|
kan medelklasskillar vara färgade?
| Author |
Message |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
 Re: kan medelklasskillar vara färgade?
Joshunznera wrote: I ditt fall med tomaterna är det relevant om killen är färgad eftersom det blir lättare att hitta honon då (om inte ICA-butiken ligger i norra Memphis förstås) Dålig jämföreslse således
I fallet jag inledde med är det också relevant att rånarna är färgade. Och det är lika relevant i samma film att de som rånas är vita.
En vit man som solar blir först röd och sedan brun. En vit man som får en snyting blir blå, en vit man som vars blånad håller på att gå bort blir först grön, sedan gul. Hur har vi mage att kalla svarta för färgade? Svart är väl inte ens en färg, om jag inte missminner mig? 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 13 Nov 2011, 12:32 |
|
 |
|
Tobbe z
|
FenderBender wrote: Joshunznera wrote: I ditt fall med tomaterna är det relevant om killen är färgad eftersom det blir lättare att hitta honon då (om inte ICA-butiken ligger i norra Memphis förstås) Dålig jämföreslse således
I fallet jag inledde med är det också relevant att rånarna är färgade. Och det är lika relevant i samma film att de som rånas är vita.
En vit man som solar blir först röd och sedan brun. En vit man som får en snyting blir blå, en vit man som vars blånad håller på att gå bort blir först grön, sedan gul. Hur har vi mage att kalla svarta för färgade? Svart är väl inte ens en färg, om jag inte missminner mig?  Alla är inte kolsvarta eller kritvita. Bara som info.
|
| 13 Nov 2011, 12:36 |
|
 |
|
FenderBender
|
Tobbe z wrote: FenderBender wrote: En vit man som solar blir först röd och sedan brun. En vit man som får en snyting blir blå, en vit man som vars blånad håller på att gå bort blir först grön, sedan gul. Hur har vi mage att kalla svarta för färgade? Svart är väl inte ens en färg, om jag inte missminner mig?  Alla är inte kolsvarta eller kritvita. Bara som info. Det var precis det som var min poäng! 
|
| 13 Nov 2011, 12:45 |
|
 |
|
Tobbe z
|
FenderBender wrote: Handen på hjärtat, grabbar. Om vi ser på kulturell mångfald i ett längre, mer historiskt, perspektiv, var hade Sverige varit idag utan invadring? Finns det över huvud taget några människor idag som med rätta kan kalla sig "riktiga svenskar"? Isåfall, vart går den gränsen?  Det där är ganska dåliga argument- se på vad som kommer fn istället. Skillnaden är att vi historisk har haft en kompetensinvandring. Valoner, Italiernare, finnar ,Jugoslaver mfl. Det har varit till fördel för Sverige. Idag har vi en exempellös invandring av arbetlöshet och bidragstagande. Visst finns det en viss kompetensinvandring idag men den är marginell i sammanhanget och orsken till det är löneläget för spjutspetskompetens i kombination med höga skatter gör det mer lönsamt att söka jobb i andra länder. Där är en stor skillnad. Med utanförskapet som det genererar så skapar man segregation, konflikter och kriminalitet- detta vet alla! Ändå ska vi from nästa år accelerera invandringen från i första hand MENA länderna ännu mer. Logik?
