View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 13:25

Reply to topic  [ 19 posts ] 
trött på all överbeskyddar verksamhet, EU suger 
Author Message

Post trött på all överbeskyddar verksamhet, EU suger
senast i raden,, barnen ska inte längre få blåsa upp ballonger eller blåsa i vissel flerpar på födelsedagen typ,,

http://www.telegraph.co.uk/news/worldne ... rules.html

jag är numer total moståndare till EU, Euro samt trött politiker som ljuger
Politiker det är bara välutbildade tiggare/rövare IMO

"Blott de tama fåglarna har en längtan, dom vilda flyger"
Elmer Diktonius.

10 Oct 2011, 22:20
Profile

Post Re: trött på all överbeskyddar verksamhet, EU suger
Eller varför inte förklara krig mot Norge och sedan ge sig direkt! :P

11 Oct 2011, 08:16
Profile ICQ WWW

TC 7 wrote:
senast i raden,, barnen ska inte längre få blåsa upp ballonger eller blåsa i vissel flerpar på födelsedagen typ,,

Nu är väl kanske inte brittisk media den bästa källan till objektiv EU-information, av uppenbara orsaker, men jag är lite fundersam på vad du stör dig på. Att man på ballongförpackningar kommer behöva ha en text som säger att barn under åtta inte bör få hantera dem utan vuxnas tillsyn? Något annat framgår ju inte förutom av den felaktigt vinklade rubriken.

11 Oct 2011, 10:17
Profile ICQ WWW

granis wrote:
Du får bilda en utbrytarrepublik eller skapa dig ett eget konungarike. :wink:

Bojen Confederation! Bjoel for president. :mrgreen:

/R

11 Oct 2011, 10:57
Profile

Ersmarker wrote:
TC 7 wrote:

Nu är väl kanske inte brittisk media den bästa källan till objektiv EU-information, av uppenbara orsaker, men jag är lite fundersam på vad du stör dig på. Att man på ballongförpackningar kommer behöva ha en text som säger att barn under åtta inte bör få hantera dem utan vuxnas tillsyn? Något annat framgår ju inte förutom av den felaktigt vinklade rubriken.

Precis det,
har du en aning hur mkt utredningar som kommer fram till sådan här idiotförklarings krav/rekommendationer, kostar att ta fram dessa små rekommendationer och regler ( som om dom inte vore självklara ändå)
måste EU vara en dadda som kostar massor i anspråk för att utreda och konstatera det som som människan klarat i tusetals år nämligen att ta hand om sig själv och även egna barn bla,

politikerna är ute efter att tjäna pengar på att dadda oss och i slutändan ha kontrol

" fårskocken bara lyder blint och tycker att ,,jamen det är ju bara bra :roll:

Snälla vakna..

Tex,,
man får även inte längre importera en beggad fritidsbåt från 3dje land utanför EU ,, Tex USA om den inte är EU/ CE godkänd,
( undantag båtar äldre än -50 )

visst man kan EU typa den men detta kräver miljö certifierat maskineri och hårdvara samt CE godkänd elektronik papper på detta
men detta kostar 50 60 tusen i bara admin avgifter (inte säker din nyimporterade båt går igenom ,, men prövningen kostar ändå ca 50 60tusen och så en 60 70tals båt är mer eller mindre omöjlig att får igenom utan att förstöra ursprunget med rätta detaljer etc ,
( skulle importera en vintage Ski boat men se det gick inte )

enligt inside info jag har var det ett par stora båttillverkare i södra EU som drev på dessa krav inför EU styret trol för att dom tappat marknad,
(mutor någon ?)

,,,det finns massor av idioti om ni bara kollar runt lite,, ville bara påpeka det för dom som tycker det är ju så bra med EU
:lol: :idea: :shock: :twisted: :mrgreen: :?

Elmer Diktonius.

11 Oct 2011, 13:03
Profile

Ersmarker wrote:
TC 7 wrote:

Precis det,
har du en aning hur mkt utredningar som kommer fram till sådan här idiotförklarings krav/rekommendationer, kostar att ta fram dessa små rekommendationer och regler ( som om dom inte vore självklara ändå) måste EU vara en dadda som kostar massor i anspråk för att utreda och konstatera det som som människan klarat i tusetals år nämligen att ta hand om sig själv och även egna barn bla,

politikerna är ute efter att tjäna pengar på att dadda oss och i slutändan ha kontrol

Snälla vakna..

