View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 18:05

Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page 1, 2  Next
SUV/MPV/Crossover med rejält benutrymme 
Author Message

Post SUV/MPV/Crossover med rejält benutrymme
Funderar på att byta till en bil där man sitter högt och slipper vika sig dubbel och åla in på förarplats. Och, den behöver ha rejält benutrymme eftersom jag är närmare 2 m lång.
Vill dessutom ha dubbelkopplingslåda och bensinmotor. Nypris max ca 300 papp.

Har provkört VW Touran, men där hamnar högerbenet i ett läge där jag får kramp.
VW Tiguan funkar bättre, men det känns onödigt att betala extra för fyrhjulsdrift.

Har provsuttit Ford C-Max och Kuga, men de är för trånga.

Det finns ett gäng japaner och koreaner, men de brukar väl inte ha benutrymme för fullvuxna?

Som referens kan jag nämna att jag idag har VW Passat och den har skaplig plats för benen.

Tacksam för förslag.

Klas

09 Nov 2011, 12:49
Profile WWW

Post Re: SUV/MPV/Crossover med rejält benutrymme
inget svar på din fråga iofs men varför dubbelkopplingslåda? Räcker det inte med en automat? Då får du samma bekvämlighet men med högre tillförlitlighet och mjukare växling...

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

09 Nov 2011, 13:02
Profile WWW

Joshunznera wrote:
inget svar på din fråga iofs men varför dubbelkopplingslåda? Räcker det inte med en automat? Då får du samma bekvämlighet men med högre tillförlitlighet och mjukare växling...

En traditionell automatlåda har momentomvandlare, som iofs ger mjuka växlingar, men som ger markant högre förbrukning till följd av kraftförluster.
Därför inför de flesta tillverkare nu dubbelkopplingslådor, med litet olika benämningar, VW: DSG, Ford: PowerShift etc.
Tycker att VW:s DSG funkar utmärkt både i 140 hk Touran och 170 hk Tiguan.

Klas

09 Nov 2011, 17:59
Profile WWW

klast wrote:
Joshunznera wrote:

En traditionell automatlåda har momentomvandlare, som iofs ger mjuka växlingar, men som ger markant högre förbrukning till följd av kraftförluster.
Därför inför de flesta tillverkare nu dubbelkopplingslådor, med litet olika benämningar, VW: DSG, Ford: PowerShift etc.
Tycker att VW:s DSG funkar utmärkt både i 140 hk Touran och 170 hk Tiguan.

Klas

njae, du har rätt i princip men det där gällde på 60-70 och möjligen 80-talen

Nya automater har lockup dvs ingen vätskekoppling på höga växlar

Min nya turboladdade 2-litersdiesel på 184hk drar mindre än 0.5 blandad körning. Automatlåda... Så jag skulle nog lägga krutet på ngn tillverkare som kan bygga effektiva motorer :wink:

09 Nov 2011, 18:14
Profile WWW

Quote:
njae, du har rätt i princip men det där gällde på 60-70 och möjligen 80-talen

Nya automater har lockup dvs ingen vätskekoppling på höga växlar

Jodå, moderna automatlådor med momentomvandlarkoppling/lockup och helelektronisk styrning har givetvis lägre förbrukning än de äldre hydrauliska.
Tror dock ändå att DSG m fl är ett snäpp bättre.

Kan iofs ha blivit hjärntvättad av de fordonstexter jag jobbar med.

Quote:
Min nya turboladdade 2-litersdiesel på 184hk drar mindre än 0.5 blandad körning. Automatlåda... Så jag skulle nog lägga krutet på ngn tillverkare som kan bygga effektiva motorer :wink:

Det tycks finnas betydligt fler bilmodeller med diesel + automat än med bensin + automat.
En diesel lär dock inte betala sig för mig som kör typ 1 500 mil om året. Dessutom vet man aldrig vad miljömupparna kan hitta på härnäst.

