View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 16:31

Reply to topic  [ 16 posts ] 
att bli av med sötsuget.. 
Author Message

Post att bli av med sötsuget..
Ja det är inte lätt. Men nu har jag bestämt mig för att göra ett seriöst försök i alla fall.

Men hur gör man? Ska man gå på en totalblockad avs. kolhydrater? Inget bröd, potatis, ris, rotfrukter, godis, socker, mjölk, öl mm?

MAn kanske skulle köra LCHF i några veckor för att bli av med sockersuget?

Någon som har provat eller har ngt tips?

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

19 Sep 2011, 12:15
Profile WWW

Post Re: att bli av med sötsuget..
Börja med att fråga varför sockersuget uppstår? Är det kroppen som skriker efter energi eller är det en ovana?

Om man äter 'normalt' och undviker att bli riktigt utsvulten tror jag att bara man håller sig borta från sötsaker går suget bort av sig självt efter ett tag.

Att undvika bröd, potatis etc samt LCHF tror jag bara lobbyister och kostförfattare tjänar på.

/R

19 Sep 2011, 12:26
Profile

Renegade wrote:
Börja med att fråga varför sockersuget uppstår? Är det kroppen som skriker efter energi eller är det en ovana?

Om man äter 'normalt' och undviker att bli riktigt utsvulten tror jag att bara man håller sig borta från sötsaker går suget bort av sig självt efter ett tag.

Att undvika bröd, potatis etc samt LCHF tror jag bara lobbyister och kostförfattare tjänar på.

/R

det håller jag med om, men nu var ju tanken i så fall att använda detta som en kickstart

socker är en av våra mest vanebildande droger och därför svårt att bli av med när begäret satt sig. Att trappa ned funkar möjligen men känns ju lite riskfyllt. Man har ju provat ett antal gånger... :wink:

19 Sep 2011, 12:34
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Renegade wrote:

/R

det håller jag med om, men nu var ju tanken i så fall att använda detta som en kickstart

Testa LCHF, det tror jag kan vara en bra kickstart. Kanske tycker du att det funkar så bra att du vill fortsätta, det vet man aldrig. En av de positiva egenskaperna med den kosten är att man sällan/aldrig är småsugen på något, vilket gör att risken för att man ska trycka i sig kakor och godis och sån skit blir mindre.

Själv har jag aldrig förstått det där med sockerberoende... Finns det någon kemi bakom det eller är det bara ett mentalt beroende? Alkohol och nikotin är ju en sak, men socker liksom...?

19 Sep 2011, 13:05
Profile WWW

Forsman wrote:
Själv har jag aldrig förstått det där med sockerberoende... Finns det någon kemi bakom det eller är det bara ett mentalt beroende? Alkohol och nikotin är ju en sak, men socker liksom...?

Socker är bevisat en stimulansia som påverkar hjärnans belöningssystem, precis som alkohol, nikotin och knark.
Dessutom ger det ju energikickar som är extremt tydliga på barn. Liknande symptom som ADHD får man av socker och även för lite sömn för snorgärsarna.

Alla påverkas inte lika (gener och anlag)- alla blir ju inte alkisar för att man dragit i sej ett par Sofiero

19 Sep 2011, 13:22
Profile ICQ WWW

Min uppfattning är att kämpar man bara emot i några dagar till en vecka så försvinner suget av sig själv. Ät knäckebröd, morötter eller nyttiga saker.

Unnar man sig dock en endaste aldrig så liten godisbit, så har man förstört avvänjningen. Fullständig nolltolerans alltså gör det faktiskt lättare i längden. Frukt har jag dock tillåtit mig. Särskilt bananer. Men inget socker. Undvik också söta matvaror. Som t.ex skogaholmslimpa (äter folk sånt nuförtiden?) eller Kalles Kaviar.

Med reservation för att det fungerar lättare för mig som snusare.

