View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 06:29

Reply to topic  [ 18 posts ] 
krock 
Author Message

Post krock
Hej.

Jag var ute och tog skönheten på en tur, tänkte köra raggen här i stan. I alla fall lyckades jag krocka och det jag undrar är hur det fungerar med ersättning, eller reparation.

Min bil är/var en audi a3 02 1,6, 12.000 mil och en ful liten backskada.

Alla delar i fronten, plåt som plast är förstörda, vilket kostar någon krona? Kylaren gick åt fanders och styrningen var nog inte helt 100%.

Bilen har väl ett värde på runt 45.000kr och vad anser försäkringsbolaget då? Reparerar de den, eller ger de mig pengar? Bilen måste vara värd några kronor i dagens läge, så den säljer de då antar jag? På så sätt borde det bli billigare för dem att betala istället för att reparera. Det lär inte vara helt kostnadsfritt?

Det jag undrar helt enkelt om någon känner till proceduren och om jag ska börja leta ny bil?

Ha det bra.

Last edited by christian-h on 09 Oct 2011, 21:01, edited 1 time in total.

08 Oct 2011, 22:35
Profile WWW

Post Re: krock
Du får du lämna in bilen till en verkstad, som är godkänd av försäkringsbolaget. Där tar dom bilder på skadorna som dom sen skickar in till försäkringsbolaget (troligen också en preliminär kostnadsberäkning), som i sin tur avgör vad som ska göras.
Så gjorde dom för mig när jag smällde med ett rådjur för nåt år sen.

Var det ditt fel förresten? Eller var det kanske rentav en singelolycka?
För om det var en krock mellan 2 bilar o det var den andres fel så är det ju hans försäkringsbolag det handlar om.

Du ska nog i vilket fall som helst avvakta med ny bil till försäkringsbolaget sagt sitt.

08 Oct 2011, 23:38
Profile

Bilen har blivit bogserad, så den biten är fixad!

Inte mitt fel, den tokiga damen körde mot väjningsplikt. Här har vi en bild som styrker det.
Vet någon hur det fungerar med hyrbil av försäkringsbolaget? Behöver verkligen ha tillgång till bil.

Last edited by christian-h on 09 Oct 2011, 22:26, edited 1 time in total.

08 Oct 2011, 23:43
Profile WWW

Kolla villkoren gällande hyrbil.

09 Oct 2011, 00:01
Profile

christian-h wrote:
Vet någon hur det fungerar med hyrbil av försäkringsbolaget? Behöver verkligen ha tillgång till bil.

Det beror på vilken försäkring du köpt. Ring försäkringsbolaget.

09 Oct 2011, 08:57
Profile

Trist... :cry: Det blir så mycket bök och tar sån tid... :roll:

09 Oct 2011, 09:33
Profile ICQ WWW

Trist! Hoppas ingen skadade sig!

09 Oct 2011, 09:51
Profile WWW

Inga personsskador som tur var!

09 Oct 2011, 11:20
Profile WWW

Det går ju på kärringens försäkring...
Ring försäkringsbolaget. De ber dig skaffa fram ett kostnadsförslag. Detta gör du hos närmsta bästa audireparatör. de ger kostnadsförslag som de skickar till ditt försäkringsbolag. försäkringsbolaget tar ställning. Antingen reparerar de den eller så får du vad de anser att bilen är värd-självrisk.

plättlätt.

09 Oct 2011, 12:13
Profile

Självrisken bör väl landa till slut på den som är vållande? Försäkringar är väl normalt sakförsäkringar, d.v.s. din bil går på din försäkring, och kärringens på hennes. Sedan reglerar försäkringsbolagen mellan sig beroende på om det är delat ansvar eller hela ansvaret på en part. Självrisken på din försäkring bör sedan ersättas av damen (bättre? :) ), men det bör färsäkringsbolagen klara av att reglera.
Tror jag, utan att veta. 8)

09 Oct 2011, 15:38
Profile WWW

kjelle wrote:
Självrisken bör väl landa till slut på den som är vållande? Försäkringar är väl normalt sakförsäkringar, d.v.s. din bil går på din försäkring, och kärringens på hennes. Sedan reglerar försäkringsbolagen mellan sig beroende på om det är delat ansvar eller hela ansvaret på en part. Självrisken på din försäkring bör sedan ersättas av damen (bättre? :) ), men det bör färsäkringsbolagen klara av att reglera.
Tror jag, utan att veta. 8)

För att fortsätta troendet så har jag för mig att det är den vållandes trafikförsäkring som betalar icke vållandes skador, men avgörandet av vållande är en dialog mellan respektive försäkringsbolag, därför är det viktigt att aldrig någonsin ta på sig skulden för en olycka, för gör du det så behöver inte försäkringsbolaet gå in och betala om det av någon anledning skulle gått på den andres försäkringsbolag.

