|
Råd om systemkamera på proffsnivå för amatörer
| Author |
Message |
|
kjelle
|
 Råd om systemkamera på proffsnivå för amatörer
Funderar på att köpa en bättre kamera för mitt lilla företag. Vad sägs om en av Canons nyare, EOS600D? Dustin säljer ett paket med CANON EOS 600D + OPTIK EF-S 18-55 F/3.5-5.6 IS II + CANON EF 50/F1.8 II för 6990:-, blir väl en tusing till med lite minneskort och någon typ av enkel väska. Jag har varit seriös hobbyfotograf för ett par årtionden sedan, när man framkallade sina bilder själv, men det har fallit i träda. Kameran skall användas främst i uppdrag för firman, men kan ju lånas ut till mig vid behov. Funkar den här för t.ex. bilder på livekonserter, typ pubar/klubbar? Är nivån tillräcklig, eller bör man lägga på lite till, och kanske även en större zoom? Kameramarknaden är ju en djungel, med hur många modeller som helst, så jag är tacdksam för synpunkter från de som redan är pålästa. Canon känns bra, har kört med deras Powershot G modeller i flera år. Nikon skulle kunna vara ett alternativ, men längre än så från mainstream vill jag nog inte ta mig. Min systemkamera från tidigare fotoliv var ett lite udda märke, Topcon, som framdför allt hade riktigt vass optik. När kamerahuset pajade, satt jag där med riktigt bra optik i olika bränn vidder som jag inte kunde återanvända. Vill inte hamna i den sitsen igen, så nu får det bli mittfåran. EDIT: Var tvungen att ändra i titeln, som det har utvecklat sig. 
Last edited by kjelle on 12 Dec 2011, 19:15, edited 1 time in total.
|
| 30 Nov 2011, 15:26 |
|
 |
|
Tobbe z
|
 Re: Råd om systemkamera på hobbynivå
Nej den kommer inte att räcka till för Livegig om det nu mot förmodan inte är mycket bra ljussatt.
Blixt brukar ogillas av artisterna och det är ofta blixtförbud. Blite gliiar jag inte men det löser problemen med snabba slutartider
Artisterna har ju dessutom en jävla förmåga att vägra stå still när man skjuter vilket kräver ännu snabbare tider.
Jag har en småbildare, 2,8 gluggar och en kamera som funkar bra på ISO 3200 och hyffsat på 4500. Ändå är det på gränsen på många ställen och funderat på ett nytt hus.
Tyvärr kostar en 2,8 tele mer än dubbelt mot hela ditt kit
|
| 30 Nov 2011, 15:47 |
|
 |
|
kjelle
|
Tobbe, tack för snabb respons! Är det mest optiken du dissar? Huvudsyftet är nu inte livegig, även om det vore trevligt... Naturligtvis är det utan blixt som gäller, annars kan man ju få en arg Robben Ford efter sig.
Själva huset, några kommentarer? Bara hobbynivå, eller?
| 30 Nov 2011, 16:05 |
|
 |
|
bjoel
|
|
| 30 Nov 2011, 16:17 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Karmeran är bra för sin prisklass och kommer att fungera till det mesta.
Lajv är en ganska extrem siutation. Målet rör sej ljuset är dålig och då behövs det ljusstarka grejor.
Ska det lösas på ett säkert sätt så är det jäkligt dyrt. På gig tar jag med mej min Nikon D700 och ett 24-70 2,8 samt ett 70-200 2,8. Då får oftast med sej något vettigt hem.
Skillnaden ligger i en större och bättre(ljuskänsligare) sensor till ljusstarkare gluggar. Bättre ISO prestanda. Sitter fn och velar i det förnuftiga i att skaffa en Nikon D3S som har galet bra prestanda vad gäller ISO. D700 fungerar kanon med ISO 3200 och min D80 är tveksam men okäj vid ISO1600
Det kommer att få med sej några hyfsade lajvbilder med den där kameran också men det ställer helt andra krav på turfaktorn och din skicklighet.
