|
| Author |
Message |
|
Ron Thomson
Joined: 05 Jun 2004, 08:10 Posts: 1634 Location: Skellefteå
|
 Re: Vad tar era band i gage
runt 1000 kr per pers brukar det bli ( helst) , men det är ju hobbymodellen och oftast känner någon i bandet de som ordnar festen .
_________________ Avsluta alltid det arbete som du påbör
|
| 19 Nov 2011, 22:30 |
|
 |
|
BlueOnBlue
Joined: 25 Nov 2010, 14:42 Posts: 485 Location: Västernorrland
|
Vårt band pratar inte om svart eller inte, 1000:- netto per skalle är det lägsta som gäller, sen är det upp till arrangören hur han vill betala ut. Ingen höjdarbetalning men roligt är det!
//BoB
|
| 19 Nov 2011, 22:41 |
|
 |
|
rocky67
Joined: 08 Apr 2007, 15:40 Posts: 1234 Location: Uppsala SWISH
|
i torsdags fick vi 17.000 kr, giget innan det spelade vi gratis. 
_________________ If you're too stupid for science - try religion!
|
| 20 Nov 2011, 02:23 |
|
 |
|
pikehead
|
Hittills (2 år) har vi bara spelat för bärsen.. men då är det å andra sidan ett projekt med egna låtar och fyra återfallsrockers som håller på att bygga upp nåt. Hade jag vart tvungen att sjunga Whole lotta love och Livet är en fest varje gig hade jag också sagt 3000 per skalle. Respekt till er som kör såna låtar ute och får det att funka. Erik
|
| 21 Nov 2011, 23:40 |
|
 |
|
Lunsen
|
Tillgång och efterfrågan styr marknadens pris, man blir ju lite mörkrädd när vissa band som drar max 30 pers börjar yra om 1000:- per skalle etc...
Jag gör gärna gratis gigs om det är coolt och jag slipper kånka etc. Och är det inträde etc så gör jag inte gratis gigs, men för en god sak etc inga problem.
Brukar ta 700:- för mina trubadur gigs(egna låtar eller svenska visor), inge roddande och kräver inte mkt rep känns helt ok...
_________________ Att tala är silver Att ljuga är guld
|
| 22 Nov 2011, 23:08 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/Tariff_for_gig.jpgFinns ju ytterligare en aspekt i det å det är som jag ser det att inte vara totalt osolidarisk med de som faktiskt har detta som arbete. Ett band har garanterat lagt tid på att få ihop div setlists,å där skiljer sig inte vi hobbynissar från proffsen ett jota. Att vi sen kanske inte når proffsens nivå må vara. Att däremot få betalt för att lira eget material man inte e känd för,på ena eller andra sättet,vet vi nog alla e mkt svårt. Om ngn däremot hyr i ett band för att lira covers...då gäller det nog att se det professionellt å se till att leverera det som går. Återigen för att i min mening inte dra undan mattan för de som har detta som yrke å jag tycker nog att bojens medlemmar har mer anknytning till heltidsmusiker än folk i allmänhet. Kort sagt,gör inte vi det gör garanterat inte partysugna arrangörer det heller.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 23 Nov 2011, 02:00 |
|
 |
|
Flukather
|
Den där tariffen är högst rimligt, och det nu är svart.
Jag vill dra upp en annan sak som jag tänkt på angående detta. Ni som spelar gratis, eller är alldeles för billiga, det är ju inte bra för musiker-yrket i stort. Ett jobb är som sagt ett jobb, avsett vad det gäller, och spelar man för ölen eller dylikt, hur ska då någon annan försöka få spelningar med en rimlig lön på samma ställe som kan få någon annan för en back öl? Ni (och alla andra) är värda en vettig betalning för ert spelande, oavsett om man är proffs eller amatör.
|
| 23 Nov 2011, 02:30 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Flukather wrote: Den där tariffen är högst rimligt, och det nu är svart.
