View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 06:35

Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next
vintage hifi högtalarförslag 
Author Message

Post vintage hifi högtalarförslag
Jag har gått å blitt gubbnostalgisk när det gäller stereo.
Inser att 70-tals-prylarna är överlägsna all plast som sen kom,
och nu har jag en liten nätt Luxman L-30 på gång.

Ge mig förslag på lämplig högtalare att para denna typ 30-wattare med.
Jag föredrar så kallad stativstorlek framför golvhögtalare.
Är alltså inte i behov av jordbävnings-bas.

Tips tack!

Wharfdale diamond, kan det va nåt?

04 Feb 2011, 16:07
Profile

Synd, annars hade jag tänkt föreslå ett par Quad elektrostater. Men då krävs lite "tyngre" grejor på förstärkarsidan om de ska komma till rätta. [;)]

Image<font size="2">/Janne i Själevad – suffering serverely from honkieritis...</font id="size2">

04 Feb 2011, 16:28
Profile ICQ WWW

Jag förstår, men jag har även möjlighet att köpa en Luxman L 510
vilket ju är kraftfullare doningar.
Vet inte om jag vill pröjsa typ 3 500 kr bara, dettta är
tänkt som lite mer ett "på skoj"-projekt...

Vad får man i allmänhet ge för såna där Quad:ar annars?

04 Feb 2011, 16:43
Profile

Luxman är bra skit, är inte 510an en röris? I så fall orkar den nog med. Jag hade en L-550 i början på 80-talet. Den gav typ 2x15W i true class A och var stark som en oxe[^]

-------------------------------------------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

04 Feb 2011, 18:51
Profile WWW

Jag skulle kolla på dom gamla fina Carlsson högtalarna (finns även under namnet Sonab). Riktigt bra kvalité som går att hitta för en spottstyver. Här är ett forum dedicerat till hans högtalare. http://www.carlssonplanet.com/newslette ... hp?id=71#2

"A Guitar ain't a Blues Guitar til its Been in a Pawn shop"

04 Feb 2011, 18:57
Profile ICQ YIM WWW

Acoustic Research gjorde en del fina högtalarlådor på den tiden liksom Altec Lansing

JBL gjorde också en del bra innan de förirrade sig i disco-träsket

Men jag skulle nog ha satsat på en sån här stereotakhögtalare från Sinus. Coolare än så blir det inte. Svåra att få tag på dock. Dessa tillverkades av Svenska Högtalarfabriken i Vårby, där jag arbetade på sommarlovet 1968

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... XwLHWQ&t=1

-------------------------------------------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

04 Feb 2011, 19:11
Profile WWW

Men jag skulle nog ha satsat på en sån här stereotakhögtalare från Sinus. Coolare än så blir det inte. Svåra att få tag på dock. Dessa tillverkades av Svenska Högtalarfabriken i Vårby, där jag arbetade på sommarlovet 1968

Sinus är väl annars ett varumärke man förknippar med Lövånger strax söder om Skellefteå? [:o)]

Image<font size="2">/Janne i Själevad – suffering serverely from honkieritis...</font id="size2">

04 Feb 2011, 19:57
Profile ICQ WWW

Jag förstår, men jag har även möjlighet att köpa en Luxman L 510
vilket ju är kraftfullare doningar.
Vet inte om jag vill pröjsa typ 3 500 kr bara, dettta är
tänkt som lite mer ett "på skoj"-projekt...

Vad får man i allmänhet ge för såna där Quad:ar annars?

Har ingen aning, men de är nog inte så billiga. Skulle gissa på mellan 4000-8000 paret beroende på skick. Men det är en ren gissning från min sida. [:)]

04 Feb 2011, 19:58
Profile ICQ WWW

Joshunznera wrote:

Sinus är väl annars ett varumärke man förknippar med Lövånger strax söder om Skellefteå? [:o)]

haha, ja dom flyttade dit efter Vårby, sen gick det ju åt h-e med Sinus förstås. Lappar ska räkna renar, inte räkna på högtalarkonstruktioner[;)]

Svenska högtalarfabriken bytte namn till Sinus och vad jag har för mig så köptes dom senare av Rauna

04 Feb 2011, 20:00
Profile WWW

FenderBender wrote:

Joshunznera wrote:

haha, ja dom flyttade dit efter Vårby, sen gick det ju åt h-e med Sinus förstås. Lappar ska räkna renar, inte räkna på högtalarkonstruktioner[;)]

Svenska högtalarfabriken bytte namn till Sinus och vad jag har för mig så köptes dom senare av Rauna

Ja dom gjorde bra skit i alla fall. [^]

04 Feb 2011, 20:13
Profile ICQ WWW

Kul med lite tips och tankar - visst fler än
jag som har nån nostalgi-nerv där nånstans? [:)]

Enligt min erfarenhet har musiker rätt sällan bra
lyssningsljud hemma eftersom pengarna alltid ska gå till
livets väsentligheter som typ strängar och effektpedaler, he he.

