|
|
Page 1 of 1
|
[ 29 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
christian-h
|
 Hackade facebook-konton.
Hej! Att byta lösenord på facebook vore något att rekommendera. Mitt gamla konto blev hackad idag, samt många kamrater har sina lösenord fullt synliga. Kolla denna länk och gör en sökning på eran mailadress. http://data.fuskbugg.se/skalman02/a9f0f ... tisbio.txtHelt sjukt...
_________________ Med vänliga hälsningar, Christian
|
| 30 Oct 2011, 04:20 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
 Re: Hackade facebook-konton.
Det första man bör tänka på är att INTE klickas på länkar man inte vet var dom kommer ifrån , typ 'kolla om du har virus här' byta lösenord bör man alltid gör med jämna mellanrum.
har man inget konto på'gratisbio.se' vad det nu är , behöver man inte oroa sig i detta fall
| 30 Oct 2011, 09:04 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Mike Leaf wrote: har man inget konto på'gratisbio.se' vad det nu är , behöver man inte oroa sig i detta fall Eller nån av de andra mer än femtio sajterna som också hackats...
|
| 30 Oct 2011, 12:15 |
|
 |
|
christian-h
|
Varken jag eller flickvännen har gått med på gratidbio.
_________________ Med vänliga hälsningar, Christian
|
| 30 Oct 2011, 14:10 |
|
 |
|
Groth
|
Det handlar, som Ersmarker så korrekt påpekar, om betydligt fler sajter än Gratisbio. Det har väl publicerats en lista med ca ~50 sajter som hackats och vars lösenord nu är utläckta, men det finns inget som säger att det inte kan vara betydligt fler än så.
Min högst personliga rekommendation (not mandatory) är att man söker igenom textfilen som länkades ovan efter sin egen emailadress, och kanske sambons/fruns/barnens etc. En ren textfil kan inte innehålla exekverbart virus och är helt ofarlig att öppna, däremot kan placeringen av filen (data.fuskbugg.se) generera falsklarm i vissa virusprogram.
|
| 30 Oct 2011, 15:45 |
|
 |
|
DrSlim
|
Hur orkar ni ens vara med på den där skiten...?
_________________ Gud finns inte.
|
| 30 Oct 2011, 16:43 |
|
 |
|
ChronicTown
|
DrSlim wrote: Hur orkar ni ens vara med på den där skiten...? Du menar typ internet? Nä, det borde förbjudas!
|
| 30 Oct 2011, 19:28 |
|
 |
|
DrSlim
|
Ersmarker wrote: DrSlim wrote: Hur orkar ni ens vara med på den där skiten...? Du menar typ internet? Nä, det borde förbjudas! Näe, Assbook.
_________________ Gud finns inte.
|
| 30 Oct 2011, 19:56 |
|
 |
|
ChronicTown
|
DrSlim wrote: Näe, Assbook.
Meningslös diskussion, men jag har aldrig riktigt förstått varför de som valt att inte vara med på Facebook tycker det är så viktigt att ifrågasätta varför andra är med och poängtera att det minsann är skit. Uppenbarligen ser man en nytta eller glädje med det, annars skulle man väl låtit bli. Det är smidigt för bilddelning efter fester eller andra evenemang, det är smidigt för administrerande av just fester och liknande (inbjudningar, info, o.s.a etc), det är smidigt att hålla koll på när gamla bekanta eller kollegor byter jobb eller flyttar till en stad man själv befinner sig i, det är ett smidigt sätt att kommunicera med stora delar av bekantskapskretsen om man behöver tips eller info om något, man kan ta del av konsert-, musik-, restaurang- och andra tips från bekanta som man vet att man delar smak med, man kan genom att "likea" fansidorna för en massa band, företag, tjänster och annat följa deras info- och nyhetsflöde på ett smidigt sätt, etc...etc...etc... Hur mycket information man delar med sig av angående sig själv, och vilka men delar med sig av den till, det kan man styra i detalj. Vad är det man ska "orka med"? /D
|
| 30 Oct 2011, 20:26 |
|
 |
|
Hoochie coochie man
|
Ersmarker wrote: DrSlim wrote: Näe, Assbook.
