View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 17:34

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Kombinerad "ta vara på livet" och tiggartråd!! 
Author Message

Post Kombinerad "ta vara på livet" och tiggartråd!!
Kände inte att jag skulle "vika ut mig" om detta ämne på ett gitarrplank men nu har jag kommit att tänka på att det kanske kan vara en bra ide.

Så här är det: Den 7 Juli i sommar ändrades livet drastiskt för mig. Jag fick en stroke! Helt plötsligt var jag helt lam i vänster arm och ben.
Att spela, cykla, åka skidor som varit/är mina 3 stora intressen var förstås bara att glömma. Allt var svart. Jag kom hem från sjukhuset i rullstol och behövde hjälp med allt ( ja, ALLT, även toa, dusch :oops: ) Till detta kommer att det inte gick att hitta någon anledning. Alla mina värden är perfekta. Jag röker inte, är inte överviktig, äter inte p-piller, har inte höga blodfetter el likn, osv, osv. Alla undersökningar visade också att jag var i bra form men ändå hade drabbats. MEN. Under händer: Idag har jag sprungit löpspåret i 2,5 kilometer, i går repade jag med bandet (funkar inte alls som tidigare, framförallt inte att sjunga och spela samtidigt), för en vecka sedan cyklade jag med vänner och familj i Åre (inte down-hill dock, det torde inte bli någon fler sådan resa)

Det mesta om vad man kan lära sig av en sådan här händelse är nog redan avhandlat i Josh tråd nyligen. Jag kan dock tala om att jag förstås tänkt om beträffande vad som är viktigt i mitt liv samt att jag förstås är OTROLIGT GLAD att ha fått livet tillbaka samt förstås för min fantastiska familj!!

Varför skriver jag nu om detta på Planket? Att Ni skall ta hand om Er och uppskatta dagen, inte ta något för givet och se till att göra saker som är givande och att skita i om det ligger skor i hallen det vet Ni ju redan. JO! Nu kommer tiggeriet.

Jag har haft rehab på sjukhuset tillsammans med en massa fantastiska människor (både personal och andra patienter)
Framförallt har det blivit så att jag + 2 killar till har tränat mycket och peppat varandra mycket. Jag och en av de andra har nu slutat och tränar "som vanligt" då vår återhämtning gått fort. Vi har också fått tillbaka våra körkort, börjat jobba deltid, osv medan en av killarna "blivit kvar".
Han hade sin stroke i Januari, får inte köra bil ännu då delar av synfältet är borta, kan inte jobba (han är snickare) men han rör sig hyfsat obehindrat. Han har det jättekärvt idag då han varit sjukskriven så lång tid och han börjar tappa sugen. Vi har pratat mycket musik under de månader som gått och han har tidigare varit trummis någon gång på 70-talet (han är väl sådär "knappt sextio"). Jag känner honom alltså inte mer än till förnamn men vet att han har det kärvt just nu.

Vad vill jag då? Jag vill ge honom ett trumset! Med det blir det litet ljus i mörkret och ett perfekt sätt att träna.
Tänker mig ingen insamling eller liknande utan snarare " Jag har ett som bara står i vägen- hör av Dig".
Finns det någon på Planket som kan/vill hjälpa litet extra?
Hör av Er i så fall!!

MVH/Håkan

31 Oct 2011, 23:08
Profile

Post Re: Kombinerad "ta vara på livet" och tiggartråd!!
Hej Håkan,

grattis till livet åter, bra jobbat måste man säga!

Sånt här gillar jag- har inga trummor själv, men ska definitivt kolla med min bekantskapskrets!

Matte

01 Nov 2011, 00:04
Profile

kul att det går stadigt framåt! Livet är underbart, synd bara att det är så lätt att glömma det så länge man är frisk

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

01 Nov 2011, 00:15
Profile WWW

Tack!

Knepigt att man skall behöva något sånt här för att riktigt uppskatta det man tidigare tagit för givet.
En liten löjlig sak (men kanske värd att nämna med tanke på att många på Planket är i samma situation) är vilket stöd jag haft av bandet.
Vi spelar ju bara på fritiden (6-10 speln/år) så det har fått ta den tid det tar men det är en jättestyrka för en "karl i medelåldern" att ha ett
kompisgäng som stöttar. Har ju förstås andra vänner utanför bandet men det har ändå känts "gött" att ha detta att falla tillbaka på.

H

01 Nov 2011, 00:30
Profile

Välkommen tillbaka till livet! Jag vet precis vad du snackar om! Har själv haft en hjärnblödning ihop med en operation på Neurokirurgen. Man får inget gratis, utan får kämpa för varenda millimeter. Men det verkar du ha fattat till 100%. Är heller inte trummis, men ska höra med vår trummis om råd & rön.

http://www.myspace.com/henhousebluesband

01 Nov 2011, 10:56
Profile WWW

Tack!

Har förstås "sänt ut" en trevare även i "mitt" band men inget ännu.
Hade själv ett set stående som var i vägen som jag skänkte till gitarristens son förra året.
Förra veckan var jag på soptippen!! Där låg ett set slängt i en container men det var inte ok att hämta upp det-då skulle jag bli anmäld...........

H

01 Nov 2011, 12:59
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]