|
Svenskar fängslade i Etiopien
| Author |
Message |
|
we_made_wor_history
|
 Re: Svenskar fängslade i Etiopien
kjelle wrote: Nu har den här tråden nått under lågvattenmärket för brist på medmänsklighet, med BiTTeR's och w_m_w_h's kommentarer. Vilket djävla skitsnack! Bara bittra eller? jag är inte ett dugg bitter. har aldrig träffat dom här 2 killarna och såvitt jag vet har dom aldrig gjort mig något heller. däremot tror jag att 11 år i ett Eitopiskt fängelse som någons bitch kunde vara nyttigt för dom och att dom förmodligen lär sig något på det. dom lär ju knappast göra om det här sen isåfall eller hur?
|
| 29 Dec 2011, 01:30 |
|
 |
|
kjelle
|
we_made_wor_history wrote: kjelle wrote: Nu har den här tråden nått under lågvattenmärket för brist på medmänsklighet, med BiTTeR's och w_m_w_h's kommentarer. Vilket djävla skitsnack! Bara bittra eller? jag är inte ett dugg bitter. har aldrig träffat dom här 2 killarna och såvitt jag vet har dom aldrig gjort mig något heller. däremot tror jag att 11 år i ett Eitopiskt fängelse som någons bitch kunde vara nyttigt för dom och att dom förmodligen lär sig något på det. dom lär ju knappast göra om det här sen isåfall eller hur? we_made_wor_history wrote: dom där 2 svenskarna i Etiopien är det ungefär lika synd om. jag hoppas båda blir en stor elak negers bitches där i fängelset. Fin kommentar om någon som du inte träffat, som inte har gjort dig något, och som har blivit dömda till 11 års fängelse i en diktaturstyrd stat. Jag blir illamående av sånt lättsinnigt BS från någon som tror att fängelse i Etiopen blir en nyttig minnesbeta för "vänstersympatisörer".
| 29 Dec 2011, 02:03 |
|
 |
|
we_made_wor_history
|
nej "11 år i fängelse som någons bitch" var det jag trodde kunde hjälpa inte bara "11 år i fängelse". 
|
| 29 Dec 2011, 02:07 |
|
 |
|
no16
|
BiTTeR wrote: no16 wrote: Jag säger som en god vän till mig idag: "11 år i Etiopiskt fängelse är ju inget som man unnar någon, om jag har förstått drevet rätt så är det egentligen svenska statens fel att dom hamnat där? Bildt snudd på tvingade dom att hänga lite med gerillan och ge sig in illegalt i ett land utan fungerande rättsväsen?" Japp, de visste vad de gav sig in i, punkt. Då får man vara beredd på konsekvenserna. En annan sak; GP listade antalet svenskar som sitter fängslade utomlands idag, per land. Kommer inte ihåg exakt men ca 250. Vad är skillnaden övriga 248 och dessa?  skulle gissa att 50% av de 248 är gamla svenska pedofiler som sitter fast i Thailand medan resten är narkotika/människohandlande eller terroristanklagade araber med svenskt medborgarskap och ovan nämnda talar vi på sedvanligt maner inte om. Skulle väl vilja påstå att rättsväsendet uppenbarligen fungerar för dem då de både har haffat, dömt och fängslat dessa herrar helt enligt deras egna lagar. Att det talas om just dessa två beror väl på att vänsterpacket i det här landet har en jobbig förmåga att vägra att självdö. Jag var tvungen att kolla upp siffran och 205 "svenskar" är fängslade utomlands. Några highlights: 11 st i Thailand, 35 i USA, 14 Tyskland, 14 Polen, 14 Spanien, 6 Libanon, 7 Irak, 5 Kina, 7 Italien, 3 Brasilien. Utöver detta spritt över hela jävla världen. Längst straff: Livstid i Filippinerna för narkotikabrott, kvinna född 1968, f.d filippinsk medborgare. En av dem intervjuades i senaste Café, Kim Eriksson Sirawan, född 1981, dömd till livstid för narkotikabrott. Han hade en hel jävla metamfetaminfabrik i sin lyxvilla i Thailand. Han är dömd och funnen skyldig. Han vill vi inte ha hem. Vi vill heller inte ha hem man född 1964, dömd till 120 års fängelse i USA för sexuella övergrepp mot minderåriga. Förmodar jag. Så då kommer frågan: varför vill vi ha hem dessa två frilansare? Om den allmänna opinionen är att vi vill det, då betyder det att brottets art skall avgöra om de ska hem eller inte? Återigen, de var fullt medvetna om vad de gav sig in på.