|
| 13 Nov 2011, 12:46 |
|
 |
|
FenderBender
|
Tobbe z wrote: FenderBender wrote: Handen på hjärtat, grabbar. Om vi ser på kulturell mångfald i ett längre, mer historiskt, perspektiv, var hade Sverige varit idag utan invadring? Finns det över huvud taget några människor idag som med rätta kan kalla sig "riktiga svenskar"? Isåfall, vart går den gränsen?  Det där är ganska dåliga argument- se på vad som kommer fn istället. Skillnaden är att vi historisk har haft en kompetensinvandring. Valoner, Italiernare, finnar ,Jugoslaver mfl. Det har varit till fördel för Sverige. Idag har vi en exempellös invandring av arbetlöshet och bidragstagande. Visst finns det en viss kompetensinvandring idag men den är marginell i sammanhanget och orsken till det är löneläget för spjutspetskompetens i kombination med höga skatter gör det mer lönsamt att söka jobb i andra länder. Där är en stor skillnad. Med utanförskapet som det genererar så skapar man segregation, konflikter och kriminalitet- detta vet alla! Ändå ska vi from nästa år accelerera invandringen från i första hand MENA länderna ännu mer. Logik? Vi har nog varit rätt dåliga på att ta tillvara på den kompetens som finns i den "exempellösa invadringen" också. Hur många läkare, jurister och ingenjörer finns det inte som står och bakar pizza? Dessa borde bättre beredas möjlighet att kapitalisera på sin kompetens, tycker jag. Snarare än att svartjobba som diskare på restauranger... Men jag håller inte med dig om att vi bara haft kompetesinvandring tidigare. Under 1500-1600-talet var det "krigsmat" som togs till Sverige. Enkla soldater från Europas alla hörn. Vi kan nog alla räkna in någon sådan som förfader om man tittar bakåt.
|
| 13 Nov 2011, 12:54 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
Joshunznera wrote: I ditt fall med tomaterna är det relevant om killen är färgad eftersom det blir lättare att hitta honon då (om inte ICA-butiken ligger i norra Memphis förstås) Dålig jämföreslse således
Och @ unge Renegade; ja det finns många exempel på färgad medelklass, det känner du säkert till
Och sen till alla er ögonvittnen som minsann har sett såväl araber som afrikaner råna och misshandla. Det vet vi redan att ni har sett. Ni berättar ju alltid det så fort ni får en chans, inget nytt under den solen således. Oavsett hur många färgade våldtäktsmän ni har sett i era dagar så har det faktiskt inget som helst med den här trådens intention att göra.
Nej, min ädle herre, det känner jag inte till.  För att jag ska förstå det måste du berätta vad du menar att svensk medelklass är. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
Last edited by Renegade on 13 Nov 2011, 13:54, edited 1 time in total.
|
| 13 Nov 2011, 13:02 |
|
 |
|
Haraldrig
|
FenderBender wrote: Vi har nog varit rätt dåliga på att ta tillvara på den kompetens som finns i den "exempellösa invadringen" också. Hur många läkare, jurister och ingenjörer finns det inte som står och bakar pizza? Dessa borde bättre beredas möjlighet att kapitalisera på sin kompetens, tycker jag. Snarare än att svartjobba som diskare på restauranger...
Men jag håller inte med dig om att vi bara haft kompetesinvandring tidigare. Under 1500-1600-talet var det "krigsmat" som togs till Sverige. Enkla soldater från Europas alla hörn. Vi kan nog alla räkna in någon sådan som förfader om man tittar bakåt. Om man tittar på utbildningsstatistik över de länder som står för väldigt många invandrare, tex Afghanistan, Irak och Somalia så kan vi räkna in merparten av de som kommit hit till gruppen analfabeter. Ca 60% av invånarna i dessa länder är analfabeter och knappt 1% går till högre utbildning. Den lilla procenten flyttar inte till Sverige, de flyttar till England och USA. Talar vi däremot om invandring från andra västländer så utgörs den till stor del av välutbildade och de har sällan svårt att fixa jobb heller.
_________________ Corruptissima re publica plurimae leges
|
| 13 Nov 2011, 13:11 |
|
 |
|
Jesperado
|
Joshunznera wrote: Jesperado wrote: Det är DU som förutsätter det, inte påståendet. DU späder på fördomar och DU är smygrasist.
