View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 04:17

Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page 1, 2  Next
PPIMV Pot? 
Author Message

Post PPIMV Pot?
Har hittat lite olika scheman på denna masterlösning och olika värden på potarna.
Ska ha den i en Superbass ´68.
Påverkar det ljudet vilket värde man har på poten?
Vilken lösning är bäst?

05 Dec 2011, 23:49
Profile

Post Re: PPIMV Pot?
Det här är den lösning jag tycker påverkar tonen minst negativt. Det är den som brukar kallas typ 2 eller Lar/Mar efter de två snubbar (Larry Grohmann och Mark Abrahamian) på Metro-forum som utvecklat den varianten.

Alla masterlösningar käkar ngt. Men helst ska de inte ta bort något annat än det som händer när man sänker signalen in i slutrören så att man kan gasa på försteget och fasvändare lite mer.

En bättre placering av pot är att sätta mastern där prescense sitter och flytta den poten till ett av högtalarjacken.

Image

/Gunnar

06 Dec 2011, 00:17
Profile

Den där kör jag med och den funkar jättebra! Jag brukar offra en högtalarutgång för ändamålet. Bra volymsvep i hela registret och liten påverkan på ljudet (om man ortser från frånvaron av slutstegsdist).

06 Dec 2011, 10:46
Profile ICQ WWW

Izzy wrote:
Det här är den lösning jag tycker påverkar tonen minst negativt. Det är den som brukar kallas typ 2 eller Lar/Mar efter de två snubbar (Larry Grohmann och Mark Abrahamian) på Metro-forum som utvecklat den varianten.

Så det krävdes två stycken för att utveckla denna lösning som är en helt naturlig standardlösning för att sätta en pot i denna position..... :lol:
Förlåt men tycker det är lika roligt varje gång jag ser namnsättning på en helt vanlig grej som vem som helst skulle göra utan att ens behöva fundera. :roll:

06 Dec 2011, 11:34
Profile

Tubis wrote:
Izzy wrote:

Så det krävdes två stycken för att utveckla denna lösning som är en helt naturlig standardlösning för att sätta en pot i denna position..... :lol:
Förlåt men tycker det är lika roligt varje gång jag ser namnsättning på en helt vanlig grej som vem som helst skulle göra utan att ens behöva fundera. :roll:

Nej, det var inte bara två :roll: Det vara också hela Metro-forums ståplatsläktare av småpulare med skägg som hejjade på och utbrast i gemensamma Ooh yeah great man!! i en tråd som var oändlig.

Du behöver alltså inte be om förlåtelse. Nivån är så oerhört olika på olika forum. Inte sällan befinner sig Bojen på Nobelprisnivå jämfört med Metro-forum. Där kan man ibland förundras över det magiskt märkliga i en treblebleedkonding över en gaintpot.
Jag vill inte dissa Metro-forum, har fått mkt bra tips där. Men jag har några gånger lyft djupt initierade resonemang från Bojen dit och blivit avfärdad på ett sätt som verkligen skarpt illustrerar Alex tes om att "där kunskap lyser med sin frånvaro tar tro dess plats". Här på Bojen finns ett mycket större fält av resonemang och fördjupning där både kunskap och tro kan samsas. På Metor-forum är man antingen troende vänd mot Marshallmekka eller så måste man heta Larry, George eller Steve för att få komma med något klokt som inte sågas.
/Gunnar

06 Dec 2011, 11:53
Profile

Izzy wrote:
eller så måste man heta Larry, George eller Steve för att få komma med något klokt som inte sågas.
/Gunnar

Nästan så man får lust att regga sig där för att börja såga dessa herrar...moahaha.

