View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 18:04

Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Lilla Bosse är död... 
Author Message

Post Lilla Bosse är död...
Ikväll drabbades vi av sorg i kvarteret. Grannens lilla kattpojke Bosse blev påkörd av en smitare som enligt vittnen körde "minst 100" på en 50-väg och rammade den stackars katten. Föraren hade enligt vittnen inte gjort någon som helst anstats till att sakta ner - och vittnena var för chockade för att ta registreringsnumret.

Matte till Bosse jobbade kväll, så min hustru tog katten och åkte till djursjukhuset, där man konstaterade brott på ryggraden och båda bakbenen samt brott på höftbenen. Avlivning blev enda alternativet.

Hela villakvarteret sörjer nu den väldigt sociala kattpojken Bosse, som under sitt korta liv charmat in sig hos alla. RIP Bosse. Saknaden blir enorm!

:cry: :cry: :cry:

21 Oct 2011, 21:12
Profile ICQ WWW
Post Re: Lilla Bosse är död...
Ljudbojen blir bara konstigare och konstigare.
Den här gången var det visst bortgången av en påkörd katt som behövde en kungörelse på vårt gitarrforum.
Ok....

21 Oct 2011, 22:04

Fullerton wrote:
Den här gången var det visst bortgången av en påkörd katt som behövde en kungörelse på vårt gitarrforum.
Ok....

Empati, Marcusss. Empati - men ett stackars djur är väl inget värt för dig? :wink: :twisted:

21 Oct 2011, 22:08
Profile ICQ WWW
FenderBender wrote:
Fullerton wrote:
Ok....

Empati, Marcusss. Empati - men ett stackars djur är väl inget värt för dig? :wink: :twisted:

Säger snubben som i tid och otid postar vilket tillagat djur han tänkt inmundiga till kvällsmat. Men det är väl skillnad på djur och djur, eller?
Huruvida det dog av att nån körde på det eller om den fick en slaktmask intryckt i planeten.

21 Oct 2011, 22:20

Det ligger ca: 100 talet påkörda renar runt om i kommunen/länet.......
Kan vi inte hålla en tyst minut för var och en av dom, dom är ju såååå
jättesöta, speciellt Rudolf med den röda mulen :cry: :cry:

21 Oct 2011, 22:28
Profile ICQ WWW

På väg hem från tunnelbanan ikväll såg jag en död mus.

21 Oct 2011, 23:17
Profile

Det är märkligt det där med tamdjur kontra djuren i charken, hade djuren (köttbitarna) hetat Per Olof, Kajsa och Stina med bild allt när dom var helt tillstånd, så kanske man skulle få ett annat förhållande till kött som föda? Jag håller med det är lite paradoxalt.

Jag tycker vi ändå skänker Lillbosse, alla påkörda renar i kommunen och musen en tanke på kvällskvisten, det är bra att visa lite medkänsla.

/Ulf

22 Oct 2011, 00:27
Profile

Om alla tvingades att döda djur för att äta kött så blev nog många växtätare! :lol:
Jag har dödat några tuppar och gjort Coq au vin... inget jag skulle vilja göra dagligen kanske, men jag tror att det är en vanesak.

Men det spelar liksom ingen roll, tråden handlar ju inte om det. Människan är också ett djur.
Ska man sluta tycka synd om folk som dör och blir sjuka också? Det är ju bara djur? Det händer inte mig?

Ja, kanske, men förmodligen ändrar man åsikt när man själv kommer i närheten av sjukdom och död.
Att håna folks sorg är dock lågt, oavsett om det är en människa, ett djur eller en koreatillverkad Ibanezgura... :wink:

22 Oct 2011, 00:50
Profile WWW

Klart det är tråkigt att katten blev påkörd (är själv kattägare), men man kan inte klandra föraren för något annat än han/hon inte stannade. Katter flyttar ju inte direkt sig när det kommer en bil, eller ens tänker en gång till innan dom springer ut. Frågan är hur mycket det känns när man kör på en katt? Man kanske inte märker det alls?

22 Oct 2011, 01:59
Profile ICQ WWW

Efter att ha bott i bostadsområden där våra småbarn grävde upp kattskit varje dag i sandlådan och nu bo på en gata där det på 11 hus bor 14 katter (vi har ingen) med allt vad som kommer av detta (kattskit överallt, nedskitade bilar, osv) så är min paroll:
En bra katt är en död katt!

Märkligt att kattägare har djuren lösa på andras gårdar och detta skall vara ok men hundägare inte kan ha detta.

Får nog bli en dobermann lös på gården............