Klas

09 Nov 2011, 20:10
Profile WWW

klast wrote:

det har du antagligen :)

Jag hade i somras tillgång till dubbla tjänstebilar under en tid; en 320d Aut och en Passat 2.0D DSG. Bägge runt 180hk. Förutom att Passaten hade en otrevlig "turbofördröjning" ala SAAB Turbo så växlade den märkbart sämre vid gaspådrag (vid smygkörning var det helt ok). Dessutom var den slöare rent allmänt och drog betydligt mer soppa..

DSG är bra på pappret, det finns bra och dåliga varianter av samma kopplingsmodell. Toyota och Peugeot har jag provad, det var inte kul. Porsches har jag också provat, den var kul

Passaten låg nånstans emellan, dvs som allt med en Passat 8)

IMHO då förstås, kanske är bäst att tillägga

09 Nov 2011, 20:29
Profile WWW

Måste det vara fabriksnytt? 300k är inte mycket pengar för en bil nuförtiden, är svårt att komma under halvmiljonen om man vill ha nåt snyggt och bekvämt med lite extrautrustning.

09 Nov 2011, 22:22
Profile

Diesel och manuell låda iofs...
MEN! Jag är 202 cm och testade Subaru Forester för ett tag sedan. Mycket rymlig var den. Gott om benutrymme för mig och mycket utrymme bakom min stol dessutom. Dieselboxern var en fantastiskt trevlig upplevelse. Jag är ingen vän av dieselspisar normalt. Men den här boxern var helt jämrans fantastiskt trevlig. Tidigare har det bara gått att få dieseln med manuell låda. Men det verkar vara ändring på gång när det gäller den saken. Nya Subaru XV har diesel och automat. Då borde väl Forestern snart gå att få med den kombinationen också. XV såg ju inte så dum ut den heller.

http://www.subaru.se/nyheter/2011/varld ... -subaru-xv

Köper du Subarun med bensinmotor så kan du nog välja automat redan idag. Och den ligger strax under 300 papp ny.

09 Nov 2011, 22:47
Profile

provkörde ett par Hyundai Santa Fe i somras när jag var på blijakt för hustruns räkning. Vad jag minns var den riktigt rymlig. Dom där är ju billiga också om man kan tänka sig en med ett par tusen mil på mätaren. Kanske kan vara värt att kolla..

09 Nov 2011, 22:51
Profile WWW

Joshunznera wrote:
klast wrote:

det har du antagligen :)

Jag hade i somras tillgång till dubbla tjänstebilar under en tid; en 320d Aut och en Passat 2.0D DSG. Bägge runt 180hk. Förutom att Passaten hade en otrevlig "turbofördröjning" ala SAAB Turbo så växlade den märkbart sämre vid gaspådrag (vid smygkörning var det helt ok). Dessutom var den slöare rent allmänt och drog betydligt mer soppa..

DSG är bra på pappret, det finns bra och dåliga varianter av samma kopplingsmodell. Toyota och Peugeot har jag provad, det var inte kul. Porsches har jag också provat, den var kul

Bra med praktisk erfarenhet. När du nu nämner fördröjningen så märkte jag också av den i vissa lägen. Är ju inte van vid automat.

Klas

09 Nov 2011, 23:04
Profile WWW

Bra tips om Forester och Santa Fe! Det blir att provsitta.

Klas

09 Nov 2011, 23:08
Profile WWW

Krippa wrote:
Måste det vara fabriksnytt? 300k är inte mycket pengar för en bil nuförtiden, är svårt att komma under halvmiljonen om man vill ha nåt snyggt och bekvämt med lite extrautrustning.

Tja, kan tänka mig en fräschare begagnad. Sedan beror det väl på referensramarna. Senast vi köpte nytt tyckte vi att 260 papp var väldigt mycket pengar.

Klas

10 Nov 2011, 12:15
Profile WWW

Joshunznera wrote:

Jo, men Passat är ju en Volkswagen och inte en Luxuswagen. 8)
Är faktiskt inne på min 5:e Passat i följd om jag räknar in en Santana.
Har varit rätt så nöjd, särskilt med benutrymmet. Om jag inte behövde sitta högt och bara premierade ben-/kupéutrymmet skulle det nog bli en Skoda Superb.