|
| 29 Dec 2011, 02:23 |
|
 |
|
Haraldrig
|
vi kommer aldrig att få veta sanningen. Det vet endast de två journalisterna. Var de ute efter att gräva fram Skelett ur Bildts och Lundins garedrober eller vad var syftet?
En annan fråga är varför är den grupp de reste med terroriststämplad? Vad jag har förstått är det Etiopiens regering som har placerat dem i terroristfacket.
Follow the money!
_________________ Corruptissima re publica plurimae leges
|
| 29 Dec 2011, 03:33 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Att bestämma vem som är terrorist är ngt som regeringen bestämmer utifrån sina egna värderingar. Så är det i alla länder. Den som är terrorist i Sverige är ju inte det i alla länder. Och vice versa
Återigen: Jag diskuterar inte personer här. De två journalisterna har naturligtvis en mycket svår situation liksom inte minst deras familjer här hemma. Men nu är det som sagt principerna jag ville diskutera. Skillnaden på folk och folk. Den som dömts till långa fängelsestraff i Thailand för ett knarkbrott som man i Sverige hade fått villkorligt för, han har inga kompisar i pressen här hemma som ordnar upprop i kvällstidningen. Honom får politikern inga extra röster på att släppa loss
För övrigt: skitkommentarerna i tråden förtjänar inte ens att kommenteras tycker jag. De som fäller dessa blottlägger återigen sin btist på medmänsklighet och fyller bara på sin överfulla skitmugg ytterligare. Det dyker alltid upp provokatörer i såna här trådar och man vet oftast på förhand från vilket håll också
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 29 Dec 2011, 07:32 |
|
 |
|
BiTTeR
|
Quote: Jag var tvungen att kolla upp siffran och 205 "svenskar" är fängslade utomlands. Några highlights: 11 st i Thailand, 35 i USA, 14 Tyskland, 14 Polen, 14 Spanien, 6 Libanon, 7 Irak, 5 Kina, 7 Italien, 3 Brasilien. Utöver detta spritt över hela jävla världen. Längst straff: Livstid i Filippinerna för narkotikabrott, kvinna född 1968, f.d filippinsk medborgare.
En av dem intervjuades i senaste Café, Kim Eriksson Sirawan, född 1981, dömd till livstid för narkotikabrott. Han hade en hel jävla metamfetaminfabrik i sin lyxvilla i Thailand. Han är dömd och funnen skyldig. Han vill vi inte ha hem.
Vi vill heller inte ha hem man född 1964, dömd till 120 års fängelse i USA för sexuella övergrepp mot minderåriga. Förmodar jag.