19 Sep 2011, 13:24
Profile

I juli/augusti förra året gav jag mej f-n på att göra en stor förändring. Jag var alldeles för fet, åt för mycket, både mat och godis och rörde på mej för lite. Började med att i princip sluta att äta godis/chips/nötter osv. Minskade också på matportionerna, speciellt när det gäller potatis/ris/pasta/mackor osv. Kött åt/äter jag ungefär som vanligt. Åt också mer frukt och grönt men kostade på mej nåt gott till fikat i helgerna, inget i veckorna. Började också att gå en runda i ganska högt tempo i princip varje dag, ibland två gånger om dagen + att jag styrketränade lite. Resultat: efter ca 10 veckor hade jag gått ner 17kg, till jul ca 30 kg. Vägde 105 kg när jag började, idag väger jag 69 och har gjort det ett tag. Känns som om det räcker nu :) . Rör på mej och tränar som förut men för att hålla vikten är jag tvungen att käka mer idag men fortfarande lite mindre än förr. Lite nötter och godis/glass osv funkar att stoppa i sej idag bara man tänker sej för. Dessutom smakar allt så mycket godare när man äter lite nån gång ibland istället för att vräka i sej. Enda felet är väl att det blev jäkligt dyrt. Har fått dumpa alla kläder och köpa nytt vartefter, intressant att handla small/medium istf XXL. Har gått från 36x34" till 29x34" i jeans och det är så jäkla skönt, det var värt varenda krona det kostade! Mår mycket bättre nuförtiden.

Märkte inte så mycket av sötsuget när jag stängde av godisätandet och även om jag äter lite godis idag har jag inget sug efter det.

Man behöver inte vara så rädd för fett heller, jag har fortsatt använda vispgrädde i såsen, Bregott på mackorna och steka maten i smör osv. Rör inte så kallade lightprodukter med tång ens!

Micke

19 Sep 2011, 13:53
Profile ICQ WWW

javelin70 wrote:
I juli/augusti förra året gav jag mej f-n på att göra en stor förändring. Jag var alldeles för fet, åt för mycket, både mat och godis och rörde på mej för lite. Började med att i princip sluta att äta godis/chips/nötter osv. Minskade också på matportionerna, speciellt när det gäller potatis/ris/pasta/mackor osv. Kött åt/äter jag ungefär som vanligt. Åt också mer frukt och grönt men kostade på mej nåt gott till fikat i helgerna, inget i veckorna. Började också att gå en runda i ganska högt tempo i princip varje dag, ibland två gånger om dagen + att jag styrketränade lite. Resultat: efter ca 10 veckor hade jag gått ner 17kg, till jul ca 30 kg. Vägde 105 kg när jag började, idag väger jag 69 och har gjort det ett tag. Känns som om det räcker nu :) . Rör på mej och tränar som förut men för att hålla vikten är jag tvungen att käka mer idag men fortfarande lite mindre än förr. Lite nötter och godis/glass osv funkar att stoppa i sej idag bara man tänker sej för. Dessutom smakar allt så mycket godare när man äter lite nån gång ibland istället för att vräka i sej. Enda felet är väl att det blev jäkligt dyrt. Har fått dumpa alla kläder och köpa nytt vartefter, intressant att handla small/medium istf XXL. Har gått från 36x34" till 29x34" i jeans och det är så jäkla skönt, det var värt varenda krona det kostade! Mår mycket bättre nuförtiden.

Märkte inte så mycket av sötsuget när jag stängde av godisätandet och även om jag äter lite godis idag har jag inget sug efter det.

Micke

:) Jag tänker på vad jag äter men har inte gett avkall på hälsobryggden öl.
Trots ökad träning (PW en timme om dan + plus Metcon och styrka 3 dar i veckan) har jag inte gått ner ett gram. Däremot så har jag blivit vigare, starkare, rörligare så snart kan jag drar ner till en Dojo utan att skämmas. Borde gå ner ca 20kg för att få snabbheten fast jag är nöjd med 10kg och mer och smidigare muskler.
Vikt är egentligen inte viktigt.

Annars tycker jag att Stenåldersteorin verkar logisk och klok när det gäller föda(jag hävdar att det fanns öl på stenåldern).
Ett problem med mat i dag är inte att äta rätt utan snarare att hitta tjänlig föda iom att det mesta är manipulerat på ett negativt sätt. Pararellt med näring får vi i oss toxigener.....

Last edited by Tobbe z on 19 Sep 2011, 14:13, edited 2 times in total.

19 Sep 2011, 14:02
Profile ICQ WWW

Tobbe z wrote:

:) Jag tänker på vad jag äter men har inte gett avkall på hjälsobryggden öl.
Trots ökad träning (PW en timme om dan + plus Metcon och styrka 3 dar i veckan) har jag inte gått ner ett gram. Däremot så har jag blivit vigare, starkare, rörligare så snart kan jag drar ner till en Dojo utan att skämmas. Borde gå ner ca 20kg för att få snabbheten fast jag är nöjd med 10kg och mer och smidigare muskler.

Öl är ju tyvärr alldeles för gott :D ! Jag dricker nog lite mindre idag än tidigare men lite gott öl måste man ha! Likaså vin, det har jag druckit som vanligt hela tiden.