Meningslös diskussion, men jag har aldrig riktigt förstått varför de som valt att inte vara med på Facebook tycker det är så viktigt att ifrågasätta varför andra är med och poängtera att det minsann är skit. Uppenbarligen ser man en nytta eller glädje med det, annars skulle man väl låtit bli. Det är smidigt för bilddelning efter fester eller andra evenemang, det är smidigt för administrerande av just fester och liknande (inbjudningar, info, o.s.a etc), det är smidigt att hålla koll på när gamla bekanta eller kollegor byter jobb eller flyttar till en stad man själv befinner sig i, det är ett smidigt sätt att kommunicera med stora delar av bekantskapskretsen om man behöver tips eller info om något, man kan ta del av konsert-, musik-, restaurang- och andra tips från bekanta som man vet att man delar smak med, man kan genom att "likea" fansidorna för en massa band, företag, tjänster och annat följa deras info- och nyhetsflöde på ett smidigt sätt, etc...etc...etc... Hur mycket information man delar med sig av angående sig själv, och vilka men delar med sig av den till, det kan man styra i detalj. Vad är det man ska "orka med"? /D +1 Jag är inte med, men hur orkar man gnälla på att andra är med nånstans ?
|
| 01 Nov 2011, 15:20 |
|
 |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
Att ha ett facebook-konto är väl inget konstigare än att ha en e-mailadress. Sen hur aktiv man vill va är väl helt upp till en själv. Jag har det mest för att hålla kontakt med gamla kompisar o folk jag känner som jag inte träffar så ofta..
_________________ Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 01 Nov 2011, 15:54 |
|
 |
|
kjelle
|
Ersmarker wrote: DrSlim wrote: Näe, Assbook.
Meningslös diskussion, men jag har aldrig riktigt förstått varför de som valt att inte vara med på Facebook tycker det är så viktigt att ifrågasätta varför andra är med och poängtera att det minsann är skit. Uppenbarligen ser man en nytta eller glädje med det, annars skulle man väl låtit bli. Det är smidigt för bilddelning efter fester eller andra evenemang, det är smidigt för administrerande av just fester och liknande (inbjudningar, info, o.s.a etc), det är smidigt att hålla koll på när gamla bekanta eller kollegor byter jobb eller flyttar till en stad man själv befinner sig i, det är ett smidigt sätt att kommunicera med stora delar av bekantskapskretsen om man behöver tips eller info om något, man kan ta del av konsert-, musik-, restaurang- och andra tips från bekanta som man vet att man delar smak med, man kan genom att "likea" fansidorna för en massa band, företag, tjänster och annat följa deras info- och nyhetsflöde på ett smidigt sätt, etc...etc...etc... Hur mycket information man delar med sig av angående sig själv, och vilka men delar med sig av den till, det kan man styra i detalj. Vad är det man ska "orka med"? /D Låter ju bra, men hur är styrningen i detalj av vem som tar del av vad, när informationen uppenbarligen utnyttjas för att placera riktad reklam m.m? Allt enligt vad jag läst i tidningsartiklar, har inte upplevt det själv, skall erkännas.
| 01 Nov 2011, 16:31 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
äh, ångrade mig 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
Last edited by Joshunznera on 01 Nov 2011, 17:37, edited 1 time in total.
