| Author |
Message |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Dynacord Twen- Nu med ljudklipp.
Tack Galanti,men det med att dela med sig e det nog inte jag som står för här på Bojen. Något som får detta stället att vara så fantastiskt som det nu faktiskt är. Man kan ALLTID vända sig till "kollegiet" här inne på rörforat å räkna med att få vettiga svar. Ingen nämnd,ingen glömd. 
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 29 Dec 2011, 22:17 |
|
 |
|
arinihsd
|
Låter kul. Och när jag kollade klippet fanns det direkt en annan Twen att jämföra med.
Din tycker jag låter bättre. Whiskyn var välförtjänt för den av Er som fått smaka.
|
| 29 Dec 2011, 22:33 |
|
 |
|
Racing
|
Tack! Ja,den andra Twen som finns i ett direkt relaterat klipp e dessutom inte helt frisk. Ngt jag e fullständigt varse efter att iaf ha PROVAT min egen i "renoverat" skick. Original löser de tamigfan knappt crunch en gång. Lustigt nog tar de dock pedaler ganska bra,men det blir å andra sidan inte riktigt samma sak. Samma det med att hänga i en Baxandall tonstack. Vart ju på ursprunglig inrådan av Tubis å förlängningen Vacuum Voodoo å det var en riktig ögonöppnare!! Lösningen e utan tvivel ngt av det mer effektiva jag testat,å det gör det avsevärt lättare att forma ljudbild efter omständighet.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 29 Dec 2011, 22:47 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Racing wrote: Skall ta mig tiden att göra en backtrack på allt som nu e gjort,den har ju inte så mkt att skaffa med originaldesignen längre. Även om det kanske inte e så supersannolikt att ngn vill följa i mina spår...så kan man ju alltid bjuda såpass på sig själv att det GÅR att göra det iaf...  Ja, gör det, alltid trevligt att se slutresultatet även kretsmässigt. Nu har jag ingen Twen att bygga om, men väl en Eminent av lite nyare modell, med transistorförsteg som kommer att ersättas av rörförsteg. (hade en ganska omfattande tråd om olika ideer kring detta för något år sedan i ämnet, har inte kommit ngn vart pga tidsbrist) Då är det intressant att se dina ombyggnationer av Eminenten i din parallelltråd. 
_________________ /Lennart
|
| 29 Dec 2011, 22:48 |
|
 |
|
Racing
|
Ja. Det e ett område där jag e dålig å det e just att dokumentera vad som e gjort. Det e till den grad att stärkare jag byggt....när de väl e i ngn annans händer så får jag kika i trådar som denna för att överhuvudtaget komma ihåg NÅTT. Så det e mao minst lika mkt för min egen skull det där med att börja dokumentera,å som sagt...kan det vara ngn till hjälp nån gång e det ju bara positivt. Det finns faktiskt en enda liten mod till jag överväger att göra på den lilla Twen;en å det e att ta bort glödens centertapp å lägga de två faserna över en 100 ohms pott för balans. Originalsystemet funkar bra när det inte e så mkt gainsteg inblandat,men med de stegen som nu sitter monterade kan den få lite lite svagt glödbrum för sig om den stått på en stund. Eminenten ja  . "Hr Pinternagel" för helvete... Det har la ballat ur alldeles...  . Strax efter nyår här blir det leverans av chassien "made in Alingsås å Mölndal". Därefter vidtar ett helsikes sladdande med lödpennan antar jag. Just det med att forma ljud e ändå bra spännande. Denna ggn tänkte jag ju göra lite mer,kanske framför allt rent designmässigt. Estetiskt såväl som ljudmässigt.
|
| 29 Dec 2011, 23:29 |
|
 |
|
Firetone
Joined: 11 Jul 2005, 14:32 Posts: 965 Location: Eskilstuna, Sweden
|
Jag har en Twen i orört originalskick som står i ett (mörkt) hörn och väntar. Tillhör en kompis som haft den väldigt länge. Så lite inspiration till eventuella förbättringar är ju välkomna. 
