|
| Author |
Message |
|
mrock
|
 Moppe e kul
Har 3 gammelmoppar (apollo motorette, monark monarscoot o mustang cross) som skänker mej mycket glädje, sorg o arbete. Vi är tre som har moppemek varje onsdag och det är nog den heligaste dan på hela veckan, otroligt befriad pubertal känsla att dricka folköl, meka moppe o bara ha det gott. Utöver den sociala biten är det världen bästa fortskaffningsmedel så länge man håller sej inom 50-skyltarna, både praktiskt när man ska till jobbet o grymt om man tar en gemensam långtur med matsäck.
Fram tills nu har jag dock vägrat nyare varianter men så fick jag ett bra erbjudande på en DT som jag i stort sett original, otrimmad o i fint skick, o tänkte dels på min dotter som fyller moppe nästa år o mej själv som tycker att det är vansinnigt tråkigt att betala bensin, m a o behövde jag helt plötsligt en ny vintermoppe (två av dom andra är för fina att köra i vinterväglag och dessutom behövs det mer eller mindre service så här års och den tredje är i molekyler för att bli rattifierad eller relicad som vi säger på bojen).
Sagt o gjort, den köptes in och är totalt osexig att se på men vad skönt det är med en moppe som vara går, är stabil och har riktiga bromsar. Efter två veckor kommer dock samma känsla som när man köpt sej en gitarr, " undrar om det inte skulle sitta bra med liiite större förgasare", "oj, 5,5 hk-paket på tradera, jag lägger ett bud" och helt plösligt blev det mer än en bruksmoppe. Vad är problemet, den skulle bara ta mej fram och tillbaka till jobbet och jag snittar nog 30 km/h som det är (toppar 42) men den kan ju bli lite bättre och den sackar ju lite i backen hem.
Hur som helst är det grymt kul med mopeder, någon mer än jag som roar sej?
Edit: Då finns bilder på två, DT:n ser ut som dom brukar så det är ju inte så spännande.
Last edited by mrock on 28 Nov 2011, 14:40, edited 2 times in total.
|
| 26 Nov 2011, 21:44 |
|
 |
|
Lurwas
|
 Re: Moppe e kul
Jag minns glädjen. Men jag minns också hur illa jag luktade av att köra moppe 
| 26 Nov 2011, 21:47 |
|
 |
|
Jo E
Joined: 16 Jul 2009, 16:20 Posts: 2030 Location: Tjockhult 08 Stockholm
|
Fan hade en grym Ilo Monark när man va 14, (den brann upp när jag lånade ut den till en kompis lillbrosa) Gjorde nya förgasar delar och sådant som brunnit upp i tekniken, uppgraderade alla plast delar till koppar, mycket imponerad lärare kom jag ihåg. Den tog oss runt till alla skateramper i söderort, den blev sedemera ett par rullskridskor som blev en hobbex gitarr i delar och på den vägen är det.......
Kommer även ihåg att när man tankade för en 10 å det fanns en skvätt kvar ,så rann det över......
Edit det var en sådan här:
Attachments:
0514572951.jpg [ 12.53 KiB | Viewed 11056 times ]
_________________It´s all in the ears of the beholder https://edlersrevolution.bandcamp.com/
Last edited by Jo E on 28 Nov 2011, 12:00, edited 1 time in total.
|
| 26 Nov 2011, 22:02 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
moppe e kul. Jag körde på polarns Puch Florida när jag var 13- 14. En kul moppe som jag gärna skulle köpa igen Sedan blev det Suzuki K50 1968 när jag blev 15 och fick en egen moppe. Grannskapets första moppe med batteri och blinkers! Sålde ett par månader senare eftersom tjejerna då tagit över alla mina fritidsintressen  Fast numera vill jag gärna ha en Puch Florida igen, så om ngn har en sån hör av dig!
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
Last edited by Joshunznera on 27 Nov 2011, 22:30, edited 1 time in total.
|
| 26 Nov 2011, 22:29 |
|
 |
|
christian-h
|
Ni måste ju pynta med lite bilder! 
_________________ Med vänliga hälsningar, Christian
|
| 27 Nov 2011, 17:51 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Zündapp KS50 -76 blev det för mig. Fast det där med 50cc la jag ner rätt snabbt och uppgraderade till 70cc (sk "13-hästare") - fort skulle det gå!  