|
| 01 Nov 2011, 16:45 |
|
 |
|
ChronicTown
|
kjelle wrote: Låter ju bra, men hur är styrningen i detalj av vem som tar del av vad, när informationen uppenbarligen utnyttjas för att placera riktad reklam m.m? Allt enligt vad jag läst i tidningsartiklar, har inte upplevt det själv, skall erkännas. Styrningen av vad som delas med andra användare är ganska transparant och med rätt exakta möjligheter att strukturera det som man vill. Vad gäller hur information delas och används inom Facebookorganisationen eller deras samarbetspartners är informationen klart mindre tillgänglig. Det är väl en risk på något sätt, på samma sätt som att ens ICA-inköp styr vilka utskick man får. Hur mycket av ett problem man anser att det är, det är väl upp till var och en bestämma. Som sagt tycker jag möjligheten att låta Facebook ersätta såväl RSS-flöden, en del bloggbesök och diverse annat nog är det smidigaste. Önskar man inte ta del av sina kamraters middagsplaner eller roliga bilder som delas får man ju anpassa sin feed så man slipper det. Min erfarenhet är dock att det "äldre generationer" (hmm, 50+ typ) är klart värst på att posta skräp på Facebook, på samma sätt som de för några år sedan fortfarande spred kedjemail och annat skit. Jag gillar inte heller dreadnoughts, men jag skulle nog aldrig ifrågasätta varför någon annan skaffade en om de tyckte det fanns en bra användning för den. (Vilket just DU iofs inte heller gjorde, Josh.) /David
|
| 01 Nov 2011, 17:08 |
|
 |
|
Ballz
|
Alltså - det här handlar om 2saker: att gratisbio.se är hackat är inte konstigt. Problemet är att en massa människor använder samma lösenord precis överallt för att dom är lata. Det är DÄR det börjar bli riktigt dumt/jävligt.
(Gratisbio är en skitprodukt som förtjänar att dö om dom inte kan utveckla en webbsajt som åtminstone krypterar och saltar lösenorden. Och dessutom tillåter i princip hur korta/dåliga lösenord som helst. Kolla listan..skrämmande.)
Listan över hackade bloggkonton är i princip samma svaghet. Bloggtoppen(?) är en sajt där man som bloggare kan registrera sej - med samma pissdåliga mekanism som gratisbio. Återigen...är du så korkad så du använder ditt hotmail/jobbmail/bank/blogglösenord på en sån skitsajt...så kan du gott ha det.
EDit: sen kommer resten som ett brev på snigelposten: hotmailadressen (även utan lösenord) ger ett facebook-konto som ger bild och - om användaren inte valt bort FB-funktionen att visa allt för alla - en möjlighet till ytterligare kartläggning/stalking. Inte så kul, kanske.
|
| 01 Nov 2011, 23:15 |
|
 |
|
kjelle
|
Ersmarker wrote: kjelle wrote: Låter ju bra, men hur är styrningen i detalj av vem som tar del av vad, när informationen uppenbarligen utnyttjas för att placera riktad reklam m.m? Allt enligt vad jag läst i tidningsartiklar, har inte upplevt det själv, skall erkännas. Styrningen av vad som delas med andra användare är ganska transparant och med rätt exakta möjligheter att strukturera det som man vill. Vad gäller hur information delas och används inom Facebookorganisationen eller deras samarbetspartners är informationen klart mindre tillgänglig. Det är väl en risk på något sätt, på samma sätt som att ens ICA-inköp styr vilka utskick man får. Hur mycket av ett problem man anser att det är, det är väl upp till var och en bestämma. Som sagt tycker jag möjligheten att låta Facebook ersätta såväl RSS-flöden, en del bloggbesök och diverse annat nog är det smidigaste. Önskar man inte ta del av sina kamraters middagsplaner eller roliga bilder som delas får man ju anpassa sin feed så man slipper det. Min erfarenhet är dock att det "äldre generationer" (hmm, 50+ typ) är klart värst på att posta skräp på Facebook, på samma sätt som de för några år sedan fortfarande spred kedjemail och annat skit. Jag gillar inte heller dreadnoughts, men jag skulle nog aldrig ifrågasätta varför någon annan skaffade en om de tyckte det fanns en bra användning för den. (Vilket just DU iofs inte heller gjorde, Josh.) /David Nu ställde jag en ödmjuk fråga, och förväntade mig något sakligt svar, inte en skopa generaliserande rant om oss +50-åringars internetbeteende, och det var inte heller en åsikt om FB:s nytta eller onytta. Det är mig fullständigt egalt om andra använder FB eller inte, så dra inte in mig i den debatten. Facebooksgruppen, som du benämner dom, har ju nekat till att sprida information om användarna, om inte användarna direkt har valt att publicera den informationen. Det är för mig en skillnad mot ICA, som klart deklarerar att informationen om dina inköp används för riktad reklam till just dig själv. Det som för mig är stötande är att FB beskriver sitt agerande som fullständigt safe och konfidentiellt, om man väljer det, men agerar på ett annat sätt. Stämmer det? I så fall är det riktigt illa.
| 01 Nov 2011, 23:45 |
|
 |
|
ChronicTown
|
kjelle wrote: Nu ställde jag en ödmjuk fråga, och förväntade mig något sakligt svar, inte en skopa generaliserande rant om oss +50-åringars internetbeteende, och det var inte heller en åsikt om FB:s nytta eller onytta. Det är mig fullständigt egalt om andra använder FB eller inte, så dra inte in mig i den debatten.