Frid över Bosses minne ( en kattjävel mindre)

22 Oct 2011, 12:17
Profile
FenderBender wrote:
Ikväll drabbades vi av sorg i kvarteret. Grannens lilla kattpojke Bosse blev påkörd av en smitare som enligt vittnen körde "minst 100" på en 50-väg och rammade den stackars katten. Föraren hade enligt vittnen inte gjort någon som helst anstats till att sakta ner - och vittnena var för chockade för att ta registreringsnumret.

Matte till Bosse jobbade kväll, så min hustru tog katten och åkte till djursjukhuset, där man konstaterade brott på ryggraden och båda bakbenen samt brott på höftbenen. Avlivning blev enda alternativet.

Hela villakvarteret sörjer nu den väldigt sociala kattpojken Bosse, som under sitt korta liv charmat in sig hos alla. RIP Bosse. Saknaden blir enorm!

:cry: :cry: :cry:

Verkligen tråkigt att höra om Lilla Bosse! Tyvärr finns det människor som inte visar tillräcklig hänsyn mot djur (eller människor), och det kan vara svårt att handskas med när man är en stor djurvän.
Själv arbetar jag som volontär på ett katthem och det ger mig stor glädje att jag vet att jag kunnat hjälpa katter som annars hade varit övergivna och kanske gått en plågsam död till mötes.

Fint att höra att det var många på er gata som uppskattade Bosse!

22 Oct 2011, 13:36

FenderBender wrote:
Föraren hade enligt vittnen inte gjort någon som helst anstats till att sakta ner - och vittnena var för chockade för att ta registreringsnumret.

Inte för att vara sån men varför skulle föraren ha saktat ner(och kanske då också skrotat bilen och skadat sig själv och någon annan) och vad hade ett registreringsnummer hjälpt i detta fall?

22 Oct 2011, 13:38
Profile

eskil wrote:
FenderBender wrote:
Föraren hade enligt vittnen inte gjort någon som helst anstats till att sakta ner - och vittnena var för chockade för att ta registreringsnumret.

Inte för att vara sån men varför skulle föraren ha saktat ner(och kanske då också skrotat bilen och skadat sig själv och någon annan) och vad hade ett registreringsnummer hjälpt i detta fall?

hrmmm....höll minst 100 enligt vittnen på en 50-sträcka...hallå?!

22 Oct 2011, 14:15
Profile

K-G wrote:
eskil wrote:

hrmmm....höll minst 100 enligt vittnen på en 50-sträcka...hallå?!

Visst, att han skulle saktat ner är ju rätt men inte på grund av katten.

22 Oct 2011, 14:45
Profile

"volontär på ett katthem"!

Det har hänt en del på rocknroll-området sen Alice Cooper nafsade huvudet av kycklingar på sin tid............ :mrgreen:

22 Oct 2011, 18:08
Profile

Shoeshine wrote:
"volontär på ett katthem"!

Det har hänt en del på rocknroll-området sen Alice Cooper nafsade huvudet av kycklingar på sin tid............ :mrgreen:

:mrgreen: Otroligt roligt skrivet... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Däremot måste jag säga efter att våran familj skaffat katt att
jag är högst förvånad hur mycket man kan tycka om en liten katt!
Hon är defenetivt en familjemedlem ...

Vila i frid Bossekatt

22 Oct 2011, 19:38
Profile ICQ WWW

eskil wrote:
Inte för att vara sån men varför skulle föraren ha saktat ner(och kanske då också skrotat bilen och skadat sig själv och någon annan) och vad hade ett registreringsnummer hjälpt i detta fall? Visst, att han skulle saktat ner är ju rätt men inte på grund av katten.

Vad är det för jävla skitsnack? Har du över huvud taget körkort? Om du har det borde du vet att du ska köra bilen med en sån hastighet att du kan bromsa och stanna på den vägsträcka som du ser framför dig. Detta för att du inte ska hamna i en olycka. Detta oavsett om det är en katt, ett barn, en pensionär, bilen framför som tvärnitar osv.. Enligt ditt resonemang ska man alltså inte bromsa för då kan man krascha bilen?

Dessutom är det bara skitstövlar som med berått mod kör på en katt. Fan vilka lowlifes det finns...

23 Oct 2011, 02:26
Profile

Jag sörjer nog lilla Bosse utan problem!!
Som stor kattvän sedan vaggan.
Kan jag säga att en välskött katt är en av de trevligaste relationer
man kan ha med en individ. :!: :wink:

Min fru som kommer från en familj där de inte alls hade samma respekt för djur,
utan katter uppfattadest mest som leksaker... :shock: :?
Är smått chokad att vår katt är så vänlig och kräver närhet och vill vara med oss hela tiden.