Så då kommer frågan: varför vill vi ha hem dessa två frilansare? Om den allmänna opinionen är att vi vill det, då betyder det att brottets art skall avgöra om de ska hem eller inte? Återigen, de var fullt medvetna om vad de gav sig in på. Tror att det lätt blir skillnad när media snabbt skaffar sig en uppfattning och väljer att svälja de fängslade journalisternas egna story med hull och hår, svenskar är ju gärna lite godtrogna på det sättet. Nu säger jag inte att de ljuger men att eftersom omständigheterna är väldigt udda så borde de utredas mer innan man sänder ut räddningspatrullen. Det var ju samma sak med den s.k "guantanamosvensken" Mehdi Ghezali som efter att ha suttit på Guantanamobasen efter att ha "semestrat" bland terrorister återigen beger sig ner till Pakistan och haffas när han med sitt följe försöker smyga sig över gränsen. Denna lilla helyllekille daltade ju media med under flera år, ända tills det ständigt kom upp mer och mer skit på honom och media då valde att låta han tyst glida iväg. Quote: Nu har den här tråden nått under lågvattenmärket för brist på medmänsklighet, med BiTTeR's och w_m_w_h's kommentarer. Vilket djävla skitsnack! Bara bittra eller? Man blir rätt illamående av präktigheten från sånna som dig också som faktiskt egentligen inte ens vet vilka intentioner journalisterna faktiskt hade med sin resa utan som väljer att grunda allt på vad de själva sagt. Eftersom ingen annan än de själva vet just detta så väljer jag att se det för vad det är, en grupp vänsternissar som tagit sig illegalt in i ett land med hjälp av en terroriststämplad grupp och straffats därefter. Innan jag som svensk tar till kamp och visar mitt missnöje till den höga grad att jag startar en Facebook-grupp så vill jag gärna ha lite fakta om fallet och inte spaltmeter med snyft från gärningsmännen själva eller valfri blondinbella-media.
|
| 29 Dec 2011, 07:41 |
|
 |
|
BiTTeR
|
Joshunznera wrote: Att bestämma vem som är terrorist är ngt som regeringen bestämmer utifrån sina egna värderingar. Så är det i alla länder. Den som är terrorist i Sverige är ju inte det i alla länder. Och vice versa
Återigen: Jag diskuterar inte personer här. De två journalisterna har naturligtvis en mycket svår situation liksom inte minst deras familjer här hemma. Men nu är det som sagt principerna jag ville diskutera. Skillnaden på folk och folk. Den som dömts till långa fängelsestraff i Thailand för ett knarkbrott som man i Sverige hade fått villkorligt för, han har inga kompisar i pressen här hemma som ordnar upprop i kvällstidningen. Honom får politikern inga extra röster på att släppa loss
För övrigt: skitkommentarerna i tråden förtjänar inte ens att kommenteras tycker jag. De som fäller dessa blottlägger återigen sin btist på medmänsklighet och fyller bara på sin överfulla skitmugg ytterligare. Det dyker alltid upp provokatörer i såna här trådar och man vet oftast på förhand från vilket håll också Sverige har alltid haft en förkärlek till att förklara för alla andra vad de gör fel. Skillnaden här är väl att alla hoppas att detta är 2 riddare i skinande rustning som offrat allt för att avslöja de fula mörka elaka makterna vilket redan där säljer väldigt bra, framförallt rent emotionellt vilket gör att alla vill ha hem dessa herrar. Tar man sedan fallet där en kille avnjutit prostituerade och knarkat i Thailand och försöker skapa samma emotionella drev för att få hem honom så faller de nog redan på startlinjen. Som du själv säger så kan ett narkotikastraff som i Sverige ger villkorligt, ge långa fängelsestraff i Thailand. Samtidigt får 2 reportrar långa fängelsestraff för något som inte hade varit olagligt i Sverige (förutsatt att de inte tagit sig illegalt in i landet med hjälp av en grupp som av Sverige terroriststämplats). Selektiv medmänsklighet är en fin och gammal tradition här i Sverige, den påminner om den svenska solidariteten som alltid gäller så länge den inte drabbar eller blir en börda för en själv. Som "provokatör" så är jag ju åtminstone konsekvent och framförallt realistisk nog att anse/inse att både knarkaren i Thailand och journalisterna i Etiopien ska fällas enligt rådande lagar på aktuell plats.
|
| 29 Dec 2011, 08:08 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Så är det. Det regimen i ett land uppfattar som terrorverksamhet är också det som gäller på plats. Khadaiffi upprepade gång på gång, att det var banditer som försökte störta hans regim, och inte människor med demokratiska intentioner. Vilket legitimerade systematiskt dödande av egna medborgare, alltså inte bara under själva kriget.
