View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 16:42

Reply to topic  [ 166 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Personerna som försökte mörda Lars Vilks frisläppta idag 
Author Message

Post Re: Personerna som försökte mörda Lars Vilks frisläppta idag
Joshunznera wrote:
Vinyljunkie wrote:
Klargörande del 2: Det är religionsutövare av religionen islam som hotar, inte religionen i sig, är det svårt att greppa? Du är fan expert på att vränga till grammatiken Joshunznera, så att den passar din inställning av mig!

Jag tolererar inte omskärelse, bara för att lagen tillåter det. Jag kan dock inte göra så mycket åt det...

Jehovas har inget annat val än att följa lagen och gör heller inga försök att bryta den.

"grupperingar i islam" är väl fortfarande islam? Eller?

Vad jag vet så gjorde inte Anders Breivik det han gjorde i kristendomens namn. Vad har du fått det ifrån?

Islamska fundamentalister är den stora gruppen som skapar oro i samhället just nu hur du än vrider och vänder på det. Ingenting blir bättre av att inte ens kunna sakligt prata om det. Menar - det måste vara okej att få uttrycka sig lite klumpigt när man är rädd och frustrerad, även när det gäller islam. Det är det inte idag nånstans och det är också ett problem tycker jag.

Återigen, jag vet inte vem du är och har ingen uppfattning eller inställning betr dig eller dina åsikter

Det känns som att vi är överens om det mesta gällande detta ämne, så ngn konfronation kan du inte åstadkomma här. Nu skriver du dessutom "Islamska fundamentalister" vilket är betydligt mer nyanserat än "Islam", bra där och en god bit på väg junkie :wink:

Det kanske är ok att uttrycka sig lite klumpigt när man, som du utrrycker det, är rädd och frustrerad, men all dessa klumpigt uttryckande skadar faktisk de muslimer som inte har ett dugg med vare sig terrorism eller knivmord att göra. Det ska vi nog också respektera. Det finns väldigt många svenska medborgare som betecknar sig själva som muslimer idag, det handlar om dina grannar, arbetskamrater och medmänniskor. De flesta av dessa, vågar jag påstå, är inte terrorister eller knivmördare

Jag tycker inte att någon av er formulerar kärnan av problemet. Enligt min syn på problemet är det fundamentalister av alla religioner och -ismer som är problemet. Grupperingar som oftast av maktskäl (åtminstone hos ledarna) fokuserar på en smal tolkning av t.ex. vis en religion. För närvarande är det islamska fundamentalister som hörs och syns mest. Fundamentalister har en tendens till att bortse från att det har gått t.ex. 2000 år sedan någon tecknade ner sin tolkning av en dåvarande religion, som dittills spridits muntligen, säkerligen med redan då förvanskningar i flera led. Fundamentalisterna är egocentriska, oflexibla och saknar empati med medmänniskor som inte låter fundamentalisterna bestämma.
Omskärelse och slöja är väl egentligen inte omskrivet i Koranen? Jag är inte så kunnig på själva skriften, men tror mig ha läst detta på något trovärdigt ställe.
Extremt ortodoxa judar, den extrema kristna högerfalengen i USA, diverse katastrofsekter ställer till mycket ofog i vår värld. Att inte tolerera oliktänkande, och i värsta fall utrota det, är själva grundproblemet, enligt min åsikt. Man bör också titta lite vidare historiskt för att se olika strömningar, korstågen ligger inte sååå långt bort i tiden, de katolska kätterirättegångarna inte heller.

Att fästa sig vid vad en galning som Breivik säger sig strida för, tycker jag att man kan lämna därhän. Han har ju dock uppenbarligen fått inspiration från lite mer genomtänkta rasist- och konservativfundamentalister.

Var hade vi varit i utvecklingen, om vi inte hade lärt av olika kulturer?