_________________ /Bengt
|
| 30 Dec 2011, 20:42 |
|
 |
|
Racing
|
Tack. Ja,jag föreslår till en början att titta i denna tråden. Finns en del matnyttigt i min mening. Idag gav jag mig i kast med det ngt,i min mening,för höga brummandet på full tjillevipp. Provad att koppla glödens centertapp till näst sista stegets katodmotstånd,å det om ngt blev värre. Provade så att flytta pre-ampens jordning mot chassiet till jordbussens andra ände,det blev värre. Jaha? Så då tog jag mig för att dels dra ihop nättrafon å dels slipa rent för dess punkter mot själva chassiet. Sen e det såhär...dessa maskinerna har som en stjärnjordningspunkt dit samtliga jordar dras,å den e installerad som på en bil ung. Dvs att där e 4 "blad" som e punktsvetsade till chassiet i ett kluster-typ. Det jag gjorde var att "separera",eller vad jag skall kalla det,glättningskondningarnas jord samt nätkabelns dito osv vs själva förstärkarens jord,som då hamnade "för sig själv" i detta kluster. I samma veva bytte jag novalsockel till ingångspipan,den jag e ansvarig för att ha hängt dit,till en med skärmkåpa samt jordat "centrum". Det verkar fan ha gjort vad som behövdes! Den brummar iofs fortfarande lite,men å andra sidan e det få stärkare som e knäpptysta. Eller uttryckt på ett annat sätt,nu brummar å brusar den inte mer än ngn annan rörstärkare på full patte. Men jag får fortfarande säga att jag tycker det e intressant med hur lite som eg skall till....inte ngt jag e direkt van vid än om vi säger så(då jag tidigare inte har så mkt erfarenhet av denna formen av analog teknik) Å med det sagt,ja. Den lilla Dynan e i dagsläget en fantastisk liten rörstärkare. Liten som i att den e perfa att ha tex till inspelningar. Till gig på kvarterskrogen mm. Men...för fullblåsta gig...mja...jag gillar att höra mig själv även när ett helt band röjer det de kan..  . Mickat i all ära.. Men tonen i den lilla Dynan e inget den behöver skämmas för. Definitivt inte,även om den e mer "vintage" orienterad i soundet än ngt jag pysslat ihop tidigare. @Firetone. Ja. Jag rekommenderar VARMT att modda din Twen på liknande sätt. Nu tror jag mkt e cabbens förtjänst,men den har den där egenheten att den i det skick jag satt ihop den här att låta "gammalt". Ett koncept som i min erfarenhet e dyrt-normalt sett. Jag håller tex på med en Fender DLR samtidigt...en -65a å Dynan låter efter moddandet utan minsta tvivel bra FAN mycket mer "vintage" än DLR;en. E inte ens på samma karta. Sen e inte sagt att alla gillar det där "gamla",som tex e som hand i handske till blues,bluesrock osv. Men...speciellt e ´re...inget att snacka om.
|
| 30 Dec 2011, 22:53 |
|
 |
|
Firetone
Joined: 11 Jul 2005, 14:32 Posts: 965 Location: Eskilstuna, Sweden
|
Racing wrote: @Firetone. Ja. Jag rekommenderar VARMT att modda din Twen på liknande sätt. Nu tror jag mkt e cabbens förtjänst,men den har den där egenheten att den i det skick jag satt ihop den här att låta "gammalt". Ett koncept som i min erfarenhet e dyrt-normalt sett. Jag håller tex på med en Fender DLR samtidigt...en -65a å Dynan låter efter moddandet utan minsta tvivel bra FAN mycket mer "vintage" än DLR;en. E inte ens på samma karta. Sen e inte sagt att alla gillar det där "gamla",som tex e som hand i handske till blues,bluesrock osv. Men...speciellt e ´re...inget att snacka om. Jodå  jag har läst, och gjort noteringar på mitt schema!