Själv har jag ju haft lite blandad rekvisita, utan att vara
medveten alls om när det var vin och när det var vatten.

Minns bland annat tidig 80-tals Harman Kardon
och Sansui från tidigt 70-tal som lät väldans bra.

Min lokale stereoservice-man vill kränga antingen en
Luxman L-30 för ca 2 000 kr eller en L-510 för 3 500 kr.

Har ingen aning om vad man ska säga om dessa priser??

Den sistnämnda är ju förstås redigare grejjer med
2 gånger ca 10 watt i klass A och därefter klass AB upp till 100 watt.
Går säkert att få billigare nån annanstans men fördelen här är
att apparaterna är genomgångna och servade.

Får väl lyssna på skiten först. Är lite miljöskadad av
många år med kompaktplaststereo...

04 Feb 2011, 20:33
Profile

Försök få tag på några gamla Beriton (svenska högtalare byggda av Berit Persson) om du vill ha något ovanligt men ändå väldigt bra. De gjordes för en ca 30 år sedan och lät sketabra. Vid ett tillfälle demonstrerade hon sina byggen och jämförde dem med några mer namnkunniga högtalare vid den tiden. Hennes var överlägsna. Det fanns både luft och tydlig bas vilket kan vara svårt att få till. Jag minns att hon använde ett Luxman-steg (minns inte vilket).

--------------------------------------------------
http://www.myspace.com/voodoobean
Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/

04 Feb 2011, 22:40
Profile

Har kört mina yamaha ns-1000 från 70-talet med ett enastående resultat! Dom låter neutrala med en smak av den tiden men håller än idag! Många lokala radiostationer har kvar dessa och säljer ut ett par för ett par tusen! Pris- och ljudvärt med tankte på ljudkvaliteten! Lyssna och gör en egen bedömning! Du kommer att bli överraskad av den rena och neutrala karaktären. Ett fynd enligt mina örons mening.

I look at the floor and I see it needs sweeping
Still my guitar gently weeps

04 Feb 2011, 22:47
Profile ICQ YIM WWW

Om du kan få tag på begagnade JBL L-50 eller L-110 så får du kanonljud. Dessutom är de tidstypiska. Har sett L-50 på Blocket för någon tusenlapp paret. Jag fick ärva farsans L-50 till "pojkrummet" när jag bodde hemma. Jag körde på dom i nästan 20 år innan det där med hi-end tog över mitt liv. [8D]

05 Feb 2011, 01:23
Profile ICQ WWW

Jag skulle satsa på Yamaha NS-1000 eller ett par Carlsson.

Vissa Carlsson är det svårt att få tag i utbyteselemnt men gå gärna inpå Carlssonnördarns hemsida där finns många råd och dåd.
Uppgraderingarna gör ofta högtalarna mycket bättre än vad dom var från början.
Fördelen med nästa alla Carlsson är att har en stor rundstrålande spridning och en bred "sweetspot" vilket gör att dom låter ofta mycket bra i olika lyssningspositioner och är lättplcerade i möblerade rum- dom enklare är dessutom både vanliga och billiga.

Jag har haft äran att lyssna på Stig Carlssons egen utrustning på 80talet. Magiskt bra med inga grejor kändes det som. Absolut HighEnd!

Ett par moddade NS-1000 var det som fick mej att hamna i HiFiträsket.
Inte fullt så vanliga och med en ny uppsättning filter och bortkoppling av rumskompenseringen så försvinner en stor del av studiomonitor känslan. Dom jag lyssnade på har polaren fortfarande kvar och dom åker fram lite då och då och det är bara att konstera att dom fortfarande levererar trots sin ålder. Normalt har han betydlig exlusivare (dyrare) högtalare.(Ja- han är nörd)

05 Feb 2011, 10:48
Profile ICQ WWW

jag rekomenderar MIRSCH OM61 ELLER OM71 ELLER OM72

JAG HAR ETT PAR OM61.... ALLTSÅ DETTA ÄR SVENSK HIFI
DET FINNS FAKTA PÅ http://www.faktiskt.se

mina Mirch är i från 1980 o är renoverade av mig...(omkantade basar)
dem lirar i den högre klassen o spöar skiten ur modernt skit...
har själv ägt dem i 20 år ... köpte demav min kusins pappa för 1100:- 1991

olle mirsch lever fortfarande ca 86 år gammal o brukar surfa in på faktiskt.se då o då....

själv så har jag samlat på mig 2 st kompletta philips laboratory anläggningar varav den ena i 80 serien som gick loss på ca 16000:- 1980[:D][:D] vilket motsvarar ca 35000-40000 idagens pengar
http://www.hifi-wiki.de/index.php/Philips_22_AH_280
dessa grejor är top of the line o jag känner mig så jävla nöjd...
mina öron oxå... alltså hur jävla dum kune man va o gå på detta surround skit som kom för 10 år sen.... nää stereo är det som gäller...

