View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 04:40

Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2
alternativ till Iphone? 
Author Message

Post Re: alternativ till Iphone?
K-G wrote:
Kan undra ifall det är nån som läser sådana häringa tester http://www.bast-i-test.se/tester_pa_bas ... phone.html eller är det bara "tron" som avgör vad som köps? :oops:

Själv läser jag oftast på innan jag köper nåt dyrare än en 5-hundring :)

Läser tester och surfar på forum som en besatt före jag köper nått! Men till syvene och sist så säger tester och andras omdömmen inget om hur just du kommer att uppleva en produkt. Andras erfarenheter hjälper dig i bästa fall att undvika de värsta skitprodukterna, men det inns inget objektivt över dem som kan hjälpa dig att köpa den bästa mobilen. Det är din upplevelse av att använda en produkt som kommer att avgöra hur tillfredsställd du kommer att vara med dina investerade kronor, och där har Apple hittat ett recept som alla andra tillverkare desperat försöker kopiera. Testa så får du se, om du vågar som sagt... :wink:

25 Dec 2011, 12:48
Profile

det var ju det jag sa, Apple är en religion snarare än ett koncept. En del vittnesmål har redan framträtt i tråden för att understryka riktigheten i min tes :wink: ''

Yes Apple uppges ofta som lättare att använda och har därför ofta applelerat folk som inte är så teknikorienterade, typ konstnärer, musiker, journalister och författare som mest utnyttjar den vänstra hjärnhalvan. Det upplevs också oftast som att Apple har en lägre inörningströskel till sina system. Å andra sidan är taket också mycket lägre...

Vi som kan använda båda halvorna av hjärnan vet dock att även Android (och Windows) är lättanvända bara man kommer över den första tröskeln. Dessutom med en hel del extra möjligheter för den som kliver upp några steg på inlärningsstegen

Jag konstaterar följande:

En Apple är betydligt dyrare per prestanda och funktioner än en Android. Vill du ha ngt du lär dig på 5 minuter och tycker att de 5 minuter du då tjänar är värd de extra tusenlapparna skall du såklart köpa en iPhone.

Går du på ekonomi i förhållande till prestanda finns bara ett alternativ och det heter Android

Ovanstående gäller fö även på PC-sidan :wink:

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

25 Dec 2011, 13:15
Profile WWW

Joshunznera wrote:
det var ju det jag sa, Apple är en religion snarare än ett koncept. En del vittnesmål har redan framträtt i tråden för att understryka riktigheten i min tes :wink: ''

Yes Apple uppges ofta som lättare att använda och har därför ofta applelerat folk som inte är så teknikorienterade, typ konstnärer, musiker, journalister och författare som mest utnyttjar den vänstra hjärnhalvan. Det upplevs också oftast som att Apple har en lägre inörningströskel till sina system. Å andra sidan är taket också mycket lägre...

Vi som kan använda båda halvorna av hjärnan vet dock att även Android (och Windows) är lättanvända bara man kommer över den första tröskeln. Dessutom med en hel del extra möjligheter för den som kliver upp några steg på inlärningsstegen

Jag konstaterar följande:

En Apple är betydligt dyrare per prestanda och funktioner än en Android. Vill du ha ngt du lär dig på 5 minuter och tycker att de 5 minuter du då tjänar är värd de extra tusenlapparna skall du såklart köpa en iPhone.

Går du på ekonomi i förhållande till prestanda finns bara ett alternativ och det heter Android

Ovanstående gäller fö även på PC-sidan :wink:

Apples produkter är säkert helt okej...men det som verkligen får mej att tveka är faktiskt det näst intill tvångsmässigt sektliknande beteende som många uppvisar när det ska påvisas hur bra apples produkter är.....sådant beteende får det att krypa i skinnet på mej och jag får en obändig lust att bara springa :(

25 Dec 2011, 14:40
Profile

Joshunznera wrote:

Fast på mobilsidan har ju inte windows varit vidare användarvänligt innan, kan kanske ha bättrat sig nu, men för något år sedan var det katastrof...

25 Dec 2011, 16:10
Profile

@ Joshunznera

Höger respektive vänster hjärnhalva? Hmm.... :D

En fråga, vilket antagande är riktigare tror du? Att veta att man tror, eller att tro att man vet? Det förra är ytterst sannolikt, att vi i bästa fall kan tro. Det senare är tämligen osannolikt, vi vet nämligen med säkerhet ytterst lite (närmare bestämt ingenting).

Är ovan intressant för den som är på väg att köpa nått så oviktigt som en mobiltelefon? Jo det är det därför att det enda som i slutändan spelar roll för vad du tycker om en mobil är hur du upplever användandet av den. Och det är något som även du bör tro på, dina egna upplevelser! Man kan till och med säga att det är det närmaste du kan komma vetande, att veta hur du upplever något?