Jag vill dra upp en annan sak som jag tänkt på angående detta. Ni som spelar gratis, eller är alldeles för billiga, det är ju inte bra för musiker-yrket i stort. Ett jobb är som sagt ett jobb, avsett vad det gäller, och spelar man för ölen eller dylikt, hur ska då någon annan försöka få spelningar med en rimlig lön på samma ställe som kan få någon annan för en back öl? Ni (och alla andra) är värda en vettig betalning för ert spelande, oavsett om man är proffs eller amatör. det beror ju också på vad man har för relation till sammanhanget. I mitt fall har de få gånger jag spelat senare år alltid varit kompistillställningar där jag vi har spelat just för att vi ingick i kompisgänget och deltog i festen. Hade inte vi spelat så hade nog CDn fått göra jobbet Annars har du naturligtvis rätt, att spela inför publik är ett hantverk som andra och då ska man ha vettigt betalt.
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 23 Nov 2011, 08:03 |
|
 |
|
kjelle
|
Jag vill dra upp en annan sak som jag tänkt på angående detta. Ni som spelar gratis, eller är alldeles för billiga, det är ju inte bra för musiker-yrket i stort. Ett jobb är som sagt ett jobb, avsett vad det gäller, och spelar man för ölen eller dylikt, hur ska då någon annan försöka få spelningar med en rimlig lön på samma ställe som kan få någon annan för en back öl? Ni (och alla andra) är värda en vettig betalning för ert spelande, oavsett om man är proffs eller amatör. Håller helt med. Spelningar på privata tillställningar eller på pubar, man tar väl betalt efter betalningsförmåga helt enkelt. De flesta typ 40-50-årsskivor klarar t.ex. inte ett gage på 10.000:-, då blir det i bästa fall hyra av en mindre ljudanläggning, och någon musikmaskin. En mindre pub som har en kvällsintäkt på 20-30.000:- (enkel matte, 100 pers x 4-5 öl) klarar heller inte ett gage av den storleken, där blir det heller inte livemusik som alternativ. Klart det ser annorlunda ut om bandet drar publik genom att vara kända, lokalt eller större. Den typen av spelningar är väl inte i så fall ett alternativ för proffsgängen, om man ska leva på det primärt. Kanske inte heller finns utrymme för vita spelningar på den nivån.  Vi som tar dessa spelningar, gör det nog oftast för att vi vill ha kul, och ser mest till att täcka kostnaderna inkl utrustning. Om man nu är 4 pers, blir väl tariffens nivå 6000:- som lägsta nivå, vliket många tar. Svart! Spelningen kanske tar 3 timmer, enligt tariffen, men effektivt. Faktisk tid är väl kanske upp till 3 gånger, eftersom de flesta roddar själva.
| 23 Nov 2011, 08:29 |
|
 |
|
clapton71
Joined: 15 Mar 2008, 18:36 Posts: 4460 Location: Örsundsbro
|
Numera spelar jag inte ofta, men på 90-talet körde jag i ett covergäng med mycket spelningar och vi tog 6-8000 på svarta spelningar, vita företagsgig ca det dubbla. Vi var förvisso 8 st i bandet, men i alla fall...
Inte mycket har alltså hänt på 20 år, gagen ligger väl på detsamma nuförtiden också.
På hobbynivå, där de flesta av oss befinner sig, kan man väl spela för vilken liten summa man vill, bara man känner att det är värt det! Många timmar blir det ju, men om man inte tycker det är kul så gör man nåt annat helt enkelt.
Jag spelar gärna gratis om det inte innebär en massa kånkande av grejer och det är en rolig tillställning som inte genererar vinst till arrangören (läs pubar, krogar mm). Däremot tycker jag det är begränsat roligt att komma hem kl 2-3 på natten med tinnitus i hela skallen, så därför avstår jag sånt nuförtiden.