13 Jan 2012, 18:32
Profile WWW

Var hade vi varit i utvecklingen, om vi inte hade lärt av olika kulturer?[/quote]

Jo men har Islam något bra att tillföra den svenska kulturen överhuvudtaget?

:roll:

Jag tycker det är väldigt bra om Lars Vilks fungerar som ett verktyg för SÄPO att sätta dit muslimska fundamentalister i Sverige med.
men det är ju väldigt synd om det blir fel som det verkar bli med den här grejen och det slutar med att samma personer får stora summor i skadestånd sen istället.

13 Jan 2012, 18:57
Profile ICQ WWW

kjelle wrote:

Jag tycker inte att någon av er formulerar kärnan av problemet. Enligt min syn på problemet är det fundamentalister av alla religioner och -ismer som är problemet. Grupperingar som oftast av maktskäl (åtminstone hos ledarna) fokuserar på en smal tolkning av t.ex. vis en religion. För närvarande är det islamska fundamentalister som hörs och syns mest. Fundamentalister har en tendens till att bortse från att det har gått t.ex. 2000 år sedan någon tecknade ner sin tolkning av en dåvarande religion, som dittills spridits muntligen, säkerligen med redan då förvanskningar i flera led. Fundamentalisterna är egocentriska, oflexibla och saknar empati med medmänniskor som inte låter fundamentalisterna bestämma.
Omskärelse och slöja är väl egentligen inte omskrivet i Koranen? Jag är inte så kunnig på själva skriften, men tror mig ha läst detta på något trovärdigt ställe.
Extremt ortodoxa judar, den extrema kristna högerfalengen i USA, diverse katastrofsekter ställer till mycket ofog i vår värld. Att inte tolerera oliktänkande, och i värsta fall utrota det, är själva grundproblemet, enligt min åsikt. Man bör också titta lite vidare historiskt för att se olika strömningar, korstågen ligger inte sååå långt bort i tiden, de katolska kätterirättegångarna inte heller.

Very good post Kjelle.

Jag funderade själv på att skriva om det. När jag ibland hör ortodoxa judar i Israel och även kristna högern i USA uttala sig olika frågar så kan man bli mörkrädd.

Galenskapen finns hos människor med eller utan religion. Det är ju bara att se på vad som hände i Europa för 65 år sedan, och det var inte speciellt religiöst men ändå j****igt galet.

/Ulf

13 Jan 2012, 19:25
Profile

Vinyljunkie wrote:

Jag tror också att vi i grunden är överens. Mitt problem med det du skriver består av att det är för mycket pekfingrar vilket aldrig är särskilt charmigt och inget bra sätt att argumentera med. Tänk på det om du skulle vilja konfrontera någon som är ännu räddare, ännu mer frustrerad och sämre påläst än jag. Det är lätt att spä på fördomar om man förminskar någons redan stigmatiserade känslor och upplevelser.

peace out?

absolut :)

Image

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

13 Jan 2012, 19:42
Profile WWW

we_made_wor_history wrote:

.[/quote]

Tja, islam är en del av den arabiska kulturen, som givit oss vårt siffersystem (0-9). Det har ju funkat rätt skapligt.

13 Jan 2012, 20:24
Profile WWW

kjelle wrote:

.

Tja, islam är en del av den arabiska kulturen, som givit oss vårt siffersystem (0-9). Det har ju funkat rätt skapligt.[/quote]

Andra hävdar att det kommer från Indien.

14 Jan 2012, 00:53
Profile ICQ WWW

Tobbe z wrote:
kjelle wrote:

Tja, islam är en del av den arabiska kulturen, som givit oss vårt siffersystem (0-9). Det har ju funkat rätt skapligt.

Andra hävdar att det kommer från Indien.