Det är, som du säkert förstår, väldigt jobbigt att inte tro på sina egna upplevelser. :wink: Om man har en tendens att tvivla på sina egna upplevelser så kanske man gärna vill veta hur den objektiva sanningen ser ut, vad anser andra/experter vara objektivt sant? Tyvärr leder sökandet av det sanna oss bara tillbaks till ruta ett, att vi stöter på sådana som "tror att de vet". Och inte sällan visar det sig att dessa vetare fattat minst av alla. Inte sällan så har de svårast att lära nytt, att se saker ur nya perspektiv och vinklar. Fundamentalister kallas de vanligtvis.

När det gäller iPhone så kan jag bara säga att det faktiskt är ett av de inköp som jag blivit mest nöjd med, och det baserat på min upplevelse. Jag tror alltså på min upplevelse, inte på Apple! Försök att göra skillnad på det är du snäll! :)

Sist men inte minst: kanske ska man sätta in ditt inlägg i ett kontext som du själv bjuder på som signatur längst ner i dina inlägg. :wink: Den inställningen är i och för sig en hoppfull utgångspunkt att ha för den som vill lära nytt... :)

25 Dec 2011, 17:17
Profile

toneking wrote:
@ Joshunznera

Höger respektive vänster hjärnhalva? Hmm.... :D

En fråga, vilket antagande är riktigare tror du? Att veta att man tror, eller att tro att man vet? Det förra är ytterst sannolikt, att vi i bästa fall kan tro. Det senare är tämligen osannolikt, vi vet nämligen med säkerhet ytterst lite (närmare bestämt ingenting).

Är ovan intressant för den som är på väg att köpa nått så oviktigt som en mobiltelefon? Jo det är det därför att det enda som i slutändan spelar roll för vad du tycker om en mobil är hur du upplever användandet av den. Och det är något som även du bör tro på, dina egna upplevelser! Man kan till och med säga att det är det närmaste du kan komma vetande, att veta hur du upplever något?

Det är, som du säkert förstår, väldigt jobbigt att inte tro på sina egna upplevelser. :wink: Om man har en tendens att tvivla på sina egna upplevelser så kanske man gärna vill veta hur den objektiva sanningen ser ut, vad anser andra/experter vara objektivt sant? Tyvärr leder sökandet av det sanna oss bara tillbaks till ruta ett, att vi stöter på sådana som "tror att de vet". Och inte sällan visar det sig att dessa vetare fattat minst av alla. Inte sällan så har de svårast att lära nytt, att se saker ur nya perspektiv och vinklar. Fundamentalister kallas de vanligtvis.

När det gäller iPhone så kan jag bara säga att det faktiskt är ett av de inköp som jag blivit mest nöjd med, och det baserat på min upplevelse. Jag tror alltså på min upplevelse, inte på Apple! Försök att göra skillnad på det är du snäll! :)

Sist men inte minst: kanske ska man sätta in ditt inlägg i ett kontext som du själv bjuder på som signatur längst ner i dina inlägg. :wink: Den inställningen är i och för sig en hoppfull utgångspunkt att ha för den som vill lära nytt... :)

Jag använde bara en enda smiley i mitt inlägg, kanske därför att det kändes som att det blev tydligare då..

Mina erfarenheter grundar sig på att jag är användare av både iPhone och Android, ingenting annat

för övrigt visar ju ditt inlägg bara att jag har haft rätt hela tiden

åsså smileyn igen: :wink:

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

25 Dec 2011, 17:55
Profile WWW

denna tråd har på ett vis utvecklat sig på ett intressant vis trots att jag på ett vis har blivit än mer förvirrad :mrgreen:

25 Dec 2011, 18:14
Profile

Kör Android själv men skulle kunna tänka mig en iPhone om den nu inte varit ingift med iTunes, evigt syncande osv.
Telefonen i sig är säkerligen skitbra men teamet bakom med deras tvångsbeteende att ha kontroll borde avlivas.

25 Dec 2011, 18:20
Profile ICQ WWW

Jag skulle definitivt köpa en Sjysst billig android om du nu känner dig osäker. Samtidigt e de nog så att när du fått smak för dessa smarta telefoner så kan du ju köpa dig en lite dyrare variant nästa gång:). Som sagt HTC Gratia e mitt tips. Skulle tro att den ligger på runt 1800:- idag på MM. Visst den har bara digitalt tangentbord, men du vänjer dig snabbt.
Mvh Daffyd

26 Dec 2011, 10:53
Profile ICQ YIM WWW

@ K-G

Köpte en sådan här till min mor igår. Skulle egentligen köpa en trådlös fast telefon men då hittade vi den här på ICA Maxi i Skellefteå, Samsung Galaxy 5 för 799kr inkl ett års kontant mobilsurf (värd 499kr). Så eftersom hon inte hade något mobilabonnemang sen tidigare så var det ju inget mindre än ett klipp, 300kr för en bra Android. Den har som jag ser allt utom bra kamera och stor skärm. Men allt annat som sagt, GPS, radio, en riktigt bra skärm (om än liten), etc etc. Skärmen är ljus, har bra kontrast, är skarp och har klara fina färger (fullt i klass med min iPhone förutom storlek och upplösning), samt att den även är capacitativ (bättre känslighet för touchfunktionen, vilket är a och o för användandet). Ett tips alltså. Läs gärna tester, den har fått väldigt fin kritik.