Jag gissar att jag städar bort ca 75% med min utrustning av olika orsaker.
|
| 30 Nov 2011, 16:21 |
|
 |
|
Jyda
|
Om det ska fotas på pubar och klubbar behövs inget teleobjektiv. Köp ett ljusstarkt 50mm. De är billiga. f/1.8 är helt ok, f/1.4 ännu bättre.
_________________ The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler
|
| 30 Nov 2011, 17:54 |
|
 |
|
kjelle
|
Jyda wrote: Om det ska fotas på pubar och klubbar behövs inget teleobjektiv. Köp ett ljusstarkt 50mm. De är billiga. f/1.8 är helt ok, f/1.4 ännu bättre. Jo, det var väl det jag tänkte med Dustinkampanjen, där ett 50/1.8 ingick i paketet.
| 30 Nov 2011, 18:16 |
|
 |
|
kjelle
|
Jodå, men jag tänkte att jag var beredd att höja ribban ekonomiskt en nivå (ner en 10-potens i modellbeteckning, typ, eller hur det nu blir med Canon/Nikon) jämfört med den tråden, och då tyckte jag att det lämpade sig att köra en egen tråd.
| 30 Nov 2011, 18:19 |
|
 |
|
Jyda
|
kjelle wrote: Jyda wrote: Om det ska fotas på pubar och klubbar behövs inget teleobjektiv. Köp ett ljusstarkt 50mm. De är billiga. f/1.8 är helt ok, f/1.4 ännu bättre. Jo, det var väl det jag tänkte med Dustinkampanjen, där ett 50/1.8 ingick i paketet. Ah, missade att det ingick ett sånt också. Bara att köpa. 
_________________ The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler
|
| 30 Nov 2011, 18:26 |
|
 |
|
kjelle
|
Nu har jag varit och kämt lite på kameror. Är det überkill att köpa en Canon CANON EOS 7D + EF 18-135/3,5-5,6 IS? Jag har inte järnkoll på specarna, var inne i en fotoaffär när jag hade lite tid över. Huset känns ju helt klart bättre, mindre plastigt, 19 punkters AF, 22,3 mm x 14,9 mm sensor (upp i storlek jämfört med D60/D600), 100% bild i sökaren m.m. Jag kan fixa pengarna, inte där skon klämmer, men vill ju inte totalt överköpa. D600 har ju bra spec, men känns plastig, D60 kanske är mer än tillräcklig (fixar också ISO6400). Skillnad på EF och EF-S optik?
Jag tar naturligtvis reda på det mesta själv, men det finns ju folk här som redan har koll!
| 07 Dec 2011, 13:05 |
|
 |
|
Tobbe z
|
kjelle wrote: Nu har jag varit och kämt lite på kameror. Är det überkill att köpa en Canon CANON EOS 7D + EF 18-135/3,5-5,6 IS? Jag har inte järnkoll på specarna, var inne i en fotoaffär när jag hade lite tid över. Huset känns ju helt klart bättre, mindre plastigt, 19 punkters AF, 22,3 mm x 14,9 mm sensor (upp i storlek jämfört med D60/D600), 100% bild i sökaren m.m. Jag kan fixa pengarna, inte där skon klämmer, men vill ju inte totalt överköpa. D600 har ju bra spec, men känns plastig, D60 kanske är mer än tillräcklig (fixar också ISO6400). Skillnad på EF och EF-S optik?
Jag tar naturligtvis reda på det mesta själv, men det finns ju folk här som redan har koll! Det är inte overkill- en snorbra kamera!
|
| 07 Dec 2011, 15:32 |
|
 |
|
kjelle
|
Tobbe z wrote: kjelle wrote: Nu har jag varit och kämt lite på kameror. Är det überkill att köpa en Canon CANON EOS 7D + EF 18-135/3,5-5,6 IS? Jag har inte järnkoll på specarna, var inne i en fotoaffär när jag hade lite tid över. Huset känns ju helt klart bättre, mindre plastigt, 19 punkters AF, 22,3 mm x 14,9 mm sensor (upp i storlek jämfört med D60/D600), 100% bild i sökaren m.m. Jag kan fixa pengarna, inte där skon klämmer, men vill ju inte totalt överköpa. D600 har ju bra spec, men känns plastig, D60 kanske är mer än tillräcklig (fixar också ISO6400). Skillnad på EF och EF-S optik?
