View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 18:08

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Anabola, inte så farligt? 
Author Message

Nyligen såg jag en hyllad dokumentär där det hävdas, främst av kroppsbyggare själva, att anabola steroider inte alls har de farliga konsekvenser som det allmänt hävdas.
Är det en sanning som hela tiden tystas ned?

09 Sep 2011, 14:31
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Anabola, inte så farligt?
Omöjligt att svara på. Vad jag vet med säkerhet är att sterilitet under bruk av anabola steroider faktiskt kan gå över. Jag känner en 10-kampare (landslagsman) som under hela sin aktiva karriär på 70-talet tagit anabola steroider och varit steril - ett tillstånd han accepterade som permanent. Döm om hans och alla andras förvåning när han en 5-6 år efter avslutad karriär plötsligt gjort sin hustru gravid. :shock:

Därmed absolut INTE sagt att jag på något vis förespråkar dopning!

09 Sep 2011, 14:43
Profile ICQ WWW

Vad är det som säger att det inte var nån annan som gjorde hans hustru gravid. För övrigt måste man vara rejält korkad för att dopa sig.

09 Sep 2011, 14:55
Profile

Trout wrote:
Vad är det som säger att det inte var nån annan som gjorde hans hustru gravid. För övrigt måste man vara rejält korkad för att dopa sig.

Nej, det är ställt bortom allt rimligt tvivel. Ja, det är rejält korkat att dopa sig - men samme man har i media hävdat att den som är på landslagsnivå inom 10-kamp och hävdar att han inte dopar sig, den personen ljuger. OBS! Detta var under 70-talet.

09 Sep 2011, 15:13
Profile ICQ WWW

Renfield wrote:
Nyligen såg jag en hyllad dokumentär där det hävdas, främst av kroppsbyggare själva, att anabola steroider inte alls har de farliga konsekvenser som det allmänt hävdas.
Är det en sanning som hela tiden tystas ned?

Vilken dokumentär var det?
Om det är farligt eller inte, så värst "nyttigt" kan det ju inte vara??

09 Sep 2011, 15:15
Profile WWW

Det är säkert inte så "farligt" eftersom vi ger djuren vi äter tillväxthormoner.

09 Sep 2011, 16:19
Profile

Är man professionell idrottare är det ingen fara då de har läkare som ser till att balansera doserna för bästa resultat/minsta biverkningar.
För Conny 16 år som vill discobygga fram lite biceps och bröst och i bästa fall googlat på de piller han köpte från lokala gymmets ross-jugge är det en helt annat sak.

12 Sep 2011, 12:11
Profile

Lita inte på medicinska eller juridiska råd från okända och/eller anonyma personer på ett webbforum.

:)

12 Sep 2011, 12:36
Profile

Anabola steroider krymper testiklarna vilket är en direkt effekt som kan leda till infertilitet, kronisk eller övergående (efter att man slutat ta preparaten).
En indirekt effekt är att tillförseln ökar risken för prostatacancer.

Båda dessa effekter beror på preparatens könshormonverkningar(testosteroneffekt) och detta är oomtvistat.

Sedan håller jag med bjoel. :mrgreen:

12 Sep 2011, 13:05
Profile

Marshall wrote:
Anabola steroider krymper testiklarna vilket är en direkt effekt som kan leda till infertilitet, kronisk eller övergående (efter att man slutat ta preparaten).
En indirekt effekt är att tillförseln ökar risken för prostatacancer.

Båda dessa effekter beror på preparatens könshormonverkningar(testosteroneffekt) och detta är oomtvistat.

