View unanswered posts | View active topics It is currently 18 May 2026, 07:32

Reply to topic  [ 96 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
SF Deluxe Reverb - fuldist [CASE CLOSED!!!] 
Author Message

Post Re: SF Deluxe Reverb - fuldist [UPPDATERAD]
Gröngölingsfråga. Visar inte din bild att försteget OK och att disten uppträder i slutsteget?
Kan du separera för och slut? Testa andra preamps/slutsteg?

14 Sep 2011, 20:59
Profile

Nope. Det är inte nättrafo eller nätagg som fallerar. Precis samma fenomen uppstår med extern B+ från ett annat aggregat. Bägge aggregaten har problem att hålla spänningen uppe, trots att den totala förbrukningen exkl glödström inte är större än ca 150mA när det bryter samman.
Mätte för skojs skull även AC:n före likriktarröret, och ACn går ner ca 35V- 50V strax innan sammanbrottet.

Tillbaks till ruta ett, alltså.

Oscillation? Ja, troligen, men kanske inte enbart. Ett par lustiga fenomen:
Jag lödade loss PI-kopplingskondingarna i den änden som vetter mot slutrören. Satte mätprober på, DCläge, för att kolla efter DC-läckage och därefter nivån på AC-signalen. Råkar pilla på en av gallerkablarna till slutrören (som ju inte har insignal då, men heller inte är jordade) under processen. Plötsligt HÖR jag tonen från signalgeneratorn i CHASSIT nånstans. Klart o tydligt. Pilla mer på kabeln..så försvinner ljudet. Sen tillbaks igen vid nästa pill, olika nivåer hela tiden. Notera att slutrören inte har nån insignal. WTF? Läcker PI:ns utsignal ut nånstans så att det kan HÖRAS?

Mätpunkterna (den lyfta kondingänden) visar att maxnivån från fasvändaren (12AT7) ligger på nästan 100V AC. Vid 68V börjar fasvändaren ge nåt som liknar en rundad fyrkantvåg och det är då slutsteget och spänningarna bryter samman. Just nu sitter det 6L6 i stärken...men den nivån på insignalen är väl magstark även för ett 6L6?

Dessutom ger mätpunkten DC-spänning vid varje volymändring. En DC-spänning som avtar snabbt, och hamnar på noll. Nya Mallory beter sej likadant. Där ska fan inte vara nån DC i den kalla änden av en konding (som dessutom har det benet i luften)??

Grejen är att det här distfenomenet inte uppträder när slutrören inte sitter i. Med slutrören i börjar det jävlas, även om dom inte ens har insignal (enl ovan).

Snart vet jag inte vart jag ska titta. ANtar att jag får pilla ur alla förstegsrören, mata PI:n med sinus (och ett nytt 12AT7) och kolla efter mikrofoni och dålig ledningsdragning (och dålig jordning) där och i efterföljande steg. Sen peta in ett rör i taget och flytta insignalen vartefter.

Vad tror ni? Hjälp mej tänka? Mäter jag fel, på fel saker? Missar skogen för bara trän?

14 Sep 2011, 21:59
Profile

Byt ut öljettkortet eller sätt en kupevärmae mot kortet i ca 5-7timmar.... tror du har fukt i kortet..... hade en silverface super reverb med samma symptom för ca 3år sen kom jag ihåg

14 Sep 2011, 23:00
Profile WWW

Gröngöling #2: (Då elektrovärden inte är min starka sida)
Låter inte detta som jordfel? Alternativt kabelbrott?

Och för att täcka upp alla eventualiteter: Återställde du exakt till SF? Inga grejor som glömdes löda dit/bort/kopplas ihop?

14 Sep 2011, 23:03
Profile

Ballz wrote:
Dessutom ger mätpunkten DC-spänning vid varje volymändring. En DC-spänning som avtar snabbt, och hamnar på noll. Nya Mallory beter sej likadant. Där ska fan inte vara nån DC i den kalla änden av en konding (som dessutom har det benet i luften)??

Har du DC på "fel sida" kopplingskondingarna? Hur mkt? Flera volt? Lödde du loss dem även från biaskretsen så det är helt fria? Eller sitter de mot biasfeedresistorerna (= biasspänning i mätpunkten). I vilket fall som helst ska du inte kunna ha någon varierande DC här om inte kopplingskondingarna lik förbannat är kassa.
I brist på bättre förslag riktas intresset mot dessa kondingar i alla fall...
/Gunnar

14 Sep 2011, 23:07
Profile

Satsar en mäss-bärs på att Zven har kommit närmast, bara för att få va med på ev. triumftåg... Påminner mig just att ha varit med om nåt liknande med lätt förkolnat kort, som inte visade sig förrän man drog på. J-vligt irriterande.

http://kuhnamps.com

15 Sep 2011, 00:10
Profile ICQ WWW

Rudmark, Izzy, Martin, m fl....tack för supporten.
Separera slutsteget från preampen spänningsmässigt går väl, har inte testat.
Och nä, PI-kopplingskondingarna är verifierade OK. Samma resultat med flong nya Mallorys också.
Jag lossade dom alltså vid biaspunkten, och mäter DC mellan det lösa benet och jord.