06 Dec 2011, 12:51
Profile

På de flesta amerikanska fora (med undantag för de rent professionella) är gapet mellan de i ämnet kunniga och de troende omöjligt att överbrygga. Här har vi ett ganska brett överlapp vilket ofta ger konstruktiva debatter utan att ngn blir omyndigförklarad för sina övertygelser eller bristande kunskaper. "Live and live live" är nog en bra definition av den generella inställningen på bojen.
Fast ibland måste man öppna temperamentventilen....(/&#/(&#/&%"#¤#¤#"!!!!!

http://www.youtube.com/watch?v=Vms_6_TSQuc

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

06 Dec 2011, 13:48
Profile WWW

Tubis wrote:
Izzy wrote:

Jag förstår din tanke, liknade lösning har funnis längre än jag har pulat med stärkare, men till dessa snubbar försvar, så det "nya" med denna lösning var att man satte dit dessa två motstånd på potten, som i sin tur gav två fördelare över tidigare liknade lösningar:

1. En 250K pot blev nu 220K, alltså samma värden som på dom motstånd man tar bort i modden.
2. Motstånden gav även en "säkerhet" mot glappande pottar.

06 Dec 2011, 14:45
Profile

Amp Healer wrote:
Tubis wrote:

1. En 250K pot blev nu 220K, alltså samma värden som på dom motstånd man tar bort i modden.
2. Motstånden gav även en "säkerhet" mot glappande pottar.

Ja fast
1: det spelar väldigt liten roll med så lite resistanskskillnad jag utmanar till blindtest och
2. Personligen ser jag inte hur jag i min vildaste fantasi skulle kunna sätta en pot så UTAN att lägga resistorer där. Vem skulle lita på en vanlig panelpot att hålla biasspänningen där intakt? Jag har svårt att tro att någon med lite mer erfarenhet skulle låta en pot arbeta ensam utan resistorerna.

Jag håller vid att jag inte anser detta tillräckligt orginellt för att man ska vara så fräck att man sätter ett personnamn på det hela. Tänk efter själv. Skulle du inte då kunna benämna både det ena och det andra med OWE-modden med större grund för det än detta?

06 Dec 2011, 16:11
Profile

Overdriver wrote:
Har hittat lite olika scheman på denna masterlösning och olika värden på potarna.
Ska ha den i en Superbass ´68.
Påverkar det ljudet vilket värde man har på poten?
Vilken lösning är bäst?

Har en sån där lar/mar i min smallbox 50. Guess what? Den låter skit! Jag kan inte begripa hur ngn kan tycka att den inte äter ton :shock: :o :lol:

Senast i helgen fick Sven-Johan avnjuta tonen medan jag stod bakom stacken och micklade med den. Han bekräftade det jag själv hört tidigare. Den låter bra från fullt pådrag ner till klockan 3. Därefter räcker det att vrida ner ca 1mm innan man tydligt hör hur tonen bara dör. Kommer aldrig nånsin sätta en sån master i en 4-hålstopp igen, den har ett väldigt begränsat område där den låter bra... Inte alls värt besväret imo.

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

06 Dec 2011, 16:39
Profile WWW

Tubis wrote:
Amp Healer wrote:

quote]
Ja fast
1: det spelar väldigt liten roll med så lite resistanskskillnad jag utmanar till blindtest och
2. Personligen ser jag inte hur jag i min vildaste fantasi skulle kunna sätta en pot så UTAN att lägga resistorer där. Vem skulle lita på en vanlig panelpot att hålla biasspänningen där intakt? Jag har svårt att tro att någon med lite mer erfarenhet skulle låta en pot arbeta ensam utan resistorerna.

Jag håller vid att jag inte anser detta tillräckligt orginellt för att man ska vara så fräck att man sätter ett personnamn på det hela. Tänk efter själv. Skulle du inte då kunna benämna både det ena och det andra med OWE-modden med större grund för det än detta?

1. Jag håller med,men mojolandet så ska man har exsakt samma värde som orginal,,,det vet du väl :wink: :mrgreen: Du får nog hänga på lite "jänkeforum" :wink:

2. Well, när den "store" Ken Fischer skrev om detta i goove tubes boken, så var det nog inte så många som frågasatte han.