Du får skilja på talsystem och siffrorna. Det var kanske jag som rörde till det lite med att skriva siffersystem, som skulle kunna tolkas som talsystem. Åtminstone vad jag läst mig till, kommer siffrorna från arabiskt håll, och talsystemet (om vi menar det decimala) någon annanstans ifrån. Våra moderna talsystem är av typen positionssystem, som är ekonomiska att skriva bl.a. MAyakulturen använde ett positionssystem baserat på basen 20.
Vi gör väl en Wikicheck, för vad det är värt:

Wikipedia wrote:
Positionssystem

Detta avsnitt är en sammanfattning av Positionssystem

"Ännu elegantare är ett positionssystem som kan varieras efter behov, där talvärdet av en sifferföljd inte bara bestäms av siffrornas tilldelade värden utan även av deras positioner i följden. Det vanliga sättet att skriva tal på, det decimala talsystemet med arabiska siffror, är ett positionssystem."

Googla på talsystem. Men nu blir det väldigt OT, eller kanske inte alls, det här bevisar just att kulturutbyten är nödvändiga för utveckling av samhällen! Det är ju just utbyte av kultur som fundamentalister försöker förhindra, gäller både islamska fundamentalister och svenska rasister (och alla andra inskränkta individer och samfund).

14 Jan 2012, 01:12
Profile WWW

Kjelle skrev såhär nånstans ovan: "För närvarande är det islamska fundamentalister som hörs och syns mest."

Säger man det i "fel" sällskap är man genast en rasist. Det är alltid som är i hetluften för tillfället som man inte "får" kritisera. Vansinnigt. Jag vill beskriva mig som en "religionsfob" och för tillfället betyder det att jag är "islamofob" enligt vissa. Då får de tycka det. Islam är den i särklass mest problematiska religionen för närvarande. Det går tyvärr ut över skötsamma muslimer. Det är baksidan av att ta del av ett splittrat kollektiv som innehåller våldsamma inre grupperingar.

14 Jan 2012, 12:46
Profile

Vinyljunkie wrote:
Kjelle skrev såhär nånstans ovan: "För närvarande är det islamska fundamentalister som hörs och syns mest."

Säger man det i "fel" sällskap är man genast en rasist. Det är alltid som är i hetluften för tillfället som man inte "får" kritisera. Vansinnigt. Jag vill beskriva mig som en "religionsfob" och för tillfället betyder det att jag är "islamofob" enligt vissa. Då får de tycka det. Islam är den i särklass mest problematiska religionen för närvarande. Det går tyvärr ut över skötsamma muslimer. Det är baksidan av att ta del av ett splittrat kollektiv som innehåller våldsamma inre grupperingar.

Man behöver inte vara rasist eller islamofob för att uppfatta islamistiska fundamentalister som de som syns mest, genom alla oroshärdar i mellanöstern och Afrika, där Al Qaida gör rätt mycket "reklam" för sig. Det har inte varit så speciellt lång tid, om ser det i ett lite vidare historiskt perspektiv. När jag skrev detta, var det i samband med att jag påpekade att problemet ligger hos fundamentalister från alla läger. Det kan lätt uppfattas som om jag är islamofob när Vinyljunkie rycker ut en fras ur mitt inlägg. Så är det inte, och skall inte uppfattas så.

Vad vi västerlänningar behöver förstå, är att arabfolken/länderna inte kan ses som en enhet, utan är många olika folk och kulturer, med olika sedvänjor. Det är ungefär lika relevant som att se alla europeer som ett folk. Många araber (de flesta skulle jag tro) tycker att det är asjobbigt att buntas ihop med dessa s.k. religiösa fanatiker. Många av svenska flyktingar från dessa länder har just flytt för att de är oliktänkande.

14 Jan 2012, 17:55
Profile WWW

Förhoppningsvis kommer det en dag då totalt religionsförbud införs och vi kan börja gå framåt igen.

14 Jan 2012, 18:25
Profile ICQ WWW

BiTTeR wrote:
Förhoppningsvis kommer det en dag då totalt religionsförbud införs och vi kan börja gå framåt igen.

