View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 05:51

Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Fyrverkerier 
Author Message

Post Re: Fyrverkerier
Joshunznera wrote:
Jyda wrote:
Vissa kan nog att lära sig en del av de som har jakthundar...

det tror jag också. Och inte minst vice versa

Jag har haft både jakthundar (som son i en familj med flera såna) och sällskapsdito och det är rätt stor skillnad på hur dessa hundar uppför sig generellt sett. Vilket kanske inte är så konstigt eftersom en jakthund i första hand är ett arbetsredskap och i andra hand (i bästa fall) en sällskapshund. En sällskapshund är däremot ingen jakthund och ska heller inte tränas som en sådan. Tvärtom faktiskt, en sällskapshund bör tränas att undertrycka en del av sina instinkter (tex jaktinstinkten)

Javisst är det skillnad. Jag menar bara att de som har jakthundar har erfarenhet av att träna hundar att inte bli rädda för höga ljud. Man behöver inte träna upp någon jaktinstinkt för det.

Förstår inte riktigt vad du menar med vice versa?

03 Jan 2012, 11:29
Profile

Olust/rädsla inför fyrverkerier kontra skottfasthet har ingen som helst samband enligt egen erfarenhet.
Fyrverkerier i tätort kontra landsbygd är också en stor skillnad.
Här i Linköping pågick smällande med start ca 20.00 med smärre avbrott för att sedan kulminera mellan 22.00-01.00 och då snackar vi kulminera -har aldrig varit med om så mycket/samtidigt/och länge.

Sen kan man ju som en dåres envishet alá Bagdad Bob påstå att det aldrig har hänt (nattliga bombningar av Bagdad) eller att man har full koll på skeendet :D :D

03 Jan 2012, 12:42
Profile WWW

leffje wrote:
Olust/rädsla inför fyrverkerier kontra skottfasthet har ingen som helst samband enligt egen erfarenhet.
Fyrverkerier i tätort kontra landsbygd är också en stor skillnad.
Här i Linköping pågick smällande med start ca 20.00 med smärre avbrott för att sedan kulminera mellan 22.00-01.00 och då snackar vi kulminera -har aldrig varit med om så mycket/samtidigt/och länge.

Sen kan man ju som en dåres envishet alá Bagdad Bob påstå att det aldrig har hänt (nattliga bombningar av Bagdad) eller att man har full koll på skeendet :D :D

Håller med om det.
Men man kan ju träna jycken med fyrverkerier också.

När det gäller fyrverkeriernas vara eller icke vara, för min skull får dom gärna förbjuda det.
Har inte köpt en smällare eller raket de senaste tio åren.

Fyrverkerier ställer till stora skador.
Men alkoholen ställer till ännu mer elände. Vi får förbjuda det också.
Så nu är det slut på allt skålande här på Bojen. :wink:
Fan vad pigga alla suputer här på Bojen kommer att bli. :)

03 Jan 2012, 13:17
Profile

Jyda wrote:

Ditt svar visar möjligen att du inte vet så mycket om hundar, att du inte riktigt förstår varför det finns jakt- respektive sällskapshundar. Visst kan man träna hundar att klara höga ljud utan att reagera for starkt. Man kan ju också förse alla rutor i tätbebyggt område med ljudisolerande fönster. Och förse alla tonåringar med bombdräkter

Mitt forslag var lite enklare, att helt enkelt se till att det inte är tillåtet att köpa sprängmedel för kreti och pleti. Istället kunde man anordna centrala fyrverkerier, anordnade under kontrollerade former av nyktra och kunniga yrkesmän.

Jag efterfrågade ngt sort argument för varför man ska tillåta att 18-åringar och pubertala vuxna ska få köpa sprängmedel utan annan kontroll än en åldersgräns. Detta har det inte kommit många svar på, däremot en massa trams om att problemet minsann är att hundägare inte kan uppfostra sina hundar.

Problemet är IMO främst att liv och egendom hotas och förstörs vartenda nyår. Folk dör, hus brinner ner och ungdomar får fingrarna avskjutna.

Men allt detta är tydligen ok för en del. Debatten påminner lite om vapen-debatten i USA

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

03 Jan 2012, 13:32
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Problemet är IMO främst att liv och egendom hotas och förstörs vartenda nyår. Folk dör, hus brinner ner och ungdomar får fingrarna avskjutna.

Har inte sett några siffror mer än att det var 5 i skåne som hamnade på akuten på nyår (det sas dock inte om det var fyrverkerirelaterat eller bara fylla, vet inte heller om 15åringen som blev skjuten med pistol räknas in där), vad har det sagts i andra län, har brandkåren fått rycka ut extra, har ambulanserna haft mycket att göra, har akutklinikerna haft fullt ut?

Edit: här är en artikel som tar upp mina frågor: http://www.smp.se/nyheter/stokig-natt-och-raketskador-pa-flera-hall-i-landet(3094642).gm

03 Jan 2012, 13:39
Profile

Joshunznera wrote:
Jyda wrote:

Ditt svar visar möjligen att du inte vet så mycket om hundar, att du inte riktigt förstår varför det finns jakt- respektive sällskapshundar.

:roll:

Man kanske skulle jämföra hur många som hamnar på akuten pga av smällare/raketer och av hundbett?

http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7003903:
"Hundbett är orsak till att mer än 400 barn förs till akutmottagningarna i Sverige varje år. De flesta kan åka hem igen efter omplåstring, men cirka 75 av dem måste läggas in på sjukhus för vård.