Hi hi Jo, fast Jänkar är ju jänkare och dom är ju som dom är,,,

06 Dec 2011, 16:53
Profile

Plexiglas wrote:
Har en sån där lar/mar i min smallbox 50. Guess what? Den låter skit! Jag kan inte begripa hur ngn kan tycka att den inte äter ton :shock: :o :lol:

Senast i helgen fick Sven-Johan avnjuta tonen medan jag stod bakom stacken och micklade med den. Han bekräftade det jag själv hört tidigare. Den låter bra från fullt pådrag ner till klockan 3. Därefter räcker det att vrida ner ca 1mm innan man tydligt hör hur tonen bara dör. Kommer aldrig nånsin sätta en sån master i en 4-hålstopp igen, den har ett väldigt begränsat område där den låter bra... Inte alls värt besväret imo.

Här får vi nog diskutera vad "den äter ton" betyder. Vad är ätande och vem äter?

Poten som sådan äter i princip ingenting. Det som hörs allt mer ju mer man vrider ned poten är hur försteget + fasvändaren egentligen låter. Ett Marshallförsteg låter inte alltid "underbart" i sig. I den här typen av stärkare är förstegets uppgift väldigt mycket att pressa slutseget till dist genom att leverera lagom (tillräcklig) mängd signal och lite lite dist från i huvudsak ett steg som sedan blandar sig med disten i fasvändare och slutrör.

Nackdelen som jag ser med ppimv är att fasvändaren börjar dista mer när man drar ned ppimv. Och det låter taggigare. Fulare.

Kör man istället med master före eller i fasvändaren försvinner lite dist när man drar ned. Man kan kompensera det genom att dra upp förstegsvolymen. Men ligger man redan på 7-9 finns inte så mkt mer att ge. Disten blir tunnare och mindre komplex eftersom det främst är ett enda steg i försteget som distar.

Det är inte helt lätt att få ett Marshall-försteg av Bass-typ att dista supersnyggt i sig i endast ett diststeg. Men om man vässar det lite och pillar på några värden blir det bättre. Och då funkar en master också bättre.

Som jag ser det äter inte mastern i sig ton. Den avslöjar hur försteget låter. Och tar bort mkt av av slutstegets bidrag till soundet. Det gäller ljudtrycket i sig och den lite mer komplexa disten som uppstår när slutrören viker sig lite.

06 Dec 2011, 17:06
Profile

Izzy wrote:
Plexiglas wrote:
Har en sån där lar/mar i min smallbox 50. Guess what? Den låter skit! Jag kan inte begripa hur ngn kan tycka att den inte äter ton :shock: :o

Här får vi nog diskutera vad "den äter ton" betyder. Vad är ätande och vem äter?

.

Men Gunnar har du inte fått lära dig om "mastermonstret" ?
Jo sätter man in en master i en stärkar som inte har det orginal, så kommer det med ett Master monster, som sitter där inne i stärkan och käkar upp all bra ton och ställer till frekvenserna,,,,vet i fan hur det går till,,,,,, :wink: :mrgreen: :D

06 Dec 2011, 17:47
Profile

Typ Pacman? Har aldrig sett honom i en stärkare. Men han kanske tuggar sig fram bland elektronerna inne i trådarna.

Image

06 Dec 2011, 18:39
Profile

Lite lustigt att dom visar en linjär potentiometer på den där layout-bilden. En log är ju att föredra.

06 Dec 2011, 18:41
Profile ICQ WWW

Izzy wrote:

Alla masterlösningar käkar ngt.
/Gunnar

Intressant att jag får på nöten trots att jag använder din egen formulering. :o

För övrigt, är det nån som tror att det går att få ner en SB till gigbara nivåer bara med en sån här master, och fortfarande ha bra ton? Kraven på att hålla nere scenvolymen är ju rätt stora nu för tiden...

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

06 Dec 2011, 18:57
Profile WWW

Plexiglas wrote:
Izzy wrote:

/Gunnar

För övrigt, är det nån som tror att det går att få ner en SB till gigbara nivåer bara med en sån här master, och fortfarande ha bra ton? Kraven på att hålla nere scenvolymen är ju rätt stora nu för tiden...

Knut hoppas du inte tolkade som att jag var ute efter ge dig på nöten?
För det var inte tanken, gjorde bara ett försök till att vara lite rolig :cry:

Men annas tycker jag det gått en massa "troll" i detta med master contra inte,,men då tänker jag mest på Fenderstärkare och där många envist tror att den stora skillnaden mellan en BF och en SF med master är just master,,,,när det egentligen handlar om andra konstrutioner i fasvändar som bidrar med skinlladerna.

