View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 06:49

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Frozen shoulder 
Author Message
Post Frozen shoulder
Är det någon bojare som har erfarenhet av en "Frozen shoulder"? Jag har själv drabbats av detta och det har snart gått ett år utan att det blivit bra.
Jag har röntgats och det har konstaterats diverse skevheter och förslitningar i skelettet. Jag har även gått på akupunktur utan större framgång. Jag stretchar varje dag, helt i onödan verkar det som.
Nästa anhalt är en sjukgymnast.
Är det någon som blivit återställd efter att ha drabbats av frozen shoulder?

31 Dec 2011, 16:08

Post Re: Frozen shoulder
jag ramlade ner från en steg för några år sedan och skadade en axeln svårt (avslitna muskler etc) och den andra axeln töjdes ut deluxe. Efter detta följde en lång tid med smärtor och rörelsehinder. Den trasiga axeln opererades och blev bra efter en tids träning, värre var det med den mindre skadade axeln, den som jag "bara" hade töjningsskador i. Märkte inte riktigt vilka problem det var i den förrän operationen var över, då koncentrerades smärtorna till den axeln istället

Boten blev en lång period av daglig träning med gummiband för att återfå blodcirculation och funktioner i musklerna. Det tog några månader efter operationen att bli frisk i den trasiga axeln men säkert uppåt ett och ett halvt år innan jag var helt återställd i den frusna axeln

Enligt läkarna finns det stor risk att en frozen shoulder just blir frozen dvs stannar kvar i detta tillstånd, om man inte målmedveten och utan fusk tränar dagligen under en mycket lång tid

Så det är nog bara att kämpa vidare, då kommer du att bli frisk till slut :)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

31 Dec 2011, 16:25
Profile WWW
Tack för det! Då finns det hopp! Emellanåt känns det hopplöst och periodvis gör det mer ont än tidigare, men jag ska fortsätta med stretchingen!
Tack för svaret!

31 Dec 2011, 18:29

Jag googlade lite, har själv problem med en axel, men mer av "impingement" karaktär, det smärtar vid lyft över axelhöjd, samt sämre rörlighet. Jag har även värk om jag sover tungt på den axeln.
Genomgående för alla ställen jag hittade var att det i regel läker, men tar tid, även för frozen shoulder. Styrketräning på rätt sätt är att rekommendera. Kolla med sjukgymnastik, men helst efter en magnetröntgen eller ultraljud (kanske du redan gjort?), annars får man ingen prio vid fortsatta läkarbesök. Jag blev ordinerad Voltaren för inflammationsdämpning av en trött företagsläkare vid en tidigare axelskada, varpå min frun sjuksystern gick i taket, med tanke på alla biverkningar som har konstaterats med Voltaren.
Idog träning av rotatorkuffen utan ihopklämning var medicin tillräckligt den gången. Är precis på väg att starta träningsprogram på nytt.

Bra länkar (länkar även vidare till frozen shoulder):
http://www.impingement.se/sjalvlakning.htm
http://www.impingement.se/ont-i-axeln.htm
http://www.impingement.se/frozen-should ... n-axel.htm

31 Dec 2011, 19:20
Profile WWW
Tack för tipsen! Jag har kollat länkarna och det är precis mina problem som beskrivs. Tydligen går det att operera, och det är något jag ska undersöka. Men först ska jag kontakta en sjukgymnast och få ett utlåtande huruvida det skulle kunna fungera med annan behandling först.
Läskiga operationsbilder dock...

