View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 18:33

Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Köpa bil, hjälp mig ni som kan. 
Author Message

Post Köpa bil, hjälp mig ni som kan.
Jag behöver en bil, och har en budget på typ 150 000. Kombi ska det vara i typ V70 storlek. Gärna inte mkt mer än 10 000 mil. Jag tror Mazda 6, Toyota Avensis eller Subaru Legacy/Outback. Bor lite på landet, men inte i dom djupa skogarna. Vad tror ni om mina tre ovanstående val? Och har ni andra förslag?

18 Nov 2011, 00:12
Profile WWW

Post Re: Köpa bil, hjälp mig ni som kan.
Man kan säkert ha olika strategier...jag skulle välja få ägare före flera, många ägare är aldrig bra. Ju nyare bil ju mer kan du påverka, också hur bilen är körd. Det där med att ta bilen ner till bussen/pendeln varje dag ser bra ut på mätaren men är inget kul för motorn, vilket påverkar livslängden.

Jag skulle nog välja en två år gammal bil som har gått 6000 mil istället för en fem år gammal som har gått 6 > 8000 mil, om jag inte exakt vet hur den är körd. Svenskt klimat sliter på bilarna varpå handhavandet påverkar, som tex motorvärmare, många moderna bilar har bensinvärmare vilket spar bil.

Jag skulle också välja en attraktiv modell, lite dyrare i inköp men också lättare att avyttra. Plus att köper du in den till vettigt pris, så står sig värdet bättre mot en udda och mer svårsåld modell. Köpa privat före köp i bilhall, och samma där, ju nyare bil innebär sannolikt mindre "dolda" fel. Till sist, att köpa bil är den sämsta affär man kan göra.. :wink:

/Ulf

18 Nov 2011, 01:09
Profile

En Focus kanske så får du 5 års nybilsgaranti. Låg ett par st på blocket, även skattebefriade diesel:ar för runt 150.000 som gått 500-2000 mil. Eller kanske nya Megane kombin, också där 5 års nybilsgaranti och de går få för 150.000 helt nya. Man brukar ju kunna pruta ner runt 5-8 procent utan några större problem på nypriset så där kan du få pengar över tillomed :!:
Nu kanske du är ute efter andra fabrikat men att ha nybilsgarantin under så många år för så lågt inköpspris kan ibland göra det värt att spåna på lite andra märken.
Som Abe va inne på så är milen alltid lite luriga. Bussningar, lager, elektronik, damasker och annat tar stryk med tiden även om bilen inte rullar mycke sen brukar det va bra att kolla upp servicekostnader eftersom att det efter 10.000 mil brukar komma en härlig större service som kan komma som en rejäl käftsmäll beroende på fabrikat och modell. Brukar va bättre att köpa en som gått 12.000 istället för 10.000 för då brukar storservicen vara gjord redan.

18 Nov 2011, 01:15
Profile ICQ WWW

Skogen Volvo xc70.

18 Nov 2011, 08:50
Profile WWW

Omöjligt att ge råd om när du inte nämner vilken körsträcka du kör /år
:)

18 Nov 2011, 11:24
Profile ICQ WWW

1500-2000 mil kanske.

18 Nov 2011, 11:49
Profile WWW

Varför inte en Passat Variant eller Octavia Combi?

Klas

18 Nov 2011, 13:19
Profile WWW

davidihse wrote:
Jag behöver en bil, och har en budget på typ 150 000. Kombi ska det vara i typ V70 storlek. Gärna inte mkt mer än 10 000 mil. Jag tror Mazda 6, Toyota Avensis eller Subaru Legacy/Outback. Bor lite på landet, men inte i dom djupa skogarna. Vad tror ni om mina tre ovanstående val? Och har ni andra förslag?

