View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 21:59

Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Gott nytt år - vad har ni för planer? 
Author Message

Post Gott nytt år - vad har ni för planer?
Tiden närmar sig slutet av 2011 - ett mycket händelserikt år med arabisk vår, finanskriser i både USA och Europa, Breivik och kärnkraftsolycka i Japan. Nog om det.

Vad gör ni på nyårsafton och har ni någon återkommande tradition?

Själv planerar jag att äta hummer och löjrom och dricka champagne med familjen på eftermiddagen för att sedan äta middag och invänta tolvslaget hos goda vänner. De är hundägare varför smällare och raketer inte står så högt på deras lista. Därför kommer jag att ta med 'Kao Lak'-lampor (pappersballonger med en brinnande trissa) och skicka upp om det inte blåser för mycket (för några år sedan firade jag nyår på Uppsala slott och höll på att bränna ner det när balongen nästan fastnade på taket! :shock: ).

/R

Attachments:
GS_Khao_Lak_ceremon_501349d.jpg
GS_Khao_Lak_ceremon_501349d.jpg [ 29.47 KiB | Viewed 1342 times ]

30 Dec 2011, 09:36
Profile

Post Re: Gott nytt år - vad har ni för planer?
Vi firade barnens kusinjul igår här hemma, 6 st barn och 8 vuxna- fullt ställ hela dagen! Avslutar alltid dessa tillställningar med att skicka iväg en sån där lysande rispapperslampa, kidsen har döpt dem till "kusinstjärnan". Mycket vackert!

Nyår firar vii år lugnt med familjen, god mat och förmodligen något spel.

Har inte bestämt menyn, men har en rådjurssadel i frysen som behöver ätas och en Chateneuf-du-pap som behöver drickas...hummer är inget för oss, men lite limegravad lax med dillpesto till förrätt får det nog bli (leftovers från igår...).

Gott Nytt År alla vänner!

Matte

30 Dec 2011, 10:34
Profile

Haha, man kan tänka sig rubrikerna i Uppsala Nya Tidning "Ung avfälling bränner ned Uppsala slott till grunden" :D

Här är det ju också hund. Den stackarn får vi forsla till mina föräldrar som har ljudisolerande fönster. Sjlälva blir det smoking på och in till stan på baluns. Det blir säkert Kalix-rom och Champagne. Det första en av mina favoriter, det andra dricker jag bara för att det är nyår..

Raketer borde fö förbjudas för kreti och pleti. Fattar inte varf det ska vara tillåtet. Det räcker med att varje kommun ordnar ett eget fyrverkeri och roar de som roas av detta. Att packade småbarnsföräldrar i villaområdena ska hålla på med krut mitt i tätbebyggt område är helt obegripligt ansvarslöst. Idag och okväll kommer minst en att dö och ett antal andra att skadas allvarligt av detta jävla pubertala ofog! Nåväl nog med grinig gubbe för idag

Gott Nytt år BOJs!

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

30 Dec 2011, 11:19
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Haha, man kan tänka sig rubrikerna i Uppsala Nya Tidning "Ung avfälling bränner ned Uppsala slott till grunden" :D

Hehe, julbocken i Gävle får konkurrens! 8)

30 Dec 2011, 11:25
Profile ICQ WWW

Joshunznera wrote:

Utan att föringa min skuld var en 'kändis' från TV-serien Skilda världar (som jag dock inte sett ett enda avsnitt av! :roll: ) delaktig vid min sida. :shock: (Vi stod och halkade i lågskor i fontänen på 'borggården' och tände flera rislampor och (min version :wink:) släpptes en av dem för tidigt.)

Visst hade det blivit rubriker men jag hade inte fått stå i centrum. :roll: :wink:

Vart ska du på för tillställning med smoking? Det kan lätt bli clownigt med sådan utstyrsel. :wink: (Är ev. bjuden på fest med James Bond tema i januari och det är nog ett gränssfall. :roll: )

/R

30 Dec 2011, 13:18
Profile

Joshunznera wrote:
Raketer borde fö förbjudas för kreti och pleti. Fattar inte varf det ska vara tillåtet. Det räcker med att varje kommun ordnar ett eget fyrverkeri och roar de som roas av detta. Att packade småbarnsföräldrar i villaområdena ska hålla på med krut mitt i tätbebyggt område är helt obegripligt ansvarslöst.

Jag håller fullständigt med. Det är upp till varje kommun att sätta regler för användande av fyrverkerier inom kommunen, så lägg ett förslag att det ska förbjudas.
På det viset de flesta "packade småbarnsföräldrar i villaområdena" skjuter raketer är det alltid förbjudet enligt de vanliga ordningsreglerna genom framkallande av fara. Tråkigt att ingen lagförs för det bara...

