View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 05:29

Reply to topic  [ 73 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
På spaning inför 2012... 
Author Message

Post På spaning inför 2012...
Var har ni för spaningar inför det nya året? Jag tänker mer på sådant som kommer att påverka oss mer allmänt. Som bostadspriser, jobben, Europas bank-, statsskulds- och konkurrenskris.

Är det läge att slå till med egna satsningar som bostads-, bilköp etc. Eller skall man buffra och sitta still i båten och avvakta?

Jag lägger min spaning som utgångspunkt.

Bostadpriserna?… 2011 var väl runt -10%, jag tror på fortsatt nedgång men inte en krasch i Sverige, vi säger totalt - 10% under 2012.

Jobben?… Tror på krympande arbetsmarknad men eftersom statens finanser ser hyggliga ut (so far), så blir det t.ex. inga dramatiska förändringar i offentlig sektor, men att producera varor och tjänster blir svårare pga sjunkande efterfrågan i vår närhet, totalt sett under 2012 blir det recession i Sverige och övriga Europa.

Europas bank och skuldkris?…Det verkar bokstavligen vara ett helvete, Italien med en statskuld på 120% av sin sjunkande BNP, där också räntorna stiger. Hela Europa går på lån samtidigt som ekonomierna krymper. Det får bli årets brandvarning inför 2012.

Satsa eller sitta still?….Ligg lågt om man inte har allt på det torra. Har man en liten ekonomi så finns det inga val, dvs det kostar att leva. Jag tror att många kommer att bli försiktiga med sina pengar inför 2012, dvs köparens marknad när det gäller bostäder och fina gitarrer på Blocket.

/Ulf

01 Jan 2012, 09:14
Profile

Post Re: På spaning inför 2012...
Abe Normal wrote:
Tror på krympande arbetsmarknad men eftersom statens finanser ser hyggliga ut (so far), så blir det t.ex. inga dramatiska förändringar i offentlig sektor,

/Ulf

Tyvärr är statens finanser till stor del OK pga att kostnader förskjutits till den största delen av offentlig sektor - kommunerna - och att statsbidragen till framförallt skolan minskats.
Detta leder just nu till dramatist färre anställda i offentlig sektor, framförallt inom skola och utbildning.
Vid detta årsskifte var det 25 kommuner och 4 landsting som höjde skatten, ett allvarligt tecken. Detta drabbar invånarna i 63 av landets 290 kommuner.
Frågar man dessa kommuner och landsting så är det vanligaste svaret att det beror på minskande statsbidrag.

Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46

bilton[snabela]telia.com

01 Jan 2012, 12:10
Profile

Bilton wrote:
Tyvärr är statens finanser till stor del OK pga att kostnader förskjutits till den största delen av offentlig sektor - kommunerna - och att statsbidragen till framförallt skolan minskats.
Detta leder just nu till dramatist färre anställda i offentlig sektor, framförallt inom skola och utbildning.
Vid detta årsskifte var det 25 kommuner och 4 landsting som höjde skatten, ett allvarligt tecken. Detta drabbar invånarna i 63 av landets 290 kommuner.
Frågar man dessa kommuner och landsting så är det vanligaste svaret att det beror på minskande statsbidrag.

Ett utmärkt sätt att få bättre egen ekonomi- låt någon anna betala .....
Då kan man få priser och utmärkelser.

Märkligt nog är det samma människor som ska betala oavsett....

01 Jan 2012, 12:35
Profile ICQ WWW

Abe Normal wrote:
Var har ni för spaningar inför det nya året? Jag tänker mer på sådant som kommer att påverka oss mer allmänt. Som bostadspriser, jobben, Europas bank-, statsskulds- och konkurrenskris.

Är det läge att slå till med egna satsningar som bostads-, bilköp etc. Eller skall man buffra och sitta still i båten och avvakta?

Jag lägger min spaning som utgångspunkt.

Bostadpriserna?… 2011 var väl runt -10%, jag tror på fortsatt nedgång men inte en krasch i Sverige, vi säger totalt - 10% under 2012.

Jobben?… Tror på krympande arbetsmarknad men eftersom statens finanser ser hyggliga ut (so far), så blir det t.ex. inga dramatiska förändringar i offentlig sektor, men att producera varor och tjänster blir svårare pga sjunkande efterfrågan i vår närhet, totalt sett under 2012 blir det recession i Sverige och övriga Europa.