Toyota Avensis...utan tvekan.
Jag förestår en verkstad som b.la reparerar Toyota.....väldigt lite problem,
får den bara service som den ska ha så blir det i stort sett en "Tanka och kör" bil..........den bara går och går och går och går och går och går och går och går :D

18 Nov 2011, 13:26
Profile ICQ WWW

Köpte min första Toyota coupe -81.
Har sedan dess kört ca 60 000 mil Toyota och de HAR VARIT bra.
Den senaste (sista) var en Avensis med motorras efter 13.000 mil.

Skulle satsa på Subaru.
Alt Volvo som alltid är lätta att hitta, lätta att sälja.
Vansinnesalternativ- köp en riktigt fin 945 med få mil= bil längggeee till inga pengar (Söker själv en som andrabil nu :D )

H

18 Nov 2011, 14:44
Profile

Jag har gått från rolig bil till praktisk. Hade en fin Cheva van tidigare, men blev trött på dyra bilar och kör en V70 men en Torslanda-motor sedan många år. Min känsla är att tex Volvobilar från tidigt '90-tal till innan Ford tog över är rejäla grejer, tex den 5 cylindriga motorn (sitter på dom flesta modellerna med eller utan turbo) är i traditionell Volvo-stil och väldigt slitstarka.

En sak som har slagit mig är att efter ett års serviceintervall så är oljan fortfarande ljusbrun, vilket är ett gott tecken som borde påvisa mindre slitage...dvs att motorn är exakt i sin konstruktion. Jag skulle nog undvika små motorer, gärna en lite överdimensionerad.

Har själv funderat på Toyotas större combo's, annars tro jag att en välskött '90-tals V70 är ett bra alternativ, många kan också bilen vilket underlättar service.

Grannen sålde sin andrabil en V40 '98 men 18000 mil på mätaren, annonsen låg ute en timma på Blocket innan den var såld. Han berättade för mig att bilen snart fjorton år gammal inte hade någon rost överhuvudtaget (iaf synlig), det är också en parameter.

Edit:...skrev fel! ('90-tal), menade 00'tals bil

/Ulf

Last edited by Abe Normal on 18 Nov 2011, 18:36, edited 1 time in total.

18 Nov 2011, 15:10
Profile

dimman wrote:
davidihse wrote:

Toyota Avensis...utan tvekan.
Jag förestår en verkstad som b.la reparerar Toyota.....väldigt lite problem,
får den bara service som den ska ha så blir det i stort sett en "Tanka och kör" bil..........den bara går och går och går och går och går och går och går och går :D

Håller med! Hustrun hade en sån i 4-5 år utan så mycket som ett lampbyte. Bilen hade dessutom "extra allt" så det fanns mycket som hade kunnat gå sönder (men som inte gjorde det)

Att det var en skittråkig bil att köra fick man liksom på köpet :wink:

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

18 Nov 2011, 15:14
Profile WWW

Abe Normal wrote:
annars tro jag att en välskött '90-tals V70 är ett bra alternativ, många kan också bilen vilket underlättar service.

Grannen sålde sin andrabil en V40 '98 men 18000 mil på mätaren, annonsen låg ute en timma på Blocket innan den var såld. Han berättade för mig att bilen snart fjorton år gammal inte hade någon rost överhuvudtaget (iaf synlig), det är också en parameter.

/Ulf

Om jag skulle lägga 150tkr på en bil skulle jag inte titta på 12-22 år gamla bilar , bör gå att få en 3-4 år gammal bil
ex en XC70 om man vill ha Volvo.

Subaru Outback och Legacy är fina bilar , Toyota kända som bra men ack så tråkiga (tycker jag)

Satsa på 4wd , du byter aldrig tillbaka när du vant dig vid det.

Service och bensinkostnad iofs viktigt , men om du inte kör mer än så så kanske det är försumbart

18 Nov 2011, 15:16
Profile ICQ WWW

http://www.blocket.se/helsingborg/Subaru_Legacy_2_5_165_hk_4WD_36232486.htm?ca=23_10&w=1 Med drag.
http://www.blocket.se/malmo/Subaru_Legacy_2_5_Kombi_AWD_36428088.htm?ca=23_10&w=1&last=1 utan drag, en kvinnlig ägare, men inga hästtransporter.