Tex,,
man får även inte längre importera en beggad fritidsbåt från 3dje land utanför EU ,, Tex USA om den inte är EU/ CE godkänd,
( undantag båtar äldre än -50 )

visst man kan EU typa den men detta kräver miljö certifierat maskineri och hårdvara samt CE godkänd elektronik papper på detta
men detta kostar 50 60 tusen i bara admin avgifter (inte säker din nyimporterade båt går igenom ,, men prövningen kostar ändå ca 50 60tusen och så en 60 70tals båt är mer eller mindre omöjlig att får igenom utan att förstöra ursprunget med rätta detaljer etc ,

enligt inside info jag har var det ett par stora båttillverkare i södra EU som drev på dessa krav inför EU styret trol för att dom tappat marknad,
(mutor någon ?)

,,,det finns massor av idioti om ni bara kollar runt lite,, ville bara påpeka det för dom som tycker det är ju så bra med EU
:lol: :idea: :shock: :twisted: :mrgreen: :?

Jahaja. Så detta baseras främst på din ilska över att du inte fick ta in en båt utan att först visa på att den faktiskt uppfyllde de miljökrav som man ställt upp för att säkerställa att dina barn och barnbarn alls ska kunna bada och fiska i insjön i fråga om 30 år? Folk har ju hanterat såna här basala saker som miljön alldeles utmärkt hur länge som helst, så inte behövs några regler inte, eller?

Jag gissar att du å andra sidan tycker det är smidigt att du kan köra ner till Tyskland och fylla en släpvagn med fulöl ("till fyrtioårsfesten") och sedan kränga det till kollegorna?

/D

11 Oct 2011, 13:24
Profile ICQ WWW

Man ska också tänka på att Birgitta "alla föräldrar är idioter utom jag" Ohlsson har försvarat detta. Hur mycket kan man omfamna förmyndarmentaliteten utan att det blir straffbart att kalla sig liberal egentligen?
http://magasinetneo.se/mattias/2011/10/ ... ongforbud/

Kom också ihåg att så gott som alla EU-direktiv, som i många fall kan vara mycket inkränkande i våra vardagsliv, antas helt utan svensk debatt. Bakom de flesta nya lagar och lagförändringar ligger det ett direktiv och pockar på åtlydnad. Inom en nära framtid har vi både promenadhjälmar och förbud mot höga höjder.

11 Oct 2011, 13:26
Profile

TC 7 wrote:

ville bara påpeka det för dom som tycker det är ju så bra med EU

Jag tycker att man får skilja på saker och ting, visst blir det knasigt med vissa beslut, men att hamna i haveristträsket är inte så kul det heller. Grekland är ett bra exempel där många bokstavligen hatar politiker och därmed inte följer dom gemensamma beslut som fattas.

Med gemensamma beslut så kan många saker bli bättre, tex miljöfrågor. EMU har däremot visat sig vara en katastrof, men det är en annan historia.’

/Ulf

11 Oct 2011, 13:27
Profile

Ersmarker wrote:
Ersmarker wrote:

Precis det,
har du en aning hur mkt utredningar som kommer fram till sådan här idiotförklarings krav/rekommendationer, kostar att ta fram dessa små rekommendationer och regler ( som om dom inte vore självklara ändå) måste EU vara en dadda som kostar massor i anspråk för att utreda och konstatera det som som människan klarat i tusetals år nämligen att ta hand om sig själv och även egna barn bla,

Snälla vakna..

Tex,,
undantag båtar äldre än -50

(mutor någon ?)

:lol: :idea: :shock: :twisted: :mrgreen: :?....

Jahaja. Så detta baseras främst på din ilska över att du inte fick ta in en båt utan att först visa på att den faktiskt uppfyllde de miljökrav som man ställt upp för att säkerställa att dina barn och barnbarn alls ska kunna bada och fiska i insjön i fråga om 30 år? Folk har ju hanterat såna här basala saker som miljön alldeles utmärkt hur länge som helst, så inte behövs några regler inte, eller?

Jag gissar att du å andra sidan tycker det är smidigt att du kan köra ner till Tyskland och fylla en släpvagn med fulöl ("till fyrtioårsfesten") och sedan kränga det till kollegorna?