_________________ /Bengt
|
| 01 Jan 2012, 15:17 |
|
 |
|
Racing
|
Ja. Skall se om jag inte kommer en sväng förbi verkstan å får plockat med mig en Fluke så jag kan göra en snabb reverse engineer på den här. Händer ju inte mkt vettigt idag iaf.... (Å det finns nog lugnt sagt de i detta land som mår sämre än jag idag  )
|
| 01 Jan 2012, 16:05 |
|
 |
|
lasse svaj
|
 Re: Dynacord Twen
Fin-fint gammelljud! Nästan så jag minns min första ägandes stärkare inköpt för ihopsparade 500 kr på Hagströms Musik i Gävle, en Dynacord Rex. Fast på den spretade disten åt alla håll å kanter... Detta lät onekligen bättre.
_________________ Lasse
|
| 03 Jan 2012, 08:54 |
|
 |
|
Racing
|
Tack så mycket Lasse! Å appropå Rex kommer det vad det lider en sådan med,men det får bli en annan tråd.. 
|
| 03 Jan 2012, 12:07 |
|
 |
|
tn97ahs
Joined: 05 Aug 2008, 08:51 Posts: 757 Location: Mora Sweden
|
Som ägare av en Twen har det varit mycket intressant och lärorikt att följa denna tråd även om jag inte har samma gedigna kunskap som ni andra. Jag har dock lyckats få bra fart på min med nya kondingar och ingångsmotstånd bättre anpassad för gitarr. Tycker den låter jättebra i sin enkelhet men nog blir man sugen att följa ditt exempel i ett framtida projekt. Nu har jag fullt upp med ett 18W kit från Ampmaker som skall upp ur kartongen under helgen.
Stort tack för en bra "följetång".
/AH
|
| 05 Jan 2012, 14:31 |
|
 |
|
Racing
|
Tack själv!! Ja. Vad jag personligen anser...tror jag framgått  . Original tycker jag inte Dynorna låter sådär himla kul faktiskt. Ingen av dem rent av. Men ett e säkert,å det e att de har en väldig potential. Grejen e väl att 18watt i min mening kanske e i klenaste laget lite beroende på vad för typ av musik man spelar. Missförstå mig inte för jag tycker min lilla Twen låter svinbra i dagsläget,men med 18watt känns den lite kort i rocken när det drar ihop sig för mer avancerade lösningar. Inte i så måtto att man behöver spela så mkt högre,men med enbart 18watt blir det inte mkt headroom kvar när det skall till "på riktigt". Men utan vidare snack tycker jag den växt otroligt mycket. Som jag påskiner i tråden så går INTE ursprungets karaktär förlorad utan vad den gör numer e samma sak eg,fast bara bra mkt bredare. Å jag vet inte med er andra...men det e numer mkt mkt sällan jag spelar helt cleant. Crunch tex e jag svag för. Den formen som spricker upp med anslag,å där verkligen SKINER den lilla Twen;en numer. Samtidigt föds ju tanken å nyfikenheten om hur en stärk med RLR å 4st såna här gamla 6V6 skulle kunna funka i rätt cab.? 
|
| 05 Jan 2012, 21:24 |
|
 |
|
arnenym
|
 Re: Dynacord
Izzy wrote: Martin Kuhn wrote: Nuförtiden rekommenderar jag alla att byta till dioder, likriktarrören verkar bli sämre och sämre, så det är för stor risk att gigga med sådana i stärken. Helt ovetenskapligt håller jag med dig. Har drabbats av ett flera kassa likriktarör senaste året. Plötsligt börjar det fräsa i stärkaren och säkringar går. Har till och med fått en förstörd pt på detta. Det har främst varit några JJ GZ34. Sovtek har jag aldrig haft problem med. En slump kanske. Sedan kan man tycka det är fin-fint med likriktarrör och vilja ha det i alla fall. /Gunnar Jag brände en trafo i slutet på förra året pga ett dåligt GZ34. jag har förstått att det är många andra som har det problemet med framförallt GZ 34:or i allmänhet och JJ:s GZ34.or i synnerhet.  Dioder och motstånd är det som gäller för mig numera.
|
| 05 Jan 2012, 23:13 |
|
 |
|
Racing
|
Nej nej nej nej. Rörförstärkare e kvinnliga väsen. Ibland...får man stryka dem medhårs för att det skall fungera. Å ibland...vice versa.. Kiseldioder? Som får skiten att lysa för evigt? Hur råkkändråll e det då?  . Mojon för fan!!! Mojon!!!
