View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 02:48

Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Bli inte gammal!..... 
Author Message

FenderBender wrote:
Haraldrig wrote:
Polen har mer pengar än Sverige.
De har råd att ta hand om sina egna men likväl finns det lättlurade svenskar som ska samla in pengar åt dem.

Polens befolkning är fyra gånger större en Sveriges - klart som fan att dom har mer pengar! :shock:

Exakt, det finns pengar i landet.
Dessutom är det billigare att köpa tjänster i Polen, varför de skulle kunna lösa sina problem själva.
Men Svensson skänker pengar till de som tar deras jobb. Det är fan inte mer än rätt åt Svensson :mrgreen:

12 Nov 2011, 11:35
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Bli inte gammal!.....
Den där Svensson alltså.

12 Nov 2011, 11:52
Profile WWW

Carema Care sjukvårdens Ryanair…debatten är i full gång. Idag görs det i tidningen jämförelser med gamla Fattigsverige, där dom fattigaste sockenbarnen auktionerades ut till den som lade det lägsta budet.

/Ulf

12 Nov 2011, 12:54
Profile

Carema och Attendo är skit. Dom har förökat sig som råttor i Östergötland och bland annat kraschat socialpsykiatrin. Nu tar kommunerna tillbaka driften av en del av dom boendena. Problemet med att lägga ut verksamheterna på entreprenad är ju att dom privata aktörerna måste göra en ekonomisk vinst också. Så den peng dom får från kommunen ska räcka både till den vinsten och till själva verksamheterna. Till det kommer att dom dessutom håller på och bjuder under varann, så den som tillhandahåller sämst vård/omsorg vinner budgivningen.

Tråkigt är det att jobba på dom ställena också. Kronisk underbemanning, så man går runt själv och städar personalutrymmena samt låser ut mediciner tre gånger om dan. Svarar i telefon kanske. Att hitta på saker med dom boende finns varken personal eller pengar till.

12 Nov 2011, 13:11
Profile ICQ WWW

Abe Normal wrote:
Carema Care sjukvårdens Ryanair…debatten är i full gång. Idag görs det i tidningen jämförelser med gamla Fattigsverige, där dom fattigaste sockenbarnen auktionerades ut till den som lade det lägsta budet.

/Ulf

Men tänk på skattesänkningen för fasiken :mrgreen:

12 Nov 2011, 16:27
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:
Abe Normal wrote:

/Ulf

Men tänk på skattesänkningen för fasiken :mrgreen:

Det är en intressant utveckling, nu skall regeringen ha ytterligare ett skatteavdrag. Ett förslag vore en veckoblöja med extrem upptagningsförmåga. Att människor blir äldre är redan idag ett ”kostnadsproblem”. I framtiden kommer vi att bli ännu äldre med högre kostnader som följd.

Förr i tiden hotade man barn med sotaren, idag kan vi hota gamlingarna med Carema….

/Ulf

12 Nov 2011, 16:49
Profile

Abe Normal wrote:

Det är en intressant utveckling, nu skall regeringen ha ytterligare ett skatteavdrag. Ett förslag vore en veckoblöja med extrem upptagningsförmåga. Att människor blir äldre är redan idag ett ”kostnadsproblem”. I framtiden kommer vi att bli ännu äldre med högre kostnader som följd.

Förr i tiden hotade man barn med sotaren, idag kan vi hota gamlingarna med Carema….

/Ulf

Jag ser ingen anledning att gnälla. Folket har röstat och därmed sagt att de vill ha det så här.
Staten har stora utgifter och ska skatten sänkas måste utgifterna sänkas.

12 Nov 2011, 16:53
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:
Abe Normal wrote:

/Ulf

Jag ser ingen anledning att gnälla. Folket har röstat och därmed sagt att de vill ha det så här.

Jag gnäller inte, utan konstaterar bara hur det ser ut. Svensk åldringsvård är idag selektiv, dvs vad du kan betala, blir i förlängningen hur du får ligga i sängen.

Kontentan är att det inte ser likadant ut på alla ställen, ”valfrihet” om man så vill.

/Ulf

12 Nov 2011, 16:57
Profile

Haraldrig wrote:
Abe Normal wrote:

/Ulf

Vi bor ju tyvärr i ett land där vi ska ha precis allt och hjälpa precis alla samtidigt som ökade resurser till en instans absolut inte får göra att en annan instans får mindre.
Svenskar borde fråntas sin rösträtt så snurrar vi ett hjul istället.

12 Nov 2011, 20:40
Profile ICQ WWW

Man skall ha klart för sig att den åldringsvård vi har ser olika ut beroende på vem vi talar om. Illusionen är att vi alla är lika eller har lika stor rätt till bra omsorg, vilket i praktiken inte är fallet.

Kommunen har ett ansvar för att se till att dom äldre får en god omsorg, många av dom gamla har i princip inga resurser alls utan är hänvisade till det allmänna. Det allmänna (alltså kommunen) vill bedriva verksamheten så kostnadseffektivt som möjlig, och där kommer dom privata aktörerna in.

Så den pissiga omsorg som bedrivs inom Carema go Yersey, gäller Carema och inte all äldrevård i Sverige, det finns faktiskt dom som har det värdigt MEN det kostar också pengar.