/D
båten var ett exempel ,,
men tex importera en motorbåt innan -50 och du slipper dessa regler , vad är skillnaden på miljötänkande då menar du ? även tävlings båt är undantagen ,

eller en båt som ÄR CE klassad vad är skillnade på utsläpp som gör vattnes SÅ mkt bätte en motor är en motor ,marginella skillnader i dessa utsläppsmängder vi talar om överlag ( jag har jobbat med motorer i hela mitt liv) det är en piss i altanten jämfört med Industrin som är den stora boven, dessutom är detta beggade båtar som redan är i drift fast på annan plats, gör dom mindre skada på miljön där ?

miljö tänk är MKT bra för industri och tung hantering och kommerciellt hanterande !
privat hobby/fritid är en anna liga och är i marginalen, vad det handlar om är inkomst av pengar och trol mutor från dessa båttillverkare,8 inte helt ovanligt i södra EU, miljön sätts som en god ursäkt efter som vi alla värnar om miljön och köper därmed detta utan att fundera , dessutom inbringar CE reglementet och alla dess utredningar väldigt mkt pengar till Bryssel

,, sorry du talar nog för dig själv när det gäller det du skrev sist
,jag har inga sådana behov :wink:

Elmer Diktonius.

11 Oct 2011, 14:55
Profile

Abe Normal wrote:
TC 7 wrote:

ville bara påpeka det för dom som tycker det är ju så bra med EU

Jag tycker att man får skilja på saker och ting, visst blir det knasigt med vissa beslut, men att hamna i haveristträsket är inte så kul det heller. Grekland är ett bra exempel där många bokstavligen hatar politiker och därmed inte följer dom gemensamma beslut som fattas.

Med gemensamma beslut så kan många saker bli bättre, tex miljöfrågor. EMU har däremot visat sig vara en katastrof, men det är en annan historia.’

/Ulf

och varför hatar dom politer , jo dom har roffat åt sig med hull och hår,
,,då kommer notan på posten , så är det

Elmer Diktonius.

11 Oct 2011, 15:02
Profile

abergh wrote:
Man ska också tänka på att Birgitta "alla föräldrar är idioter utom jag" Ohlsson har försvarat detta. Hur mycket kan man omfamna förmyndarmentaliteten utan att det blir straffbart att kalla sig liberal egentligen?
http://magasinetneo.se/mattias/2011/10/ ... ongforbud/

Kom också ihåg att så gott som alla EU-direktiv, som i många fall kan vara mycket inkränkande i våra vardagsliv, antas helt utan svensk debatt. Bakom de flesta nya lagar och lagförändringar ligger det ett direktiv och pockar på åtlydnad. Inom en nära framtid har vi både promenadhjälmar och förbud mot höga höjder.

Håller med 100% ,, bra skrivet !

Elmer Diktonius.

11 Oct 2011, 15:03
Profile

tilllägg ,, för dom som tycker det är bra med Miljö rytteriet som EU prockar på oss vanliga medborgare,
varför har man då nu tillåtit vissa gifter som tidigare varit förbjudna i mat nå åter tillåts vara i människo föda tex ??
jo såklart pengar ,,trol återigen mutor från livsmedels industrin
,,Mutor är inte alls ovanligt i viss södra EU regioner , tror ni ärligt att man sltat med mutor sen man gick med i eu ,, tillåt mig små-le

kom ihåg allt är inte alltid som vi fås att tro

TC

Elmer Diktonius.

11 Oct 2011, 15:13
Profile

TC 7 wrote:

Om du frågar mig… så tycker jag att skall man tala om politik, politiker, maktmissbruk, korruption etc. Så är det viktigt att försöka vara precis, så att vi inte hamnar på level "tysk ölhallsnivå".

Om Julholt fuskar, fuskar då även Anders Borg som också har en övernattningsbostad? Förekommer korruption är det liktydigt med att alla är korrupta, och gäller det då bara tex grekiska politiker eller gäller det alla inom EU?

Dina argument hörs ofta i tex Italien och Grekland, problemet är bara att sättet att se på saken mer undergräver och urholkar möjligheterna att skapa något, så jag delar inte din generella syn utan vill ha den mer specificerad.

Nästa följdfråga blir då, har medborgarna själva någon del i det som händer eller ligger ansvaret uteslutande hos dom som fattar besluten?