Det där sista är inte ok att skriva på ett forum som BOJen, det kallas personangrepp (förutsatt att du tycker att smygrasism är ngt negativt då? Men jag står ut med den där typen av påhopp och skulle dessutom gärna vilja veta hur du kommer fram till att jag är smygrasist  Jodå, visst är det OK att skriva så. Jag tycker inte att rasism är något negativt, utan snarare naturligt. Ca 98,27% av jordens befolkning är rasister enligt dagens gällande svenska tolkning, och svenskar är troligtvis en av de nationaliteter i världen som är minst rasistiska (åtminstone etniska svenskar, invandrare är i regel mycket mer dragna till rasism). Smygrasister däremot gillar jag inte, eller folk som talar illa om rasister och försöker hitta rasism överallt, även där den inte finns. Det du skriver i tråden är inget annat än rasism, och du försöker dölja det genom att själv hitta rasism i andras uttalanden. Du utgår själv från att medelklasskillar inte kan vara negrer (den korrekta benämningen på "färgade" eller "svarta") bara för att de som rånar dem är det. Du hittar en rasistisk infallsvinkel på ordet medelklass, vilket förutsätter att du själv inte anser att alla raser kan ingå i begreppet. Ditt försök att "bekämpa" fördomar och rasism är i själva verket en stor del av anledningen att rasism finns och anses som ett problem. Finns det problem och förtryck så gör gärna något åt det, men överarbeta det inte så att det skapas problem där det inte fanns något från början.
|
| 13 Nov 2011, 14:16 |
|
 |
|
Blues66
|
FenderBender wrote: Hur många läkare, jurister och ingenjörer finns det inte som står och bakar pizza? Dessa borde bättre beredas möjlighet att kapitalisera på sin kompetens, tycker jag. Snarare än att svartjobba som diskare på restauranger... Hej! Nu handlade ju tråden om ett uttalande av en programledare, men eftersom trådhaveriet är långt framskridet sedan länge måste jag undra kring det rödmarkerade här ovan; Hur många läkare, jurister och ingenjörer finns det som står och bakar pizza? Hur många läkare, jurister och ingenjörer finns det som svartjobbar som diskare på restaurang? Jag har ofta hört detta påstående genom åren och undrar var man kan ta del av denna fakta. Förutom läkare, jurister och ingenjörer som arbetar som pizzabagare och diskare har jag hört talas om hjärnkirurger som kör taxi, gynekologer som arbetar inom Göteborgs gaturenhållning, atomfysiker som för sitt uppehälle tvingas städa toaletter, fascinerande. Magnus PS. Genom både familjeband och nära grannskap har jag ett flertal gånger träffat och pratat med regissören som oförskyllt hamnade i skottlinjen här, att han i framtiden, småskrattande, kan överväga att göra en film om munhuggande gubbar i olika åldrar på ett musikforum ser jag som mycket troligt.
|
| 13 Nov 2011, 14:25 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Jesperado wrote: Jodå, visst är det OK att skriva så. Jag tycker inte att rasism är något negativt, utan snarare naturligt. Ca 98,27% av jordens befolkning är rasister enligt dagens gällande svenska tolkning, och svenskar är troligtvis en av de nationaliteter i världen som är minst rasistiska (åtminstone etniska svenskar, invandrare är i regel mycket mer dragna till rasism). Smygrasister däremot gillar jag inte, eller folk som talar illa om rasister och försöker hitta rasism överallt, även där den inte finns.
Det du skriver i tråden är inget annat än rasism, och du försöker dölja det genom att själv hitta rasism i andras uttalanden. Du utgår själv från att medelklasskillar inte kan vara negrer (den korrekta benämningen på "färgade" eller "svarta") bara för att de som rånar dem är det. Du hittar en rasistisk infallsvinkel på ordet medelklass, vilket förutsätter att du själv inte anser att alla raser kan ingå i begreppet. Ditt försök att "bekämpa" fördomar och rasism är i själva verket en stor del av anledningen att rasism finns och anses som ett problem. Finns det problem och förtryck så gör gärna något åt det, men överarbeta det inte så att det skapas problem där det inte fanns något från början.
