View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 16:02

Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Äntligen har det höjts 
Author Message

Plexiglas wrote:
Själv tycker jag att alla ska vara med och betala och har inget emot högre skatt för en högre välfärd. Tycker dock att man bör betänka och ha respekt för att det är "den friska" delen av befolkningen som redan står för en väldigt stor del av notan. Det är ju vanskligt att tolka vad folk vill säga på internet, men det verkar svårt att säga rent ut att det är andra som måste betala mer för denna välfärd.

Det är viktigare att pengar finns till de banker som missköter sig!

23 Dec 2011, 13:49
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Äntligen har det höjts
ja vem vet, du kan ha helt rätt i det du säger! :o

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

23 Dec 2011, 15:06
Profile WWW

Haraldrig wrote:
bjoel wrote:
Med full respekt för att det kan vara mycket svårt med ekonomin för de som tvingas leva på låg inkomst, detta handlar ju om inflationsjustering. I princip allt annat som rör inkomster och försäkringar är ju baserat på basbelopp eller nån annan mekanism som ska göra att "nettoeffekten" är ungefär densamma från år till år.

Dessa högkostnadsskydd hade inte den mekanismen, så efter över ett decennium utan ändring justerade man beloppen. Är det så förvånande?

Fotnot:
http://www.regeringen.se/sb/d/2548/a/175541 ser man Regeringens budget för 2012. Med ett par enkla pennstreck över rad 17 (pengar till religiösa sekter, kultur m.m.) sparar vi 12 miljarder. Budgetproblem löst utan att röra vårdskolaomsorg.

SKolan drabbas av stora nedskärningar f.r.o.m nästa år.
Ca 3500 gymnasielärare ska bort.
23 lärare har blivit uppsagda på skolan min kompis jobbar på och det ser i stort ut likadant på alla skolor.
Jag har för mig att detta är resultatet av att kommunerna får mindre pengar (skolan är kommunernas ansvar).
Kollar man internationell statistik så är det bara att gratulera Sverige till en lysande framtid med analfabeter och dim wits!

Det var väl f.ö en av Perssons riktiga lågvattenmärken, att kommunalisera skolan.. Numera är nog de flesta partier överens om att detta var ett korkat drag, men det är inte helt enkelt och snabbt att backa bandet i detta läge

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

23 Dec 2011, 15:23
Profile WWW

Plexiglas wrote:
ja vem vet, du kan ha helt rätt i det du säger! :o

Det var förstås en stor dos ironi i det uttalandet.

Som liberal (inte låtsasliberal enligt svensk politisk norm) är jag helt emot statlig inblandning i privata företags förluster.
I stort förhåller det sig så att de stora bankerna räknar med att respektive stat kommer att gå in och täcka upp vid förlust.
SEB har fortfarande att betala tillbaka stora summor sedan början av 90-talet men det kommer nog aldrig att hända.

23 Dec 2011, 15:24
Profile ICQ YIM WWW

Joshunznera wrote:

Det var väl f.ö en av Perssons riktiga lågvattenmärken, att kommunalisera skolan.. Numera är nog de flesta partier överens om att detta var ett korkat drag, men det är inte helt enkelt och snabbt att backa bandet i detta läge

Det är bara Fp som kräver detta. I alla fall vad jag vet.

Det ter sig förstås lite underligt att ha en sådan blanding av decentraliserad och centraliserad skola som vi har idag.

Äh, skitsamma: det är i stort kört, indeed.

23 Dec 2011, 15:26
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:
SEB har fortfarande att betala tillbaka stora summor sedan början av 90-talet men det kommer nog aldrig att hända.

SEB var väl iofs den enda av de stora bankerna som inte tog emot stöd under 90-talets bankkris... Men detaljfakta är oftast irrelevant om man ska göra enkla poänger.

Nåväl, diskussionen om hur man finansierar allmän sjukvård och läkemedelskostnader är intressant, och hur mycket man än kan ha den största förståelse för att 270 kronor som maxkostnad i månaden kan vara en märkbar summa för vissa, är frågan hur man ska göra om man inte ens kan justera dessa maxbelopp för sedvanlig inflation.