Samma synsätt i Syrien, där beskriver också regimen demonstrerande människor som banditer och därför kan skjutas ihjäl på öppen gata.
Även om olika länders regeringar har sina uppfattningar om vad som gäller så tycker jag att det är sunt om det förs fram andra åsikter, och inte bara nöja sig med att det ser ut som det gör.
Det här med “folk o folk “ och få uppmärksamhet, tycker fortfarande att handlingen vägs in mer än att det bara är ren populism och för att vinna politiska poäng.
/Ulf
|
| 29 Dec 2011, 09:01 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
Joshunznera wrote: Återigen: Jag diskuterar inte personer här. De två journalisterna har naturligtvis en mycket svår situation liksom inte minst deras familjer här hemma. Men nu är det som sagt principerna jag ville diskutera. Skillnaden på folk och folk. Den som dömts till långa fängelsestraff i Thailand för ett knarkbrott som man i Sverige hade fått villkorligt för, han har inga kompisar i pressen här hemma som ordnar upprop i kvällstidningen. Honom får politikern inga extra röster på att släppa loss
Vilken är regeringens grundinställning för svenskar som blir dömda till fängelsestraff utomlands? Man brukar väl jobba hem folk efter utdömt straff.
|
| 29 Dec 2011, 11:21 |
|
 |
|
ChronicTown
|
we_made_wor_history wrote: nej "11 år i fängelse som någons bitch" var det jag trodde kunde hjälpa inte bara "11 år i fängelse".  Wow, nu är du sådär häftig och provocerande igen!
|
| 29 Dec 2011, 11:22 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Joshunznera wrote: Att bestämma vem som är terrorist är ngt som regeringen bestämmer utifrån sina egna värderingar. Så är det i alla länder. Den som är terrorist i Sverige är ju inte det i alla länder. Och vice versa
För att lägga en värdering i alltihopa måste jag veta varför de är terroriststämplade. Är de terroriststämplade för att de är blodtörstiga islamister eller för att de kämpar för de byar och folk som Etiopiens regering och Lundin Oil förintar? Det är en väldigt stor skillnad i min bok. Definitionen av en terroristhandling är ju så bred att i stort sett vilken handling som helst kan terroriststämplas. Vilket förstås kan vara ett effektivt vapen för den etiopiska regimen. Våld för politik behöver inte innebära fel om det är riktat mot tex en diktatur.
|
| 29 Dec 2011, 11:37 |
|
 |
|
Joshunznera
|
glassfinger wrote: Joshunznera wrote: Återigen: Jag diskuterar inte personer här. De två journalisterna har naturligtvis en mycket svår situation liksom inte minst deras familjer här hemma. Men nu är det som sagt principerna jag ville diskutera. Skillnaden på folk och folk. Den som dömts till långa fängelsestraff i Thailand för ett knarkbrott som man i Sverige hade fått villkorligt för, han har inga kompisar i pressen här hemma som ordnar upprop i kvällstidningen. Honom får politikern inga extra röster på att släppa loss
Vilken är regeringens grundinställning för svenskar som blir dömda till fängelsestraff utomlands? Man brukar väl jobba hem folk efter utdömt straff. Njae det vet jag inte riktigt, ibland gör man det av humanitära skäl. Ex om ngn suttit i Thaifängelse i 10 år och har 10 kvar. Då kan man i vissa fall komma överens om värdlandet i fråga att resterande tid av straffet får avtjänas i Sverige. ( ex Annika Östberg) Problemet med detta är att vi då undantagslöst kommer att benåda vederbörande efter en lagom klädsam tid i svenskt fängelse. Problem därför att det blir ännu svårare att få hem nästa Annika Östberg Jag minns ett infekterat case "åt andra hållet" tror det var tidigt 80-tal: Knarkkungen Sotiris Riganakos, ledare av "skomakarligan" dömdes till lagens då hårdaste starff för grovt narkotikabrott, 12 års Internering. Han sökte och fick sitt straff flyttat till Grekiskt fängelse, åkte till Grekland på Sveriges bekostnad för att avtjäna återstoden av sitt straff. Kort därefter var Riganakos fri, han hade mutat sig till en benådning i Grekland. Pengar hade han ju, pengar som han tjänat på alla de skolungdomar i Stockholm som köpt hans varor under hans karriär i Sverige. Det blev ett jäkla hallå i massmedia efter att detta blev känt det är olika från tid till annan hur vi hanterar juridiken och våra internationella relationer...