Att döda andra människor för den goda sakens skull handlar inte om religionsutövning. Utan att man som individ eller grupp är avhumaniserad, och därmed finner sitt handlande legitimt.

Jag tycker att det finns en parallell mellan en del koranskolor för barn och hitlerjugend på trettio och fyrtiotalet. Där unga pojkar senare blev en del av SS mördarmaskin, och dom var helt övertygande om att allt var i sin ordning när dom senare bedrev ett systematiskt dödande av “orena“ människor. Det finns helt klart en parallell mellan dessa två, fast den ena rörelsen är religiös och den andra inte.

Ondska finns och har alltid funnits, det är en del av människan. Så bara för att man förbjuder religionsutövning så är det ingen garanti, “tomrummet” som uppstår kan lika gärna fyllas med något annat. Tvätta hjärnan ren och den kan fyllas med all möjlig skit.

/Ulf

14 Jan 2012, 19:01
Profile

begreppet "Islamofob" är totalt bullshit tycker jag.

man är knappast nåt slags rasist för att man tycker att samma regler och lagar som gäller för alla andra även ska gälla för muslimer här.

halal-slakt har väl tex alltid varit förbjudet innan för att det anses som djurplågeri?
hur fan gick det till när det nu helt plötsligt är tillåtet?
man skäms lite som medborgare i det här landet ibland.

14 Jan 2012, 19:13
Profile ICQ WWW

Abe Normal wrote:
BiTTeR wrote:

Att döda andra människor för den goda sakens skull handlar inte om religionsutövning. Utan att man som individ eller grupp är avhumaniserad, och därmed finner sitt handlande legitimt.

Jag tycker att det finns en parallell mellan en del koranskolor för barn och hitlerjugend på trettio och fyrtiotalet. Där unga pojkar senare blev en del av SS mördarmaskin, och dom var helt övertygande om att allt var i sin ordning när dom senare bedrev ett systematiskt dödande av “orena“ människor. Det finns helt klart en parallell mellan dessa två, fast den ena rörelsen är religiös och den andra inte.

Ondska finns och har alltid funnits, det är en del av människan. Så bara för att man förbjuder religionsutövning så är det ingen garanti, “tomrummet” som uppstår kan lika gärna fyllas med något annat. Tvätta hjärnan ren och den kan fyllas med all möjlig skit.

/Ulf

Nu hade jag ju inte krig och annat elände i åtanke utan enbart religion generellt. Det är ju lite utav ett förståndshandikapp att leva sitt liv som troende. Där har ni något att diskutera.
Eller varför feminister och annat helt plötsligt lägger sig ner och ger upp när det kommer till islam och jämställdhet när man i normala fall inte ens kan tala om kvinnor utan att få en känga. Eller varför hela den manliga homorörelsen gick ur huset när den där prästen sa att bögar var mänsklighetens cancer eller vad det var medan de helt ignorerade att Bilal Philips som via skattemedel bjöds in att tala inför muslimer i Göteborg för ökad förståelse osv medan han är öppet för dödandet av bögar.
RFSU ställde upp med mycket tid och engagemang angående prästen men när Bilal höll tal var plötsligt alla representanter "bortresta" sades det, det är humor på hög nivå. Det är mycket man kan diskutera sålänge det är utom islam och redan där börjar man ju ana oråd.