Sedan håller jag med bjoel. :mrgreen:

Men psykiska biverkningar/sjukdomar då? Såg nåt reportager för rätt länge sedan där man intervjuade ungdomar som totalt personlighetsförändrats och gick numera under psykvård, fastän man slutat ta preparatet. Man tog också upp samband mellan hormonpreparat och våldsbrott, våld mot kvinnor bl.a

Jag har träffat en som jag fattat tar hormonpreparat. Han har ett sanslöst hetsigt humör så till den grad att han direkt skrämmer mig. Han är ju inte liten heller :wink:
Han bor i samma område som jag bodde i förut (när jag bodde i Sthlm city), så jag såg honom ganska ofta i lite olika situationer.

Han kan t.ex. sitta på en uteservering och se någon i omgivningen som han tycker gör något fel (typ gå mot rött eller fickparkera lite klantigt eller missa att ta upp allt hundbajs) och kasta sig upp ur stolen, springa fram och skälla ut vederbörande rejält så saliven sprutar. Om personen tjafsar emot går han fram sådär supernära att pannan nästan nuddar personens panna och undrar " eru kaxig ?"Helt sjukt beteende

oO0Oo URL: http://soundcloud.com/mr-faellman-project/

13 Sep 2011, 11:05
Profile WWW

faellman wrote:
Han kan t.ex. sitta på en uteservering och se någon i omgivningen som han tycker gör något fel (typ gå mot rött eller fickparkera lite klantigt eller missa att ta upp allt hundbajs) och kasta sig upp ur stolen, springa fram och skälla ut vederbörande rejält så saliven sprutar. Om personen tjafsar emot går han fram sådär supernära att pannan nästan nuddar personens panna och undrar " eru kaxig ?"Helt sjukt beteende

Och du vet att det har med intag av anabola sterioder att göra?

13 Sep 2011, 12:23
Profile

bjoel wrote:
Lita inte på medicinska eller juridiska råd från okända och/eller anonyma personer på ett webbforum.

:)

Jo, framförallt på gamla öststatsläkare, jag har sett ett anabol-hjärta bredvid ett normalt dito, det var som att se en fyrakilos rostbiff, helt osannolikt.

/Ulf

13 Sep 2011, 13:45
Profile

Krippa wrote:
faellman wrote:

Och du vet att det har med intag av anabola sterioder att göra?

Njaeh det är ju min (in-)direkta frågeställning i inlägget.

Jag har fått mig berättat av flera att han tar stereoider. Men han kanske tar annat också - det finns ju folk som tar uppåttjack när dom tränar (har jag också personligen sett i bl.a. Thailand)...

Men kan tillägga en annan intressant iaktagelse: Kvinnor som får hormoner (det handlar om en rejäl laddning under en period) inför i folkmun kallat "provrörsbefruktning" tenderar att bli väldigt känslomässigt påverkade. I fallet jag sett så svallade känslorna över i direkt agressivitet.

oO0Oo URL: http://soundcloud.com/mr-faellman-project/

13 Sep 2011, 14:08
Profile WWW

Biverkningarna härledes till de androgena effekterna. Testiklarna krymper för att kroppen anser sig ha nog med androgener och därmed slutar kroppen producera eget testosteron. Aggressiviteten kommer från att androgener gör en mer aggressiv. Se män vs kvinnor. Män är mer aggressiva och mer androgener gör det bara värre. Depressionerna kommer när du slutar och du helt plötsligt är enuck tills din egna produktion av testosteron kommer igång igen. Inte ens då blir du den ûbermänniska du var under dopingen vilket riskerar att du för alltid känner dig deprimerad. Bitchtitsen beror på att testosteron och andra androgener bryts ned till östrogen så du får tuttar. Vissa får detta i tonåren när testosteronet sprutar i kroppen. Skalligheten är genetiskt och påskyndas bara av det extra tillskottet av androgener. Akne...se tonårsfinnar upphöjt till 100.
Men......alla biverkingar är dels dosberoende och sedan väldigt individuellt. En del blir vrak och andra upplever inte mycket till biverkningar alls.
Lycka till. Tänk på att det är fett straffbart....

14 Sep 2011, 17:18
Profile
Reply to topic   [ 14 posts ]