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 29 Dec 2011, 11:45 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Haraldrig wrote: Joshunznera wrote: Att bestämma vem som är terrorist är ngt som regeringen bestämmer utifrån sina egna värderingar. Så är det i alla länder. Den som är terrorist i Sverige är ju inte det i alla länder. Och vice versa
För att lägga en värdering i alltihopa måste jag veta varför de är terroriststämplade. Är de terroriststämplade för att de är blodtörstiga islamister eller för att de kämpar för de byar och folk som Etiopiens regering och Lundin Oil förintar? Det är en väldigt stor skillnad i min bok. Definitionen av en terroristhandling är ju så bred att i stort sett vilken handling som helst kan terroriststämplas. Vilket förstås kan vara ett effektivt vapen för den etiopiska regimen. Våld för politik behöver inte innebära fel om det är riktat mot tex en diktatur. I din (och min) bok...
|
| 29 Dec 2011, 11:46 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Haraldrig wrote: Är de terroriststämplade för att de är blodtörstiga [terrorister] eller för att de kämpar för de byar och folk som Etiopiens regering och Lundin Oil förintar? Det beror väl som vanligt helt på vem man frågar, och det gäller väl de flesta "terroristorganisationer" världen över.
|
| 29 Dec 2011, 12:36 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Ersmarker wrote: Haraldrig wrote: Är de terroriststämplade för att de är blodtörstiga [terrorister] eller för att de kämpar för de byar och folk som Etiopiens regering och Lundin Oil förintar? Det beror väl som vanligt helt på vem man frågar, och det gäller väl de flesta "terroristorganisationer" världen över. Facepalm
|
| 29 Dec 2011, 12:47 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Ah, var det nån fräck skånsk ironi jag missade nu?
|
| 29 Dec 2011, 13:07 |
|
 |
|
kjelle
|
BiTTeR wrote: Quote: Jag var tvungen att kolla upp siffran och 205 "svenskar" är fängslade utomlands. Några highlights: 11 st i Thailand, 35 i USA, 14 Tyskland, 14 Polen, 14 Spanien, 6 Libanon, 7 Irak, 5 Kina, 7 Italien, 3 Brasilien. Utöver detta spritt över hela jävla världen. Längst straff: Livstid i Filippinerna för narkotikabrott, kvinna född 1968, f.d filippinsk medborgare.
En av dem intervjuades i senaste Café, Kim Eriksson Sirawan, född 1981, dömd till livstid för narkotikabrott. Han hade en hel jävla metamfetaminfabrik i sin lyxvilla i Thailand. Han är dömd och funnen skyldig. Han vill vi inte ha hem.
Vi vill heller inte ha hem man född 1964, dömd till 120 års fängelse i USA för sexuella övergrepp mot minderåriga. Förmodar jag.