14 Jan 2012, 20:36
Profile ICQ WWW

[quote="BiTTeR"Nu hade jag ju inte krig och annat elände i åtanke utan enbart religion generellt. Det är ju lite utav ett förståndshandikapp att leva sitt liv som troende. Där har ni något att diskutera.
Eller varför feminister och annat helt plötsligt lägger sig ner och ger upp när det kommer till islam och jämställdhet när man i normala fall inte ens kan tala om kvinnor utan att få en känga. Eller varför hela den manliga homorörelsen gick ur huset när den där prästen sa att bögar var mänsklighetens cancer eller vad det var medan de helt ignorerade att Bilal Philips som via skattemedel bjöds in att tala inför muslimer i Göteborg för ökad förståelse osv medan han är öppet för dödandet av bögar.
RFSU ställde upp med mycket tid och engagemang angående prästen men när Bilal höll tal var plötsligt alla representanter "bortresta" sades det, det är humor på hög nivå. Det är mycket man kan diskutera sålänge det är utom islam och redan där börjar man ju ana oråd.[/quote]

Visst är det märkligt- speciellt detta med rabiata manshatare(extremfeministerna). Har inte hört eller läst någon som stått upp och sagt att burqa, kvinnans halva värde mm är ett bekymmer. Sharilagarna anser jag är så kvinno förringande det kan bli.

En tes jag hört om detta är att om dom erkänner Islam som kvinnofientligt så innbär det att deras tes om att det är männen (som art och grupp) som är skälet till alla ondska(inte tradition, kultur, enstaka individer) spricker.

Lika märkligt är det med alla dessa extrema fundamentalister (uppviglare av terrorbrott mm mm) som har bjudits in som förläsare utan att det passerat mer än som än nysning. Motsvarande högerextremist hade inte kommit in i landet!

14 Jan 2012, 21:16
Profile ICQ WWW

man är knappast nåt slags rasist för att man tycker att samma regler och lagar som gäller för alla andra även ska gälla för muslimer här.

halal-slakt har väl tex alltid varit förbjudet innan för att det anses som djurplågeri?

halal-slakt är förbjudet i Sverige...

14 Jan 2012, 23:01
Profile WWW

Joshunznera wrote:

Men det före kommer mer eller mindre öppet.
Var förvisso ett slakteri i Småland som fick stänga i höstas efter flera bristfällig kontroller. En av de främsta orsaker var att den enda utbildade slaktaren fick inte utföra själva avlivningen. Han var inte muslim.....

Det finns även Shariadomstolar främst i Malmö och Göteborg.
Korrektheten i dubbla juridiska system verkar inte heller vara ett bekymmer.

14 Jan 2012, 23:39
Profile ICQ WWW

Quote:
Var förvisso ett slakteri i Småland som fick stänga i höstas efter flera bristfällig kontroller. En av de främsta orsaker var att den enda utbildade slaktaren fick inte utföra själva avlivningen. Han var inte muslim.....

å andra sidan spelar det väl ingen roll att slakten är förbjuden när köttet får säljas i affärerna. Det är ju bara ett sätt att vänja oss vid tanken och när man vant sig vid att det ligger i köttdiskarna så bryr man förmodligen sig inte lika mycke den dagen slakten tillåts för det kommer den att göra.

14 Jan 2012, 23:50
Profile ICQ WWW

BiTTeR wrote:
Quote:

å andra sidan spelar det väl ingen roll att slakten är förbjuden när köttet får säljas i affärerna. Det är ju bara ett sätt att vänja oss vid tanken och när man vant sig vid att det ligger i köttdiskarna så bryr man förmodligen sig inte lika mycke den dagen slakten tillåts för det kommer den att göra.

håller med. Såväl kosher som halal-slakt är förbjudet i Sverige. Däremot inte import av hala och kosher. Dubbelmoral grande

15 Jan 2012, 00:17
Profile WWW

Rent generellt känns det väl inget vidare när man friger mordförsökare och terrorister, men om dom nu misslyckades med Vilks första gången så tycker jag att dom måste få en chans till.

15 Jan 2012, 01:11
Profile ICQ WWW

Ja det kanske var synd att herr Vilks inte var där när dom med knivar i fickorna åkte till Röda Sten och frågade efter honom.
Bästa möjliga scenario hade ju varit att dom försökt där
men misslyckats, sedan arresterats och hamnat i fängelse
(som dom absolut även borde nu känns det som).

