom. Du ska alltså betala för något du inte ens beställt själv? Känns inte rätt... Jag har också en tvist med rörfirman lokalt, bytte ut hela rördragning + rubbet December 2009 när sen hydropressen gav upp , reklamerade jag detta och dom kom och bytte den. Sen fick jag räkningen , och materialet gick inte att reklamera för att den gamla inte fanns kvar längre (dom hade själva slängt den i sin egen container) Fakturan legat i 3 månader nu , bestriden.... Dom gör inget åt det , verkar inte veta hur dom ska hantera reklamationer alls Brist på kunskap om regler, lagar , inga policys osv... I det läget är det ju bara att kreditera och behålla kunden. Räkning på 3000:- , handlade för över 40 tkr av dom bara till badrummet.
| 18 Jan 2012, 14:56 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Var det alltså du som bad VVS-firman komma och kolla, inte försäkringsbolaget? Annars finns det ju inget avtal mellan dig och firman om arbete de nu utfört, utan det är i så fall försäkringsbolaget som uppdragit i firman att göra det. Jobbet är ju för övrigt åtgärdande av en reklamation. Installationen var inte korrekt utförd, de fixade det. Det är inte en tjänst någon ska betala för. Bestrid som sagt fakturan, brevmall för det finns hos konsumentverket. http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/ ... -bestallt/Däri bör du nog påpeka just att det som de utfört är en reparation baserad på en reklamation. Då ligger, som påpekats, bollen hos dem. Edit: Läste mer noggrannt och såg att mätningen var separat från repåarationen, och via en extern firma. Lite lurigare, och kanske skulle du låtit försäkringsbolaget sköta hela hanteringen för att slippa en sån här situation. Firman kan rimligen hävda att du bara beställt en fuktmätning som en extra tjänst. Det borde väl ha gjort klart och tydligt mellan dig och firmorna vad som gällde, innan mätningen utfördes. Hur som helst, börja med att bestrida fakturan.
|
| 18 Jan 2012, 15:24 |
|
 |
|
MrBlues
|
Jag kan i efterhand hålla med om att jag kanske skulle gjort vissa saker annorlunda. Försäkringsbolaget förberedde bara ett ärende, men sa att det är installatörens skyldighet att åtgärda felet och säkerställa att inga skador uppstått på grund av bristande montage. Detta påpekade vi muntligt och eftersom dom inte kunde göra den mätningen själva anlitade dom en extern firma. Här skulle man kanske gjort upp att dom skulle stå för kostnaden, skriftligt.
|
| 18 Jan 2012, 15:34 |
|
 |
|
ChronicTown
|
MrBlues wrote: Jag kan i efterhand hålla med om att jag kanske skulle gjort vissa saker annorlunda. Försäkringsbolaget förberedde bara ett ärende, men sa att det är installatörens skyldighet att åtgärda felet och säkerställa att inga skador uppstått på grund av bristande montage. Detta påpekade vi muntligt och eftersom dom inte kunde göra den mätningen själva anlitade dom en extern firma. Här skulle man kanske gjort upp att dom skulle stå för kostnaden, skriftligt. Jo, alltid lätt att vara efterklok...  Här är nog rätt approach att bestrida fakturan och sen ta en diskussion med alla inblandade.
|
| 18 Jan 2012, 15:59 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 12 posts ] |
|