Jag tar naturligtvis reda på det mesta själv, men det finns ju folk här som redan har koll! Det är inte overkill- en snorbra kamera! OK, låter bra! Gimmie more! Kollade på Dustin först (inte den bästa kamera siten kanske men jag råkade vara där), som specade att objektivstandarden var EF och inte EF-S. Mycket annat som fattades också. Kollade vidare på Canons hemsida, som borde vara mer pålitlig, och EF SAMT EF-S passar. Vad är skillnaden? Verkar som D60 är en något senare produkt än D7. Nu kändes ju D7 mer gedigen, aningen större/tyngre, men inte så att det stör. I och med att det är en systemkamera är den ju för stor ändå.  Förslag på bra kamera shopar/siter Uppsala/Stockholm? Det närmar sig... 
| 07 Dec 2011, 16:03 |
|
 |
|
bjoel
|
EF är objektiv som funkar på alla Canons EOS-kameror, från de gamla filmbaserade från 80-talet till alla nya digitalare. EF-S är en nyare fattning som är specialanpassad för de digitalare som har mindre sensor (t.ex. 7D och alla billigare). Canon 5D och liknande har större sensor och kräver EF, funkar ej med EF-S 7D är en underbar kamera, jag skulle inte tveka på den om den ryms i din budget. 
|
| 07 Dec 2011, 16:09 |
|
 |
|
bjoel
|
kjelle wrote: Förslag på bra kamera shopar/siter Uppsala/Stockholm? Det närmar sig...  Scandinavian Photo är bra på både på postorder, och har en trevlig butik med kunnigt folk på Kungsholmen i Stockholm. Rekommenderas! Cyberphoto har bra postorder. Om du vågar beställa från utlandet så har jag själv goda erfarenheter av http://www.foka.nl/ - brukar vara märkbart billigare och det sägs att garanti ska funka bra men jag har inte behövt prova garantin.
|
| 07 Dec 2011, 16:11 |
|
 |
|
Blues66
|
Hej! En liten jämförelse... Om du funderar på att filma ngn gång skulle jag valt 60D för skärmens skull. 60D är en ett år nyare kamera, har fler features, men inte lika välbyggd. EDIT. Om jag läst din fråga och förstått ditt behov rätt skulle mitt råd vara att lägga pengarna på en 60D och ett Canon 17-40 4.0 L objektiv, ger nästan samma brännvidder som 24-70 på fullsensor. Magnus 
|
| 07 Dec 2011, 16:28 |
|
 |
|
kjelle
|
Många tack för bra input! Har nu googlat vidare, och det börjar snäva in sig mot Canon EOS 7D hus + EF-S 15-85/3,5-5,6 IS. Den optiken har fått många lovord på nätet (som ju alltid talar sanning  ), och ligger nära L klass. Var inne på att försöka motivera ett hus med full sensor (24x36mm), men det blir uppemot ytterligare 10.000:- med vettiga funktioner, så det stryker jag. Då behövs inte optik som klarar full sensor heller, och man kan välja t.ex. EF-S eller några vettiga Tamron objektiv, t.ex. Ser ut som om Canon smiskar Nikon duktigt i just den här semi pro-klassen, med den uppgraderade AF och snabbheten. Ska låta det ligga och puttra en dag eller två. Kom gärna med fler synpunkter innan jag slår till! Blues 66, filmandet ligger flera prio-grader under stillbild, och 7D är som sagt inte full sensor. Tack för rådet, dock. AF prestanda, huskvaliteten, snabbhet m.m. gör att 7D lockar lite mer. Cyberphoto verkar vettiga.