Så då kommer frågan: varför vill vi ha hem dessa två frilansare? Om den allmänna opinionen är att vi vill det, då betyder det att brottets art skall avgöra om de ska hem eller inte? Återigen, de var fullt medvetna om vad de gav sig in på. Tror att det lätt blir skillnad när media snabbt skaffar sig en uppfattning och väljer att svälja de fängslade journalisternas egna story med hull och hår, svenskar är ju gärna lite godtrogna på det sättet. Nu säger jag inte att de ljuger men att eftersom omständigheterna är väldigt udda så borde de utredas mer innan man sänder ut räddningspatrullen. Det var ju samma sak med den s.k "guantanamosvensken" Mehdi Ghezali som efter att ha suttit på Guantanamobasen efter att ha "semestrat" bland terrorister återigen beger sig ner till Pakistan och haffas när han med sitt följe försöker smyga sig över gränsen. Denna lilla helyllekille daltade ju media med under flera år, ända tills det ständigt kom upp mer och mer skit på honom och media då valde att låta han tyst glida iväg. Quote: Nu har den här tråden nått under lågvattenmärket för brist på medmänsklighet, med BiTTeR's och w_m_w_h's kommentarer. Vilket djävla skitsnack! Bara bittra eller? Man blir rätt illamående av präktigheten från sånna som dig också som faktiskt egentligen inte ens vet vilka intentioner journalisterna faktiskt hade med sin resa utan som väljer att grunda allt på vad de själva sagt. Eftersom ingen annan än de själva vet just detta så väljer jag att se det för vad det är, en grupp vänsternissar som tagit sig illegalt in i ett land med hjälp av en terroriststämplad grupp och straffats därefter. Innan jag som svensk tar till kamp och visar mitt missnöje till den höga grad att jag startar en Facebook-grupp så vill jag gärna ha lite fakta om fallet och inte spaltmeter med snyft från gärningsmännen själva eller valfri blondinbella-media. Nu har ju jag inte kommenterat rätt eller fel i domslutet, men om en svensk medborgare blir fälld för något som inte stämmer med svensk rättspraxis eller värdegrund, är det regeringens skyldighet att verka för utlämning. Oavsett deras politiska åsikt. Jag vet inte dessa journalisters verkliga syfte med resan, och har inte heller varken försvarat eller fördömt det. Om du blir illamående av lite präktighet, bad for you. Jag tycker du har förtjänat ett rejält illamående över dina smaklösa kommentarer om vänsternissar/vänsterpack som bör självdö/förtjänar straff m.m. så jag kan spä på präktigheten om det hjälper. Det är väl så att om man inte delar din politiskt kantrade världsåskådning, kan man väl lika gärna ruttna bort i fängelse i ett diktatorstyrt land, där rättssäkerheten är svag eller obefintlig.
| 29 Dec 2011, 17:43 |
|
 |
|
Joshunznera
|
kjelle wrote: Nu har ju jag inte kommenterat rätt eller fel i domslutet, men om en svensk medborgare blir fälld för något som inte stämmer med svensk rättspraxis eller värdegrund, är det regeringens skyldighet att verka för utlämning. Oavsett deras politiska åsikt. Jag vet inte dessa journalisters verkliga syfte med resan, och har inte heller varken försvarat eller fördömt det. Om du blir illamående av lite präktighet, bad for you. Jag tycker du har förtjänat ett rejält illamående över dina smaklösa kommentarer om vänsternissar/vänsterpack som bör självdö/förtjänar straff m.m. så jag kan spä på präktigheten om det hjälper. Det är väl så att om man inte delar din politiskt kantrade världsåskådning, kan man väl lika gärna ruttna bort i fängelse i ett diktatorstyrt land, där rättssäkerheten är svag eller obefintlig.