|
| 06 Jan 2012, 00:11 |
|
 |
|
Racing
|
Hamen. Det blir en tvilling i detta fallet med!!  Denna ggn en nååååååååågra år nyare maskin,å därmed med tvåfärgad cab. Denna var no-go när den kom i eftermiddags å jag gissar att det bottnar i att slutrören ledsnat. Ngn hade ersatt huvudsäkringen inne i voltväljaren med en om 400mA vilket lugnt sagt e väl litet. Uppepå det hade man adderat en lyt om 47uF på den redan befintligt ena glättade noden,så det var kanske inte helt rätt. Något som jag faktiskt inte reflekterade över först. Slog igång eländet efter att ha kikat över att inget låg i chassiejord iaf...å den brumma som fan. Klia mig lite i skallen tills jag reflekterade över vad det var som inte var som det skulle. Men den väck samt en frisk lyt över katodresistorn till slutrören sparka jag igång eländet igen,å nu bra mkt tystare ur ren brumaspekt. Men..den saknar volym till grad,eftersom jag har min egen att jmfr med,så jag antar att slutrören gjort sitt. Får se i det att jag får bytt huvudlytar... Iaf. Blir att repetera det som e gjort med min egen. Dvs i 1a hand att få adderat ett 12AX7 till...
|
| 31 Jan 2012, 23:18 |
|
 |
|
Racing
|
Så. Då vart ytterligare en av dessa Twens i hamn. Helt ärligt kan jag inget annat än rekommendera de av er som e lödkunniga att göra en kopia om ni springer på nån. De låter verkligen SVINBRA till hederlig bluesrock å hela vägen bort till där distmängderna börjar bli löjliga å finessen e att en gammal Twen skall fan inte vara dyr liksom. Framför allt inte om den e "no-go". Då talar vi hundralappar i min bok,å det låter verkligen ALLT annat än det när man e färdig. Å...det e lättmoddat. Som fan. Point to point if there ever was one...  Tyvärr hann jag inte sätta dit den extra potten för att bygga en klassisk James setup som jag gjort på min egen,å det skall definitivt dit...original Garnet setupen e PRECIS meningslös när gainmängderna stiger....skall borra väck nitarna till det där DIN uttaget...men allt annat e färdigt iaf. Som synes skrotar man "input 2" å klappar dit en 220kA pot som sedan utgör gain. Framför allt det med trollkarlens trick vad avser concertina i sin tur med 3.3k i katodresistor samt 470-500k som stopper gör ENORMT gott för hur concertinan uppträder i samband med att det där med gain/dist kommer in i bilden.  Fick vaskat av cabben med...den var bla full med vita färgprickar..å får nog säga att bortsett från att emblemet e sprucket e den i riktigt riktigt bra skick. Kört den genom min ena 412a å den låter både tungt å stort. Återstår att ta ur baffeln å modda till "modern" delning för infästning av element,iom att det skall bytas till ngt avsevärt mer ändamålsriktigt. Tog mig åxå tiden att frigöra CT;n för glöden å installera en 100 Ohms balanspott. Gjorde åxå gott. Nu sitter där 150k/2.2k på första steget. 47k in från jacket å gallret ligger med 1M mot backen. Sen sitter där 22n ut,å det går då mot gainpotten med en 220k stopper. In i andra steg som e uppsatt med 220k/3.3k åsså med 3300pF ut. Där sitter sedan en 500k trimpott in mot nästa steg-som e orört original. Sista steget däremot e 100k/2.2k innan det leder mot drivern som e orörd enl schema. Drivern har i sin tur då en 470k stopper in mot concertinan. Det hela e enkelt som fan...å fungerar verkligen svinbra. Värt att nämna igen e att maskinen alltså e rörlikriktad med ett EZ81 samt att slutrören som e ett par 6V6 arbetar med katodbias över ett 180 Ohms motstånd som e avkopplat med 47uF.