06 Dec 2011, 19:07
Profile

Nu var jag ju inte så intresserad av vem som har kommit på den här lösningen... eller vad pacman käkar... :shock:

Hade en THD till min gamla 50W. Men vill liksom slippa "släpa med" en sån också.

Last edited by Overdriver on 06 Dec 2011, 23:49, edited 1 time in total.

06 Dec 2011, 23:47
Profile

cruBB wrote:
Lite lustigt att dom visar en linjär potentiometer på den där layout-bilden. En log är ju att föredra.

Kan jag byta rakt av till en log?

06 Dec 2011, 23:47
Profile

Plexiglas wrote:
Izzy wrote:

/Gunnar

Nej det tror inte jag. Man kommer ned en bit men sedan låter det inte så kul. Man behöver oftast ned i effekt också. Typ 20-30w är mer lagom ofta.

Om man ska var petig skrev jag att masterlösningar käkar ton, inte just masterpoten i sig :roll: :wink:
Nu är detta förvisso en efterhandskonstruktion för att undkomma kritiken på grund av mitt eget misstag :oops: men det ligger nog ändå något i det. Upplevelsen är att ljudet blir "sämre". Jag hävdar fortfarande att det inte beror på just poten som sådan utan på att dämpningen gör att man hör hur försteget låter i sig utan slutrörens svettande. Och det är inte optimalt som distskapande försteg om man inte också får med sig inblandningen av slutsteget. För få steg som distar.

Jag har labbat en hel del med boostrapped master i vanlig JTM45:a senaste tiden och tycker det funkar bra om man samtidgit gör försteget lite hottare och tightare. Du kommer ned lite i volym men har kvar ungefär den mäng dist man får vid fullt blås i en vanlig 45:a. Soundet förändras rätt lite. Försökte det i min Super Lead, men den blir fortfarande för högljudd för de flesta situationer. Eller så tappar man för mkt ton och skön crunch.

/Gunnar

07 Dec 2011, 00:34
Profile

Overdriver wrote:
cruBB wrote:

Kan jag byta rakt av till en log?

Ja.
/G

07 Dec 2011, 00:35
Profile

Overdriver wrote:
Nu var jag ju inte så intresserad av vem som har kommit på den här lösningen... eller vad pacman käkar... :shock:

Du frågade vilken lösning som är bäst och vilken betydelse värdet på poten har.

Den första frågan kräver en del utvikning och diskussion. Att den sedan kan bli lite yvig får man nog leva med om ställer frågor på detta forum. Här svarar inte reglementsenliga centralbyråkrater från SCB. Antagligen för att svaren inte kan bli ja eller nej eller 23,6. Dessutom skadar det nog inte med lite humor på ett rörforum.

Den andra frågan - värdet på poten har samma inverkan på ljudet som om du byter värde på bias-feed-resistorerna, de som är 220k nu. De bildar ett högpassfilter med signalkondingarna efter fasvändaren. Sänker du värdet på motstånden/poten till typ 100k kommer du kapa lite bas på vägen in mot slutrören. Ökar du blir det tvärtom.

/Gunnar

07 Dec 2011, 00:43
Profile

Izzy wrote:
Overdriver wrote:

Du frågade vilken lösning som är bäst och vilken betydelse värdet på poten har.

Den första frågan kräver en del utvikning och diskussion. Att den sedan kan bli lite yvig får man nog leva med om ställer frågor på detta forum. Här svarar inte reglementsenliga centralbyråkrater från SCB. Antagligen för att svaren inte kan bli ja eller nej eller 23,6. Dessutom skadar det nog inte med lite humor på ett rörforum.

Den andra frågan - värdet på poten har samma inverkan på ljudet som om du byter värde på bias-feed-resistorerna, de som är 220k nu. De bildar ett högpassfilter med signalkondingarna efter fasvändaren. Sänker du värdet på motstånden/poten till typ 100k kommer du kapa lite bas på vägen in mot slutrören. Ökar du blir det tvärtom.