Jag skulle verkligen inte vilja se att något hände Lars Vilks och att han skadades eller dog. Jag hade däremot väldigt väldigt gärna sett att fler såna här idioter försökte och åkte dit rejält för det.

SD hade förmodligen totalförbjudit försäljning av halal-kött om dom fick bestämma och det hade varit jättebra tycker jag.

15 Jan 2012, 06:27
Profile ICQ WWW

Joshunznera wrote:

Bara halalslakt utan bedövning är förbjuden. Med bedövning är det tillåtet Sverige.

/R

15 Jan 2012, 11:20
Profile

Renegade wrote:
Bara halalslakt utan bedövning är förbjuden. Med bedövning är det tillåtet Sverige.

/R

som sagt, halal-slakt är förbjudet i Sverige :wink:

15 Jan 2012, 11:41
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Renegade wrote:

/R

Oavsett lagligheten så förekommer det iaf relativt öppet.
Framför allt av de religiösa som man inte får kritisera och som lever efter en alternativ lag.

Personligen känner jag bara till ett nedstängt Halalslakteri som har blivit nedstängt (som jag refererade till tidigare). Då efter upprepade kontroller med nedslag. Hade det setts som ett alvarligt brott så hade det rimligtvis stängts med omedelbar verkan?

15 Jan 2012, 11:50
Profile ICQ WWW

Vad som nu händer Vilks så känns det som att han har bett om det. Jag tycker islam ska utplånas tillsammans med kristendomen och judendomen och alla andra religioner, men samtidigt får man se till hur olika religioner i olika skeden har politisk och symbolisk betydelse för olika grupperingar. Vi kan inte jämföra med hur vi skulle reagera om man från den muslimska världen gjorde liknande med kristendomen, för kristendomen har inte det symbolvärdet nånstans i världen. Det skulle vara hos syrianerna i så fall. Byt i stället ut Muhammed mot Moses och tänk att det hade varit en satir om judendomen. Det hade stämplats som nazism direkt och hela den politiska, journalistiska och kulturella eliten hade tävlat om vem som kunde ta mest avstånd. Vilks hade varit svartlistad på livstid.

Framför allt var hans rondellhund så tråkig. Dom där danska teckningarna var mer rasistiskt motiverade, men dom var i alla fall smarta. Men även där är det intressant att tänka sig Moses i stället för Muhammed... Moses på Wall Street, Moses i Hollywood, Moses skjuter palestinska barn, etc.

15 Jan 2012, 12:19
Profile ICQ WWW

Joshunznera wrote:
Renegade wrote:

/R

http://www.dn.se/debatt/religios-slakt- ... -i-sverige

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/sla ... 00220.html

15 Jan 2012, 12:40
Profile ICQ WWW

Vilks är ett geni. Han har kommit på det enda sättet att visa att islam är skit UTAN att bli anklagad för "rasism", "främlingsfientlighet" eller "islamofobi", vilket är de vanliga epiteten som islamkritiker får leva med. Tyvärr går utvecklingen alldeles för långsamt och vi lär ha ett religiöst/mångkulturellt krig i det här stackars landet inom 50 år. Om folk bara ville läsa på lite om islam istället för att lita på svensk medias självutplåningspropaganda. :cry:

Edit: http://blog.svd.se/politikdirekt/2012/0 ... riksdagen/

Svart på vitt. Att kränka kristna går utmärkt, men minsta antydan till kränkning av muslimer är helt oacceptabelt. Jämför då gärna "kränkningen" i att ha Muhammeds huvud på en rondellhund mot att utmåla Jesus som homosexuell. :roll:
Som nån kommentator skrev så borde man ställa ut rondellhundarna i en moské eftersom Ecce Homo ställdes ut i en domkyrka. Vad tror ni det hade lett till? Fredens religion, my ass.

Last edited by Makten on 15 Jan 2012, 13:25, edited 1 time in total.