Europas bank och skuldkris?…Det verkar bokstavligen vara ett helvete, Italien med en statskuld på 120% av sin sjunkande BNP, där också räntorna stiger. Hela Europa går på lån samtidigt som ekonomierna krymper. Det får bli årets brandvarning inför 2012.

Satsa eller sitta still?….Ligg lågt om man inte har allt på det torra. Har man en liten ekonomi så finns det inga val, dvs det kostar att leva. Jag tror att många kommer att bli försiktiga med sina pengar inför 2012, dvs köparens marknad när det gäller bostäder och fina gitarrer på Blocket.

/Ulf

Bostadspriserna: någonstans mellan -10 och -20%. Inte för att det gör något men det är många som har höga lån.

Jobben: jag skulle tro att den öppna arbetslösheten biter sig fast kring 9% men den inofficiella kommer att öka från ca 15% till närmare 25% (dvs, alla som är i åtgärd eller har någon form av lönebidrag).

Europas bank och skuldkris: Jag är glad att jag har möjligheten att flytta från EU omgående. Så illa är det med EU.

Satsa eller sitta still Som du själv skriver: köparens marknad. Om chipsen blir billigare kan man ju sitta still och bli fet :mrgreen:

01 Jan 2012, 12:46
Profile ICQ YIM WWW

Tobbe z wrote:
Bilton wrote:

Ett utmärkt sätt att få bättre egen ekonomi- låt någon anna betala .....
Då kan man få priser och utmärkelser.

Märkligt nog är det samma människor som ska betala oavsett....

I USA la några ekonomer fram förslaget att staten skulle rikta insatserna mot de husägare som hade ekonomiska svårigheter. De menade att det skulle inte bara rädda bankerna utan även många amerikaner som drabbats av finanskrisen. Detta till en kostnad av 50 miljarder istället för 700 miljarder ($). Men se det gillade inte Rockerfeller, Rothchild och de andra bankirfamiljerna. Så istället får folket betala och bankerna kan fortsätta i samma idiotiska system de skapat.

01 Jan 2012, 12:53
Profile ICQ YIM WWW

Den arabiska våren är inte över ännu, USA har fortsatta ekonomiska problem och står inför ett presidentval, förtroendet för Euron är ännu inte återupprättat, Iran skramlar med robotar och USA inför sanktioner, Nordkorea kan vara i behov att visa sig på scenen med sin nya ledning... Det är mycket i omvärlden som kan komma att påverka Sverige oavsett vad vi gör här.

I Sverige kommer det att tugga på. Alliansen är begränsade i sitt handlingsutrymme när de är beroende av minst ett annat parti för att få igenom förslag - Alliansen drabbas av idétorka. Inte för att det påverkar människors vardag särskilt mycket kommer sossarnas opinonssiffror att fortsätta sjunka och Miljöpartiets kommer att öka, eventuellt även Sverigedemokraterna.

Sammanfattningsvis tror jag att de stora effekterna kom under 2011 och att 2012 blir ett år då man slickar såren. Men den som lever får se. :)

/R

01 Jan 2012, 12:57
Profile

Haraldrig wrote:

I USA la några ekonomer fram förslaget att staten skulle rikta insatserna mot de husägare som hade ekonomiska svårigheter. De menade att det skulle inte bara rädda bankerna utan även många amerikaner som drabbats av finanskrisen. Detta till en kostnad av 50 miljarder istället för 700 miljarder ($). Men se det gillade inte Rockerfeller, Rothchild och de andra bankirfamiljerna. Så istället får folket betala och bankerna kan fortsätta i samma idiotiska system de skapat.

Den intresserade kan läsa Andreas Cervenkas blog här:http://blog.svd.se/bors/2011/12/23/klart-idag-bankraddningarna-onodiga/#xtor=AD-500-%5Bklart%5D-%5Bnaringsliv_blogg_zone-1%5D-%5BTextlank%5D-%5Bsvd%5D-%5B%5D-%5BSvD%5D

Förslaget att stötta de bolånetagare som hamnat i problem istället för att kasta pengar över bankdirektörerna finns att ladda ner på Federal Reserve Bank of Bostons hemsida: http://www.bos.frb.org/economic/ppb/2009/ppb091.pdf

/R

01 Jan 2012, 13:04
Profile

Renegade wrote:
Haraldrig wrote:

Den intresserade kan läsa Andreas Cervenkas blog här:http://blog.svd.se/bors/2011/12/23/klart-idag-bankraddningarna-onodiga/#xtor=AD-500-%5Bklart%5D-%5Bnaringsliv_blogg_zone-1%5D-%5BTextlank%5D-%5Bsvd%5D-%5B%5D-%5BSvD%5D

Förslaget att stötta de bolånetagare som hamnat i problem istället för att kasta pengar över bankdirektörerna finns att ladda ner på Federal Reserve Bank of Bostons hemsida: http://www.bos.frb.org/economic/ppb/2009/ppb091.pdf

/R

Exakt. Mycket tänkvärd läsning.
Men dessvärre så styr bankoligarkerna både EU och USA.

01 Jan 2012, 13:18
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:
Bostadspriserna: någonstans mellan -10 och -20%. Inte för att det gör något men det är många som har höga lån.

Sjunkande bostadspriser gör ju att fler har råd att skaffa sin första egenägda bostad. Inget fel med det. :)

01 Jan 2012, 14:05
Profile

bjoel wrote:
Haraldrig wrote:

Sjunkande bostadspriser gör ju att fler har råd att skaffa sin första egenägda bostad. Inget fel med det. :)

Ja, det är nog bara mäklare och de som har höga lån på sina bostäder som klagar :mrgreen:
Det gör inget att bostadspriset sjunker.
Jag kommer ihåg när jag köpte hus. Då kostade det en normal svensk årslön (1994). för två år sedan såldes huset för 3 årslöner.
Någonstans på vägen har det gått åt helvete med marknaden :mrgreen:

Men så länge vi har en skuldbaserad ekonomi så kommer nog priserna att vara hyfsat stabila.
Lite som demokrati: det är inte många idag som funderar på vem och varför man införde demokrati 8)

01 Jan 2012, 14:11
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:
Jag kommer ihåg när jag köpte hus. Då kostade det en normal svensk årslön (1994). för två år sedan såldes huset för 3 årslöner.

Är inte du typ 33 eller nåt? Köpte du ett hus vid 16 års ålder?

01 Jan 2012, 15:36
Profile ICQ WWW

Det är svårt att beskriva 'bostadspriserna' så generellt, det varierar kraftigt beroende på bostadsform och om du är i en storstadsregion eller ej.

Priser på bostadsrätter i Sthlms innerstad har ex exploderat senaste 3 åren , för att sen sjunka på sistone, där är ett tapp på 20% eg ingenting.

Attraktiva ställen på landet lite utanför storstadsregionerna , ex små hästgårdar har ökat i värde stadigt , även 2011.

01 Jan 2012, 16:00
Profile ICQ WWW

Ersmarker wrote:
Haraldrig wrote:

Vad har du med det att göra?

01 Jan 2012, 16:30
Profile ICQ YIM WWW

Mike Leaf wrote:
Det är svårt att beskriva 'bostadspriserna' så generellt, det varierar kraftigt beroende på bostadsform och om du är i en storstadsregion eller ej.

Priser på bostadsrätter i Sthlms innerstad har ex exploderat senaste 3 åren , för att sen sjunka på sistone, där är ett tapp på 20% eg ingenting.

Det beror på hur högt lånet är.
De jag känner som bor i innerstaden har lån som inte ens deras barnbarn kommer att hinna betala av.
De har kallt räknat med en konstant ökning på bostadspriserna :mrgreen:

01 Jan 2012, 16:33
Profile ICQ YIM WWW

En kollega på jobbet gick isär med sin tjej nyligen och de hade köpt sitt hus för 3 år sedan och när de nu sålde huset gick de därifrån med 300.000 per skalle i lån. Härligt :lol: Va ett hus på landet f.ö annars hade väl smällen blivit ännu större.
Skulle strax köpa hus tänkte jag men jag jag väntar ut marknaden lite till tror jag. Upp med räntorna!

01 Jan 2012, 16:52
Profile ICQ WWW

BiTTeR wrote:
En kollega på jobbet gick isär med sin tjej nyligen och de hade köpt sitt hus för 3 år sedan och när de nu sålde huset gick de därifrån med 300.000 per skalle i lån. Härligt :lol: Va ett hus på landet f.ö annars hade väl smällen blivit ännu större.
Skulle strax köpa hus tänkte jag men jag jag väntar ut marknaden lite till tror jag. Upp med räntorna!

Jag håller med. ca 25% ränta i 5 år skulle rensa ut bra i alla luftslott i Svedala.