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
ImageImageImageImage

07 Feb 2011, 00:22
Profile WWW

Har kvar ett par b&W dm-5 som jag aldrig släpper. Dessa tillsammans med en nad 3020 är allt som behövs i möblerade rum.

utbildning är ibland inbillning

07 Feb 2011, 13:21
Profile

Jag har ett par stativhögtalare - danska ScanDyna 10 X.
ÄKTA vintage! Helt ospelade - är minst 30 år,slutna, jakaranda.
Finns i Stockholm på Södermalm.

Image

07 Feb 2011, 23:52
Profile

70 tals prylarna ÄR inte överlägsna allt som kom sen!
På 70 talet började det utvecklas bra grejor men genomsnittsgrejorna är sedan länge slängda och glömda.

Plastgrammofoner [xx(] Integrerade blaffor med inbyggd gramofon från Luxor Scantic högtalare med Jakarandafaner osv,osv. Men samtidigt böjade killar som Carlsson, Mirsch mfl få bra fason på hemma grejor- få högtalare har väl betytt så mycket för Svensk HiFi som Carlsson/Sonabs elementburkar

Medelkvalitet och dyrare grejor har ofta en bra grunddesign och goda förutsättningar för vettigt ljud- speciellt då förstärkare med stora elektrolyter och en ordentlig trafo.

Bla NAD 302O är en milstolpe som spelade skjortan av mångdubbelt dyrare grunkor när den kom och har idag närmast kultstatus.

Att 80 talst rack med glasdörr och JAMO 100 från OnOff är rent skit och senare tider elbutikssystem endast duger som bakgrundsljudförmedlare.....

Kommer man till motsvarande nivå av nyare saker som det refereras till här i tråden så ÄR nyre bättre!

Jag brukar rekomendera AudioPro A4-14 till folk som ska köpa "billig" HiFi. Såklart finns det flera andra saker som ännu är förvånansvärt bra. Man ska inte glömma att detta var ofta rätt(skitdyra) dyra saker - back in the days. NAD 3020 kostade ny under tusenlappen- vilket var ganska mycket pengar jämfört med en genomsnittlig årslön som då låg 35-40000.

Som jämförelse så har jag en NAD3020B och den nyare efterträdaren NAD302- vilken låter bäst? 302!

A4-14 mäter och låter snorbra jämfört med mycket ännu idag men låter dom bättre än mina INO PI80? Inte ens i samma världsdel.

Bara som info så har elementutvecklingen sedan 70 talet varit grym. Uppgraderade Carlsson med moderna element och nya filter är bättre än någonsin.
Samma sak med mina INO som fick nya element av Ing Öhman för några år sedan- från grymma till ännu bättre.

Utvecklingen har inte stått still.....

08 Feb 2011, 09:48
Profile ICQ WWW

På 70 talet började det utvecklas bra grejor men genomsnittsgrejorna är sedan länge slängda och glömda.

Det är förstås sant. Men vi är väl lite chockskadade av att ha
behövt dras med så till den grad ickeestietiska plasthöljen och knappar på "Svenssonhifin" de senaste 25 åren...
Gäller förstås inte riktig dyr-hifi...

08 Feb 2011, 11:04
Profile

Nåt att ha?
http://www.blocket.se/goteborg/Hogtalar ... w=3&last=1

08 Feb 2011, 12:36
Profile

En klar fördel med 70-tals nivån är att man inte måste gå en kurs för att veta alla möjligheter och funktioner, och hantera fjärrkontrollen. Eller, som på Solsidans senaste, råka öppna garagedörren istället för att byta ljudkälla...[:o)]

Jag har sneglat på NADs 375BEE ett tag, och inte låter en gammal Pioneer lika bra, ska villigt erkännas.