Är det så? Låter ju trevligt iofs, men stämmer inte riktigt med den bild jag har. Eller iofs, "verka för" och att få ut ngn är ju lite olika saker
|
| 29 Dec 2011, 18:06 |
|
 |
|
kjelle
|
Joshunznera wrote: kjelle wrote: Nu har ju jag inte kommenterat rätt eller fel i domslutet, men om en svensk medborgare blir fälld för något som inte stämmer med svensk rättspraxis eller värdegrund, är det regeringens skyldighet att verka för utlämning. Oavsett deras politiska åsikt. Jag vet inte dessa journalisters verkliga syfte med resan, och har inte heller varken försvarat eller fördömt det. Om du blir illamående av lite präktighet, bad for you. Jag tycker du har förtjänat ett rejält illamående över dina smaklösa kommentarer om vänsternissar/vänsterpack som bör självdö/förtjänar straff m.m. så jag kan spä på präktigheten om det hjälper. Det är väl så att om man inte delar din politiskt kantrade världsåskådning, kan man väl lika gärna ruttna bort i fängelse i ett diktatorstyrt land, där rättssäkerheten är svag eller obefintlig.
Är det så? Låter ju trevligt iofs, men stämmer inte riktigt med den bild jag har. Eller iofs, "verka för" och att få ut ngn är ju lite olika saker Det var väl mer en åsikt om hur det borde vara... och som jag hoppas att vår regering verkar. Sverige kan ju aldrig garantera att få svenska medborgare ur en liknande situation, så att verka för är väl så mycket man kan begära.
| 29 Dec 2011, 18:24 |
|
 |
|
Joshunznera
|
kjelle wrote:
Det var väl mer en åsikt om hur det borde vara... och som jag hoppas att vår regering verkar. Sverige kan ju aldrig garantera att få svenska medborgare ur en liknande situation, så att verka för är väl så mycket man kan begära.
min känsla är nog dessvärre att man endast uppvaktar myndigheterna i det andra landet om det finns tryck hemifrån. Från familjerna förstås, men framförallt från media. Detta medan den bortglömde får ruttna i sin cell.. I David Isaks fall är det ju dock helt annorlunda, där ska vi kämpa allt vi kan för att få loss honom. Han sitter ju bara inlåst. Utan anklagelser och utan rättegång, ngt som strider mot FN-konventionerna om mänskliga rättigheter
|
| 29 Dec 2011, 18:32 |
|
 |
|
BiTTeR
|
Quote: Nu har ju jag inte kommenterat rätt eller fel i domslutet, men om en svensk medborgare blir fälld för något som inte stämmer med svensk rättspraxis eller värdegrund, är det regeringens skyldighet att verka för utlämning. Oavsett deras politiska åsikt. Jag vet inte dessa journalisters verkliga syfte med resan, och har inte heller varken försvarat eller fördömt det. Om du blir illamående av lite präktighet, bad for you. Jag tycker du har förtjänat ett rejält illamående över dina smaklösa kommentarer om vänsternissar/vänsterpack som bör självdö/förtjänar straff m.m. så jag kan spä på präktigheten om det hjälper. Det är väl så att om man inte delar din politiskt kantrade världsåskådning, kan man väl lika gärna ruttna bort i fängelse i ett diktatorstyrt land, där rättssäkerheten är svag eller obefintlig. Att förvänta sig att man ska få en utlämning ordnad till sig bara för att ens hemland har ett annat styre och andra lagar är sjukt ignorant. Skrev heller inte att vänsternissar bör självdö utan att de vägrar att göra det. Jag hade ju iförsig hellre sett en värld där extremvänstern försvann och gatstenarna låg kvar i prydlig linje bredvid varann. Att de ska få sitt straff står jag för på samma sätt som jag står bakom polisens beslut att avlossa en kula under kravallerna i Göteborg. I Sverige är allt bra på papper men ingenting fungerar i praktiken och trots detta ska vi va och tycka och peta precis överallt.