| 07 Dec 2011, 18:40 |
|
 |
|
Blues66
|
Tjena Kjelle! Kul att det närmar sig Mitt resonemang var som såhär, när jag plåtar småbild har jag fullsensorkameror, (3x 5DmII) till 80% använder jag 24-70 2.8 L. Tänkte att motsvarande på 7d o 60d är typ 17-40 som jag rekommenderade eftersom 16-35. 2.8 L är lite för dyr för det jag uppfattade att du ville spendera. Vidare resonerade jag som att om jag hade valet mellan ett "bättre" hus (7d) tillsammans med en sämre glugg (vilket EF-S optiken är, IMHO) eller ett "sämre" hus (60d) tillsammans med en bättre optik (17-40 L) så hade jag valt det senare. En bra optik kommer att hålla sitt värde långt längre än ett hus, till yttermera visso kommer sensorerna i de båda kamerorna ge dig i stort sett exakt samma kvalitet på bilderna, L-optik i stället för ef-s kommer dock att göra en märkbar skillnad! Hursomhelst har du en kul tid framför dig hur du än väljer, grattis till den! Magnus
|
| 07 Dec 2011, 20:05 |
|
 |
|
kjelle
|
Blues66 wrote: Tjena Kjelle! Kul att det närmar sig Mitt resonemang var som såhär, när jag plåtar småbild har jag fullsensorkameror, (3x 5DmII) till 80% använder jag 24-70 2.8 L. Tänkte att motsvarande på 7d o 60d är typ 17-40 som jag rekommenderade eftersom 16-35. 2.8 L är lite för dyr för det jag uppfattade att du ville spendera. Vidare resonerade jag som att om jag hade valet mellan ett "bättre" hus (7d) tillsammans med en sämre glugg (vilket EF-S optiken är, IMHO) eller ett "sämre" hus (60d) tillsammans med en bättre optik (17-40 L) så hade jag valt det senare. En bra optik kommer att hålla sitt värde långt längre än ett hus, till yttermera visso kommer sensorerna i de båda kamerorna ge dig i stort sett exakt samma kvalitet på bilderna, L-optik i stället för ef-s kommer dock att göra en märkbar skillnad! Hursomhelst har du en kul tid framför dig hur du än väljer, grattis till den! Magnus Skickade ett mail!
| 08 Dec 2011, 14:25 |
|
 |
|
Jyda
|
kjelle wrote: Ser ut som om Canon smiskar Nikon duktigt i just den här semi pro-klassen, med den uppgraderade AF och snabbheten. Verkar som att du pratat med någon Canonfrälst.  Canon 7D och Nikon D300s är rätt jämbördiga och jag tror inte någon av dem är "fel" val. Det handlar mer om vilket system man känner sig mest bekväm med.
|
| 08 Dec 2011, 15:22 |
|
 |
|
kjelle
|
Jyda wrote: kjelle wrote: Ser ut som om Canon smiskar Nikon duktigt i just den här semi pro-klassen, med den uppgraderade AF och snabbheten. Verkar som att du pratat med någon Canonfrälst.  Canon 7D och Nikon D300s är rätt jämbördiga och jag tror inte någon av dem är "fel" val. Det handlar mer om vilket system man känner sig mest bekväm med. Kanske är så  . Men jag gjorde min egen analys efter att ha googlat runt i rätt många timmar, läst ett antal reviewer, och kollat pris/prestanda bl.a. AF ljuskänslighet filmlängd, och kanske det mest uppenbara, tid till skott och mellan tagningar. På dessa punkter var det till Canons favör. Huskvaliteten (högst subjektivt) kändes bäst med C. Sen har jag vänner med Canon, och inga med Nikon. Man måste helt enkelt bestämma sig för något, och det är väl det jag har gjort. Som du skriver, ingen av dom är nog fel val. Att försöka optimera med optikurvalet, inkl. pirattillverkare, blir helt enkelt för många variabler att matcha. Ungefär som OD-pedaler, det finns för många, som skiljer väldigt lite. 