15 Jan 2012, 13:00
Profile

Makten wrote:
Vilks är ett geni. Han har kommit på det enda sättet att visa att islam är skit UTAN att bli anklagad för "rasism", "främlingsfientlighet" eller "islamofobi", vilket är de vanliga epiteten som islamkritiker får leva med. Tyvärr går utvecklingen alldeles för långsamt och vi lär ha ett religiöst/mångkulturellt krig i det här stackars landet inom 50 år. Om folk bara ville läsa på lite om islam istället för att lita på svensk medias självutplåningspropaganda.

Som sagt, byt ut Muhammed mot Moses och försök föreställa dig vem som skulle komma undan med det.

Självklart är islam skit men inte värre än nån annan religion. Jag har mest problem med att positionerna inte känns jämlika.

15 Jan 2012, 13:24
Profile ICQ WWW

Tobbe z wrote:

Framför allt av de religiösa som man inte får kritisera och som lever efter en alternativ lag.

Personligen känner jag bara till ett nedstängt Halalslakteri som har blivit nedstängt (som jag refererade till tidigare). Då efter upprepade kontroller med nedslag. Hade det setts som ett alvarligt brott så hade det rimligtvis stängts med omedelbar verkan?

Så är det måhända och det är ju i så fall ett problem som myndigheterna bör reda ut och lagföra. Halal-slakt betyder bl.annat att djuret ska tömmas från blod när djuret lever och är vid medvetande, ett vidigt djurplågeri precis som kosher-slakt. Att det sedan finns muslimer som accepterar kött där djuret har bedövats innan det tappas på blod innebär ju inte att det handlar om halal-slakt, bara att en del muslimer tycker att det är ok

Det omskärs småpojkar lagligt i Sverige idag, i islams och judendomens namn. Detta debatteras då och då men få politiska partier törs sätta ned foten. Det var en debatt kring detta i P1 i veckan där Bengt Westerberg, den gamla fp-ledaren debatterade med ngn judisk religionshistoriker. Där framgick det rätt tydligt hur låsta positionerna är

Jag anser att all form av omskärelse ska vara förbjudet av annat än rent medicinska skäl innan barnet blivit myndigt. Därefter kan det göras på plastikkirurgi-kliniker till självkostnadspris. Jag tycker över huvud taget inte om att föräldrar ska bestämma sina barns ev. religiösa inriktning, det ska barnen själva göra när de blivit vuxna. Därför bör det även vara förbjudet att döpa barn i kyrkan eller konfirmeras innan de fyller 18.

15 Jan 2012, 13:48
Profile WWW

Makten wrote:
Vilks är ett geni. Han har kommit på det enda sättet att visa att islam är skit UTAN att bli anklagad för "rasism", "främlingsfientlighet" eller "islamofobi", vilket är de vanliga epiteten som islamkritiker får leva med. Tyvärr går utvecklingen alldeles för långsamt och vi lär ha ett religiöst/mångkulturellt krig i det här stackars landet inom 50 år. Om folk bara ville läsa på lite om islam istället för att lita på svensk medias självutplåningspropaganda. :cry:

Edit: http://blog.svd.se/politikdirekt/2012/0 ... riksdagen/

Svart på vitt. Att kränka kristna går utmärkt, men minsta antydan till kränkning av muslimer är helt oacceptabelt. Jämför då gärna "kränkningen" i att ha Muhammeds huvud på en rondellhund mot att utmåla Jesus som homosexuell. :roll:
Som nån kommentator skrev så borde man ställa ut rondellhundarna i en moské eftersom Ecce Homo ställdes ut i en domkyrka. Vad tror ni det hade lett till? Fredens religion, my ass.