18 Nov 2011, 15:20
Profile WWW

Mike Leaf wrote:
Abe Normal wrote:
annars tro jag att en välskött '90-tals V70 är ett bra alternativ, många kan också bilen vilket underlättar service.

/Ulf

Om jag skulle lägga 150tkr på en bil skulle jag inte titta på 12-22 år gamla bilar , bör gå att få en 3-4 år gammal bil
ex en XC70 om man vill ha Volvo.

Jag skulle nog inte heller gå på en "gammal" utan som du säger en nyare Volvo, dom sista bilarna jag har köpt har varit förhållandevis nya (1 > 2 år) och med en ägare. Utan jag gav mer ett exempel på en bil som har lång livslängd, och det är nog så att fina äldre Volvobilar är svåra att hitta.

Jag kommer att behålla min Torslanda-Volvo som jag nu har ägt i 7 år, den kan lätt hålla lika många år till.

/Ulf

18 Nov 2011, 15:34
Profile

Är komforten viktig ?
Motor disel eller bensin ?

Last edited by Bbenderman on 18 Nov 2011, 16:00, edited 2 times in total.

18 Nov 2011, 15:43
Profile WWW

Komfort är väl bra, diesel eller bensin gör väl det samma, men det måste hända grejer när man trycker på gasen. Automat eller manuel spelar ingen roll.

18 Nov 2011, 15:48
Profile WWW

Man måste ställa frågan till sig själv, vad är viktigast?...impa på tjejerna vid korvtjorren eller ha ett kostnadseffektivt ägande, där biläggandet inte äter sönder plånboken.

En del säger 4 > 5 år gammal bil som optimalt prismässigt insteg, men jag skulle hellre välja en som är 1 > 2 år, lite dyrare insteg men man får större möjlighet att påverka livslängden.

Om man sedan har möjlighet, sätt in motorvärmare. En varm motor slits mycket mindre än en kall, vilket definitivt påverkar livslängden. Drivknutar, länkarmar osv kan man byta ut, med en sliten motor blir det svårare.

/Ulf

18 Nov 2011, 15:55
Profile

Själv är jag kräsen på komforten därför valde jag Volvo.
Så kör jag mycket på dåliga vägar så valde Xc.
Och disel trots att jag inte kör så långt men gillar 185hk diselmotorn ett jädrans vrid.
Kört Audi Saab BMW Pasat tidigare men hade inte råd med fyrhjulsdriven BMW som är favoriten.
Testat Subaru men de har en bit kvar när det gäller komfort och dåligt orginal ljud något man också är kräsen på som Musiker
Toyota tycker jag är plastiga säkert bra kvalité men absolut tråkiga.

18 Nov 2011, 16:01
Profile WWW

Abe Normal wrote:
Man måste ställa frågan till sig själv, vad är viktigast?...impa på tjejerna vid korvtjorren eller ha ett kostnadseffektivt ägande, där biläggandet inte äter sönder plånboken. Lite av varje!

En del säger 4 > 5 år gammal bil som optimalt prismässigt insteg, men jag skulle hellre välja en som är 1 > 2 år, lite dyrare insteg men man får större möjlighet att påverka livslängden. Jag tror på lite äldre, men lägre mil.

Om man sedan har möjlighet, sätt in motorvärmare. En varm motor slits mycket mindre än en kall, vilket definitivt påverkar livslängden. Drivknutar, länkarmar osv kan man byta ut, med en sliten motor blir det svårare. Motorvärmare är bra!

/Ulf

18 Nov 2011, 16:17
Profile WWW

Det är det jag menar....lågmilare kan vara en riktig luring, inte alls självklart i min bok. En busstation/pendeltågsbil är rena döden, ser bra ut på pappret men är uselt inuti motorn. Hellre en ny bil som har gått förhållandevis långt vilket också påverkar priset nedåt, än en något äldre lågmilare där bilens historia är svårtolkad. Att veta är värt mycket!