Taxam för ytterligare förslag.

Klas

10 Nov 2011, 12:26
Profile WWW

Litet uppdatering.

Råkade hamna hos Kia och bakom ratten på en Sportage, som verkar uppfylla de flesta av mina krav. Tillräckligt med benutrymme för mig och t o m plats att sitta bakom mig.
Provkörde en 184 hk diesel med (traditionell) automat. Kändes litet slö, men det kan vara en vanesak. Fönsterytorna var litet små. Finns med bensinmotor och automat. Automat endast i kombination med 4WD.

Hos Hyundai provsatt jag ix35, som väl är en systermodell till Sportage, dock kändes utrymmet på förarplats något mindre. Provsatt även Santa Fe, som hade mindre utrymme än ix35.

Klas

12 Nov 2011, 14:44
Profile WWW

klast wrote:
Litet uppdatering.
Provsatt även Santa Fe, som hade mindre utrymme än ix35.

Klas

Benutrymme? eller.....

Santa Fén är en mycket större bil än IX35 ....

12 Nov 2011, 16:20
Profile ICQ WWW

klast wrote:
Litet uppdatering.

Råkade hamna hos Kia och bakom ratten på en Sportage, som verkar uppfylla de flesta av mina krav. Tillräckligt med benutrymme för mig och t o m plats att sitta bakom mig.
Provkörde en 184 hk diesel med (traditionell) automat. Kändes litet slö, men det kan vara en vanesak. Fönsterytorna var litet små. Finns med bensinmotor och automat. Automat endast i kombination med 4WD.

Hos Hyundai provsatt jag ix35, som väl är en systermodell till Sportage, dock kändes utrymmet på förarplats något mindre. Provsatt även Santa Fe, som hade mindre utrymme än ix35.

Klas

att den kändes slö kanske berodde på nån "eco"-knapp... Det är rätt vanligt numera att man har ett slöprogram för att spara ännu mer bränsle. Audi har det på sin 2liters-diesel och den blir ju väldigt trist med eco-läget inkopplad. Med sportläget blir den bara trist :wink:

12 Nov 2011, 17:13
Profile WWW

Mike Leaf wrote:
klast wrote:
Litet uppdatering.
Provsatt även Santa Fe, som hade mindre utrymme än ix35.

Klas

Benutrymme? eller.....

Santa Fén är en mycket större bil än IX35 ....

Ja, benutrymme.

Klas

12 Nov 2011, 22:10
Profile WWW

Volvo Xc90 kan man hitta till rätt pris när det handlar om bensin.
En av de bättre jag kört i stora suv klassen då har jag även ägt BMW X5.
Nej en röst på XC90

14 Nov 2011, 08:31
Profile WWW

Allt är ju personliga preferenser och erfarenheter och här kommer mina.

Håll dig till DSG. Ruggigt bränsleeffektiv med sina 7 växlar, växlar oftast mjukare än taditionella automatlådor då steget mellan varvtalen är lågt så du märker ju inte ens att det växlar plus att om du vill gasa på lite så är responsen och växlingen direkt (de som påstår att den är seg ha förmodligen kört den äldre "våta" lådan men även där låter det skumt) och uppfattas inte seg och trög som de flesta andra lådor gör.
Tror jag testat de de flesta automatlådor som marknaden har att erbjuda och DSG is the shit :twisted:
Kollar du dieselbil så är ju 7stegs DSG en nobrainer. Hade en golf GTD som lånebil och den ligger på optimala varvtal precis hela tiden plus att landsvägskörning görs på så låga varvtal att du skrattar varje gång du åker förbi en bränslestation. Letar du bensinare så är ju även där VW och DSG kul, speciellt med kompressor/turbo kombo.
Enda trista är ju att de envisas med 2 års nybilsgaranti.