| 08 Dec 2011, 17:19 |
|
 |
|
bjoel
|
Det hela är mycket enkelt. Om det inte står Hasselblad på kameran har du gjort fel. Skämt åsido, den du valt är nog ett utmärkt val. I de allra flesta situationer är det mannen som håller i kameran som är begränsningen....
|
| 08 Dec 2011, 18:26 |
|
 |
|
kjelle
|
bjoel wrote: Det hela är mycket enkelt. Om det inte står Hasselblad på kameran har du gjort fel. Skämt åsido, den du valt är nog ett utmärkt val. I de allra flesta situationer är det mannen som håller i kameran som är begränsningen.... Hasselblad är ju bara skräp, kan inte hålla något vidare, dom tog ju inte ens med sig kamerorna från månen, efter bara några filmer tagna... Att jag skulle vara en begränsande faktor för bildkvaliteten stämmer nog, men att ha bra grejor hjälper nog till för att höja bildkvaliteten. Lägger nog en beställning ikväll, om jag inte darrar på knappen... 
| 08 Dec 2011, 18:52 |
|
 |
|
kjelle
|
OK, jag darrade med fingret på knappen, och det var tur! Det blev en annan, bättre deal! Mer om detta när grejorna är på plats. En riktig cliffhanger, med andra ord! Stort tack till er alla, och framför allt till Blues66, för proffsråd och mer där till! Får nog ändra rubriken på denna topic lite... 
| 10 Dec 2011, 13:26 |
|
 |
|
kjelle
|
 Re: Råd om systemkamera på proffsnivå för amatörer
Nu är en mer än helt OK kamera på väg!
| 12 Dec 2011, 19:21 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
kjelle wrote: Nu är en mer än helt OK kamera på väg! haha, vilken nördig cliff-hanger 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 12 Dec 2011, 20:08 |
|
 |
|
bjoel
|
kjelle wrote: Nu är en mer än helt OK kamera på väg! OK, så du bestämde dig för Phase One? 
|
| 12 Dec 2011, 23:19 |
|
 |
|
kjelle
|
bjoel wrote: kjelle wrote: Nu är en mer än helt OK kamera på väg! OK, så du bestämde dig för Phase One?  Riktigt såå kul ska jag inte ha det! Även om dom har bra rabatter just nu  , är det liksom en annan typ av budget... 
| 12 Dec 2011, 23:37 |
|
 |
|
kjelle
|
Dags att landa denna fruktansvärd spännande cliff hanger! Febrig och dan har jag ägnat dagen åt att packa upp: Ett kamerahus, Canon 5D MkII Ett objektiv, Canon 16-35/2.8L vidvinkeltele +lite tillbehör som jag plockat på mig. Ett till objektiv på väg med posten, ett 24-105/4L från samma tillverkare. En blandning av begagnat och nytt alltså! Långt över min kompetensnivå för tillfället, men jag fick chansen att köpa en full sensor kamera för samma stålar som en 7D, och med bättre objektiv än jag siktat på först. Det blev inte billigt, men nu kan jag ta upp min fotohobby igen. Den som somnade in till endast kompaktkameror när barnen kom. Idiotiskt egentligen! Tack alla bojare, för goda råd och hjälp. De som hjälpt till lite extra, vet vilka dom är, och får suga åt sig lite extra tack! En sak är säker, har just börjat plöja lite manualer, det tar några dagar innan jag blir snabb på avtryckaren med dessa prylar! Många val finns det... 
| 14 Dec 2011, 21:43 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Grattis kjelle! kul med nya prylar 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 14 Dec 2011, 21:49 |
|
 |
|
kjelle
|
Joshunznera wrote: Grattis kjelle! kul med nya prylar  Jo, nu är det bara febern som hindrar mig från min plan, att utnyttja lediga dagar till framför allt stadsvandringar i Uppsala och Stockholm med kameran i högsta hugg, och slinka in på något kafe då och då!
| 14 Dec 2011, 22:00 |
|
|