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
Last edited by FenderBender on 27 Nov 2011, 20:48, edited 1 time in total.
|
| 27 Nov 2011, 17:54 |
|
 |
|
mrock
|
christian-h wrote: Ni måste ju pynta med lite bilder!  Kan fixa bilder under veckan, av någon anledning är dom tyvärr helt odokumenterade.
|
| 27 Nov 2011, 20:39 |
|
 |
|
christian-h
|
Det låter bra. Här är min gamla moped. Jag googlade namnet och så dök just min gamla pärla upp.  
_________________ Med vänliga hälsningar, Christian
|
| 27 Nov 2011, 21:50 |
|
 |
|
Örjan
|
En sådan här hade jag, köpte den ny 1974, kan inte finnas många kvar av denna modell, jag har i alla fall inte sett någon sedan jag sålde min 1976.  Örjan. 
_________________ "It may take talent to play fast, but it takes soul to slow down and say something"
|
| 27 Nov 2011, 23:10 |
|
 |
|
Thomas
|
Min moped Husqvarna Super Sport, eller "Stockholmare" som de även kallades. Köptes av min far på annons i Gula Tidningen för 250 kronor. Den användes flitigt, som bruksfordon. Motorrenoveringar, modifieringar, svetsningar. Delar saknades, försvann, gick sönder. Den gavs bort i ett svagt ögonblick. Har länge velat ha en sådan igen. Men icke att jag betalar 5000 och uppåt för en gammal moped. Så jag förblir mopedlös. Men det var ren och oförfalskad glädje. Ungdomens nöjen utan krav. Att stå vid en mack och tanka för att sedan klämma i olja i tanken och skaka om. Körde utan insats i ljuddämparen, bara lite stålull. Ställbart mustycke och allt. Minns att jag fick frågan från min chef vid ett tillfälle om hur fort en moped får köra. Vid svaret 30, sade han att jag hade kört om honom på en 50 sträcka... 
_________________Jag sponsrar LjudbojenThe Rocketmen Sampletons
Last edited by Thomas on 28 Nov 2011, 23:14, edited 1 time in total.
|
| 28 Nov 2011, 01:18 |
|
 |
|
Bilton
Joined: 12 Aug 2002, 11:26 Posts: 4579 Location: Västra Mälardalen
|
Nu blev det nostalgi! Min första moppe var en sådan här:  Därefter en sådan här:  Nuförtiden roar jag mig med en sådan här: 
_________________ /Bilton "Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."
Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46
bilton[snabela]telia.com
|
| 28 Nov 2011, 11:04 |
|
 |
|
baberg
|
Kul med moppar. Har inga bilder på de moppar jag hade. Så jag fick sno lite bilder på nätet.
|
| 28 Nov 2011, 12:23 |
|
 |
|
baberg
|
Glömde ju moppen jag kör nu.
Attachments:
wilde1.jpg [ 114.96 KiB | Viewed 9604 times ]
|
| 28 Nov 2011, 12:25 |
|
 |
|
kjelle
|
På den tiden man hade moppe höll man inte på och plåtade dessa för senare nostalgiskäl. Därav inga egna bilder. Jag började min tvåhjulingskarriärr på en Husqvarna Novolette, en s.k. trampstartad bandmoppe (remdriven) som hade skoterliknande vindskydd m.m. Dessa kunde man plocka bort, och med en riktigt lätt moppe kunde man pina upp den 0.8hk, 44c, drivna saken i 45-50, d.v.s. man körde om alla lagliga, tunga, "slödappar" och puch Dakota.  Sen blev det ju lite jackning av kolven för att få lite till. Kul att köra lite fortare en stund, tills värmenyp tvingade till lite lägre farter. En likadan som den här var det: Attachment:
File comment: Husqvarna Novolette -56
novo56.jpg [ 87 KiB | Viewed 11037 times ]
Senare blev det en till svensktillvekad, en lite udda lyxmoppe tillverkad mitt i Stockholm, Östholms mek. verkstad på Klara Porra (f'låt Norra) Kyrkogata 21. En Rusch med Vickymotor. Det fanns faktiskt bilder när man googlade:  En skönhet med dubbelvaggram och massor med krom, bl.a. en handknackad tank helt i krom. Köpte den beggad, tror att det var en -68, av en av bröderna Östholm direkt. Dom tillverkade även det kanske mer kända NIX motorcykellåset. Se även recensionen i Teknik För Alla 1959Den blev senare "moddad" med en KS100 motor, till en "Honda 125-dödare", d.v.s. den både axade bättre och gick fortare med sina tyska 8hk, än den övertunga jappsen. Det var nog bara ramen kvar när jag var färdig med den. En av Östholmarna svetsade om ramen till KS100 motorn, först under protest, men efter att jag berömt deras Zundapp 125c utrustade Rusch, föll han till föga och gjorde ett kanonjobb med allting perfekt riktat.
