View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 16:51

Reply to topic  [ 2 posts ] 
POSTEN frakt och ansvar 
Author Message

Jo nu är det ju så att det skickas en massa saker i vadderade påsar runt i Sverige och världen,
pga att det i Sverige är ganska dyrt med REK och paket...

Helt enkelt vanliga brev, ibland ganska stora, får ju vara upp till 2 kg och 10 cm tjocka.
exempelvis på Tradera handlas det en massa med småsaker, klistermärken etc , där man tar 8-10 kr i frakt.

Själv har jag både skickat och fått gitarrdelar för någon tusing på detta sätt.

Men vad händer då om och när det inte kommer fram som det ska?

1 Ej skickat ?
2 posten slarvat bort
3 Mottagaren faktisk hämtat ut det ?

Det går ju inte att få posten att agera för ingen spårning finns, inga bevis på inlämning eller utlämning

Vem är ansvarig ?

Säljaren ?

Vilket omdöme ska jag som köpare lämna på Tradera om jag inte fått varan?

Större säljare kan jag tänka mig skickar en ny vara , och att det troligtvis inte kommer bort 2 ggr

På uppmaning till säljaren att man inte fått varan kan man få erbjudande om ny vara mot att man betalar extra för 'tracking' , vilket är lika mycket som varuvärdet.

Vad anser Ni , tänker mig in i säljarens roll också, OM man faktiskt skickat , men det inte kommer fram och får en NEG på sig 'oförtjänt'.

Borde finnas någon smart streckkodstjänst så man åtminstone kan bevisa att en försändelse inlämnats till addressen (dock kan ju inte innehållet verifieras) utan att det kostade så mycket mer.

01 Nov 2011, 13:50
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Jo nu är det ju så att det skickas en massa saker i vadderade påsar runt i Sverige och världen,
pga att det i Sverige är ganska dyrt med REK och paket...
Helt enkelt vanliga brev, ibland ganska stora, får ju vara upp till 2 kg och 10 cm tjocka.
exempelvis på Tradera handlas det en massa med småsaker, klistermärken etc , där man tar 8-10 kr i frakt.
Själv har jag både skickat och fått gitarrdelar för någon tusing på detta sätt.
Men vad händer då om och när det inte kommer fram som det ska?
1 Ej skickat ?
2 posten slarvat bort
3 Mottagaren faktisk hämtat ut det ?
Det går ju inte att få posten att agera för ingen spårning finns, inga bevis på inlämning eller utlämning
Vem är ansvarig ?
Säljaren ?
Vilket omdöme ska jag som köpare lämna på Tradera om jag inte fått varan?
Större säljare kan jag tänka mig skickar en ny vara , och att det troligtvis inte kommer bort 2 ggr
På uppmaning till säljaren att man inte fått varan kan man få erbjudande om ny vara mot att man betalar extra för 'tracking' , vilket är lika mycket som varuvärdet.
Vad anser Ni , tänker mig in i säljarens roll också, OM man faktiskt skickat , men det inte kommer fram och får en NEG på sig 'oförtjänt'.
Borde finnas någon smart streckkodstjänst så man åtminstone kan bevisa att en försändelse inlämnats till addressen (dock kan ju inte innehållet verifieras) utan att det kostade så mycket mer.

Att hålla posten ansvarig är ju precis som du säger omöjligt såvida man inte har inlämnningskvitto av ngt slag. Ur en rent juridisk synvinkel (vilket ju allt som oftast är rätt irrelevant) har säljaren inget ansvar efter att han lämnat varan till posten (förutsatt att han använder den fraktmetod som ni kommit överens om). Hur han utan inlämningskvitto ska bevisa att han lämnat in den är en annan fråga...

Hur köparen vet att du inte fått varan, det är ju återigen ett problem utan kvitto.

Jag tror att man som köpare helt enkelt får välja transportmetod utifrån varans värde, och hur viktigt det är för en att den faktiskt kommer fram, samt att alltid vara tydlig gentemot den andra parten vad som överenskommit angående fraktsätt. Som säljare får man väl försöka att exempelvis i vart fall ta kvitto på portot Problemet med en "smart streckkodstjänst" är ju att den förmodligen inte kan lanseras om den inte kombineras med ett ansvar för att varan faktiskt kommer fram, och då kommer den ändå kosta pengar.

En bra säljare agerar nog precis som du säger.

/D

01 Nov 2011, 14:41
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 2 posts ]