Cats rule!!

23 Oct 2011, 02:59
Profile ICQ YIM WWW

Urban wrote:
eskil wrote:
Inte för att vara sån men varför skulle föraren ha saktat ner(och kanske då också skrotat bilen och skadat sig själv och någon annan) och vad hade ett registreringsnummer hjälpt i detta fall? Visst, att han skulle saktat ner är ju rätt men inte på grund av katten.

Vad är det för jävla skitsnack? Har du över huvud taget körkort? Om du har det borde du vet att du ska köra bilen med en sån hastighet att du kan bromsa och stanna på den vägsträcka som du ser framför dig. Detta för att du inte ska hamna i en olycka. Detta oavsett om det är en katt, ett barn, en pensionär, bilen framför som tvärnitar osv.. Enligt ditt resonemang ska man alltså inte bromsa för då kan man krascha bilen?

Dessutom är det bara skitstövlar som med berått mod kör på en katt. Fan vilka lowlifes det finns...

(det röda:)Ja, på sitt sätt är det så, även om det gäller mer än att bromsa, det kan ju även innebära att man får panik och väjer helt galet, att bromsa för en katt och orsaka skada på sig själv eller andra i närheten är mer fel än att köra på en katt.

Resten av texten:tagga ner, visst har jag körkort och visst vet jag hur man kör. Har du körkort? Om du har det, kommer du ihåg vad de sa om viltolyckor? Vad jag kommer ihåg så sa min körlärare i princip "allt utom älg kör man på", just för att väja/bromsa/panika för ett djur kan bli farligt, viss broms och viss vejning kommer ske och bör väl också ske, framför allt bromsning.

Dessutom, om du kör på en mörk väg, hur fort kör du då? 5km/h? 10 kanske? Hur ska du annars kunna stanna för allt?

23 Oct 2011, 09:34
Profile

eskil wrote:
Ja, på sitt sätt är det så, även om det gäller mer än att bromsa, det kan ju även innebära att man får panik och väjer helt galet, att bromsa för en katt och orsaka skada på sig själv eller andra i närheten är mer fel än att köra på en katt.

Eller varför inte hålla sig till de 50 km/h som gäller i tätbebyggda villaområden? Bara för att det är en lång raksträcka betyder väl inte att det är ok att köra fortare? Vad gör du om ett barn springer ut i vägen? Kör på det hellre än att kvadda bilen? Frågorna är många... :?

23 Oct 2011, 10:13
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
eskil wrote:
Ja, på sitt sätt är det så, även om det gäller mer än att bromsa, det kan ju även innebära att man får panik och väjer helt galet, att bromsa för en katt och orsaka skada på sig själv eller andra i närheten är mer fel än att köra på en katt.

Eller varför inte hålla sig till de 50 km/h som gäller i tätbebyggda villaområden? Bara för att det är en lång raksträcka betyder väl inte att det är ok att köra fortare? Vad gör du om ett barn springer ut i vägen? Kör på det hellre än att kvadda bilen? Frågorna är många... :?

Naturligtvis bör man hålla sig till de 50 km/h som gäller i tätbebyggda områden, det jag reagerade över var detta "Föraren hade enligt vittnen inte gjort någon som helst anstats till att sakta ner", vilket jag tyckte h*n gjorde rätt i sak med, att sakta ned för en katt gör man inte. Köra för fort är helt okej enligt mig i de fall man kan anse sig säker på att inte skada andra än en själv (läs tom motorväg), att h*n gjorde fel i att köra för fort i detta fall är klart (h*n skulle redan innan ha saktat ner,eller rättare sagt, aldrig kommit upp i den hastigheten...), även för mig, även om det kanske inte syns i mina inlägg (det är farligt att skriva saker när man är nyvaken, inte fått i sig morgonkaffet och är låg på nikotin).

23 Oct 2011, 14:58
Profile

eskil wrote:
Naturligtvis bör man hålla sig till de 50 km/h som gäller i tätbebyggda områden, det jag reagerade över var detta "Föraren hade enligt vittnen inte gjort någon som helst anstats till att sakta ner", vilket jag tyckte h*n gjorde rätt i sak med, att sakta ned för en katt gör man inte. Köra för fort är helt okej enligt mig i de fall man kan anse sig säker på att inte skada andra än en själv (läs tom motorväg), att h*n gjorde fel i att köra för fort i detta fall är klart (h*n skulle redan innan ha saktat ner,eller rättare sagt, aldrig kommit upp i den hastigheten...), även för mig, även om det kanske inte syns i mina inlägg (det är farligt att skriva saker när man är nyvaken, inte fått i sig morgonkaffet och är låg på nikotin).

