View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 11:18

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Rekommendera stereohögtalare! 
Author Message

Har i många år kört en Pioneer vinylsnurra igenom en JVC från 1976 in i ett par Electro Voice-monster med 12-tummare.

Fick dock pensionera högtalarna för att dom var lika stora som en fyrtolva styck, och det får inte plats i mitt vardagsrum[V]

Har kollat lite på LINN Keilidh/Ninka/Kaber med bi-wire. Är det någon som kör såna här? Eller kan ni rekommendera nåt annat?
Enda kravet är att dom ska vara i valnöt, och inget fantasidyrt! [:)]

Image
Image

25 Feb 2011, 23:50
Profile ICQ WWW

Prisklass? JVCn var riktigt tuff. [^]70-tal så det förslår.

Image

26 Feb 2011, 09:44
Profile

Nisse89 wrote:

Prisklass? JVCn var riktigt tuff. [^]70-tal så det förslår.

Image

Framför allt förbannat bra fortfarande! Och ca 15kg går ingenstans i första taget[}:)]

Budgeten ligger omkring 3-5k paret. Inga stativare. Och köper beggat alla dar i veckan!

26 Feb 2011, 11:51
Profile ICQ WWW

Keilidh/Kaber är gjorda i slutna lådor och kräver ordentligt med förstärkareffekt för att låta riktigt bra. Ninka är en basreflex är inte lika effektkrävande, samt går enligt min åsikt lite djupare i basen. Den nyare diskanten i Ninka är något bättre än de i Keilidh.
Själv har jag Keilidh och har kört med dem i flera år och är riktigt nöjd med dem. Frågan är om du inte kommer att tycka att de är baslösa?

05 Mar 2011, 09:35
Profile ICQ WWW

XTZ?

http://www.xtz.se/index.php?stat=1

Finns på Fyndbörsen eller HIFI KIT

http://www.fyndborsen.se/xtz/xtz

http://www.hifikit.se/index.php

05 Mar 2011, 23:50
Profile ICQ YIM WWW

Den klockrena och tidstypiska lösninge är om du får tag i ett par JBL L-110 monitorer. Då sitter du nöjd sedan! [:)]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">

05 Mar 2011, 23:54
Profile ICQ WWW

Slår ett slag för Monitor Audio RS-6
en golvmodell som låter bra till dom flesta förstärkarmodeller
borde gå hitta beg för 5K

06 Mar 2011, 23:26
Profile ICQ YIM WWW

Hur lyssnar du och vad har du för möjlighet till placering?

Finns det en HSB som regerara över det estetiska och möblemanget?

06 Mar 2011, 23:41
Profile ICQ WWW

Tack för alla förslag!
Ska ta en koll imorrn med friska ögon[:)]

@Wheatenterror: Med förstärkareffekt, menar du kraft från förstärkaren eller volym?
@FenderBender: [:p]
@harpgear: Snygga!
@Tobbe: Lyssnar oftast mediumhögt med högtalarna på varsin sida om tv'n med ena högtalaren intryckt i ett av hörnen.
Pissdåligt i optimal ljudsynpunkt[:(]

Kör mest vinyl, men får ibland ett ryck och kör Rammstein så golvet vibrerar som en tysk pansarvagn.

Tyvärr har jag ingen möjlighet att ställa dom på något annat sätt just nu, men väntar på bygglov för tillbyggnad!

07 Mar 2011, 01:31
Profile ICQ WWW

AxxChild wrote:

Tack för alla förslag!
Ska ta en koll imorrn med friska ögon[:)]

@Wheatenterror: Med förstärkareffekt, menar du kraft från förstärkaren eller volym?
@FenderBender: [:p]
@harpgear: Snygga!
@Tobbe: Lyssnar oftast mediumhögt med högtalarna på varsin sida om tv'n med ena högtalaren intryckt i ett av hörnen.
Pissdåligt i optimal ljudsynpunkt[:(]

Kör mest vinyl, men får ibland ett ryck och kör Rammstein så golvet vibrerar som en tysk pansarvagn.

Tyvärr har jag ingen möjlighet att ställa dom på något annat sätt just nu, men väntar på bygglov för tillbyggnad!

Om du inte har möjlighet att placera högtalare som dom förtjänar så kanske ett par rundstrålande högtalare kan vara något, typ Carlsson , Mirsch eller liknande. Dom har även fördelen att inte ha så punktformat ljud utan man kan röra sej i rummet utan att ljudbilden kollasar. Ett annat alternativ som för visso ligger en bit öäver din budget är INO PI små 6 literslådor som är tänkta att stå mot dämpad vägg. Dom spelar med stor heder ned till 34Hz och går att spela så högt att dom blir klart störande i mitt 50kvm vardagsrum. Jag stöttar dom förvisso med en sub men kör dom rakt från steget.

Carlsson och Mirsch senare konstruktioner är riktigt riktigt bra.

07 Mar 2011, 09:09
Profile ICQ WWW

Keilidh/Kaber kräver enormt mycket av förstärkaren. Vid låga volymer (under samtalston så funkar ju det mesta) men om du vill ha lite högre så kroknar snabbt klenare förstärkare. Jag har kört mina Keilidh med 2st Linn LK100 och varit nöjd. Det bästa jag hört Keilidh låta är faktiskt med Denon monoblock och de levererade ju gigantiskt med effekt. Är inte din förstärkare strömstark så titta åt något annat håll.

Det finns faktiskt ett plus med Keilidh för dig. De är gjorda för att stå nära bakväggar, för att få basstöd därifrån. tror inte att Ninka som är en modernare konstruktion klarar det.
Men med din retroanläggning så borde väl kanske JBL L-36 eller L100 passa som handsken, de har ju dessutom valnötsfaner.

07 Mar 2011, 17:45
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 11 posts ]