View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 12:15

Reply to topic  [ 17 posts ] 
en vit jul för barnen skull? 
Author Message

Post en vit jul för barnen skull?
nu är det dags för årets fyllefest i många familjer. Barnen i dessa familjer bävar och skulle ofta byta alla sina klappar mot en nykter mamma

Rörelsen "vit jul" får alltfler anhängare, även bland vanliga familjer

Så hur gör ni? Är det hela programmet eller lugna gatan?

Här är det en blandning. En tvåa nubbe och en julöl till lunch, ännu en julöl till middagen och en liten avec till kaffet. Thats it. Inte för att jag lägger ngt moraliskt i alkoholintag på julen utan mest för att jag inte tycker att jul och alkohol har så mycket gemensamt

Och f.ö är det ju bara en vecka till Nyår och då är det ju en helt annan sak 8)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

24 Dec 2011, 06:20
Profile WWW

"Jul" och "öl" är etymologiskt samma ord och betyder typ fest. Skandinaviskan är speciell på så vis att man inte har ett kristet ord för den högtiden, vilket beror på att det är en fornnordisk högtid med anor från tiden långt före kristnandet. Jag skulle tro att den mest handlade om att svina, äta fett, dricka starkt och dansa och para sig.

Så visst hör jul och alkohol ihop, men det är för dens skull kanske ändå inte ett argument för supande i barnfamiljer. För mig löser det sig automatiskt eftersom jag i vanlig ordning jobbar. Det blir varken sprit eller barn för mig idag.

24 Dec 2011, 09:07
Profile ICQ WWW

Post Re: en vit jul för barnen skull?
nu var det ju inte meningen att moralisera. Min dotter är vuxen sedan många år och visst intogs det alkohol även när hon bodde hemma hos oss, Det den pågående kampanjen syftar till är att helt avstå (noll alkohol) under julhelgen, Oavsett om man har problem med alkohol i familjen eller ej. Därmed blir kamanjen alltför rigid för min smak, Visst ska man kunna dricka alkohol i barnens sällskap. Men aldrig så mycket att man blir full IMO. Julhelg eller ej.

I år har vi ett litet barnbarn i huset, därav att jag reflekterat över ett ämne som jag glömt sedan länge :)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

24 Dec 2011, 09:23
Profile WWW

Ja... Traditioner hit och traditioner dit så lever vi ju inte på bronsåldern nu.

24 Dec 2011, 09:38
Profile ICQ WWW

Måttlighet!
Jag tycker att god snaps hör till julbordet, svårt att vara utan.
Däremot dricks det sällan annat än vatten eller lättöl till maten, så någon berusning är det inte tal om.
Med många (små) barn i familjen så blir det väldigt måttligt, så klart.

Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46

bilton[snabela]telia.com

24 Dec 2011, 09:42
Profile

Min hustrus båda föräldrar var alkoholister, vilket gjorde att hennes barndomsjular blev allt annat än minnesvärda. Av den anledningen har vi aldrig julpyntat och spelat julmusik, för min älskade mår dåligt av allt som har med julen att göra. Av samma anledning dricks ingen alkohol. Vi har hittat alternativ, som funkat för oss. Jag är själv uppvuxen i ett hem där båda föräldrarna är absolutister, så jag har heller inget likhetstecken mellan julen och alkohol. :)

Det lustiga, med vårt alternativa julfirande, är att många i grannskapet dömt oss som varandes Jehovas Vittnen. Bara för att vi inte har julstakar i fönstren och en miljard lysdioder i trädgården... Tänk så tokigt det kan bli! :mrgreen:

En riktigt god och vit jul tillönskas er alla. :lol:

24 Dec 2011, 10:19
Profile ICQ WWW

Hos oss är det ingen alkohol och ingen jul.

24 Dec 2011, 11:38
Profile ICQ YIM WWW

Jag har inget emot alkohol och alskar öl men faktum är att på julafton är det julmust som gäller och kanske någon Stout till julskinkan. Konstigt när man tänker på det så är det som så att vi inte ens har snaps eller vin på bordet, inte efter heller och ingen frågar efter det trots att vi alla normalt dricker ädla drycker.

Har aldrig förstått det där med att människor inte kan kontrollera sig själva och supa på som svin för att det är en högtid. Osmakligt om något. Summa summarum är väl att det är olyckliga personer som inte är tillfredställda med livet. Kan inte ens fatta varför att man ska dra upp det där med vit jul, sunt förnuft råder och som vanligt är det många som inte har det, men det är ju inget ovanligt oavsett vad som gäller.

24 Dec 2011, 11:54
Profile ICQ WWW

Saker man kan hantera ska man väl inte avstå ifrån. Sedan tycker jag att det är bättre att barnen lär sig det här med alkohol av sina föräldrar än av mer eller mindre tillfälliga kompisar som är helt utan ansvar för andras liv.

24 Dec 2011, 13:19
Profile

Julaftonen är helvit här.