Quote:
Så jag skulle nog lägga krutet på ngn tillverkare som kan bygga effektiva motorer

Bluemotion :roll:

14 Nov 2011, 10:19
Profile ICQ WWW

klast wrote:
Litet uppdatering.

Klas

Räkna in en KCR-box vid dieselbilsköp, värt varenda krona. Till skillnad från traditionella chip så rör den inte turbons laddtryck utan spridartrycket och du får en bil som går bättre och drar mindre. Dagens dieselbilar är ju felmappade från fabrik för att uppfylla team fjällrävens ständiga krig om låga utsläpp och att det är svenskar som skitar ner världen.

14 Nov 2011, 10:24
Profile ICQ WWW

klast wrote:
Litet uppdatering.

Provsuttit några bilar till.

Volvo XC60, KIA Sorento, Subaru Forester o Outback, Toyota RAV4 och Honda CRV har för dåligt benutrymme.

Mitsubishi ASX har hyfsat benutrymme, men inte lika bra som KIA Sportage.
ASX tycks bara finnas med diesel och inte med automat.

Klas

15 Nov 2011, 17:44
Profile WWW

Var och provkörde Kia Sportage en gång till och vi noterade ett rätt så kraftigt vägljud, även i låg hastighet. Kan iofs ha berott på våt vägbana och vattensprut i hjulhusen.
Har insett att biltypen ger ett rätt så högt vindbrus, men så kraftigt vägljud?
Kanske bristande ljudisolering?
Detta i kombination med elservo som inte känns rätt, tittglugg till bakruta och små fönsterytor, som ger en en instängd känsla, får mig att tveka.

Får provköra Tiguan en gång till och se om den känns bättre.

Klas

22 Nov 2011, 12:48
Profile WWW

klast wrote:
Var och provkörde Kia Sportage en gång till och vi noterade ett rätt så kraftigt vägljud, även i låg hastighet. Kan iofs ha berott på våt vägbana och vattensprut i hjulhusen.
Detta i kombination med elservo som inte känns rätt, tittglugg till bakruta och små fönsterytor, som ger en en instängd känsla, får mig att tveka.

Liten uppdatering. Nu lutar det åt ett litet "höghus", Kia Venga 1.6 med automat. Rymlig kupé med bra benutrymme på förarplats och benutrymmet bakom mig är lika stort (litet) som i Passat och bagagerummet med baksätet i sittläge är på över 500 liter.
Större glasytor och betydligt luftigare känsla än i Sportage.

Har provkört och den kändes rätt så bra, om än med litet gokartkänsla.
Kostar 120.000 mindre än Sportage och 160.000 mindre än Tiguan.

Klas

Image

29 Dec 2011, 17:31
Profile WWW

klast wrote:
klast wrote:

Liten uppdatering. Nu lutar det åt ett litet "höghus", Kia Venga 1.6 med automat. Rymlig kupé med bra benutrymme på förarplats och benutrymmet bakom mig är lika stort (litet) som i Passat och bagagerummet med baksätet i sittläge är på över 500 liter.
Större glasytor och betydligt luftigare känsla än i Sportage.

Har provkört och den kändes rätt så bra, om än med litet gokartkänsla.
Kostar 120.000 mindre än Sportage och 160.000 mindre än Tiguan.

Klas

Image

Nämn inte ordet gokart i samband med suv och andra höghusbilar.

Det är att håna bilar med väghållning :wink:

29 Dec 2011, 18:45
Profile ICQ WWW

Har en xc90 själv och den går som tåget o känns riktigt rymlig för ben o huvud, jag är 1,89 lång.
Går att hitta billigt beggade runt 100-150, drar 1,25 cirka vilket är ganska mycket. Liten tank tyvärr 65 liter.