Matte
_________________ the older I get, the better I was
|
| 23 Nov 2011, 12:36 |
|
 |
|
Jyda
|
Jag vill dra upp en annan sak som jag tänkt på angående detta. Ni som spelar gratis, eller är alldeles för billiga, det är ju inte bra för musiker-yrket i stort. Ett jobb är som sagt ett jobb, avsett vad det gäller, och spelar man för ölen eller dylikt, hur ska då någon annan försöka få spelningar med en rimlig lön på samma ställe som kan få någon annan för en back öl? Ni (och alla andra) är värda en vettig betalning för ert spelande, oavsett om man är proffs eller amatör. Det är ju bara man själv som kan säga hur mycket man vill ta betalt. Spelar man som en hobby för att det är skoj så tar man ofta inte mycket betalt. Precis som med andra hobbies. Det är såklart jobbigt för de som lever på att spela, men det går knappast att skylla det på hobbybanden. Som proffs får man se till att ge ett tillräckligt stort mervärde för att få kunder att betala mer. Gör man inte det så är det ju frågan om proffsband har något berättigande (om man drar det till sin spets). I musikvärlden har det ju sett ut så i många år, men det har varit en liknande utveckling för andra yrkesgrupper som fotografer och journalister. Vilken jeppe som helst med en systemkamera blir anlitad för gruppfoton och bröllop och amatörbloggare konkurrerar bort journalister. I mångt och mycket trist, men det är verkligheten. En del hittar andra vägar för att fortfarande vara ett attraktiv alternativ till amatörerna, medan andra får klappa igen butiken.
_________________ The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler
|
| 23 Nov 2011, 18:53 |
|
 |
|
Jyda
|
clapton71 wrote: Däremot tycker jag det är begränsat roligt att komma hem kl 2-3 på natten med tinnitus i hela skallen, så därför avstår jag sånt nuförtiden.
Matte Det är därför hörselskydd finns. 
_________________ The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler
|
| 23 Nov 2011, 18:55 |
|
 |
|
clapton71
Joined: 15 Mar 2008, 18:36 Posts: 4460 Location: Örsundsbro
|
Jyda wrote: clapton71 wrote: Däremot tycker jag det är begränsat roligt att komma hem kl 2-3 på natten med tinnitus i hela skallen, så därför avstår jag sånt nuförtiden.
Matte Det är därför hörselskydd finns.  Det skulle någon ha övertygat mig att använda på den tiden då jag åkte runt och hade blåssektionen ståendes snett bakom på min vänstra sida... Ung, dum och osårbar... Matte
_________________ the older I get, the better I was
|
| 23 Nov 2011, 20:21 |
|
 |
|
Jean
|
3 backar öl samt rese-ersättning =)
|
| 23 Nov 2011, 22:08 |
|
 |
|
Captain Backfire
|
Vi spelar oftast för reseersättning vilket innebär ungefär 2000:- för hela bandet. Men ibland när det är typ en kommun som betalar så kan man få mer pengar. Man hade ju gärna fått 1000:- per person eller mer, men vi som oetablerat band som spelar "svår" instrumental musik är oftast inte i förhandlingsposition utan får va glada om nån vill att vi ska spela.
Som coverband hade man nog kunnat ta lite mer med gott samvete eftersom det är mer som ett jobb.
|
| 24 Nov 2011, 23:33 |
|
 |
|
southbeck
|
Jobbar som deltidsmusiker och spelar bland annat med ett fast coverband där vi är 8st i bandet. Vi brukar nästan tacka nej om vi inte får ut 2000 i handen/person. Men sen gör jag en hel del inhopp som vikarie i lite olika band också men då brukar det vara lägre. Men som någon nämnde så är det ju roddandet och tiden man lägger ut man vill ha betalt för. Och det är ju samma även om du är etablerad eller ej. Vickar man med andra band slipper man ju oftast rodda så känns ok med lägre gage tycker jag. Dessutom har man inte repat lika mycket heller och ofta inget rep alls.
edit: vill bara poängtera att det inte är meningen att låta mallig på nåt sätt alls över att man skulle få mer i gage än någon annan. Det är ju förstås skillnad på de som har de som hobby och de som jobbar med det.
|
| 25 Nov 2011, 20:13 |
|
 |
|
Shoeshine
|
Antalet pers i bandet påverkar ju också gaget. Blir ju jävligt dyrt för ett bröllop el födelsedagsfest att betala vettigt gage om man är 7-8 stycken i bandet.
|
| 26 Nov 2011, 16:23 |
|
|