View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 10:53

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Underligt samtal om gitarr på blocket. 
Author Message

Post Underligt samtal om gitarr på blocket.
Tjenare!

Jag fick precis ett samtal på min gibson som ligger ute på blocket. Killen/herren som ringde bodde längre upp i landet, men hade sonen i närheten som kunde hämta gitarren.

Han ville inte skicka med sin son kontanter, utan ville göra en överföring via e-banken, just för att det är många bedragare på blocket. Hur tror han då att jag känner när han talar knacklig svenska och vill göra en överföring som när som helst kan avbrytas? Bussgods var inte heller ett alternativ.

Jag tyckte att det hela var riktigt konstigt och undrar därför om någon annan har råkat ut för samma sak?

Numret gav ingen träff på hitta.se, men jag googlade fram firman vars nummret tillhör. Firman är skriven i Göteborg, bara sisådär 70 mil ifrån där han bodde?

/ Christian

Last edited by christian-h on 28 Dec 2011, 19:13, edited 1 time in total.

28 Dec 2011, 15:46
Profile WWW

Post Re: Underligt samtal om gitarr på blocket.
Hej!

Tacka nej, gå vidare!

Magnus

28 Dec 2011, 15:56
Profile

vad är problemet
säg att han ska ha pengarna med sig isåfall
ha nån biffig vän med dig

28 Dec 2011, 16:13
Profile

Gör ej affär, känns väldigt mysko! En polare till mig fick pengar in på kontot vid en affär, sen försvann pengarna. Banken var förbryllade och går ej att göra något åt, polisen gör inget åt bedrägerierna.

28 Dec 2011, 16:15
Profile

Backa ur affären - eller erbjud dig att skicka mot PF. :)

28 Dec 2011, 16:32
Profile ICQ WWW

Little Wing wrote:
Gör ej affär, känns väldigt mysko! En polare till mig fick pengar in på kontot vid en affär, sen försvann pengarna. Banken var förbryllade och går ej att göra något åt, polisen gör inget åt bedrägerierna.

Hur kan en överföring som fullt ut genomförts till ditt konto dras tillbaka? Det har banken aldrig rätt till utan kontoinnehavarens (ditt) medgivande. Låter mycket otroligt.

Nån checkhistoria eller money order-variant, där man cashar checken och får in beloppet på kontot är en annan femma. Där kan banken dra tillbaka beloppet om det visar sig att checken inte har täckning. Det är en variant som används av vissa Blocketbedragare från typ Nigeria, men förmodligen knappast av norrländska män som pratar om banköverföringar. Får du en helt vanlig banköverföring är du generellt safe, skulle jag säga. Sen släpper du såklart inte guran innan betalningen faktiskt kommit in.

Känns det inte bra ska man inte gå vidare, men man ska nog sålla lite bland skräckhistorierna också...

28 Dec 2011, 16:57
Profile ICQ WWW

Jag har en kompis som råkade ut för en scam där han blev mellanman. Han sålde en musikpryl för 2000 men fick in 3000 på kontot. Köparen sa att han blandat ihop två summor och frågade om det gick bra att få de 1000 som kommit in för mycket som kontanter när han hämtade upp grejen som sålts.

Några månader senare hörde polisen av sig. De 3000 hade inte alls kommit in från köparen, utan från en annan köpare på en helt annan fejkannons från köparen. En tjej som trodde att hon köpte en kamera för 3000 fick min kompis kontonummer av den skumma köparen. Hon blev alltså helt utan både pengar och kamera, min kompis blev egentligen inte lurad på något - han fick ju sin pryl såld för utsatt pris - och den skumma köparen fick alltså min kompis musikpryl samt 1000 i kontanter...

28 Dec 2011, 17:08
Profile WWW

Säg att du backar om inte sonen har cash med sig, better safe than sorry...

28 Dec 2011, 17:37
Profile

Marko wrote:
Säg att du backar om inte sonen har cash med sig, better safe than sorry...

Det var så samtalet slutade. Jag sa att vi jag kunde möta upp honom på stan och hur är det då möjligt att bli blåst? Det måste ha varit en ful fisk.

28 Dec 2011, 19:14
Profile WWW

Ersmarker wrote:
Little Wing wrote:

Hur kan en överföring som fullt ut genomförts till ditt konto dras tillbaka? Det har banken aldrig rätt till utan kontoinnehavarens (ditt) medgivande. Låter mycket otroligt.

Nån checkhistoria eller money order-variant, där man cashar checken och får in beloppet på kontot är en annan femma. Där kan banken dra tillbaka beloppet om det visar sig att checken inte har täckning. Det är en variant som används av vissa Blocketbedragare från typ Nigeria, men förmodligen knappast av norrländska män som pratar om banköverföringar. Får du en helt vanlig banköverföring är du generellt safe, skulle jag säga. Sen släpper du såklart inte guran innan betalningen faktiskt kommit in.

Känns det inte bra ska man inte gå vidare, men man ska nog sålla lite bland skräckhistorierna också...

Nej det var lite invecklat och jag orkade ej dra upp hela historien, men det var tydligen så att bedrägaren via något program eller hacking fått det endast att ha sett ut så på internetbanken. Så det var godtrogenhet i kombo med internetbanksfiffel.

29 Dec 2011, 00:26
Profile

Little Wing wrote:
Nej det var lite invecklat och jag orkade ej dra upp hela historien, men det var tydligen så att bedrägaren via något program eller hacking fått det endast att ha sett ut så på internetbanken. Så det var godtrogenhet i kombo med internetbanksfiffel.

Misstänkte att det var nåt sånt. Slutsatsen blir att TS mycket väl kunde ha kört på approachen med en insättning på banken och sen lämna guran till sonen, men nu skrämdes av historien om insättningar som kunde reverseras... :wink:

29 Dec 2011, 10:30
Profile ICQ WWW

Ersmarker wrote:
Little Wing wrote:

Misstänkte att det var nåt sånt. Slutsatsen blir att TS mycket väl kunde ha kört på approachen med en insättning på banken och sen lämna guran till sonen, men nu skrämdes av historien om insättningar som kunde reverseras... :wink:

Den mest kända varianten måste vara överbetalning via utländsk check , beloppet sätts in på ditt konto, du betalar tillbaka 'överskottet' via banköverföring och 2 dagar senar studsar checken och banken reverserar insättningen och sätter dig på minus, varvid du torskat det 'överskott' du betalat tillbaka + ev prylen du sålt.

29 Dec 2011, 11:35
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Den mest kända varianten måste vara överbetalning via utländsk check , beloppet sätts in på ditt konto, du betalar tillbaka 'överskottet' via banköverföring och 2 dagar senar studsar checken och banken reverserar insättningen och sätter dig på minus, varvid du torskat det 'överskott' du betalat tillbaka + ev prylen du sålt.

Njo, det var ju såna varianter jag beskrev i min först post här ovan, och mig veterligen är det som sagt de enda tillfällena där en "insättning" kan dras tillbaka.

29 Dec 2011, 11:41
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 13 posts ]