30 Dec 2011, 13:20
Profile ICQ YIM WWW

Jesperado wrote:
Joshunznera wrote:
Raketer borde fö förbjudas för kreti och pleti. Fattar inte varf det ska vara tillåtet. Det räcker med att varje kommun ordnar ett eget fyrverkeri och roar de som roas av detta. Att packade småbarnsföräldrar i villaområdena ska hålla på med krut mitt i tätbebyggt område är helt obegripligt ansvarslöst.

Jag håller fullständigt med. Det är upp till varje kommun att sätta regler för användande av fyrverkerier inom kommunen, så lägg ett förslag att det ska förbjudas.
På det viset de flesta "packade småbarnsföräldrar i villaområdena" skjuter raketer är det alltid förbjudet enligt de vanliga ordningsreglerna genom framkallande av fara. Tråkigt att ingen lagförs för det bara...

Ett litet sidospår ang. fyrverkerier. För ett antal år sedan var jag med familjen i Malaysia under nyår. Vi satt på balkongen medan barnen sov och hade en flaska bubbel redo för tolvslaget. När klockan slog tolv hände ingenting. :shock: Då menar jag absolut ingenting! :shock: :shock: Efter några minuter tutade några bilar i något som kunde liknas vid ett slags firande. Det visade sig att myndigheterna hade förbjudit alla fyrverkerier några år tidigare på grund av att några hus (hyddor?) hade tagit eld. Medborgarna i Malaysia är lydiga jämfört med t ex Thailand där det aldrig skulle gå att förbjuda fyrverkerier på samma sätt.

/R

30 Dec 2011, 13:25
Profile

Renegade wrote:
Joshunznera wrote:

Utan att föringa min skuld var en 'kändis' från TV-serien Skilda världar (som jag dock inte sett ett enda avsnitt av! :roll: ) delaktig vid min sida. :shock: (Vi stod och halkade i lågskor i fontänen på 'borggården' och tände flera rislampor och (min version :wink:) släpptes en av dem för tidigt.)

Visst hade det blivit rubriker men jag hade inte fått stå i centrum. :roll: :wink:

Vart ska du på för tillställning med smoking? Det kan lätt bli clownigt med sådan utstyrsel. :wink: (Är ev. bjuden på fest med James Bond tema i januari och det är nog ett gränssfall. :roll: )

/R

tillställningen är av en större sort och där denna klädsel påbjudes via inbjudningskortet. Då följer man instruktionerna, Clowningt blir det bara om man har fel skor och färdigknuten bowtie :wink:

30 Dec 2011, 15:01
Profile WWW

bli odräglig och spränga upp nåt
ehehe jag är för ung för det här stället

30 Dec 2011, 15:08
Profile

Jean wrote:
bli odräglig och spränga upp nåt
ehehe jag är för ung för det här stället

Närå, vi gringubbar måste ju ha nån att förfasa oss över. :mrgreen:

I morgon blir det ovanligt lugnt, bara jag och frun för första gången, och hon har jour... :(

Lite kalixrom och en hummer, om vi får tag i någon idag. Jag får väl dricka hustruns del av flaskan också. :wink:

30 Dec 2011, 15:16
Profile WWW

Gott Nytt 2012

Här blir det lugna pucken med skumpa löjrom oxfilé etc...
Inga raketer eller pangpang av hänsyn till vovven.

Sitter just nu och väntar på paket från Tyskland och England... :D

30 Dec 2011, 15:19
Profile WWW

För övrigt blir det en djävla helg utan gitarrspel, skar mig skitklantigt i vänstter pekfinger, nära toppen, i förrgår. Gör djävulskt ont när jag försöker lira. Får väl leta upp nån gammal slide, och försöka det området på nytt... :evil:
Visst, verkar som ett typiskt i-landsproblem, när 35 kurder blivit ihjälskjutna av turkiskt flyg nyss. Men just nu är det mitt finger som ömmar när jag försöker något annat än ett rent barré :evil: och en :oops: för att det egentligen är en skitsak.

30 Dec 2011, 15:23
Profile WWW

Lugnt firande med 2 andra familjer och de flesta av barnen till dessa ( några utflugna) Traditionen säger att köttet ska grillas utomhus , så det blir det.
3 rätter , några tävlingar/ lekar . skåla vid tolvslaget . kvällen brukar gå rätt snabbt.

30 Dec 2011, 17:27
Profile WWW

Vi ska vara hemma, äta lammkotlett. Sedan ska vi väl få njuta av grannarnas fest och fyrverkerier.

Kan nämnas att hyreshuset vi bor i är byggt 1949 och är mycket lyhört. Grannarna i huset är bra, de respekterar de andra. Men 20 meter i från huset slog de upp nya bostadsrättshus för 5 år sedan ca. Där är det ett satans drag, ungar som pangar fönster spelar fotboll på nätterna. Och på nyår bränner av "interkontinentala missiler" raketer obehagligt nära fasaden.