11 Oct 2011, 18:29
Profile ICQ YIM WWW

Om vi utgår ifrån att damen är helt vållande så kommer kostnaden till slut att landa helt på hennes trafikförsäkring.
Under tiden fram till att vållandet är avgjort ska ditt försäkringsbolag kunna förskottera ersättningen med hjälp av din vagnskadeförsäkring. Om du inte har tecknat en sådan så får du vackert vänta på att vållandeutedningen blir klar.
Hyrbil har du rätt till om motparten är vållande. regeln är att du får 2/3 av kostnaden exkl bränsle. Den sista tredjedelen landar på dig själv. Ska motsvara värdeminskning, verkstadskostnad etc för din egen bil.

12 Oct 2011, 14:43
Profile

Tror den blir utlöst om den är är värd 45 och frontsmälld...

Då gäller det att du får kriga för att bevisa/hävda värdet på bilen

Angående vållandet så kan det bli knepigt om det inte finns vittnen och den som vållat slingrar sig
eller rättare sagt man har olika åsikt.

Då 'kvittar' bolagen , dvs att 'ingen är vållande' då får båda parter ta det på sin egen vagnskadeförsäkring och
båda betala självrisk.

Så om MÖJLIGT ska man försöka skriva på plats , innan kärringen hinner hem och ändra sig.

Detta hände mig när jag blev påkörd bakifrån , min bil stod stilla efter inbromsning och bakomvarande hann inte stanna pga för dåliga däck
och kort avstånd. Det blev kvittning för kärringen (eller hennes gubbe) hittade på en story.

Inga vittnen fanns tyvärr , eller rättare sagt kunde det gått ännu värre om det funnits . hade dom varit två hade JAG kunnat bli vållande om dom båda ljugit ihop sig.

I värsta fall om man inte har någon vagnskada och inget vållande kan styrkas (enligt bolagen) så kan man bli utan ersättning helt.

Skruvat eller.

12 Oct 2011, 16:15
Profile ICQ WWW

Igår var det min tur (eller rättare sagt otur). Blev påbackad av en tant på en p-plats. Kunde tyvärr inte skriva på plats med har pratat både med mitt försäkringsbolag idag och med tanten, hon verkar ta på sig skulden och ska kontakta sitt försäkringsbolag under dagen. Om hon gör det och tar på sig skulden så ska det räcka enl mitt försäkringsbolag, då kommer försäkringsbolagen sins emellan att lösa det hela. Blev bara lite plåtskador på min vänstra framskärm o lite lackskador på den andra bilen.
Får hoppas nu att hon inte ångrar sig.... :?

07 Nov 2011, 10:53
Profile

Lemmy wrote:
text

Det var tråkigt att läsa, vi får hoppas att det löser sig på bästa möjliga sätt!

Själv var jag iväg och hämtade en saab 9-3 vector ss förra veckan. Riktigt nöjd. :)

07 Nov 2011, 20:21
Profile WWW

christian-h wrote:
Lemmy wrote:
text

Det var tråkigt att läsa, vi får hoppas att det löser sig på bästa möjliga sätt!

Själv var jag iväg och hämtade en saab 9-3 vector ss förra veckan. Riktigt nöjd. :)

BAHDIH! :P

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

07 Nov 2011, 21:47
Profile WWW

Jag får fixa det i morgon!

Mycket bil för pengarna i alla fall. Back och regnsensor, stora pilotpaketet, stora stereon och precis över 10.000 mil. Ett uppbyte ifrån den lilla Audin jag hade.

Ps: Tacka google. :D

07 Nov 2011, 22:09
Profile WWW

Image
Image

07 Nov 2011, 22:24
Profile WWW
Reply to topic   [ 18 posts ]