Nu kombinerade jag väl svar på flera olika inlägg i tråden, så jag trodde nog det var uppenbart att det egentligen bara var första stycket som var riktat till dig. Jag har ingen aning om hur gammal du är, så mina generaliseringar om 50+ på Facebook var definitivt inte riktade mot dig... Men jag står fast vid dem. Det var väl mest en reflektion över att man ofta tycks höra just 50+ nedlåtande tala om hur "ungdomar" kan och vill lägga massa tid på att posta skräp och irrelevant information på Facebook. Quote: Facebooksgruppen, som du benämner dom, har ju nekat till att sprida information om användarna, om inte användarna direkt har valt att publicera den informationen. Det är för mig en skillnad mot ICA, som klart deklarerar att informationen om dina inköp används för riktad reklam till just dig själv. Det som för mig är stötande är att FB beskriver sitt agerande som fullständigt safe och konfidentiellt, om man väljer det, men agerar på ett annat sätt. Stämmer det? I så fall är det riktigt illa. Vet inte riktigt vad du menar med första meningen. Att en stor del av den information du på olika sätt matar in på siten ("publicering" blir lite fel begrepp här eftersom det leder tankarna till det man postar/"publicerar" öppet på sin feed) används av Facebook för att exempelvis rikta reklam är de ju helt klart öppna med. Det framgår ju också av villkoren (som iofs ingen orkar läsa i sin helhet). Att svenska Datainspektionen tillsammans med andra motsvarande myndigheter inom EU nu gör en utredning är väl mest en informationsinhämtning från myndigheternas sida, inte grundat på någon misstänkt felaktig hantering från sitens sida. Vad menar du när du säger att Facebook "agerar på ett annat sätt"? Själv har jag aldrig sett ngn reklam på Facebook eftersom jag använder ad-block, så jag kan inte svara på hur detaljriktad den är...men om ICA skulle ha stenkoll på hur mycket värktabletter jag köper i ICAs egna apotek skulle väl kännas minst lika underligt. /D
|
| 02 Nov 2011, 02:21 |
|
 |
|
kjelle
|
Ersmarker, orkar inte editera bort quotes, ett till inlägg istället. Om du quotar mig, är det väl mig du svarar, du kanske borde fila lite på din netikett.
Ditt andra svar, du är säkert mycket mer påläst än jag i denna fråga, det är därför jag ställer frågan. En liten omformulering: Finns det risk att styrningen av information som jag lägger upp på FB, inte är begränsad enligt de kriterier jag godkänner? Skit i jämförelsen med ICA, vilka varor någon köper är inte riktigt av samma dignitet som detaljerad personlig information som en del vågar lägga på ett FB konto, med förhoppning om att endast de inbjudna kommer åt den. Jag med flera har, korrekt eller felaktigt, en uppfattning om att information som man endast vill tillåta personligen inbjudna "vänner", endast skall vara tillgänglig för dessa, men att den informationen sprids och används i kommersiellt syfte av FB. Du kanske kan upplysa oss misstänksamma om hur det ligger till?
| 02 Nov 2011, 09:43 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Räkna kallt med att allt du laddar upp på nätet är osäkert, avd gäller Google kan du ställa in rätt mycket på ditt eget konto om hur och vad dom ska spara/göra, sen att LITA på det är en annan sak. Att lita på FACEBOOK , nää ... Hur kan man ex ge ut sitt lösenord till mailen till FB? För att dom ska göra en 'vänsökning' i din mail Känns nästan VÄRRE med all information som samlas UTAN att man lagt ut det själv. Det här är bara början tror jag på riktad information (läs reklam) eftersom dina köp och din location via smartphone trackas av Apple och Google kan dom i princip göra en komplett addresshistorik på dig via de nätmaster du kopplat dig via. Geotags i bilder tagna med smartphones (om det inte är avslaget) sparar din plats i bilden som du sen lägger ut på blocket /FB eller var det är. Hackade smartphones kommer öka markant, tänk ex att vem som helst kan göra applikationer med virus och skit i till Android. Så , nej lita inte på att info du lägger ut är 'privat' Hur måmga hackare tror du tex just nu sitter och försöker hacka Google, FB mfl stora aktörer?