|
| 29 Dec 2011, 18:34 |
|
 |
|
kjelle
|
BiTTeR wrote: Quote: Nu har ju jag inte kommenterat rätt eller fel i domslutet, men om en svensk medborgare blir fälld för något som inte stämmer med svensk rättspraxis eller värdegrund, är det regeringens skyldighet att verka för utlämning. Oavsett deras politiska åsikt. Jag vet inte dessa journalisters verkliga syfte med resan, och har inte heller varken försvarat eller fördömt det. Om du blir illamående av lite präktighet, bad for you. Jag tycker du har förtjänat ett rejält illamående över dina smaklösa kommentarer om vänsternissar/vänsterpack som bör självdö/förtjänar straff m.m. så jag kan spä på präktigheten om det hjälper. Det är väl så att om man inte delar din politiskt kantrade världsåskådning, kan man väl lika gärna ruttna bort i fängelse i ett diktatorstyrt land, där rättssäkerheten är svag eller obefintlig. Att förvänta sig att man ska få en utlämning ordnad till sig bara för att ens hemland har ett annat styre och andra lagar är sjukt ignorant. Skrev heller inte att vänsternissar bör självdö utan att de vägrar att göra det. Jag hade ju iförsig hellre sett en värld där extremvänstern försvann och gatstenarna låg kvar i prydlig linje bredvid varann. Att de ska få sitt straff står jag för på samma sätt som jag står bakom polisens beslut att avlossa en kula under kravallerna i Göteborg. I Sverige är allt bra på papper men ingenting fungerar i praktiken och trots detta ska vi va och tycka och peta precis överallt. Du får läsa innantill lite bättre, jag skrev verka för ett utlämnande. Ditt uttalande om att vägra självdö är svårt att tolka annorlunda, men du kanske inte menade det? Ditt uttalande om att ingenting fungerar i Sverige passar bra med ditt nick, lika framåtsträvande. Att inte acceptera en dom mot svenska journalister i en diktatur som förbjuder rapportering om läget via journalister överhuvudtaget, är inte att peta överallt. Åsiktsfrihet fungerar i Sverige, hur är det i Etiopien? Det har du väl koll på, eftersom du inte bara accepterar att de skall få sitt straff, du står för det. Ett ganska starkt uttalande, som åtminstone i min värld skulle betyda att vara fullt insatt, om vad som verkligen skett, domarens riktighet i beslut och tolkning av bevis, och insyn i demokratiläget.
Last edited by kjelle on 30 Dec 2011, 01:38, edited 1 time in total.
|
| 29 Dec 2011, 22:43 |
|
 |
|
BiTTeR
|
än en gång, oavsett vad man tycker om lagar i andra delar av världen så gråter jag inte över ett utdömt straff där gärningsmännen vet vilka lagar som gäller, de vet att det de gör anses olagligt, de känner till riskerna och de eventuella konsekvenserna men väljer att göra det ändå. Tar man sedan i beaktning att media och många andra använder deras familjers lidande som argument till att få hem dom så är ju även familjernas lidande bara en i raden risker de båda herrarna uppenbarligen gladeligen tog. Det om något är väl ett omänskligt beslut att ta..... Quote: Att inte acceptera en dom mot svenska journalister i en diktatur som förbjuder rapportering om läget via journalister överhuvudtaget, är inte att peta överallt. Åsiktsfrihet fungerar i Sverige, hur är det i Etiopien? Det har du väl koll på, eftersom du inte bara accepterar att de skall få sitt straff, du står för det. Ett ganska starkt uttalande, som åtminstone i min värld skulle betyda att vara fullt insatt, om vad som verkligen skett, domarens riktighet i beslut och tolkning av bevis, och insyn i demokratiläget Jag tycker det är fel att rapportering förbjuds, självklart tycker jag det men jag anser ändå inte att det ger en rätt att bryta mot rådande lag. Är det verkligen ett konstruktivt sätt att visa missnöje på? Anlita gerillan för att ta sig över gränsen låter demokratiskt och fint och lättar säkert upp stämningen inför framtida förhandlingar och diskussioner.
|
| 29 Dec 2011, 23:21 |
|
 |
|
BiTTeR
|
|
| 15 Jan 2012, 00:49 |
|
|