23 Dec 2011, 15:53
Profile ICQ WWW

Ersmarker wrote:
Haraldrig wrote:

SEB var väl iofs den enda av de stora bankerna som inte tog emot stöd under 90-talets bankkris... Men detaljfakta är oftast irrelevant om man ska göra enkla poänger.

Nåväl, diskussionen om hur man finansierar allmän sjukvård och läkemedelskostnader är intressant, och hur mycket man än kan ha den största förståelse för att 270 kronor som maxkostnad i månaden kan vara en märkbar summa för vissa, är frågan hur man ska göra om man inte ens kan justera dessa maxbelopp för sedvanlig inflation.

Jaså, var de?
Jag har läst annorlunda.

Enklaste finansieringen är att var och en sköter det själv. Då får man valfrihet och man vet var pengarna går.
Idag kan det vara så att man vill ha fri sjukvård men inte invandring av socialbidragstagare och som skattebetalare får du
inte välja i den frågan. Varför skatt är ofrihet.

23 Dec 2011, 16:12
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:

Enklaste finansieringen är att var och en sköter det själv. Då får man valfrihet och man vet var pengarna går.

Om man är fattig och sjuk vet jag inte om det låter som en jättebra idé :?

Men för liberaler, politiker, akademiker och andra säkert en våt dröm.

8)

23 Dec 2011, 18:20
Profile ICQ WWW

Haraldrig wrote:
bjoel wrote:

SKolan drabbas av stora nedskärningar f.r.o.m nästa år.
Ca 3500 gymnasielärare ska bort.
23 lärare har blivit uppsagda på skolan min kompis jobbar på och det ser i stort ut likadant på alla skolor.
Jag har för mig att detta är resultatet av att kommunerna får mindre pengar (skolan är kommunernas ansvar).
Kollar man internationell statistik så är det bara att gratulera Sverige till en lysande framtid med analfabeter och dim wits!

Njae, inte riktigt så. Det mesta av varslandet sker med anledning av mindre barnkullar under några år. Dock ska detta vända 2015, så man kan undra hur klokt det är att downsiza för att möta en tillfällig svacka. Detta är väl en av de allvarligaste effekterna av kommunaliseringen av skolan - kommunerna är långt mycket mer konjunkturkänsliga än staten och måste försöka parera relativt små förändringar hela tiden. Blir svårt att få kontinuitet och bygga en bättre skola under de förutsättningarna.

23 Dec 2011, 20:00
Profile

iStofil wrote:

Njae, inte riktigt så. Det mesta av varslandet sker med anledning av mindre barnkullar under några år. Dock ska detta vända 2015, så man kan undra hur klokt det är att downsiza för att möta en tillfällig svacka. Detta är väl en av de allvarligaste effekterna av kommunaliseringen av skolan - kommunerna är långt mycket mer konjunkturkänsliga än staten och måste försöka parera relativt små förändringar hela tiden. Blir svårt att få kontinuitet och bygga en bättre skola under de förutsättningarna.

Svensk skola är körd.
Inte gör man mycket för att ändra på det heller.

Givetvis har det med en temporär nedgång i underlaget att göra MEN det är likväl en åtgärd som är tvärt emot vad svensk skola behöver.
Kan tillägga att skolan min kompis jobbar på har rekordmånga nya elever denna termin men man väljer ändå att sparka lärare.

Jag ser det som så här: jag är jäkligt glad att jag inte är beroende av framtida svenska ungdomar när det gäller min tryggade ålderdom.
Som tur är har vi en globaliserad värld :mrgreen:

23 Dec 2011, 21:25
Profile ICQ YIM WWW

Mike Leaf wrote:
Haraldrig wrote:

Om man är fattig och sjuk vet jag inte om det låter som en jättebra idé :?

Men för liberaler, politiker, akademiker och andra säkert en våt dröm.

8)

Vi får nog börja med att ändra så att inte inflationsbekämpning är primärt utan att arbete är det viktigaste.
Det är givetvis en svår balansgång med monetär penningpolitik men det skulle inte skada att ersätta det monetära penningsystemet heller. En positiv bieffekt av att kasta bort det monetära systemet är att finanskrascher skulle inte förekomma (i alla fall inte lika frekvent).

23 Dec 2011, 21:29
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2