Image

08 Feb 2011, 13:12
Profile WWW

lasse svaj wrote:

Hittade Mirsch OM51 på Blocket.
Nåt att ha?
http://www.blocket.se/goteborg/Hogtalar ... w=3&last=1

För dom pengarna -köp!
Mirsch kom tidigt på hur det funkade

08 Feb 2011, 13:15
Profile ICQ WWW

<font size="6"><font color="purple">KÖÖÖÖÖP MIRSCH DET ÄR BILLIGT </font id="purple"></font id="size6">

JAG HAR JU OM61 O DET ÄR FRÅN SAMMA PLATFORM LÅTER SUPER...

OM51 HAR OM JAG INTE MINNS FEL MYCKET FINA PEERLESS BASAR...

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
ImageImageImageImage

08 Feb 2011, 23:18
Profile WWW

Plastgrammofoner [xx(] Integrerade blaffor med inbyggd gramofon från Luxor Scantic högtalare med Jakarandafaner osv,osv. Men samtidigt böjade killar som Carlsson, Mirsch mfl få bra fason på hemma grejor- få högtalare har väl betytt så mycket för Svensk HiFi som Carlsson/Sonabs elementburkar

Medelkvalitet och dyrare grejor har ofta en bra grunddesign och goda förutsättningar för vettigt ljud- speciellt då förstärkare med stora elektrolyter och en ordentlig trafo.

Bla NAD 302O är en milstolpe som spelade skjortan av mångdubbelt dyrare grunkor när den kom och har idag närmast kultstatus.

Att 80 talst rack med glasdörr och JAMO 100 från OnOff är rent skit och senare tider elbutikssystem endast duger som bakgrundsljudförmedlare.....

Kommer man till motsvarande nivå av nyare saker som det refereras till här i tråden så ÄR nyre bättre!

Jag brukar rekomendera AudioPro A4-14 till folk som ska köpa "billig" HiFi. Såklart finns det flera andra saker som ännu är förvånansvärt bra. Man ska inte glömma att detta var ofta rätt(skitdyra) dyra saker - back in the days. NAD 3020 kostade ny under tusenlappen- vilket var ganska mycket pengar jämfört med en genomsnittlig årslön som då låg 35-40000.

Som jämförelse så har jag en NAD3020B och den nyare efterträdaren NAD302- vilken låter bäst? 302!

A4-14 mäter och låter snorbra jämfört med mycket ännu idag men låter dom bättre än mina INO PI80? Inte ens i samma världsdel.

Bara som info så har elementutvecklingen sedan 70 talet varit grym. Uppgraderade Carlsson med moderna element och nya filter är bättre än någonsin.
Samma sak med mina INO som fick nya element av Ing Öhman för några år sedan- från grymma till ännu bättre.

till viss del så har ljudet fått falla tillbaka på nyare grejor särskilt när det gäller förstärkare som ligger i prisklasen 2000-5000:- man får inte mycket till hifi idag för dem pengarna ... köper man nåt riktigt bra från ca 1980 beggat o i gott skick.. så slår ljudet [(naturligt bra ljud) det mesta nya skräpet som säljs i dag ...
tyvärr så håller jag inte med dig om att dagens högtalar element är bättre idag snarare tvärt om.... det mesta som görs idag tillverkas mest på löpande band i KINA o ljudet varierar på det mesta...
visst dagens högtalare ger konstigt nog nån konstig snärt i övre basen.. o hängmatta i mellanregistret.... o skrikig diskant...oavsett märke why??? lyssnar jag på mina senlab element (dynaudio) gjorda på 70 talet så känns det som att inte mycket har hänt sen 1975 jopp jag har sådana här bla Image

ImageImageImageImage

08 Feb 2011, 23:46
Profile WWW

zven wrote:

till viss del så har ljudet fått falla tillbaka på nyare grejor särskilt när det gäller förstärkare som ligger i prisklasen 2000-5000:- man får inte mycket till hifi idag för dem pengarna ... köper man nåt riktigt bra från ca 1980 beggat o i gott skick.. så slår ljudet [(naturligt bra ljud) det mesta nya skräpet som säljs i dag ...
Tyvärr så håller jag inte med dig om att dagens högtalarelement är bättre idag snarare tvärt om.... det mesta som görs idag tillverkas mest på löpande band i KINA o ljudet varierar på det mesta...
visst dagens högtalare ger konstigt nog nån konstig snärt i övre basen.. o hängmatta i mellanregistret.... o skrikig diskant...oavsett märke why??? lyssnar jag på mina senlab element (dynaudio) gjorda på 70 talet så känns det som att inte mycket har hänt sen 1975 jopp jag har sådana här bla Image

ImageImageImageImage

[/quote]