31 Dec 2011, 21:14

Är det verkligen frozen shoulder som du har? Den brukar inte visa sig på röntgen eftersom problemet sitter i själva ledkapseln och inte i skelettet. Diagnosen missbrukas ofta. Har du gjort slätröntgen och ultraljudsundersökning och har du svaret på dessa? Inte brevsvaret från distriksläkaren utan utlåtandet från röntgenläkaren. Är det frozen shoulder är prognosen god, fast det kan ta lång tid. Är det så att du har impingement eller AC-ledsartros är inte prognosen lika gynnsam, men RÄTT träning kan hjälpa till. Då menar jag inte vanlig gymträning med press och drag bakom nacken, dips och bänkpress. Det finns även bra op metoder. Är rotorcuffen (de små musklerna som fäster på ledhuvudet) fortfarande i bra skick finns det goda möjligheter till bra läkning. Är det frozen shoulder du har kan man ligga lite lågt med träning tills värken är borta och rörligheten börjar komma tillbaka. Börjar man för tidigt blir det bara värre. Typiskt för frozen shoulder är att utåtrotationen i axeln försvinner nästan helt och att det är svårt att lyfta armen utåt sidan, framåt och bakom ryggen. Stelheten kommer smygande och stoppet i rörelsen är hårt. Det är vanligast att kvinnor i medelåldern drabbas.

01 Jan 2012, 23:10
Profile
monk wrote:
Är det verkligen frozen shoulder som du har? Den brukar inte visa sig på röntgen eftersom problemet sitter i själva ledkapseln och inte i skelettet. Diagnosen missbrukas ofta. Har du gjort slätröntgen och ultraljudsundersökning och har du svaret på dessa? Inte brevsvaret från distriksläkaren utan utlåtandet från röntgenläkaren. Är det frozen shoulder är prognosen god, fast det kan ta lång tid. Är det så att du har impingement eller AC-ledsartros är inte prognosen lika gynnsam, men RÄTT träning kan hjälpa till. Då menar jag inte vanlig gymträning med press och drag bakom nacken, dips och bänkpress. Det finns även bra op metoder. Är rotorcuffen (de små musklerna som fäster på ledhuvudet) fortfarande i bra skick finns det goda möjligheter till bra läkning. Är det frozen shoulder du har kan man ligga lite lågt med träning tills värken är borta och rörligheten börjar komma tillbaka. Börjar man för tidigt blir det bara värre. Typiskt för frozen shoulder är att utåtrotationen i axeln försvinner nästan helt och att det är svårt att lyfta armen utåt sidan, framåt och bakom ryggen. Stelheten kommer smygande och stoppet i rörelsen är hårt. Det är vanligast att kvinnor i medelåldern drabbas.

Hej!
Tack för ditt långa och ingående svar! Den remmiterande läkaren sa nog ingenting alls, men jag kan ha fel, jag röntgade mig i slutet av april och kan ha glömt vad han sa. Däremot har jag röntgenutlåtandet bredvid mig. Så här står det;
"Måttlig sänkning av disken C5-C6. Även lättare uncovertebralledsartros på denna ffa på hö sida där det finns en lätt förträngning av intervertebralledsforamia. Hö axel. Smärre pålagringar på spetsen på acromion som har typ 3-konfiguration. Caput humeri står relativt högt i leden vilket möjligen kan tala för impingement. Broskhöjden i AC-led hö också sänkt."

Detta säger inte mig så mycket, mer än att någonting är galet...

03 Jan 2012, 10:01

Det finns ingenting i det svaret som tyder på frozen shoulder, fast det kan du ju också ha.
Vad det däremot visar är att du har ålderförändringar i nacken (vilket är normalt när man börjar bli lite vuxen).
Det finns förutsättningar för att C6 nervroten på höger sida kan bli irriterad och kan då stråla ut i höger arm.
Sedan har du ålderförändringar i ytterkanten på nyckelbenet, där det fäster mot skulderbladet. Högt stående
caput är tyvärr inte så bra, det kan tyda på att din rotatorcuff är i dåligt skick. Det är trångt i utrymmet mellan
ledkulan och skulderbladet, impingement. Jag skulle nog försöka få gjort en ultraljudsundersökning först för
att se i vilket skick rotatorcuffen befinner sig. Sedan ortoped för bedöma om det är aktuellt med operation.

03 Jan 2012, 10:27
Profile
Tack för råden (är du sjukgymnast eller?), och får överväga hur jag ska gå vidare!

03 Jan 2012, 12:17

Jobbar som sjukgymnast. Träffar många med dina problem. Försök bli utredd först. Det är tråkigt att hålla på med långdragen rehab om det inte finns förutsättningar för att bli bättre utan operation.

03 Jan 2012, 12:27
Profile
Reply to topic   [ 10 posts ]