En varmkörd ett/två års bil med 10 000 mil på mätaren kan ha ett mindre motorslitage än en kallstartad sex år gammal busstations-bil med 2 > 3000 mil på mätaren.

/Ulf

18 Nov 2011, 16:30
Profile

davidihse wrote:
Komfort är väl bra, diesel eller bensin gör väl det samma,

En diesel blir väldigt dyr för dig om du bara kör 1500-2000 mil per år , bara skatteskillnaden är några kronor per mil samt
att den är dyrare i inköp. Diesel lönar sig bara om man kör rejäla sträckor.

18 Nov 2011, 17:34
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
davidihse wrote:

En diesel blir väldigt dyr för dig om du bara kör 1500-2000 mil per år , bara skatteskillnaden är några kronor per mil samt

Beror på hur man ser det.
Många dieselbilar är ju skattebefriade + att prisskillnaden mellan diesel och bensinbil vid nyköp har minskat då dieselpriset ökat. Går man på större dieselmotorer så blir det ju iförsig skillnad men jämför man då med en stor bensinare så drar ju bensinaren mer soppa också. Detta förutsatt att man köper nytt då vill säga. Sen får man ju faktiskt tillbaka en del av pengarna den dagen man säljer eller byter in den så merkostnaden vid inköp ska man inte stirra sig blind på.

18 Nov 2011, 17:52
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
davidihse wrote:

2000 mil per år och ett soppapris på 15 spänn med en snål 2-liters diesl som drar 0.55 liter per mil kostar 16.500:-

Samma sträcka men i en standard 2-liters bensinare som drar 0.85 liter per mil kostar 25.500:-

Hur stor skillnad är det på skatten under det året? :wink:

Faktum är ju att nya dieselmotorer är betydligt mer bränslesnåla än motsvarande bensinmotorer. Min nuvarand 2-liters diesel på 177hk drar 0.55 blandad körning. Får en ny likadan bil nu i veckan som kommer. Den har en starkare motor (184 hk) och drar trots detta ca 0.03 mindre...

Mitt tips är dock att dieseln kommer att stiga i pris. Det börjar bli för många som har insett dieselns fördelar och det innebär ju lägre skatteintäkter vilket i sin tur motiverar en omfördelning av drivmedelsskatten :roll:

18 Nov 2011, 20:07
Profile WWW

Quote:
2000 mil per år och ett soppapris på 15 spänn med en snål 2-liters diesl som drar 0.55 liter per mil kostar 16.500:-

Samma sträcka men i en standard 2-liters bensinare som drar 0.85 liter per mil kostar 25.500:-

Hur stor skillnad är det på skatten under det året? :wink:

Faktum är ju att nya dieselmotorer är betydligt mer bränslesnåla än motsvarande bensinmotorer. Min nuvarand 2-liters diesel på 177hk drar 0.55 blandad körning. Får en ny likadan bil nu i veckan som kommer. Den har en starkare motor (184 hk) och drar trots detta ca 0.03 mindre...

Mitt tips är dock att dieseln kommer att stiga i pris. Det börjar bli för många som har insett dieselns fördelar och det innebär ju lägre skatteintäkter vilket i sin tur motiverar en omfördelning av drivmedelsskatten :roll:
.

+1
Finns också uträkningar gjorda av teknikens värld eller va de va som visade skillnaden/förhållandet mellan en bils landsväg och stadskörning, max och min förbrukning, alltså köra lugnt resp. plattan i mattan mellan diesel och bensinbil och bensinbilen hade dubbelt så hög differens jämfört med dieselbil. Körde min fars Merca 400 ML med V8 diesel med KCR-box en vecka förra semestern och jag lekte rejält men slutade ändå på en snittförbrukning på 0.8 och det på en av de tyngsta "personbilarna" som går äga.

18 Nov 2011, 20:23
Profile ICQ WWW

Köp en gammal fin 945 för 25000 och spar 125000.