Ja jisses vad mycket man hittar under ytan på BOJen ibland Roande men samtidigt djupt oroande
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 13 Nov 2011, 14:27 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Blues66 wrote: FenderBender wrote: Hur många läkare, jurister och ingenjörer finns det inte som står och bakar pizza? Dessa borde bättre beredas möjlighet att kapitalisera på sin kompetens, tycker jag. Snarare än att svartjobba som diskare på restauranger... Hej! Nu handlade ju tråden om ett uttalande av en programledare, men eftersom trådhaveriet är långt framskridet sedan länge måste jag undra kring det rödmarkerade här ovan; Hur många läkare, jurister och ingenjörer finns det som står och bakar pizza? Hur många läkare, jurister och ingenjörer finns det som svartjobbar som diskare på restaurang? Jag har ofta hört detta påstående genom åren och undrar var man kan ta del av denna fakta. Förutom läkare, jurister och ingenjörer som arbetar som pizzabagare och diskare har jag hört talas om hjärnkirurger som kör taxi, gynekologer som arbetar inom Göteborgs gaturenhållning, atomfysiker som för sitt uppehälle tvingas städa toaletter, fascinerande. Magnus PS. Genom både familjeband och nära grannskap har jag ett flertal gånger träffat och pratat med regissören som oförskyllt hamnade i skottlinjen här, att han i framtiden, småskrattande, kan överväga att göra en film om munhuggande gubbar i olika åldrar på ett musikforum ser jag som mycket troligt. Nu var det ju inte regissören som skulle hamna i skottgluggen här, utan programledaren
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 13 Nov 2011, 14:30 |
|
 |
|
Jesperado
|
Joshunznera wrote: Jesperado wrote: Jodå, visst är det OK att skriva så. Jag tycker inte att rasism är något negativt, utan snarare naturligt. Ca 98,27% av jordens befolkning är rasister enligt dagens gällande svenska tolkning, och svenskar är troligtvis en av de nationaliteter i världen som är minst rasistiska (åtminstone etniska svenskar, invandrare är i regel mycket mer dragna till rasism). Smygrasister däremot gillar jag inte, eller folk som talar illa om rasister och försöker hitta rasism överallt, även där den inte finns.
Det du skriver i tråden är inget annat än rasism, och du försöker dölja det genom att själv hitta rasism i andras uttalanden. Du utgår själv från att medelklasskillar inte kan vara negrer (den korrekta benämningen på "färgade" eller "svarta") bara för att de som rånar dem är det. Du hittar en rasistisk infallsvinkel på ordet medelklass, vilket förutsätter att du själv inte anser att alla raser kan ingå i begreppet. Ditt försök att "bekämpa" fördomar och rasism är i själva verket en stor del av anledningen att rasism finns och anses som ett problem. Finns det problem och förtryck så gör gärna något åt det, men överarbeta det inte så att det skapas problem där det inte fanns något från början.
Ja jisses vad mycket man hittar under ytan på BOJen ibland Roande men samtidigt djupt oroande Bra svar, verkligen. 
|
| 13 Nov 2011, 14:42 |
|
 |
|
FenderBender
|
Haraldrig wrote: Om man tittar på utbildningsstatistik över de länder som står för väldigt många invandrare, tex Afghanistan, Irak och Somalia så kan vi räkna in merparten av de som kommit hit till gruppen analfabeter. Ca 60% av invånarna i dessa länder är analfabeter och knappt 1% går till högre utbildning. Den lilla procenten flyttar inte till Sverige, de flyttar till England och USA. Talar vi däremot om invandring från andra västländer så utgörs den till stor del av välutbildade och de har sällan svårt att fixa jobb heller. Intressant att du tar upp Afghanistan som ett land med 60% anafabetism, när just Afghanistan nämndes som ett land med flest akademiker i förhållande till folkmängden - och att landet dessutom hade överlägset högst andel kvinnliga akademiker i världen. Visserligen var detta innan talibanerna tog över, men det rimmar dåligt i mina öron. Kan ett land gå från akademisk mångfald till 60% analfabetism på ett par decennier? 