Med anledning av din rödmarkerade kommentar, känner jag mig rätt till freds med att det är 130-140 mil mellan din hemvist och min. :shock:

23 Oct 2011, 15:30
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
eskil wrote:

Med anledning av din rödmarkerade kommentar, känner jag mig rätt till freds med att det är 130-140 mil mellan din hemvist och min. :shock:

Jag vet inte om jag skriver dåligt eller om du inte läser det jag skriver, jag beskrev ovan varför det kan vara farligt att bromsa (bromsa/väja/panika kan orsaka en mycket större skada än en död katt).

Jag släpper nog denna diskussionen nu, jag gillar katter, tro inget annat, samtidigt så är det ju att om katter springer lösa utomhus (vilket de väl bör för att må bra) så finns alltid risken att de kan bli överkörda (antingen av en som kör i 150 km/h, eller av en som kör i 20 km/h)

23 Oct 2011, 15:55
Profile

Trist sånt där :cry:

23 Oct 2011, 16:56
Profile WWW

Ingen trollar som FenderBender! :lol: :lol:
Bara att komma på tanken att skapa en tråd om en påkörd katt på ett musikforum är ju lysande.
Att dessutom sedan få stora delar av forumet att engagera sig i frågan är helt genialt! :mrgreen: :mrgreen:

23 Oct 2011, 17:21
Profile

Det här med att bromsa i hög/låg fart kan man diskutera runt, men när det händer så går det ofta fort och per autopilot. Att bromsa på en 50-sträcka är en helt annan affär mot att bromsa i hög fart tex 120 km/h på en motortrafikled. Alltså "risken" med att bromsa i låg fart går inte jämföra med att bromsa i hög fart.

Jag skulle lätt bromsa för en kisse på 30/50 sträcka men för en hare/katt/hund/grävling/rådjur i hög fart på landsväg skulle det utan tvekan bli en smash, det känns lite svårare med vildsvin/hjort och älg ska vi inte tala om.

Så vad man tycker när man resonerar runt frågan behöver inte vara lika med det som sker när/om olyckan inträffar, därför att det går så fort.

/Ulf

23 Oct 2011, 17:26
Profile

helmik wrote:
Bara att komma på tanken att skapa en tråd om en påkörd katt på ett musikforum är ju lysande.:

... och sen ge tråden titeln "Lilla Bosse är död..."

23 Oct 2011, 20:08
Profile

Stupid Fingers wrote:
helmik wrote:
Bara att komma på tanken att skapa en tråd om en påkörd katt på ett musikforum är ju lysande.:

... och sen ge tråden titeln "Lilla Bosse är död..."

Jag höll på att sätta kaffet i halsen när jag läste titeln.

/Bosse

23 Oct 2011, 22:18
Profile

eskil wrote:

(det röda:)Ja, på sitt sätt är det så, även om det gäller mer än att bromsa, det kan ju även innebära att man får panik och väjer helt galet, att bromsa för en katt och orsaka skada på sig själv eller andra i närheten är mer fel än att köra på en katt.

Resten av texten:tagga ner, visst har jag körkort och visst vet jag hur man kör. Har du körkort? Om du har det, kommer du ihåg vad de sa om viltolyckor? Vad jag kommer ihåg så sa min körlärare i princip "allt utom älg kör man på", just för att väja/bromsa/panika för ett djur kan bli farligt, viss broms och viss vejning kommer ske och bör väl också ske, framför allt bromsning.

Dessutom, om du kör på en mörk väg, hur fort kör du då? 5km/h? 10 kanske? Hur ska du annars kunna stanna för allt?

Nej jag tänker inte tagga ner när folk som du försvarar en idiot som kör över en katt utan att ens försöka bromsa! En katt i tättbebyggt område med 50 km hastighetsbegränsning är knappast jämförbart med en viltolycka på en landsväg.

Ja jag har körkort och jag har hittils varken kört över katter eller några andra djur. Och ja, jag BROMSAR om något dyker upp framför min bil.
Är dessutom inte en så usel bilförare att jag tappar kontrollen över bilen om jag måste bromsa plötsligt. Det ingår i att kunna köra bil att man också kunna kontrollera över den. Kan man inte det så kör man över sin förmåga.

Vad hade hänt om det var ett barn som sprang ut i gatan i stället för en katt? Hade du räknat det också som en viltolycka?

23 Oct 2011, 22:55
Profile

Läs och begrunda och då speciellt den delen angående anpassning av hastigheten

http://korkortsprovguiden.se/News/article/sid=36.html

23 Oct 2011, 23:09
Profile
Reply to topic   [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next