01 Jan 2012, 16:59
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:
BiTTeR wrote:

Jag håller med. ca 25% ränta i 5 år skulle rensa ut bra i alla luftslott i Svedala.

Skulle räcka med 7-9% för att en stor del av befolkningen skulle få stora problem.

f.ö spår jag under 2012 att jobben blir färre och att de sociala utgifterna blir allt större samtidigt som skola, vård och äldreomsorg får det ännu jävligare.

01 Jan 2012, 17:08
Profile ICQ WWW

Haraldrig wrote:
Ersmarker wrote:

Vad har du med det att göra?

Ingenting. Antar väl då att det var en skröna. (Eller en ganska komplicerad process via både generösa föräldrar och överförmyndare... 8))

01 Jan 2012, 17:20
Profile ICQ WWW

Ersmarker wrote:
Ingenting. Antar väl då att det var en skröna. (Eller en ganska komplicerad process via både generösa föräldrar och överförmyndare... 8))

Livet består av en massa komplicerade processer.

01 Jan 2012, 17:40
Profile ICQ YIM WWW

Jag håller med Haraldrig, en korrigering nedåt på bostadspriserna vore egentligen ganska bra, att pumpa upp marknaden till bristningsgränsen är riskfyllt, minsta lilla sten och det blir punktering. Så hellre lite pyspunka några år eller en stagnerad prisutveckling så allt övrigt hinner komma ikapp.

Att vänta ut en bostadsmarknad är inte helt enkelt det heller, jag vet dom som år 2000 sa att dom ville vänta se, och det har ju inte blivit billigare förrän nu med några procent nedåt.

Svåra avvägningar, drabbas hela marknaden så ökar också risken att man själv blir drabbad, med jobb osv.

/Ulf

01 Jan 2012, 17:49
Profile

Abe Normal wrote:
Jag håller med Haraldrig, en korrigering nedåt på bostadspriserna vore egentligen ganska bra, att pumpa upp marknaden till bristningsgränsen är riskfyllt, minsta lilla sten och det blir punktering. Så hellre lite pyspunka några år eller en stagnerad prisutveckling så allt övrigt hinner komma ikapp.

Att vänta ut en bostadsmarknad är inte helt enkelt det heller, jag vet dom som år 2000 sa att dom ville vänta se, och det har ju inte blivit billigare förrän nu med några procent nedåt.

Svåra avvägningar, drabbas hela marknaden så ökar också risken att man själv blir drabbad, med jobb osv.

/Ulf

Problemet är att bankerna inte tjänar lika mycket på lån om priserna inte är höga.
Vilket är ett problem endast om vi vill bibehålla den monetära penningpolitiken.

Det är egentligen sjukt att vår ekonomiska tillväxt och därmed vårt materiella välbefinnande (skola, sjukvård mm) är beroende
av att skulderna ökar.

01 Jan 2012, 17:55
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:

Det är egentligen sjukt att vår ekonomiska tillväxt och därmed vårt materiella välbefinnande (skola, sjukvård mm) är beroende
av att skulderna ökar.

Du formulerar frågan själv, hur skall vi göra när kostnadsläget blir för högt för sådant som vi via skattesedeln tycker är självklart, det är nog ganska många som funderar på det. Hur ser receptet ut…avgifter, lönesänkning, outsourcing, import av billig arbetskraft?

Och i nästa steg när även varor och tjänster drabbas av samma problem. Många hemmaproducerade varor har redan dom problemen och även vissa tjänster om det inte är absolut top-notch.

Det vore intressant med ett mer underbyggt svar är att “tänka stort”.

/Ulf

Last edited by Abe Normal on 02 Jan 2012, 19:18, edited 1 time in total.

02 Jan 2012, 07:11
Profile

Abe Normal wrote:
Haraldrig wrote:

Problemet är att bankerna inte tjänar lika mycket på lån om priserna inte är höga.
Vilket är ett problem endast om vi vill bibehålla den monetära penningpolitiken.

av att skulderna ökar.

Det är alltid två parter, låntagaren och banken. Problemet är också att den som vill låna kosing måste göra en egen bedömning vad som är rimligt.

Jag tror att dom flesta inser, om man har en prisutveckling på runt >10 - 15%/år eller som det gick att läsa nyligen, att folk tjänar 30k i månaden på sin bostad bara genom att bo. Att man då riskerar ett Svarte-Petter scenario, dvs att den som hamnar sist i kedjan också riskerar att förlora när det bli en priskorrigeringen.