|
| 13 Nov 2011, 14:48 |
|
 |
|
Groth
|
Jesperado wrote: Finns det problem och förtryck så gör gärna något åt det, men överarbeta det inte så att det skapas problem där det inte fanns något från början. Det där är tamejfan det klokaste någon skrivit på bojen någonsin.
|
| 13 Nov 2011, 14:51 |
|
 |
|
Groth
|
FenderBender wrote: Intressant att du tar upp Afghanistan som ett land med 60% anafabetism, när just Afghanistan nämndes som ett land med flest akademiker i förhållande till folkmängden - och att landet dessutom hade överlägset högst andel kvinnliga akademiker i världen. Visserligen var detta innan talibanerna tog över, men det rimmar dåligt i mina öron. Kan ett land gå från akademisk mångfald till 60% analfabetism på ett par decennier?  Unicef är ok som källa eller? http://www.unicef.org/infobycountry/afghanistan_7183.htmlFörsta stycket för den som inte orkar klicka: Illiteracy is the single greatest barrier to women’s progress in Afghanistan, according to a report recently released by the United Nations (UN) Secretary General, Kofi Annan. After seven years of fundamentalist rule in which the Taliban government denied women the right to an education, an estimated 79 per cent of women and girls in Afghanistan cannot read. edit: min följdfråga är; om bara 21%, alltså drygt var femte kvinna kan läsa, hur stor andel av dessa måste då vara akademiker för att landet ska ha högst andel kvinnliga akademiker i världen? Jag vill gärna se en källa på att det någonsin förhållit sig på det sättet. edit 2: om vi bortser från könsfördelningen så säger Unicefs sida även att den totala andelen analfabeter i Afghanistan är 71.9%, och då gäller det bara den del av befolkningen som är 15 år eller äldre.
|
| 13 Nov 2011, 14:53 |
|
 |
|
FenderBender
|
Groth wrote: FenderBender wrote: Intressant att du tar upp Afghanistan som ett land med 60% anafabetism, när just Afghanistan nämndes som ett land med flest akademiker i förhållande till folkmängden - och att landet dessutom hade överlägset högst andel kvinnliga akademiker i världen. Visserligen var detta innan talibanerna tog över, men det rimmar dåligt i mina öron. Kan ett land gå från akademisk mångfald till 60% analfabetism på ett par decennier?  Unicef är ok som källa eller? http://www.unicef.org/infobycountry/afghanistan_7183.htmlFörsta stycket för den som inte orkar klicka: Illiteracy is the single greatest barrier to women’s progress in Afghanistan, according to a report recently released by the United Nations (UN) Secretary General, Kofi Annan. After seven years of fundamentalist rule in which the Taliban government denied women the right to an education, an estimated 79 per cent of women and girls in Afghanistan cannot read. edit: min följdfråga är; om bara 21%, alltså drygt var femte kvinna kan läsa, hur stor andel av dessa måste då vara akademiker för att landet ska ha högst andel kvinnliga akademiker i världen? Jag vill gärna se en källa på att det någonsin förhållit sig på det sättet. edit 2: om vi bortser från könsfördelningen så säger Unicefs sida även att den totala andelen analfabeter i Afghanistan är 71.9%, och då gäller det bara den del av befolkningen som är 15 år eller äldre. Jag såg en dokumentär om Afghanistan på TV. Temat var Afghanistan före och efter talibanderna. 
|
| 13 Nov 2011, 15:07 |
|
 |
|
we_made_wor_history
|
Är jag rasist om jag tycker att ingen av er andra på det här forumet är indie överhuvudtaget?
|
| 13 Nov 2011, 15:56 |
|
 |
|
Tobbe z
|
we_made_wor_history wrote: Är jag rasist om jag tycker att ingen av er andra på det här forumet är indie överhuvudtaget? Om du är vit så enligt Sissela Nordling Blanco (Talesman för FI) så är du det. Speciellt om du råkar vara man. "Rasism handlar om att förstå vithet historiskt och idagsläget ger makt" osv osv osv . Debattartikel i ETC 9/9-11 Läs å bli fundersam. Vit + man = garanterat rasist!