| 02 Nov 2011, 10:13 |
|
 |
|
kjelle
|
Mike Leaf wrote: Räkna kallt med att allt du laddar upp på nätet är osäkert, avd gäller Google kan du ställa in rätt mycket på ditt eget konto om hur och vad dom ska spara/göra, sen att LITA på det är en annan sak. Att lita på FACEBOOK , nää ... Hur kan man ex ge ut sitt lösenord till mailen till FB? För att dom ska göra en 'vänsökning' i din mail Känns nästan VÄRRE med all information som samlas UTAN att man lagt ut det själv. Det här är bara början tror jag på riktad information (läs reklam) eftersom dina köp och din location via smartphone trackas av Apple och Google kan dom i princip göra en komplett addresshistorik på dig via de nätmaster du kopplat dig via. Geotags i bilder tagna med smartphones (om det inte är avslaget) sparar din plats i bilden som du sen lägger ut på blocket /FB eller var det är. Hackade smartphones kommer öka markant, tänk ex att vem som helst kan göra applikationer med virus och skit i till Android. Så , nej lita inte på att info du lägger ut är 'privat' Hur måmga hackare tror du tex just nu sitter och försöker hacka Google, FB mfl stora aktörer? Du behöver inte vara orolig Lövet, helt borta är jag inte  , har rätt stor erfarenhet av internet, what is said on internet stays on internet, är väl min allmänna inställning. Jag har bara inte hunnit engagera mig i FB, men ser både privat och yrkesmässigt att det blir svårt att undvika det, eftersom många väljer FB som komunikationsmedium.
| 02 Nov 2011, 10:46 |
|
 |
|
ChronicTown
|
kjelle wrote: Ersmarker, orkar inte editera bort quotes, ett till inlägg istället. Om du quotar mig, är det väl mig du svarar, du kanske borde fila lite på din netikett.
Haha, nostalgi! OK, jag lovar att framdeles jobba på min "netikett" på det här nya fräcka internetmediet. Quote: Ditt andra svar, du är säkert mycket mer påläst än jag i denna fråga, det är därför jag ställer frågan. En liten omformulering: Finns det risk att styrningen av information som jag lägger upp på FB, inte är begränsad enligt de kriterier jag godkänner? Skit i jämförelsen med ICA, vilka varor någon köper är inte riktigt av samma dignitet som detaljerad personlig information som en del vågar lägga på ett FB konto, med förhoppning om att endast de inbjudna kommer åt den. Jag med flera har, korrekt eller felaktigt, en uppfattning om att information som man endast vill tillåta personligen inbjudna "vänner", endast skall vara tillgänglig för dessa, men att den informationen sprids och används i kommersiellt syfte av FB. Du kanske kan upplysa oss misstänksamma om hur det ligger till? Jag vet inte mer än någon annan. Jag får liksom alla andra förlita mig på att det som man sagt ska gälla, också gäller. Sedan är det nog utmärkt att vara vaksam enligt den principen som Mike propagerar för här ovan. En balans mellan försiktighet och paranoia och att faktiskt kunna nyttja tjänsten i fråga, precis som alltid. Jag tror att Facebook utan tvekan utnyttjar de som inte har koll på hur de ska begränsa access till sin information, eller som givit andra permissions än vad de egentligen tänkt sig. Default-valen är hyfsat ofta annorlunda mot hur i vart fall jag skulle vilja dela med mig av information, både till andra användare och till Facebook. Men jag tror att man från Facebooks sida till hyfsat stor del rör sig inom de gränser som medgivits i villkoren. Sedan ligger rimligen den stora vinsten i informationsdatabasen inte bara i specifika användares information utan att man får tillgång till användarmönster, data i aggregerad form. Då är det irrelevant om du som individ gillar en viss artist eller reser till en viss semesterort, det intressanta är om man utifrån det kan dra slutsatser om vad i övrigt som du (statistiskt sett) borde vara eller bli intresserad av. Att