Betydligt fler vuxna blir allvarligt hundbitna. Mer än 200 vuxna svenskar måste vårdas på sjukhus för sina skador."

03 Jan 2012, 14:10
Profile

Joshunznera wrote:
Jyda wrote:

Ditt svar visar möjligen att du inte vet så mycket om hundar, att du inte riktigt förstår varför det finns jakt- respektive sällskapshundar. Visst kan man träna hundar att klara höga ljud utan att reagera for starkt. Man kan ju också förse alla rutor i tätbebyggt område med ljudisolerande fönster. Och förse alla tonåringar med bombdräkter

Mitt forslag var lite enklare, att helt enkelt se till att det inte är tillåtet att köpa sprängmedel för kreti och pleti. Istället kunde man anordna centrala fyrverkerier, anordnade under kontrollerade former av nyktra och kunniga yrkesmän.

Jag efterfrågade ngt sort argument för varför man ska tillåta att 18-åringar och pubertala vuxna ska få köpa sprängmedel utan annan kontroll än en åldersgräns. Detta har det inte kommit många svar på, däremot en massa trams om att problemet minsann är att hundägare inte kan uppfostra sina hundar.

Men allt detta är tydligen ok för en del. Debatten påminner lite om vapen-debatten i USA

Håller med dig om att man kan se till att kreti och pleti inte skall få köpa sprängmedel.

Men att det är trams att påstå att många hundägarna inte klarar/orkar att uppfostra sina hundar,
där håller jag inte med dig.
Fyrverkerier har funnits länge. Och alla vet ju hur det blir vid t.ex. nyår, sista april mm.
Då tycker iallafall jag att man skall förbereda jyckarna för det, så gott man kan.
Men det är väldigt många som skiter i det.

Sen undrar jag hur många av olyckorna som sker, beror på att alkoholen har varit med i spelet.
Det är nog en hel del.

Om man köper smällare och raketer och ger till minderåriga, vad får man då för straff?
Får man något straff överhuvudtaget?

03 Jan 2012, 14:27
Profile

baberg wrote:

Håller med dig om att man kan se till att kreti och pleti inte skall få köpa sprängmedel.

Men att det är trams att påstå att många hundägarna inte klarar/orkar att uppfostra sina hundar,
där håller jag inte med dig.

Fyrverkerier har funnits länge. Och alla vet ju hur det blir vid t.ex. nyår, sista april mm.
Då tycker iallafall jag att man skall förbereda jyckarna för det, så gott man kan.
Men det är väldigt många som skiter i det.

Sen undrar jag hur många av olyckorna som sker, beror på att alkoholen har varit med i spelet.
Det är nog en hel del.

Om man köper smällare och raketer och ger till minderåriga, vad får man då för straff?
Får man något straff överhuvudtaget?

JAg tror att vi pratar om olika saker. Jag anser inte att det finns ngn anledning att träna min hund med smatterband och häxpipor runt benen, då är det betydligt trevligare att se till att hon slipper sånt istället. Däremot att träna hunden för fyrverkerier en bit bort, det tycker jag också att man ska göra om hunden utsätts för detta regelbundet.

Det är det där jävla småkastandet av smällare och mindre fyrverkeripjäser som irriterar mig, inte de stora fyrverkerispelen. Att man när man går på Hornsgatan med hunden klockan 19 på Nyårsafton plötsligt kan hamna i ett regn av småsmällare som ngn skitunge tycker det är kul att skrämmas med. Och ja, jag blir också skrämd av smällare framför ögonen och runt fötterna.

03 Jan 2012, 17:37
Profile WWW

Joshunznera wrote:

JAg tror att vi pratar om olika saker. Jag anser inte att det finns ngn anledning att träna min hund med smatterband och häxpipor runt benen, då är det betydligt trevligare att se till att hon slipper sånt istället. Däremot att träna hunden för fyrverkerier en bit bort, det tycker jag också att man ska göra om hunden utsätts för detta regelbundet.

Det är det där jävla småkastandet av smällare och mindre fyrverkeripjäser som irriterar mig, inte de stora fyrverkerispelen. Att man när man går på Hornsgatan med hunden klockan 19 på Nyårsafton plötsligt kan hamna i ett regn av småsmällare som ngn skitunge tycker det är kul att skrämmas med. Och ja, jag blir också skrämd av smällare framför ögonen och runt fötterna.

Ja då är jag helt överens med dig.
Jag menade naturligtvis att träna hunden för smällare en bit bort, och att hunden skall kunna vara inomhus utan att vara rädd medan det smäller utanför.

Vem som helst blir nog rätt spak om man får smällare tätt inpå sig.

03 Jan 2012, 18:16
Profile

Har jag missat nått :oops: Jag vet att vi lever i ett långt land, men smällare har väl ändå varit förbjudna i flera år :shock:

04 Jan 2012, 19:09
Profile ICQ YIM WWW

harpgear wrote:
Har jag missat nått :oops: Jag vet att vi lever i ett långt land, men smällare har väl ändå varit förbjudna i flera år :shock:

så är det, men det säljs fyrverkeripjäser som lyser lite (typ 2%) och smäller mycket (98%) utan att flyga iväg. Definitionsmässigt är det säkert en fyrverkeripjäs, men vi som drabbas uppfattar den nog mer som en smällare

04 Jan 2012, 19:32
Profile WWW
Reply to topic   [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2