Micke

19 Sep 2011, 14:10
Profile ICQ WWW

Den resan har jag gjort några gånger! Det absolut bästa sättet är att, som du själv konstaterade, ta bort ALLA kolhydrater. Du tappar sötsuget redan efter 1-2 dagar. Sen räcker det att hålla kolhydraterna på ett minimum. :)

19 Sep 2011, 14:11
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
Den resan har jag gjort några gånger! Det absolut bästa sättet är att, som du själv konstaterade, ta bort ALLA kolhydrater. Du tappar sötsuget redan efter 1-2 dagar. Sen räcker det att hålla kolhydraterna på ett minimum. :)

Man måste skilja på Kolhydraterna åxå. Det är dom snabba som är dåliga.

Ett berg med potatis och Havregrynsgröt är säkert bra om man heter Gunde eller fäller en skog innan Lunch och brottas med några Björnar på vägen hem.

För oss andra får vi i oss tllräckligt med kolhytdrater med grönsaker(inte kokta) och gärna färgstarka sådana

19 Sep 2011, 14:17
Profile ICQ WWW

javelin70 wrote:

Man behöver inte vara så rädd för fett heller, jag har fortsatt använda vispgrädde i såsen, Bregott på mackorna och steka maten i smör osv. Rör inte så kallade lightprodukter med tång ens!

Micke

imponerande och inspirerande! Men att gå ner så mycket.. Hur lång är du`?

jaja, jag har inga behov av att gå ner mer än ca 10-15 kg, men jag tänker inte banta. Däremot dra ner på godis, fikabröd och tomma kolhydrater. Känner på mig att det räcker långt bara det :)

19 Sep 2011, 14:40
Profile WWW

Joshunznera wrote:

imponerande och inspirerande! Men att gå ner så mycket.. Hur lång är du`?

jaja, jag har inga behov av att gå ner mer än ca 10-15 kg, men jag tänker inte banta. Däremot dra ner på godis, fikabröd och tomma kolhydrater. Känner på mig att det räcker långt bara det :)

Jag är ju rätt lång (190cm) och egentligen smal. Får ju följder då när vikten blir för stor, ryggen tog duktigt med stryk, nu har jag inga problem alls med den. Var nog tvungen att ta i så hårt för att bli av med magen, det är ju det sista som ryker tyvärr. Drar du ner på kolhydraterna och tar en halvtimmespromenad om dagen (kanske inte varje dag) i bra tempo så ryker kilona rätt fort i början. Det tog inte mer än några veckor för mej att tappa ca 8 kg.

Micke

19 Sep 2011, 14:58
Profile ICQ WWW

Knepet är att inte krångla till det.
Istället för att gå på "olika dieter" ala´LCHF är det viktigt att hålla insulinet i schack och på rätt nivå.
Ät ofta och "lite" varje gång.
Man får tycka vad man vill om herr Paulun men han vet vad han pratar om när han nämner ordet energibalans.
http://www.paulun.se/
Får du insulinet att gå upp och ner så kommer sötsuget.
Motionen är givetvis kanonviktig här räcker det långt med långa promenader men vill du få hjälp av kroppens egen förmåga att bränna fett så börja med styrketräning = mer muskler = ökad metabolism/ämnesomsättning = ökad fettförbränning.

Sen har vi det där med ålder, är själv 50+ och märker att man lägger på sig lättare, det har med hormonkurvans förändring över tid.

19 Sep 2011, 15:00
Profile WWW

DETOX!

Funkar kalas om man vill få bort sockerbehovet. Jag körde det en period förra sommaren och sen va jag inte så sugen på att gå tillbaka till "vanlig" kost utan fortsatte på den lite lättare vägen. Man mådde skit efter 2-3 dar men sen gick det bra.

19 Sep 2011, 16:24
Profile

Joshunznera wrote:
Renegade wrote:

/R

socker är en av våra mest vanebildande droger och därför svårt att bli av med när begäret satt sig. Att trappa ned funkar möjligen men känns ju lite riskfyllt. Man har ju provat ett antal gånger... :wink:

Det första målet man måste uppnå är medvetenhet. Det handlar egentligen om att ändra livsstil. Sedan tror jag att man ska sluta med godis, läsk, kaffebröd etc i ett slag men i övrigt äta 'normalt'. Jag äter smågodis ibland (på fredagar :roll: ) men sällan kaffebröd och konditorivaror. Jag äter (tycker jag) balanserat men för mycket! Har lagt på några kilo sedan jag hårdtränade och det märks. :?

/R

19 Sep 2011, 16:44
Profile
Reply to topic   [ 16 posts ]