Hur skall man bedriva skattefinansierad verksamhet som t.ex. skola, sjukvård om skatteunderlaget krymper?

/Ulf

Nu får du tänka lite större.

02 Jan 2012, 07:41
Profile ICQ YIM WWW

Fel...

04 Jan 2012, 12:53
Profile

Haraldrig wrote:

Är faktiskt mer nyfiken än så, än att bara “tänka stort”, det är som sagt många som funderar plus att det är konkreta frågor och inte något allmänt flum.

/Ulf

04 Jan 2012, 13:26
Profile

Abe Normal wrote:
Haraldrig wrote:

Är faktiskt mer nyfiken än så, än att bara “tänka stort”, det är som sagt många som funderar plus att det är konkreta frågor och inte något allmänt flum.

/Ulf

Bostadsvärdeökning ger inte ökade skatteintäkter per definition.

04 Jan 2012, 13:53
Profile ICQ YIM WWW

Arbetsmarknaden ser dyster ut... Det är kris och/eller anställningsstopp i dom flesta kommunerna häromkring. Jag hade tur som fick ett halvårsvikariat i november på ett sjukhus i regionen, annars hade jag gått på A-kassans svältkur nu. Dom andra timvikarierna hade inte samma tur, och dom har svåra tider nu. Vad som händer i maj vet jag inget om, det kan ju hända att chefen i huset inte anser att min rad kommer att behövas då. Det är en rik organisation, men ny lagstiftning kan innebära stora förändringar och det finns en tanke om att typ bygga om hela jävla sjukhuset. I såna här tider kan det säkert vara anledning till att försöka begränsa utgifterna, och jag tror att den försiktigheten kommer att prägla andra verksamheter i samhället också.

04 Jan 2012, 14:10
Profile ICQ WWW

Haraldrig wrote:

Jag tänkte inte direkt på bostäder, att priserna korrigeras nedåt för bostäder är inte så konstigt utan mer en effekt av något som felar än själva problemet..

Dom tunga bitarna framöver tror jag kan bli ett för högt kostnadsläge, försämrad konkurrenskraft och utebliven tillväxt. Kanske inte märks så mycket i Sverige ännu men desto mer i övriga Europa, det kommer att bli tungt.

Att spara när ekonomin krymper för att få balans i ekonomin och sedan förhoppningsvis tillväxt, tror jag blir svårt. Det som riskerar att hända är att ekonomin krymper ytterligare och så blir det en negativ spiral.

/Ulf

05 Jan 2012, 21:39
Profile

Abe Normal wrote:
Haraldrig wrote:

Jag tänkte inte direkt på bostäder, att priserna korrigeras nedåt för bostäder är inte så konstigt utan mer en effekt av något som felar än själva problemet..

Dom tunga bitarna framöver tror jag kan bli ett för högt kostnadsläge, försämrad konkurrenskraft och utebliven tillväxt. Kanske inte märks så mycket i Sverige ännu men desto mer i övriga Europa, det kommer att bli tungt.

Att spara när ekonomin krymper för att få balans i ekonomin och sedan förhoppningsvis tillväxt, tror jag blir svårt. Det som riskerar att hända är att ekonomin krymper ytterligare och så blir det en negativ spiral.

/Ulf

Kanske läge att studera den monetära penningpolitiken, dess konsekvenser och alternativen?

05 Jan 2012, 21:47
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:

Kanske läge att studera den monetära penningpolitiken, dess konsekvenser och alternativen?

Jag tycker att vi lägger skuldfrågan bakom oss, det finns ingen vinst i att försöka hitta någon “skyldig”. Det intressanta är hur det kommer att se ut framöver (med eller utan Euro).

Problemet med stora skulder på tex bostäder vid recession är att dom som borde ha pengar blir utan och tvingas suga på ramarna, vilket inte är bra för landets möjligheter till skatteunderlag. Jag menar om ingen kan göra något förutom att betala sina avgifter och räntor så blir det heller inget över till något annat. Vilket bara bygger på en recession ytterligare.

Svåra beslut för den enskilde, själv har jag legat tvärlågt sedan hösten 2008, inget bra för ekonomin i övrigt men jag vill inte riskera något.

/Ulf

07 Jan 2012, 12:11
Profile
Reply to topic   [ 73 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next