/Gunnar

Tack!

Såg att du har nämt en annan lösning som verkar bli för högljudd.
Jag förstår att den inte kommer låta likadant på sovrumsvolym, men det är jag inte ute efter heller :)
Vill ha en backup till volymkänsliga ljudtekniker :mrgreen:

Hur bra/dåligt funkar den varianten där man hänger på en volym efter diskantpoten?

07 Dec 2011, 00:58
Profile

Overdriver wrote:
Vill ha en backup till volymkänsliga ljudtekniker :mrgreen:

Har gigat 100w i många år nu och de som är petiga med scenvolymen kommer inte nöja sig med den reduktion en sån här master ger. Som gunnar sa, du måste nog ner i effekt oxå - alltså kombinera med en attenuator eller psk (eller skärm i de lägena).

Själv kör jag med skärm+parallell last, det är väldigt effektivt och påverkar tonen minst av alla de alternativ jag provat, och det tillåter dig ha en rejäl scenvolym där du själv står utan att störa vare sig tekniker eller medmusikanter.

07 Dec 2011, 10:40
Profile WWW

En anledning till att det inte låter "rätt" med PIMV är ju att slutrören aldrig distar ensamma. När rören börjar dra gallerström kroknar fasvändarn, och disten blir då mer komplex och får ett helt annat dynamiskt förlopp. Det blir en helt annan ton än om du överstyr fasvändarn med insignalen. Och en fasvändare som överstyrs distar inte alls som ett ensamt gainsteg. Enligt min mening är den bästa lösningen i så fall en concertina, med en master på själva fasvändarns ingång. Då får man ett gainsteg som låter mycket bättre än en Schmitt att labba fram ett sound ur utan slutrörens inflytande. Sköter man concertinan rätt låter den väldigt bra även i överstyrt läge. Men då måste man tänka utanför Marshall-boxen, och det är kanske att överstrapatsera marshall-nördarnas NOS-hjärna?

http://kuhnamps.com

07 Dec 2011, 12:41
Profile ICQ WWW

Martin Kuhn wrote:
Men då måste man tänka utanför Marshall-boxen, och det är kanske att överstrapatsera marshall-nördarnas NOS-hjärna?

Då kanske det är bättre att inte tänka marshall ens på inköpsstadiet. :wink:

07 Dec 2011, 13:59
Profile WWW

Plexiglas wrote:
Martin Kuhn wrote:
Men då måste man tänka utanför Marshall-boxen, och det är kanske att överstrapatsera marshall-nördarnas NOS-hjärna?

Mnjaaaa... jag tror nog att en sån mod i mångas öron skulle bibehålla Marshall-karaktären bättre än en PPIMV. Jag menar, Marshaller moddas ju till vansinne hit och dit i preampen, men väldigt väldigt få moddare kan nåt om slutsteg, så den låter man oftast vara som det är, trots att där finns massor med parametrar som påverkar soundet. Skulle Marshall-soundet ligga i fasvändarn? Knappast.
Dessutom finns det ju en del gain att hämta om man gör om fasvändarn till en concertina.

http://kuhnamps.com

07 Dec 2011, 14:32
Profile ICQ WWW

Martin Kuhn wrote:
Dessutom finns det ju en del gain att hämta om man gör om fasvändarn till en concertina.

Bara om man ersätter dubbeltrioden med t.ex. ECF80 eller ECF82 dvs en pentod och en triod och gör fasvändaren med trioden och gainsteget med pentoden.
Med bara dubbeltriod blir gainvinsten +/-0..ok, kanske 3db extra om man kör concertinas drivsteg med 330K anodresistor och concertinan med botstrappad galler.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

07 Dec 2011, 16:06
Profile WWW

Plexiglas wrote:
Martin Kuhn wrote:

Kommer inte på fråga :lol:

07 Dec 2011, 21:40
Profile

Nu verkar det ju också vara omöjligt att få tag i en 250k stereopot.
100k går att få tag i :roll:

07 Dec 2011, 21:45
Profile
Reply to topic   [ 54 posts ]  Go to page 1, 2  Next