Vad gäller element så har dom blivit bättre och gett förutsättningar för högtalarkonstruktörer att kontruera bättre högtalare- om dom kan uynyttja dom nya förutsättningarna är en annan sak.
Respons, effekttålighet slaglängd har blivit bättre iaf enligt dom kostruktörer jag känner och har träffat. Nu bpratar vi bara om HighEnd- budget prylar har ALLTID varit svajiga och är något decenium senare bort glömda.
Vad gäller kvalitet på element så har det alltid funnits billigt skit och billigt bra, liksom dyrt av båda sorterna.
Mina INO P sitter det ett billigt Philips 4" och en ännu billigare Audax diskant- dom är fantastisk bra högtalare- i signatur modellerna sitter det specialdesignade element och dom låter faktiskt ännu bättre.

När det gäller ljud för pengarna så är det väl klart att gammal HighEnd råkkar röven av moderna budget och mellan grejor för motsvarande pengar, men mot moderna HighEnd prylar är det få produkter som är i samma nivå eller bättre- så klart kostar det.

Som direkt jämförelse så har jag mina NAD 3020B och 302. För plånboken så var 302 billigare än 3020B när dom var nya. Beggade så kostar dom runt en tusing. Trots kultstatusen runt 3020 så låter 302 bättre!

HighEnd och bra ljud börja inte vid en ny förstärkare börjar inte vid 3-5000. Dubbla pengen och då en bättre variant från Kina- då börjar det hända grejor.

Jämför gärna med välrenomerade högtalare som Mirsch BigRondo som kostade 22K 1994 eller den senaste verionen av AudioPro A4-14 som kostade 16K eller Karlsson sista konstruktioner så var inga billga nya.

Sådana högtalare hade inte kunnat tillverkas med samma prestanda på -70 talet......
Mina INO hade inte låtit som dom gör idag på -80 talet( det är jag säker på iom att dom är från -89 och är uppgraderade 2003 med nya och bättre element.) INO P60 har sett likadana ut sedan tidigt 80 tal men dom nyare är lite vassar pga av bättre element. Osv,osv,osv

Vad gäller Elbutikskedjorna ljudskräp så är det ingen skillnad nu mot 80 talet när alla skulle ha ett svart rack med glasdörr.
Köpte själv ett sånt Kenwoodpaket med Jamo100 på OnOff. HiFi- knappast. 5500 kostade det paket 1984, rätt mycket pengar på den tiden.
Hur många av dom paketen ser man idag?

Ljud till dom stora massorna har aldrig varit av bra kvalitet.
Däremot så var väldigt många villiga att lägga ganska mycket pengar på hemljud på -70 talet- vilket också syns på begg marknaden. Idag får det inte kosta och inte synas och egentligen vad spelar det för roll när Mp3orna håller på att ta över musikförmedlingen......

Tydligen står HighEnd produkter för 1% av totala ljudmarknaden.

Personligen hade jag gärna uppgraderat min utrustningen till nyare saker men tyvärr kostar en tydlig förbättring omotiverat mycket pengar.

09 Feb 2011, 10:03
Profile ICQ WWW

Har själv just nu en liten "lyx-kompakt", en Audio Pro Stereo One.
Inte låter den illa, inte låter den bra... [:I]

Minns med välbehag en NAD reciever från mitten 80-tal som
jag sen gav bort till sonen. Den, plus tillhörande CD-spelare
verkar vägra ge upp. Stabila grejjor som i mina enkla öron låter "musik"

Nån vettig högtalare har jag aldrig unnat mig fast jag
förstår det är där det sitter. Ah, får se hur det blir...

09 Feb 2011, 14:48
Profile

Mina första HiFi högtalare var ett par AudioPro A4-14 och de har jag kvar än i dag de spelar super bra.
Men just nu lysnar jag på Canton RCL de kan också anses som vintage i dag.

Prylgalen

16 Feb 2011, 20:25
Profile WWW

PÅ tal om detta, var annonserar man bäst ut Hi-fi? Har ett par Audiotronic CM3 som jag ska sälja, samt lite annat vinylrelaterat.

"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com

18 Feb 2011, 11:47
Profile ICQ WWW

Hade jag råd skulle jag köpa en bose L1 compact som skulle få stå i ett hörn i vardagsrummet o förmedla ljud ifrån mp3-spelare, telefoner, laptops ellr vad som helst för stunden. Sedan slänger man snabbt ihop den för att åka till den där festen som saknar ljud eller trubadur eller softbluesspelningen man fått. Vet att den med fördel kan användas som stärk till hyfsade gitarrprocessorer oxå.

utbildning är ibland inbillning

18 Feb 2011, 12:02
Profile
Reply to topic   [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next