Jag tror faktiskt också Zven har en poäng. Öljettkortet går i vågor och är dessutom fullkletat med vax/lack som jag kan tänka mej ger krypströmmar och allsköns elände. Och jag är inte förste man som härjar med komponenterna här. Tänker nog lossa kortet, inspektera det (speciellt undersidan!) och tvätta det med rödsprit, för att sen gå igenom alla lödningar - värma, suga rent, löda om. Får se om det hjälper.

Sen är ju kabeldragningen i en sån här inte så kul från fabrik heller.
Tack f tips så länge! /R

15 Sep 2011, 08:10
Profile

Ja just det. Det där med korten har ju varit uppe förr några gånger. Säkert en klok åtgärd oavsett.
Du skriver rödsprit. Jag brukar köra konc T-blå. Det löser lödharts väldigt bra, men röd kanske är ännu bättre? Dock rätt brandfarligt... men behöver ju inte fram med lödpennan bums.
Vi följer fortsättningen med spänning, så att säga.
/Gunnar

15 Sep 2011, 08:35
Profile

Satt och grubblade ett tag på om det kunde vara rörsockeln till likriktaren som glappade, alt en kass lödning där som ballade ur när strömmen når en viss nivå... Men teorin om krypströmmar i kortet känns nu väldigt rimlig. Har plockat fram popcornskålen och laddar inför upplösningen här ska erkännas, även om jag förstår att nöjet inte är lika stort hos dig.

Edit: Vänta nu.. Lät den bra INNAN den första blackfacningen?? Satt det möjligen oscillationshämmande kondingar på slutrören som plockades bort vid Blackfaceningen?? Jag uppfattade inte vilken årsmod/krets detta var från början.

15 Sep 2011, 10:31
Profile

well..det är en "pull boost" från 1978, grunden är en AB763.
Innan BF-jobbet? Ingen aning hur den lät. Ägaren köpte den för många år sen i det här skicket, och den har enligt honom aldrig låtit bra sedan inköpet.

Rörsockelglapp har jag också tittat på. Ser rent o snyggt ut, men klart jag kan pilla både där och på slutrörshållarna så att dessa har fin kontakt också.

Kondingarna på slutrören sitter kvar. Blir ingen skillnad om man tar bort dom temporärt.

Synd att Alex raderade alla sina inlägg, i ett av dom fanns ett par tips som jag aldrig hann testa :cry:

15 Sep 2011, 12:53
Profile

den jag hittade fuktproblemet på...... hittade jag då jag började löd i en öljett.... det började fräsa i kortet o koka.... bytte kortet o stärkarn blev som ny brus o skit försvannn..... jag mätte krypström på ca 10-100mA mellan chassiejord o med ena spetsen på kortet... i vaxgeggan.. :shock:

15 Sep 2011, 19:53
Profile WWW

Ballz wrote:
Synd att Alex raderade alla sina inlägg, i ett av dom fanns ett par tips som jag aldrig hann testa :cry:

Alla? 925st ligger kvar...

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

16 Sep 2011, 14:08
Profile WWW

Ja, Alex...det fattas ett inlägg. Kolla min respons i tråden:
"Alex: jag tror du är inne på rätt spår. Tack. Kollar upp detta imorron (p g a grannar i hyreshuset). Det känns som om PI oscillerar eller börja bli ostabil fr o m en viss nivå på insignal. Kanske läge för den där kondingen över PI-anoderna nu. Eller ett rörbyte där. Mikrofoni?"

Så..vad var det du tipsade om, please?

17 Sep 2011, 01:58
Profile

Jag minns knapt vad jag åt till frukost igår så hur skall jag minnas vad jag skrev för 1/2 år sedan?
Men googlar man "VacuumVoodoo Ljudbojen" så får man ca 3.500 träffar, nånstans där i googles cache finns nog inlägget från 21 Mars :wink:

Oscilloskopbilderna (antar att det är samma situation idag) visar att när toppen av sinusvågen plattas till så blir dalen på den andra fasen utdragen nedåt. Alltså när ena slutröret börjar klippa så ökar förstärkningen i den andra halvan av PI som då är helt obelastad då dess slutrör är strypt.