|
| 01 Feb 2012, 23:18 |
|
 |
|
Racing
|
Hade ju varit direkt opassande om det inte kom ett klipp på en förhållandevis högljudd gammal Twen. Den andra av de två nu då....å i detta fallet som sagt formad med skitig bluesrock å klassisk rock i bakhuvudet. Det som görs e som sagts ovan att de begåvas med ett extra pre-amp rör(dvs 2 gainsteg) samt en passiv James setup http://www.youtube.com/watch?v=ASSoDa2Qz30&feature=channel
|
| 26 Feb 2012, 21:05 |
|
 |
|
farbrortäpp
|
Racing wrote: Hade ju varit direkt opassande om det inte kom ett klipp på en förhållandevis högljudd gammal Twen. Den andra av de två nu då....å i detta fallet som sagt formad med skitig bluesrock å klassisk rock i bakhuvudet. Det som görs e som sagts ovan att de begåvas med ett extra pre-amp rör(dvs 2 gainsteg) samt en passiv James setup http://www.youtube.com/watch?v=ASSoDa2Qz30&feature=channelLåter bra 
|
| 26 Feb 2012, 22:53 |
|
 |
|
Racing
|
Den gamle krigaren här hemma började spraka så jag tog med den ut till verkstan igår å gick över den...visade sig vara en lyt som fått nog. Må vara hur det vill med det,men något jag stört mig på lite e att volympotten vs gainpotten har suttit så i topologin att maskin ändrat karaktär ganska betydligt i det att man öppnat spjällen å eftersom jag i 1a hand använder den lilla Twen;en här hemmavid så..ptja..den har ju fått lov att "växa till sig" å visa vad den kan slaget över lite tid... Så vad jag gjorde var att jag flyttade ingreppet för volymen så den hamna mellan drivern å gridresistorn på själva concertinan. Å vips vart det hela BRA mkt mer förutsägbart. I den vevan så gjorde jag åxå så att jag kastade runt lite i värdena kring preampen i ambition att få till mer tillgänglgi distortion. Bytte i den vevan även gainpott från 220kA till 500kA. Ngt jag skall byta tillbaka igen kan jag säga...för nu vart det lite väl bra  . Iaf för mitt bruk. Oavsett så var det som kom ut i andra änden en maskin som jag får säga blev mer användbar vid volymer som inte blåser ut trumhinnorna. Sen..den har alltid haft en del brum. Inte så det stört,men där har funnits en del brum...å i det att jag satt å lattja med kretsen nu så slog det mig varför! E som så att det ligger en buss monterad strax ovanför pottarna-upp mot chassieplåten. I änden på den bussen leder en kabel ner till en säkringshållare i "bottenplanet" på chassiet om 315mA..å det e ju vettigt. Men.. Dynacord...verkar ha gjort en ren feldesign,å det som slog mig var att ingångsjacket e av gammal hederlig Switchcraft typ..å se ett dito jordar ju genom sin konstruktion i sig,å mkt riktigt..om jag lödade loss kabeln mellan bussen å säkringen så vart där precis lika bra fart i maskineriet iaf  .(Ngt som väl milt sagt kan vara intressant för alla med original Twen´s med?) Kanske inte helt rätt kan vi säga... Så original jacket ersattes med ett Cliff dito i plast varpå maskin monterades ihop å provades...å jojamensan...knäpp friggin tyst i tomgång nästan  . Det jag reagerar på starkast e att den jordloop som uppenbarligen förelegat inte påverkat mängden brum MER.? Nåja... Vad beträffar det som gjorts nu,som rena mods sett,så e jag inte helt spikad i att de får vara kvar. Gainpotten skall som sagt i vart fall bytas tillbaka,å i samma veva har jag tänkt lägga strävor från bussen ner i resp potts bakkåpa-vilket heller inte e original. Kort sagt skärma pottarna.(Skall bra kolla ifall pottarnas chassien tar i jord först). Det där "gamla" i ljudbilden den e förmögen till hänger helt klart till del ihop med elementet samt cabben i sig. Här hemmavid växlar jag mellan att köra den som ren combo vs att mata den genom en 410 Marshall cab å helt klart förändras ljudbilden ganska påtagligt beroende på vilka trattar man använder. En kombination som gör setupen bred tycker jag.
|
| 02 Jun 2012, 16:50 |
|
|