klassificera köpvanor hos ICA som mindre känslig information än vilka band jag gillar, vilka krogar jag brukar gå till eller om jag ofta pratar om musik, gulliga apor eller pölsa med mina vänner...det är nog mest en fråga om vad man vant sig vid. Har man haft ICA-kort i tio år men aldrig haft ett facebookkonto är det väl fullt rimligt att det senare känns mer främmande. Jag har aldrig haft ett ICA-kort... Sen är det naturligtvis så att vi i Sverige lever i ett extremt öppet informationssamhälle ändå. Det må så vara att tröskeln är högre för att ringa Skatteverket än att snoka runt på folk som lämnat sina profiler öppna på Facebook, men inom en timme så kan man enkelt ta reda på din bostad, arbetsplats, lön, bolagsuppdrag, släktingars identiteter, politiska uppdrag, bilar du ägt, vilka värdepapper du har, brott du är dömd för etc. etc...och så har det varit länge. En del av rädslan för Facebook kommer säkert, som så ofta, för att det är något nytt och ovant, annnorlunda än ICA-kort eller offentliga deklarationer. /David
|
| 02 Nov 2011, 11:08 |
|
 |
|
kjelle
|
Ersmarker wrote: kjelle wrote: Ersmarker, orkar inte editera bort quotes, ett till inlägg istället. Om du quotar mig, är det väl mig du svarar, du kanske borde fila lite på din netikett.
Haha, nostalgi! OK, jag lovar att framdeles jobba på min "netikett" på det här nya fräcka internetmediet. Quote: Ditt andra svar, du är säkert mycket mer påläst än jag i denna fråga, det är därför jag ställer frågan. En liten omformulering: Finns det risk att styrningen av information som jag lägger upp på FB, inte är begränsad enligt de kriterier jag godkänner? Skit i jämförelsen med ICA, vilka varor någon köper är inte riktigt av samma dignitet som detaljerad personlig information som en del vågar lägga på ett FB konto, med förhoppning om att endast de inbjudna kommer åt den. Jag med flera har, korrekt eller felaktigt, en uppfattning om att information som man endast vill tillåta personligen inbjudna "vänner", endast skall vara tillgänglig för dessa, men att den informationen sprids och används i kommersiellt syfte av FB. Du kanske kan upplysa oss misstänksamma om hur det ligger till? Jag vet inte mer än någon annan. Jag får liksom alla andra förlita mig på att det som man sagt ska gälla, också gäller. Sedan är det nog utmärkt att vara vaksam enligt den principen som Mike propagerar för här ovan. En balans mellan försiktighet och paranoia och att faktiskt kunna nyttja tjänsten i fråga, precis som alltid. Jag tror att Facebook utan tvekan utnyttjar de som inte har koll på hur de ska begränsa access till sin information, eller som givit andra permissions än vad de egentligen tänkt sig. Default-valen är hyfsat ofta annorlunda mot hur i vart fall jag skulle vilja dela med mig av information, både till andra användare och till Facebook. Men jag tror att man från Facebooks sida till hyfsat stor del rör sig inom de gränser som medgivits i villkoren. Sedan ligger rimligen den stora vinsten i informationsdatabasen inte bara i specifika användares information utan att man får tillgång till användarmönster, data i aggregerad form. Då är det irrelevant om du som individ gillar en viss artist eller reser till en viss semesterort, det intressanta är om man utifrån det kan dra slutsatser om vad i övrigt som du (statistiskt sett) borde vara eller bli intresserad av. Att klassificera köpvanor hos ICA som mindre känslig information än vilka band jag gillar, vilka krogar jag brukar gå till eller om jag ofta pratar om musik, gulliga apor eller pölsa med mina vänner...det är nog mest en fråga om vad man vant sig vid. Har man haft ICA-kort i tio år men aldrig haft ett facebookkonto är det väl fullt rimligt att det senare känns mer främmande. Jag har aldrig haft ett ICA-kort... Sen är det