24 Dec 2011, 13:38
Profile WWW

Ingen här i huset har behov av att bli plakat (eller ens ser fram emot ett rus) så det dricks för att det är trevligt och gott - inte för att bli påverkad.

Iom att jag har ett idealt förhållande som inte kliver in på respektives territorie så är det kanon.

Jag dricker bara öl och vägrar vin . Med HSB är det tvärt om.
Svärfarsan vill ha en eller ett par klara.

Over and done.

Tyvärr är det inte så här med alla.

Självkännedom brukar är tyvärr inte alltid en framstående egenskap hos missbrukare när frestelsen finns.

Last edited by Tobbe z on 24 Dec 2011, 15:54, edited 1 time in total.

24 Dec 2011, 14:32
Profile ICQ WWW

Tyvärr är det ju så att sådana här initiativ sällan eller aldrig når de hem där de skulle göra nytta.
En helvit jul i ett hem där alkohol inte är ett problem är ju ett tilltag som inte leder någonstans...

24 Dec 2011, 15:43
Profile

helmik wrote:
Tyvärr är det ju så att sådana här initiativ sällan eller aldrig når de hem där de skulle göra nytta.
En helvit jul i ett hem där alkohol inte är ett problem är ju ett tilltag som inte leder någonstans...

Exakt min tanke! Men oavsett - varför just julen? Alla andra dagar på året då?

Last edited by Forsman on 25 Dec 2011, 06:22, edited 1 time in total.

24 Dec 2011, 16:02
Profile WWW

Jag tycker alkoholmissbruk och barn som far illa är dåligt alla dagar på året. Dock ser jag inte vad det skulle hjälpa att jag avstod spriten på julen då jag varken missbrukar eller misshandlar barn. Det är lite som att alla ska ha gips för att vissa bryter benen.

25 Dec 2011, 00:06
Profile

Intressant frågeställning, alkohol har många bottnar men det har även julen som är en komplex högtid, jag tycker faktiskt en ganska svår sådan som också är kidnappad av köpmän som vill sälja på mig en massa skit.

Jag blir nedstämd när slingan b l o s s a… spelas på köpcentret, sedan tror jag att julen kräver en hög social kompetens för att bli bra. Formeln hög alkoholkonsumtion x låg social kompetens x julafton är en farlig blandning.

Min känsla är att det generellt dricks mer idag men att krökandet eller supandet är mer konstant. Missbruk är aldrig kul och risken att omgivningen drabbas är påtaglig. Om det sedan finns barn som ingår i en missbrukarfamilj på tex julen så blir det fruktansvärt för barnen men också för hela familjen.

Talar man inte idag om missbrukarpersonligheter, där vissa löper större risk att hamna i olika missbruk. Spelmissbruk drabbar säkert alla i familjen, porrmissbruk?…kanske inte på julafton, matmissbruk…där en tvåbarnsfamilj väger mer än ett halvt ton, är säkert inte så kul det heller på julen, dvs äta och gå på toa. Internet eller forumsmissbruk som att skriva en massa inlägg på ett forum, sådant kan ta tid som också påverkar en familj. Vad man än sysslar med så kan det övergå till något som påverkar omgivningen negativt. Att lägga alla sina pengar på musikgrejer och sedan öva åtta timmar om dagen påverkar också.

Själv gillar jag att dricka men inte att kröka, dvs supa sig full vilket är direkt obehagligt. Men gränsen är bokstavligen flytande, dvs alla missbrukare börjar med att till en början göra något måttligt.

Firar för övrigt jullovet i Thailand och där är den stora dagen på juldagen, och vi drack några öl igår till maten (ölmat), men jag skulle av princip kunna avstå helt från alkohol, även om det känns lite tråkigt.

/Ulf

25 Dec 2011, 07:33
Profile

Hej!

Stout, förstår du inte att det finns människor som har har alkoholproblem?
"det där med att människor inte kan kontrollera sig själva och supa som svin för att det är en högtid", bottnar kanske i ett djupare alkoholproblem?

Att dessa människor är "olyckliga personer som inte är tillfredställda med livet" behöver det inte alls betyda, bara att de kan ha problem med alkoholen.

Sunt förnuft råder givetvis för alla, men allas sunda förnuft överens stämmer sällan med vare sig ditt eller mitt sunda förnuft.

Jag tolkar det som att du ser ner på dessa människor, vilket jag tycker är farligt. Problem har vi alla, men med olika saker.
Jag försöker absolut inte försvara alkoholmissbruk, vare sig på jul eller en vanlig tisdag, men jag tycker att man ska vara försiktig hur man uttalar sig om detta.

MvH Daniel

25 Dec 2011, 13:08
Profile WWW

kännsh ointreshangt att shupa på Lulafton eftershom det är en familjehögtid.

Supa kan man ju göra me polarna vilken helg som helst annars då det inte förstör relationen till barn och barnbarn.

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

25 Dec 2011, 13:16
Profile WWW
Reply to topic   [ 17 posts ]