Last edited by Tobbe z on 13 Nov 2011, 16:32, edited 1 time in total.
|
| 13 Nov 2011, 16:01 |
|
 |
|
Renegade
|
Groth wrote: Jesperado wrote: Finns det problem och förtryck så gör gärna något åt det, men överarbeta det inte så att det skapas problem där det inte fanns något från början. Det där är tamejfan det klokaste någon skrivit på bojen någonsin. Ingen kommentar i övrigt men är det inte egentligen en beskrivning av 'White Guilt'? /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 13 Nov 2011, 16:24 |
|
 |
|
Haraldrig
|
FenderBender wrote: Haraldrig wrote: Om man tittar på utbildningsstatistik över de länder som står för väldigt många invandrare, tex Afghanistan, Irak och Somalia så kan vi räkna in merparten av de som kommit hit till gruppen analfabeter. Ca 60% av invånarna i dessa länder är analfabeter och knappt 1% går till högre utbildning. Den lilla procenten flyttar inte till Sverige, de flyttar till England och USA. Talar vi däremot om invandring från andra västländer så utgörs den till stor del av välutbildade och de har sällan svårt att fixa jobb heller. Intressant att du tar upp Afghanistan som ett land med 60% anafabetism, när just Afghanistan nämndes som ett land med flest akademiker i förhållande till folkmängden - och att landet dessutom hade överlägset högst andel kvinnliga akademiker i världen. Visserligen var detta innan talibanerna tog över, men det rimmar dåligt i mina öron. Kan ett land gå från akademisk mångfald till 60% analfabetism på ett par decennier?  PISA: bara att kolla upp. Vilka tror du utgör större delen av de 60% analfabeterna? Jo., kvinnor. Hur kommer detta sig, ja, Islam är inte så förtjust i kvinnor och Talibanernas rigida tolkning gjorde livet surt för kvinnorna i Talibanien. På ett par decennier har Sverige gått från en ledande kunskapsnation till en blek föredetting. Och vi har inte ens tokiga muslimer som styr utan bara tokiga politiker.
|
| 13 Nov 2011, 16:36 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Haraldrig wrote:
Om man tittar på utbildningsstatistik över de länder som står för väldigt många invandrare, tex Afghanistan, Irak och Somalia så kan vi räkna in merparten av de som kommit hit till gruppen analfabeter. Ca 60% av invånarna i dessa länder är analfabeter och knappt 1% går till högre utbildning. Den lilla procenten flyttar inte till Sverige, de flyttar till England och USA. Talar vi däremot om invandring från andra västländer så utgörs den till stor del av välutbildade och de har sällan svårt att fixa jobb heller.