Hus på landet, javisst! Men jobb/inkomst?

30 Dec 2011, 18:01
Profile WWW

Gott nytt på er….

Det blir soft, firar jullovet i min familjs hus i Thailand. Det blir lokalt och smällare för junior.

Image
En öl före maten….

/Ulf

Last edited by Abe Normal on 30 Dec 2011, 19:44, edited 1 time in total.

30 Dec 2011, 18:29
Profile

ska bli traditionellt sketfull småbarnsförälder, spy i gillestugan och skjuta raketer över grannens hundgård. Efter att ha missat tolvslaget tänkte jag vara otrogen mot min hustru och därefter min älskarinna. Sen tänker jag sätta mig i bilen och köra asfull hem, sen får vi se hur det hela utvecklar sig... :o

en helt vanlig nyårsafton mao.

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

30 Dec 2011, 19:42
Profile WWW

Här blir det lugnt. Gumman och jag fixar till en rådjurssadel.

Intressant att så många hundar är rädda för fyrverkerier.
Jag har haft 6 hundar och ingen av dem tyckte att det var otrevligt med smällare och raketer.
Tvärtom, de ville va med och jaga dem istället.

30 Dec 2011, 20:51
Profile

ja det är väl en klassiker, när hunden kommer tillbaka med 500krs-raketen i käften 2 sek innan den smäller...

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

30 Dec 2011, 21:01
Profile WWW

Det är bara jag och min älskade hustru på nyårsaftonen. Det blir en löjromstoast, helstekt oxfilé och min hustrus patenterade hallonpannacotta. Lite vin, lite pilsner och en Moet & Chandon vid tolvslaget. Har vi tur så tittar yngste dottern med "bihang" förbi en stund och räknar in tolvslaget. :)

Edit: Det blev ändrade middagsplaner: Förrätt blev pilgrimsmusslor, varmrätten Chateau Briand med Baileyssås och efterrätten en medelhavsinspirerad fruktcocktail. För övrigt stämmer ovan inlägg. :lol:

Last edited by FenderBender on 31 Dec 2011, 19:45, edited 1 time in total.

30 Dec 2011, 21:09
Profile ICQ WWW

blir ngr stycken som kör på lite go mat och sedan lite dricka resten av kvällen!

håller f.ö. med vad gäller smällare! varit till o från hela veckan här och med djur som tack och lov inte blivit chockade.

tror det var ngn kommun i skåne som satt lag på att man ska ansöka om att få skjuta(kostar 700 kr) så vart visst bara en privatperson som följt det :lol: resten skulle kommunen själv sköta vid stranden. låter betydligt vettigare för alla!

30 Dec 2011, 21:47
Profile

baberg wrote:

Jag har haft 6 hundar och ingen av dem tyckte att det var otrevligt med smällare och raketer.

alla djur är rädda för smällare. Inte jakthundar dock, då vore de inga jakthundar. Sedan kan man självfallet avvänja hundarna genom KBT, men det måste ju vara enklare och slurta avfyra krut i tätbebyggt område :wink:

30 Dec 2011, 23:14
Profile WWW

Joshunznera wrote:
baberg wrote:

alla djur är rädda för smällare. Inte jakthundar dock, då vore de inga jakthundar. Sedan kan man självfallet avvänja hundarna genom KBT, men det måste ju vara enklare och slurta avfyra krut i tätbebyggt område :wink:

Ingen större skillnad om det är en jakthund eller inte.
Det beror nog mer på husse o matte.
Det är ju ganska lätt att träna hunden så att den blir van med oljudet.
Är skotträdslan medfödd är det värre. Går nästan aldrig att träna bort.

Har några gånger sett hundar på byn som blir rädd för en smällare.
Då är ägaren framme och skall "trösta" hunden, och tycker synd om den.
Pratar med den som om den vore ett barn. Inte så bra.

30 Dec 2011, 23:35
Profile

baberg wrote:
Ingen större skillnad om det är en jakthund eller inte.
Det beror nog mer på husse o matte.
Det är ju ganska lätt att träna hunden så att den blir van med oljudet.
Är skotträdslan medfödd är det värre. Går nästan aldrig att träna bort.