| 28 Nov 2011, 13:56 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
kjelle wrote: På den tiden man hade moppe höll man inte på och plåtade dessa för senare nostalgiskäl. Därav inga egna bilder. Jag började min tvåhjulingskarriärr på en Husqvarna Novolette, en s.k. trampstartad bandmoppe (remdriven) som hade skoterliknande vindskydd m.m. Dessa kunde man plocka bort, och med en riktigt lätt moppe kunde man pina upp den 0.8hk, 44c, drivna saken i 45-50, d.v.s. man körde om alla lagliga, tunga, "slödappar" och puch Dakota.  Sen blev det ju lite jackning av kolven för att få lite till. Kul att köra lite fortare en stund, tills värmenyp tvingade till lite lägre farter. En likadan som den här var det: Senare blev det en till svensktillvekad, en lite udda lyxmoppe tillverkad mitt i Stockholm, Östholms mek. verkstad på Klara Porra (f'låt Norra) Kyrkogata 21. En Rusch med Vickymotor. Det fanns faktiskt bilder när man googlade:  En skönhet med dubbelvaggram och massor med krom, bl.a. en handknackad tank helt i krom. Köpte den beggad, tror att det var en -68, av en av bröderna Östholm direkt. Dom tillverkade även det kanske mer kända NIX motorcykellåset. Se även recensionen i Teknik För Alla 1959Den blev senare "moddad" med en KS100 motor, till en "Honda 125-dödare", d.v.s. den både axade bättre och gick fortare med sina tyska 8hk, än den övertunga jappsen. Det var nog bara ramen kvar när jag var färdig med den. En av Östholmarna svetsade om ramen till KS100 motorn, först under protest, men efter att jag berömt deras Zundapp 125c utrustade Rusch, föll han till föga och gjorde ett kanonjobb med allting perfekt riktat. Nu blev jag rigtigt nostalgisk! Jag hade en KS100-motor hängande på min Zündapp en sommar. Då lekte livet! 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 28 Nov 2011, 14:32 |
|
 |
|
helmik
|
Har en sån här nere i källaren. Man kanske skulle sätta fart på den igen.
|
| 28 Nov 2011, 20:04 |
|
 |
|
TC 7
Joined: 11 Jan 2008, 14:04 Posts: 651 Location: Kungliga Hufvudstaden Southside
|
_________________ ------------------------- TC s heaven
"Blott de tama fåglarna har en längtan, dom vilda flyger" Elmer Diktonius.
|
| 28 Nov 2011, 20:33 |
|
 |
|
Svento
|
Lurwas wrote: Jag minns glädjen. Men jag minns också hur illa jag luktade av att köra moppe Moppelukt är den bästa lukten.
|
| 28 Nov 2011, 20:44 |
|
 |
|
TC 7
|
Jo E wrote: Fan hade en grym Ilo Monark när man va 14, (den brann upp när jag lånade ut den till en kompis lillbrosa) Gjorde nya förgasar delar och sådant som brunnit upp i tekniken, uppgraderade alla plast delar till koppar, mycket imponerad lärare kom jag ihåg. Den tog oss runt till alla skateramper i söderort, den blev sedemera ett par rullskridskor som blev en hobbex gitarr i delar och på den vägen är det.......
Kommer även ihåg att när man tankade för en 10 å det fanns en skvätt kvar ,så rann det över......
Edit det var en sådan här: Cool story ! ja soppan kostade som en liter mjölk 1 spänn litern typ kom osökt att tänka på när jag tanka min moppe på 70talet i solna en gång så rullade Olof Palme in i sin Saab v4 precis bakom, han såg lite trött ut när han stog där o tanka , men ja startade moppen (räättt så trimmad) och då tittade han upp och så han log lite med nästan nåt drömmande i blicken  TC
|
| 28 Nov 2011, 20:52 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Örjan wrote: En sådan här hade jag, köpte den ny 1974, kan inte finnas många kvar av denna modell, jag har i alla fall inte sett någon sedan jag sålde min 1976.  Örjan.  Min kompis hade en sån. Den köpte han av ett par övervintrade hippies som deserterat från Vietnamkriget.