/Ulf

11 Oct 2011, 17:00
Profile

TC 7 wrote:
tilllägg ,, för dom som tycker det är bra med Miljö rytteriet som EU prockar på oss vanliga medborgare,
varför har man då nu tillåtit vissa gifter som tidigare varit förbjudna i mat nå åter tillåts vara i människo föda tex ??
jo såklart pengar ,,trol återigen mutor från livsmedels industrin
,,Mutor är inte alls ovanligt i viss södra EU regioner , tror ni ärligt att man sltat med mutor sen man gick med i eu ,, tillåt mig små-le

kom ihåg allt är inte alltid som vi fås att tro

TC

Jag tycker ditt sätt att prata inte anstår ett forum med klass, problemet som jag ser är att dina resonemang blir pretto med noll på fötterna: det är vulgo-lätt skylla på den ena eller andra, men människorna själva har dom inget ansvar?

Självklart så sker det direkta felaktigheter med olika beslut, som för den enskilde kan bli knäppa. Men just miljöfrågan är verkligen någonting som vi alla kan tjäna på, jag tror att man måste höja ribban annars blir det bara thrashtugg som inte leder till någonting förutom förakt för andra.

/Ulf

11 Oct 2011, 17:13
Profile

TC 7 wrote:
TC

Hur vet man om man är en vanlig eller ovanlig medborgare?

11 Oct 2011, 19:11
Profile

TC 7 wrote:
[/i] båten var ett exempel ,,
men tex importera en motorbåt innan -50 och du slipper dessa regler , vad är skillnaden på miljötänkande då menar du ? även tävlings båt är undantagen ,

Tja, att man gjort bedömningen att antalet sådana båtar är så litet jämfört med det totala antalet fritidsbåtar som importeras, så att deras påverkan är begränsad? Ungefär på samma sätt som tävlingsbilar inte underställs samma utsläppskrav som vanliga bilar?

Quote:
eller en båt som ÄR CE klassad vad är skillnade på utsläpp som gör vattnes SÅ mkt bätte en motor är en motor ,marginella skillnader i dessa utsläppsmängder vi talar om överlag

Va? Själva grundpoängen är väl att man har information om klassade båtar, men inte om importerade båtar, så det kan man inte veta utan att klassa båten i fråga...

Quote:
det är en piss i altanten jämfört med Industrin som är den stora boven,

Industrin är väl ganska hårt reglerad den med, vad gäller utsläpp? Och bara för att en viss samhällsdel gör mer skada än andra betyder det väl inte att de andra delarna inte ska regleras alls? Eller vad menar du?

Quote:
dessutom är detta beggade båtar som redan är i drift fast på annan plats, gör dom mindre skada på miljön där ?

Nä, men det blir ju svårt för EU att reglera vad som sker utanför unionen... Eftersom regelverket gäller hela unionen, och miljöskador sällan stannar vid gränser är det väl då rimligen bra att vi i vart fall har gemensamma regler med de flesta av våra grannländer?

Quote:
miljö tänk är MKT bra för industri och tung hantering och kommerciellt hanterande !
privat hobby/fritid är en anna liga och är i marginalen, vad det handlar om är inkomst av pengar och trol mutor från dessa båttillverkare,8 inte helt ovanligt i södra EU, miljön sätts som en god ursäkt efter som vi alla värnar om miljön och köper därmed detta utan att fundera , dessutom inbringar CE reglementet och alla dess utredningar väldigt mkt pengar till Bryssel

Vet inte riktigt vad du försöker säga här, men i övrigt håller jag med Abe Normal (och jag ser mig nog som en ganska vanlig medborgare).

/D

11 Oct 2011, 19:50
Profile ICQ WWW

Quote:

Nu råkar ju greker också vara världens slappaste folk så de har ju en tendens att grina oavsett.
Ogillar f.ö EU och allt det står för.

12 Oct 2011, 08:07
Profile ICQ WWW

Det stålbad som väntar grekerna för sitt ”slarv”, gäller tyvärr inte bara grekerna själva utan väldigt många länder kommer att knäa i Europa. Därför är det viktigt att analysen är riktig och korrekt så att behovet av enkla ”sanningar” uteblir, för ingen tjänar på en sådan utveckling. Historien riskerar alltid att upprepa sig.

/Ulf

12 Oct 2011, 08:41
Profile
Reply to topic   [ 19 posts ]