Har några gånger sett hundar på byn som blir rädd för en smällare.
Då är ägaren framme och skall "trösta" hunden, och tycker synd om den.
Pratar med den som om den vore ett barn. Inte så bra.
''

Jag menade inte att jakthundar tål skott mer än andra hundar, jag menade mer att en jakthund bör skottränas, annars blir det ju uppenbara problem

Att vara skotträdd finns i generna på alla hundar (och alla rådjur och rävar ocksp tex) Sedan att det är individuellt hur mycket skotträdda de är är en annan sak

Fö tycker jag som du ang att behandla hundar som bebisar

31 Dec 2011, 00:18
Profile WWW

Ett rejält skaldjursfat har blivit vår tradition, har t.o.m. lärt sönerna att älska hummer.
Fick tag i en av de sista Maine humrarna i Uppsala på eftermiddagen idag. Svensk fanns det gott om, till det facila priset av 790:-/kg :shock: Lite Kungskrabba, räkor, musselpaj, några rejäla skopor kalixrom i avocado, lite melonsalsa och mild sås till skaldjuren. Sket i havskräftor, det var inte värt 1100-1200 kr kilot.
Något läskande efteråt för att motverka sältan i skaldjuren får fixas under morgondagen (oops, idag).
En Stoneleigh Riesling får jag väl suga i mig själv, eftersom hustrun är stand by.
Finns inte plats för någon kötträtt efter detta. :wink:

31 Dec 2011, 01:12
Profile WWW

Abe Normal wrote:
Gott nytt på er….

Det blir soft, firar jullovet i min familjs hus i Thailand. Det blir lokalt och smällare för junior.

Image
En öl före maten….

/Ulf

Det där såg smaskens ut, Gott Nytt År Ulf, ha så gött i Thailand.
För vår del blir det firande hemma med en annan familj. Några rislyktor lär väl lyfta... blir dock annan öl än Chang :)

31 Dec 2011, 01:40
Profile

Lemmy wrote:

Det där såg smaskens ut, Gott Nytt År Ulf, ha så gött i Thailand.
För vår del blir det firande hemma med en annan familj. Några rislyktor lär väl lyfta... blir dock annan öl än Chang :)

Gott Nytt år Lemmy.

Chang?…det är liksom inget tjafs, har hållit mig till den ölen i många år, Thailändsk öl är god och lättdrucken, eller så är det så att klimatet påverkar?

Det var inledningsvis (med Thailändska mått) svinkallt dom första dagarna, men nu är värmen tillbaka, igår kväll när bilden togs var det runt 28 > 29 grader och sol på dagarna.

Nu skall vi på ut på fireworks-jakt, sonen är i spinn som många Thaiare som också gillar raketer, jag kan säga så här att dom kinapuffar som säljs har ingen motsvarighet i Sverige, det är två fingrar i (gitarr)öronen som gäller.

/Ulf

31 Dec 2011, 07:17
Profile

Renegade wrote:

Ett litet sidospår ang. fyrverkerier. För ett antal år sedan var jag med familjen i Malaysia under nyår. Vi satt på balkongen medan barnen sov och hade en flaska bubbel redo för tolvslaget. När klockan slog tolv hände ingenting. :shock: Då menar jag absolut ingenting! :shock: :shock: Efter några minuter tutade några bilar i något som kunde liknas vid ett slags firande. Det visade sig att myndigheterna hade förbjudit alla fyrverkerier några år tidigare på grund av att några hus (hyddor?) hade tagit eld. Medborgarna i Malaysia är lydiga jämfört med t ex Thailand där det aldrig skulle gå att förbjuda fyrverkerier på samma sätt.

/R

Det är för att man inte har Sharia-lagar i Thailand.

31 Dec 2011, 10:20
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:
Renegade wrote:

/R

Det är för att man inte har Sharia-lagar i Thailand.

Framförallt har de inga shariastaff. :wink:

Abe Normal wrote:
Gott nytt på er….

<snip>

En öl före maten….

/Ulf

Låter härligt. :) (Det är inte din Breezer va? :shock: :wink: Själv är jag svag för Singha men Chang funkar också för att reglera värmen. :) )

Var i Thailand har ni huset?

/R

31 Dec 2011, 10:46
Profile

Kallbad i Öresund, just avklarat :D
Annars blir det lugnt firande hemma, kollar nån musik-dvd eftersom det som alltid är mest skit på TV.
Gott Nytt År!

31 Dec 2011, 11:41
Profile

Renegade wrote:

Låter härligt. :) (Det är inte din Breezer va? :shock: :wink: Själv är jag svag för Singha men Chang funkar också för att reglera värmen. :) )

Var i Thailand har ni huset?

/R

Stämmer, frugan är svag för sådana drycker…;).

Vi har huset ett par kilometer norr om Cha Am beach precis vid havet, Cha Am ligger ca 30 km norr om Hua Hin, härifrån till Bangkok tar det drygt två timmar med bil ca 180 km till airport.

Vi har också mycket kontakter här nere så att prisbilden när det gäller att hyra bilar, bli hämtade osv blir rimliga, vi har också alltid bil när vi kommer ner (den står vid huset).

Image

/Ulf

31 Dec 2011, 12:54
Profile
Reply to topic   [ 38 posts ]  Go to page 1, 2  Next