naturligtvis så att vi i Sverige lever i ett extremt öppet informationssamhälle ändå. Det må så vara att tröskeln är högre för att ringa Skatteverket än att snoka runt på folk som lämnat sina profiler öppna på Facebook, men inom en timme så kan man enkelt ta reda på din bostad, arbetsplats, lön, bolagsuppdrag, släktingars identiteter, politiska uppdrag, bilar du ägt, vilka värdepapper du har, brott du är dömd för etc. etc...och så har det varit länge. En del av rädslan för Facebook kommer säkert, som så ofta, för att det är något nytt och ovant, annnorlunda än ICA-kort eller offentliga deklarationer. /David Nu har ju jag ett FB konto sedan länge, men har legat lågt p.g.a. av tidsbrist och ovanstående grubblerier. Du gör nog ett misstag att klassa oss +50-åringar (jo, en sådan är jag) (hjälp, nu har jag lagt ut det också  ) som ett kollektiv som ser på "detta nya fräcka mediet" med tvivel eller skräckblandad förtjusning. Jag, och fler i min situation, använder det där fräcka i stor utsträckning både privat och professionellt längre tillbaka än jag vill minnas. Nu var det just integriteten på FB som jag undrar över. Ica vet jag var jag har redan. Tacksam för mer feedback, men gärna utan raljerande. 
| 02 Nov 2011, 12:30 |
|
 |
|
ChronicTown
|
kjelle wrote: Ica vet jag var jag har redan.
Hur vet du det? 
|
| 02 Nov 2011, 12:56 |
|
 |
|
kjelle
|
Ersmarker wrote: kjelle wrote: Ica vet jag var jag har redan.
Hur vet du det?  Jag skrev inte vad jag tyckte om det, bara att jag vet. Jag vet att dom håller reda på mina köpvanor, och kan leva med det. Sen, om ICA håller på med genmanipulerat kött, och skär ner personalen i charken, har jag ju inte koll på. Men det har jag inte på Coop, Citygross eller Lidl heller. Det var nog mest ett försök att få dig att hålla dig till Facebook ämnet. 
| 02 Nov 2011, 13:34 |
|
 |
|
ChronicTown
|
kjelle wrote: Ersmarker wrote: Hur vet du det?  Jag skrev inte vad jag tyckte om det, bara att jag vet. Jag vet att dom håller reda på mina köpvanor, och kan leva med det. Sen, om ICA håller på med genmanipulerat kött, och skär ner personalen i charken, har jag ju inte koll på. Men det har jag inte på Coop, Citygross eller Lidl heller. Det var nog mest ett försök att få dig att hålla dig till Facebook ämnet.  Hehe, fair enough. Men det praktiska problemet är ju delvis detsamma; du vet vad de sagt att de ska göra med din info, men hur vet du att verkligheten ser ut så? Även ICA skulle ju kunna dela dina köpvanor på sätt som du antingen inte medgivit, eller i vart fall inte förutsett. Om ICA:s nystartade försäkringsbolag vägrar sjukförsäkra dina barn eftersom de via dina köpmönster sett att familjens konsumtion av socker gör att de har förhöjd risk för diabetes, är det OK? Om en framtida arbetsgivare vägrar anställa dig eftersom rekryteringsföretaget köpt information om att du under lång tid hämtat ut antidepressiva medel på recept, är det OK? Riskerna finns på alla ställen där vi delar med oss av information, eller låter någon annan registera information om oss. Det inkluderar både Facebook och ICA. Att på Facebookprofilen berätta i förväg om långa semesterresor kanske kan ses som en risk, men å andra sidan kan risken vara lika stor om man sitter och pratar vitt och brett om det i lunchmatsalen på jobbet. Sen är riskerna i de flesta fall högst teoretiska, men det är en annan femma. /D
|
| 02 Nov 2011, 14:33 |
|
 |
|
kjelle
|