_________________ Corruptissima re publica plurimae leges
|
| 28 Nov 2011, 23:05 |
|
 |
|
Örjan
|
Här är 2 st bilder på min Harley, helrenoverade den vintern 93-94, bilderna är från sommaren 1994.   Örjan. 
_________________ "It may take talent to play fast, but it takes soul to slow down and say something"
|
| 30 Nov 2011, 00:01 |
|
 |
|
kjelle
|
Moppe tycks ha blivit ett vidgat begrepp sedan jag körde såna. 
| 30 Nov 2011, 00:33 |
|
 |
|
Örjan
|
kjelle wrote: Moppe tycks ha blivit ett vidgat begrepp sedan jag körde såna.  HeHe...ja det blev väl lite off topic, ursäkta för det mrock, TC 7 och baberg slängde ju in några MC bilder så då kunde ju jag inte vara sämre. Örjan. 
|
| 30 Nov 2011, 20:34 |
|
 |
|
Metamatic
|
FenderBender wrote: Zündapp KS50 -76 blev det för mig. Fast det där med 50cc la jag ner rätt snabbt och uppgraderade till 70cc (sk "13-hästare") - fort skulle det gå!   Jag hade nästan på pricken likadan, dock inte med magesiumfälgar utan vanliga ekerfälgar och ingen kromad tank. I vilket fall som helst så blev den stulen efter ett par månader efter nyinköp och när jag skulle få en ny på försäkringen så hade det kommit en ny modell med rundad tank, så det blev en orangemetallic istället. Som jag inom ett år lackerade om i grönmetallic (en Zûndappfärg som bara fanns i tyskland) och satte på en KS100 motor. Den var silverpilen på riktigt Här är den dock sprillans ny. Tufft med TT-styre, dubbla backspeglar och speciellt rävsvansen 
_________________ Why is there never enough time to do it right, but always enough time to do it over?
|
| 30 Nov 2011, 21:11 |
|
 |
|
kjelle
|
Örjan wrote: kjelle wrote: Moppe tycks ha blivit ett vidgat begrepp sedan jag körde såna.  HeHe...ja det blev väl lite off topic, ursäkta för det mrock, TC 7 och baberg slängde ju in några MC bilder så då kunde ju jag inte vara sämre. Örjan.  Nåväl, på den tiden jag körde 1000cc, kallade vi föraktfullt allt under 750 för sportmoped. 
| 30 Nov 2011, 21:14 |
|
 |
|
Nisse89
|
Jag körde aktivt min svarta Puch Dakota -69 med 60(54)cc och borrad förgasare. Kanonskick och renoverad av undertecknad Nästa projekt blev att köpa en Puch Montana och smälla dit ett 75cc och herrejössesförgasare Sista projektet blev en Puch Maxi som drevades och bestyckades med 70cc, dubbelpipigt sportsystem och fögge modell större Bilder kommer... 
|
| 30 Nov 2011, 21:35 |
|
 |
|
TC 7
|
min morfar ägde sveriges allra första Puch Dakota -66 som han köpt från general agenten ,,det var demoexet och den var 3 hästars orginal om jag inte minns fel ,,bara en sån sak, British racing green var den,, jag provkörde den några ggr när ja va 12 bast 
|
| 01 Dec 2011, 02:49 |
|
 |
|
TC 7
|
Nåväl, på den tiden jag körde 1000cc, kallade vi föraktfullt allt under 750 för sportmoped. [/quote] Så är det fortfarande, det är bara en större slags mopeder 
|
| 01 Dec 2011, 02:54 |
|
 |
|
Flukather
|
Jag har aldrig kört en moppe, inte ens suttit på en. Är jag gay?
|
| 02 Dec 2011, 23:58 |
|
 |
|
kjelle
|
Flukather wrote: Jag har aldrig kört en moppe, inte ens suttit på en. Är jag gay? Om du var tonåring på 70-talet, definitivt! På 2010-talet, definitivt inte!
| 03 Dec 2011, 01:58 |
|
|