29 Dec 2011, 20:46
Profile ICQ YIM WWW

spindeln wrote:
Har en xc90 själv och den går som tåget o känns riktigt rymlig för ben o huvud, jag är 1,89 lång.
Går att hitta billigt beggade runt 100-150, drar 1,25 cirka vilket är ganska mycket. Liten tank tyvärr 65 liter.

du kör typ 45 mil på en tank alltså, om du ska slippa vara skitnödig.. Nä fy håken, jag kör lätt 110 mil på mina 60 liter, då står man ut med att sitta lite trångt och slippa höghuskänslan :wink:

29 Dec 2011, 20:53
Profile WWW

Jag köpte en Kia Sportage för 2 månader sedan. Ny. Jag är 190 cm och utrymmet för mig i kombo med priset gjorde att jag valde Sportagen. Väldigt nöjd hittills. Fast den är ju betydligt mindre utvändigt än XC90, Sorrento, etc.
Kör på 0,62 hittills men då är det stadskörning korta sträckor lämna barnen, till jobbet, i Gbg-kö-trafik, etc. Lilla dieseln.

30 Dec 2011, 02:25
Profile

Uppdatering.

Provkört Kia Venga 1.6 automat en litet längre sträcka på motorväg. Går hyfsat tyst och känns luftig tack vare stora glasytor.
Tyvärr blev ställningen för högerbenet litet ansträngande.

Provkört Nissan Qashqai med bensinmotor och CVT. Går hyfsat tyst, men CVT:n ger litet för mycket DAF-känsla och benutrymmet otillräckligt.

Provkört Kia Sportage 135 hk diesel med automat. Känns hyfsat pigg med 4 pers och automatlådan växlar mjukt. En del vindbrus. Benutrymmet hyfsat.

Provkört Chevrolet Orlando 140 hk bensin med manuell låda. Motorn känns litet ansträngd med 4 pers och det hörs en hel del motor- och vägljud. Litet storbilskänsla. Bra benutrymme på förarplats, bäst av de jag testat hittills. Finns även med automatlåda som jag ska provköra inom kort.
Hyfsat pris, ca 220.000 med automat.
Litet frågetecken för andrahandsvärdet eftersom modellen är relativt ny och Chevrolets nylansering i Sverige väl inte gått så bra. Byggd i Korea.

Klas

15 Jan 2012, 13:55
Profile WWW

Uppdatering.

Köpte i mars en Kia Venga, 1,6 l bensin, 125 hk, med 4-växlad automatlåda. Har nu kört över 800 mil med den.

Är nöjd så här långt och tycker den är prisvärd. Trots att den har avsevärt mindre yttermått än Passaten jag hade tidigare så erbjuder den bättre innerutrymme. Bra benutrymme på förarplats och i baksätet (även bakom mig) och bagageutrymme som räcker för semesterbagage för 4 pers.
Den har högt insteg och hög sittställning med god takhöjd och är därför ytterst lämplig som PV (= pensionärsvagga).

Vridmomenttoppen ligger litet högt, en bit över 4.000 r/min, men det men det märks inte så mycket i kombination med automatlåda.
Vägljud och vindbrus avsevärt högre än i Passat. Sittkomfort inte långt efter Passat.

Tog en tripp till Moseldalen i somras och hade inga problem att hålla marschfart på typ 120.
Farthållaren och automatlådan kunde dock ha varit litet bättre samkalibrerade. I långa sugande uppförsbackar med lutning på 10 - 12 %, med farthållaren inställd på 120 hände det ofta att den växlade ned till 3:an (av 4) med påföljande högt motorvarvtal.

Bränsleförbrukningen är litet väl hög, typ 0,8 - 0,84 l/mil.

Klas

Image

19 Oct 2012, 15:16
Profile WWW

vänta tills nya OPEL mokka kommer ut på marknaden......

opel bygger utan tvekan europas bästa bilar ... dem ligger bäst till enligt euronap.. som baserar sina utlåtande på över 1,5 miljoner bilbesiktningar över europa...

dessutom har dem marknadens bästa rostskydd...

Image

19 Oct 2012, 22:00
Profile WWW
Reply to topic   [ 43 posts ]  Go to page 1, 2  Next