En intressant artikel av Lena Andersson i DN ang att vissa grupper är OK att 'smutskasta':

Någon är alltid paria inför samhällsmakten. Paria är den som det är belönande att förakta, som man kan avsky utan argument, och som det är riskabelt att inte oavbrutet ta avstånd från. I konformismens mentalitet kan höga politiska makthavare få för sig att det är modigt att yttra att de inte vill ta i parian med tång. Att detta är lönsam anpasslighet snarare än mod tiger vi om för att inte bli påkomna med att försvara de smutsiga. I anpassligheten är det rättrådighet att vägra stå bredvid Jimmie Åkesson i tv eller att bjuda alla partiledare utom honom till Nobelfesten, trots att den är ett ymnighetshorn av nationalism, traditioner och konservativa värderingar.

Uttalar man något som kan uppfattas som angrepp mot någon annan grupp måste man försäkra att man minsann inte är och fiskar i grumliga vatten.

I den mentala diktaturen bedömer man inte utsagor efter vad som sägs utan efter vem som säger. Den som skriver att man inte borde skära förhuden av nyfödda måste först försäkra läsaren om sin djupa filosemitism. I en artikel som den här ingår att jag måste understryka min avsky för Sverigedemokraterna, annars ägnar sig läsaren inte åt vad jag skriver utan åt att vara först med att säga att jag smygvägen antyder gillande av parian. Så jag säger det: jag är kosmopolit. Och anpassling. För den brasklappen är inte ett dugg bättre än att i ett annat system skynda sig att försäkra åsiktsgemenskapen som sköter bortstötningen om att man är en god nationalist eller antisemit.

Läs hela artikeln här: http://www.dn.se/ledare/kolumner/demokr ... mentalitet

/R

15 Jan 2012, 14:00
Profile

Joshunznera wrote:
Tobbe z wrote:

Så är det måhända och det är ju i så fall ett problem som myndigheterna bör reda ut och lagföra. Halal-slakt betyder bl.annat att djuret ska tömmas från blod när djuret lever och är vid medvetande, ett vidigt djurplågeri precis som kosher-slakt. Att det sedan finns muslimer som accepterar kött där djuret har bedövats innan det tappas på blod innebär ju inte att det handlar om halal-slakt, bara att en del muslimer tycker att det är ok

Det omskärs småpojkar lagligt i Sverige idag, i islams och judendomens namn. Detta debatteras då och då men få politiska partier törs sätta ned foten. Det var en debatt kring detta i P1 i veckan där Bengt Westerberg, den gamla fp-ledaren debatterade med ngn judisk religionshistoriker. Där framgick det rätt tydligt hur låsta positionerna är

Jag anser att all form av omskärelse ska vara förbjudet av annat än rent medicinska skäl innan barnet blivit myndigt. Därefter kan det göras på plastikkirurgi-kliniker till självkostnadspris. Jag tycker över huvud taget inte om att föräldrar ska bestämma sina barns ev. religiösa inriktning, det ska barnen själva göra när de blivit vuxna. Därför bör det även vara förbjudet att döpa barn i kyrkan eller konfirmeras innan de fyller 18.

Du pekar här på det som Relionsogillare (fober) menar att är ett av många bekymmer.
Och Halal är inte olagligt men Kosher är olagligt. Kosher har inte accepterat bedövning. Det nedstängda slakterit i Småland använde inte bedövningsmedel och den utbildade slaktaren hindrades att göra sitt jobb pga att han inte var Muslim.

1, Tyck vad du vill - men tvinga inte på din skit på andra.
2, Myndighetsålder för icke medicinskt betingade och oåterkalleriga ingrepp skall bekämpas
3, Landets lagar skall följa- punkt(även Politiker, mediaföretag och religiöst fundamentalistiska). Sharia, lynchmobbar, medborgargarden mm skall motarbetas i stället som nu uppmuntras i och med att den offentliga tystheten är total angående det i Sverige verkande Shariadomstolarna. -Svensk domstol har i höst dömt efter Muslimsk lag vid skilsmässa(!!!!).

15 Jan 2012, 14:03
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 166 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next