Så frågan har ett socioekonomiskt perspektiv, eller lite råare sagt ett klassperspektiv. Så det där resurstugget att pengarna är slut, är egentligen inte relevant. Utan det handlar om att för en del människor så ser det jävligare ut än för andra, beroende på vår betalningsförmåga.

/Ulf

12 Nov 2011, 21:59
Profile

Allt detta pga hur massmedia vinklar frågan. Med tanke på hur få som klarar källkritik så är det tveksamt om vi skulle ha allmän rösträtt.........

Att väga blöjorna för att sedan sätta tillbaka dom om de inte är "tillräckligt fulla" tror jag inte förekommer.
Att däremot väga för att genom detta sedan kunna välja rätt inkontinensskydd tycker jag är bra, både för Carema och den gamle på boendet. Vinklat så här när drevet går blir det förstås upprört.

Att sedan Carema använder skatteplanering är moraliskt fel men kanske juridiskt rätt och självklart något som bör "täppas till".

Det krävs mognad och att inte "dra iväg" för att kunna sätta sig in i sådana här frågor. Tyvärr saknar många detta och detta älskar media att underblåsa= fler lösnummer, mer strålkastare på Janne Josefsson.

13 Nov 2011, 15:39
Profile

Shoeshine wrote:
Allt detta pga hur massmedia vinklar frågan. Med tanke på hur få som klarar källkritik så är det tveksamt om vi skulle ha allmän rösträtt.........

Det krävs mognad och att inte "dra iväg" för att kunna sätta sig in i sådana här frågor. Tyvärr saknar många detta och detta älskar media att underblåsa= fler lösnummer, mer strålkastare på Janne Josefsson.

Visst är det så, det är roligare att ”dreva” runt en svart o vit fråga istället för en grå.

Men 150 anmälningar kan inte bara vara ”fel” från anmälarens sida, och dom som uppfattar missförhållandena har sannolikt inte heller inbördes kontakt. Utan det är anhöriga och personal från olika delar av landet, och kritiken riktas mot vad jag förstår åt ett håll?

En intressant kommentar i frågan är att när det kommer in privata aktörer (riskkapitalbolag) med kanske ringa erfarenhet av vårdfrågor utan mer industriell verksamhet. Så kan ambitionen att göra verksamheten kostnadseffektiv med god avkastning till ägarna bli absurd för den enskilde som ligger i sin säng.

Jag har själv anhöriga och har för deras räkning besökt olika boenden i Stockholm. Dock inte Carema’s enheter, och jag tycker att av det jag har sett så finns det värdiga och bra hem.

När jag kollade runt, så fanns det ett nystartat privat äldreboende inne i stan som för två personer (två år sedan) ville ha 27k/månad plus vårdpengen, jag tyckte att hela stället andades generera kosing till ägarna.’

Man skulle nog kunna säga att finns det ingen "sund kompass" i ledningen så finns det sannolikt inte det heller på golvet.

/Ulf

13 Nov 2011, 17:25
Profile

Utgår från att anmälningarna är Lex Sarah mfl vilket används för att öka kvaliteten och är något som uppmuntras av seriösa kommuner, företag,osv, allt för att " lära av misstagen". Vilket företag skulle Du säga är mest seriöst, det som har ett system för att lära av misstag via anmälningar eller det som inte har detta?

13 Nov 2011, 22:01
Profile

Shoeshine wrote:
Utgår från att anmälningarna är Lex Sarah mfl vilket används för att öka kvaliteten och är något som uppmuntras av seriösa kommuner, företag,osv, allt för att " lära av misstagen". Vilket företag skulle Du säga är mest seriöst, det som har ett system för att lära av misstag via anmälningar eller det som inte har detta?

Bra fråga, jag har egentligen inget bra svar förutom att det inte borde vara en motsättning med att driva något i egen regi och göra det bra. Så problemet kanske inte ligger där, utan mer vilken "kompass" man har.

Om en privattandläkare felbehandlar sina patienter, så förlorar sannolikt läkaren sitt patientunderlag, vem vill gå till en usel tandläkare?

Medan gamla i livets slutskede, kanske oförmögna att kunna tala, har demens, svårt att hålla koll på sin kropp osv. Är mer utsatta, han man sedan ingen anhörig så är man ännu mer utlämnad, ofta är det just dom anhöriga som slår larm.

Med min ringa erfarenhet, så har jag haft/har mina anhöriga på hem som drivs av olika stiftelser i Stockholm. Av vad jag har sett så ser det både värdigt och bra ut.

Det här med Lex Sara är inte helt enkelt, många gånger är det medarbetare utifrån som anmäler, man talar om lojalitet till företaget osv...eller att företaget anställer medarbetare som hakar på tåget. Så det där är inte helt lätt.

/Ulf

14 Nov 2011, 12:42
Profile

"Så det där är inte helt lätt." = +1

Det här är ett svårt område där inte allt är vare sig svart eller vitt.
Massmedias fokus är dock tyvärr många gånger att "sälja lösnummer" = spetsa till, inte att skildra verklighet. :(
Tyvärr verkar detta vara vad många vill ha om man läser tidningarnas blogginlägg, osv.

14 Nov 2011, 14:51
Profile
Reply to topic   [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2