O.1uF kopplingskondensator och 220k ger en 7Hz gränsfrekvens för högpass..
Du driver slutröret till klippning och styrgallret vill dra ström mao är dess drivande triod lastad mycket hårt, kretsen slutar vara fasinverterare just när röret klipper, den andra trioden fungerar då som rak förstärkare men med nästan dubbel förstärkning mot vad den har under normala förhållanden dock till ingen nytta då dess slutrör är ju strypt.'
Sedan har jag svårt att akceptera 12AT7/ECC81 som inverterare eller förstärkare i lågfrekvenskretsar generellt och speciellt med så låga anodströmmar som här Rita belastninglinjen för de arbetsvillkor som det är i kretsen så ser du att det är lite kinky. Hellre 12AU7/ECC82 i den sockeln.

Byt kopplingskondensatorerna till t.ex 22nF - (35Hz undre gränsfrekvens) samt installera så där 15kOhm gridstoppers på slutrören direkt på socklarna. Pss blir fasvändaren aldrig så hårt lastad.
Jag tror att det kan hjälpa, såvida inte kortet läcker ström kors och tvärs.

Zagray! - test & review

17 Sep 2011, 14:20
Profile WWW

Nä, det får bli ett nytt kort.

DC finns det gott om på kortet, 130-200mV, lite beroende på var man kör ner mätproben.
AC saknas inte heller. Fin sinusvåg, 2 v peak-to-peak som mest. Klart som f-n att den här stärkarens arbetspunkter är totalt FUBAR.

Tack för all hjälp - nu ska jag bara hitta en leverantör av ett korrekt turret/eyelet-kort. Ett befolkat hade varit kul att stoppa i..

Särskilt tack till Alex som grävde djupt i minnets kartotek!

19 Sep 2011, 19:00
Profile

Ballz wrote:
Nä, det får bli ett nytt kort.

DC finns det gott om på kortet, 130-200mV, lite beroende på var man kör ner mätproben.
AC saknas inte heller. Fin sinusvåg, 2 v peak-to-peak som mest. Klart som f-n att den här stärkarens arbetspunkter är totalt FUBAR.

Tack för all hjälp - nu ska jag bara hitta en leverantör av ett korrekt turret/eyelet-kort. Ett befolkat hade varit kul att stoppa i..

Särskilt tack till Alex som grävde djupt i minnets kartotek!
hmm misstänkte detta på ett tidigt stadie.... hoppas det ordnar sig

20 Sep 2011, 02:04
Profile WWW

Jag hade ett liknade fel som visade sig bero på en dålig rörsockel för fasvändaren, tror att det var glöden som gjorde att fasvändaren inte blev tillräckligt varm, bytte sockel och problemet försvann, detta var ett tips som jag fick på AX84.com

20 Sep 2011, 14:21
Profile

Men... det där är ju lite otäckt..

Kanske ämne för en helt ny tråd.. Men hur vanligt är det egentligen att gamla fender-kort börjar leda krypströmmar?? Vad beror det på egentligen osv osv..???
Är det rent av så att kortens konstruktion börjar nå slutet på sin livslängd? Eller är det bara ett resultat av felaktig hantering i fuktiga miljöer etc.

Vill jag höra svaret? :shock:

20 Sep 2011, 23:06
Profile

Har en gammal förstärkare med komponentplatta av "prespan" (handelsnamnet på den där tjocka kartongen) stått längre tid i en potatiskällare så är det garanterat med krypläckage pga av att plattan har sugit i sig fukt. Luktar det dessutom det minsta av mögel så krävs full sanering.

Zagray! - test & review

21 Sep 2011, 00:00
Profile WWW

Roade mej med att mäta lite resistanser mellan olika punkter på kortet respektive mellan kortet och chassit, med strömlös stärkare. Ingen kul övning, kan man lugnt påstå.

Jag menar...kortets material ska ju vara isolerande..men det är det inte, på långa vägar.

Ingenstans var det oändlig DC-resistans. Olika mycket "isolation" beroende på hur hårt man trycker ner proberna i kartongen. Och då har jag för säkerhets skull skruvat loss det övre kortet och särat på kortet och "isoleringsplattan" ifall det skulle finnas en dold "ledarbana" i klägget mellan dom två.

Och vad jag ser på nätet är det här snarare ett typfel än undantag på dom här pjäserna. Nåt man tar med sej vid nästa felsökning, med andra ord. Kolla detta FÖRST...och spara en massa huvudvärk och timmar.

21 Sep 2011, 09:37
Profile

Kan avslöja att jag var nervös när jag nyss gjorde ett stickprov här hemma. En Super BF 67:a Tack och lov visade det oändligt motstånd överallt där jag sticker mätproben.. Man får anta att den vistats i rätt miljö då.