Ang arbetsinvandringen : Problemet är att vi har för många nyutexaminerade akadmiker i Sverige, råder ingen brist på utbildade personer då varenda unge ska gå på universitet, snarare brist på jobb för dom. Så det är i såna fall entrepenörer som behövs. Kan inte se vad man skulle vinna på att ta in högutbildade som arbetskraft från utlandet. Vad som verkligen kommer behövas om man ser några år framåt är personal inom vården , allt större grupper av människor blir nu gamla , och allt äldre också. Det är heller inget framtidsjobb som lockar unga svenskar i någon högre grad. Likaså tradiotionella hantverkaryrken råder det brist inom , som rörmokeri, bygg, svets, plåtslagare osv Nu har vi väl i princip endast flyktinginvandring i SVERIGE och det är ju något helt annat som gärna blandas ihop med arbetsinvandring där är ju problemet många ggr att dom inte FÅR arbeta , då det tar 2-3 år att få uppehållstillstånd och utan det får du inte jobba
| 14 Nov 2011, 10:51 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Mike Leaf wrote: Haraldrig wrote:
Om man tittar på utbildningsstatistik över de länder som står för väldigt många invandrare, tex Afghanistan, Irak och Somalia så kan vi räkna in merparten av de som kommit hit till gruppen analfabeter. Ca 60% av invånarna i dessa länder är analfabeter och knappt 1% går till högre utbildning. Den lilla procenten flyttar inte till Sverige, de flyttar till England och USA. Talar vi däremot om invandring från andra västländer så utgörs den till stor del av välutbildade och de har sällan svårt att fixa jobb heller.
Ang arbetsinvandringen : Problemet är att vi har för många nyutexaminerade akadmiker i Sverige, råder ingen brist på utbildade personer då varenda unge ska gå på universitet, snarare brist på jobb för dom. Så det är i såna fall entrepenörer som behövs. Kan inte se vad man skulle vinna på att ta in högutbildade som arbetskraft från utlandet. Vad som verkligen kommer behövas om man ser några år framåt är personal inom vården , allt större grupper av människor blir nu gamla , och allt äldre också. Det är heller inget framtidsjobb som lockar unga svenskar i någon högre grad. Likaså tradiotionella hantverkaryrken råder det brist inom , som rörmokeri, bygg, svets, plåtslagare osv Nu har vi väl i princip endast flyktinginvandring i SVERIGE och det är ju något helt annat som gärna blandas ihop med arbetsinvandring där är ju problemet många ggr att dom inte FÅR arbeta , då det tar 2-3 år att få uppehållstillstånd och utan det får du inte jobbaDet är nu mer meningen att de ska jobba i stort från första dagen. Staten lägger miljarder på så kallade instegsjobb åt invandrare.
|
| 14 Nov 2011, 11:12 |
|
 |
|
Renegade
|
En del ser problem där ingen annan ser dem: Anne O'Connor, an early years consultant who advises British authorities on equality and diversity, urges that children should not be exposed to White paper. White paper is hurtful to children of color. RAMZPAUL agrees and investigates why toilet paper is also White.ramzpaul ställer sig frågan varför tolettpapper bara finns i vitt och inga andra färger. http://www.youtube.com/watch?v=MbIFiu6ZEwsOm vi istället tog bort alla färger på människor skulle de kunna tillhöra vilken klass som helst.  Eller skulle de inte? /R Edit: Jag såg dig Josh. 
|
| 15 Nov 2011, 14:31 |
|
 |
|
we_made_wor_history
|
Tobbe z wrote: we_made_wor_history wrote: Är jag rasist om jag tycker att ingen av er andra på det här forumet är indie överhuvudtaget? "Rasism handlar om att förstå vithet historiskt och idagsläget ger makt" Om det där inte är en fel-citering av vad hon själv sa eller skrev så är det en tydligt inkorrekt formulerad mening. 
|
| 17 Nov 2011, 14:25 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Renegade wrote: ramzpaul ställer sig frågan varför tolettpapper bara finns i vitt och inga andra färger. Edit: Jag såg dig Josh.  Vem vill ha brunt eller svart muggpapper ? Tror inte det skulle sälja så bra
| 17 Nov 2011, 14:45 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Mike Leaf wrote: Renegade wrote: ramzpaul ställer sig frågan varför tolettpapper bara finns i vitt och inga andra färger. Edit: Jag såg dig Josh.  Vem vill ha brunt eller svart muggpapper ? Tror inte det skulle sälja så bra på sjuttitalet var det modernt med brunt porslin på muggen. Skitbra 
|
| 17 Nov 2011, 15:31 |
|
|