Attachments:
icamobittelefon.jpg [84.56 KiB]
Downloaded 129 times
26 Dec 2011, 11:07
Profile

Här kan du kolla tillgängligheten hos din lokala ICA handlare...

http://www.icamaxihemochfritid.se/samsung-galaxy-5-p-5022.aspx

Ser här även att det går att få ytterligare 200kr i "återbäring" om man trixar på lite, registrerar man kortet får man även 100kr till samtalspotten... Funderar fanken på att köpa en till mig själv, den har radio... det saknar jag faktiskt på min iPhone

26 Dec 2011, 11:26
Profile

är bakfull deluxe just nu....men så fort hjärnan har startat ska jag kolla ifall jag hittar nåt prisvärt på alla dessa reor som alltid dyker upp efter Julen :|

26 Dec 2011, 11:52
Profile

köp dig en samsung galaxy s2 jag har s1 o är dundernöjd... håller efter 8 månader utan ett enda fel :shock: skall beaktas att jag tappat luren ca 40 ggr varav 15 ggr i hårt betonggolv... ( ja jag är klantig med lurar)

arbetskamraten med sin iFÖNE är inne på sin tredje lur på 1 år alla med spräckta displayer.... :lol: :lol: :lol: sop kvalite när det gäller designen med glas ända ut i kanterna... förfan det är en mobiltelefon... o då skall den tåla lite ovarsam handling... så mitt råd är att undvika ifönen just pga designen o givetvis att du är spårad av apple vad du än gör.... ( går att koppla bort på androider) 8)

26 Dec 2011, 14:36
Profile WWW

Finns inget alternativ till Iphone.
Tillverkarna som kör med android är intressant att jämföra men Iphone är en helt annan grej.
Först så får du bestämma dig för vad du använder mobilen till mest.
Ska du bara ringa och smsa så är ingen av dem ett bra alternativ.
Gillar du lada ned testa olika appar finns hur många som helst till android och där regerar Samsung snabbare än iphone större bättre skärm.
Hade Iphone haft android så skulle den npg sälja på att den in ger stor kvalités känsla men det är allt android lurarna är snabbare bättre.
Så varför väljer du Iphone?
Kvalités känslan användarvänligheten programstabiliteten väldigt pedagogisk all appar är väl genomtänkta och fungerar.
Jag valde Iphone för jag köpte en Macbook Pro för några år sedan och efter ett helt liv med Windows så känns det underbart att det fungerar alltid fungerar.
Nu har jag också köpt en Ipad Det är något som jag verkligen rekommenderar Surfplatta då känns det inte så roligt att surfa på mobilen längre så nu ska jag faktiskt göra mig av med Iphonen och köpa mig en vanlig mobil som jag bara ska ringa och Smss med då är de gamla hederliga outstanding mkt snabbare att skriva på och så kan man välja en som har god täckning.

26 Dec 2011, 19:46
Profile WWW

Apple är skit.

26 Dec 2011, 20:12
Profile ICQ WWW

Svento wrote:
Apple är skit.

Ljudbojen, platsen för genomtänkta argument och en väl utvecklad vokabulär. :mrgreen:

26 Dec 2011, 20:39
Profile

Jahupp....köpte till slut en Samsung Galaxy xcover eftersom den tydligen skulle tåla lite hårdare miljö...

Den verkar funka helt okej och jag har lätt att hitta i menyerna samt förstå...

Men va fasen vilket jävla meckande för få MMS-funktionen att funka...har hållt på i 2 dagar med allehanda olika inställningar...har även pratat med telia support och fått deras rekommenderade inställningar...men icke sa nicke...inte fasen funkar det inte...kommer bara ett MMS där jag ombedes att ladda ned det...jojo, inte går det inte och inte vill jag ha sådana meddelande heller..är det MMS adresserat till mej så skall det ned i telefonen :?

Nån som har haft samma strul som jag som kan tipsa mej? :)

29 Dec 2011, 16:29
Profile

om det är en smart phone så måste du konfigurera mms funktionen i telefonen.... det görs inunder inställningar nätverk.. det finns ingen patch som går att ladda ner så som gamla gsm lurar

har du köpt luren på telia.. så åk ner till butiken i din stad. så hjälper dem dig med detta...

30 Dec 2011, 01:38
Profile WWW

zven wrote:
om det är en smart phone så måste du konfigurera mms funktionen i telefonen.... det görs inunder inställningar nätverk.. det finns ingen patch som går att ladda ner så som gamla gsm lurar

har du köpt luren på telia.. så åk ner till butiken i din stad. så hjälper dem dig med detta...

har fixat det...glömde att slå på "använd paketdata"...tydligen måste det vara påslaget på denna telefon

30 Dec 2011, 01:46
Profile
Reply to topic   [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2