Ett intressant klipp från Randall Smith (Mesa):
I must have repaired thousands of old Fenders--and I was the guy who could usually get rid of the stray noises--but not always. I finally found out why some of these noisy amps seemed incurable. The noise was originating in the point-to-point tag board itself! The board material can absorb moisture and become slightly conductive. The factory's recommendation was to bake the boards in a drying oven then dip them in melted wax to seal out the moisture!

Here's another: Tag boards warp, and the warpage increases the space between eyelets. Years ago, a guy phoned me, freaking out that his Fender had gone down before a big gig. I listened to his description of the problem, then advised him to pull out the chassis and look for the brown-black-brown-silver resistor running lengthwise across the board. "Give it a little tug and you'll probably find it's broken loose at the solder joint," I told him. He called back relieved and ecstatic--said that he'd never fixed anything before in his life. No sweat. I must have fixed a hundred black face Fenders where point-to-point board warpage had caused this problem. Don't get me wrong, I love Fenders. Without them, it's safe to say, none of us would be here!

Då nämnda 67:a super oxå har ett ganska warpat kort kände jag lite lätt på resistorn randall nämner.. och banne mig.. den var lös i ena änden!!!!! Syntes inte, men när jag drog i den så satt den inte fast.. Han har rätt bra koll ändå den gode Randall..

21 Sep 2011, 10:40
Profile

Handfast tips, det där med just det motståndet....då VET man, och har slutat gissa och famla sej fram som en del av oss andra/undertecknad .-) :oops:

21 Sep 2011, 12:52
Profile

Sådant händer inte på riktiga kretskort.
Image

Zagray! - test & review

21 Sep 2011, 13:29
Profile WWW

Sant, Alex. Länge leve pertinax och glasfiber :-)

Svullo:

Mät för säkerhets skull också efter DC och AC i kortet/mot jord när den är påslagen och du kör kanske halv volym. 100mV 1KHz på ingången, så ser du om det spökar.

21 Sep 2011, 13:51
Profile

Ballz wrote:
Sant, Alex. Länge leve pertinax och glasfiber :-)

Svullo:

Mät för säkerhets skull också efter DC och AC i kortet/mot jord när den är påslagen och du kör kanske halv volym. 100mV 1KHz på ingången, så ser du om det spökar.

Näää det törs jag inte!!! :shock:

21 Sep 2011, 16:10
Profile

Så..nu pausar jag med den här stärken tills det kommer ett utbyteskort från Amerrkat. Tack för alla tips etc!

21 Sep 2011, 23:24
Profile

Post Re: SF Deluxe Reverb - fuldist [FORTSATT FELSÖKNING]
Så - efter att ha fått hem ett friskt öljettkort från Owe (TACK!) är detsamma nu befolkat med komponenter och ditmonterat igen.

Stärkaren låter helt klart bättre nu. MEN:

Problemet med fuldisten är kvar, men uppträder nu först vid volym 7 (tidigare kring 3) och det är dags att testa vidare.

Bias ligger rätt, spänningarna i preampen ligger hyfsat rätt. Inga spänningar bryter samman (som tidigare) när fuldisten kommer, så det har hjälpt att byta kort.Alla kolmassamotstånd på kortet är bytta. Alla blå klumpkondingar återanvända efter läckagetest, alla elektrolyter på kortet bytta.
Kopplingskondingarna efter PI är 33nF numera.
Biasdioden är temporärt bytt (för säkerhets skull) till en 1N4004 (i brist på bättre).

Utan slutrör ger fasvändaren 25V signal ut, peak/peak och signalen ser precis ut som jag vill ha den..något tillplattad, mjuka kanter, aningen amplitudskillnad på kanalerna. Perfekt. ECC81 på plats just nu.

Med slutrören i så ser fasvändarens output sämre ut. Så...

Nu tänker jag dra ner signalen till slutrören via Alex´ tips med större gridstoppers. Och testa ett ECC82.

Håll tummarna. Resultat redovisas ikväll!

18 Oct 2011, 08:52
Profile

Större gridstoppers och ECC82 hjälpte inte.

Okej...då ÄR det lik förbannat nåt med spänningsmatningen till slutrören.

Eller?

<<trött på den här stärkaren snart...men den är på rätt väg nu i af.

18 Oct 2011, 18:16
Profile

har du bytt kortet där ekondingarna sitter under plåten ??? en tanke bara... :?: :idea: för jag fick byta den med på silverfacen

18 Oct 2011, 20:02
Profile WWW

Kan vi inte få ett litet ljudklipp på eländet innan du hivar iväg den? Blir nyfiken på vad det faktiskt är för något du hör.
/Gunnar

18 Oct 2011, 22:32
Profile
Reply to topic   [ 96 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next