19 Nov 2011, 07:03
Profile

Lite mer funderingar kring diesel vs bensin.. Jag skulle tro att brytpunkten ligger en bra bit under 1000 mil/år lite beroende på bilmodell, kör man mer än så blir dieseln definitivt billigare att driva jämfört med bensindito. Givet då att vi jämför på ett korrekt sätt; ny diesel vs ny bensinmotor i motsvarande storlekar moterade i motsvarande bilar

Kollar man tex på en BMW 320d så skiljer det 1400:- i skatt mellan dieseln och motsvarande bensinare. Då behäver du inte köra mer än ca 400 mil innan du kan räkna hem dieselbilen :)

Det är rätt intressant det där med gamla sanningar. Tex det där om att man måste köra mycket för att det ska löna sig med diesel. Den sanningen härstammar väl från tiden då dieselmotorer inte var speciellt snåla och utsläppen/skatten var höga.
En annan saning är att en automat drar mycket mer än en manuell. Inte heller sant numera

Kolla även här, lite Subaruvinklat men säkert nära sanningen: http://www.bilsport.se/news.php?id=58216

19 Nov 2011, 10:19
Profile WWW

Jag själv skulle köpt en nybesiktigad Jappsare för max 10 tusen...

19 Nov 2011, 10:49
Profile

Joshunznera wrote:
Lite mer funderingar kring diesel vs bensin.. Jag skulle tro att brytpunkten ligger en bra bit under 1000 mil/år lite beroende på bilmodell, kör man mer än så blir dieseln definitivt billigare att driva jämfört med bensindito. Givet då att vi jämför på ett korrekt sätt; ny diesel vs ny bensinmotor i motsvarande storlekar moterade i motsvarande bilar

Kollar man tex på en BMW 320d så skiljer det 1400:- i skatt mellan dieseln och motsvarande bensinare. Då behäver du inte köra mer än ca 400 mil innan du kan räkna hem dieselbilen :)

Det är rätt intressant det där med gamla sanningar. Tex det där om att man måste köra mycket för att det ska löna sig med diesel. Den sanningen härstammar väl från tiden då dieselmotorer inte var speciellt snåla och utsläppen/skatten var höga.
En annan saning är att en automat drar mycket mer än en manuell. Inte heller sant numera

Kolla även här, lite Subaruvinklat men säkert nära sanningen: http://www.bilsport.se/news.php?id=58216

Men, en diesel kan ju kosta 40 000 - 50 000 mer än motsvarande bensinmodell. Tar man hänsyn till det lär brytpunkten hamna högre.

Klas

19 Nov 2011, 11:12
Profile WWW

klast wrote:
Joshunznera wrote:

Men, en diesel kan ju kosta 40 000 - 50 000 mer än motsvarande bensinmodell. Tar man hänsyn till det lär brytpunkten hamna högre.

Klas

där har du en poäng förstås. BMW 320 skiljer 30.000 mellan diesel och bensinvarianten. Hur mycker som skiljer på en 4 år gammal bil har jag inte klart för mig men sannolikt skiljer det betydligt mindre (eller inte alls). Så brytpunkten 500 mil kanske får flyttas upp till 600 då :wink:

19 Nov 2011, 11:24
Profile WWW

Joshunznera wrote:
där har du en poäng förstås. BMW 320 skiljer 30.000 mellan diesel och bensinvarianten. Hur mycker som skiljer på en 4 år gammal bil har jag inte klart för mig men sannolikt skiljer det betydligt mindre (eller inte alls). Så brytpunkten 500 mil kanske får flyttas upp till 600 då :wink:

Anta att en diesel kostar 300 000 och motsvarande bensinare 250 000.
Anta att värdeminskningen på 5 år är 50 %. Vid en årlig körsträcka på 1 500 mil blir då värdeminskningen på dieseln 3,40 per mil högre än för bensinaren.
Då lär brytpunkten åka upp ytterligare.

Klas

19 Nov 2011, 13:08
Profile WWW
Reply to topic   [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next