Ersmarker wrote: kjelle wrote: Jag skrev inte vad jag tyckte om det, bara att jag vet. Jag vet att dom håller reda på mina köpvanor, och kan leva med det. Sen, om ICA håller på med genmanipulerat kött, och skär ner personalen i charken, har jag ju inte koll på. Men det har jag inte på Coop, Citygross eller Lidl heller. Det var nog mest ett försök att få dig att hålla dig till Facebook ämnet.  Hehe, fair enough. Men det praktiska problemet är ju delvis detsamma; du vet vad de sagt att de ska göra med din info, men hur vet du att verkligheten ser ut så? Även ICA skulle ju kunna dela dina köpvanor på sätt som du antingen inte medgivit, eller i vart fall inte förutsett. Om ICA:s nystartade försäkringsbolag vägrar sjukförsäkra dina barn eftersom de via dina köpmönster sett att familjens konsumtion av socker gör att de har förhöjd risk för diabetes, är det OK? Om en framtida arbetsgivare vägrar anställa dig eftersom rekryteringsföretaget köpt information om att du under lång tid hämtat ut antidepressiva medel på recept, är det OK? Riskerna finns på alla ställen där vi delar med oss av information, eller låter någon annan registera information om oss. Det inkluderar både Facebook och ICA. Att på Facebookprofilen berätta i förväg om långa semesterresor kanske kan ses som en risk, men å andra sidan kan risken vara lika stor om man sitter och pratar vitt och brett om det i lunchmatsalen på jobbet. Sen är riskerna i de flesta fall högst teoretiska, men det är en annan femma. /D Det gick inte, alltså. 
| 02 Nov 2011, 14:38 |
|
 |
|
ChronicTown
|
kjelle wrote: Det gick inte, alltså.  Nepp, men jag är på samma sätt nyfiken på hur du ser på ICA-aspekten (eller publik information i samhället i allmänhet). 
|
| 02 Nov 2011, 14:40 |
|
 |
|
kjelle
|
Ersmarker wrote: kjelle wrote: Det gick inte, alltså.  Nepp, men jag är på samma sätt nyfiken på hur du ser på ICA-aspekten (eller publik information i samhället i allmänhet).  Nja, tror inte det. Lite väl stor fråga. Stig är ju trevlig.
| 02 Nov 2011, 16:37 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
kjelle wrote: Nja, tror inte det. Lite väl stor fråga. Stig är ju trevlig. jag tycker att hon tjejen, ser ännu trevligare ut. Och den som vill snoka kan säkert ha koll på var jag är just nu. Det vet i alla fall MAsterCard och Amex. Tele2 och dess partner i närliggande land vet dessutom exakt hur jag har rört mig idag och hur mycket lunchen kostade som jag bjöd på (och var den hölls) idag. Admin på BOJen vet ungefär var jag är nu dom också Och den som vill kolla vad jag har deklarerat för de senaste åren har inga problem att hitta denna info, även om det kanske går snabbare att fråga mig Det jag vill säga är väl att vi viker ut oss grande hela dagarna, medvetet eller omedvetet. Men det behöver ju inte innebära att man tycker det är ok att bli publicerad med bild och text på någon bekants Fb-sida. Jag har också ett Fb konto, men insåg efter några dagar att det inte var ngt för mig (då i alla fall). Jag blev "påtvingad" en massa dravelbilder, tips på skitmusik och privata meddelanden till bekantas bekanta. Jag inser såklart att Fb är kanon till de som har många andra i bekantskapskretsen som också är Fb-användare. För min del är det dock inte aktuellt att aktivera kontot igen, i alla fall inte just nu. Anledningen är nog mest att de flesta jag känner som är där, är arbetskamrater och andra flyktiga bekanta, medan de jag umgås med inte alls är med. Därmed blir jag rätt ensam och snarare en stalker än "en i gänget" Betr det där med +50 (jag är ju snarare -60 numera) så kan jag meddela att när jag aktiverade mitt Fb-konto första gången i våras var en av de första vänförfrågningarna som låg och lurade från min far (86). Han tycker visst att det är kul med Fb. Men han är ju pensionär och har en massa tid över Så bucka på bara alla hugade, men glöm som sagt inte att allt du viskar i rymden blir kvar för evigt och dreadnaught-gitarrer är ful även om jag kom på att jag ju visst har haft en sån; Spidermans gamla Franken-acke 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 02 Nov 2011, 22:00 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 29 posts ] |
|