View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 12:36

Reply to topic  [ 18 posts ] 
Bil 
Author Message

Post Bil
Till er bilfantaster och dito kännare;

Vi har idag en Toyota Avensis (-05:a som har gått rätt lite) kombi, som vi är riktigt nöjda med.. Jag har haft en Toyota förut och var lika nöjd med den... Nu försöker jag dock se lite framåt, och tanken är väl att vi så småningom skall försöka oss på att skaffa ett tredje barn, vilket i sådana fall kommer innebära att tre barn skall sitta i olika stora barnstolar i bilen, vilket gör att en femsitsig lösning inte längre känns ok...

Alltså sitter jag och strötittar på exempelvis bytbil.com efter en sjusitsig bil med en relativt ok lastutrymme (oftast får ju lastutrymmet stryka helt på foten om man vill ha de två "extra" sätena...

Har ni några förslag? Gärna egna erfarenheter...

Image

24 May 2011, 08:07
Profile

Allt är anpassat för familjer med två barn.
Mitt tips är att du tar ett snack med din lokale pizzabagare[:D]

I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men
I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud

24 May 2011, 08:10
Profile ICQ YIM WWW

En jobbarkompis har en VW Sharan som han är väldigt nöjd med.

Si fractum non sit, noli id reficere

24 May 2011, 08:44
Profile

Under den tid vi hade tre hemmaboende barn, hade vi en Chrysler Voyager som senare byttes mot en Grand Voyager med större bagageutrymme. Förutom en liten benägenhet att dra till sig rost i de nedre regionerna, är våra erfarenheter goda. Maskinellt pålitlig och med hygglig bränsleekonomi. Men idag finns det säkert bättre lösningar. Har dock inte hängt med i utveckligen. Kanske en Hummer? [;)]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">

24 May 2011, 08:47
Profile ICQ WWW

Lemmy wrote:

En jobbarkompis har en VW Sharan som han är väldigt nöjd med.

Si fractum non sit, noli id reficere

Jag har en granne med en Sharan som han är väldigt missnöjd med.

Avensis Verso kanske?

Annars så är en välskött VW Transporter Carvelle TDI inte så illa som man tror. Slår personbilsbussarna på alla punkter utom status. Dessutom riktigt bra byggda för att vara en Europe.

24 May 2011, 09:31
Profile ICQ WWW

Vi har en voyager7-sits som familjebil, funkar bra men så jättemycket bagage går det inte in om man inte tar ur bakersta soffan

Grand modellen är dock knappt 30 cm längre

24 May 2011, 09:32
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

Under den tid vi hade tre hemmaboende barn, hade vi en Chrysler Voyager som senare byttes mot en Grand Voyager med större bagageutrymme. Förutom en liten benägenhet att dra till sig rost i de nedre regionerna, är våra erfarenheter goda. Maskinellt pålitlig och med hygglig bränsleekonomi. Men idag finns det säkert bättre lösningar. Har dock inte hängt med i utveckligen. Kanske en Hummer? [;)]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">

Vad gäller Vojjar så är dom kända för massiva drivlinehaverier -både motorer och växellåder. Med mera......

24 May 2011, 10:47
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

Image

Vad gäller Vojjar så är dom kända för massiva drivlinehaverier -både motorer och växellåder. Med mera......

Inget vi någonsin märkte av på de två Voyager vi hade.

Image

24 May 2011, 11:02
Profile ICQ WWW

Massivt drivlinehaveri hade väl märkts[:)]. Och hade det hänt på alla exemplar hade det väl märkts ännu mer?

24 May 2011, 11:49
Profile

Annars har jag en arbetskamrad som har en GAlaxy (som är misstänkt lik en Sharan fö) Han är skitnöjd men det är ju en Ford...

Så köp du en Toyota!

-------------------------------------------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

24 May 2011, 12:14
Profile WWW

danix wrote:

FenderBender wrote:

Massivt drivlinehaveri hade väl märkts[:)]. Och hade det hänt på alla exemplar hade det väl märkts ännu mer?

Det är tillräckligt vanligt(för vanligt) för att inte katigoriseras till otur och slump.
Drivlinorna är helt enkelt skräp!

Finns en orsak till att dom är billiga....

24 May 2011, 12:30
Profile ICQ WWW

Kör en Ford S-Max sedan drygt två år som jag är hyfsat nöjd med.
Du kan "dra upp" två extrasäten ur golvet där bak och göra den 7-sitsig, och kan köra med 5 säten när du vill det.
Med plats 6 o 7 borta och fällda baksäten (kan fällas separat) så får du dessotom plats med en hel massa stärkare o guror om det behovet skulle finnas...

Men japanskt brukar annars vara ett bra alternativ....... jag "haraldrig" haft några problem med Japanskt ![;)]

24 May 2011, 13:46
Profile ICQ WWW

Men vem ska sitta längst bak i en 7-sits? Känns ju iNte helt optimalt från säkerhetsynpunkt att vissa 7-sitsare användet bakre deformationszonen för de två extra sätena.. Som tex xc90 och verso'n gör

24 May 2011, 17:48
Profile WWW

Jag körde en Chevrolet Transport på den tiden jag hade tre tonårsgrabbar. Gott om plats både för folk och bagage. Men de har man väl slutat sälja för flera år sedan...

En kund prisade sin Nissan Qashqai +2 igår. Skulle visst vara utomordentligt rymlig. Men jag har inga egna erfarenheter.

24 May 2011, 18:20
Profile

volvo xc-90 tar lätt tre barn + två vuxna
tycker den har funkat mycket bra.

24 May 2011, 18:42
Profile ICQ YIM WWW

Har kört ca 50.000 mil Toyota (Celica mfl sportmodeller, Camry samt nu senast en Avensis Verso). Alltid tyckt att de varit bra bilar tills vi hade vår Verso (köpt ny 2003). Tyckte den hade knepiga lösningar framförallt på säten och fällning av dessa men det stora problemet var att motorn inte höll!! (Känt problem det också vad jag förstår).
Problemet var det rörliga kamdrevet och när detta byttes så uppdagades att vattenpumpen var slut, osv, osv. Gått 12.000 mil då.
Den var dessutom en katastrof att köra med last i snö men det kanske inte är aktuellt för Dig?

Slutsummering= besviken på min Verso som skulle ha kunnat vara en väldigt trevlig bil annars.

MVH/H

24 May 2011, 22:43
Profile

Men vem ska sitta längst bak i en 7-sits? Känns ju iNte helt optimalt från säkerhetsynpunkt att vissa 7-sitsare användet bakre deformationszonen för de två extra sätena.. Som tex xc90 och verso'n gör

Är det som du skriver, så känns det ju inget vidare med någon av de modellerna....

Image

24 May 2011, 23:27
Profile

Honda FR-V är en lite rolig prick som är 2*3-sitsig istället för tvärtom, man sitter alltså tre i bredd både i framsätet och baksätet. Hur väl det fungerar i praktiken låter jag vara osagt men den kan kanske vara värd att kika närmare på?
Av Honda generellt har jag personligen väldigt bra erfarenheter!

25 May 2011, 06:38
Profile
Reply to topic   [ 18 posts ]